Kustvaart zal niet volstaan om Brugse ringvaart te ontlasten
De kustvaart tussen Zeebrugge en de Westerschelde zal geen oplossing zijn voor de bruggenproblematiek in Brugge. Dat heeft burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) dinsdag gezegd tijdens de gemeenteraad. De burgemeester juicht de beslissing van de Vlaamse regering toe om de binnenvaart rondom Brugge verder in kaart te brengen. De administratie Waterwegen Kust maakt voor de studie
100.000 euro vrij.
In Brugge wordt geklaagd dat de bruggen over de ringvaart of het kanaal Brugge-Gent te vaak open staan. Volgens burgemeester Moenaert verdubbelde het aantal schepen in negen jaar tijd. In 1996 passeerden 729 schepen langs Brugge. Vorig jaar waren het er 1.395. De schepen zijn ook groter geworden waardoor de twee bruggen van de Dampoortsluis steeds meer tegelijk openstaan.
Door het groeiende marktaandeel van de containertrafiek in de Zeebrugse haven wordt verwacht dat tegen 2010 het aantal passages langs de Brugse ringvaart tot 59 per week zal stijgen. Daarbij werd de invoering van de kustvaart al verrekend. De hinder voor het autoverkeer en daarbij het openbaar vervoer zal nog toenemen.
Enkel informeel is het Brugse stadsbestuur op de hoogte van de plannen van de administratie om de bedieningsuren van de Brugse bruggen uit te breiden. Nu draaien ze enkel van maandag tot zaterdag tussen 06.00 en 19.30 uur, met tussenpauzes tijdens de piekuren voor het autoverkeer.
De studie van de Vlaamse administratie vormt volgens Moenaert het sluitstuk van de MaIS-studie voor een nieuw te graven kanaal om Zeebrugge te verbinden met het Europees hoofdwaterwegennet. Onder meer Groen! en sp.a zijn niet te vinden voor dat kanaal. Volgens federaal minister voor Mobiliteit en Brugs sp.a-gemeenteraadslid Renaat Landuyt is het overbodig. Moenaert pleitte dinsdagavond voor vooruitgang in het dossier. "Een oerconservatieve houding en politieke
kortzichtigheid schaden deze stad", luidde het.
(WTV & FOCUS TV)
Note ; Als je rekening houdt met het feit dat men voor de nieuwe containerterminal (apmt) alleen al voorziet dat er gemiddeld 200 moves per uur zal gedaan worden voor vrachtwagens dan vraag ik me af waarom de sp.a en de groenen zo gekant zijn tegen een degelijke ontsluiting voor de haven. Overbodig of kortzichtig , een ding is zeker we leven niet allemaal van het toerisme aan de kust en hoe langer dit dossier aansleept hoe kostelijker het zal worden en dan spreek ik niet alleen over de bouwprijs van een degelijke binnenvaartontsluiting maar ook over het banenverlies die zich vroeg of laat zal opdringen vanwege de concurrentiepositie t.o.v andere nabijgelegen havens. Nu blijkbaar is politiek en logica niet echt met elkaar te combineren.