Haven Oostende wil fusie met Zeebrugge en extra operator
Haven Oostende voert gesprekken met drie maatschappijen om als derde operator actief te worden in de Oostendse haven. Dat heeft havenvoorzitter Johan Vande Lanotte bekendgemaakt. Hij zegt voorstander te zijn van een fusie met de haven van Zeebrugge en verdedigde de aanpak om Dart Line naar Oostende te halen. Er is in de haven nog plaats voor een derde operator naast Transeuropa Ferries en Dart Line, dat de activiteiten van Ferryways gedeeltelijk overneemt, zegt Vande Lanotte. De zone situeert zich op de Oosteroever. We zijn daarover in onderhandeling met drie maatschappijen en op een periode van zes maanden kunnen de terreinen operationeel zijn. Op lange termijn kan er nog een vierde operator bijkomen langs de Slijkensesteenweg. Vande Lanotte verdedigde de aanpak van Haven Oostende in onderhandelingen met Cobelfret en weerlegde de kritiek van de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens : Als er 100 banen op de tocht staan in de eigen haven dan leggen we de prioriteiten in Oostende en hebben inderdaad niet met Zeebrugge gepraat. Maar ik blijf voorstander van een fusie van beide havens. We worden dan groter, kunnen ons sterker profileren in het buitenland en hoeven elkaar geen concurrentie meer aan te doen.
De Standaard/Belga
Note:
Dan vraag ik me af als de fusie een feit zou zijn hoe ze dan zouden hebben gerageerd op gans die " Ferryways " affaire. Dit is op zich een schoolvoorbeeld van waarom een dergelijke fusie verloren moeite zou zijn , elk zou op het einde van de rit voor z'n eigen belangen streven. Of denken ze op deze manier hun visserijambities verder te kunnen waarmaken , of , of , of ..... , ja men weet het nooit met die gasten é. Nu wat dus wel vaststaat is dat VDL zich idd meer gaat laten gelden nu in Oostende sedert z'n stap terug op nationaal vlak. Misschien dat z'n ambities verder gaan dan enkel Oostende , wie weet we zullen het vroeg of laat wel te horen krijgen .