In Zeebrugge zijn vanmorgen de werken gestart voor de verdieping van de vaargeul in de haven. De Pearl River, één van de grootste baggerschepen ter wereld wordt hiervoor ingezet.
De vaargeul wordt zo met één meter verdiept, waardoor de grootste containerschepen ter wereld zonder problemen de haven kunnen binnenvaren zowel tij-ongebonden als in alle weersomstandigheden. De werken zullen 4 maanden duren en kosten de Vlaamse Regering 15 miljoen euro.
Toegangsgeul tot haven wordt breder en dieper
De Vlaamse regering heeft beslist om enkele gebieden in de haven te verdiepen met één meter. Het gaat om de "Pas van het Zand" en de gedeeltes in de haven die toegang geven tot de Vandammesluis en de containerterminals. De werken, gespreid over twee jaar, zullen 21 miljoen euro kosten. Minister Kris Peeters engageert zich om binnenkort ook 8 miljoen euro vrij te maken voor de verbreding van de toegangsgeul naar de haven van 300 naar 500 meter.
De containertrafiek in Zeebrugge stijgt ieder jaar. Dit gaat gepaard met een toename van het aantal grote containerschepen in de haven. Daarbij komt dat de grote containerschepen slechts een bepaalde periode van het getij de mogelijkheid hebben om via de vaarpassen de haven te bereiken of te verlaten. Hoe meer schepen er binnen die periode aan- of afvaren, hoe groter de kans op aanvaringen. De groei in de containervaart en het langer worden van de schepen is er sneller dan verwacht gekomen. Nu al zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340 meter lang zijn. Het is dus dringend nodig om de toegangsgeul tot de haven en de vaargeulen in de haven met minstens één meter te verdiepen. Die werken worden uitgevoerd in 2007 tot 2009 en zullen 21 miljoen euro kosten. De minister engageert zich ook om binnen de regering de nodige kredieten te bespreken voor de verbreding van de toegangsgeul van 300 naar 500 meter. De kosten daarvan worden geraamd op 8 miljoen euro.
Met deze beslissing geeft minister Kris Peeters invulling aan zijn voornaamste prioriteit in het Vlaams havenbeleid, een toekomstgerichte maritieme toegankelijkheid.
De werken zijn immers van cruciaal belang voor de huidige en toekomstige concurrentiepositie van Zeebrugge.