Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

25-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'AX moet er snel komen'


Joachim Coens blij met nieuw recordjaar haven

ZEEBRUGGE - De haven van Zeebrugge heeft een nieuw recordjaar achter de rug. De containertrafiek steeg met maar liefst 24procent. Voorzitter Joachim Coens wacht ongeduldig op de verdere ontsluiting van de haven. 'De AX moet er nu snel komen.'

De haven van Zeebrugge heeft dit jaar voor het eerst de kaap van 40miljoen ton goederen gerond. In totaal werden 42,3miljoen ton goederen behandeld, dat is een stijging met 7,3procent tegenover het jaar voordien. De spectaculairste groei zit in de containertrafiek. Die steeg met 24procent tot meer dan twee miljoen containers. Het rijdend vrachtverkeer in Zeebrugge steeg tot ruim 13miljoen ton, wat neerkomt op een groei van 6,5procent. Meer dan één miljoen vrachtwagens passeerden in 2007 in de haven.

Als autohaven blijft Zeebrugge de absolute wereldleider. Dit jaar werden 2,2miljoen auto's verhandeld, een stijging met 14,8procent tegenover het jaar voordien.

De trafiek van vloeibare bulk daalde met 7,2procent. Het aantal LNG-schepen dat in Zeebrugge aanmeerde om gas te leveren, viel terug van 56 naar 33. In 2008 verwacht Fluxys wel een groei door de ingebruikname van een vierde opslagtank.

Door de algemene groeicijfers deed ook de havenarbeid het goed. Zeebrugge tel nu 1.500havenarbeiders, tegenover 1.395 het jaar voordien.

'De Zeebrugse haventrafiek groeit', zei havenvoorzitter Joachim Coens. 'Daarom verwacht ik volgend jaar belangrijke stappen in de verdere ontsluiting van de haven. Ik wacht vol ongeduld op de AX (de autosnelweg die de Expresweg N31 met de N49 Knokke-Antwerpen moet verbinden, red.). Ook het vormingsstation van Infrabel voor de onsluiting per spoor moet er zo snel mogelijk komen, want daar wordt nu al jaren over gepraat. Ook in het Seine-Schelde West-dossier verwacht ik vooruitgang.'

In 2008 begint alvast de bouw van een groot logistiek centrum van het Duitse bedrijf Horst Mosolf in de nieuwe maritiem-logistieke zone van de haven. Dat nieuwe centrum zal honderd banen opleveren. Ook Novanatie bouwt in 2008 een drie hectaren groot logistiek centrum in die zone.

Volgend jaar worden ook de eerste estuaire containerschepen in de vaart gebracht. Zij zullen van Zeebrugge naar Antwerpen varen.

bron : Nieuwsblad

25-12-2007 om 12:01 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
21-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nova Natie gaat investeren in logistieke zone Zeebrugge

Het Zeebrugse havenbestuur MBZ gelooft het jaar te kunnen afsluiten met een trafiekvolume van 42,3 mln ton, wat 7,3% meer is dan vorig jaar. Zoals verwacht presteert de containertrafiek uitstekend (+24%), maar ook de roro (+6,5%) en in het bijzonder de autotrafiek (+14,8%) doen het goed. In 2008 verwacht de MBZ belangrijke investeringen, o.a. in de maritieme logistieke zone.

Eerder werd al bekend dat de Duitse autologistieker Mosolf in 2008 een site van 7 ha. zal uitbouwen in de maritieme logistieke zone van Zeebrugge (MLZZ). MBZ-voorzitter Joachim Coens kondigde aan dat naast Mosolf ook het Antwerpse Nova Natie gaat investeren in die zone. De onderneming wil er op een niet-watergebonden terrein van 3 ha. activiteiten met toegevoegde waarde opzetten voor de containersector (groupage, distributie, enz.).

Er lopen voor de logistieke zone nog meerdere dossiers, waarvan er twee bijna rond zijn. De MBZ denkt tegen eind volgend jaar al bijna 30 van de 100 beschikbare hectare te kunnen uitgeven.

In de voorhaven start PSA HNN volgend jaar met de bouw van zijn nieuwe containerterminal.

bron ; de Lloyd

21-12-2007 om 18:16 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse containertrafiek steeg met een kwart

 

In de haven van Brugge-Zeebrugge zijn in 2007 42,3 miljoen ton goederen behandeld. Dat is een absoluut record. De trafiek steeg met 7,3 procent ten aanzien van 2006. De groei is vooral toe te schrijven aan de stijging van de containertrafiek. Die groeide met 24 procent tot 2.050.000 TEU of twintigvoetcontainerequivalent.

Zeebrugge blijft ook 's werelds belangrijkste haven voor het verschepen van nieuwe wagens. In 2007 passeerden er 2,22 miljoen nieuwe voertuigen langs Zeebrugge. Dat is een klim met 14,8 procent en ook een nieuw record.

De rijdende vracht steeg met 6,5 procent tot 13 miljoen ton. De trafiek van vloeibare bulk daalde met 7,2 procent of 5,8 miljoen ton. Daarbij zit onder meer het vloeibaar aardgas.

Focus

21-12-2007 om 14:33 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
18-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Zeebrugge brengt bezoek aan Luik

Vandaag bracht een delegatie van de haven van Zeebrugge een bezoek aan de haven van Luik. Volgens Joachim Coens, voorzitter van de haven van Zeebrugge, was het de bedoeling om de haven van Luik beter te leren kennen. In het voorjaar trok een delegatie van Luik naar de Noordzeehaven. Voor concrete samenwerkingsplannen is het volgens zowel Coens als Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de haven van Luik, nog te vroeg. Zowel in Luik als Zeebrugge wordt wel reikhalzend uitgekeken naar de concrete realisatie van Trilogiport. Dit project zou mogelijkheden bieden op het vlak van containertrafieken tussen beide havens, zo geloven beide partijen. Omwille van problemen met de beschikbaarheid van de terreinen, loopt dit dossier momenteel echter vertraging op.

de Lloyd

18-12-2007 om 10:04 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studie Seine-Schelde West nog niet klaar

De haalbaarheidsstudie van het Seine-Schelde West-project, die moet uitmaken of de ontsluiting van de haven van Zeebrugge via het Schipdonkkanaal moet, is nog niet afgerond. Dat laat Vlaams minister Hilde Crevits weten in een reactie op het interview van 15 december (uw krant).

De studie zou klaar moeten zijn halfweg volgend jaar. Voor het begeleiden van die studie werd een klankbordgroep opgericht, waarin de verschillende maatschappelijke actoren zijn opgenomen, zoals lokale besturen of landbouw- en milieuverenigingen. Die groep moet toelaten de studie vanuit een brede maatschappelijke context te benaderen. Naast de haalbaarheidsstudie zal ook een plan-MER worden uitgevoerd, die nu ter inzage ligt bij de betrokken gemeenten.

NB

18-12-2007 om 10:01 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tropicana krijgt 800.000euro

Het bedrijf PBI Fruit Juice Company, in Zeebrugge beter bekend als 'Tropicana', krijgt ruim 800.000euro opleidingssteun van de Vlaamse overheid.

Tropicana, dat fruitsappen verpakt, investeert zo'n 80miljoen euro in nieuwe blaasinstallaties en afvulmachines. Die investering levert 89nieuwe banen op. Die werknemers zullen opgeleid worden om met de nieuwe, technologisch hoogstaande machines te werken. Tropicana investeert 2,3miljoen euro in die opleidingen, de Vlaamse overheid neemt daar 800.000euro van voor haar rekening.

NB

18-12-2007 om 10:00 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
04-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Horst Mosolf plant terminal voor autologistiek in haven Zeebrugge
De Duitse autologistiekgroep Horst Mosolf gaat tegen 2009 in de haven van Zeebrugge een terminal voor autologistiek ontwikkelen. De trimodaal ontsloten terminal zal tevens beschikken over een pdi-center en opslagplaats bieden aan 7.000 wagens. Op jaarbasis zullen er 250.000 voertuigen behandeld kunnen worden. Met het Mosolf Automotive Center wil de Duitse groep o.m. inspelen op de opkomende autoproductie uit India en China.

de Lloyd

04-12-2007 om 19:20 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heitrans met shortsea naaer Bilbao, dan naar Marokko
Koelvervoerder Heitrans heeft besloten om zijn trailers voor Marokko voortaan in Zeebrugge te laten inschepen op de nieuwe ro/ro-dienst van Transfennica naar Bilbao. De overtocht van Zeebrugge naar Bilbao duurt 38 uur. Er zijn drie vertrekken per week. Een van de redenen waarom Heitrans beroep gaat doen op de shortseadienst, is de hoge dieselprijs. ‘Dit jaar is een liter brandstof al 13 procent duurder geworden', zegt transportplanner De Vries. Dat we nu 2.000 kilometer per rit kunnen besparen is dus zeer welkom. Tot voor kort gebruikte Heitrans negen trailers en trekkers voor het vervoer naar Marokko. Dat wordt nu negen trailers en drie trekkers. In Bilbao neemt een Spaanse trekker de lading over voor de rit naar de eindbestemming.

NT

04-12-2007 om 19:16 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!