Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Havens Zeebrugge en Oostende moeten beter samenwerken''

Professor Allaert wijst op belang van vernieuwing Oostende - Volgens professor Allaert moeten de havens van Zeebrugge en Oostende samenwerken om een rol te spelen in Europa. ,,De politieke neuzen wijzen nog niet in dezelfde richting, maar de nieuwe exploitatievorm van de luchthaven kan dit misschien versnellen.'' Professor Georges Allaert is hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de Universiteit Gent, en peilt jaarlijks naar de economische slagkracht van Oostende op basis van de stuwende bedrijven en uitgaande van de Top-5000 van Trends . Omdat het dit jaar de twintigste editie was, werden conclusies getrokken uit twintig jaar studie. ,,De visserij is een onderschatte sector die vaak geminimaliseerd wordt. De cluster rond visserij weegt echter zwaarder door dan men denkt, want er worden indirect zo'n 600 mensen tewerkgesteld'', zegt professor Allaert, die verder vooral de rol van de haven onder de loep neemt. ,,Uit het RMT-verhaal leren we dat een haven zijn activiteiten moet diversifiëren. De voorhaven stond jarenlang enkel in het teken van de RMT, waardoor de infrastructuur achteraf niet voldeed. De voorhaven is nochtans van primordiaal belang, want Oostende is in de eerste plaats een Short Sea Shipping-haven voor roro en containers. Sinds 2000 is dit dan ook de belangrijkste missie van de Oostendse haven.'' Zeebroos ,,Wil men echter in de toekomst op Europees vlak een rol spelen, dan is een alliantie tussen de havens van Zeebrugge en Oostende tot Zeebroos noodzakelijk. Enkel zo kan men aan schaalvergroting doen op het vlak van de visserij, de logistiek, en de maritieme industrie, want beide havens liggen amper op achttien kilometer van elkaar. De politiek werkt voorlopig tegen, maar misschien kan de mogelijke samenhang tussen de zee- en luchthaven het proces versnellen'', aldus professor Allaert. Ten slotte wijst de professor ook op het belang van vernieuwen. ,,Soms teert men te veel op de ontwikkeling van iets, maar een permanent vernieuwen is noodzakelijk en vormt de basis van de huidige (haven)economie. Hierbij moet men wel beseffen dat deze investeringsinspanningen pas renderen na vijf à tien jaar.''

HLN

27-02-2007 om 23:52 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Attica beperkt vrachtverlies op ferrydienst vanuit Zeebrugge

De Griekse ferrygroep Attica heeft 2006 afgesloten met een omzet van 326,6 mln EUR; een relatief succes gezien de terggeschroefde activiteiten in Noordwest-Europa. Ook op de route Zeebrugge-Rosyth was Superfast tot november 2005 actief met twee schepen. Vorig jaar werd daar met één schip slechts 29% minder vracht vervoerd. De Attica groep meldt dat de EBITDA vorig jaar 71,53 mln EUR bedroeg (-38%). Het nettoresultaat kwam uiteindelijk op 26,28 mln EUR (-6,5%).

Volgens Attica zijn er in hoofdzaak twee redenen voor de terugval in de EBITDA: de sterk gestegen brandstofprijzen (+22%) en het stopzetten van de Baltische route met drie ropaxen tussen Duitsland en Finland. Dat het verlies aan nettowinst toch nog beperkt bleef, is te danken aan eenmalige baten van in totaal 20,38 mln EUR uit de verkoop van zes schepen en het belang in Hellenic Seaways. In augustus van vorig jaar verkocht de groep de "Superfast X" - het schip dat tussen Zeebrugge en Rosyth werd ingezet - voor 112 mln EUR aan Veolia Transport. Eind januari werd het op de Noordzee-route vervangen door de "Blue Star 1" en onderging het schip in Antwerpen een opknapbeurt. Twee weken geleden werd het opgeleverd door Antwerp Ship Repair. Ook op de kernmarkt - de route tussen Italië en Griekenland - verloor de groep terrein, maar niet inzake vrachtvervoer.

Tussen Patras/Igoumenitsa en Ancona werden 88.988 vrachteenheden vervoerd (-7,6%), wat werd gecompenseerd door een groei met 12,8% tot 47.246 vrachteenheden op de route Patras/Igoumenitsa en Bari. Op de Baltische route bleven alleen de twee pure vrachtroro's actief. Ze vervoerden vorig jaar 17.450 vrachteenheden (+11,7%). Tussen Zeebrugge en Rosyth was de "Superfast X" goed voor 113.381 passagiers, 36.331 auto's en 27.491 vrachteenheden. Dat zijn respectievelijk 38,3%, 27,6% en 27,7% minder dan een jaar eerder, maar er werden ook 44% minder afvaarten aangeboden. Superfast heeft dus zijn bezettingsgraad kunnen verhogen.

de Lloyd

26-02-2007 om 14:18 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
25-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rederij Exmar wordt concurrent Distrigas

De Belgische gastankerrederij Exmar wil via haar speciale LNG-hervergassingsschepen rechtstreeks aardgas in het Belgische gasnet pompen. De groep van Nicolas Saverys gaat daarvoor lospunten bouwen voor de kust van Zeebrugge en op de Schelde vlak boven de Zandvlietsluis. Exmar wordt daarmee een concurrent van de Suez-dochter Distrigas, die het grootste deel van het Belgische gas aanvoert.

Nicolas Saverys, de grootaandeelhouder van de gastankerrederij Exmar, is al enkele jaren bezig met de uitbouw van een vloot van LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie aan boord. Hij doet dat in samenwerking met de steenrijke Amerikaanse gasimporteur George Kaiser. Dergelijke schepen hebben het voordeel dat ze LNG (liquified natural gas) aan boord kunnen hervergassen en het aangevoerde vloeibaar aardgas niet meer aan wal moet worden vergast in superdure terminals met grote opslagtanks. Die zijn ook een makkelijk doelwit voor terroristen.

LNG zit wereldwijd in de lift, maar de Amerikaanse bevolking bijvoorbeeld verzet zich hevig tegen de bouw van conventionele LNG-terminals. Exmar zegt met zijn technologie een alternatief te bieden omdat het op het schip hervergaste LNG, via een offshore boei of een kleine distributieterminal aan wal, rechtstreeks in het lokale gasnet wordt geïnjecteerd.

In de VS en het VK heeft Exmar de eerste gasleveringen met dergelijke hervergassingsschepen met succes afgerond. Exmar gaat nu vergunningen aanvragen voor een lospunt tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge en voor een losterminal ten noorden van de Antwerpse Zandvlietsluis, vlak onder de Nederlandse grens. 'We dienen de vergunning nog dit jaar in', zegt Peter Raes, chief operations van Exmar. 'Eind 2008 hopen we operationeel te zijn. De reacties in België zijn positief, zowel in maritieme als in nautische kringen. Zijn we een concurrent voor Distrigas? Laten we zeggen dat we opportunistisch willen inspelen op tijdelijke tekorten.' Raes schat de investering van een lospunt op 60 miljoen euro, een terminal op de Schelde zou iets meer kosten. Daarbij komen nog de kosten voor de pijplijn naar het Fluxys-gasnetwerk.

Raes zegt minstens vier jaar voorsprong te hebben op de concurrentie. 'Suez, moeder van Distrigas, bekijkt onze technologie samen met de rederij Leif Hoegh maar heeft nog geen schepen besteld. En alle werven zitten vol.

de Tijd

25-02-2007 om 11:26 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
22-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omzet visveiling stijgt met zeven procent

ZEEBRUGGE - Tijdens de eerste anderhalve maand van het jaar zag de Zeebrugse Visveiling zijn omzet stijgen met zeven procent in vergelijking met vorig jaar. Directeur Van de Steene schrijft dat toe aan de trouw van de aanvoerders. De trouw die visaanvoerders tonen tegenover de veiling is volgens Van de Steene een zeer belangrijke factor in de verdere ontwikkeling van het vismijnterrein.

,,Verschillende rederijen investeren in hun vloot. Dat is belangrijk voor de toekomst. Wij spitsen ons verder toe op kwaliteit, sorteren en efficiënt werken. Zo kunnen we eind dit jaar tot de toptien behoren in Europa. Alle ateliers voor visverwerking zijn verhuurd. In juli word 4.000 vierkante meter extra in gebruik genomen'', zegt Van de Steene.

De Visartsluis wordt weer gebruikt en dat is goed voor de aanvoer. ,,In samenspraak met het Zeebrugse havenbestuur wordt de sluis dagelijks bemand van 8 tot 12 uur. Wij spelen niet alleen met het idee om de sluis 40 uur per week te laten functioneren maar ook 's nachts'', weet Van de Steene. Schepen van Visserij, Boudewijn Laloo (CD&V), benadrukt dat de vissershaven zijn statuut van belangrijke haven moet behouden.

,,In maart starten de werken voor het containerpark. Die moeten eind dit jaar afgerond zijn. Het park zal gedeeltelijk openstaan voor de havenbedrijven. Daarnaast wordt voor de visserij in een verzamelpunt voorzien zodat afval de vismijn niet langer ontsiert. De vissershaven is goed voor 1.350 jobs en dat niveau willen we op peil houden'', aldus Laloo.

NB

22-02-2007 om 12:23 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
20-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis werk weer

De Visartsluis in Zeebrugge werkt weer sinds deze week. Vooral visserijschepen kunnen van de sluis gebruik maken, in de voormiddag tussen acht en twaalf. De Visartsluis is vorig jaar gerenoveerd, om de grote Vandammesluis te ontlasten. De Visartsluis zou op termijn ook 's nachts gaan werken. Het gaat trouwens goed met de Zeebrugse Visveiling: de omzet is nu al zeven procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Focus

20-02-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling wil binnen Europese top tien

De Zeebrugse Visveiling moet tegen eind dit jaar opnieuw tot de tien grootste visveilingen van Europa behoren. Dat heeft Johan Van de Steene, directeur van de Zeebrugse Visveiling, gesteld. Om dat streefdoel te behalen wordt dit jaar onder meer zwaar geinvesteerd. Daarbij zullen de ateliers voor visverwerking worden uitgebreid met 4.000 vierkante meter. Daarnaast wordt er ook geinvesteerd in nieuwe vissorteermachines. De Zeebrugse Visveiling zag zijn omzet tijdens de eerste anderhalve maand van dit jaar met 7 % stijgen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

DS

20-02-2007 om 10:55 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
14-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maerskdochter is vijfde concurrent NMBS

B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS, heeft er een nieuwe concurrent bij. De Nederlandse spoorwegmaatschappij ERS Railways, een dochter van de Deense containerrederij Maersk, heeft van de federale overheidsdienst Mobiliteit een veiligheidscertificaat gekregen, waardoor het mag rijden op de Belgische sporen. ERS Railways wil pendeltreinen inleggen tussen de haven van Zeebrugge en het Europese hinterland. In Zeebrugge beschikt Maersk Line over een eigen terminal. ERS wordt daarmee naast het Belgische Dillen & Lejeune Cargo, het Franse SNCF Fret, het Duitse Rail4Chem en het eveneens Belgische Trainsport, de vijfde concurrent voor B-Cargo.

De Morgen

14-02-2007 om 13:15 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
13-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeehavens: Short Sea Shipping bereikt nieuw record

Nooit eerder werden in Vlaanderen zoveel goederen met shortsea shipping verscheept, als vorig jaar. Voor het eerst is de kaap van de 120 miljoen ton overschreden en dat is 7 miljoen meer dan in 2005. Shortsea shipping is alle vervoer op het water langs de Europese kusten.

Meer dan de helft van alle trafiek in de Vlaamse havens is afkomstig van shortsea shipping. In Oostende komt zo goed als alle trafiek van de kustvaart. In Zeebrugge vertegenwoordigt shortsea shipping 70 procent van de havenactiviteit, en in Gent is dat bijna de helft. In Antwerpen bestaat ruim 40 procent uit shortsea shipping.

Focus

13-02-2007 om 00:21 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
12-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feederlink voegt Zeebrugge toe aan bestaand netwerk

Het Nederlandse Feederlink, een dochter van de Irish Continental Group, gaat op 21 februari van start met een nieuwe feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham. Feederlink is al een twaalftal jaar actief als feederoperator tussen de Britse oostkust en Rotterdam en wil nu inpikken op de sterke groei inzake containers in Zeebrugge.

Feederlink is dus een gevestigde waarde die inzake pure feedertrafiek marktleider is op de oostkust van Groot Brittannië. De rederij bedient vanuit Rotterdam de havens van Felixstowe, Immingham, South-Shields (Tyne) en Grangemouth. Vanaf 21 februari wordt Zeebrugge toegevoegd aan dit netwerk. Initieel, zo luidt het, zal Zeebrugge verbonden worden met Immingham door de "Ara Felixstowe", een schip met een capaciteit van 372 TEU. Mettertijd zullen echter ook andere schepen de Belgische kusthaven aanlopen. Feederlink beschikt nu over een vloot van zes feederschepen, die goed zijn voor een jaarlijks volume van c. 200.000 TEU. Het zijn de "Clontarf" (391 TEU), "Ara Felixstowe" (372 TEU), "Hajo" (372 TEU), "Western Trader" (407 TEU), "Gudrun" (512 TEU) en "Northsea Trader" (549 TEU).

Het feit dat de "Clontarf" nu zondag reeds in Zeebrugge was met een lading voor de terminal van AP Moller, is volgens Feederlink een toeval geweest, dat niets te maken heeft met de nieuwe dienst. Die zal overigens normaal behandeld worden bij CHZ. Naar verluidt zou de dienst vanuit Zeebrugge bij voldoende aanbod ook Tilbury aanlopen. Agent voor Feederlink in Zeebrugge wordt Herfurth & Co. Feederlink meldt nog dat tegelijkertijd met het opstarten van de nieuwe dienst er ook een derde vertrek per week komt tussen Rotterdam en South-Shields aan de Tyne. Hiermee zit de feederoperator aan 18 aanlopen per week in de Britse oostkusthavens.

de Lloyd

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 21 februari start Feederlink een container feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham.

De dienst, met wekelijkse frequentie, zal in Zeebrugge behandeld worden aan de CHZ-teminal van PSA/HNN. Als lokaal agent van Feederlink in Zeebrugge treedt Herfurth & Co (in Zeebrugge vertegenwoordigd door Zeemar) op. Feederlink Shipping & Trading BV, met hoofdzetel in Rotterdam, is een dochter van Irish Continental Group PLC in Dublin. Feederlink werd opgericht in 1993 en verzorgt containerfeederdiensten tussen Rotterdam, South Shields, Immingham, Grangemouth en Felixstowe.Aan dit netwerk wordt nu Zeebrugge toegevoegd. Het is duidelijk dat de rederij wil inspelen op de sterk groeiende containertrafieken in de haven van Zeebrugge. Op deze nieuwe dienst wordt de ‘ARA Felixstowe’ ingezet. Het schip heeft een capaciteit van 372 TEU. Het schip zal op woensdagmiddag afvaren vanuit Zeebrugge naar Immingham, met aankomst op donderdagmorgen 05.00 uur. In omgekeerde richting is een afvaart vanuit Immingham op maandagmorgen 06.00 uur voorzien met aankomst in Zeebrugge op dinsdagmorgen 01.00 uur.

APZI


12-02-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
07-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw tijdelijk Ford-wagens via Zeebrugge

Autoconstructeur Ford leidt voor een paar weken zijn stroom van nieuwe wagens uit Genk en Saarlouis, die bestemd zijn voor het VK, opnieuw via Zeebrugge. Normaal verloopt die autotrafiek nu via Vlissingen, maar het spoornetwerk van ProRail zal tussen Bergen-op-Zoom en Roosendaal gedurende een korte periode slechts heel beperkt bruikbaar zijn. Cobelfret stuurt voor de betrokken periode twee van zijn vier schepen op de dienst tussen Vlissingen en Dagenham naar Zeebrugge, waar ze de wagens op de Zweedse Kaai aan boord nemen. Het gaat om gemiddeld twee treinen per dag extra voor de Belgische kusthaven.

de Lloyd

07-02-2007 om 16:58 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
05-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O Ferries vervoerde meer vracht op Zeebrugge

Vorig jaar was een goed jaar voor het vrachtvolume dat P&O Ferries vervoerde op zijn diensten tussen Teesport enerzijds en Rotterdam en Zeebrugge anderzijds. Voor 2007 zit er bijkomende groei in, aldus een woordvoerder van P&O Ferries. De woordvoerder van de Britse ferryoperator P&O verklaarde aan onze collega's van Lloyd's List dat de operator in 2006 de bediening van Teesside heeft uitgebreid. "Wij hebben vorig jaar volop kunnen profiteren van het feit dat Geest North Sea Line zich heeft teruggetrokken uit Teesport in 2005 en dat Superfast op zijn dienst tussen Zeebrugge en Rosyth van twee schepen naar één is overgeschakeld", aldus Allan Hull van P&O Ferries. Hij zei dat zowel de dienst op Zeebrugge als die op Rotterdam meer vracht had geboekt. In Zeebrugge kon men echter geen gegevens verstrekken over het aantal vrachteenheden dat in 2006 op de dienst naar Middlesbrough op de Tees werd vervoerd. Vanuit Rotterdam trok P&O Ferries vorig jaar het aantal afvaarten op van vijf naar zes; even veel dus als vanuit Zeebrugge, van waaruit de operator de "Norsky" en de "Norstream" inzet. Veel van de vervoerde goederen betreffen chemicaliën en daarom lijkt groei ook dit jaar niet uitgesloten, vermits een nieuwe polyethyleenfabriek wordt opgestart in de Teesportregio.

de Lloyd

05-02-2007 om 12:24 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!