Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

01-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACW pleit voor blijvende herinnering aan honderd jaar zeehaven

ZEEBRUGGE - Het ACW heeft zaterdagnamiddag in Zeebrugge actie gevoerd. Ze pleiten voor een blijvende herinnering aan 100 jaar Zeehaven Zeebrugge. Het ACW wil de verlenging van de Saint-Georgeswandeling, het behoud van het uitkijkpunt op het einde van de strekdam, een fietspad door de haven en de ingebruikname van een zeeorgel. 'Maar liefst 17.000 mensen hebben de voorbije zomermaanden door de haven gefietst in het kader van de viering van 100 jaar haven Zeebrugge', zegt Jos Demarest van het ACW. 'Ze hebben de werking van de haven nooit in het gedrang gebracht. Bij mijn weten is er zelfs geen enkel ongeval gebeurd. Voor het uitkijkpunt hebben we intussen een bouwvergunning aangevraagd, want heel wat mensen houden ervan om de grote zeeschepen te kunnen bewonderen. We pleiten verder nog voor de doortrekking van de Saint-Georgeswandeling, want nu stopt die aan het evenementenplateau.' (rso)

© Nieuwsblad

01-10-2007 om 08:49 geschreven door Horatio  


25-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge wil verdere verdieping van vaargeul


ZEEBRUGGE - De vaargeul naar de haven van Zeebrugge moet verder worden uitgediept. Nauwelijks een jaar nadat de geul Pas van 't Zand geschikt werd gemaakt voor schepen met een diepgang van maximaal 14,5 meter, pleit havenvoorzitter Joachim Coens nu voor een meter extra.

Volgens Coens kan Zeebrugge alleen op die manier de concurrentiepositie ten opzichte van bijvoorbeeld Rotterdam handhaven. De havenvoorzitter stelt vast dat de groei van de containerschepen zich veel sneller voltrekt dan voorspeld. Het bewijs is, volgens hem, de komst van 's werelds grootste containerschip Elly Maersk, dat zaterdag afmeert in Zeebrugge. Het schip heeft een officiële laadcapaciteit van 11.000 twintigvoetcontainers, maar neemt er regelmatig 2000 meer mee. Rederij Maersk beschouwt de komst van de Elly Maersk als een test. Valt die positief uit, dan zal de Elly en mogelijk ook het zusterschip Emma (397 meter lang, 56 meter breed) Zeebrugge regelmatig aandoen.

Het havenbestuur wil het (open) getijgedeelte van de haven de komende jaren verder uitbreiden. Dat kan door het weghalen van de oude Visartsluis, waardoor in de huidige achterhaven ruimte ontstaat voor met name short-seatrafieken, maar de Visartsluis kan ook worden vervangen door een nieuwe, snelle sluis. Die oplossing zou rond de 300 miljoen kosten. Het weghalen van de sluis en de bruggen en de bouw van een tunnel zou neerkomen op een investering van ruim 400 miljoen.

© PZC

25-09-2007 om 10:18 geschreven door Horatio  


24-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste afvaart nieuwe shortseaverbinding tussen Zeebrugge en Bilbao
Woensdag om 16.00u zal de eerste afvaart plaatsvinden in het kader van de nieuwe dienst die Transfennica uitbaat tussen Zeebrugge en Bilbao. Er komen op deze dienst twee schepen, die drie afvaarten per week in elke richting zullen verzorgen.

De twee schepen, die Transfennica op deze nieuwe "motorway of the sea" wil inzetten zijn de "Friedrich Russ" - die de eerste afvaart zal verzorgen - en de "Elizabeth Russ". Beide hebben een capaciteit van 108 trailers. Deze schepen halen een dienstsnelheid van 20 knopen, met als gevolg dat de reis tussen Zeebrugge en Bilbao amper 38 uur bedraagt.

De schepen zullen ook in het weekend doorvaren, waardoor het rijverbod op zondag kan worden omzeild. Op andere dagen worden alvast de files rond Parijs, Lyon, Bordeaux en de Spaanse grens vermeden, zegt directeur Helmut Walgraeve van Transfennica Zeebrugge.

@ de Lloyd

24-09-2007 om 16:36 geschreven door Horatio  


22-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elly Maersk est arrivé !!
Na lang wachten en speculeren is het er toch van gekomen , deze morgen omstreeks 08.00u voer de Elly Maersk de Zeebrugse haven binnen onder begeleiding van 3 sleepboten en en 4' in stand-by. Doel van de aanloop tijdens haar maidentrip is om +/- een 7000'tal lege containers te laden voor de aziatische markt. Dit imponerend schip meet maar liefst 396 mtr en heeft en capaciteit tussen de 11000 en 13500 TEU (naargelang de bron) en is hiermee de grootste containerreus samen met haar 5 zusterschepen ter wereld. Deze aanloop is voorlopig eenmalig omdat hun scheepsrotatie de Zeebrugse haven normaal niet aanloopt maar het is niettemin een opsteker voor de haven om deze gigant probleemloos te kunnen ontvangen. Dergelijke schepen zijn vanwege hun lengte tot op heden niet toegelaten om de Antwerpse haven aan te lopen door de geldende beperkingen op de Schelde.

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto


22-09-2007 om 12:31 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste containerschip ter wereld meert aan in Zeebrugge

ZEEBRUGGE - In de haven van Zeebrugge is zaterdagmorgen de Elly Maersk, het grootste containerschip ter wereld, aangemeerd. Dat gebeurde in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Het schip heeft een lengte van 397 meter en een breedte van 56 meter. Het kan 11.000 twintig-voetcontainers (TEU’s) laden.

'Het aanleggen van de Elly Maersk toont het belang aan van de Vlaamse havens en van die van Zeebrugge in het bijzonder', zei Peeters. 'De havens spelen een belangrijke rol en zijn van essentieel belang in het project ’Vlaanderen in Actie, Actie in Vlaanderen’ dat ik maandag in het Vlaamse Parlement zal toelichten', aldus de minister-president.

Tony Hylebos, director operations van de rederij Maersk Line, beklemtoonde dat slechts weinig havens containerschepen als de Elly Maersk kunnen ontvangen. 'Toch mag Vlaanderen niet op zijn lauweren rusten. Er staan 160 containerschepen van meer dan 10.000 TEU’s elk op stapel. Daarbij spelen niet de lengte en de breedte een rol, maar vooral de diepgang. Wil Zeebrugge grote containerschepen blijven ontvangen, dan zal de toegang tot de haven voortdurend uitgediept moeten worden. Ook de ontsluiting van de haven via het spoor, het water en de weg moet op de stijgende trafiek van het containervervoer inspelen', aldus Hylebos. Hij pleitte voor een snellere start van de aanleg van een derde spoor tussen Zeebrugge en Brugge.

De Elly Maersk werd gebouwd op de eigen scheepswerf van de AP Moller-Maersk Groep in Denemarken en zal varen tussen Europa en Azië. In Zeebrugge worden 7.000 TEU’s geladen en als alles naar wens verloopt, verlaat de Elly Maersk zondagavond of maandagmorgen de haven van Zeebrugge.

© Nieuwsblad

22-09-2007 om 12:26 geschreven door Horatio  


19-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imago Zeebrugse havenjobs moet verbeteren

 

Het imago van een job in de haven moet verbeteren om de vele openstaande vacatures te kunnen invullen. Tot die conclusie komen onderzoekers van de West-Vlaamse Hogeschool na een studie over de tewerkstelling in Zeebrugse bedrijven. De studie werd woensdag voorgesteld.

Studenten Netwerkeconomie onderzochten het voorbije jaar de tewerkstelling in 111 kmo's in Zeebrugge, goed voor 42,5 procent van het totaal. Ze hebben samen 529 vacatures open staan, waarvan 55 procent moeilijk invulbaar" is.

Volgens Alain Carmois van de Hogeschool West-Vlaanderen heeft de haven en de logistieke sector vooral nood aan een beter imago. "Jongeren laten zich minder door hun ouders leiden in hun studiekeuze en daardoor wint het imago van het beroep en de werkgever aan belang", aldus Carmois.

"Havenjobs scoren niet goed. Een herprofilering dringt zich op." Havenbedrijven moeten volgens het onderzoek vrouwvriendelijker worden. "Het beeld van de typische mannenjob is niet meer van deze tijd", zegt Carmois. "Automatisering en betere werkomstandigheden laten nu ook vrouwen toe. Een campagne kan hun interesse in een havenjob doen toenemen."

De studie wijst voorts op de noodzaak tot betere samenwerking tussen bedrijven. Dat moet leiden tot efficiëntere processen, een hogere productiviteit en dus minder nieuwe medewerkers.

Volgens het onderzoek moet ook de samenwerking met het onderwijs beter. Zo zouden schoolverlaters sneller inzetbaar zijn na een intensieve stage. Scholen kunnen dan weer opleidingen en trainingen aanbieden op maat van het bedrijf. De studie pleit voor een havenschool die specifiek inspeelt op de vragen en noden van de havenbedrijven.

© Focus (Belga)

19-09-2007 om 15:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee nieuwe slepers in Zeebrugse haven

De Unie van Reddings- en Sleepdiensten (URS) heeft dinsdag in Zeebrugge de Union Amber en de Union Jade gedoopt. De twee sleepboten zullen gestationeerd worden in de Zeebrugse achterhaven. Door de groeiende trafiek was de nood aan extra sleepkracht in de haven toegenomen. De Union Amber en Union Jade zullen er vooral autoschepen bijstaan.

De twee sleepboten zijn speciaal ontworpen voor werk in de achterhaven. Ze beschikken elk over een trekkracht van 65 ton. Daarmee behoren ze tot de krachtigste havenslepers in Europa. De twee vaartuigen werden gebouwd op de Spaanse werf Astilleros Armon.

© Belga

19-09-2007 om 09:32 geschreven door Horatio  


18-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge en Verona gaan nauwer samenwerken

De bedrijven op de logistieke zone 'Interporto di Verona' in Italië en de bedrijven in de Zeebrugse haven gaan in de toekomst nauwer samenwerken. Vertegenwoordigers van beide groepen hebben daarover dinsdag in Zeebrugge een intentieverklaring ondertekend. Het Zeebrugse havenbestuur ziet via Verona een weg richting Middellandse Zee en het Nabije Oosten. Voor de Italiaanse bedrijvenzone is Zeebrugge een poort op Groot-Brittannië.

Het protocol werd dinsdag ondertekend door de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens, voorzitster Erna Vienne van de vereniging van Zeebrugse bedrijven APZI, voorzitter Flavio Zuliani van eigenaar Consorzio ZAI Interporto Quadrante Europe en voorzitster Michela Sironi van beheerder Quadrante Servizi.

De intentieverklaring volgt op een bezoek van Zeebrugse havenbedrijven aan Verona op 8 mei. Toen bleek er veel interesse voor een wederzijdse samenwerking. Dinsdag kwam een 20-koppige delegatie op tegenbezoek. Het
bezoek werd begeleid door een vertegenwoordiger van Flanders Investment &
Trade in Milaan.

'Er bestaan veel raakvlakken tussen de behandelde trafieken in Verona en Zeebrugge', zegt havenvoorzitter Joachim Coens. 'Ik denk daarbij aan de trafiek van nieuwe wagens, papierproducten, voeding, enz. Het protocol houdt onder meer in dat we meer informatie zullen uitwisselen en dat we samen zullen werken om intermodale netwerken op de noord/zuid-as tussen beide regio's te bevorderen.'

Volgens Joachim Coens kan de samenwerking leiden tot groei. Hij schat het akkoord op circa 300.000 ton. Momenteel rijden wekelijks al acht treinen van Zeebrugge naar Verona. Volgens Coens is er groeipotentieel.

© Belga

18-09-2007 om 23:02 geschreven door Horatio  


17-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwacht grootste containerschip ter wereld

De Zeebrugse haven verwacht zaterdag het grootste containerschip ter wereld. De Elly Maersk meet 397 bij 56 meter. Het is het langste containerschip ter wereld en heeft een capaciteit van 13.400 20-voetcontainers (TEU).

"De komst van de Elly Maersk bewijst de mogelijkheden van onze diepwatercontainerhaven", zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Om dit schip te kunnen ontvangen, was het in 2006 nodig om de haventoegang of de Pas van 't Zand te verdiepen", zegt hij.

Gezien de schepen alsmaar groter worden, dringt zich voor Zeebrugge dan ook een bijkomende verdieping van de toegangsgeul op. "Enkel dan zullen wij in de toekomst zonder hinder de grootste scheepsklasses tijongebonden kunnen behandelen", aldus nog Joachim Coens.

© Belga

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zeebrugge hengelt naar nog grotere containerreuzen

 's Werelds grootste containerschip doet Zeebrugge aan. De kusthaven dringt aan op de verdere uitdieping van de toegangsgeul.

Dat de Elly Maersk, het grootste containerschip, zaterdagochtend kan binnenlopen in de haven van Zeebrugge, is te danken aan verdiepingswerken in 2006.

De Pas van 't Zand, de toegangsgeul naar de kusthaven, werd uitgediept zodat in het vervolg schepen met een diepgang van 14,5 meter de haven van Zeebrugge kunnen binnenvaren zonder rekening te moeten houden met het tij. Voordien was de zogenaamde tijongebonden diepgang 13,5 meter.

De gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge, Joachim Coens, pleit er amper een jaar na die verdieping, die 8,7miljoen euro heeft gekost, voor om de toegangsgeul zowel te verbreden als voort te verdiepen tot 15,5 meter.

Volgens hem moet er in Vlaanderen over worden gewaakt dat een tijongebonden aanloop kan worden gegarandeerd aan de grootste schepen. 'Wetende dat in Rotterdam de voorbereiding bezig is voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, een havenuitbreiding die de aanloop toelaat van schepen met een diepgang tot 20meter', argumenteert Joachim Coens.

Volgens de haventopman toont de Elly Maersk aan dat de containerrederijen in een veel sneller tempo dan verwacht hun schepen groter en breder maken. De Elly Maersk is volgens Joachim Coens het symbool van deze snelle schaalvergroting.

De officiële laadcapaciteit van het containerschip bedraagt 11.000 TEU (twintigvoetcontainers), maar in de praktijk zouden tot 13.400 twintigvoetcontainers vervoerd kunnen worden. Daarmee is het het grootste containerschip ter wereld. Met een lengte van 397 meter is het ook het langste containerschip ter wereld. Met de komst van de containerreus bewijst Zeebrugge zijn rol en mogelijkheden als diepwatercontainerhaven, stelt Joachim Coens.

De Deense reder Maersk, die een containerterminal uitbaat in de voorhaven van Zeebrugge, wil met de komst van de containerreus de kusthaven uittesten. Daarna zal worden uitgemaakt worden of het schip geregeld Zeebrugge zal aandoen. Voor de Elly Maersk is Zeebrugge zaterdag de laatste halte vooraleer het koers zet richting Verre Oosten.

© de Standaard

17-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


14-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst Zhen Hua 8 bij CHZ
klik op de foto klik op de foto


Aankomst van de zhen hua 8 bij de CHZ terminal (PSA-CMA)
Naar verluidt zal het 2 a 3 weken duren per kraan om operationeel te worden , tevens komen er tegen de jaarwisseling nog eens 2 rmg's ter vervanging van de 3 spoorkranen aan de westzijde van de terminal.

14-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


13-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O Ferries zet tweede schip in tussen Zeebrugge en Tilbury

Vanaf maandag 17 september 2007 zet P&O Ferries een tweede vrachtschip in op de recent opgestarte route tussen Zeebrugge en Tilbury, de Britse haven op de Theems.

Het vrachtschip "mv Hoburgen", met een capaciteit van 82 vrachteenheden (1.750 lopende meter), zal samen met de op 16 juli jl. ingezette "mv Calibur" dagelijks twee afvaarten heen en terug op deze route verzorgen. Met deze twee retourovertochten per dag zal de vooropgestelde jaarlijks vervoerde capaciteit van 100.000 eenheden overschreden worden, wat voor beide havens extra groei betekent.

P&O Ferries hoopt met deze nieuwe dienst in te kunnen spelen op logistieke projecten gerelateerd aan onder meer de Olympische Spelen van Londen in 2012. P&O Ferries vaart vanuit Zeebrugge ook naar Hull en Teesport, in het noordoosten van Engeland.

" voor verdere info betreffende het schip zie onderstaande link "

http://www.gotlandsbolaget.se/page.asp?url=Fartyg%20och%20befraktare#Hoburgen

© de Lloyd

13-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwelkomt grote containerkranen

In Zeebrugge komen vandaag de grootste containerkranen ter wereld aan. Ze zijn bestemd voor het Kennedydok, waar Container Handling Zeebrugge is gevestigd.

Het gaat om drie kranen van 106 meter hoog. Ze staan vlak bij de kustweg en zullen het uitzicht van de Zeebrugse haven dus grondig veranderen.
Met de komst van de kranen kan Container Handling Zeebrugge zijn capactiteit fors opdrijven.
De kranen zijn in Shanghai in China gebouwd en zijn al meer dan twee maanden onderweg naar Zeebrugge. De installatie op de kaai zal vijf dagen duren.

( foto's zullen zo spoedig mogelijk gepost worden ! )

© Vrt Nieuws

13-09-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


12-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe vrachtverbinding tussen Zeebrugge en Bilbao

Vanaf 26 september komt er een regelmatige vrachtverbinding tussen de de havens van Zeebrugge en Bilbao. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van het bezoek van een delegatie van de Baskische regering. In eerste instantie komen er per week drie afvaarten in beide richtingen, maar die frequentie kan op termijn opgetrokken worden tot vijf of zes.

De relaties tussen Vlaanderen en Baskenland zijn goed. Beide regio's werken onder meer samen in het kader van RegLeg, de vereniging van regio's met wetgevende bevoegdheden. Vlaanderen wil volgend jaar het voorzitterschap van RegLeg waarnemen. Om nieuwe klanten aan te trekken, kijkt Zeebrugge niet alleen naar het traditionele hinterland (Benelux, Noord-Frankrijk en de Ruhr), maar ook naar Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?pgeId=267

© Belga

12-09-2007 om 14:38 geschreven door Horatio  


07-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwankendamme wordt geen tweede Doel
 
Het polderdorpje Zwankendamme, dat ingesloten raakt door de uitbreiding van de Zeebrugse haven, wordt geen tweede Doel. Het havenbestuur en de stad Brugge beloven bijkomende maatregelen om de leefbaarheid te verzekeren.

Volgend jaar start de bouw van een nieuw goederenstation voor de Zeebrugse haven. Daarvoor hebben de spoorwegen 11 hectare bijkomende grond nodig.
De Zwankendammenaars zullen dan over een brug moeten rijden om hun dorp te verlaten en dat betekent ook een psychologische drempel.
Aan de andere kant van het dorp komt op termijn een nieuw bedrijventerrein en daardoor zal het dorp ingesloten raken in het havengebied.
Maar Zwankendamme, een kleine deelgemeente van Brugge die nog 750 inwoners telt, blijft bestaan en er komen maatregelen om een scenario zoals in Doel te vermijden.
Om de toekomst te verzekeren, komt er onder meer een hoge groene berm tussen het nieuwe goederenstation en de woonwijk. Er wordt ook geïnvesteerd in veilige fietsverbindingen.

© vrtnieuws.net

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Havendorp Zwankendamme krijgt maatregelen voor leefbaarheid

Het havendorp Zwankendamme in het hinterland van Zeebrugge krijgt garanties voor haar leefbaarheid. Dat is donderdagavond gezegd tijdens een bewonersvergadering. De bewoners vrezen geïsoleerd te raken als Infrabel vanaf 2008 de spoorbundel naar het dorp in capaciteit verdubbeld. Het dorp krijgt een brug en een hoge berm tegen het lawaai. Zwankendamme zal geen tweede Doel worden, garandeerden zowel burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) en havenvoorzitter Joachim Coens.

Zwankendamme ligt in de polders achter Zeebrugge. Het dorp grenst aan het
havengebied. Er wonen circa 750 personen. Op de inspraakvergadering waren donderdag meer dan 200 personen aanwezig.

Ze wilden duidelijkheid over hun toekomst. Infrabel bezit in Zwankendamme al een spoorbundel maar die is verouderd. Omwille van de trafiekgroei in Zeebrugge moet er ook uitgebreid. Een verdubbeling dringt zich op om de terminals vlot te bedienen. Nu zijn volgens Infrabel vier tot vijf bewegingen nodig om een trein samen te stellen of te splitsen. Straks moet dat vlotter. Daarvoor is wel 11 hectare extra grond nodig.

Omdat de hoofdoverweg naar Zwankendamme-dorp opgeslorpt wordt door de nieuwe sporenbundel, krijgt het dorp een brug. De aansluiting met de drukke expresweg N31 Brugge-Zeebrugge wordt tegelijk aangepakt. Het treinstation van Zwankendamme verdwijnt. In ruil krijgen de bewoners een nieuw en veilig fietspad richting Lissewege- en Zeebrugge-station. Die liggen op respectievelijk 1,2 en 2 kilometer afstand. De werken moeten in 2015 klaar zijn. Tegen dan verwacht Zeebrugge jaarlijks circa 3,5 miljoen containers. Circa 40 procent ervan moet via het spoor naar het hinterland.

Ook bij de trafiek van nieuwe wagens wordt nog groei verwacht. Een aantal bewoners blijven ook na de vergadering vrezen voor de leefbaarheid van hun dorp. Aan de ene zijde van het dorp krijgen ze de spoorbundel achter een hoge berm. Aan de andere zijde van het dorp stond vroeger de cokesfabriek. De vrijgekomen terreinen zullen straks haventerrein worden. De dorpsbewoners vrezen bevangen tussen twee metershoge bermen te zullen moeten leven.

© Belga


07-09-2007 om 12:24 geschreven door Horatio  


06-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis weer operationeel


Na jaren ijveren is de Visartsluis in Zeebrugge sinds begin deze week weer operationeel. Dinsdagavond werden de vissersschepen Z576 en Z196 succesvol naar de achterhaven versluisd. Ze konden gisterochtend hun vis in de Zeebrugse Visveiling veilen. Gisteravond voeren twee Zeebrugse schepen uit via de Visartsluis. Het gaat om de Z98 en de Z18, die een nieuwe zeereis aanvatten. De Zeebrugse Visveiling en de reders van de oostkust zijn heel tevreden met het terug operationaliseren van de sluis. In een eerste stadium zijn de draaiuren dagelijks vastgelegd tussen 14 en 22uur, met uitzondering van het weekend en feestdagen.

© Nieuwsblad

06-09-2007 om 14:23 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rail Link Europe start directe trein tussen Zeebrugge en Dourges

Rail Link Europe legt vanaf maandag rechtstreekse vrachttreinen in tussen Zeebrugge en Dourges. Voorlopig ligt de frequentie op drie vertrekken per week, maar verwacht wordt dat die nog zal stijgen.

Driemaal per week - maandag, woensdag en vrijdag - is er een trein vanuit Zeebrugge voorzien. Die vertrekt zowel vanuit het Britanniadok als vanuit de CHZ-containerterminal. De treinen leggen het traject in beide richtingen af. In Dourges vertrekt er telkens op dezelfde dag een trein. De toestellen hebben een lengte van 600 m en een capaciteit van 70 à 80 teu.

Met de verbinding naar Dourges krijgt de haven van Zeebrugge een betere aansluiting met de chemische cluster rond Le Havre. De nieuwe treinverbinding biedt ook betere perspectieven voor de aansluiting met Mannheim, Lyon en Parijs.

© de Lloyd

06-09-2007 om 14:22 geschreven door Horatio  


05-09-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderwerken Zeebrugse brug stilgelegd wegens schade nieuwe wagens


De werkzaamheden aan een brug in Zeebrugge beschadigen de nieuwe wagens die in de haven van Zeebrugge worden behandeld. Dat zeggen enkele terminaloperatoren in Zeebrugge. Die hebben de werkzaamheden laten stilleggen. Zeebrugge is de wereldhaven voor het verschepen van nieuwe voertuigen. Op 3 oktober wordt de twist voor de rechtbank gepleit.

De Vandammesluis in Zeebrugge is twintig jaar oud en krijgt daarom een groot onderhoud. De vier bruggen worden gezandstraald en krijgen daarna een nieuwe verflaag. Het Vlaamse Gewest is de opdrachtgever van de werkzaamheden.

Cobelfret Ferries, die nieuwe wagens behandelt in Zeebrugge, is naar de rechter gestapt om de schilderwerken te laten stilleggen. Cobelfret zegt dat de werkzaamheden schade toebrengen aan de nieuwe wagens in de haven en aan de wagens van hun personeel. Bij het afspuiten van de brug zouden verfdeeltjes op de wagens in de haven vallen.

De eisers vragen ook de aanstelling van een deskundige. De werkzaamheden zijn momenteel stilgelegd onder verbeurte van een dwangsom van 25.000 euro per uur.

© Belga - (Focus)

05-09-2007 om 16:02 geschreven door Horatio  


28-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traject AX wordt binnenkort vastgelegd

Hilde Crevits brengt bezoek aan regiepost Brugge

BRUGGE - In de eerstkomende maanden wordt het traject vastgelegd van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg en de N49. Dat zei Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) bij haar bezoek aan de regiepost Wegen en Verkeer in Brugge.

'Er waren vier opties voor het traject van de AX, de verbindingsweg tussen de Expresweg in Dudzele en de N49 in Westkapelle', zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). 'Twee daarvan bleken niet haalbaar. Uit de twee overgebleven voorstellen moeten we binnen dit en twee maanden een definitief traject vastleggen.'

De AX is een erg belangrijke weg voor de ontsluiting van de haven van Zeebrugge. De werkzaamheden voor de nieuwe snelweg zouden ten vroegste in 2009 of 2010 kunnen beginnen, maar dan moet dus eerst beslist worden langs waar de weg zal lopen. Het gemeentebestuur van Knokke-Heist eist dat de dorpskern van Westkapelle zoveel mogelijk gespaard wordt.

'De ene optie ligt verder van de woonkern van Westkapelle, maar dan moeten we meer natuurgebied opofferen. Bij de andere is het net omgekeerd', zegt Crevits. 'We zullen sowieso nog overleg plegen met de betrokken gemeenten. Maar het dossier is rijp om een beslissing te nemen.'

Volwaardige snelweg

De bouw van de AX zal worden gefinancierd via een pps-constructie (een publiekprivate samenwerking). 'Ook de heraanleg van de N49, die tot een volwaardige snelweg wordt uitgebouwd, is opgenomen in die constructie', zegt Crevits.

De minister bracht een bezoek aan de regiepost van de afdeling Wegen en Verkeer in Brugge om kennis te maken met de werking van het agentschap Infrastructuur. De minister kreeg een demonstratie van onder meer de zoutstrooiers en het ARAN-voertuig (Automatic Road Analyser) van de regiepost van Brugge. Dat voertuig, uniek in België, is uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten en kan heel snel de toestand van de wegen controleren. Elk jaar analyseert het tussen de zes- en zevenduizend kilometer autowegen.

© Nieuwsblad

28-08-2007 om 14:25 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Peeters wil ochtendfiles in de havens aanpakken


Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van de Havens, wil de files in de zeehaventerminals aanpakken. Hij wil dat doen door het vrachtvervoer tijdens de ochtend te spreiden naar de late ochtend. De firma's Bekaert in Zeebrugge en Volvo Logistics in Antwerpen zijn alvast akkoord om mee te werken.

Het voorstel voor het pilootproject volgt uit een studie 'Optimalisering van de openingstijden van zeehaventerminals'. In de studie werden 5 specifieke logistieke ketens bekeken. De import- en export containertransporten van en naar de haven van Antwerpen enerzijds en de import- en export container- en RoRo stromen van en naar de haven van Zeebrugge anderzijds.

Langs de kant van de zeehaventerminals blijken vooral de te beperkte openingstijden van de lege depots en de organisatie van shiftwissels en werkonderbrekingen voor hinder te zorgen. Zo ontstaan er lange wachttijden aan de gates met files tot gevolg.

Minister Peeters heeft met 2 bedrijven een akkoord om dit najaar een pilootproject op starten. Het betreft enerzijds een pilootproject met Volvo Logistics waarbij de exportstroom via de haven van Antwerpen wordt onderzocht en anderzijds met Bekaert waarbij de importstroom via de haven van Zeebrugge wordt nagegaan.

© Focus

28-08-2007 om 14:22 geschreven door Horatio  


23-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Bruggen moeten op dezelfde plaats blijven'

Gemeentebestuur spreekt zich uit over motie verbreding Leiekanaal

DAMME - De gemeenteraad spreekt zich vanavond uit over een motie rond de verbreding van het Leiekanaal. Damme is geen vragende partij. 'We vragen eerst een kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente moet duidelijk zijn', zegt de burgemeester.



De verbreding van het Leiekanaal is nodig omdat het aantal containertrafieken in Zeebrugge toeneemt. Over vier jaar wordt zelfs drie keer zoveel transport op het Leiekanaal verwacht als nu.

De Vlaamse Overheid laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de verbreding van het afleidingskanaal van de Leie als een uitbreiding van de Europese verbinding van Seine en Schelde.

Ophaalbrug

'Wij willen onze wensen en grieven kenbaar maken aan de Vlaamse Overheid', zegt burgemeester Dirk Bisschop (CD&V). 'We vragen een overtuigende kosten-batenanalyse. De meerwaarde voor onze gemeente op vlak van recreatie en leefmilieu moet ook duidelijk zijn. Wij pleiten voor een oplossing voor de afwatering naar zee waarbij rekening gehouden wordt met de stijging van de zeespiegel. Onteigeningen willen we voorkomen of tot een minimum beperken. In geen geval gaan we akkoord met een verbreding van het kanaal buiten de zone die vastligt in het gewestplan. Als huizen afgebroken moeten worden, moeten ze kunnen worden heropgebouwd op hetzelfde of een aanpalend perceel.' Ook het aantal brugverbindingen over het kanaal mag niet veranderen. 'Die bruggen moeten op dezelfde plaats aangelegd worden of, als dat technisch mogelijk is, in dezelfde buurt. Het kan niet dat bijvoorbeeld de brug aan de Siphon zou moeten verdwijnen. Dat zou voor het toerisme een ramp betekenen.'

'De bereikbaarheid, onder meer voor de hulpdiensten, moet gegarandeerd blijven. Ook bij een opgehaalde brug moet een verbinding in de onmiddellijke buurt behouden blijven. Voor en tijdens de werkzaamheden vragen we een overleg met de bewoners', zegt de Damse burgemeester.

Volgens schepen Louis Dekeyser (CD&V) is er de eerste vrijdag van september overleg gepland met het havenbestuur MBZ in Zeebrugge. De studie wordt er gedeeltelijk voorgesteld. Het is de bedoeling dat de studie tegen het voorjaar van 2008 klaar is.

© Nieuwsblad

23-08-2007 om 09:01 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs