Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

30-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100-jarig bestaan haven Zeebrugge wordt gevierd in 2007

Volgend jaar wordt het 100-jarig bestaan van de haven van Zeebrugge in het lang en het breed gevierd. Dat heeft Burgemeester Patrick Moenaert deze middag bekend gemaakt. De Zeebrugse haven werd in 1907 door toenmalig koning Leopold 2 plechtig geopend, en dat zal precies 100 jaar later tot grote feestelijkheden leiden. De stad, die ook de grote middelen wil inzetten, zal vanavond in de gemeenteraad een coördinator aanwijzen, die de activiteiten van de MBZ, de Maatschappij der Brugse Zeevaartinrichtingen, het stadsbestuur, Brugge Plus en andere organisatoren moet kneden tot één gezamenlijke viering. In de voorbije maanden werd Zeebrugge reeds klaargestoomd voor het evenement. Postzegel Er komt alvast een postzegel die het historische feit luister moet bijzetten. De filatelieclub Zeventorentje heeft dat met bijstand van de burgemeester rondgekregen. Geen sinecure, want postzegels worden steeds minder gebruikt en verzameld, waardoor De Post niet zo snel meer op dergelijke vragen ingaat. Sail De details liggen nog verre van vast maar het ziet er naar uit dat ook heel wat grote zeilschepen van weleer ook naar Zeebrugge zullen komen om het evenement de nodige luister bij te zetten.

(Stadsomroep Brugge)

30-06-2006 om 11:00 geschreven door Horatio  


29-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havens blijven cruciaal voor Vlaamse economie

De Vlaamse havens vertegenwoordigden in 2004 ruim 15,1 % van het bruto binnenlandse product van de regio. Dat blijkt uit een analyse van de Nationale Bank van België (NBB). De havens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende zorgden volgens de cijfers daarbij voor een toegevoegde waarde van € 24,97 miljard. Daarvan nam de Antwerpse haven ruim 64 % voor haar rekening. De sector zorgde bovendien voor 105.489 rechtstreekse jobs. Daar kwam bovendien nog een onrechtstreekse tewerkstelling van 242.000 eenheden bij. Dat is in totaal goed voor ongeveer 11,3 % van de Vlaamse werkgelegenheid. Dat toont volgens de NBB aan hoe afhankelijk Vlaanderen wel is van zijn havens. Er werd dan ook gewezen op de grote verantwoordelijkheid van de politici die het Vlaamse havenbeleid onder hun hoede hebben.

DS

29-06-2006 om 10:35 geschreven door Horatio  


27-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: vrachtwagen rukt bovenleiding spoor af

Net na de grote stroompanne vanmorgen gebeurde nog een ongeval met een vrachtwagen in Zeebrugge. De bestuurder ramde een elektriciteitspaal en vernielde de bovenleiding van het spoor. Het ongeval gebeurde rond half twaalf. In zijn val scheurde de paal de zijkant van de vrachtwagen open waardoor duizenden waterflessen op de grond terechtkwamen. Omdat de bovenleiding van het treinverkeer in Zeebrugge geraakt was, liep het goederenvervoer in de westelijke voorhaven vertraging op. Het duurde meer dan een uur voor alles weer normaal verliep.

vrt

27-06-2006 om 20:49 geschreven door Horatio  


24-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys blijft investeren in Zeebrugge

za 24/06/06 -

Aardgasnetbeheerder Fluxys gaat in de toekomst blijven investeren in de gasbevoorrading vanuit Zeebrugge. Het bedrijf heeft nu al een terminal voor vloeibaar gas in de voorhaven. De directie wil de volgende jaren 400 miljoen euro investeren in ons land. Er komt onder meer een tweede aardgasleiding tussen Eynatten en Zeebrugge. Fluxys verwacht dat de gasmarkt de volgende jaren nog zal groeien en Zeebrugge moet daarin een belangrijke rol spelen.

vrt

24-06-2006 om 17:26 geschreven door Horatio  


21-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railferry tussen Hull en Zeebrugge in de maak

Het Britse adviesbureau Focal werkt hard aan plannen voor een railferry tussen Hull en Zeebrugge. Focal gaat er vanuit eind dit jaar te kunnen varen en hoopt eind augustus concretere informatie te kunnen geven. Het bureau heeft inmiddels een subsidie van 2,5 miljoen euro uit het Marco Polo programma van de EU ontvangen om het project verder op de rails te zetten.
De railferry zou vooral aantrekkelijk zijn voor spoorvracht naar bestemmingen in het midden of noorden van Groot-Brittannië die ver af liggen van de Kanaaltunnel. Daarnaast wordt gedacht aan gevaarlijke stoffen of andere lading die niet van de tunnel gebruik mag maken.
Volgens het Britse RAIL Magazine hebben grote spoorvrachtbedrijven als EWS, Freightliner, DRS en Jarvi Fastline al belangstelling getoond voor een nieuwe railferry. Volgens het Zweedse Cruise & Ferry hebben behalve ABP ook Inter Ferry Boats, Railion, EWS, DHL, Exel, VCK en PD Ports bij het project aangesloten.
Focal-directeur Rod Hilditch heeft vorige week gesproken met havenexploitant ABP Hull om de plannen aan die kant verder uit te werken. Bij ABP in Hull bestaat echter, ook na de vergadering van deze week, nog veel onzekerheid.
Zo zou de railferry oorspronkelijk gaan naar IJmuiden om uiteindelijk zelfs aan te sluiten op de Betuwelijn. Wegens ‘werkzaamheden in de haven’ is IJmuiden echter afgevallen. Ook de Suezhaven in Amsterdam is genoemd, maar ook daar waren geen mogelijkheden. Nu spreekt Focal daarom van Zeebrugge, waar echter ook nieuwe aansluitingen voor een railferry noodzakelijk zijn. ,,We kunnen de eerste tijd als gewone ferry gaan varen maar denken dat de spooraansluitingen binnen een maand of drie daarna geregeld kunnen worden,’’ zegt Hilditch daarover. Havenexploitant ABP Hull is ‘zeker geïnteresseerd in het project’. Dat het op korte termijn gerealiseerd wordt is echter twijfelachtig, wordt daar aan toegevoegd. ,,We moeten veel duidelijkere plannen op tafel krijgen voordat we ons verder vastleggen’’, stelt een woordvoerder.
Een praktisch probleem is al dat de spoorcapaciteit van en naar de haven van Hull op dit moment volledig vol zit. ABP investeert bijna 20 miljoen euro in een uitbreiding van de spoorlijn naar de haven, maar die zal niet voor begin 2008 gerealiseerd zijn. ,,Het is voor ons zeker geen project op de korte termijn’’, aldus de woordvoerder. Een ander praktisch probleem is het vinden van een schip.
Er werd gedacht aan de ‘Stena Scanrail’ die door Stena Line wordt ingezet tussen Frederikshavn en Göteborg, maar het is nog niet duidelijk of de Zweden bereid zijn om dat schip uit te charteren.
Focal is een adviesbureau voor de internationale vrachtwereld maar treedt in dit geval zelf op als projectleider. Voor het project hebben de Britten speciaal het bedrijf Rail Ferry Transport Services Ltd opgericht.

NT

21-06-2006 om 14:29 geschreven door Horatio  


14-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeereus vaart haven binnen

ZEEBRUGGE -

Het containerschip CMA CGM Medea is gisteren de Brugse zeehaven binnengelopen. De mastodont onder Franse vlag is reusachtig. Met 350 meter lengte en 42,8 meter breedte heeft het containerschip een totale vervoerscapaciteit van maar liefst 9.415 TEU, waarbij 1 TEU staat voor een container van bijna zes meter. De mastodont is daarmee het grootste containerschip dat Zeebrugge ooit binnenliep. Het schip behoort tot een reeks van acht identieke schepen van de rederij en werden gebouwd door de Zuid-Koreaanse werf Hyundai. Met de acht zeereuzen wil CMA CGM tegemoet komen aan de sterk groeiende vraag naar scheepsruimte, vooral op de routes van en naar China. Het schip ligt afgeladen 14,50 meter diep, in Zeebrugge was dat twaalf meter. De schroef is van brons en heeft een diameter van 9,2 meter. Tijdens de aanloop in de West-Vlaamse zeehaven werden 1.596 containers gelost en geladen. Dat laden en lossen ging overigens niet zo vlot in de twee eerdere havens. De CMA CGM Medea kwam in Zeebrugge aan met een vertraging van bijna twintig uur. In Hamburg en Rotterdam was er een tekort aan beschikbare arbeiders door het plotse warme weer en het Wereldkampioenschap voetbal.

NB

14-06-2006 om 10:20 geschreven door Horatio  


08-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwacht de CMA CGM Medea

De haven van Zeebrugge zal maandagavond het grootste containerschip in zijn bestaan ontvangen, de "CMA CGM Medea" van 9.415 TEU. Het schip zal op de CHZ-terminal in de voorhaven aanmeren. Het is het eerste schip van die omvang dat ingezet wordt op de gezamelijke dienst met CSCL. Voor CMA CGM dat vier schepen zal inzetten, gaat het om de FAL II-dienst, die bij CSCL dan weer de naam AEX 7 meekreeg. Deze laatste rederij zal vier andere schepen met dezelfde capaciteit inzetten.


CMA CGM Medea :

- 17 containers naast elkaar op dek
- dwt of 117.800 ton
- max snelheid is 24.1 knopen
- 700 FEU reefer connecties
- totale lengte is 350 mtr
- breedte 42.8 mtr
- diepgang is 14.5 mtr
- gebouwd door Hyundai Samho Heavy Industries.

08-06-2006 om 20:07 geschreven door Horatio  


27-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.APM Terminals Zeebrugge komt onder stoom

Het gaat snel op de nieuwe terminal van APM Terminals in Zeebrugge, waar de proefaanlopen elkaar opvolgen. Vorige zaterdag zag de opstartende terminal zich zelfs genoodzaakt een schip van Maersk Line door te verwijzen naar collega Container Handling Zeebrugge (CHZ). Nadat de eerste deep-sea aanloop op de terminal plaatsvond begin mei met de "Olga Maersk" van 2.840 TEU, volgden de proefaanlopen zich in sneller tempo op. Vorige zaterdag waren er zelfs twee Maersk-schepen tegelijkertijd in Zeebrugge. Maar vanwege de opstartfase werd de "Maersk Merlion" doorverwezen naar de CHZ, waar het schip 640 containers loste en laadde, waaronder 120 reefers. De "Maersk Merlion", die ingezet wordt op de Middle East ME1-dienst, werd eerder onverwacht naar Zeebrugge afgeleid om verloren tijd opnieuw in te winnen. Op dat ogenblik was echter de "Maersk Diadema" aangekondigd als eerste aanloop in Zeebrugge van Maersk's AE10-dienst op het Verre Oosten. Die liet 1.200 bewegingen noteren op de nieuwe terminal. Vanaf juli komt de ME1-dienst overigens ook op vaste basis naar Zeebrugge. Deze dienst bedient op dit moment naast Antwerpen ook nog Bremerhaven en Rotterdam in Europa en Jebel Ali (VAE), Pipavev en Nava Sheva in India. APM Terminals lijkt er wel degelijk in te slagen amper 1,5 jaar na de ondertekening van het concessiecontract, de terminal operationeel te stellen met vijf laadbruggen.

de Lloyd

27-05-2006 om 17:26 geschreven door Horatio  


26-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Containershuttle tussen Zeebrugge en Duisburg

De havens van Duisburg en Zeebrugge starten nog eind deze maand een zeswekelijkse containershuttledienst tussen deze steden. Ook de Franse rederij CMA CGM en de Belgische spooroperator Inter Ferry Boats (IFB) zijn bij de nieuwe dienst betrokken. De Belgische spoorwegmaatschappij B-Cargo en Stinnes/Railion leveren de tracties. De containershuttle zal in Zeebrugge steeds drie terminals aandoen, te weten Containerterminal CHZ, Brittannia-Dock en de P&O Terminal. Ook in Duisburg is de dienst gebonden aan drie terminals, de DcCeTe-Containerterminal, de DUSS-Terminal en de DIT-Containerterminal. De shuttle vertrekt op maandag, woensdag en vrijdag vanuit Zeebrugge naar Duisburg om vervolgens s’nachts van daaruit de tocht richting België weer te aanvaarden. Aan de grens zijn geen loc-wissels nodig. De shuttle vervoert op jaarbasis de lading van circa 15.000 trucks, aldus de betrokken partijen.

NT

26-05-2006 om 14:58 geschreven door Horatio  


24-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infrabel investeert in haven van Zeebrugge


,,Capaciteit langs spoor moet verdubbelen''

Infrabel legt timing vast voor werken ontsluiting haven ZEEBRUGGE - Infrabel, beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, wil in zeven jaar tijd voor ruim 183 miljoen euro aan grote spoorwerken in de Zeebrugse haven afronden. Al eind dit jaar wordt gestart met de bouw van een nieuw seinhuis in het station Zeebrugge-Vorming. De ontsluiting van Zeebrugge is al jaren een hekel punt. Voor het spoor is een verdubbeling van capaciteit nodig om de groei van de zeehaven te kunnen volgen.
Vorig jaar heeft de haven van Zeebrugge een kleine 34,6 miljoen ton goederen behandeld, vijftien procent daarvan ging via het spoor. Van 1,4 miljoen containers ging veertig procent de trein op, van 1,7 miljoen nieuwe wagens vijftien procent. Havenvoorzitter Joachim Coens kon gisteren, bij het bezoek van Infrabel, dan ook een mooie haventoekomst aankondigen waarbij veel afhangt van een vlotte ontsluiting via het spoor. ,,In de komende drie jaar moet de capaciteit minstens verdubbelen om de verwachte stijging met een miljoen extra containers op te vangen. Ook voor de roro-trafiek en de aankomende 120 hectare maritiem logistieke zone, verwachten we een druk spoorverkeer.'' Infrabel lijkt de boodschap te begrijpen. Naast geld voor de havens van Antwerpen en Gent, staat ook Zeebrugge prominent op het investeringslijstje. 183,3 miljoen euro, dat bedrag wil de infrastructuurafdeling van de NMBS volgens de plannen alvast tot 2013 investeren in een betere spoorontsluiting.

Missing link

De strategie is op te delen in drie grote deelprojecten. Het eerste en grootste project Zeebrugge-Vorming start al eind dit jaar met het nieuwe seinhuis. Het vormingsstation zelf zou dan begin 2009 aan de beurt zijn. Met ruim negentig miljoen euro worden daar extra spoorbundels aangelegd en moet het volledige station gemoderniseerd worden. In 2008 start Infrabel met de missing link Bocht Ter Doest, goed voor 8 miljoen euro. Die aansluitingsboog tussen de vertakkingen Ter Doest en het Boudewijnkanaal moeten de oostelijke en westelijke havendelen vlot met elkaar verbinden. ,,Dat zal een aanzienlijke tijdswinst betekenen en bovendien wordt het traject tussen Dudzele en Brugge zo ontlast van overbodige treinbewegingen'', aldus Luc Vansteenkiste, directeur-generaal van Infrabel. ,,Eind 2009 zal de bocht in gebruik komen.''

Onteigeningen

Het derde aangekondigde project is de uitbreiding van de sporenbundels in de haven. Die werken aan betere spoorbediening voor onder meer Pelikaan, Wielingen of Voorhaven-West zijn goed voor 22,3 miljoen euro en al gepland in 2007-2008. Zeebrugge is vandaag al de meest spoorgebonden haven, maar de verbinding naar het binnenland is overbelast. Het drukke reizigers- en goederenbaanvak tussen Brugge en Dudzele krijgt daarom een extra derde spoor. Infrabel start daarmee in 2011 en wil twee jaar later afronden. ,,Onteigeningen zullen daar vermoedelijk bijhoren'', wist directeur-generaal Vansteenkiste gisteren al te vertellen. ,,Maar ook wij hebben daarover nog geen duidelijkheid. Dat zal afhangen van de gekozen variant in ontwerp. Zodra we meer weten, zullen we de betrokkenen uiteraard op de hoogte brengen.'' Tussen Gent en Brugge werkt Infrabel al in verschillende fasen om een derde en vierde spoor aan te leggen, goed voor 311 miljoen euro investering.

24-05-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


18-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broedende meeuwen niet langer gestoord

Het Vlaams Agentschap Natuur en Bos heeft de rioleringswerken aan de nieuwe containerterminal in de haven van Zeebrugge laten stilleggen. De werkzaamheden verstoorden het broedseizoen van de meeuwen in de haven. Enkele honderden meeuwen hebben hun nestje gebouwd in de Zeebrugse haven. Bepaalde soorten van die meeuwen zijn beschermd. In de contracten met de bouwfirma's wordt normaal voorzien dat er niet gewerkt kan worden tijdens het broedseizoen. Die clausule was vergeten in het contract, maar de werken zijn nu toch stilgelegd. Het broedseizoen duurt nog tot eind volgende maand.

vrt

18-05-2006 om 14:38 geschreven door Horatio  


16-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepvaartbegeleiders in Zeebrugge en Oostende staken

De scheepvaartbegeleiders in Oostende en Zeebrugge, aangesloten bij de liberale vakbond VSOA, hebben dinsdagochtend voor onbepaalde tijd het werk neergelegd. Ze protesteren tegen het uitblijven van toegevingen op hun eisen door de Vlaamse overheid. De andere vakbonden nemen volgens VSOA-vakbondssecretaris Geert Verhavert niet deel. Zij koppelden hun eisen aan andere dossiers. Door de actie is de Oostendse haven moeilijk bereikbaar voor de scheepvaart. Er mag maximum één schip in de haven bewegen, de andere moeten wachten. Ook op weg van en naar Zeebrugge worden er vertragingen verwacht. De VSOA hoopt ook de haven van Antwerpen te treffen om zo de druk op de Vlaamse overheid te verhogen. De scheepvaartbegeleiders vragen meer loon, meer personeel en bijkomende vorming. Op geen enkele van deze eisen, hebben de vakbonden tijdens de voorbije weken toegevingen gekregen. In april waren er al acties. Die werden opgeschort in afwachting van een voorstel van overheidswege. "De scheepvaartbegeleiders hebben uiteindelijk een lege doos gepresenteerd gekregen", zegt Verhavert. "Daarom gaan wij nu door."

gva

16-05-2006 om 15:14 geschreven door Horatio  


15-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer cruiseschepen aan Zweedse kaai

Zaterdag heeft aan de Zweedse kaai in de voorhaven van Zeebrugge, het cruiseschip "Jewel of the Seas" van rederij Royal Caraibbean een dag lang aangemeerd gelegen. Het schip is 300 meter lang en heeft 2.500 passagiers aan boord. Het is één van de meest luxueze schepen ter wereld. VLD-gemeenteraadslid Jean-Marie De Plancke is verheugd dat sedert zijn eerste oproep een paar jaar geleden, de Zweedse kaai steeds meer gebruikt wordt als aanlegplaats voor cruiseschepen. "Mijn idee werd destijds als absurd afgedaan, maar ik lijk gelijk te krijgen en daar ben ik blij om", zegt een tevreden De Plancke. Gezien de APM-terminal nu opgestart is en de cruiseschepen daar moeilijker zullen kunnen aanleggen, is wellicht het moment aangebroken om een volwaardige cruiseterminal uit te bouwen aan de kaaien 704/705 (Zweedse kaai). Dit zou zowel voor de economie als voor de handel en de horeca rond de oude vismijn en Zeebrugge-dorp een opsteker kunnen zijn. Maar het is bovendien een argument voor de rederijen om Zeebrugge vaker in hun aanloopschema's op te nemen. "In april heb ik op een cruisebeurs in Naples (USA) vernomen dat de huidige aanmeerplaatsen zeker geen extra schepen naar Zeebrugge aantrekken. Vandaar dat het aangewezen is een degelijk uitgebouwde cruiseterminal te realiseren aan de Zweedse kaai. Ik vraag dan ook het stadsbestuur tussen te komen bij het havenbestuur om daar aandacht aan te besteden", aldus nog Jean-Marie De Plancke.

HLN

15-05-2006 om 13:32 geschreven door Horatio  


10-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Fjord Seafood Pieters wint award

Het visverwerkend bedrijf Fjordseafood Pieters in Zeebrugge heeft als enige Belgische bedrijf een award gewonnen op European Seafood Exposition op de Heisel in Brussel. Het won de prijs in de categorie gezondste gerechten. Bij Pieters werken 400 mensen.De European Seafood Exposition is de grootste beurs voor visverwerkende sector in de wereld. De Beurs is nog tot en met morgen open.

focus

10-05-2006 om 15:15 geschreven door Horatio  


09-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Olga Maersk geeft het startschot by APMT

klik op de foto

Dit schip vaart op de "Andean Service" (Zuid-Amerika , Caraiben) met een wekelijkse aanloop op dinsdag.

Vessel type: Container ship Built year: 2003 Built at: Volkswerft Stralsund, Germany
Length: 237.0 metres Beam: 32.2 metres Max. draft: 12.25 metres
Capacity: 3,000 TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) Max. load (DWT): 41,000 metric tons
Propulsion: 1x Sulzer 7RTA96C 2-stroke diesel engine Engine output: 51,515 BHP (38,430kW) at 100 RPM
Speed: 24.4 knots

09-05-2006 om 14:36 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: eerste schip voor nieuwe APM terminal

Vandaag meert het eerste schip aan, aan de nieuwe APM Terminal in Zeebrugge. Het gaat om de officiële opstart van de terminal van de Deense Marsk Group, die eigenaar is van de grootste rederij ter wereld. Door de nieuwe terminal wordt ook meer verkeer verwacht van en naar de haven. Dat zorgt voor flink wat kritiek, ondermeer in Lissewege. Gevreesd wordt dat de expressweg, die Lissewege doormidden snijdt, voor nog meer onveilige situaties zal zorgen.

focus

09-05-2006 om 14:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Consensus over ontsluiting Zeebrugge

Tijdens een congres over de haven- en regio-ontsluiting van Noord-West-Vlaanderen maandag in Brugge is een consensus ontstaan voor een vlottere ontsluiting van Zeebrugge per spoor, weg en water. Aan het congres namen meer dan 300 personen deel onder wie politici, bedrijfsleiders en vakbondsvertegenwoordigers. In Frankrijk starten in 2012 de werken voor de Schelde-Seineverbinding. Zeebrugge moet daar volgens havenvoorzitter Joachim Coens aan vastklampen om een vlottere verbinding richting Noord-Frankrijk en Parijs te verkrijgen. 'Als je een haven wil zijn en blijven in de toekomst, heb je een binnenvaartontsluiting nodig', pleitte Coens. De binnenvaartontsluiting (project Noorderkanaal) is volgens Coens noodzakelijk om de groeiende trafiek in Zeebrugge op te vangen. De haven stevent dit jaar af op een nieuw record. De trafiek zal volgens de prognoses van het havenbestuur stijgen tot 37 of 38 miljoen ton. Vlaams minister Kris Peeters is akkoord om een forum op te richten dat een maatschappelijk draagvlak voor de binnenvaartontsluiting richting Zeebrugge moet realiseren. 'We moeten het project uitbreiden naar Seine-Schelde-West', pleitte hij. 'Daarmee moet de haven zich voorbereiden op haar groei op lange termijn'. De verbetering van de ontsluiting via de weg moet er volgens Coens komen omdat er fileproblemen ontstaan op de N31 in Brugge. De transportvereniging SAV berekende het jaarlijkse verlies voor de sector op het traject van en naar Zeebrugge op 50 miljoen euro. Volgens Peeters komt de AX-verbinding (N49-N31) er zeker. Ook de nodige 111 miljoen euro is er. Alleen moet nog het traject worden bepaald en zal zeker nog met de kritiek van Knokke-Heist rekening moeten worden gehouden. De badplaats vreest voor geluidshinder in deelgemeente Westkapelle. Minister Peeters hoopt de werken te kunnen starten voor 2009.

Tijdnet

09-05-2006 om 06:21 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge wil betere ontsluiting haven

De haven van Zeebrugge neemt de nieuwe voorhaventerminal in gebruik. Die is belangrijk voor de groei van de haven. Havenvoorzitter Joachim Coens vraagt naar aanleiding van de uitbreiding een betere ontsluiting van de haven via de binnenvaart en het spoor. De Vlaamse regering toont zich bereid om een verbinding te maken tussen de Expressweg rond Brugge en de weg Zelzate-Knokke. Dat is nodig om het toenemende verkeer op te vangen. Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) wil Zeebrugge via een kanaal ook aansluiten op het Schelde-Seinenetwerk, dat Frankrijk vanaf 2012 aanlegt.

vrt

09-05-2006 om 06:06 geschreven door Horatio  


08-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog te huur: lng-capaciteit in Zeebrugge

Ik heb er Algerije en Egypte attent op gemaakt dat er op de lng-terminal van Zeebrugge nog capaciteit beschikbaar is," meldt federaal minister van Energie Marc Verwilghen (VLD). De minister sprak met zijn Algerijnse en Egyptische collega in Doha op het Internationaal Energy Forum, een tweejaarlijkse ministeriële vergadering tussen producenten en consumenten van energie. "Er is nog tot ongeveer twee miljard m3 capaciteit beschikbaar op de lng-terminal. De beschikbare capaciteit moet volledig benut worden, met daarbij gelijke toegang voor alle spelers. We hebben belang bij een verdere diversificatie van de gasaanvoer en dus van onze bevoorradingszekerheid, ook al wordt dat gas doorgevoerd naar het buitenland." De lng-terminal heeft nu een capaciteit van 4,5 miljard m3, die volledig gecontracteerd is door Distrigas voor de aanvoer van Algerijns aardgas. Distrigas heeft hiervoor echter genoeg met gemiddeld ruim de helft van de beschikbare capaciteit. Dat was geen probleem, zolang Distrigas de enige speler op de terminal was. In de huidige vrije aardgasmarkt zijn er meer gegadigden voor lng-capaciteit. Probleem daarbij is dat het technisch niet evident is om de beschikbare capaciteit in slots te verdelen tussen diverse spelers. Er is lang gediscussieerd tussen Creg, de federale toezichthouder op de energiemarkt, en Fluxys over de beschikbare capaciteit. Uiteindelijk werden zowat 60 slots of losbeurten per jaar afgebakend. Gegadigden kunnen bij de Creg terecht om vrije slots te contracteren. Fluxys investeert intussen 165 miljoen euro om de capaciteit te verdubbelen tegen volgend jaar. Ook die capaciteit is al volledig gecontracteerd aan Qatar, Suez Global LNG en Distrigas, maar ook hier blijven er eventueel slots beschikbaar voor andere spelers. Fluxys denkt trouwens aan een verdere uitbreiding van de lng-terminal. Een belangrijk gespreksonderwerp in Doha was ook de oprichting van een gaskartel door de gasexporterende landen, naar analogie van het oliekartel Opec. De Russische president Vladimir Poetin bracht onlangs al een bezoek aan Algerije om er samenwerkingsakkoorden te tekenen tussen de twee belangrijke gasleveranciers van Europa. "Er is in Doha een oproep gedaan om een gaskartel à la Opec op te richten," bevestigt minister Verwilghen. Een reden tot bezorgdheid? "Misschien, maar de Opec neemt soms ook redelijke standpunten in. De Opec-landen zijn niet gelukkig met de huidige hoge olieprijs. Ze riskeren hun afzetmarkt kapot te maken."

Belga

08-05-2006 om 15:09 geschreven door Horatio  


06-05-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knokke-Heist wil geen nieuwe expressweg op grondgebied

05/05/2006

Het schepencollege van Knokke-Heist wil niet dat de nieuwe expressweg die de N49 en N31 moet verbinden over het grondgebied van haar gemeente zal lopen. Dat zegt burgemeester Graaf Leopold Lippens. Voor de weg zijn momenteel drie tracés geselecteerd. Die lopen allemaal over het grondgebied van Knokke-Heist. Het gemeentebestuur vreest dat de nieuwe weg voor geluidsoverlast zal zorgen. Bovendien lopen de drie tracés door vogelrichtlijngebieden die binnen de gemeente zullen moeten worden gecompenseerd. Knokke-Heist argumenteert dat het de snelweg E34 en de expresweg AX op haar grondgebied niet nodig heeft om toeristische redenen. De kustgemeente schuift voor het vrachtverkeer een alternatief naar voor. Het vrachtverkeer komende uit de richting Antwerpen zou in Zelzate de R4 op kunnen om zo via de E40 Gent-Brugge en de N31 Brugge-Zeebrugge de kusthaven te bereiken. Het geld dat voor ombouw van de N49 tot E34 en de aanleg van de AX is voorzien, kan volgens burgemeester Lippens beter gebruikt worden voor de doortocht van de N31 in Brugge te verbeteren.

 Belga

06-05-2006 om 00:08 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs