Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

25-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw 35 extra banen bij 2XL

Groeiend familiebedrijf centraliseert activiteiten ZEEBRUGGE -

Het intussen flink uit de kluiten gewassen familiebedrijf 2XL verzamelt op 1 januari definitief al haar activiteiten in de reusachtige, gloednieuwe bureaus en magazijnen vlak aan het spoor langs de Baron De Maerelaan. Nu werken al 85 mensen bij 2XL, volgend jaar zal de bloeiende onderneming werk verschaffen aan goed 120 vooral jonge mensen. Het bedrijf 2XL - lees: to excel (uitblinken) - werd in 2000 opgericht door Jean Van den Poel als een internationale containeroperator die zich specialiseert op het vrachtvervoer tussen het Europees vasteland en Groot-Brittannië. Dit jaar kreeg het bijzondere familiebedrijf er ook een logistieke functie bij. Langs de Baron De Maerelaan, de toegangsweg van Brugge naar Zeebrugge, wordt een reusachtig gebouw van 30.000 vierkante meter opgetrokken, waarbinnen onder meer een spoorverbinding van driehonderd meter lang loopt. Naar de 60.000 paletplaatsen binnen het nieuwe magazijn kunnen dagelijks 250 ladingen aangevoerd worden. Op die manier werd de Zeebrugse site het logistieke centrum voor Danone Waters, meteen een nieuwe grote klant voor de haven. Strijkdienst en fitness ,,Langs de De Maerelaan zullen alle huidige verspreide bureaus en gehuurde magazijnen op 1 januari samen gebracht worden'', aldus Jean Van den Poel. Het magazijn voor de opslag van Danone Waters is intussen zo goed als operationeel. Amper zes jaar na de start werd 2XL uitgeroepen tot de Trends Gazelle 2006, de sterkste groeier van West-Vlaanderen. Daarmee is die groei allesbehalve gestopt. Indertijd werd gestart met twee mensen, intussen werken er 85 personeelsleden en dat aantal zou volgend jaar nog tot 120 groeien. Ook de indirecte werkgelegenheid aan chauffeurs, ferries of havenarbeid is intussen zeker verdubbeld. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 51 miljoen euro, dit jaar wordt gestreefd naar ruim 60 miljoen euro. Het bedrijf is volgens Van den Poel vooral 'rijk' door de werknemers. De gemiddelde leeftijd ligt er op 29 jaar, zestig procent is schoolverlater. Ervaring wordt er gecompenseerd door enthousiasme en ook de nieuwe gebouwen spelen daarop in. Bij de kantoren wordt ook een kinderdagverblijf voor de kinderen van het personeel, fitnessruimte om stoom af te laten en een strijkdienst voorzien.

vrt

25-04-2006 om 16:02 geschreven door Horatio  


24-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: werken Visartsluis gestart

24/04/2006

In Zeebrugge zijn de werken begonnen aan de brug over de Visartsluis. De weg is in heel slechte staat en herstellingen waren noodzakelijk. Om te vermijden dat de zware vrachtwagens gebruik maken van sluipwegen wordt de Azorenstraat afgesloten. De straat is alleen nog maar bereikbaar via de Fryattstraat. De werken zullen zo'n 4 à 6 weken duren.

wtv

24-04-2006 om 22:00 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komatsu overweegt logistiek centrum in Zeebrugge

24-4-2006

Komatsu, producent van graafmachines, wil in de haven van Zeebrugge een logistiek centrum bouwen. Het Japanse bedrijf zou daarbij enkele tientallen miljoenen euro investeren. Het betreft een terrein van tien hectaren in de logistieke zone in de achterhaven van Zeebrugge. De vestiging zou worden gebruikt voor de assemblage en distributie van graafmachines op de Europese markt. Tevens zouden er ook een magazijn voor onderdelen en een trainingscentrum uitgebouwd worden. In een eerste fase zou het logistieke centrum 55 extra jobs opleveren. Ook Rotterdam en Amsterdam zouden nog kandidaat zijn voor het nieuwe Komatsu-centrum. Een definitieve beslissing wordt volgende maand verwacht.

(MH) DS

24-04-2006 om 08:41 geschreven door Horatio  


19-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Politie pakt Litouwse mensensmokkelaars op

wo 19/04/06 -

In Zeebrugge zijn de voorbije nacht twee Litouwse mensensmokkelaars opgepakt. Ze probeerden drie Albanezen met valse papieren op de ferry naar Groot-Brittannië te krijgen. Dat mislukte en het gerecht onderzoekt nu of de Litouwers al vaker mensen hebben overgesmokkeld.

vrt

19-04-2006 om 17:11 geschreven door Horatio  


16-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kris Peeters mocht Zeebrugge in slaap wiegen

20060415

Minister Kris Peeters (CD&V) kwam deze week, samen met Minister President Yves Leterme (CD&V), naar Zeebrugge om de lokale autoriteiten verder in slaap te wiegen. Dat is zowat het enige wat kan afgeleid woerden uit de reactie van het Brugse stadsbestuur en de havenbeheerders op de hoera-berichtgeving van Peeters, die kwam vertellen dat in Zeebrugge niet meer zal worden geïnvesteerd door Vlaanderen, dan reeds was vastgelegd. Zelfs de VRT verslaggevers hadden door, dat de belangrijkste aankondiging het Sterneneiland betrof. Misschien hadden de Brugse politici er goed aan gedaan, als voorwaarde voor het bezoek tenminste één concrete nieuwe belofte te doen, maar zelfs dat kon er niet van af. Met de opening van de gigantische containerterminal van APM nakend, staat nog steeds niets vast dat een betere ontsluiting van de belangrijkste zeehaven van de kust kan verbeteren. En toch kwam de minister met hoera-geroep en hij werd niet tegengesproken. Dus nemen wij de tegenwind maar voor onze bescheiden rekening: Antwerpen belangrijker “Antwerpen blijft uiteraard belangrijker voor Vlaanderen,” gaf Peeters aan in het Zeebrugse sluisgebouw. En die bewering klopt uiteraard, maar helaas enkel ten dele en elke dag minder: Antwerpen blijft belangrijker, omdat daar veel meer wordt geïnvesteerd, zonder dat daarvoor nieuwe tewerkstelling in de plaats komt, integendeel: de Antwerpse haventewerkstelling daalt elk jaar verder. In Zeebrugge brengen nieuwe investeringen naast meer tewerkstelling ook proportioneel veel meer toegevoegde waarde met zich mee. Wij zetten voor U de cijfers die Peeters niet meebracht even op een rijtje: Investeringen Uit het laatste “Jaaroverzicht van de Vlaamse Havens” (2004) van de Vlaamse havencommissie blijkt, dat in Antwerpen jaarlijks ongeveer anderhalf miljard euro wordt geïnvesteerd. In Zeebrugge bedragen de investeringen ongeveer 150 miljoen per jaar. 10 keer minder dus. Pietluttigheden die Peeters niet in zijn speech had zitten… Tewerkstelling Investeringscijfers zijn op zich weinig zeggend, maar in context vertellen ze zeer veel: tussen 1997 en 2003 daalde (!) volgens hetzelfde jaaroverzicht de werkgelegenheid in de Antwerpse haven van Antwerpen met 500 personen naar 62276, ondanks de miljardeninvesteringen. In Zeebrugge steeg de tewerkstelling na 10 keer minder investeringen met ongeveer 1000 eenheden naar 10386. Geen enkele politiek argument mag deze dagen sterker wegen dan tewerkstelling en hier scoort Zeebrugge werkelijk uitstekend. Geen enkele haven in West-Europa creëert zoveel tewerkstelling met zo weinig investeringen. Dat zijn feiten, die Peeters uiteraard vergat te melden… Toegevoegde waarde De toegevoegde waarde van Antwerpen steeg in dezelfde periode van 1997 tot en met 2003 met een 20 procent. Een stijging die dan voornamelijk nog toe te schrijven viel aan de industrie, niet zozeer aan de havenactiviteit op zich. De toegevoegde waarde van Zeebrugge steeg in dezelfde periode met net geen 40%. Met 10 keer minder investeringen slaagde Zeebrugge er dus in, om bijna twee keer meer toegevoegde waarde te realiseren, dan Antwerpen. Het economisch rendement van Zeebrugge ligt dus stukken hoger. Peeters vergat ook dit akkefietje op te nemen in zijn toespraak… Trukendoos Ook de komende maanden zal Zeebrugge, met de ingebruikname van de APM terminal (privé investeringen dus), opnieuw een grote sprong vooruit maken inzake tewerkstelling, omzetcijfers en toegevoegde waarde. De enige reden waarom deze nieuwe sterke groei er niet eerder kwam, is trouwens omdat een Antwerpse ondernemer ze jarenlang heeft tegengehouden. De diepzeekade aan het Albert II-dok werd nooit echt gebruikt door de vorige concessiehouder Katoennatie, die ze volgens velen bewust links liet liggen onder Antwerpse druk. Een jarenlange juridische procedureslag over het dok was het laatste geslaagde Antwerpse trukendoos-feit om Zeebrugge de wind uit de zeilen te houden. De Deense groep APM zal in de komende jaren zeker 500, maar wellicht zelfs 1000 nieuwe arbeidsplaatsen creëren op de woesternij die Antwerpen drie jaar geleden in de Zeebrugse haven achterliet. Hypocriet De grote vraag blijft, uiteraard, hoe het mogelijk is dat het Brugse stadsbestuur en het havenbestuur van Zeebrugge accepteren dat de Vlaamse voogdijminister voor de haven, Kris Peeters, ons hier in Zeebrugge de les komt spellen, over waarom Antwerpen veel meer Vlaamse investeringscenten zal blijven krijgen en de broodnodige ontsluiting van Zeebrugge hem voorlopig worst kan wezen. We krijgen inzake ontsluiting immers alleen een - al bij voorbaat eenduidig gestuurde - MER-studie. Kostprijs: een habbekrats. Geen deftige aanleg van de expressweg waar over een paar maanden dagelijks 20% meer containervrachtwagens over zullen moeten. Inderdaad ja: over een paar maanden reeds. Maar dringend is de ontsluiting van Zeebrugge uiteraard niet voor Peeters. Hij woont immers in het verre Limburg en komt hier af en toe eens, op uitnodiging van zijn CD&V partijgenoten, om uit te leggen, waarom wij weinig of niets uit zijn ministeriële portefeuille zien. En die politici zeggen dan in koor: “dank je wel minister Peeters.”

Frank Neirynck Hoofdredacteur
(Stadsopmroep Brugge)

16-04-2006 om 19:19 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Windmolen zonder wieken niet in Zeebrugge

za 15/04/06 -

De windmolen uit Zeebrugge die twee jaar geleden zijn wieken verloor, verdwijnt. Twee jaar geleden vielen de wieken van de turbine op de oostelijke strekdam naar beneden, omdat de molen te snel draaide. Brugs schepen van Milieu Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V) vroeg destijds een grondig onderzoek naar de veiligheid van de molens. De Bestendige Deputatie heeft nu beslist dat de molen niet meer mag terugkeren. Vanden Berghe reageert opgelucht.

vrt

16-04-2006 om 18:52 geschreven door Horatio  


15-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.250 miljoen euro Vlaams geld voor de haven

Uitdieping en ontsluiting prioritair ZEEBRUGGE -

Vlaams minister-president Yves Leterme en Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters hebben gistermiddag een uitgebreid werkbezoek gebracht aan de haven van Zeebrugge. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de Vlaamse regering de komende jaren goed 250 miljoen euro wil investeren in de verdere uitbouw van de Brugse zeehaven. Enkele belangrijke Zeebrugse havenspelers maakten gisteren samen met minister-president Leterme en minister Peeters een rondrit langs enkele topbedrijven in het havengebied. Daarbij kregen de Vlaamse ministers ook concreet de pijnpunten van het hele havenproject aangewezen. Kris Peeters pakte naar aanleiding van het officiële bezoek alvast uit met een optelsom van de Vlaamse investeringen in de verdere uitbouw. Voor de minister staan vooral de maritieme toegankelijkheid en de ontsluiting vooraan op het prioriteitenlijstje. Toegangsgeul De verdieping van de toegangsgeul Pas van 't Zand staat dit en volgend jaar al op het programma. ,,Ik engageer me echter ook om de regering de nodige kredieten te vragen om de toegangsgeul van 300 naar 500 meter te verbreden'', aldus Peeters. Totaal kostenplaatje: 44,7 miljoen euro. Peeters en Leterme konden vanuit de bus ook de lamentabele toestand van de havenontsluiting via het wegvervoer vaststellen. ,,De AX moet er komen'', aldus de minister. ,,De verbinding van de N31 met de N49 is één van de projecten die we al op korte termijn alternatief willen gaan financieren.'' Sterneneiland Nog opmerkelijk in het lijstje van belangrijke investeringsprojecten is de verdere uitbouw van het sterneneiland in de voorhaven. De huidige vijf hectare voor de kustvogels moeten liefst twintig hectare worden en daar is 4 miljoen euro voor voorzien. Samen met projecten in onder meer de binnenvaart, de spoorinfrastructuur en de sluizen loopt de totale geplande investering voor Zeebrugge op tot 250 miljoen euro. Bovendien zag Kris Peeters ook nog ergens 100.000 euro om de hinder van open Brugse bruggen te verminderen. Dat geld moet de voorsignalisatie verbeteren en de bruggenlast verminderen. APMT zorgde op haar gloednieuwe kaai aan het Albert II- dok voor een schouwspel. De gasten mochten eigenhandig het startsignaal geven om een eerste asfaltmat te lossen die de kaaimuur moet beschermen. De schroeven van containermastodonten kunnen de bodem immers beschadigen en het zeewater zou dan de kaai kunnen ondergraven. Om dat te vermijden worden enorme matten van 210 ton op een waterdiepte van zestien meter neergelaten om de boden te beschermen.

NB

15-04-2006 om 20:19 geschreven door Horatio  


14-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leterme bezoekt eerste parkeergarage Zeebrugse haven

14/04/2006

In de haven van Zeebrugge kregen de Vlaamse ministers Yves Leterme en Kris Peeters in primeur de eerste cardeck te zien. Dat is een parkeergarage van vier verdiepingen waar 4000 nieuwe wagens kunnen staan tot ze naar Groot-Brittannië worden verscheept. Door ze boven elkaar te zetten, spaar je heel wat plaats uit. De ministers gaven ook nog het startschot voor nieuwe baggerwerken.
Het cardeck is 325 meter lang en vier verdiepingen hoog : zo groot is de eerste garage die Sea Ro heeft gebouwd. Ze wordt heel binnenkort in gebruik genomen en nu al aan de ministers Leterme en Peeters voorgesteld. Plaats besparen is niet het enige voordeel. De nieuwe wagens staan ook beschermd, en dicht bij de kade. Dat bespaart heel wat tijd wanneer ze op een schip moeten worden gereden. Dat maakt dat de investering rendeert. Sea-Ro bouwt binnenkort nog een tweede cardeck.

focus

14-04-2006 om 19:51 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven van Zeebrugge krijgt Vlaams geld

vr 14/04/06 -

Vlaanderen heeft extra centen veil voor de haven van Zeebrugge. Dat hebben Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) van Openbare Werken en minister-president Yves Leterme (CD&V) bekendgemaakt. Vlaanderen trekt meer dan vier miljoen euro uit voor de verlenging van de kaaimuur en de bouw van een aanlegsteiger aan de Bastenakenkaai. Ook het Sterneneiland, een broedplaats voor vogels, wordt groter. Het ziet er ook naar uit dat er een derde en vierde treinspoor zal worden aangelegd tussen Zeebrugge en Gent. De haven wil al jaren extra sporen omdat dan meer containers per trein naar het binnenland kunnen worden gebracht. De extra sporen zullen Vlaanderen ruim 115 miljoen euro kosten.

vrt

14-04-2006 om 19:35 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ongeval tijdens het aanmeren aan de Toyota-jetty achterhaven


klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto


Tijdens het aanmeren van de " Baltic Breeze " is er een motorstoring opgetreden die tot redelijk wat schade heeft geleid zowel naar het losplatform als aan het schip zelf.

14-04-2006 om 13:47 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie voor Noorderkanaal

De Julius Sabbe Studiekring, een vzw die ijvert voor de toekomst van de Zeebrugse haven, roept alle Bruggelingen op om aan te dringen op een studie en de latere verwezelijking van het Noorderkanaal. Dat kanaal moet Zeebrugge met het kanaal Gent-Zelzate verbinden. De studiekringheeft op zijn algemene vergadering daarover een motie goedgekeurd. De studiekring steunt het haven- en stadsbestuur in zijn vraag om een dergelijk kanaal aan te leggen. In de motie staat dat de havens van Gent en Antwerpen meer dan 50 procent van de invoer langs zee landinwaarts zien gaan via de binnenvaart. Voor Zeebrugge is dat slechts 5 procent. Dat kan volgens de studiekring de werkgelegenheid in de haven aantasten.

HLN

14-04-2006 om 12:47 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Extra drukte in de haven van Zeebrugge

do 13/04/06 -

Door een staking bij de ferrydiensten in Nederland is het extra druk in de haven van Zeebrugge. Sinds gisterenmorgen ligt het ferryverkeer van Nederland naar Engeland stil. De vakbonden in Nederland hebben de werknemers van Norfolk Line, P&O Ferries en Stena Line opgeroepen tot een staking, omdat de onderhandelingen over een nieuwe CAO afgesprongen zijn. De ferries worden afgeleid naar Zeebrugge. Volgens de havenvoorzitter Joachim Coens kan de haven die drukte aan. "Er zijn mogelijkheden om die schepen aan te meren", luidt het.

Vrt

14-04-2006 om 03:21 geschreven door Horatio  


11-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pan Fish nieuwe eigenaar Pieters Groep
 
- Het Noorse Pan Fish is de nieuwe eigenaar van Fjord Seafood, de Noorse zalmkweker en eigenaar van het grootste Belgische visverwerkende bedrijf. De nieuwe groep zal een kwart van de wereldwijde zalmmarkt controleren, zo schrijft De Tijd dinsdag. Nadat Pan Fish onder impuls van zijn belangrijkste aandeelhouder, de Noorse miljardair en scheepsmagnaat John Fredriksen, de voorbije maand een belang van 57,7 pct in Fjord Seafood had opgebouwd, raakte maandag bekend dat Pan Fish nu ook een bod plant op de rest van de aandelen. Door de overname van Fjord Seafood kent zijn Belgische dochter, de vroeger Pieters Groep, een vierde eigenaarswissel sinds de familie Pieters in 1997 uit het bedrijf stapte. In 2002 kwam de onderneming in handen van Fjord Seafood en werd ze omgedoopt tot Fjord Seafood Europa. De Belgische afdeling is een buitenbeentje in de groep. Terwijl Pan Fish en Fjord Seafood vooral vis kweken, is de vroegere Pieters Groep gespecialiseerd in het verwerken van vis. Pan Fish zou niet van plan zijn de Belgische dochter, goed voor een omzet van 241 miljoen euro, af te stoten.

BIZ

11-04-2006 om 11:35 geschreven door Horatio  


10-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gesprekken tussen MacAndrews en Kursiu Linija

De onderhandelingen tussen MacAndrews (CMA CGM) en shortsea rederij Kursiu Linija, die reeds ver gevorderd zijn, zullen wellicht binnen enkele weken afgerond worden. Beide partijen laten voorlopig niets los over de richting waarin de gesprekken gevoerd worden. Blijkbaar laten ze alle opties open: joint venture, gezamelijke diensten, slotuitwisseling, gedeeltelijke of volledige overname. MacAndrews wil zijn activiteiten op de Baltische Zee fors uitbreiden en Kursiu Linija zoekt expansiemogelijkheden. Kursiu Linija exploiteert een containerdienst vanuit Zeebrugge naar de Baltische regio.

de lloyd

10-04-2006 om 21:10 geschreven door Horatio  


05-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostendse vismijn doet bod op pakhuis in Zeebrugge

De nv Pakhuizen, een dochtermaatschappij van het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO), heeft een bod gedaan op een pakhuis in Zeebrugge. Het gaat om een magazijn in de Groenlandstraat, gelegen in het 'European Fish Centre' (EFC). ,,Dit bod drukt de geruchten dat de Oostendse vismijn die van Zeebrugge wil sluiten de kop in. De reders die het pakhuis gebruiken, zijn vaste klanten in Oostende, maar willen hun schip en pakhuis in Zeebrugge houden'', zegt voorzitter van AGVO en vismijnschepen Yves Miroir (SP.A). ,,Dit bod kan positief zijn voor de concurrentie en is vooral voordelig voor de vissers en de reders. We zien deze aankoop dan ook als een uitbreiding van de service aan de klanten van de Oostendse veiling'', aldus schepen Miroir. Het bod uit Oostende bedraagt 176.200 euro. Het pakhuis in het EFC in Zeebrugge zal nu openbaar verkocht worden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend. (DJI)

Nieuwsblad

05-04-2006 om 23:41 geschreven door Horatio  


01-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slooppremie visserij goedgekeurd

ZEEBRUGGE

- De Vlaamse regering keurde gisteren een nieuwe sloopregeling voor de visserijsector goed. Het is de bedoeling om tien van de 123 vissersvaartuigen uit de vaart te halen door het invoeren van deze premiemaatregel. Dat moet volgens Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) zorgen voor een verhoging van de rendabiliteit in de noodlijdende sector. Deze rendabiliteit is gevoelig gedaald als gevolg van de aanhoudende dalende trend van de visquota en een verdubbeling van de stookolieprijzen zonder dat daar een evenredige verhoging van de visprijzen mee gepaard ging.

de Gentenaar

01-04-2006 om 23:46 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe pps montage m.b.t. voorbereiding tot het lossen van de Zhen Hua 8.


Laatste foto's over dit onderwerp.

01-04-2006 om 20:01 geschreven door Horatio  


31-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gastanker naar Zeebrugge afgeleid

De Spaanse methaantanker "Castillo de Villalba" liep eerder deze week onverwacht Zeebrugge aan. Het 90.835 bt metende schip vervoerde aardgas uit het Egyptische Idku naar Montoir voor Gaz de France. Die nam vanwege de stakingsdreiging - ingegeven door het protest van studenten en vakbonden - geen risico en liet het schip doorvaren naar de Belgische haven, waar Zeebrugge Shipping & Bunkering optrad als agent.

de lloyd

31-03-2006 om 16:03 geschreven door Horatio  


29-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hypermarkt bij industriezone in Brugge

wo 29/03/06 -

In Sint-Pieters-Brugge komt een hypermarkt bij het industrieterrein Blauwe Toren. Het bedrijf Codic koopt ruim zeven hectare industrieterrein voor ruim anderhalf miljoen euro. Er komt een groot warenhuis met andere winkels eromheen. Het stadsbestuur verbiedt wel winkels van minder dan duizend vierkante meter om andere winkels in Brugge te beschermen. Groen! vindt de locatie aan het industrieterrein Blauwe Toren slecht gekozen. De partij wil dat de stad een mobiliteitsstudie maakt vooraleer ze een bouwvergunning aflevert.

Vrt

Ja , blijkbaar is Groen! weeral de partij bij uitstek om dwars te gaan liggen , nu is de locatie weer niet goed terwijl dit toch een industrieterrein is en laat het nu net Groen! zijn die nu aandringt voor een mobiliteitsstudie terwijl de havengemeenschap al jaren vragende partij is om een betere ontsluiting van de haven dit zowel in Zeebrugge als Brugge ( kanaalzone ) en dan heb ik het niet enkel over de binnenvaart maar ook over de wegontsluiting. Zoals de zaken er nu voor staan zullen we in de nabije toekomst zeker file-bestendig moeten worden.Rekening houdend met het feit dat er bepaalde werkzaamheden gaan uitgevoerd worden op de expressweg ivm het ondertunnelen van bepaalde kruispunten en met het seizoenverkeer naar de kust , t'zal plezant worden !! Soms vraag ik me toch af of die gasten wel weten wat ze willen en of ze wel met hun tijd mee zijn , lappersfortverkaveling zijn ze tegen , aanpassingen van de binnenvaart hebben ze het ook moeilijk mee , dan maar liever een paar honderd extra vrachtwagens per dag op de weg want de oplossing om via de estuaire vaart ( over zee ) naar Antwerpen zo de rijn te bereiken is niet alleen beperkt in schepen maar ook een dure affaire die voor vele rederijen of expeditiebedrijven gewoon niet bespreekbaar is met als resultaat een steeds verder dichtslibben van de bestaande wegeninfrastructuur die ook weer extra belastend is voor het milieu en daarbovenop de werkgevers opnieuw geld kost met langere wachttijden van hun vrachtwagens die in file staan.
Jaja , ze zijn goe bezig die Groentjes want dat zijn ze op economisch vlak, zo groen als iet !!

29-03-2006 om 18:11 geschreven door Horatio  


22-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge-dorp krijgt groene gordel
In Zeebrugge-dorp is de aanleg van een groene buffer gestart tussen het dorp en de haven. Een gespecialiseerde firma is gestart met de beplantingswerken die ongeveer een maand zullen duren. Er komt ondermeer een dubbele bomenrij langs het fietspad van de Zeesluisstraat. Op de verhoogde bermen langs de Isabellalaan komen ruim 15 000 streekeigen plantjes. De aanleg van een groene gordel rond Zeebrugge-dorp is een gezamenlijk initiatief van de Stad Brugge, de haven, Vlaanderen en Europa.

Focus

22-03-2006 om 00:15 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs