Vlaams minister-president Yves Leterme en Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters hebben gistermiddag een uitgebreid werkbezoek gebracht aan de haven van Zeebrugge. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de Vlaamse regering de komende jaren goed 250 miljoen euro wil investeren in de verdere uitbouw van de Brugse zeehaven.
Enkele belangrijke Zeebrugse havenspelers maakten gisteren samen met minister-president Leterme en minister Peeters een rondrit langs enkele topbedrijven in het havengebied. Daarbij kregen de Vlaamse ministers ook concreet de pijnpunten van het hele havenproject aangewezen. Kris Peeters pakte naar aanleiding van het officiële bezoek alvast uit met een optelsom van de Vlaamse investeringen in de verdere uitbouw. Voor de minister staan vooral de maritieme toegankelijkheid en de ontsluiting vooraan op het prioriteitenlijstje.
Toegangsgeul
De verdieping van de toegangsgeul Pas van 't Zand staat dit en volgend jaar al op het programma. ,,Ik engageer me echter ook om de regering de nodige kredieten te vragen om de toegangsgeul van 300 naar 500 meter te verbreden'', aldus Peeters. Totaal kostenplaatje: 44,7 miljoen euro.
Peeters en Leterme konden vanuit de bus ook de lamentabele toestand van de havenontsluiting via het wegvervoer vaststellen. ,,De AX moet er komen'', aldus de minister. ,,De verbinding van de N31 met de N49 is één van de projecten die we al op korte termijn alternatief willen gaan financieren.''
Sterneneiland
Nog opmerkelijk in het lijstje van belangrijke investeringsprojecten is de verdere uitbouw van het sterneneiland in de voorhaven. De huidige vijf hectare voor de kustvogels moeten liefst twintig hectare worden en daar is 4 miljoen euro voor voorzien.
Samen met projecten in onder meer de binnenvaart, de spoorinfrastructuur en de sluizen loopt de totale geplande investering voor Zeebrugge op tot 250 miljoen euro.
Bovendien zag Kris Peeters ook nog ergens 100.000 euro om de hinder van open Brugse bruggen te verminderen. Dat geld moet de voorsignalisatie verbeteren en de bruggenlast verminderen.
APMT zorgde op haar gloednieuwe kaai aan het Albert II- dok voor een schouwspel. De gasten mochten eigenhandig het startsignaal geven om een eerste asfaltmat te lossen die de kaaimuur moet beschermen. De schroeven van containermastodonten kunnen de bodem immers beschadigen en het zeewater zou dan de kaai kunnen ondergraven. Om dat te vermijden worden enorme matten van 210 ton op een waterdiepte van zestien meter neergelaten om de boden te beschermen.
Leterme bezoekt eerste parkeergarage Zeebrugse haven
14/04/2006
In de haven van Zeebrugge kregen de Vlaamse ministers Yves Leterme en Kris Peeters in primeur de eerste cardeck te zien. Dat is een parkeergarage van vier verdiepingen waar 4000 nieuwe wagens kunnen staan tot ze naar Groot-Brittannië worden verscheept. Door ze boven elkaar te zetten, spaar je heel wat plaats uit. De ministers gaven ook nog het startschot voor nieuwe baggerwerken.
Het cardeck
is 325 meter lang en vier verdiepingen hoog : zo groot is de eerste garage die Sea Ro heeft gebouwd. Ze wordt heel binnenkort in gebruik genomen en nu al aan de ministers Leterme en Peeters voorgesteld. Plaats besparen is niet het enige voordeel. De nieuwe wagens staan ook beschermd, en dicht bij de kade. Dat bespaart heel wat tijd wanneer ze op een schip moeten worden gereden. Dat maakt dat de investering rendeert. Sea-Ro bouwt binnenkort nog een tweede cardeck.
Vlaanderen heeft extra centen veil voor de haven van Zeebrugge. Dat hebben Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) van Openbare Werken en minister-president Yves Leterme (CD&V) bekendgemaakt.
Vlaanderen trekt meer dan vier miljoen euro uit voor de verlenging van de kaaimuur en de bouw van een aanlegsteiger aan de Bastenakenkaai.
Ook het Sterneneiland, een broedplaats voor vogels, wordt groter.
Het ziet er ook naar uit dat er een derde en vierde treinspoor zal worden aangelegd tussen Zeebrugge en Gent.
De haven wil al jaren extra sporen omdat dan meer containers per trein naar het binnenland kunnen worden gebracht.
De extra sporen zullen Vlaanderen ruim 115 miljoen euro kosten.
Ongeval tijdens het aanmeren aan de Toyota-jetty achterhaven
Tijdens het aanmeren van de " Baltic Breeze " is er een motorstoring opgetreden die tot redelijk wat schade heeft geleid zowel naar het losplatform als aan het schip zelf.
De Julius Sabbe Studiekring, een vzw die ijvert voor de toekomst van de Zeebrugse haven, roept alle Bruggelingen op om aan te dringen op een studie en de latere verwezelijking van het Noorderkanaal. Dat kanaal moet Zeebrugge met het kanaal Gent-Zelzate verbinden. De studiekringheeft op zijn algemene vergadering daarover een motie goedgekeurd.
De studiekring steunt het haven- en stadsbestuur in zijn vraag om een dergelijk kanaal aan te leggen. In de motie staat dat de havens van Gent en Antwerpen meer dan 50 procent van de invoer langs zee landinwaarts zien gaan via de binnenvaart. Voor Zeebrugge is dat slechts 5 procent.
Dat kan volgens de studiekring de werkgelegenheid in de haven aantasten.
Door een staking bij de ferrydiensten in Nederland is het extra druk in de haven van Zeebrugge.
Sinds gisterenmorgen ligt het ferryverkeer van Nederland naar Engeland stil.
De vakbonden in Nederland hebben de werknemers van Norfolk Line, P&O Ferries en Stena Line opgeroepen tot een staking, omdat de onderhandelingen over een nieuwe CAO afgesprongen zijn.
De ferries worden afgeleid naar Zeebrugge. Volgens de havenvoorzitter Joachim Coens kan de haven die drukte aan. "Er zijn mogelijkheden om die schepen aan te meren", luidt het.
- Het Noorse Pan Fish is de nieuwe eigenaar van Fjord Seafood, de Noorse zalmkweker en eigenaar van het grootste Belgische visverwerkende bedrijf. De nieuwe groep zal een kwart van de wereldwijde zalmmarkt controleren, zo schrijft De Tijd dinsdag.
Nadat Pan Fish onder impuls van zijn belangrijkste aandeelhouder, de Noorse miljardair en scheepsmagnaat John Fredriksen, de voorbije maand een belang van 57,7 pct in Fjord Seafood had opgebouwd, raakte maandag bekend dat Pan Fish nu ook een bod plant op de rest van de aandelen.
Door de overname van Fjord Seafood kent zijn Belgische dochter, de vroeger Pieters Groep, een vierde eigenaarswissel sinds de familie Pieters in 1997 uit het bedrijf stapte.
In 2002 kwam de onderneming in handen van Fjord Seafood en werd ze omgedoopt tot Fjord Seafood Europa.
De Belgische afdeling is een buitenbeentje in de groep. Terwijl Pan Fish en Fjord Seafood vooral vis kweken, is de vroegere Pieters Groep gespecialiseerd in het verwerken van vis.
Pan Fish zou niet van plan zijn de Belgische dochter, goed voor een omzet van 241 miljoen euro, af te stoten.
De onderhandelingen tussen MacAndrews (CMA CGM) en shortsea rederij Kursiu Linija, die reeds ver gevorderd zijn, zullen wellicht binnen enkele weken afgerond worden. Beide partijen laten voorlopig niets los over de richting waarin de gesprekken gevoerd worden. Blijkbaar laten ze alle opties open: joint venture, gezamelijke diensten, slotuitwisseling, gedeeltelijke of volledige overname. MacAndrews wil zijn activiteiten op de Baltische Zee fors uitbreiden en Kursiu Linija zoekt expansiemogelijkheden. Kursiu Linija exploiteert een containerdienst vanuit Zeebrugge naar de Baltische regio.
Oostendse vismijn doet bod op pakhuis in Zeebrugge
De nv Pakhuizen, een dochtermaatschappij van het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO), heeft een bod gedaan op een pakhuis in Zeebrugge. Het gaat om een magazijn in de Groenlandstraat, gelegen in het 'European Fish Centre' (EFC).
,,Dit bod drukt de geruchten dat de Oostendse vismijn die van Zeebrugge wil sluiten de kop in. De reders die het pakhuis gebruiken, zijn vaste klanten in Oostende, maar willen hun schip en pakhuis in Zeebrugge houden'', zegt voorzitter van AGVO en vismijnschepen Yves Miroir (SP.A).
,,Dit bod kan positief zijn voor de concurrentie en is vooral voordelig voor de vissers en de reders. We zien deze aankoop dan ook als een uitbreiding van de service aan de klanten van de Oostendse veiling'', aldus schepen Miroir.
Het bod uit Oostende bedraagt 176.200 euro. Het pakhuis in het EFC in Zeebrugge zal nu openbaar verkocht worden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend. (DJI)
- De Vlaamse regering keurde gisteren een nieuwe sloopregeling voor de visserijsector goed. Het is de bedoeling om tien van de 123 vissersvaartuigen uit de vaart te halen door het invoeren van deze premiemaatregel. Dat moet volgens Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) zorgen voor een verhoging van de rendabiliteit in de noodlijdende sector. Deze rendabiliteit is gevoelig gedaald als gevolg van de aanhoudende dalende trend van de visquota en een verdubbeling van de stookolieprijzen zonder dat daar een evenredige verhoging van de visprijzen mee gepaard ging.
De Spaanse methaantanker "Castillo de Villalba" liep eerder deze week onverwacht Zeebrugge aan. Het 90.835 bt metende schip vervoerde aardgas uit het Egyptische Idku naar Montoir voor Gaz de France. Die nam vanwege de stakingsdreiging - ingegeven door het protest van studenten en vakbonden - geen risico en liet het schip doorvaren naar de Belgische haven, waar Zeebrugge Shipping & Bunkering optrad als agent.
In Sint-Pieters-Brugge komt een hypermarkt bij het industrieterrein Blauwe Toren. Het bedrijf Codic koopt ruim zeven hectare industrieterrein voor ruim anderhalf miljoen euro.
Er komt een groot warenhuis met andere winkels eromheen.
Het stadsbestuur verbiedt wel winkels van minder dan duizend vierkante meter om andere winkels in Brugge te beschermen.
Groen! vindt de locatie aan het industrieterrein Blauwe Toren slecht gekozen. De partij wil dat de stad een mobiliteitsstudie maakt vooraleer ze een bouwvergunning aflevert.
Vrt
Ja , blijkbaar is Groen! weeral de partij bij uitstek om dwars te gaan liggen , nu is de locatie weer niet goed terwijl dit toch een industrieterrein is en laat het nu net Groen! zijn die nu aandringt voor een mobiliteitsstudie terwijl de havengemeenschap al jaren vragende partij is om een betere ontsluiting van de haven dit zowel in Zeebrugge als Brugge ( kanaalzone ) en dan heb ik het niet enkel over de binnenvaart maar ook over de wegontsluiting. Zoals de zaken er nu voor staan zullen we in de nabije toekomst zeker file-bestendig moeten worden.Rekening houdend met het feit dat er bepaalde werkzaamheden gaan uitgevoerd worden op de expressweg ivm het ondertunnelen van bepaalde kruispunten en met het seizoenverkeer naar de kust , t'zal plezant worden !! Soms vraag ik me toch af of die gasten wel weten wat ze willen en of ze wel met hun tijd mee zijn , lappersfortverkaveling zijn ze tegen , aanpassingen van de binnenvaart hebben ze het ook moeilijk mee , dan maar liever een paar honderd extra vrachtwagens per dag op de weg want de oplossing om via de estuaire vaart ( over zee ) naar Antwerpen zo de rijn te bereiken is niet alleen beperkt in schepen maar ook een dure affaire die voor vele rederijen of expeditiebedrijven gewoon niet bespreekbaar is met als resultaat een steeds verder dichtslibben van de bestaande wegeninfrastructuur die ook weer extra belastend is voor het milieu en daarbovenop de werkgevers opnieuw geld kost met langere wachttijden van hun vrachtwagens die in file staan. Jaja , ze zijn goe bezig die Groentjes want dat zijn ze op economisch vlak, zo groen als iet !!
In Zeebrugge-dorp is de aanleg van een groene buffer gestart tussen het dorp en de haven. Een gespecialiseerde firma is gestart met de beplantingswerken die ongeveer een maand zullen duren.
Er komt ondermeer een dubbele bomenrij langs het fietspad van de Zeesluisstraat. Op de verhoogde bermen langs de Isabellalaan komen ruim 15 000 streekeigen plantjes. De aanleg van een groene gordel rond Zeebrugge-dorp is een gezamenlijk initiatief van de Stad Brugge, de haven, Vlaanderen en Europa.
Glaverbeldochter Seapane, een West-Vlaamse producent van isolerende beglazing, schrapt 31 en geen 44 jobs in een herstructurering. Dat is het gevolg van de onderhandelingen tussen de directie en de vakbonden. Seapane uit Zeebrugge heeft te lijden van een terugval op de regionale bouwmarkt en noteert al drie jaar aanzienlijke verliezen.
West-vlaams logistiek bedrijf haalt megacontract Danone binnen
21-3-2006
De container-operator 2XL opent een nieuw distributiecentrum voor waterproducten van de Franse voedingsreus Danone in Zeebrugge. Het project, dat een investering van 20 miljoen vergde, creëert 35 rechtstreekse jobs en nog eens eenzelfde aantal bij de logistieke partners van 2XL. Het West-Vlaamse 2XL Logistics haalde het contract -met een potentieel van jaarlijks 400.000 paletten waterflessen - binnen ten koste van de haven van Duinkerke. 2XL werd eind 1999 opgestart door de Knokkenaar Jean Van den Poel, de voormalige bedrijfsleider van ECS European Containers. Er werken 55 menesn.
bron: De Tijd
2XL opent nieuw distributiecentrum
.
Op termijn wellicht dertigtal nieuwe jobs
. Het Zeebrugse transportbedrijf 2XL opent deze week nog een distributiecentrum voor waterproducten van Danone. Het magazijn biedt 22.000 vierkante meter stapelruimte, goed voor 40.000 paletten waterflessen van de Franse voedingreus.
De flessen zijn bestemd voor Engeland waar 2XL rechtsreeks aan de klanten levert. Het project levert op termijn wellicht een dertigtal rechtstreekse jobs op. Het Zeebrugse transportbedrijf won vorig jaar nog een Gazelleprijs voor zijn explosieve groei. Er werken momenteel 70 werknemers.
Het
personeel van glasproducent Glaverbel in Zwankendamme heeft het
herstructureringsplan voor de afdeling dubbel glas aanvaard. 18
werknemers gaan vervroegd met brugpensioen, twaalf anderen moeten
opstappen.
Vorige week nog voerden de werknemers actie tegen het
plan. Intussen kregen de bonden het voor mekaar dat twee werknemers aan
de slag kunnen blijven. Wie ontslagen wordt kan rekenen op een
aanvullende vergoeding en begeleiding. Overigens is Glaverbel van plan
om in Zeebrugge bijkomend te investeren.
wtv
Toch raar dat er eerst ontslagen moeten vallen om nadien te kunnen investeren ...... Wat een omgekeerde wereld soms é , maar toch goed nieuws dat alles nu geregeld is, voorlopig .
Meer foto's in detail van de nieuwe kranen en de methode van transport en securing , tevens een paar
foto's van de nieuwe straddle carriers van NOELL .
Bij het glasbedrijf Glaverbel in Zeebrugge zijn de arbeiders vanochtend opnieuw aan het werk gegaan. Sinds donderdag werd er gestaakt.
De arbeiders zijn niet tevreden over de herstructurering binnen het bedrijf. 16 werknemers kunnen op brugpensioen, 13 mensen worden ontslagen.
De vakbonden zijn het niet eens met de keuze van de mensen die moeten vertrekken.
Op dit moment zijn er nieuwe onderhandelingen met de directie van Glaverbel.