Oostendse vismijn doet bod op pakhuis in Zeebrugge
De nv Pakhuizen, een dochtermaatschappij van het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO), heeft een bod gedaan op een pakhuis in Zeebrugge. Het gaat om een magazijn in de Groenlandstraat, gelegen in het 'European Fish Centre' (EFC).
,,Dit bod drukt de geruchten dat de Oostendse vismijn die van Zeebrugge wil sluiten de kop in. De reders die het pakhuis gebruiken, zijn vaste klanten in Oostende, maar willen hun schip en pakhuis in Zeebrugge houden'', zegt voorzitter van AGVO en vismijnschepen Yves Miroir (SP.A).
,,Dit bod kan positief zijn voor de concurrentie en is vooral voordelig voor de vissers en de reders. We zien deze aankoop dan ook als een uitbreiding van de service aan de klanten van de Oostendse veiling'', aldus schepen Miroir.
Het bod uit Oostende bedraagt 176.200 euro. Het pakhuis in het EFC in Zeebrugge zal nu openbaar verkocht worden. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend. (DJI)
- De Vlaamse regering keurde gisteren een nieuwe sloopregeling voor de visserijsector goed. Het is de bedoeling om tien van de 123 vissersvaartuigen uit de vaart te halen door het invoeren van deze premiemaatregel. Dat moet volgens Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) zorgen voor een verhoging van de rendabiliteit in de noodlijdende sector. Deze rendabiliteit is gevoelig gedaald als gevolg van de aanhoudende dalende trend van de visquota en een verdubbeling van de stookolieprijzen zonder dat daar een evenredige verhoging van de visprijzen mee gepaard ging.
De Spaanse methaantanker "Castillo de Villalba" liep eerder deze week onverwacht Zeebrugge aan. Het 90.835 bt metende schip vervoerde aardgas uit het Egyptische Idku naar Montoir voor Gaz de France. Die nam vanwege de stakingsdreiging - ingegeven door het protest van studenten en vakbonden - geen risico en liet het schip doorvaren naar de Belgische haven, waar Zeebrugge Shipping & Bunkering optrad als agent.
In Sint-Pieters-Brugge komt een hypermarkt bij het industrieterrein Blauwe Toren. Het bedrijf Codic koopt ruim zeven hectare industrieterrein voor ruim anderhalf miljoen euro.
Er komt een groot warenhuis met andere winkels eromheen.
Het stadsbestuur verbiedt wel winkels van minder dan duizend vierkante meter om andere winkels in Brugge te beschermen.
Groen! vindt de locatie aan het industrieterrein Blauwe Toren slecht gekozen. De partij wil dat de stad een mobiliteitsstudie maakt vooraleer ze een bouwvergunning aflevert.
Vrt
Ja , blijkbaar is Groen! weeral de partij bij uitstek om dwars te gaan liggen , nu is de locatie weer niet goed terwijl dit toch een industrieterrein is en laat het nu net Groen! zijn die nu aandringt voor een mobiliteitsstudie terwijl de havengemeenschap al jaren vragende partij is om een betere ontsluiting van de haven dit zowel in Zeebrugge als Brugge ( kanaalzone ) en dan heb ik het niet enkel over de binnenvaart maar ook over de wegontsluiting. Zoals de zaken er nu voor staan zullen we in de nabije toekomst zeker file-bestendig moeten worden.Rekening houdend met het feit dat er bepaalde werkzaamheden gaan uitgevoerd worden op de expressweg ivm het ondertunnelen van bepaalde kruispunten en met het seizoenverkeer naar de kust , t'zal plezant worden !! Soms vraag ik me toch af of die gasten wel weten wat ze willen en of ze wel met hun tijd mee zijn , lappersfortverkaveling zijn ze tegen , aanpassingen van de binnenvaart hebben ze het ook moeilijk mee , dan maar liever een paar honderd extra vrachtwagens per dag op de weg want de oplossing om via de estuaire vaart ( over zee ) naar Antwerpen zo de rijn te bereiken is niet alleen beperkt in schepen maar ook een dure affaire die voor vele rederijen of expeditiebedrijven gewoon niet bespreekbaar is met als resultaat een steeds verder dichtslibben van de bestaande wegeninfrastructuur die ook weer extra belastend is voor het milieu en daarbovenop de werkgevers opnieuw geld kost met langere wachttijden van hun vrachtwagens die in file staan. Jaja , ze zijn goe bezig die Groentjes want dat zijn ze op economisch vlak, zo groen als iet !!
In Zeebrugge-dorp is de aanleg van een groene buffer gestart tussen het dorp en de haven. Een gespecialiseerde firma is gestart met de beplantingswerken die ongeveer een maand zullen duren.
Er komt ondermeer een dubbele bomenrij langs het fietspad van de Zeesluisstraat. Op de verhoogde bermen langs de Isabellalaan komen ruim 15 000 streekeigen plantjes. De aanleg van een groene gordel rond Zeebrugge-dorp is een gezamenlijk initiatief van de Stad Brugge, de haven, Vlaanderen en Europa.
Glaverbeldochter Seapane, een West-Vlaamse producent van isolerende beglazing, schrapt 31 en geen 44 jobs in een herstructurering. Dat is het gevolg van de onderhandelingen tussen de directie en de vakbonden. Seapane uit Zeebrugge heeft te lijden van een terugval op de regionale bouwmarkt en noteert al drie jaar aanzienlijke verliezen.
West-vlaams logistiek bedrijf haalt megacontract Danone binnen
21-3-2006
De container-operator 2XL opent een nieuw distributiecentrum voor waterproducten van de Franse voedingsreus Danone in Zeebrugge. Het project, dat een investering van 20 miljoen vergde, creëert 35 rechtstreekse jobs en nog eens eenzelfde aantal bij de logistieke partners van 2XL. Het West-Vlaamse 2XL Logistics haalde het contract -met een potentieel van jaarlijks 400.000 paletten waterflessen - binnen ten koste van de haven van Duinkerke. 2XL werd eind 1999 opgestart door de Knokkenaar Jean Van den Poel, de voormalige bedrijfsleider van ECS European Containers. Er werken 55 menesn.
bron: De Tijd
2XL opent nieuw distributiecentrum
.
Op termijn wellicht dertigtal nieuwe jobs
. Het Zeebrugse transportbedrijf 2XL opent deze week nog een distributiecentrum voor waterproducten van Danone. Het magazijn biedt 22.000 vierkante meter stapelruimte, goed voor 40.000 paletten waterflessen van de Franse voedingreus.
De flessen zijn bestemd voor Engeland waar 2XL rechtsreeks aan de klanten levert. Het project levert op termijn wellicht een dertigtal rechtstreekse jobs op. Het Zeebrugse transportbedrijf won vorig jaar nog een Gazelleprijs voor zijn explosieve groei. Er werken momenteel 70 werknemers.
Het
personeel van glasproducent Glaverbel in Zwankendamme heeft het
herstructureringsplan voor de afdeling dubbel glas aanvaard. 18
werknemers gaan vervroegd met brugpensioen, twaalf anderen moeten
opstappen.
Vorige week nog voerden de werknemers actie tegen het
plan. Intussen kregen de bonden het voor mekaar dat twee werknemers aan
de slag kunnen blijven. Wie ontslagen wordt kan rekenen op een
aanvullende vergoeding en begeleiding. Overigens is Glaverbel van plan
om in Zeebrugge bijkomend te investeren.
wtv
Toch raar dat er eerst ontslagen moeten vallen om nadien te kunnen investeren ...... Wat een omgekeerde wereld soms é , maar toch goed nieuws dat alles nu geregeld is, voorlopig .
Meer foto's in detail van de nieuwe kranen en de methode van transport en securing , tevens een paar
foto's van de nieuwe straddle carriers van NOELL .
Bij het glasbedrijf Glaverbel in Zeebrugge zijn de arbeiders vanochtend opnieuw aan het werk gegaan. Sinds donderdag werd er gestaakt.
De arbeiders zijn niet tevreden over de herstructurering binnen het bedrijf. 16 werknemers kunnen op brugpensioen, 13 mensen worden ontslagen.
De vakbonden zijn het niet eens met de keuze van de mensen die moeten vertrekken.
Op dit moment zijn er nieuwe onderhandelingen met de directie van Glaverbel.
De kustloodsen zetten hun stiptheidsactie voort.
De kustloodsen voeren al actie sinds dinsdag. Ze willen een hogere toelage voor het beloodsen van grote schepen
Gisteren was er nog overleg tussen vakbonden en directie, maar dat heeft niets opgeleverd.
Tot nu toe zorgt de actie nog niet voor vertraging voor schepen op weg naar Zeebrugge.
De aardgastransporteur Fluxys voert geen gesprekken met de Russische aardgasproducent Gazprom over het nemen van een belang door Gazprom in de LNG-terminal van Zeebrugge. Dat zegt woordvoerster Berenice Crabs van Fluxys in een gesprek met Tijd-Nieuwslijn.
,,Er zijn geen gesprekken over het nemen van een belang door Gazprom in de LNG-terminal van Zeebrugge'', benadrukt Crabs. ,,Ik zie trouwens niet in waarom Gazprom daarin zou geinteresseerd zijn. De capaciteit van de LNG-terminal is vanaf 2007 voor 20 jaar vastgelegd in contracten met Qatar-Exxon, Distrigas en Suez LNG.'' De uitbating van de LNG-terminal in Zeebrugge is een gereguleerde activiteit, met tarieven die worden vastgelegd door de Belgische energieregulator CREG.
Minister van Energie Marc Verwilghen had eerder vandaag gezegd dat Gazprom interesse toonde voor de Belgische energiemarkt. Volgens Verwilghen overweegt Gazprom joint ventures en samenwerking met de aardgasmaatschappijen Distrigas en Fluxys, en zou het een belang willen nemen in Fluxys.
Crabs merkt op dat het nemen van een belang in Fluxys door Gazprom een kwestie is voor de aandeelhouders van Fluxys. Suez heeft een belang van 57,25 procent in Fluxys, de gemeentelijke holding Publigas bezit 31,25 procent en de rest is in handen van het publiek. Belangrijk is daarbij te weten dat Publigas een voorkooprecht heeft, als Suez door de Europese Commissie zou gedwongen worden een deel van zijn belang te verkopen. Publigas heeft trouwens al herhaaldelijk gezegd dat het de meerderheid in Fluxys wil verwerven.
Een andere mogelijkheid is dat Gazprom een deel van de capaciteit van Suez in de LNG-terminal zou overkopen. Vanaf 2007 is van de totale capaciteit van de LNG-terminal van 9 miljard kubieke meter de helft (4,5 miljard kubieke meter) voorzien voor Qatar-Exxon, 2,5 miljard kubieke meter voor Distrigas en 2,1 miljard kubieke meter voor Suez LNG. Mocht Suez gedwongen worden een deel van die capaciteit te verkopen, dan zou Gazprom daarvoor een mogelijke kandidaat zijn. Gazprom is trouwens nu al actief op de hub van Zeebrugge.
Fluxys voert intussen wel gesprekken met Gazprom over de ontwikkeling van nieuwe opslagcapaciteit voor aardgas in Poederlee. Beide bedrijven zijn geinteresseerd om deze investering samen uit te voeren.
Spontane staking bij Glaverbel-Seapane tegen willekeurige ontslagen
17/03
De arbeiders en bedienden bij Seapane (Glaverbel) in Zwankendamme bij Zeebrugge hebben donderdag spontaan het werk neergelegd. De werknemers vinden dat de directie misbruikt maakt van een herstructurering om een aantal willekeurige ontslagen door te voeren. Door de herstructurering verdwijnen bij Seapane nv 33 banen. Maandag 20 maart om 11 uur is er overleg gepland.
Volgens de socialistische vakbond ABVV maakt de directie misbruik van de herstructurering binnen de afdeling architecturaal glas om een aantal werknemers willekeurig te ontslaan. Op 13 januari kondigde de directie van de glas- en spiegelfabriek aan dat in de afdeling dubbelglas 42 jobs moesten verdwijnen. De directie motiveerde dat de herstructurering noodzakelijk was om de afdeling terug rendabel te maken.
Na de bekendmaking van de plannen startte sociaal overleg. Dat leidde na twee maanden tot een voorakkoord. Zestien werknemers kunnen met brugpensioen. Daarnaast moeten nog 13 personen het bedrijf gedwongen verlaten.
"Voor de werknemers zijn de naakte ontslagen onaanvaardbaar", zegt Dirk Janssens van ABVV. "Het stuit vooral tegen de borst dat de directie daarbij de minst weerbaren wil treffen. Onder hen bevinden zich arbeiders die tijdens hun loopbaan kwetsuren en andere lichamelijke aandoeningen opliepen door hun zwaar werk. De directie houdt er geen rekening mee dat die mensen door hun jarenlange inzet nu minder goed presteren of soms eens afwezig zijn. Het personeel wil dat het bedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt".
Maandag spreken de vakbonden met de directie.
Zeebrugge ontvangt 5 van \'s wereld grootste containerkranen
15/03/2006 08:00
Zeebrugge verwacht donderdag vijf van 's werelds grootste containerkranen. De 'Super Post Panamax'-containerkranen komen per schip aan uit Shangai en zijn bedoeld voor de nieuwe APM Terminal in de voorhaven. De nieuwe terminal moet midden dit jaar operationeel zijn.
De vijf kranen waren acht weken onderweg aan boord van het transportschip 'Zhen Hua 8'. Ze werden vervaardigd door het Chinese Shangai Zhenhua Port Machinery Co. Ltd. (ZPMC). De kranen moeten volgens managing director Rob Boer van APM Terminals Zeebrugge in staat zijn om de grootste en meest moderne containerschepen ter wereld te behandelen.
De vijf kranen die voor hun vertrek reeds volledig zijn opgebouwd, hebben elk een hijsvermogen van 100 ton. Daarmee kunnen ze ook extra zware ladingen tillen. Ze kunnen ook twee containers tegelijk laden of lossen. Hun reikwijdte bedraagt 65 meter. De kranen zijn 80 meter hoog.
APM Terminals Zeebrugge bevindt zich langs het Albert II-dok in de Zeebrugse voorhaven. Het Belgische bedrijf APM Terminals Zeebrugge nv maakt deel uit van APM Terminals International. Dat is een onafhankelijk bedrijf binnen de Deense A.P. Moller-Maersk Group. Wereldwijd staat APM Terminals voor 16.000 jobs. De A.P. Moller-Maersk Group stelt meer dan 60.000 personen te werk in meer dan 125 landen.
Belga
note : Normaal zal het schip rond 18.00 u vanavond aangemeerd zijn . Het lossen van de 5 kranen zal vermoedelijk een 4 tal dagen duren.
De curatoren van het failliete transportbedrijf MAT Transport in Zeebrugge gaan niet op zoek naar een overnemer voor het bedrijf.
Ze zullen de overblijvende bezittingen van het bedrijf proberen te verkopen. Dat hebben de curatoren gezegd in een eerste gesprek met de bonden.
De 64 werknemers van het bedrijf verliezen hun baan. Bij onderaannemers verdwijnen nog eens ongeveer zestig jobs.
Topondernemer Bruynooghe riskeert twee jaar voor mensenhandel
BRUGGE/ roeselare
- Voor de Brugse correctionele rechtbank is gisteren het proces gestart tegen de West-Vlaamse ondernemer Jacques Bruynooghe en vier medebeklaagden. Zij worden beticht van mensenhandel bij de restauratie van de unieke stoomboot SS Delphine uit 1920. Bij het miljoenenproject zouden in een Zeebrugse scheepswerf een 70-tal Litouwers illegaal zijn ingezet.
De geschiedenis van de SS Delphine leest als een roman. Het schip werd in 1920 in Detroit gebouwd door de automobielfamilie Dodge, die er eigenhandig een motor voor ontwierp. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip opgevorderd door het Amerikaanse leger. Na enkele jaren als opleidingsschip voor kadetten begon voor de SS Delphine echter de verwaarlozing.
Als ook de recente beschuldigingen aan het adres van de welgestelde nieuwe eigenaar Jacques Bruynooghe (61) de waarheid blijken, krijgen de laatste jaren van het schip een zure nasmaak.
De flamboyante zakenman uit Roeselare, die met zijn textielbedrijven meer dan 5.000 mensen tewerkstelt in Tunesië, raakte bezeten van de Delphine. Hij kocht haar op om het bijzondere stoomschip in haar vroegere pracht, inclusief airco, zwembad, Turkse baden, kapsalon en fitnessruimte, te herstellen. In 1997 werd het schip de haven van Zeebrugge binnen gesleept voor restauratie. Op 16 oktober 2000 vielen de politie en inspectiediensten er binnen en vandaag worden Bruynooghe en vier anderen beklaagd van mensenhandel. 69 illegale arbeidskrachten zouden er tijdens die drie jaar in mensonwaardige omstandigheden en tegen een hongerloon ingezet zijn voor de werken.
,,Dit is je reinste mensenhandel uitgevoerd door het groot kapitaal'', sprak procureur Freddy Vandamme gisteren. ,,De mens is hier een instrument met als doel grenzeloos geld te verdienen.''
In Monaco
Het schip werd zelfs een tijd in beslag genomen. Vandaag ligt het in Monaco om er dienst te doen als feestpaleis. ,,De ingezette Litouwers stonden op de bemanningslijst van het schip maar bleken gewone lassers, schilders of mecaniciens'', aldus de procureur. ,,Zo werd de wettelijke reglementering omzeild.''
Het openbaar ministerie vroeg voor Bruynooghe een celstraf van twee jaar. Ook de verbeurdverklaring van het schip behoort tot de mogelijkheden.
Volgens de verdediging waren de Litouwers als bemanning van het schip wel degelijk legaal. ,,Ook in opbouw was de Delphine een schip en is er bemanning nodig om het te laten drijven'', aldus meester Philippe Vandromme. ,,Wij zijn drie jaar onder het oog van de politie in het ongewisse gelaten en in oktober 2000 waren we plots mensenhandelaars. Die mensen kregen een juist loon met kost en inwoon.'' Het Centrum van Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding stelt zich burgerlijke partij in de zaak om economische uitbuiting aan de kaak te stellen. Het Centrum vraagt 5.000 euro schadevergoeding voor het schaden van hun morele belangen.
De rechtbank zal op 25 april haar vonnis uitspreken.