Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

07-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys LNG krijgt lening voor LNG-terminal Zeebrugge

Fluxys LNG, een dochter van Fluxys, heeft van de Europese Investeringsbank (EIB) een langetermijnlening gekregen van 85 miljoen euro. Het geld moet dienen voor de lopende constructie van een ontvangstterminal voor vloeibaar aardgas (LNG) in Zeebrugge.

Volgens een persbericht kan Fluxys nu zijn eigen middelen gebruiken voor de financiering van andere infrastructuurprojecten.

Fluxys LNG is eigenaar en operator van de LNG-terminal in Zeebrugge. De capaciteit van de terminal wordt momenteel verdubbeld tot 9 miljard kubieke meter per jaar. De capaciteitsuitbreiding kost 165 miljoen euro en omvat de bouw van een vierde LNG-opslagtank en bijkomende hervergassingsinstallaties. De lening verandert volgens Fluxys niets significants aan de schuldenpositie van het bedrijf.

© de Morgen

07-08-2007 om 08:08 geschreven door Horatio  


03-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damme en Knokke-Heist bereiken gezamenlijk standpunt over AX

De gemeentebesturen van Damme en Knokke-Heist hebben een gezamenlijk standpunt geformuleerd over de aanleg van de AX of de verbindingsweg tussen de expreswegen N49 en N31. De nieuwe weg moet het vrachtverkeer naar Zeebrugge vlotter en veiliger laten verlopen. Damme en Knokke-Heist vinden dat de AX er pas mag komen als eerst de N49 tot een volwaardige snelweg is omgevormd.

Daarnaast hebben beide besturen opmerkingen over de veiligheid, de inplanting in het vlakke polderlandschap en de bereikbaarheid van de landerijen en woningen tijdens de werken. Ter hoogte van Lapscheure vragen beide gemeentebesturen extra aandacht voor de fietsverbindingen. Ze vragen er een extra tunnel. Knokke-Heist en Damme willen alvast dat het tracé van de AX zo ver mogelijk van de dorpskern van Westkapelle wordt verwijderd.

© Focus

03-08-2007 om 18:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samskip voegt Zeebrugge toe aan rotatie ScanBalt-dienst

De IJslandse Samskip-groep zal op 17 augustus een eerste vertrek vanuit Zeebrugge verzorgen in het raam van zijn ScanBalt-dienst. De kusthaven krijgt langs die weg aansluiting op de diensten van Samskip op Zweden, de Baltische Staten en Rusland.

Het containerschip "Samskip Explorer" (800 teu) zal elke vrijdag uit Zeebrugge vertrekken richting Helsingborg in Zweden, waar het schip op maandagmorgen zal toekomen en de transhipment op de andere diensten zal plaatsvinden.

Het aanbod vanuit Zeebrugge zal vanaf september uitgebreid worden met de bediening van Polen.

© de Lloyd

03-08-2007 om 16:46 geschreven door Horatio  


27-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar wil LNG- installatie bouwen

De gastankerrederij Exmar heeft donderdag een aanvraag ingediend voor een concessie voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (LNG) en aardgas onder hoge druk in de Zeebrugse haven. België beschikt nu slechts over één los- en overslaginstallatie voor LNG. Exmar wil met de nieuwe installatie een extra aardgasbevoorrading in ons land verzekeren, bijkomende diversificatie van de aanvoermogelijkheden voor LNG in Europa creëren en de effectieve vrijmaking van de Belgische en Europese aardgasmarkt versterken, zo luidt het. 'Deze infrastructuur is perfect complementair met de bestaande aardgasinfrastructuur en versterkt de rol van België als aanvoer- en doorvoercentrum.' Voor de bouw en de ontwikkeling van de infrastructuur werkt Exmar samen met onder andere Jan De Nul, Praxair, Jacobs Engineering, ERM en ECOLAS.

© Belga
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Exmar wil lng-terminal in Zeebrugge

Een afvaardiging van de Belgische rederij Exmar bezoekt vandaag het Zeebrugse havenbestuur om er een concessie te vragen voor de bouw van een los- en overslaginstallatie voor vloeibaar aardgas (lng).

In de Zeebrugse voorhaven exploiteert nu Fluxys de enige Belgische aardgastterminal. Exmar wil de rol van de kusthaven als aanvoercentrum voor aardgas voor de Europese markt versterken. De rederij kiest overigens voor een andere behandelingstechniek. Het is de bedoeling schepen in te zetten waarop het vloeibare aardgas al aan boord hervergast wordt.

Exmar exploiteert als eerste ter wereld lng-tankers die hun lading rechtstreeks op het aardgasnet kunnen lossen. Lading van klassieke lng-tankers zou Exmar eerst overpompen naar een hervergassingsschip. De nieuwe terminal zou dus ten minste twee ligplaatsen moeten krijgen.

Exmar heeft al drie hervergassingsschepen in de vaart en nog vijf in bestelling. Het hervergassen van lng op het schip gebeurt al in de Verenigde Staten, voor de kust van Louisiana, en in het Britse Teesport. Voor de kust van het Amerikaanse Boston is een derde installatie in aanbouw.

© Nieuwsblad Transport

27-07-2007 om 14:07 geschreven door Horatio  


25-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gratis opleiding import/export-assistent haven Zeebrugge

Adecco start in samenwerking met de VDAB en Syntra West op 20 augustus een tien weken durende gratis opleiding assistent import/export. Doel van de cursus is de jobs in de Zeebrugse haven in te vullen. Er is plaats voor achttien cursisten. "Het idee voor de gratis cursus vloeit voort uit de vraag van de Zeebrugse bedrijfswereld", zegt Mirella Creyf van Adecco. "De bedrijven engageren zich ook om de cursisten die slagen in dienst te nemen." Zeebrugge kent momenteel een enorme groei en dat resulteert in extra jobs. Die raken moeilijk ingevuld. "Deze cursus moet een antwoord bieden op de stijgende vraag naar arbeidskrachten in de Zeebrugse havenbedrijven", zegt Mirella Creyf. "De opleiding bestaat uit een theoretische opleiding en een praktijkstage. Het gaat om een voltijdse cursus van tien weken. Nadien is er voor de cursisten werkzekerheid in de haven. Het attest dat de cursisten ontvangen is officieel gehomologeerd." Iedereen die een diploma secundair onderwijs op zak heeft, voldoende Nederlands en Engels kent en over de nodige flexibiliteit, contactvaardigheid en stressbestendigheid beschikt, kan deelnemen. De cursisten worden vooraf gescreend. De cursus biedt uitzicht op jobs als transportplanner of douanedeclarant.

© Belga

25-07-2007 om 23:51 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aantal illegalen neemt toe

Volgens het parket in Brugge is er een stijging waar te nemen van het aantal illegalen dat aangetroffen wordt in en rond de haven van Zeebrugge. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden liefst 763 illegalen aangetroffen, voornamelijk Indiërs, Afghanen en Irakezen. De stijging bedraagt volgens het parket twaalf procent in vergelijking met vorige jaar. Daarnaast werden veertien mensensmokkelaars opgepakt. Als de huidige tendens zich doorzet, zullen dit jaar wellicht 1.500 illegale mensen aangetroffen worden.

© Nieuwsblad

25-07-2007 om 09:31 geschreven door Horatio  


24-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Containertrafiek Zeebrugge met 18 procent gestegen in eerste jaarhelft

Tijdens de eerste jaarhelft is de haventrafiek in Zeebrugge met 6 procent gestegen. Globaal werd 20,67 miljoen ton behandeld. De containertrafiek neemt het belangrijkste deel van de stijging voor zich. Er werden van januari tot juni 18 procent meer containers verscheept in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zeebrugge hoopt in 2007 voor het eerst de kaap van de 40 miljoen ton te overschrijden.

De vaste bulk zoals zand en grind steeg met 6 procent. Bij de rijdende vracht (roro) werd een stijging van 3,8 procent genoteerd. De vloeibare bulk (voornamelijk vloeibaar aardgas) scoorde een stuk lager. Dit segment ging er 18 procent op achteruit. "Vorig jaar was een zeer sterk jaar voor de aardgasterminal in Zeebrugge", zegt havenvoorzitter Joachim Coens. "Wat de reden is voor de terugval, is ons nog niet helemaal duidelijk.

" Het stukgoed daalde met 16 procent. "Dat is een grote terugval in percentage maar in hoeveelheid valt de terugval mee", zegt de havenvoorzitter.

© Belga

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zeebrugse containertrafiek stijgt spectaculair in eerste semester

De haven van Zeebrugge behandelde in de eerste zes maanden van dit jaar een containervolume van 950.000 teu. Dat is 27% meer dan in dezelfde periode van 2006. Het totale havenvolume steeg hierdoor tot boven de 20 mln ton in het eerste semester (+6,7%).

Zeebrugge nestelt zich in de eerste jaarhelft opnieuw aan de kop van het peloton van snelgroeiende containerhavens in West-Europa. In teu uitgedrukt werd een groei van 27% gerealiseerd; in volume uitgedrukt bedroeg de groei 18%.

De Belgische haven is ook op weg haar wereldleiderschap inzake autotrafieken te versterken. In het eerste semester werden er al 1,1 mln nieuwe wagens behandeld (+15%). Het roro-volume in zijn totaliteit steeg met 3,1%.

© de Lloyd

24-07-2007 om 17:31 geschreven door Horatio  


20-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: nieuwe aardgastransportleiding tegen 2010

De NV Fluxys mag vanuit Zeebrugge een nieuwe aardgastransportleiding aanleggen naar Eynatten. Dat heeft Vlaams minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen (OpenVLD) beslist. Fluxys wil een tweede VTN-leiding (Versterking Transit Netwerk), om op de stijgende vraag naar aardgas in ons land te kunnen inspelen.

Nieuwe contracten

De eerste VTN-leiding werd aangelegd in 1998, die zal nu worden ontdubbeld, waardoor er twee gasleidingen met grote diameter tot aan de grens met Duitsland lopen. Flmuxys voorziet dat tegen 2014 de vraag naar aardgas met zo'n 40% zal stijgen. De tweede leiding is dan ook nodig om opstoppingen op het bestaande netwerk te voorkomen.

Met de nieuwe leiding kan Zeebrugge z'n Europese positie in de gasdistributie nog versterken, en meedingen naar contracten met nieuwe spelers op de markt van aardgasleveranciers, nl. Rusland en Noorwegen.

© Focus

20-07-2007 om 18:46 geschreven door Horatio  


17-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste autoschip ter wereld loopt Zeebrugge aan

In Zeebrugge liep vandaag de "Faust" binnen, het grootste autoschip ter wereld met een capaciteit van 8.000 standaard wagens.

Het is ook een erg recent schip, dat pas op 17 mei 2007 van stapel liep op de Daewoowerf (Zuid-Korea). Het is het eerste van drie identieke LCTC-schepen (large car truck carriers), die geschikt zijn voor zowel het vervoer van personenwagens als van vrachtwagens. Hun ontwerp is baanbrekend, wegens de dubbele romp tot aan het hoofddek en de twee waterdichte dekken. Bij de bouw is ook gelet op een zo laag mogelijke emissie in het water en de lucht.

De 228 m lange en 32,26 m brede "Faust" (75.000 ton) is eigendom van het Zweedse Wallenius en wordt ingezet door het Zweeds-Noorse Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL). Barwil Benelux trad in Zeebrugge op als plaatselijk scheepsagent.

© de Lloyd

Verdere info betreffende dit schip kan je vinden op onderstaande link ;

hit me !

17-07-2007 om 14:26 geschreven door Horatio  


13-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&0 Ferries opent vrachtlijn Zeebrugge-Tilbury

De Britse rederij P&O Ferries begint op 16 juli met een nieuwe veerdienst tussen Zeebrugge en Tilbury, bij Londen. Het vrachtschip dat de dienst zal verzorgen, de mv Calibur, heeft een capaciteit van 1.300 lopende meter. Als de vraag stijgt, wordt de capaciteit verhoogd.
P&O Ferries chartert de mv Calibur voor een beperkte periode. Vanaf de herfst wil de rederij een tweede vrachtferry op de dienst inzetten. Voor zowel Zeebrugge als Tilbury betekent de nieuwe lijn een groei. P&O Ferries vaart vanuit Zeebrugge al naar Hull en Teesport. Op de dagelijkse afvaart naar Hull kunnen ook passagiers mee.
Om de nieuwe lijn optimaal te kunnen uitbaten, heeft P&O in Zeebrugge extra gronden gekocht. Het is volgens het bedrijf niet uitgesloten dat het voorts nog extra investeert in spoorvoorzieningen. Ook in Tilbury zijn voor deze nieuwe lijn extra terreinen in gebruik genomen.
De sterktes van zowel Zeebrugge als Tilbury zijn hun maritieme ligging en hun makkelijke bereikbaarheid, zowel over land als over zee.

© Nieuwsblad

Dit schip was tot voor kort in charter voor het onlangs overgenomen bedrijf " Ferryways " te Oostende.

klik op de foto

                                                                                     foto © http://www.ferry-site.dk

13-07-2007 om 12:39 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maidentrip voor C2C Spica

De 'C2C Spica' liep woensdag 11 juli, voor de eerste maal Zeebrugge binnen. Het schip wordt ingezet tussen Zeebrugge en de Ierse haven Waterford en de Noord-Ierse haven Warrenpoint.
                                                                                             C2C SPICA

klik op de foto
klik op de foto

                                       8273 bt , 11052 dwt , 139.6 m length  , 22.2 m beam  , callsign: V2CV3  , IMO: 9355460

13-07-2007 om 02:07 geschreven door Horatio  


12-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New World Alliance loopt vanaf eind juli APM Terminals Zeebrugge aan

APM Terminals Zeebrugge heeft bevestigd dat de wekelijkse South China Express- dienst (SCX Service) van de New World Alliance vanaf 25 juli ek.de terminal van APMT in Zeebrugge op wekelijkse basis zal aanlopen. Die dienst verbindt Chiwan in China met Noordwest-Europa.

De SCX-dienst bedient in het Verre Oosten ook Hongkong en Singapore en loopt onderweg ook Salalah, de transhipmenthub van APMT in Oman, aan. Via deze hub worden ook het Midden-Oosten, Pakistan en India bediend.

De New World Alliance bestaat uit Neptune Orient Line-dochter APL, Hyundai Merchant Marine en Mitsui OSK Lines en sleepte zonet samen met CMA CGM en DP World een gigantische concessie in de wacht op de toekomstige Tweede Maasvlakte. Die terminal wordt echter pas ten vroegste operationeel in 2013.

© de Lloyd

note ; Deze dienst is helaas geen nieuwe dienst in de haven , deze schepen werden tot op heden op de CHZ terminal behandeld dus van bijkomende werkgelegenheid is er hier geen sprake , integendeel want deze dienst slaat een grote bres in de jaarlijkse omzetcijfers van CHZ. Nu kan men enkel hopen dat de volgende containerdienst in Zeebrugge een nieuwe lijn zal zijn en geen heen en weer geloop tussen beide bedrijven want dit spelletje kennen we ondertussen al langer.

12-07-2007 om 17:25 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe lading kranen onderweg
Tegen het einde van de zomer zou de zhen hua 8 normaliter deze nieuwe lading kranen voor zowel Container Handling Zeebrugge ( 3stuks , deze kranen komen dus bij de 5 andere te staan die eenmaal deze in bedrijf zullen zijn elk om beurt een refit krijgen.) ,  als voor APM ( 2stuks , voor deze laatste betreft het de 2 RMG's die verleden jaar tijdens een plotse storm dermate waren beschadigd dat ze terug naar China zijn gebracht om te herstellen.) afleveren. Tevens zou er nog een nieuwe RMG geleverd worden ergens in het voorjaar van 2008 voor CHZ.


klik op de foto

12-07-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugs vissersschip gezonken in Ierse Zee

In de Ierse Zee is vanmiddag het Zeebrugse vissersschip Z.36 Arca van de gebroeders John en Peter Deruddere gezonken. Het schip maakte om een onbekende reden water.

De zes opvarenden zijn met helikopters van boord gehaald. Volgens directeur Johan Vandesteene van de Zeebrugse Visveiling gaat het om een modern schip dat goed werd onderhouden. Nog geen tien jaar geleden werd het schip volledig gerenoveerd. De twee eigenaars waren aan boord toen het schip water begon te maken.
FOTOLINK

© Nieuwsblad

12-07-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


09-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert II-dok maakt van Zeebrugge wereldcontainerhaven

Het Albert II-dok, dat zaterdag officieel werd geopend, moet Zeebrugge doen doorbreken als containerhaven. Als het nieuwe dok op kruissnelheid zit, zal de containeroverslag binnen enkele jaren toenemen van 1,65 miljoen stuks naar ruim 5 miljoen. Zeebrugge speelt al een belangrijke rol als draaischijf voor nieuwe auto's en de invoer van aardgas (LNG).

Dankzij het Albert II-dok kan Zeebrugge de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. Schepen met 10.000 containers aan boord kunnen dag en nacht, onafhankelijk van de getijden, aanmeren in de zeehaven. Ook nog grotere schepen, de modellen tot 13.000 containers, zullen in Zeebrugge kunnen lossen. Het Albert II-dok zal de containertrafiek in Zeebrugge een fikse versnelling geven. Het havenbestuur verwacht dat het volume binnen vier jaar zal stijgen tot 5 miljoen teu (containers van 20 voet). Vorig jaar steeg de containertrafiek met 16,5 procent tot 1,64 miljoen teu. De totale activiteit in Zeebrugge groeide vorig jaar naar een record van 39,3 miljoen ton.

Zeebrugge koestert heel wat ambities, zegt havenvoorzitter Joachim Coens. Naast containers mikt de zeehaven ook op bijkomende activiteiten in de voedingssector en de zogenaamde roll-on/roll-offactiviteiten (roro). In de behandeling van nieuwe auto's staat Zeebrugge wereldwijd op nummer één. Coens wil dat Zeebrugge ook een strategische poort blijft voor de bevoorrading van energie in West-Europa.

De officiële opening van het Albert II-dok was het hoogtepunt van een feestweekend waarmee de Zeebrugse haven zijn eeuwfeest vierde. Koning Leopold II opende in 1907 de kusthaven die bestond uit enkele dokken, een sluis, en havendam en het huidige Boudewijnkanaal. Vanaf de jaren zeventig werd werk gemaakt van de uitbreiding van de haven. De nieuwe haven breidde verder uit in zee, met onder andere de Fluxys-aardgasterminal, en trok ook dieper het land in. De haven is inmiddels goed voor meer dan 11.000 rechtstreekse jobs. Het Albert II-dok is het laatste dok dat in de Zeebrugse voorhaven wordt aangelegd. Eenmaal alle kaaimuren van dit dok voltooid zijn, zit de Westelijke voorhaven volledig vol.

Het Albert II-dok werd afgelopen weekend ingehuldigd, maar ontving al een aantal schepen. De containerterminal van APM Terminals, de containerterminaldochter van scheepvaartgroep Maersk, is al sinds vorig jaar in gebruik. De groep Maersk investeert tussen 120 en 150 miljoen euro in Zeebrugge. Koning Albert kon het naar hem genoemde dok overigens niet zelf inhuldigen. Prins Filip en prinses Mathilde vervingen de koning die herstelt van een heupoperatie.

© de Tijd

09-07-2007 om 16:11 geschreven door Horatio  


07-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prinsenpaar opent het Albert II-dok

In de haven van Zeebrugge hebben prins Filip en prinses Mathilde het Albert II-dok geopend.

De opening van het dok is meteen ook de start van de festiviteiten voor het 100-jarige bestaan van de haven. Normaal had koning Albert zelf aanwezig moeten zijn bij de opening van het dok dat zijn naam draagt. Maar de koning verliet vanmorgen pas het ziekenhuis na zijn heupoperatie twaalf dagen geleden. Het dok is nu geopend door kroonprins Filip en prinses Mathilde en door Vlaams minister- president Kris Peeters (CD&V).

Het Albert II-dok in de voorhaven is de belangrijkste troef van Zeebrugge. Dit dok stelt de haven nu al in staat moeiteloos schepen tot 10.000 containers te ontvangen. "Maar de haven is nu uitgebouwd om de grootste containerschepen die op dit ogenblik varen, toe te laten in de haven, onafhankelijk van de stand van het getij", zegt Pierre Kerckaert van het havenbestuur. "Dat zijn soms schepen van meer dan 300 meter lang, die 14.000 containers aan boord hebben." Nu verwerkt Zeebrugge op jaarbasis 1,65 miljoen containers, maar dat moeten er dankzij het Albert II-dok op termijn 5 miljoen worden.

Haven zet de deuren open

De opening van het dok is meteen de start van de festiviteiten voor het 100-jarige bestaan van de Zeebrugse haven. Morgen zetten twintig havenbedrijven hun deuren open voor het publiek en kunnen er verschillende schepen worden bezocht. Zondagavond wordt dan nog een groot volksfeest gehouden op het strand van 19 tot 24 uur met tal van binnen- en buitenlandse artiesten.

© vrtnieuws.net

07-07-2007 om 19:02 geschreven door Horatio  


06-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Vredesactivisten hervatten activiteiten bij eeuwfeest haven

Een aantal vredesactivisten die tijdens de jaren 70 en 80 actie voerden tegen de wapen- en munitietransporten via de Zeebrugse haven, hebben tijdelijk hun acties hervat naar aanleiding van het eeuwfeest van de haven. De activisten zullen tijdens de zomer een protestaffiche verspreiden.xx "Bij dit feest worden vooral de positieve zaken in de verf gezet maar wij vinden dat het beeld volledig moet zijn", zegt Piet Wittevrongel, woordvoerder van de activisten. "We zullen daarom tijdens de zomer her en der een protestaffiche verspreiden met een foto van een bombardement in Vietnam en een verwijzing naar de rol van Zeebrugge."

De vredesactivisten zetten destijds acties op tegen de munitietransporten naar oorlogsgebieden en landen met een dictatoriaal regime. "Via deze haven zijn wapens verscheept naar ondermeer het Midden-Oosten, de Perzische Golf en Vietnam", aldus Wittevrongel. "Het ergste was dat beide zijden met Belgische wapens werden bevoorraad. De ene week vertrok een schip naar de ene partij, de andere week naar een andere partij."xx Begin de jaren 70 hielden de activisten een hongerstaking op de Brugse markt tegen de oorlog in Vietnam. Ze organiseerden ook een protestmars van Zeebrugge naar Brugge. Daaraan namen toen enkele duizenden mensen deel. De groep kon met het illegaal fotograferen van de transporten de politici overtuigen om meer controle uit te oefenen. Er kwam een parlementaire onderzoekscommissie naar de wapentransporten.

"We zijn blij dat onze acties destijds hebben bijgedragen tot de verscherpte controle op de wapenuitvoer in België", zegt Piet Wittevrongel. "Ook die positieve boodschap willen we met onze actie uitdragen."

De actievoerders vragen dat bij de feestelijkheden de volgende weken ten gepaste tijde een minuut stilte wordt gehouden voor alle slachtoffers van de wapen- en munitietrafiek van de Zeebrugse haven. Ze vragen dat ondermeer bij de komst van de kroonprins bij de opening van het nieuwe Albert II-dok op zaterdag 7 juli.

De nieuwe acties die de vredesactivisten aankondigen, zijn volledig in regel met de openbare orde. "We willen op een legale manier onze boodschap uitdragen", zegt Wittevrongel. "Destijds zijn echter een aantal van ons veroordeeld voor ons protest. We kregen ook regelmatig het gerecht over de vloer voor huiszoekingen. Nu zal het zeker niet zo ver komen."

© Belga

06-07-2007 om 12:49 geschreven door Horatio  


05-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transfennica gaat conro's inzetten tussen Zeebrugge en Bilbao

De door Transfennica (groep Spliethoff) aangekondigde opstart van de shortseavrachtdienst tussen Zeebrugge en Bilbao zal vrij snel evolueren van het zuivere roro- naar het conro-concept. In Zeebrugge zal het eerste vertrek op 26 september plaatsvinden, in Bilbao op 28 september. Daarbij zal de rederij twee schepen van 106 TEU inzetten. Vanaf januari 2008 nemen conro-schepen de fakkel over.

De nieuwe dienst werd afgelopen woensdag in Antwerpen voorgesteld, in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van de havens van Bilbao en Zeebrugge. De schepen, die in Zeebrugge wellicht vanop een terminal van PSA/HNN zullen opereren, zullen trailers en containers op mafi's vervoeren. Volgens de verantwoordelijken bedraagt het commerciële hinterlandbereik van de dienst zo'n 350 à 450 km. De dienstregeling werd in functie van de noden van de klanten/verladers en bestemmelingen opgesteld. Er zijn meerdere redenen voor dit initiatief. Zo worden het transport over de weg door Frankrijk, de haltes op relatief onveilige parkings en de files op de snelwegen vermeden. Daarnaast zijn er de besparingen op het vlak van de chauffeurslonen en het onderhoud van het materieel, de mogelijkheid om gevaarlijke producten en buitenmaatse ladingen te verschepen en de aansluitmogelijkheden via betrouwbare tractiebedrijven. Verder moet niet langer rekening worden gehouden met de reglementering inzake de rij- en rusttijden van de chauffeurs. Bovendien heeft Transfennica ruime ervaring, met zijn verbindingen naar het VK, Scandinavië en Sint-Petersburg. Overigens is er mogelijkheid tot vervoer van koelopleggers (50 aansluitingen aan boord, maar mits een toeslag van 65 EUR per eenheid). Tot slot kan er bespaard worden op de kosten. Het gemiddelde tarief Zeebrugge-Bilbao bedraagt 990 EUR en 915 EUR op maandag/woensdag. In de andere richting kost het maritiem transport respectievelijk 915 en 835 EUR. Op basis van een gemiddelde wegvervoerprijs van 1 EUR per km, komt het tarief voor een Bilbao-Amsterdam, hetzij 240 km extra via Zeebrugge (1.420 km in het totaal of 1.420 EUR voor een wegtransport) uit op 900 + 260 EUR of 1.160 EUR, wat dus een besparing van 18,3% betekent. Een Almeria-Antwerpen kost 2.210 EUR over de weg en 1.900 EUR over zee, wat een besparing van 10,9% oplevert.

Transfennica zal in de komende weken zijn intrek nemen in een eigen vestiging in Zeebrugge, onder de leiding van Helmut Walgraeve, die voorheen bij Kent Line en Dart Line werkte (en de functie van operationeel manager bij APM Terminals verlaat). In januari 2008 zal een eerste nieuwe conro van 18.250 dwt ingezet worden met een capaciteit van 2.900 lopende m (21 knopen), 639 TEU (containers van 20, 40 en 45'), waarvan 139 in twee containerruimen vooraan die bediend worden door een boordkraan. De lading wordt aan boord gebracht via een 23 m brede oprijlaan op het achterschip die toegang geeft tot de verschillende dekken. Het gaat om hetzelfde scheepstype als de conro's die tussen Antwerpen en het Balticum varen. De dienst zal hierdoor snel een grotere dimensie aannemen. Voor de haven van Bilbao komt deze dienst zeer gelegen, want hoewel de haven vaak genoemd wordt bij projecten voor maritieme snelwegen, kwam er tot nu toe nog niets concreets uit de bus.

De komst van Transfennica zal een doorslaggevende impuls geven. De roro/ferrytrafiek in Bilbao bleef tot nu toe erg bescheiden. De haven verwerkte vorig jaar een trafiek van 7.556 opleggers. Met het oog op de hoge vlucht die deze intra-Europese trafiek zal nemen, heeft het havenbedrijf een speciale kade (A3) aangelegd voor roro-trafieken. De hele installatie werd op zee gewonnen: een kade met een lengte van 910 m en een waterdiepte van 20 m, met een achterliggend terrein van 270.000m². Agent van Transfennica/Spliethoff in Bilbao is Pérez y Cia.

© de Lloyd

05-07-2007 om 20:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling verhoogde aanvoer en omzet

De Zeebrugse Visveiling (ZV) heeft tijdens de eerste jaarhelft haar visaanvoer en omzet zien stijgen. Dat heeft de directie donderdag bekendgemaakt. Van januari tot en met juni werd 4.548.454 kilogram vis aangevoerd in Zeebrugge. Tijdens de eerste jaarhelft van 2006 werd 4.328.226 kilogram aangevoerd. De omzet over dezelfde periode steeg van 21.529.413 naar 22.361.010 euro.

De stijging is volgens algemeen directeur Johan Vandesteene te wijten aan de goede service en de goede prijszetting in Zeebrugge. "In het verleden is een deel van de vloot even naar Oostende uitgeweken", zegt Vandesteene. "Maar wij zijn een zeer stabiele veiling en dat weet de vloot. Daarom is de jongste maanden een aantal schepen teruggekeerd naar hun thuishaven. Zeebrugge heeft met het European Fish Centre ook de onmiddellijke nabijheid van de visverwerkende sector".

© Belga

05-07-2007 om 13:52 geschreven door Horatio  


02-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gassco overweegt verdubbeling toevoer Zeebrugge

De Noorse gasnetbeheerder Gassco overweegt om de gasaanvoer naar Zeebrugge te verdubbelen. Dat heeft topman Brian Bjordal gezegd naar aanleiding van een bezoek aan Zeebrugge. De gasterminal in de haven van Zeebrugge wordt door de Noorse olie- en gasmaatschappij Statoil overgemaakt aan Gassco. De gasnetbeheerder moet zorgen voor de toevoer en verdeling van het Noorse gas dat via het onderzeese pijpleidingennetwerk naar West-Europa gaat. Een definitieve beslissing over Zeebrugge zou volgend jaar genomen worden. Volgens Bjordal komt de Vlaamse kusthaven in aanmerking voor de aanleg van een nieuwe onderzeese gasverbinding tussen de Noorse gasvelden en West-Europa.

© De Standaard

02-07-2007 om 14:10 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs