Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

12-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe lading kranen onderweg
Tegen het einde van de zomer zou de zhen hua 8 normaliter deze nieuwe lading kranen voor zowel Container Handling Zeebrugge ( 3stuks , deze kranen komen dus bij de 5 andere te staan die eenmaal deze in bedrijf zullen zijn elk om beurt een refit krijgen.) ,  als voor APM ( 2stuks , voor deze laatste betreft het de 2 RMG's die verleden jaar tijdens een plotse storm dermate waren beschadigd dat ze terug naar China zijn gebracht om te herstellen.) afleveren. Tevens zou er nog een nieuwe RMG geleverd worden ergens in het voorjaar van 2008 voor CHZ.


klik op de foto

12-07-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugs vissersschip gezonken in Ierse Zee

In de Ierse Zee is vanmiddag het Zeebrugse vissersschip Z.36 Arca van de gebroeders John en Peter Deruddere gezonken. Het schip maakte om een onbekende reden water.

De zes opvarenden zijn met helikopters van boord gehaald. Volgens directeur Johan Vandesteene van de Zeebrugse Visveiling gaat het om een modern schip dat goed werd onderhouden. Nog geen tien jaar geleden werd het schip volledig gerenoveerd. De twee eigenaars waren aan boord toen het schip water begon te maken.
FOTOLINK

© Nieuwsblad

12-07-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


09-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert II-dok maakt van Zeebrugge wereldcontainerhaven

Het Albert II-dok, dat zaterdag officieel werd geopend, moet Zeebrugge doen doorbreken als containerhaven. Als het nieuwe dok op kruissnelheid zit, zal de containeroverslag binnen enkele jaren toenemen van 1,65 miljoen stuks naar ruim 5 miljoen. Zeebrugge speelt al een belangrijke rol als draaischijf voor nieuwe auto's en de invoer van aardgas (LNG).

Dankzij het Albert II-dok kan Zeebrugge de grootste containerschepen ter wereld ontvangen. Schepen met 10.000 containers aan boord kunnen dag en nacht, onafhankelijk van de getijden, aanmeren in de zeehaven. Ook nog grotere schepen, de modellen tot 13.000 containers, zullen in Zeebrugge kunnen lossen. Het Albert II-dok zal de containertrafiek in Zeebrugge een fikse versnelling geven. Het havenbestuur verwacht dat het volume binnen vier jaar zal stijgen tot 5 miljoen teu (containers van 20 voet). Vorig jaar steeg de containertrafiek met 16,5 procent tot 1,64 miljoen teu. De totale activiteit in Zeebrugge groeide vorig jaar naar een record van 39,3 miljoen ton.

Zeebrugge koestert heel wat ambities, zegt havenvoorzitter Joachim Coens. Naast containers mikt de zeehaven ook op bijkomende activiteiten in de voedingssector en de zogenaamde roll-on/roll-offactiviteiten (roro). In de behandeling van nieuwe auto's staat Zeebrugge wereldwijd op nummer één. Coens wil dat Zeebrugge ook een strategische poort blijft voor de bevoorrading van energie in West-Europa.

De officiële opening van het Albert II-dok was het hoogtepunt van een feestweekend waarmee de Zeebrugse haven zijn eeuwfeest vierde. Koning Leopold II opende in 1907 de kusthaven die bestond uit enkele dokken, een sluis, en havendam en het huidige Boudewijnkanaal. Vanaf de jaren zeventig werd werk gemaakt van de uitbreiding van de haven. De nieuwe haven breidde verder uit in zee, met onder andere de Fluxys-aardgasterminal, en trok ook dieper het land in. De haven is inmiddels goed voor meer dan 11.000 rechtstreekse jobs. Het Albert II-dok is het laatste dok dat in de Zeebrugse voorhaven wordt aangelegd. Eenmaal alle kaaimuren van dit dok voltooid zijn, zit de Westelijke voorhaven volledig vol.

Het Albert II-dok werd afgelopen weekend ingehuldigd, maar ontving al een aantal schepen. De containerterminal van APM Terminals, de containerterminaldochter van scheepvaartgroep Maersk, is al sinds vorig jaar in gebruik. De groep Maersk investeert tussen 120 en 150 miljoen euro in Zeebrugge. Koning Albert kon het naar hem genoemde dok overigens niet zelf inhuldigen. Prins Filip en prinses Mathilde vervingen de koning die herstelt van een heupoperatie.

© de Tijd

09-07-2007 om 16:11 geschreven door Horatio  


07-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prinsenpaar opent het Albert II-dok

In de haven van Zeebrugge hebben prins Filip en prinses Mathilde het Albert II-dok geopend.

De opening van het dok is meteen ook de start van de festiviteiten voor het 100-jarige bestaan van de haven. Normaal had koning Albert zelf aanwezig moeten zijn bij de opening van het dok dat zijn naam draagt. Maar de koning verliet vanmorgen pas het ziekenhuis na zijn heupoperatie twaalf dagen geleden. Het dok is nu geopend door kroonprins Filip en prinses Mathilde en door Vlaams minister- president Kris Peeters (CD&V).

Het Albert II-dok in de voorhaven is de belangrijkste troef van Zeebrugge. Dit dok stelt de haven nu al in staat moeiteloos schepen tot 10.000 containers te ontvangen. "Maar de haven is nu uitgebouwd om de grootste containerschepen die op dit ogenblik varen, toe te laten in de haven, onafhankelijk van de stand van het getij", zegt Pierre Kerckaert van het havenbestuur. "Dat zijn soms schepen van meer dan 300 meter lang, die 14.000 containers aan boord hebben." Nu verwerkt Zeebrugge op jaarbasis 1,65 miljoen containers, maar dat moeten er dankzij het Albert II-dok op termijn 5 miljoen worden.

Haven zet de deuren open

De opening van het dok is meteen de start van de festiviteiten voor het 100-jarige bestaan van de Zeebrugse haven. Morgen zetten twintig havenbedrijven hun deuren open voor het publiek en kunnen er verschillende schepen worden bezocht. Zondagavond wordt dan nog een groot volksfeest gehouden op het strand van 19 tot 24 uur met tal van binnen- en buitenlandse artiesten.

© vrtnieuws.net

07-07-2007 om 19:02 geschreven door Horatio  


06-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Vredesactivisten hervatten activiteiten bij eeuwfeest haven

Een aantal vredesactivisten die tijdens de jaren 70 en 80 actie voerden tegen de wapen- en munitietransporten via de Zeebrugse haven, hebben tijdelijk hun acties hervat naar aanleiding van het eeuwfeest van de haven. De activisten zullen tijdens de zomer een protestaffiche verspreiden.xx "Bij dit feest worden vooral de positieve zaken in de verf gezet maar wij vinden dat het beeld volledig moet zijn", zegt Piet Wittevrongel, woordvoerder van de activisten. "We zullen daarom tijdens de zomer her en der een protestaffiche verspreiden met een foto van een bombardement in Vietnam en een verwijzing naar de rol van Zeebrugge."

De vredesactivisten zetten destijds acties op tegen de munitietransporten naar oorlogsgebieden en landen met een dictatoriaal regime. "Via deze haven zijn wapens verscheept naar ondermeer het Midden-Oosten, de Perzische Golf en Vietnam", aldus Wittevrongel. "Het ergste was dat beide zijden met Belgische wapens werden bevoorraad. De ene week vertrok een schip naar de ene partij, de andere week naar een andere partij."xx Begin de jaren 70 hielden de activisten een hongerstaking op de Brugse markt tegen de oorlog in Vietnam. Ze organiseerden ook een protestmars van Zeebrugge naar Brugge. Daaraan namen toen enkele duizenden mensen deel. De groep kon met het illegaal fotograferen van de transporten de politici overtuigen om meer controle uit te oefenen. Er kwam een parlementaire onderzoekscommissie naar de wapentransporten.

"We zijn blij dat onze acties destijds hebben bijgedragen tot de verscherpte controle op de wapenuitvoer in België", zegt Piet Wittevrongel. "Ook die positieve boodschap willen we met onze actie uitdragen."

De actievoerders vragen dat bij de feestelijkheden de volgende weken ten gepaste tijde een minuut stilte wordt gehouden voor alle slachtoffers van de wapen- en munitietrafiek van de Zeebrugse haven. Ze vragen dat ondermeer bij de komst van de kroonprins bij de opening van het nieuwe Albert II-dok op zaterdag 7 juli.

De nieuwe acties die de vredesactivisten aankondigen, zijn volledig in regel met de openbare orde. "We willen op een legale manier onze boodschap uitdragen", zegt Wittevrongel. "Destijds zijn echter een aantal van ons veroordeeld voor ons protest. We kregen ook regelmatig het gerecht over de vloer voor huiszoekingen. Nu zal het zeker niet zo ver komen."

© Belga

06-07-2007 om 12:49 geschreven door Horatio  


05-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transfennica gaat conro's inzetten tussen Zeebrugge en Bilbao

De door Transfennica (groep Spliethoff) aangekondigde opstart van de shortseavrachtdienst tussen Zeebrugge en Bilbao zal vrij snel evolueren van het zuivere roro- naar het conro-concept. In Zeebrugge zal het eerste vertrek op 26 september plaatsvinden, in Bilbao op 28 september. Daarbij zal de rederij twee schepen van 106 TEU inzetten. Vanaf januari 2008 nemen conro-schepen de fakkel over.

De nieuwe dienst werd afgelopen woensdag in Antwerpen voorgesteld, in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van de havens van Bilbao en Zeebrugge. De schepen, die in Zeebrugge wellicht vanop een terminal van PSA/HNN zullen opereren, zullen trailers en containers op mafi's vervoeren. Volgens de verantwoordelijken bedraagt het commerciële hinterlandbereik van de dienst zo'n 350 à 450 km. De dienstregeling werd in functie van de noden van de klanten/verladers en bestemmelingen opgesteld. Er zijn meerdere redenen voor dit initiatief. Zo worden het transport over de weg door Frankrijk, de haltes op relatief onveilige parkings en de files op de snelwegen vermeden. Daarnaast zijn er de besparingen op het vlak van de chauffeurslonen en het onderhoud van het materieel, de mogelijkheid om gevaarlijke producten en buitenmaatse ladingen te verschepen en de aansluitmogelijkheden via betrouwbare tractiebedrijven. Verder moet niet langer rekening worden gehouden met de reglementering inzake de rij- en rusttijden van de chauffeurs. Bovendien heeft Transfennica ruime ervaring, met zijn verbindingen naar het VK, Scandinavië en Sint-Petersburg. Overigens is er mogelijkheid tot vervoer van koelopleggers (50 aansluitingen aan boord, maar mits een toeslag van 65 EUR per eenheid). Tot slot kan er bespaard worden op de kosten. Het gemiddelde tarief Zeebrugge-Bilbao bedraagt 990 EUR en 915 EUR op maandag/woensdag. In de andere richting kost het maritiem transport respectievelijk 915 en 835 EUR. Op basis van een gemiddelde wegvervoerprijs van 1 EUR per km, komt het tarief voor een Bilbao-Amsterdam, hetzij 240 km extra via Zeebrugge (1.420 km in het totaal of 1.420 EUR voor een wegtransport) uit op 900 + 260 EUR of 1.160 EUR, wat dus een besparing van 18,3% betekent. Een Almeria-Antwerpen kost 2.210 EUR over de weg en 1.900 EUR over zee, wat een besparing van 10,9% oplevert.

Transfennica zal in de komende weken zijn intrek nemen in een eigen vestiging in Zeebrugge, onder de leiding van Helmut Walgraeve, die voorheen bij Kent Line en Dart Line werkte (en de functie van operationeel manager bij APM Terminals verlaat). In januari 2008 zal een eerste nieuwe conro van 18.250 dwt ingezet worden met een capaciteit van 2.900 lopende m (21 knopen), 639 TEU (containers van 20, 40 en 45'), waarvan 139 in twee containerruimen vooraan die bediend worden door een boordkraan. De lading wordt aan boord gebracht via een 23 m brede oprijlaan op het achterschip die toegang geeft tot de verschillende dekken. Het gaat om hetzelfde scheepstype als de conro's die tussen Antwerpen en het Balticum varen. De dienst zal hierdoor snel een grotere dimensie aannemen. Voor de haven van Bilbao komt deze dienst zeer gelegen, want hoewel de haven vaak genoemd wordt bij projecten voor maritieme snelwegen, kwam er tot nu toe nog niets concreets uit de bus.

De komst van Transfennica zal een doorslaggevende impuls geven. De roro/ferrytrafiek in Bilbao bleef tot nu toe erg bescheiden. De haven verwerkte vorig jaar een trafiek van 7.556 opleggers. Met het oog op de hoge vlucht die deze intra-Europese trafiek zal nemen, heeft het havenbedrijf een speciale kade (A3) aangelegd voor roro-trafieken. De hele installatie werd op zee gewonnen: een kade met een lengte van 910 m en een waterdiepte van 20 m, met een achterliggend terrein van 270.000m². Agent van Transfennica/Spliethoff in Bilbao is Pérez y Cia.

© de Lloyd

05-07-2007 om 20:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling verhoogde aanvoer en omzet

De Zeebrugse Visveiling (ZV) heeft tijdens de eerste jaarhelft haar visaanvoer en omzet zien stijgen. Dat heeft de directie donderdag bekendgemaakt. Van januari tot en met juni werd 4.548.454 kilogram vis aangevoerd in Zeebrugge. Tijdens de eerste jaarhelft van 2006 werd 4.328.226 kilogram aangevoerd. De omzet over dezelfde periode steeg van 21.529.413 naar 22.361.010 euro.

De stijging is volgens algemeen directeur Johan Vandesteene te wijten aan de goede service en de goede prijszetting in Zeebrugge. "In het verleden is een deel van de vloot even naar Oostende uitgeweken", zegt Vandesteene. "Maar wij zijn een zeer stabiele veiling en dat weet de vloot. Daarom is de jongste maanden een aantal schepen teruggekeerd naar hun thuishaven. Zeebrugge heeft met het European Fish Centre ook de onmiddellijke nabijheid van de visverwerkende sector".

© Belga

05-07-2007 om 13:52 geschreven door Horatio  


02-07-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gassco overweegt verdubbeling toevoer Zeebrugge

De Noorse gasnetbeheerder Gassco overweegt om de gasaanvoer naar Zeebrugge te verdubbelen. Dat heeft topman Brian Bjordal gezegd naar aanleiding van een bezoek aan Zeebrugge. De gasterminal in de haven van Zeebrugge wordt door de Noorse olie- en gasmaatschappij Statoil overgemaakt aan Gassco. De gasnetbeheerder moet zorgen voor de toevoer en verdeling van het Noorse gas dat via het onderzeese pijpleidingennetwerk naar West-Europa gaat. Een definitieve beslissing over Zeebrugge zou volgend jaar genomen worden. Volgens Bjordal komt de Vlaamse kusthaven in aanmerking voor de aanleg van een nieuwe onderzeese gasverbinding tussen de Noorse gasvelden en West-Europa.

© De Standaard

02-07-2007 om 14:10 geschreven door Horatio  


29-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee nieuwe windmolens in Zeebrugge

Het Brugse schepencollege verleende een gunstig advies voor de bouw van twee windmolens in de Transportzone van de Zeebrugse havens. Nature Power en Electrabel hadden daarvoor een aanvraag ingediend. Het gaat om molens van zo'n 150 meter hoog, een stuk hoger nog dan de huidige windmolens langs de Pathoekeweg. De twee molens hebben elk een vermogen van 3 megawatt. Het schepencollege moet nu nog een advies uitbrengen over de bouwvergunning. Daarna verhuist het dossier naar de Vlaamse dienst Ruimtelijke Ordening Arohm.

© Nieuwsblad

29-06-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negentig nieuwe banen bij rederij WWL

Rederij Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) investeert acht miljoen euro in zijn bedrijventerreinen in de Zeebrugse achterhaven. Eind volgend jaar moet de uitbreiding, die negentig nieuwe banen oplevert, klaar zijn. Wallenius Wilhelmsen Logistics heeft in de Zeebrugse achterhaven een 47 hectare grote terminal. Tegen eind 2008 moeten twee grote nieuwe gebouwen klaar zijn: het gaat om zogenaamde PDI-centra (predelivery and inspection), waar auto's, vrachtwagens en landbouwmachines kunnen worden behandeld. WWL zal in die PDI-centra technische aanpassingen doen aan voertuigen die per schip worden aangevoerd in Zeebrugge. Auto's kunnen er hersteld of herspoten worden, er kunnen andere wielen op gezet worden of er kunnen extra accessoires worden aangebracht. Onder meer Volvo, General Motors, Ford, Toyota en landbouwvoertuigenproducent John Deere zijn belangrijke klanten van WWL in Zeebrugge. Het bedrijf behandelt in de Zeebrugse haven 320.000 voertuigen per jaar. Dat komt overeen met één zesde van de totale auto-overslag van de haven. WWL heeft wereldwijd 3.200 mensen in dienst, in Zeebrugge heeft het bedrijf 65 mensen in dienst. De uitbreiding moet op termijn zorgen voor negentig extra banen. Zeebrugge is de grootste autohaven van Europa met een jaarlijkse overslag van 1,93 miljoen auto's.

© Nieuwsblad

29-06-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


28-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Soms anderhalf uur file'

ZEEBRUGGE - Vrachtwagenchauffeur Filip Vanderstraete van transportbedrijf Gheeraert is niet te spreken over het fileleed. 'elke dag staan hier vrachtwagens aan te schuiven aan het Minervaplein. Chauffeurs die langs de Alfred Ronsestraat komen, staan hier soms anderhalf uur in de file. Het wordt nog erger wanneer de bruggen over de Vandammesluis openstaan. Dan is de verkeerschaos niet meer te overzien. Het is de tweede keer dat ik vandaag van Brugge kom en ik heb speciaal een omweg genomen om niet een uur aan te schuiven in de file. Ik heb ook grote vraagtekens rond de veiligheid. Hulpdiensten kunnen op bepaalde momenten sommige delen van de haven niet bereiken door de verkeerschaos', zegt Filip Vanderstraete. © Nieuwsblad

28-06-2007 om 08:13 geschreven door Horatio  


27-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wallenius Wilhelmsen Logistics investeert 8 miljoen euro in Zeebrugge

De Zweeds/Noorse joint venture WWL gaat de dienstverlening in zijn Zeebrugse hub uitbreiden via investeringen op zijn terminal aldaar. Bedoeling is er een PDI-centrum te bouwen voor de autotrafieken die er behandeld worden en een tweede PDI-centrum voor de trafieken van ander rijdend materieel als tractors, graafmachines, landbouwtuigen, enz.

WWL heeft sinds vorig jaar vijf producten duidelijk afgelijnd, waardoor het aanbod naast maritiem vervoer ook terminalactiviteiten, technische diensten, inlanddistributie en supply chain management omvat. Op de terminal in Zeebrugge ontbrak tot dusver enig aanbod van technische diensten (als opslag, aanpassingen aan het voertuig, PDI-activiteiten, mechanische wijzigingen, enz). Daar komt nu verandering in met de bouw nog dit jaar van een complex van 4.500 m² voor dergelijke diensten voor wat WWL als high & heavy-lading omschrijft (tractoren, graafmachines, enz.). Volgend jaar volgt de bouw van een tweede dergelijk complex van 7.200 m² voor de autotrafieken. In totaal gaat het om een investering van 8 mln euro.

© de Lloyd

27-06-2007 om 17:25 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDF grijpt controle over Qatarees aardgas in Zeebrugge

De Franse elektriciteitsproducent EDF heeft verrassend de hand kunnen leggen op het grootste deel van het aardgas uit Qatar dat via Zeebrugge wordt ingevoerd. EDF sloot een contract voor vier jaar met RasGas, een joint venture van QatarGas en de oliegroep ExxonMobil. RasGas begon dit jaar met de aanvoer van aardgas per schip (lng) uit Ras Laffan, het grootste gasveld ter wereld, naar Zeebrugge. Twintig jaar lang zal RasGas ruim 9 miljard kubieke meter gas per jaar lossen in de Zeebrugse lng-terminal.

EDF heeft de helft van dat volume gekocht. De andere helft werd gereserveerd door de historische Belgische gasinvoerder Distrigas en Suez Global LNG, allebei dochters van de Franse nutsgroep Suez.

Het contract versterkt de positie van de kernenergiegroep in aardgas, een prioriteit van EDF-topman Pierre Gadonneix. Wat EDF met het gas precies van plan is, blijft onduidelijk. 'Het gas is bestemd voor de Noordwest-Europese markt, zowel voor eigen gebruik als voor onze klanten. Het is de bedoeling om het gas zo economisch mogelijk te gebruiken', zegt een woordvoerster van EDF.

© de Tijd

27-06-2007 om 08:33 geschreven door Horatio  


26-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haveninvesteringen van overheid liepen terug in 2006

De Vlaamse gemeenschap, sinds 1989 verantwoordelijk voor het havenbeleid en -beheer, besteedde vorig jaar in totaal 323 mln euro aan de vier Vlaamse zeehavens. Dat was 5,3% minder dan het jaar voordien en het laagste bedrag sinds 1999.

Uit het jaaroverzicht 2006 van de Vlaamse Havencommissie blijkt dat het vorig jaar door de overheid aan haveninfrastructuur bestede bedrag, terug is gelopen van 194 mln euro in 2003 over 190,8 mln euro in 2004 en 167,1 mln euro in 2005 tot 148,6 mln euro vorig jaar. Daarvan ging 50,9% naar Antwerpen, 27,6% naar Gent, 12,7% naar Zeebrugge en 8,8% naar Oostende. De investeringen in de maritieme toegang zijn op hetzelfde peil gebleven als vorig jaar. In totaal kwamen de Vlaamse overheidsuitgaven hiermee op 322,8 mln euro voor 2006.

© de Lloyd

26-06-2007 om 16:09 geschreven door Horatio  


21-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys investeert in capaciteitsuitbreiding Hub Zeebrugge

De Belgische gasnetbeheerder Fluxys investeert om de capaciteitsbeperkingen in zijn huidige ZEE Platform Service op te heffen en zo de toegang tot Hub Zeebrugge maximaal te vereenvoudigen tegen de zomer van 2008.

Die overschakeling naar een volledige ZEE Platform Service wordt mogelijk na de indienstneming van twee bijkomende regelstations die momenteel in aanbouw zijn.

Over de omvang van de investering wil Fluxys niets kwijt. 'Het gaat om een aandeel van ons totaal investeringspakket van 1,3 miljard euro', is alles wat woordvoerster Berenice Crabs er desgevraagd over kwijt wou.

 Momenteel beschikken 8 deelnemers aan het project over een capaciteitspakket van 400.000 kubieke meter per uur voor de periode van 15 december 2006 tot 30 september 2007.

Onder de volledige ZEE Platform Service zullen shippers zonder capaciteitsbeperkingen aardgas kunnen uitwisselen en zal ook de LNG-terminal als ingangspunt worden toegevoegd. Beide elementen hebben samen als resultaat dat Hub Zeebrugge virtueel wordt uitgebreid tot de volledige zone Zeebrugge.

© de Tijd

21-06-2007 om 19:04 geschreven door Horatio  


20-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Oostende wil fusie met Zeebrugge en extra operator
Haven Oostende voert gesprekken met drie maatschappijen om als derde operator actief te worden in de Oostendse haven. Dat heeft havenvoorzitter Johan Vande Lanotte bekendgemaakt. Hij zegt voorstander te zijn van een fusie met de haven van Zeebrugge en verdedigde de aanpak om Dart Line naar Oostende te halen. ‘Er is in de haven nog plaats voor een derde operator naast Transeuropa Ferries en Dart Line, dat de activiteiten van Ferryways gedeeltelijk overneemt’, zegt Vande Lanotte. ‘De zone situeert zich op de Oosteroever. We zijn daarover in onderhandeling met drie maatschappijen en op een periode van zes maanden kunnen de terreinen operationeel zijn. Op lange termijn kan er nog een vierde operator bijkomen langs de Slijkensesteenweg.’ Vande Lanotte verdedigde de aanpak van Haven Oostende in onderhandelingen met Cobelfret en weerlegde de kritiek van de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens : ‘Als er 100 banen op de tocht staan in de eigen haven dan leggen we de prioriteiten in Oostende en hebben inderdaad niet met Zeebrugge gepraat. Maar ik blijf voorstander van een fusie van beide havens. We worden dan groter, kunnen ons sterker profileren in het buitenland en hoeven elkaar geen concurrentie meer aan te doen.’

De Standaard/Belga

Note:

Dan vraag ik me af als de fusie een feit zou zijn hoe ze dan zouden hebben gerageerd op gans die " Ferryways " affaire. Dit is op zich een schoolvoorbeeld van waarom een dergelijke fusie verloren moeite zou zijn , elk zou op het einde van de rit voor z'n eigen belangen streven.
Of denken ze op deze manier hun visserijambities verder te kunnen waarmaken , of , of , of ..... , ja men weet het nooit met die gasten é.
Nu wat dus wel vaststaat is dat VDL zich idd meer gaat laten gelden nu in Oostende sedert z'n stap terug op nationaal vlak. Misschien dat z'n ambities verder gaan dan enkel Oostende , wie weet we zullen het vroeg of laat wel  te horen krijgen .

20-06-2007 om 14:26 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transfennica start dienst op Bilbao
Ro/ro-rederij Transfennica begint eind september een lijndienst vanuit Zeebrugge op Bilbao voor het vervoer van onbegeleide trailers. De nieuwe Trans Iberia service is volgens de rederij een gat in de markt, omdat vrachtwagenverkeer op deze route steeds moeilijker wordt door aanscherpingen in de Europese regelgeving. Transfennica zal drie aanlopen per week bieden en een transittijd van 38 uur.

Nieuwsblad Transport

20-06-2007 om 13:59 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrachtferry verdacht van olielozing op Noordzee

De kapitein, twee werktuigkundigen, de reder en eigenaar Cobelfret van de vrachtferry Undine riskeren fikse boetes voor illegale olielozing in de Noordzee. De Undine pendelt tussen Zeebrugge en het Engelse Dagenham en zou op 12 juni 2001 een oliespoor van 30 kilometer lang en 80 meter breed in zijn zog hebben achtergelaten. Gisterochtend werd de zaak uitvoerig gepleit op de Brugse correctionele rechtbank en er werd onder meer gekeken naar videobeelden van het observatievliegtuig dat het oliespoor opmerkte. Het goedje kwam in zee terecht via water dat naar buiten werd gepompt. De pomp die dit water hoort te filteren was vervangen door een niet-gekeurd exemplaar en de sensor die de olieconcentratie van het water registreert was foutief ingesteld. Normaal hoort een schip olieafval tegen betaling in de haven achter te laten. Volgens de verdediging van de Undine lag het oliegehalte van het geloosde water binnen de normen maar de openbare aanklager weerlegt dit. 'Indien dit waar was dan zou het spoor niet zichtbaar geweest zijn vanuit de lucht,' aldus de aanklager. Bij toepassing van de internationale wetgeving kan de rechter een boete opleggen tussen 2,5 en 5 miljoen euro. Vonnis op 11 september.

© Nieuwsblad

20-06-2007 om 10:21 geschreven door Horatio  


19-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C2C Lines vergroot capaciteit op Ierland

Coast to Coast Lines (C2C),

de combinatie van het Antwerpse Cobelfret en het Zeebrugse ECS, zet een groter schip in op haar verbinding met Ierland. C2C verzorgt vanuit Zeebrugge drie afvaarten per week naar de Ierse havens Waterford en Warrenpoint. Daarbij werden totnogtoe drie schepen ingezet. Deze week vervangt het de "C2C Aquarius," goed voor 735 TEU, door de "Spica. J," met een capaciteit van 962 TEU. De Spica J. is 139,50 meter lang en 22,20 meter breed. Afgeladen ligt het 7.30 meter diep. Beide schepen zijn eigendom van de Duitse rederij Jungerhans.

© de Lloyd

19-06-2007 om 21:51 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havens Zeebrugge en Luik gaan samenwerken

Tijdens een recent bezoek van havenvoorzitter Joachim Coens aan Luik, hebben beide partijen van gedachten gewisseld over de samenwerkingsmogelijkheden die er zijn tussen de zee- en de binnenhaven. Volgens Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de haven van Luik, zijn de verhoudingen tussen de zee- en de binnenhavens veranderd als gevolg van de mondialisering en de explosie van het containerverkeer in de zeehavens. Met het oog op een vloeiend hinterlandverkeer sluiten de zeehavens steeds meer akkoorden met binnenhavens. Later dit jaar zullen de havenautoriteiten van Zeebrugge vergezeld van de private havenondernemingen nog een bezoek brengen aan de haven van Luik.

© de LLoyd

19-06-2007 om 21:48 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs