Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

20-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat extra foto's Zhen Hua 8 voor anker.

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto

Meer foto's in detail van de nieuwe kranen en de methode van transport en securing , tevens een paar foto's van de nieuwe straddle carriers van  NOELL .

20-03-2006 om 21:48 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werk hervat bij Glaverbel in Zeebrugge
ma 20/03/06 -

Bij het glasbedrijf Glaverbel in Zeebrugge zijn de arbeiders vanochtend opnieuw aan het werk gegaan. Sinds donderdag werd er gestaakt. De arbeiders zijn niet tevreden over de herstructurering binnen het bedrijf. 16 werknemers kunnen op brugpensioen, 13 mensen worden ontslagen. De vakbonden zijn het niet eens met de keuze van de mensen die moeten vertrekken. Op dit moment zijn er nieuwe onderhandelingen met de directie van Glaverbel.

vrt

20-03-2006 om 14:24 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papierbehandeling bij Stora-Enzo

klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto

Fotosessie over hoe papierrollen behandeld worden tijdens het lossen van een zeeschip op de Stora-Enso kaai in het wielingendok te Zeebrugge.

20-03-2006 om 13:59 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kustloodsen zetten stiptheidsactie voort

De kustloodsen zetten hun stiptheidsactie voort. De kustloodsen voeren al actie sinds dinsdag. Ze willen een hogere toelage voor het beloodsen van grote schepen Gisteren was er nog overleg tussen vakbonden en directie, maar dat heeft niets opgeleverd. Tot nu toe zorgt de actie nog niet voor vertraging voor schepen op weg naar Zeebrugge.

vrt

20-03-2006 om 00:26 geschreven door Horatio  


17-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog geen gesprekken tussen Gazprom en Fluxys
De aardgastransporteur Fluxys voert geen gesprekken met de Russische aardgasproducent Gazprom over het nemen van een belang door Gazprom in de LNG-terminal van Zeebrugge. Dat zegt woordvoerster Berenice Crabs van Fluxys in een gesprek met Tijd-Nieuwslijn. ,,Er zijn geen gesprekken over het nemen van een belang door Gazprom in de LNG-terminal van Zeebrugge'', benadrukt Crabs. ,,Ik zie trouwens niet in waarom Gazprom daarin zou geinteresseerd zijn. De capaciteit van de LNG-terminal is vanaf 2007 voor 20 jaar vastgelegd in contracten met Qatar-Exxon, Distrigas en Suez LNG.'' De uitbating van de LNG-terminal in Zeebrugge is een gereguleerde activiteit, met tarieven die worden vastgelegd door de Belgische energieregulator CREG. Minister van Energie Marc Verwilghen had eerder vandaag gezegd dat Gazprom interesse toonde voor de Belgische energiemarkt. Volgens Verwilghen overweegt Gazprom joint ventures en samenwerking met de aardgasmaatschappijen Distrigas en Fluxys, en zou het een belang willen nemen in Fluxys. Crabs merkt op dat het nemen van een belang in Fluxys door Gazprom een kwestie is voor de aandeelhouders van Fluxys. Suez heeft een belang van 57,25 procent in Fluxys, de gemeentelijke holding Publigas bezit 31,25 procent en de rest is in handen van het publiek. Belangrijk is daarbij te weten dat Publigas een voorkooprecht heeft, als Suez door de Europese Commissie zou gedwongen worden een deel van zijn belang te verkopen. Publigas heeft trouwens al herhaaldelijk gezegd dat het de meerderheid in Fluxys wil verwerven. Een andere mogelijkheid is dat Gazprom een deel van de capaciteit van Suez in de LNG-terminal zou overkopen. Vanaf 2007 is van de totale capaciteit van de LNG-terminal van 9 miljard kubieke meter de helft (4,5 miljard kubieke meter) voorzien voor Qatar-Exxon, 2,5 miljard kubieke meter voor Distrigas en 2,1 miljard kubieke meter voor Suez LNG. Mocht Suez gedwongen worden een deel van die capaciteit te verkopen, dan zou Gazprom daarvoor een mogelijke kandidaat zijn. Gazprom is trouwens nu al actief op de hub van Zeebrugge. Fluxys voert intussen wel gesprekken met Gazprom over de ontwikkeling van nieuwe opslagcapaciteit voor aardgas in Poederlee. Beide bedrijven zijn geinteresseerd om deze investering samen uit te voeren.

DS

17-03-2006 om 18:11 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spontane staking bij Glaverbel-Seapane tegen willekeurige ontslagen

17/03

De arbeiders en bedienden bij Seapane (Glaverbel) in Zwankendamme bij Zeebrugge hebben donderdag spontaan het werk neergelegd. De werknemers vinden dat de directie misbruikt maakt van een herstructurering om een aantal willekeurige ontslagen door te voeren. Door de herstructurering verdwijnen bij Seapane nv 33 banen. Maandag 20 maart om 11 uur is er overleg gepland. Volgens de socialistische vakbond ABVV maakt de directie misbruik van de herstructurering binnen de afdeling architecturaal glas om een aantal werknemers willekeurig te ontslaan. Op 13 januari kondigde de directie van de glas- en spiegelfabriek aan dat in de afdeling dubbelglas 42 jobs moesten verdwijnen. De directie motiveerde dat de herstructurering noodzakelijk was om de afdeling terug rendabel te maken. Na de bekendmaking van de plannen startte sociaal overleg. Dat leidde na twee maanden tot een voorakkoord. Zestien werknemers kunnen met brugpensioen. Daarnaast moeten nog 13 personen het bedrijf gedwongen verlaten. "Voor de werknemers zijn de naakte ontslagen onaanvaardbaar", zegt Dirk Janssens van ABVV. "Het stuit vooral tegen de borst dat de directie daarbij de minst weerbaren wil treffen. Onder hen bevinden zich arbeiders die tijdens hun loopbaan kwetsuren en andere lichamelijke aandoeningen opliepen door hun zwaar werk. De directie houdt er geen rekening mee dat die mensen door hun jarenlange inzet nu minder goed presteren of soms eens afwezig zijn. Het personeel wil dat het bedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt". Maandag spreken de vakbonden met de directie.

GVA

17-03-2006 om 17:58 geschreven door Horatio  


16-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst Zhen Hua 8 te Zeebrugge op 15/03/06



Voorlopige foto's in pps van deze toch wel heel spectaculaire methode van transport.
Meer foto's volgen , ik moet er nog in sorteren .

16-03-2006 om 13:23 geschreven door Horatio  


15-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge ontvangt 5 van \'s wereld grootste containerkranen

15/03/2006 08:00

Zeebrugge verwacht donderdag vijf van 's werelds grootste containerkranen. De 'Super Post Panamax'-containerkranen komen per schip aan uit Shangai en zijn bedoeld voor de nieuwe APM Terminal in de voorhaven. De nieuwe terminal moet midden dit jaar operationeel zijn. De vijf kranen waren acht weken onderweg aan boord van het transportschip 'Zhen Hua 8'. Ze werden vervaardigd door het Chinese Shangai Zhenhua Port Machinery Co. Ltd. (ZPMC). De kranen moeten volgens managing director Rob Boer van APM Terminals Zeebrugge in staat zijn om de grootste en meest moderne containerschepen ter wereld te behandelen. De vijf kranen die voor hun vertrek reeds volledig zijn opgebouwd, hebben elk een hijsvermogen van 100 ton. Daarmee kunnen ze ook extra zware ladingen tillen. Ze kunnen ook twee containers tegelijk laden of lossen. Hun reikwijdte bedraagt 65 meter. De kranen zijn 80 meter hoog. APM Terminals Zeebrugge bevindt zich langs het Albert II-dok in de Zeebrugse voorhaven. Het Belgische bedrijf APM Terminals Zeebrugge nv maakt deel uit van APM Terminals International. Dat is een onafhankelijk bedrijf binnen de Deense A.P. Moller-Maersk Group. Wereldwijd staat APM Terminals voor 16.000 jobs. De A.P. Moller-Maersk Group stelt meer dan 60.000 personen te werk in meer dan 125 landen.

Belga

note :  Normaal zal het schip rond 18.00 u vanavond aangemeerd zijn .
Het lossen van de 5 kranen zal vermoedelijk een 4 tal dagen duren.

15-03-2006 om 11:45 geschreven door Horatio  


11-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitbreidingswerken Fluxis Lng Terminal

 

11-03-2006 om 21:26 geschreven door Horatio  


09-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen overnemer voor MAT Transport

do 09/03/06 -

De curatoren van het failliete transportbedrijf MAT Transport in Zeebrugge gaan niet op zoek naar een overnemer voor het bedrijf. Ze zullen de overblijvende bezittingen van het bedrijf proberen te verkopen. Dat hebben de curatoren gezegd in een eerste gesprek met de bonden. De 64 werknemers van het bedrijf verliezen hun baan. Bij onderaannemers verdwijnen nog eens ongeveer zestig jobs.

VRT

09-03-2006 om 12:38 geschreven door Horatio  


08-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Litouwers knapten SS Delphine op

Topondernemer Bruynooghe riskeert twee jaar voor mensenhandel
BRUGGE/ roeselare

- Voor de Brugse correctionele rechtbank is gisteren het proces gestart tegen de West-Vlaamse ondernemer Jacques Bruynooghe en vier medebeklaagden. Zij worden beticht van mensenhandel bij de restauratie van de unieke stoomboot SS Delphine uit 1920. Bij het miljoenenproject zouden in een Zeebrugse scheepswerf een 70-tal Litouwers illegaal zijn ingezet. De geschiedenis van de SS Delphine leest als een roman. Het schip werd in 1920 in Detroit gebouwd door de automobielfamilie Dodge, die er eigenhandig een motor voor ontwierp. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het schip opgevorderd door het Amerikaanse leger. Na enkele jaren als opleidingsschip voor kadetten begon voor de SS Delphine echter de verwaarlozing. Als ook de recente beschuldigingen aan het adres van de welgestelde nieuwe eigenaar Jacques Bruynooghe (61) de waarheid blijken, krijgen de laatste jaren van het schip een zure nasmaak. De flamboyante zakenman uit Roeselare, die met zijn textielbedrijven meer dan 5.000 mensen tewerkstelt in Tunesië, raakte bezeten van de Delphine. Hij kocht haar op om het bijzondere stoomschip in haar vroegere pracht, inclusief airco, zwembad, Turkse baden, kapsalon en fitnessruimte, te herstellen. In 1997 werd het schip de haven van Zeebrugge binnen gesleept voor restauratie. Op 16 oktober 2000 vielen de politie en inspectiediensten er binnen en vandaag worden Bruynooghe en vier anderen beklaagd van mensenhandel. 69 illegale arbeidskrachten zouden er tijdens die drie jaar in mensonwaardige omstandigheden en tegen een hongerloon ingezet zijn voor de werken. ,,Dit is je reinste mensenhandel uitgevoerd door het groot kapitaal'', sprak procureur Freddy Vandamme gisteren. ,,De mens is hier een instrument met als doel grenzeloos geld te verdienen.''

In Monaco

Het schip werd zelfs een tijd in beslag genomen. Vandaag ligt het in Monaco om er dienst te doen als feestpaleis. ,,De ingezette Litouwers stonden op de bemanningslijst van het schip maar bleken gewone lassers, schilders of mecaniciens'', aldus de procureur. ,,Zo werd de wettelijke reglementering omzeild.'' Het openbaar ministerie vroeg voor Bruynooghe een celstraf van twee jaar. Ook de verbeurdverklaring van het schip behoort tot de mogelijkheden. Volgens de verdediging waren de Litouwers als bemanning van het schip wel degelijk legaal. ,,Ook in opbouw was de Delphine een schip en is er bemanning nodig om het te laten drijven'', aldus meester Philippe Vandromme. ,,Wij zijn drie jaar onder het oog van de politie in het ongewisse gelaten en in oktober 2000 waren we plots mensenhandelaars. Die mensen kregen een juist loon met kost en inwoon.'' Het Centrum van Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding stelt zich burgerlijke partij in de zaak om economische uitbuiting aan de kaak te stellen. Het Centrum vraagt 5.000 euro schadevergoeding voor het schaden van hun morele belangen. De rechtbank zal op 25 april haar vonnis uitspreken.

hln

08-03-2006 om 09:48 geschreven door Horatio  


06-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAT Transport legt de boeken neer: 64 jobs weg in België

Het Britse transportbedrijf MAT Transport Limited heeft in Londen de boeken neergelegd en het faillissement aangevraagd. De tewerkstelling in de hele internationale groep omvat volgens Etienne Claes van vakbond LBC-NVK een 600-tal werknemers. In België telt het bedrijf 64 jobs: 26 bedienden,17 chauffeurs-arbeiders en 10 tijdelijke werknemers in Zeebrugge en 11 werknemers in het depot in Wommelgem. Vorige week werd het personeel van MAT Transport in België naar huis gestuurd bij gebrek aan werk. Volgens een woordvoerder van het bedrijf werd naar een overnemer gezocht. Intussen blokkeerden de banken de rekeningen van het bedrijf en weigerden ferrymaatschappijen langer vracht van de maatschappij over te zetten. De lonen voor februari werden niet uitbetaald. Ook de facturen van onderaannemers-chauffeurs bleven onbetaald. Maandagmorgen deelde de lokale directie in Zeebrugge mee dat ook de nv Mat Transport de boeken zal neerleggen. "Anderhalf jaar geleden werd het bedrijf nog door Engelse investeerders overgenomen", zegt Etienne Claes. "Maar dit mocht niet baten. Het bedrijf specialiseerde zich vooral in vracht op maat van de klant tussen het Europees vasteland en Groot-Brittannië. De moeilijkheden begonnen toen het bedrijf een contract verloor voor de trafiek van onderdelen voor auto's, bromfietsen en grasmaaiers van Honda. Die trafiek maakte een groot deel van de omzet van het bedrijf uit. Er werd getracht om nieuwe trafieken aan te trekken door een lage-prijs-politiek maar dat draaide verkeerd uit". Wanneer de rechtbank in Groot-Brittannië het eventuele faillissement zal uitspreken, is niet gekend. MAT Transport heeft ook vestigingen in Nederland en Italië.

GvA

06-03-2006 om 22:37 geschreven door Horatio  


05-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De beste speurlui aan de leiband
Scheepvaartpolitie leidt honden op voor speuracties

ZEEBRUGGE -

Biggs is zijn naam, en hij is één van de beste speurders van de Zeebrugse Scheepvaartpolitie. In de laatste drie jaar ontdekte hij zeker 600 verstekelingen. Biggs is de naam van de Springer Spaniël, een speurhond die zijn strepen al verdiende. Het inzetten van Biggs is zeer doeltreffend en succesvol gebleken. Ook de flexibiliteit is belangrijk. Biggs kan op gelijk welk moment ingezet worden. Ook het prijs ligt laag'', vertelt J.C. de hondenbegeleider bij de scheepvaartpolitie. Hij wil liever niet dat zijn naam voluit in de krant komt. ,,Je weet maar nooit. Een collega die ook als hondenbegeleider werkt, weliswaar in een ander district, is al eens bedreigd geweest. Je moet toch rekenen dat wij met de hond verstekelingen vinden en dat valt bij mensensmokkelaars niet in goede aarde'', vertelt J.C. Ook Dizzy, een Mechelse Herder en Duc een Springer Spaniël zijn bezig aan een opleiding van één jaar. ,,Die opleiding gebeurt altijd samen met de begeleider. De operatie zelf gebeurt immers ook met dit duo. De nieuwe speurhonden Dizzy en Duc gaan vanaf eind maart aan de slag. ,,De honden worden niet gekozen omdat ze agressief zijn en gemakkelijk aanvallen, integendeel. Ze hebben een bijzonder hoge aaibaarheidsfactor, in feite willen ze alleen maar spelen. Daarnaast hebben ze een enorme drift om te zoeken, tijdens de opleiding wordt dat nog extra geoefend met een speeltje. Als Biggs mensen vindt, begint hij opgewekt te blaffen en wacht tot ze willen spelen'', aldus J.C. Voor de hondenbegeleider is dit meer dan zijn job. ,,Werken met honden is een passie. Ik ben heel trots op Biggs en ik hoop dat Duc en Dizzy het ook zo goed zullen doen.''

NB

ps , ik heb ook een hoge aaibaarheidsfactor maar die leiband zie ik wel nie echt zitten :)

05-03-2006 om 09:49 geschreven door Horatio  


04-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norfolk denkt aan verbinding met Dover
Klik op de afbeelding om de link te volgen za 04/03/06 -

De rederij Norfolk Line heeft plannen om te starten met een passagiersverbinding tussen Zeebrugge en Dover. De hele namiddag test een ferry alle mogelijke aanmeerposten in de haven uit. Het gaat om de Maersk Dunkerque, een groot passagiersschip van 186 meter lang. Norfolk Line maakt deel van de Maersk-groep, die z'n activiteiten in Zeebrugge fors uitbreidt. Norfolk Line heeft op dit ogenblik een verbinding voor passagiers en vracht tussen Duinkerken en Dover.

vrt

Note ;

Hopelijk komt deze nieuwe lijn ook daadwerkelijk naar Zeebrugge en wordt hiermee de oude verbinding van weleer naar Dover heropgestart , trouwens met de overname van P&O Ports door Dubai Ports blijft de vraag open wat er nu precies met P&O North Sea Ferries staat te gebeuren.
Het zou al bij al zeker geen slechte zaak zijn voor de haven die hiermee zijn roro koppositie verder zou weten te versterken t.o.v de ons omliggende havens.

04-03-2006 om 21:45 geschreven door Horatio  


03-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge in nieuwe Noord-Atlantische dienst van APL
NOL-dochter APL heeft een nieuwe westbound transatlantische dienst opgezet, die verladers de snelste transittijden biedt tussen Europa en het Zuidoosten van de VS. Onder de naam Atlantic South Express (ASX) verricht de nieuwe dienst directe aanlopen in Zeebrugge, Tilbury, Bremerhaven, Rotterdam, Charleston, Savannah en Miami. De ASX is de eerste dienst van APL die Londen (Tilbury) en Savannah aanloopt. APL biedt nu één dienst tussen Noord-Europa en Canada, vier diensten tussen Noord-Europa en de VS en twee diensten tussen de Middelandse-Zeeregio en de VS.

de lloyd

03-03-2006 om 22:25 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAT Group vanmiddag in surseance

02-03-06

De Britse MAT Group staat vanmiddag om 14.30 uur voor de rechter, die dan waarschijnlijk surseance van betaling verleent en een curator aanstelt. Dat zegt F. Huisman, directeur van de Nederlandse dochterbedrijven MAT Transport (Zwijndrecht) en MAT Air & Ocean Freight (Schiphol). Huisman zegt in vergevorderde onderhandeling te zijn met een koper voor de lucht- en zeevrachtdivisie. 030206 De MAT Group houdt hoofdkantoor in Hull. Naast de Nederlandse vestigingen is er een aantal vestigingen in Groot-Brittannië en in Zeebrugge en Wommelgem. Gisteren bleef de poort dicht van het Zeebrugse filiaal, aldus de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. De werknemers hadden van de directie de opdracht gekregen een dag vrij te nemen. Ook vanochtend neemt niemand daar de telefoon op. De MAT Group is volgens Huisman in financiële problemen gekomen door slechte resultaten bij de wegtransportdivisie. ,,De lucht- en zeevrachtdivisie is gezond. Wij zijn al ver met een kandidaatkoper voor deze activiteiten. Ik verwacht dat het een kwestie van dagen is en dat wij de activiteiten zonder onderbreking kunnen continueren.’’ In juni 2004 werd de MAT Group verkocht door de familie Kunzler aan B. Rosier en M. Backs. Rosier was daarvoor topman bij P&O Ferrymasters en P&O Roadways

NT

03-03-2006 om 14:24 geschreven door Horatio  


02-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomst van Mat Transport is onzeker
do 03/02/06

De toekomst van het bedrijf Mat Transport in de haven van Zeebrugge blijft onzeker. Vanmiddag werd duidelijk dat alle vestigingen van Mat Transport in ons land, Groot-Brittanie, Nederland en Italië klappen krijgen. De vakbonden kregen van de Britse directie te horen dat de bank de financiële kraan dichtdraait. Er is geen geld meer om de werknemers en leveranciers te betalen. Volgens de directie wordt een overnemer gezocht, maar de bonden achten de kans klein dat die gevonden wordt. Ze vrezen voor een stopzetting van alle activiteiten in Europa.
Bij MAT in Zeebrugge werken 59 mensen. Met onderaannemers erbij zijn echter al snel een paar honderd mensen getroffen door de problemen.

VRT


02-03-2006 om 19:40 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische vestiging MAT-Transport leeft in onzekerheid
2-3-2006

Het Britse transportbedrijf MAT-Transport balanceert aan de rand van het faillissement. Alle 23 arbeiders en 36 bedienden hadden van de directie de opdracht gekregen een dag vrij te nemen en het filiaal in Zeebrugge ging gisteren niet open. Er zijn al langer geruchten dat het niet goed gaat met MAT-Transport. Mogelijk heeft het bedrijf, met hoofdzetel in Hull, in Groot-Brittannië de boeken neergelegd.

de Tijd

02-03-2006 om 12:39 geschreven door Horatio  


01-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visveiling kijkt toekomst hoopvol tegemoet
Uitbreiding met nieuwe loods gepland

ZEEBRUGGE

De Zeebrugse Visveiling boekt na een minder jaar opnieuw goede resultaten. ,,De omzet en visprijs stegen de voorbije twee maanden met zes procent en straks starten de werken voor de uitbreiding van de visveiling met een loods van 3.500 vierkante meter'', zegt directeur Johan Vandesteene. Hoewel de visserijsector moeilijke tijden doorspartelt, kijkt de Zeebrugse Visveiling hoopvol naar de toekomst. In de eerste twee maanden van dit jaar is een aanvoer van 2.000 ton vis en 200 aanlandingen gerealiseerd. De carnavalverkoop van zeventien vaartuigen was goed voor 140 ton vis en een omzet van 500.000 euro. Directeur Johan Vandesteene schrijft de positieve cijfers toe aan de service en ligging van de visveiling. ,,Sinds jaar en dag streven we een kwaliteitsvol product na en leveren we inspanningen om daaraan ook de beste prijzen te koppelen. We hebben veel troeven waar je als reder niet naast kan kijken: de centrale ligging met veel visverwerkende bedrijven, gekoelde ruimten, laad- en losfaciliteiten, een up-to-date-internetsysteem en een team dat de klok rond ter beschikking staat'', zegt Vande Steene.

Vlaams beleidsplan

Niettegenstaande de gunstige cijfers is het voor de visveiling en de hele sector vijf voor twaalf. ,,2006 wordt een belangrijk jaar voor de veiling. We starten rond Pasen met de bouw van een nieuwe loods die rond moet zijn tegen eind september. Daarnaast werken we nog verder aan de verbetering van de kwaliteit. Nu al worden tien soorten volgens hun kwaliteit gerangschikt en tegen eind dit jaar moeten dat er achttien worden. Maar om de toekomst van de visveiling en de sector te bestendigen, rekenen we ook op het nieuw Vlaams beleidsplan'', zegt Vande Steene. Schepen van Visserij Hilde Decleer (CD&V) trok nog eens van leer tegen de Oostendse visveiling. Ze benadrukte de oneerlijke concurrentie tussen Oostende en Zeebrugge. ,,Oostende is een overheidsbedrijf waardoor de concurrentie op de spits wordt gedreven. De Oostendse visserij kan terugvallen op tussenkomsten voor brandstof en bemanning, wat in een privé-bedrijf niet aan de orde is'', zegt Decleer.

NB

01-03-2006 om 15:01 geschreven door Horatio  


28-02-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge onmisbaar voor Franse energie
28/02/06

Zeebrugge speelt al een belangrijke rol in de gasbevoorrading van Frankrijk. Door de energiefusie kan de Franse overheid mee beslissen over de uitbouw van de Vlaamse kusthaven als gascentrum. Het zeer ambitieuze Gaz de France steunde voor zijn expansie van de jongste jaren sterk op de aankoop van Russisch gas. Maar de voorbije maanden werd het met de neus op het feit gedrukt dat de bevoorradingszekerheid van Frankrijk daar niet altijd mee was gediend. Als puur gasbedrijf is Gaz de France een van de grootste ter wereld. Het verkoopt jaarlijks 66,4 miljard m3 aardgas. Het is daarmee de vierde gaskoper ter wereld. Een kwart daarvan is afkomstig uit Rusland. Maar de voorbije maanden draaide Gazprom, 's werelds grootste, tot twee keer toe de gaskraan dicht. Dat werd in landen zoals Italië, Duitsland en Frankrijk meteen gevoeld doordat de aanvoer onmiddellijk sterk terugviel. Door de versmelting met Suez krijgt het uitzicht op een belangrijke alternatieve aanvoerhaven voor aardgas. Dat is Zeebrugge. Frankrijk voert vandaag via Zeebrugge al heel wat gas in. Dat vloeit door een grote pijplijn richting Frankrijk. Het was overigens die gaspijp die de ramp van Ghislengien veroorzaakte. Dankzij de gasterminal en de aankomst van verscheidene grote onderzeese gaspijpleiding is Zeebrugge stilaan aan het uitgroeien tot een spil voor de Europese gashandel en -aanvoer. Blijft de vraag of België voordeel heeft bij de betrokkenheid van Frankrijk bij de gasaanvoer via Zeebrugge. De grootste troef van Gaz de France voor België is de grote ondergrondse opslagcapaciteit van het Franse gasbedrijf. België heeft slechts een ondergrondse stockage. De bevoorradingszekerheid van België kan gebaat zijn als in de Franse stockages gasreserves aangelegd kunnen worden voor de Belgische markt. De hamvraag blijft wel of de huidige aardgasaanvoer in Zeebrugge volstaat om in tijden van nood zowel de bevoorrading van Frankrijk als die van België te verzekeren. Fluxys is momenteel zwaar aan het investeren in uitbreiding van de capaciteit van de gasterminal. Het gaat om een verdubbeling van de capaciteit. Het accent dat Gaz de France en Suez legden op het belang van de uitbouw van Zeebrugge geeft aan dat in de toekomst verdere investering in capaciteitsuitbreiding niet uitgesloten mag worden.

DS

28-02-2006 om 14:57 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs