Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

28-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar bouwt gaslospunt voor Zeebrugge

De Belgische gastankerrederij Exmar vraagt nog dit jaar een vergunning aan om tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge een lospunt voor haar hervergassingsschepen te bouwen. Zo wil het bedrijf gas rechtstreeks vanuit haar schepen in het Belgische gasnet pompen. De bouw van zo'n lospunt zou het bedrijf zo'n 60 miljoen euro kosten. Exmar is al enkele jaren bezig een vloot met LNG-tankers uit te bouwen, die een eigen hervergassingsinstallatie aan boord hebben. Daardoor moet het aangevoerde aardgas niet meer aan wal worden vergast en opgeslagen worden in dure terminals. De vrees groeit dat die opslagplaatsen een makkelijk doelwit zijn voor terroristen. Exmar vraagt nog dit jaar een vergunning aan voor een lospunt voor Zeebrugge. Peter Raes, de grote baas van Exmar, hoopt eind volgend jaar operationeel te zijn.

NB

28-03-2007 om 14:20 geschreven door Horatio  


24-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knokke-Heist : Gemeentebestuur neemt juridische stappen

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist overweegt juridische stappen als haar voorstel voor het tracé van de AX tussen Westkapelle en Zeebrugge niet wordt opgenomen in de MER-studie van de Vlaamse overheid. Knokke-Heist krijgt tegenwind van de afdeling Bos en Natuur van de Vlaamse overheid omdat haar alternatief een vogelrichtlijngebied zou doorkruisen. Het gemeentebestuur heeft intussen aan Vlaams minister Kris Peeters om uitleg gevraagd. Naast het tracé van Knokke-Heist lanceerde de Vlaamse overheid onlangs zelf drie pistes.

Focus

24-03-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


22-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: duizenden liters olie in havendok

In Zeebrugge is de civiele bescherming sinds woensdagavond in de weer met het ruimen van olie in de haven. In het Brittanniadok drijft er een vlek van enkele duizenden liters zware stookolie. Enkele dagen geleden was er al es een vervuiling in de haven gesignaleerd. De civiele bescherming liet een veertigtal mensen en het nodige materieel aanrukken voor de schoonmaak. Het karwei zal nog de hele dag duren. Waar de stoololie vandaag komt, is nog niet duidelijk.

Focus

22-03-2007 om 18:26 geschreven door Horatio  


21-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koning bezoekt LNG-terminal

Naar aanleiding van het staatsbezoek van de groothertog en de groothertogin van Luxemburg aan ons land vandaag, zullen koning Albert en groothertog Henri van Luxemburg vandaag een bezoek brengen aan de haven van Zeebrugge. De vorsten worden rondgereden in een vipbus, en om 11.30uur worden ze verwacht aan de LNG-terminal van Fluxys. Om 12.30uur wordt het bezoek afgesloten.

VRT

21-03-2007 om 10:49 geschreven door Horatio  


20-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wagen komt in Vandammesluis terecht

Een man uit Zeebrugge is zaterdagmorgen omstreeks zeven uur met zijn wagen in de Vandammesluis terecht gekomen. Het ongeval gebeurde aan de landinwaartse bruggen die op het ogenblik van het ongeval open stonden. Aan een van de landinwaartse bruggen wordt sedert een jaar onderhoudswerken uitgevoerd zodat het verkeer over een brug moet rijden. De man die met zijn wagen een duikvlucht maakte van een tiental meters werd licht gewond en kon op eigen kracht uit zijn voertuig komen. Duikers van de brandweer en een kraan waren nodig om de wagen uit de sluis te halen.

VRT

20-03-2007 om 13:39 geschreven door Horatio  


16-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.REEDS 58 CRUISESCHEPEN VOOR 2007 AANGEKONDIGD

Bijna 60 cruiseschepen meren af tijdens het cruiseseizoen 2007 in Zeebrugge. Zeebrugge is hiermee veruit de koploper van de Vlaamse havens. Jaar na jaar stijgt het aantal cruiseschepen die Zeebrugge op hun vaarschema zetten.

De kusthaven is dan ook bijzonder attractief zowel voor de cruiserederijen als voor de passagiers. De rederijen kiezen graag voor Zeebrugge omwille van de snelle en gemakkelijke nautische aanloop. Cruisepassagiers kunnen vanuit Zeebrugge landexcursies ondernemen naar het middeleeuwse stadscentrum van Brugge maar ook naar andere steden als Gent, Antwerpen en Brussel.

De volledige lijst van de cruiseschepen die dit en volgende jaren in Zeebrugge verwacht worden, kan hier gedownload worden.

Apzi

16-03-2007 om 15:50 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PSA HNN voert capaciteit Zeebrugge fors op

PSA HNN opent in 2009 een tweede containerterminal in Zeebrugge. De bestaande capaciteit wordt vast met een kwart verhoogd. Het havenbestuur overweegt verdere uitbreiding in zee. Zeebrugge behandelde vorig jaar 1,64 miljoen teu. De forse toename van 16,5 procent is niet alleen te danken aan de opening van APM Terminals en het grote aantal containers op ro/ro-diensten naar Engeland, maar ook aan Container Handling Zeebrugge (CHZ).

Dat is een joint venture van PSA HNN (65 procent) en de Franse rederij CMA CGM. De Belgische kusthaven zag het containerverkeer uit het Verre Oosten vorig jaar met ruim een kwart toenemen. CHZ ontvangt wekelijks vijf grote Verre-Oostenloops; de capaciteit van de terminal wordt daardoor nu al voor 80 procent gebruikt. Behalve CMA CGM sturen ook China Shipping, Evergreen, APL en MOL postpanamax-schepen tot 9.580 teu naar de terminal. CHZ neemt dit jaar zeven nieuwe straddlecarriers in gebruik. ‘Bij het aangaan van de joint venture met CMA CGM werd gezamenlijk beslist om verder te investeren in behandelingscapaciteit’, zegt Frank Kho, hoofd van de containerafdeling van PSA HNN. Deze zomer zal de Chinese kranenbouwer ZPMC drie nieuwe kranen leveren die schepen met 22 rijen containers bovendeks kunnen behandelen. ‘Tegen het einde van dit jaar zullen we over acht kranen beschikken, zodat de grootste postpanamaxschepen probleemloos behandeld kunnen worden.’

Nieuwe kranen

De nieuwe kranen zijn meer dan welkom: omdat het nu al vaak erg druk is, blijft er onvoldoende tijd over voor het normale onderhoud van de huidige kranen. Ook het aantal straddlecarriers wordt dit jaar uitgebreid, van 31 naar 38 stuks. Begin 2008 worden ook nog twee van de drie spoorkranen vervangen. De voorbije maanden heeft CHZ tal van nieuwe feederklanten aangetrokken. Behalve APL en Portconnect sturen nu ook XPress, Feederlink en Samskip shortsealijnen naar de Zeebrugse terminal. Vooral Samskip ziet het groot: de IJslandse rederij wil Zeebrugge uitbouwen tot tweede Europese hub. Volgens Kho zal een gedeelte van de terminal voor hen worden gereserveerd. ‘De grootte is afhankelijk van de volumes.’ Eén van de mogelijkheden is Samskip af te handelen aan de voorlopig nog onverharde dwarskade, waar CHZ vorig jaar een extra concessie van 5,5 hectare heeft genomen. CHZ is daardoor ruim 42 ha groot geworden.

Concessie

Hoewel PSA HNN en CMA CGM de capaciteit van hun CHZ met een kwart verhogen, bereidt PSA nu al volop verdere uitbreiding in Zeebrugge voor. De containerbehandelaar heeft een concessie van 1.300 meter op zak in het Albert II-dok, waarvan de kademuren nu in aanbouw zijn. Tijdens een werkbezoek aan de haven bevestigde de Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters, vorige week nog dat hij dit jaar elf miljoen euro investeert in de afwerking van dat dok in de voorhaven. De technische diensten van PSA HNN zijn volop bezig met de lay-out van de nieuwe terminal en de voorbereiding van de bouwaanvraag. Het is de bedoeling om in 2009 de eerste 600 meter kade in gebruik te nemen. ‘Op termijn zal onze 51 ha grote Albert II Terminal uitgerust worden met acht containerkranen die 22 containers breed aankunnen’, zegt Kho. ‘De terminal zal worden ingericht volgens het traditionele straddlecarrier concept.’

In zee

Omdat alle concessies in het Albert II-dok zijn uitgedeeld, denkt het Zeebrugse havenbestuur al aan de periode na 2015 wanneer nieuwe terminals nodig zijn. Onder andere wordt gestudeerd op een verdere uitbreiding richting zee: achter het Wielingendok zou Zeebrugge dan naar het voorbeeld van Rotterdam op zijn beurt een kleine ‘Tweede Maasvlakte’ aanleggen. Er zijn echter ook alternatieve plannen om een aantal ro/ro-diensten te verhuizen naar een ouder deel van de haven, waarbij de Visartsluis afgebroken wordt. Een deel van de achterhaven zou daardoor weer onderhevig worden aan getijden en voldoende plaats bieden voor de snelle behandeling van shortsea ro/ro-schepen.

NT

16-03-2007 om 13:53 geschreven door Horatio  


15-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knokke-Heist tegen wegnemen middenberm Stinker en Blinker

©focus-wtv

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist is tegen het plan om van het Schipdonk- en Leopoldkanaal een breed kanaal te maken. Dat zou ten koste gaan van de waterbeheersing in de streek van Knokke, Damme en Maldegem. Het samenvoegen van beide kanalen is onderdeel van een plan van de Vlaamse overheid voor een betere ontsluiting van de Zeebrugse haven voor de binnenvaart. Knokke vreest overstromingsgevaar, zegt waarnemend burgemeester Maxim Willems. "Het waterpeil van Knokke-Heist met de riolen komt op 2,35 meter. Het Leopoldkanaal ligt op 1,30 meter, het water kan makkelijk overlopen. Het peil van het Schipdonkkanaal zit op 2,80 meter. Dat is boven onze riolen, er zou voortdurend moeten gepompt worden. Dat is niet mogelijk als er schepen passeren, en wat doe je dan bij noodweer?"

note ;

Als de gemeente Damme er geen problemen in ziet en het ganse concept eens vanuit een positievere hoek benaderd met een mogelijkse inplanting van een jachthaven waarom ligt Knokke nu weer dwars ... Och ja hadden zij destijds ook geen jachthaven gewenst in de baai van Heist ?
En om zomaar hun bezorgheid uit te spreken voor Damme en Moerkerke , ik neem aan dat het Damse gemeentebestuur zich ook al over deze water " problematiek " heeft gebogen zonder dat het knokse stadsbestuur hen voor hun kar probeert te spannen.
Nu alles wat met de haven te maken heeft stuikt hoe dan ook op protest van het knoks stadsbestuur , de verdere hervorming van de expressweg Antwerpen - Knokke en de aanleg van de AX verbingsweg staat hen ook net zo min aan als al de rest.

15-03-2007 om 15:33 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.APM Terminals Zeebrugge haalt hoog rendement

Dennis Lenthe Olesen, de nieuwe algemeen directeur van APM Terminals in Zeebrugge heeft in de lokale pers verklaard dat ondanks de complexiteit van de terminal, de opstartperiode zonder noemenswaardige problemen verlopen is en dat nu al meer containers werden behandeld dan verhoopt. De productiviteit bereikt op heden meer dan 35 containerbewegingen per uur en per kraan. Dat hoge rendement moet een troef zijn om andere klanten aan te trekken, want het streefdoel blijft een multi-user terminal, ook al bestaat het cliënteel op dit ogenblik uitsluitend uit de zusterondernemingen Maersk Line en Safmarine. Dennis Olesen ging reeds in 2005 in Zeebrugge aan de slag en volgde als project-manager de volledige bouw van de terminal op. Hij verving op 1 maart Rob Boer, die uit de sector kwam van het gespecialiseerd zwaar vervoer en daar ook naar terugkeerde. Hij is nu actief bij het Noorse Sealift, een nieuwkomer in die sector.

de Lloyd

15-03-2007 om 14:52 geschreven door Horatio  


13-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge en Tallinn gaan gezamenlijke marketingactiviteiten ontwikkelen
De havens van Zeebrugge en Tallinn hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten waarbij in een eerste fase een inventaris gemaakt zal worden van mogelijke projecten, capaciteiten en gezamenlijke acties. De Zeebrugse havenauthoriteiten spreken van een interessante bestemming, gezien Tallinn zich profileert als gateway voor het Russische hinterland. Tallinn is vragende partij voor een shortsea-dienst naar één van de Vlaamse havens, zo bleek tijdens een recent bezoek van een Estse-delegatie aan Vlaanderen.

de Lloyd

13-03-2007 om 19:18 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Damme verzet zich niet tegen afbraak dijk

Het stadsbestuur van Damme zal zich niet verzetten tegen het wegnemen van de dijk tussen het Schipdonk- en het Leopoldkanaal, in de volksmond "de Stinker en de Blinker". De jongste tijd is er in Damme wat commotie ontstaan over het bevaarbaar maken van het kanaal voor schepen tot 4.500 ton. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het vele verkeer van en naar Zeebrugge. De Vlaamse overheid onderzoekt momenteel of het project haalbaar is. Volgens burgemeester Dirk Bisschop (CD&V) zou het wegnemen van de dijk niet betekenen dat er ook industrie in het poldergebied zou komen.

VRT
                           ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Damme denkt aan jachthaven

©focus-wtv

Het stadsbestuur van Damme is niet tegen het wegnemen van de middendijk tussen het Leopoldkanaal en het Schipdonkkanaal. Dat zegt burgemeester Dirk Bisschop. Als de dijk tussen de Stinker en de Blinker verdwijnt, kunnen schepen tot 4.500 ton naar de Zeebrugse haven varen. Damme wil wel zo weinig mogelijk hinder voor natuur en omwonenden. Momenteel loopt een haalbaarheidsstudie. Als die positief uitdraait, dan wil Damme een jachthaven uitbouwen aan de Damse Vaart.

13-03-2007 om 16:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Qatar wordt belangrijke partner"

Eind deze maand arriveert in Zeebrugge een eerste tankschip met aardgas uit de golfstaat Qatar.

Qatar zal Algerije vervangen als belangrijkste leverancier van gas aan ons land. Het contract van Distrigas met Algerije is iets meer dan twintig jaar oud. Het contract met Qatar moet de energiebevoorrading van ons land veilig stellen voor een periode van dertig jaar. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht wordt de kleine golfstaat een belangrijke economische en politieke partner.

"In de praktijk betekent het dat we zeer onafhankelijk worden van het Russische gas", zegt De Gucht. "Slechts drie of vier procent van het Belgische gas komt uit Rusland." Volgens De Gucht is Qatar een belangrijke economische relatie voor ons land. "En daarnaast zitten we ook samen met Qatar in de VN-Veiligheidsraad." "Qatar is de spreekbuis van Arabische landen in de Veiligheidsraad en neemt op een aantal vlakken een vrij onafhankelijke positie in", zei De Gucht nog. "Het is toch wel een land waarmee wij relaties moeten onderhouden en voort uitbouwen."

VRT

13-03-2007 om 15:57 geschreven door Horatio  


08-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken Albert II-dok liggen gedeeltelijk stil

De uitbreidingswerken aan het Albert II-dok in de haven van Zeebrugge liggen gedeeltelijk stil door een technisch probleem met de baggerwerken. Het havenbestuur, Vlaams Gewest en de aannemer raken het niet eens. De baggerwerken in het Albert II-dok in de haven zijn stilgelegd. Het havenbestuur, het Vlaams Gewest en de aannemer raken het niet eens over de manier waarop die werkzaamheden worden aangepakt.

,,Het gaat om matten die we op de bodem moeten leggen als bescherming na de baggerwerken'', legt havenbestuurder Joachim Coens uit. ,

,Er is onenigheid ontstaan over de financiële kant van de zaak en over welke apparatuur moet worden ingezet. Daarom zijn de werken stilgelegd.'' Vertraging Maar dat wil niet zeggen dat álle werkzaamheden aan het nieuwe dok stilliggen, benadrukt Coens. ,,Op zich is dit niet zo'n groot probleem, al is de vertraging natuurlijk wel vervelend.''

Voor het volledig uitbaggeren van het Albert II-dok, waardoor de kaailengte van 900 tot 1.300meter kan worden gebracht, trekt de Vlaamse regering dit jaar 11miljoen euro uit. In juli zal het dok ingehuldigd worden door koning Albert zelf.

NB

08-03-2007 om 07:29 geschreven door Horatio  


07-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Tallin wil shortseadienst met Vlaamse haven opzetten

Een delegatie van de haven van Tallin toert vandaag en morgen langs de Vlaamse havens. Vanmorgen vond een voorstelling plaats in het Antwerpse Havenhuis en vanmiddag en morgen volgen nog Zeebrugge/Oostende en Gent. Volgens Willy De Decker van Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen is Tallin vragende partij om met één van de Vlaamse havens een shortsea dienst op te zetten. De Estse havenauthoriteiten zien mogelijkheden voor verschillende commodities, aldus De Decker, die in een presentatie de knelpunten en uitdagingen voor de authoriteiten op het vlak van shortsea schetste. Daarbij legde hij o.m. de nadruk op het onevenwicht tussen de kleine export- en de grote importvolumes en de mogelijkheden om daaraan te verhelpen door wegvervoerders te overhalen om van shortsea gebruik te maken.

de Lloyd

07-03-2007 om 22:15 geschreven door Horatio  


06-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moenaert: "Mooi verjaardagspakket voor Zeebrugse haven"
Burgemeester Patrick Moenaert is zeer verheugd over de beslissing van Vlaams minister voor Openbare Werken Kris Peeters om 30 miljoen euro te investeren in de Zeebrugse haven: "de haven van Zeebrugge viert dit jaar zijn 100ste verjaardag; een ideale gelegenheid om het belang van de verdere uitbouw ervan te benadrukken. Onze haven is één van de belangrijkste werkverschaffers uit de regio en zal in die hoedanigheid nog groeien: het aantal shiften steeg in 2006 tot 264.000 ; een stijging met bijna 10% tegenover het jaar daarvoor dat ook al een recordjaar was. Binnen de havenzone zijn een 300-tal bedrijven actief die samen meer dan 11.000 personen tewerkstellen. De investeringen in de afwerking van het Albert II-dok en in het Brittaniadok lopen parallel met de inspanningen voor de verdere ontsluiting via de weg. Vooral de toezegging om nog deze legislatuur een oplossing te zoeken voor de binnenvaart is een belangrijke wending. Op die manier vermijden we dat het mobiliteitsvraagstuk op afzienbare termijn een hypotheek legt op verdere groei."

FN

06-03-2007 om 23:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterneneiland Zeebrugge in vaarwater van Fluxys

Het Sterneneiland in de voorhaven van Zeebrugge wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectaren. Dat heeft Vlaams minister van openbare werken en leefmilieu Kris Peeters bekend gemaakt. De grond daarvoor wordt gehaald uit de aanpassing van de maritieme aanlooproute naar de haven. Met die werken is een bedrag van € 30 miljoen voorzien. De uitbreiding van het Sterneneiland dient als natuurcompensatie voor infrastructuuruitbreidingen elders in de haven. De Vlaamse regering heeft voor de uitbreiding een bedrag van € 4,5 miljoen voorzien. Aardgas-netwerkbeheerder Fluxys wil echter de capaciteit van zijn LNG-terminal in Zeebrugge verdubbelen en koestert daarrond plannen op dezelfde locatie als het uitbreidingsproject van het Sterneneiland. Dat zal dan ook wellicht niet eeuwig een natuurgebied zal blijven.

De Tijd

06-03-2007 om 23:04 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peeters wil vaart zetten achter ontsluiting haven

800 miljoen nodig voor open getijdenzone en Seine Schelde West

zeebrugge - De bouw van een nieuwe snelle zeesluis of een open getijdenzone en de aansluiting op de binnenvaart zijn twee cruciale pijlers voor de haven van Zeebrugge de komende jaren. Minister Peeters wil vaart zetten achter beide dossiers. Prijs: 800 miljoen euro.

Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) maakte gisteren bij zijn bezoek aan de Zeebrugse haven bekend dat de Vlaamse regering dit jaar 30 miljoen investeert in Zeebrugge. Peeters praatte met havenbestuurder Joachim Coens ook over de grote projecten die voor de komende jaren op de plank liggen voor de haven.

Zo maakte Peeters bekend dat hij nog dit jaar wil beslissen of er nu een nieuwe snelle zeesluis of een open getijenzone komt aan de monding van het Boudewijnkanaal (waar nu de kleinere Visartsluis ligt). Die beslissing is belangrijk voor de haven, omdat het oudste gedeelte van de haven daardoor een nieuwe invulling en dynamiek zou kunnen krijgen.

,,Veel plaats voor uitbreiding van haven is er niet meer'', zei Coens. ,,Daarom kunnen we maar beter eerst de ruimte die we nu al hebben optimaal invullen.'' Een nieuwe zeesluis zou zo'n 360 miljoen euro kosten, een open getijdenzone - de piste die het havenbestuur verkiest - 400 miljoen. Peeters zei ook dat hij begin 2008 een beslissing wil nemen over het project Seine Schelde West. Dat moet de haven van Zeebrugge beter doen aansluiten op de binnenvaart en de haven beter verbinden met Duitsland en de Schelde. Het alternatief voor het verguisde Noorderkanaal zou zo'n 375 miljoen euro kosten.

Voorts kondigde Peeters aan dat Vlaanderen 11 miljoen euro uittrekt om het Albert II-dok af te werken en 9 miljoen om het Brittaniadok gedeeltelijk herop te vullen.

De studie over de geplande AX-snelweg van Dudzele naar Westkapelle loopt nog. In 2009 en 2010 zou die weg moeten aangelegd worden. Binnen de haven wordt de Canadakaai met het Minervaplein verbonden voor 3,5 miljoen euro. Die verbinding is cruciaal en laat al jaren op zich wachten.

Het Sterneneiland naast de LNG-terminal wordt uitgebreid van 8,5 naar 22 hectare. Dat natuurgebied geldt ls compensatie voor het Albert II-dok. Voor de uitbreiding werd 4,5 miljoen euro uitgetrokken. De Vandammesluis krijgt een grote opknapbeurt. Peeters heeft 3,8 miljoen euro vrijgemaakt voor het onderhoud aan de rails van de sluisdeuren. De kleinere Visartsluis wordt voor nog eens 2,4 miljoen euro verder gerenoveerd.

 NB

06-03-2007 om 23:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België mogelijk draaischijf voor Russisch gas

Distrigas, Fluxys en Suez willen samen met het Russische gasconcern Gazprom onderzoeken of België een centraal punt kan worden voor de levering van Russisch gas aan West-Europa. Daarover hebben de Belgische premier Guy Verhofstadt en de Russische president Vladimir Poetin een overeenkomst gesloten. Volgens Verhofstadt kan Zeebrugge in die trafiek een cruciale rol spelen, onder meer voor het gastransport naar Groot-Brittannië. De premier besprak met Gazprom ook een mogelijke levering van Russisch gas aan België. Volgens hem zijn er mogelijkheden om de Baltische pijpleiding aan te sluiten op het Belgische netwerk. Op dit ogenblik is België vooral afhankelijk van gas uit Qatar, maar er wordt gestreefd naar een diversifiëring van energiebronnen.

Express

06-03-2007 om 10:16 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douanediensten voeren actie in Zeebrugge

In de haven van Zeebrugge voeren de douanediensten deze voormiddag actie. Tussen 9 en 12 uur controleren ze alle vrachten volgens het boekje. Vermoedelijk zal het vrachtverkeer daardoor vertraging oplopen. Met de actie willen de vakbonden aantonen dat verscheidene problemen de douaniers belemmeren om hun werk goed uit te voeren. Zo merken ze op dat personeel dat vertrekt niet wordt vervangen. Het gaat onder meer om 13 personen die verhuisden naar de maritieme brigade en het scanteam. Volgens Emiel Boriau van de onafhankelijke vakbond Unie van Financiën zijn er nog redenen tot klagen. "We krijgen geen shiftvergoedingen betaald en in een van de containerterminals wachten we al sinds mei op een internetverbinding", aldus Boriau. Door de praktische problemen en het tekort aan personeel kunnen de douaniers te weinig containers controleren, zeggen de vakbonden. "We worden papierschuivers", vermeldt het pamflet dat oproept tot actie. De vakbonden klagen ook over gebrekkig materieel. Zo vrezen ze dat de douaniers met hun rivierboot op zee meer kans maken te verdrinken dan buit te maken.

VRT

06-03-2007 om 10:07 geschreven door Horatio  


05-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minister Kris Peeters op werkbezoek in Zeebrugge

Vandaag was Vlaams minister Kris Peeters van Openbare Werken op bezoek in Zeebrugge om er de concrete invulling te bespreken voor de komende drie jaar van zijn strategische Visienota. Aan zeezijde werd zopas de verdieping van de Pas van 't Zand voltooid en wordt de toegangsgeul verder geoptimaliseerd (lees: verbreed) in 2008/09, waarvoor alvast 8 mln euro werd vastgelegd. Dat bedrag kan oplopen tot 40 mln euro. In de haven zelf voorziet Peeters dit jaar 30 mln euro te investeren in het Albert II-dok, het Brittanniadok en de achterhaven. Verder staan er op het programma voor dit jaar nog belangrijke werken aan de zeesluizen (9 mln euro), andere onderhoudswerken en natuurcompensaties met uitbreiding van het Sterneneiland (4,5 mln euro).

de Lloyd

05-03-2007 om 22:51 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs