Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papiercontainers gevuld met Volvo's
 
De containers van het Finse papierbedrijf Stora Enso die in Zeebrugge toekomen, worden sinds kort niet meer leeg teruggestuurd naar Scandinavië. In elke SECU (Stora Enso Container Unit) worden op de terugreis twee Volvo-wagens geladen. De Cobelfretdienst brengt die naar Kotka in Finland. Daar worden de Volvo's uitgeladen en naar Rusland verder verscheept. De lege SECU's worden in Kotka weer geladen met het Finse Stora Enso-papier en richting Vlaanderen gestuurd. Men hoopt op die manier in 2007 ongeveer 7.000 wagens naar Rusland te transporteren. Zo wordt vermeden dat schepen met lege containers moeten varen.

NB

01-03-2007 om 16:07 geschreven door Horatio  


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Havens Zeebrugge en Oostende moeten beter samenwerken''

Professor Allaert wijst op belang van vernieuwing Oostende - Volgens professor Allaert moeten de havens van Zeebrugge en Oostende samenwerken om een rol te spelen in Europa. ,,De politieke neuzen wijzen nog niet in dezelfde richting, maar de nieuwe exploitatievorm van de luchthaven kan dit misschien versnellen.'' Professor Georges Allaert is hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de Universiteit Gent, en peilt jaarlijks naar de economische slagkracht van Oostende op basis van de stuwende bedrijven en uitgaande van de Top-5000 van Trends . Omdat het dit jaar de twintigste editie was, werden conclusies getrokken uit twintig jaar studie. ,,De visserij is een onderschatte sector die vaak geminimaliseerd wordt. De cluster rond visserij weegt echter zwaarder door dan men denkt, want er worden indirect zo'n 600 mensen tewerkgesteld'', zegt professor Allaert, die verder vooral de rol van de haven onder de loep neemt. ,,Uit het RMT-verhaal leren we dat een haven zijn activiteiten moet diversifiëren. De voorhaven stond jarenlang enkel in het teken van de RMT, waardoor de infrastructuur achteraf niet voldeed. De voorhaven is nochtans van primordiaal belang, want Oostende is in de eerste plaats een Short Sea Shipping-haven voor roro en containers. Sinds 2000 is dit dan ook de belangrijkste missie van de Oostendse haven.'' Zeebroos ,,Wil men echter in de toekomst op Europees vlak een rol spelen, dan is een alliantie tussen de havens van Zeebrugge en Oostende tot Zeebroos noodzakelijk. Enkel zo kan men aan schaalvergroting doen op het vlak van de visserij, de logistiek, en de maritieme industrie, want beide havens liggen amper op achttien kilometer van elkaar. De politiek werkt voorlopig tegen, maar misschien kan de mogelijke samenhang tussen de zee- en luchthaven het proces versnellen'', aldus professor Allaert. Ten slotte wijst de professor ook op het belang van vernieuwen. ,,Soms teert men te veel op de ontwikkeling van iets, maar een permanent vernieuwen is noodzakelijk en vormt de basis van de huidige (haven)economie. Hierbij moet men wel beseffen dat deze investeringsinspanningen pas renderen na vijf à tien jaar.''

HLN

27-02-2007 om 23:52 geschreven door Horatio  


26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Attica beperkt vrachtverlies op ferrydienst vanuit Zeebrugge

De Griekse ferrygroep Attica heeft 2006 afgesloten met een omzet van 326,6 mln EUR; een relatief succes gezien de terggeschroefde activiteiten in Noordwest-Europa. Ook op de route Zeebrugge-Rosyth was Superfast tot november 2005 actief met twee schepen. Vorig jaar werd daar met één schip slechts 29% minder vracht vervoerd. De Attica groep meldt dat de EBITDA vorig jaar 71,53 mln EUR bedroeg (-38%). Het nettoresultaat kwam uiteindelijk op 26,28 mln EUR (-6,5%).

Volgens Attica zijn er in hoofdzaak twee redenen voor de terugval in de EBITDA: de sterk gestegen brandstofprijzen (+22%) en het stopzetten van de Baltische route met drie ropaxen tussen Duitsland en Finland. Dat het verlies aan nettowinst toch nog beperkt bleef, is te danken aan eenmalige baten van in totaal 20,38 mln EUR uit de verkoop van zes schepen en het belang in Hellenic Seaways. In augustus van vorig jaar verkocht de groep de "Superfast X" - het schip dat tussen Zeebrugge en Rosyth werd ingezet - voor 112 mln EUR aan Veolia Transport. Eind januari werd het op de Noordzee-route vervangen door de "Blue Star 1" en onderging het schip in Antwerpen een opknapbeurt. Twee weken geleden werd het opgeleverd door Antwerp Ship Repair. Ook op de kernmarkt - de route tussen Italië en Griekenland - verloor de groep terrein, maar niet inzake vrachtvervoer.

Tussen Patras/Igoumenitsa en Ancona werden 88.988 vrachteenheden vervoerd (-7,6%), wat werd gecompenseerd door een groei met 12,8% tot 47.246 vrachteenheden op de route Patras/Igoumenitsa en Bari. Op de Baltische route bleven alleen de twee pure vrachtroro's actief. Ze vervoerden vorig jaar 17.450 vrachteenheden (+11,7%). Tussen Zeebrugge en Rosyth was de "Superfast X" goed voor 113.381 passagiers, 36.331 auto's en 27.491 vrachteenheden. Dat zijn respectievelijk 38,3%, 27,6% en 27,7% minder dan een jaar eerder, maar er werden ook 44% minder afvaarten aangeboden. Superfast heeft dus zijn bezettingsgraad kunnen verhogen.

de Lloyd

26-02-2007 om 14:18 geschreven door Horatio  


25-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rederij Exmar wordt concurrent Distrigas

De Belgische gastankerrederij Exmar wil via haar speciale LNG-hervergassingsschepen rechtstreeks aardgas in het Belgische gasnet pompen. De groep van Nicolas Saverys gaat daarvoor lospunten bouwen voor de kust van Zeebrugge en op de Schelde vlak boven de Zandvlietsluis. Exmar wordt daarmee een concurrent van de Suez-dochter Distrigas, die het grootste deel van het Belgische gas aanvoert.

Nicolas Saverys, de grootaandeelhouder van de gastankerrederij Exmar, is al enkele jaren bezig met de uitbouw van een vloot van LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie aan boord. Hij doet dat in samenwerking met de steenrijke Amerikaanse gasimporteur George Kaiser. Dergelijke schepen hebben het voordeel dat ze LNG (liquified natural gas) aan boord kunnen hervergassen en het aangevoerde vloeibaar aardgas niet meer aan wal moet worden vergast in superdure terminals met grote opslagtanks. Die zijn ook een makkelijk doelwit voor terroristen.

LNG zit wereldwijd in de lift, maar de Amerikaanse bevolking bijvoorbeeld verzet zich hevig tegen de bouw van conventionele LNG-terminals. Exmar zegt met zijn technologie een alternatief te bieden omdat het op het schip hervergaste LNG, via een offshore boei of een kleine distributieterminal aan wal, rechtstreeks in het lokale gasnet wordt geïnjecteerd.

In de VS en het VK heeft Exmar de eerste gasleveringen met dergelijke hervergassingsschepen met succes afgerond. Exmar gaat nu vergunningen aanvragen voor een lospunt tussen de Thornton-bank en de kust van Zeebrugge en voor een losterminal ten noorden van de Antwerpse Zandvlietsluis, vlak onder de Nederlandse grens. 'We dienen de vergunning nog dit jaar in', zegt Peter Raes, chief operations van Exmar. 'Eind 2008 hopen we operationeel te zijn. De reacties in België zijn positief, zowel in maritieme als in nautische kringen. Zijn we een concurrent voor Distrigas? Laten we zeggen dat we opportunistisch willen inspelen op tijdelijke tekorten.' Raes schat de investering van een lospunt op 60 miljoen euro, een terminal op de Schelde zou iets meer kosten. Daarbij komen nog de kosten voor de pijplijn naar het Fluxys-gasnetwerk.

Raes zegt minstens vier jaar voorsprong te hebben op de concurrentie. 'Suez, moeder van Distrigas, bekijkt onze technologie samen met de rederij Leif Hoegh maar heeft nog geen schepen besteld. En alle werven zitten vol.

de Tijd

25-02-2007 om 11:26 geschreven door Horatio  


22-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omzet visveiling stijgt met zeven procent

ZEEBRUGGE - Tijdens de eerste anderhalve maand van het jaar zag de Zeebrugse Visveiling zijn omzet stijgen met zeven procent in vergelijking met vorig jaar. Directeur Van de Steene schrijft dat toe aan de trouw van de aanvoerders. De trouw die visaanvoerders tonen tegenover de veiling is volgens Van de Steene een zeer belangrijke factor in de verdere ontwikkeling van het vismijnterrein.

,,Verschillende rederijen investeren in hun vloot. Dat is belangrijk voor de toekomst. Wij spitsen ons verder toe op kwaliteit, sorteren en efficiënt werken. Zo kunnen we eind dit jaar tot de toptien behoren in Europa. Alle ateliers voor visverwerking zijn verhuurd. In juli word 4.000 vierkante meter extra in gebruik genomen'', zegt Van de Steene.

De Visartsluis wordt weer gebruikt en dat is goed voor de aanvoer. ,,In samenspraak met het Zeebrugse havenbestuur wordt de sluis dagelijks bemand van 8 tot 12 uur. Wij spelen niet alleen met het idee om de sluis 40 uur per week te laten functioneren maar ook 's nachts'', weet Van de Steene. Schepen van Visserij, Boudewijn Laloo (CD&V), benadrukt dat de vissershaven zijn statuut van belangrijke haven moet behouden.

,,In maart starten de werken voor het containerpark. Die moeten eind dit jaar afgerond zijn. Het park zal gedeeltelijk openstaan voor de havenbedrijven. Daarnaast wordt voor de visserij in een verzamelpunt voorzien zodat afval de vismijn niet langer ontsiert. De vissershaven is goed voor 1.350 jobs en dat niveau willen we op peil houden'', aldus Laloo.

NB

22-02-2007 om 12:23 geschreven door Horatio  


20-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visartsluis werk weer

De Visartsluis in Zeebrugge werkt weer sinds deze week. Vooral visserijschepen kunnen van de sluis gebruik maken, in de voormiddag tussen acht en twaalf. De Visartsluis is vorig jaar gerenoveerd, om de grote Vandammesluis te ontlasten. De Visartsluis zou op termijn ook 's nachts gaan werken. Het gaat trouwens goed met de Zeebrugse Visveiling: de omzet is nu al zeven procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.

Focus

20-02-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling wil binnen Europese top tien

De Zeebrugse Visveiling moet tegen eind dit jaar opnieuw tot de tien grootste visveilingen van Europa behoren. Dat heeft Johan Van de Steene, directeur van de Zeebrugse Visveiling, gesteld. Om dat streefdoel te behalen wordt dit jaar onder meer zwaar geinvesteerd. Daarbij zullen de ateliers voor visverwerking worden uitgebreid met 4.000 vierkante meter. Daarnaast wordt er ook geinvesteerd in nieuwe vissorteermachines. De Zeebrugse Visveiling zag zijn omzet tijdens de eerste anderhalve maand van dit jaar met 7 % stijgen tegenover dezelfde periode vorig jaar.

DS

20-02-2007 om 10:55 geschreven door Horatio  


14-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maerskdochter is vijfde concurrent NMBS

B-Cargo, de goederenafdeling van de NMBS, heeft er een nieuwe concurrent bij. De Nederlandse spoorwegmaatschappij ERS Railways, een dochter van de Deense containerrederij Maersk, heeft van de federale overheidsdienst Mobiliteit een veiligheidscertificaat gekregen, waardoor het mag rijden op de Belgische sporen. ERS Railways wil pendeltreinen inleggen tussen de haven van Zeebrugge en het Europese hinterland. In Zeebrugge beschikt Maersk Line over een eigen terminal. ERS wordt daarmee naast het Belgische Dillen & Lejeune Cargo, het Franse SNCF Fret, het Duitse Rail4Chem en het eveneens Belgische Trainsport, de vijfde concurrent voor B-Cargo.

De Morgen

14-02-2007 om 13:15 geschreven door Horatio  


13-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeehavens: Short Sea Shipping bereikt nieuw record

Nooit eerder werden in Vlaanderen zoveel goederen met shortsea shipping verscheept, als vorig jaar. Voor het eerst is de kaap van de 120 miljoen ton overschreden en dat is 7 miljoen meer dan in 2005. Shortsea shipping is alle vervoer op het water langs de Europese kusten.

Meer dan de helft van alle trafiek in de Vlaamse havens is afkomstig van shortsea shipping. In Oostende komt zo goed als alle trafiek van de kustvaart. In Zeebrugge vertegenwoordigt shortsea shipping 70 procent van de havenactiviteit, en in Gent is dat bijna de helft. In Antwerpen bestaat ruim 40 procent uit shortsea shipping.

Focus

13-02-2007 om 00:21 geschreven door Horatio  


12-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feederlink voegt Zeebrugge toe aan bestaand netwerk

Het Nederlandse Feederlink, een dochter van de Irish Continental Group, gaat op 21 februari van start met een nieuwe feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham. Feederlink is al een twaalftal jaar actief als feederoperator tussen de Britse oostkust en Rotterdam en wil nu inpikken op de sterke groei inzake containers in Zeebrugge.

Feederlink is dus een gevestigde waarde die inzake pure feedertrafiek marktleider is op de oostkust van Groot Brittannië. De rederij bedient vanuit Rotterdam de havens van Felixstowe, Immingham, South-Shields (Tyne) en Grangemouth. Vanaf 21 februari wordt Zeebrugge toegevoegd aan dit netwerk. Initieel, zo luidt het, zal Zeebrugge verbonden worden met Immingham door de "Ara Felixstowe", een schip met een capaciteit van 372 TEU. Mettertijd zullen echter ook andere schepen de Belgische kusthaven aanlopen. Feederlink beschikt nu over een vloot van zes feederschepen, die goed zijn voor een jaarlijks volume van c. 200.000 TEU. Het zijn de "Clontarf" (391 TEU), "Ara Felixstowe" (372 TEU), "Hajo" (372 TEU), "Western Trader" (407 TEU), "Gudrun" (512 TEU) en "Northsea Trader" (549 TEU).

Het feit dat de "Clontarf" nu zondag reeds in Zeebrugge was met een lading voor de terminal van AP Moller, is volgens Feederlink een toeval geweest, dat niets te maken heeft met de nieuwe dienst. Die zal overigens normaal behandeld worden bij CHZ. Naar verluidt zou de dienst vanuit Zeebrugge bij voldoende aanbod ook Tilbury aanlopen. Agent voor Feederlink in Zeebrugge wordt Herfurth & Co. Feederlink meldt nog dat tegelijkertijd met het opstarten van de nieuwe dienst er ook een derde vertrek per week komt tussen Rotterdam en South-Shields aan de Tyne. Hiermee zit de feederoperator aan 18 aanlopen per week in de Britse oostkusthavens.

de Lloyd

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 21 februari start Feederlink een container feederdienst tussen Zeebrugge en Immingham.

De dienst, met wekelijkse frequentie, zal in Zeebrugge behandeld worden aan de CHZ-teminal van PSA/HNN. Als lokaal agent van Feederlink in Zeebrugge treedt Herfurth & Co (in Zeebrugge vertegenwoordigd door Zeemar) op. Feederlink Shipping & Trading BV, met hoofdzetel in Rotterdam, is een dochter van Irish Continental Group PLC in Dublin. Feederlink werd opgericht in 1993 en verzorgt containerfeederdiensten tussen Rotterdam, South Shields, Immingham, Grangemouth en Felixstowe.Aan dit netwerk wordt nu Zeebrugge toegevoegd. Het is duidelijk dat de rederij wil inspelen op de sterk groeiende containertrafieken in de haven van Zeebrugge. Op deze nieuwe dienst wordt de ‘ARA Felixstowe’ ingezet. Het schip heeft een capaciteit van 372 TEU. Het schip zal op woensdagmiddag afvaren vanuit Zeebrugge naar Immingham, met aankomst op donderdagmorgen 05.00 uur. In omgekeerde richting is een afvaart vanuit Immingham op maandagmorgen 06.00 uur voorzien met aankomst in Zeebrugge op dinsdagmorgen 01.00 uur.

APZI


12-02-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


07-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw tijdelijk Ford-wagens via Zeebrugge

Autoconstructeur Ford leidt voor een paar weken zijn stroom van nieuwe wagens uit Genk en Saarlouis, die bestemd zijn voor het VK, opnieuw via Zeebrugge. Normaal verloopt die autotrafiek nu via Vlissingen, maar het spoornetwerk van ProRail zal tussen Bergen-op-Zoom en Roosendaal gedurende een korte periode slechts heel beperkt bruikbaar zijn. Cobelfret stuurt voor de betrokken periode twee van zijn vier schepen op de dienst tussen Vlissingen en Dagenham naar Zeebrugge, waar ze de wagens op de Zweedse Kaai aan boord nemen. Het gaat om gemiddeld twee treinen per dag extra voor de Belgische kusthaven.

de Lloyd

07-02-2007 om 16:58 geschreven door Horatio  


05-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.P&O Ferries vervoerde meer vracht op Zeebrugge

Vorig jaar was een goed jaar voor het vrachtvolume dat P&O Ferries vervoerde op zijn diensten tussen Teesport enerzijds en Rotterdam en Zeebrugge anderzijds. Voor 2007 zit er bijkomende groei in, aldus een woordvoerder van P&O Ferries. De woordvoerder van de Britse ferryoperator P&O verklaarde aan onze collega's van Lloyd's List dat de operator in 2006 de bediening van Teesside heeft uitgebreid. "Wij hebben vorig jaar volop kunnen profiteren van het feit dat Geest North Sea Line zich heeft teruggetrokken uit Teesport in 2005 en dat Superfast op zijn dienst tussen Zeebrugge en Rosyth van twee schepen naar één is overgeschakeld", aldus Allan Hull van P&O Ferries. Hij zei dat zowel de dienst op Zeebrugge als die op Rotterdam meer vracht had geboekt. In Zeebrugge kon men echter geen gegevens verstrekken over het aantal vrachteenheden dat in 2006 op de dienst naar Middlesbrough op de Tees werd vervoerd. Vanuit Rotterdam trok P&O Ferries vorig jaar het aantal afvaarten op van vijf naar zes; even veel dus als vanuit Zeebrugge, van waaruit de operator de "Norsky" en de "Norstream" inzet. Veel van de vervoerde goederen betreffen chemicaliën en daarom lijkt groei ook dit jaar niet uitgesloten, vermits een nieuwe polyethyleenfabriek wordt opgestart in de Teesportregio.

de Lloyd

05-02-2007 om 12:24 geschreven door Horatio  


28-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Het Verre Oosten bepaalt mee de groei van de haven''

Het West-Vlaamse gevoel van Joachim Coens Zeebrugge -

In 2001 nam Joachim Coens ontslag als volksvertegenwoordiger om de nieuwe topman van de Zeebrugse haven te worden. Na zes jaar is de balans heel positief. De haven bestaat dit jaar honderd jaar en de groeicijfers van de trafiek zijn indrukwekkend. In maart 2001 koos het Zeebrugse havenbestuur MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeevaartinrichtingen) op voordracht van het Brugse schepencollege vrij verrassend de toen 34-jarige Joachim Coens om de charismatische zeventigjarige Fernand Traen op te volgen als voorzitter en gedelegeerd bestuurder - de absolute topman zeg maar - van de Zeebrugse haven. Verrassend, omdat Joachim Coens op dat moment gold als één van de boegbeelden van de partijvernieuwing binnen de CVP, die door toenmalig voorzitter Stefaan Declerck was gelanceerd. Toen zijn vader, gewezen burgemeester van Damme en minister Daniël Coens, in 1992 op amper 53-jarige leeftijd na een slepende ziekte overleed, was Joachim voorbestemd om in zijn voetsporen te treden. Dat gebeurde dan ook, mede op vraag van nogal wat mensen uit de CVP.

,,Ik werd natuurlijk vrij vroeg geconfronteerd met een vader die eerst burgemeester en parlementair en later minister was'', zegt Joachim Coens. ,,Mijn vader deed aan politiek vanuit sociaal oogpunt. Hij had sociologie gestudeerd en was ooit assistent in deze materie - waarin hij overigens ook doctoreerde - aan de KU Leuven. De vragen die hij zich als politicus stelde waren dan ook: wat kan ik doen voor de mensen rondom mij, in mijn gemeente en in Vlaanderen. Dat was een visie die eveneens leefde in de familie.''

Met hoeveel kinderen was u thuis?

Joachim Coens: ,,Met z'n drieën, ikzelf en twee zussen, een oudere en een jongere. Mijn oudste zuster heeft gekozen voor het kloosterleven en verblijft in een klooster in Frankrijk.'' Velen worden al tijdens hun studies door de politieke microbe gebeten. Was dat bij u, met een vader in de hoogste politieke regionen, ook het geval? ,,Ik was er natuurlijk wel in geïnteresseerd en ik werd er thuis ook heel veel mee geconfronteerd. Ik groeide als het ware op met de politiek, maar in mijn studententijd was ik op dat vlak niet zo actief als sommige anderen. Ik studeerde voor burgerlijk ingenieur in Leuven en was wel actief in jeugdbewegingen en op sociaal vlak, maar politiek toen? Neen. Dat is pas later gekomen, na het overlijden van mijn vader.''

U hebt na uw studies een tijdje in het buitenland gewerkt, niet?

,,Ja. Van 1990 tot 1992 werkte ik voor projectontwikkelaar Besix in Dubai en van 1992 tot 1995 in Oost-Europa. Ik was trouwens in het buitenland toen vader stierf.'' Hoe bent u dan in de politiek verzeild geraakt? ,,Dat gebeurde pas na het overlijden van mijn vader. Hij heeft het dus nooit geweten. Ik was actief bij de CVP-jongeren eerst in Damme, later op provinciaal en nationaal niveau. Ik heb me destijds kandidaat gesteld als nationaal jongerenvoorzitter, maar daar heb ik aan verzaakt toen ik parlementair werd. In 1994 werd ik in de plaatselijke gemeenteraad verkozen en ben ik schepen sinds 1995.'' Vindt u het jammer dat u de burgemeesterssjerp niet hebt kunnen omgorden? Dat lukte niet in 2000 en nu ook weer niet. ,,Oh, de kiezer beslist, niet? Dat is nu eenmaal de democratie en daar kan ik mij zeker mee verzoenen. Maar wat niet is, kan komen, nietwaar?''

Wat deed u beslissen om mee te dingen naar het voorzitterschap van de Zeebrugse haven?

,,In de eerste plaats mijn interesse voor de materie. Ik ben burgerlijk ingenieur en was beroepshalve bezig met maritieme bouwkunde bij Besix. Ik was als parlementair trouwens ook in die sfeer met een en ander bezig. Ik heb onder meer meegeschreven aan het Havendecreet. Toen de CVP in 1999 noodgedwongen naar de oppositiebanken moest verhuizen, veranderde de situatie bij mijn partij nogal drastisch van beleid maken naar oppositie voeren, iets wat mij niet zozeer ligt. Ik ben immers iemand die graag vanuit een uitvoerende functie dingen kan bewerkstelligen. In dat verband heb ik in 2006 heel doelbewust gekozen voor het voorzitterschap van de MBZ.'' Ziet u uzelf nog terugkeren naar de nationale politiek? ,,Zeg nooit nooit, maar ik hoop dat ik lang mag leven en lang mag doen wat ik graag doe, en dat is momenteel deze job.''

De haventrafiek in Zeebrugge groeit gestaag en ook de cijfers van 2006 waren op zijn minst veelbelovend. Tevreden, neem ik aan?

,,2006 was voor ons inderdaad een jaar van records en daar zit de gestage uitbreiding van de haveninfrastructuur vanzelfsprekend voor veel tussen, een evolutie die trouwens nog lang niet ten einde is. Belangrijke troeven zijn in de eerste plaats de schaalvergroting die we mogelijk maakten en de opening van de nieuwe containerterminal aan het Albert II dok. In 2003 verwerkten we dertig miljoen ton. Vorig jaar was dat tien miljoen ton meer en een stijging van veertien procent tegenover 2005.'' ,,We kunnen niet ontkennen dat het containerverkeer in Zeebrugge de drijvende kracht is, maar ook andere facetten zoals het autovervoer zijn zeer belangrijk voor onze haven. De groei kwam er na een serieuze dip toen de korte verbindingen naar Dover wegvielen ten gevolge van de Kanaaltunnel. Mede door de toenemende globalisering en mondialisering van de sector konden we andere bronnen aanboren, zoals het container- en autoverkeer. Die globalisering vertaalde zich ook in steeds grotere vaartuigen en daarin hebben we ons gespecialiseerd. We proberen tevens te mikken op heel wat toegevoegde waarden en diensten die we kunnen aanbieden.'' Zoals? ,,

Wat gebeurt er met de lading, eenmaal ontscheept? Kun je daar iets mee doen?

Papier bundelen bijvoorbeeld, fruitsap verpakken, een distributiefunctie voor de goederen organiseren, opslag voor voedsel. Die bijkomende service werpt ook zijn vruchten af. Waar ik echter ook veel aandacht wil aan besteden is de invloed van de haven op zijn omgeving, op de woonkernen. We hebben hard moeten werken om de verhoudingen op dat vlak te verbeteren. Ook voor het milieu was er nogal wat werk aan de winkel.'' Er zijn in het verleden op dat vlak nogal wat discussies geweest, maar dat lijkt - onder meer door de realisatie van het Sterneneiland - veel verbeterd. ,,Inderdaad. Je mag niet vergeten dat de haven zich ontwikkelde in de jaren '80, een periode waarin niet veel werd nagedacht over zaken zoals beschermde vogelsoorten, leefomgeving of geluidshinder. In de jaren '90 kwam er een kentering en hebben we oplossingen gezocht en gevonden. Het Sterneneiland is een mooi bewijs van wat men met goede bedoelingen samen kan realiseren.''

Wat zijn nu de toekomstplannen voor de verdere uitbreiding van de havenactiviteiten?

,,De grote groei gaat gepaard met dito uitdagingen. Zo is bijvoorbeeld de ontsluiting van de haven zeer belangrijk en daar speelt onder meer de NMBS een grote rol in. De helft van de containers verlaat de haven per spoor en we willen een verdubbeling van de spoorafvoer, maar daar wordt volop aan gewerkt. We zullen het Albert II dok verder ontwikkelen - waarvan we momenteel slechts één derde gebruiken - en dat zal onze containersector van anderhalf miljoen op ruim vier miljoen eenheden brengen. Daarnaast plannen we de uitbreiding van het autosegment in de achterhaven om verder nog een 120 ha uit te rusten voor logistieke functies.'' Uitbreiden heeft blijkbaar ook veel te maken met de groeimarkten. ,,Ja, en die liggen voornamelijk in het Verre Oosten, meer bepaald China. De Aziatische markt en economie groeien aan razendsnel tempo. De grootste goederenstromen met de grootste vaartuigen lopen van en naar Azië en daar spelen we in Zeebrugge doelbewust op in. Elke dag verwerken we hier wel een diepzeecontainer naar China. Maar het gaat niet alleen om dat land. Ook Japan, Vietnam en Singapore zijn grote afzetmarkten. In Zeebrugge kunnen we dit alles dankzij een adequate infrastructuur en uitrusting op een heel vlotte manier verwerken.'' MBZ wil ook participeren in de exploitatie van de Oostendse luchthaven.

Wat moet ik daaronder verstaan?

,,De Vlaamse overheid heeft nu duidelijk gemaakt hoe ze de toekomstige structuur van de luchthaven ziet. Zij wil de verdere ontwikkeling van de infrastructuur garanderen en de exploitatie in handen geven van een maatschappij waarin ook private partners zullen zetelen. Wij willen daar als MBZ zeker een rol in spelen, omdat het een logistieke poort opent die we hoegenaamd niet gesloten willen zien.'' ,,We bekijken alles momenteel wel met de nodige voorzichtigheid. Ik denk dat het belangrijk is dat er zich bij de oproep een belangrijke, internationale private speler aandient die voor de luchthaven de nodige bedrijvigheid kan aantrekken en de luchthaven een internationaal platform geeft. Als de private sector het echter niet ziet zitten, dan moeten we ons zorgen beginnen te maken. Veel zal daar van afhangen.''

Wat denkt u over het aanhoudend bekvechten tussen de Oostendse en Zeebrugse visveiling?

,,Als MBZ hebben wij daar niet zoveel mee te maken. De Zeebrugse visveiling is een private firma die op haar gronden opereert, maar - en dat is wel belangrijk voor ons - waarrond een hele cluster van visgerelateerde bedrijven actief is. Dat vullen wij met onze diensten aan: vervoer, diepvries en meer van dat. In Oostende heeft de overheid beslist om de visveiling actief - dus ook financieel - te ondersteunen en nu zit je met een hard bevochten concurrentiestrijd op een relatief kleine markt.'' ,,De vraag is of er wel plaats is voor twee onafhankelijke visveilingen. Waarom de mogelijkheid niet eens onderzoeken om er een gemeenschappelijk bedrijf van te maken, dat - en dat kan perfect - op twee plaatsen vis veilt? Dan heb je geen vertekende concurrentie, wat nu wel het geval is.''

NB

28-01-2007 om 10:59 geschreven door Horatio  


26-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strak en modern design verleidt havenjury

Studente ontwerpt affiche eeuwfeest zeebrugge -

Kim Manhaeve uit Lijsele, studente van Syntra West Brugge, heeft de winnende affiche ontworpen voor de festiviteiten rond honderd jaar haven van Zeebrugge. Haar ontwerp werd gekozen uit 117 inzendingen. Omdat de Zeebrugse haven dit jaar honderd jaar wordt, schreef de vzw Zeehaven Brugge een ontwerpwedstrijd uit om tot een affiche te komen die alle aankondigingen rond de verjaardagsfestiviteiten zou sieren. Vier Brugse scholen met een grafische afdeling namen deel, liefst 117 ontwerpen werden ingestuurd. Kim Manhaeve uit Lijsele (bij Veurne), een 22-jarige leerlinge van het grafisch departement van Syntra West Brugge, werd tot winnaar verkozen. De laureate ontvangt 400 euro. De winnende affiche, een strak en modern design dat de nadruk legt op Zeebrugge als containerhaven, wordt op aanvraag gratis ter beschikking gesteld van verenigingen die evenementen willen organiseren ter gelegenheid van het eeuwfeest. De affiches zullen ook op acht plaatsen in Brugge te zien zijn. ,,We kregen zoveel goede ontwerpen binnen dat we ook een tweede en derde laureaat uitgekozen hebben'', zei havenvoorzitter Joachim Coens. ,,Ook met de ontwerpen van leerlingen Evie Coorevits uit Wevelgem (van Syntra West Brugge) en Rafaël Iskandarian uit Roeselare (van het VTI in Brugge) zullen we nog iets doen.'' Bij de feestelijke ingebruikname van het Albert II-dok op 7 en 8 juli zullen alle ingediende ontwerpen worden geëxposeerd in de haven. Nadien worden ze van 10 tot 15 juli opgenomen in de tentoonstelling Zeebrugge in beeld in het Provinciaal Hof op de Markt in Brugge.

De affiches kunnen aangevraagd worden bij Zeehaven Brugge vzw, Ter Wallestraat 10, 8380 Lissewege. E-mail: zeehavenbruggevzw@telenet.be

NB

26-01-2007 om 08:45 geschreven door Horatio  


24-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snelweg jaagt Knokke in gordijnen

De aanleg van de AX, de nieuwe autosnelweg die de expreswegen Brugge-Zeebrugge (N31) en Knokke-Antwerpen (N49) met elkaar moet verbinden zorgt voor de nodige commotie in Vlaanderen.

De weg moet er voor zorgen dat de haven van Zeebrugge beter bereikbaar is. In Knokke-Heist levert de mogelijke aanleg van de snelweg de nodige protesten op. Vanaf de molen van Hoeke tot aan het aan de Nederlandse grens gelegen dorp Westkapelle zou het traject naar Zeebrugge voor te grote overlast zorgen. Volgens veel bewoners hebben deskundigen weinig oog voor de leefbaarheid in hun dorpen. De gemeente Knokke-Heist stelt alles in het werk om de AX zo ver mogelijk van de dorpskernen te houden en ook de visuele en geluidshinder te beperken door de weg in te bedden in het landschap.

Het AX-comité ijvert voor een oplossing gebaseerd op het gezond verstand.

Omdat de AX met zijn op- en afritten naar Knokke ook rechtstreekse gevolgen zal hebben op de toeristische verkeersstroom roept burgemeester Graaf Leopold Lippens de inwoners op waakzaam te zijn. Het schokt het gemeentebestuur bovendien dat men geen geluidsbermen wil aanleggen en alleen stelt dat de bewoners maar extra geluidsisolatie aan ramen en daken moeten aanbrengen. De omgekeerde wereld, vindt het college. Zeker in het geval van een nieuw aan te leggen weg moet het geluid bij de bron worden aangepakt. Voor Knokke-Heist verdient de variant die een grotere afstand garandeert van de woonkernen de voorkeur. Ook al omdat er voldoende oppervlakte overblijft voor landbouwactiviteiten. Het college kan zich absoluut niet vinden in de manier waarop de AX in het landschap is ingekleed. De aanleg op minstens één meter boven het maaiveld, op sommige plaatsen gecombineerd met geluidspanelen, tast het polderlandschap ernstig aan. Het gemeentebestuur werkte daarom drie voorstellen zonder verlichtingspalen uit waarbij de AX aan het zicht wordt onttrokken door een dam met groen. Dit sluit perfect aan bij het bestaande dijkenlandschap en bij de bomenrijen langs de grote afwateringskanalen. Verder vindt het gemeentebestuur de voorgestelde kruisingen over de Oostkerke- en Dudzelestraat onaanvaardbaar. Vooral voor de Oostkerkestraat zou een brugconstructie met lengte van 250 meter over de AX, behalve onaanvaardbare aantasting van het landschap, zware geluidsoverlast betekenen.

Het dagelijks bestuur van Knokke-Heist dringt er ook op aan dat eerst het stuk op Brugs grondgebied afgewerkt wordt, zodat alle zwaar vervoer volwaardig langs de expresweg van Brugge de autosnelweg kan bereiken. Indien eerst de AX op het grondgebied van Westkapelle wordt gerealiseerd, zullen de meeste vrachtwagenchauffeurs geneigd zijn om via deze nieuwe autoweg de haven te bereiken, wat bijkomende lawaai-, geur- en emissiehinder voor de omwonenden zal meebrengen. Het verlies aan landbouwgrond wordt in Westkapelle geschat op veertig hectare.

(BN/DE STEM)

(note:)

de AX ontsluiting en de N31 ontsluiting zijn beiden even dringend , ze staan ook los van elkaar omdat de ene (ax) richting Antwerpen en Nederland enz bediend en de N31 de regio's richting Kortrijk , Frankrijk , Brussel enz .... , de verdeelsleutel op vlak van het transportvervoer voor en naar de Zeebrugse haven  ligt momenteel op zo'n 35% die over de AX zou gaan en 65% richting N31 , dus enkel op basis van volume kan je stellen dat de N31 belangrijker is. Wat betreft de veiligheid en de overlast die er nu is op weg richting Antwerpen zou men het dossier beter voorrang geven met in acht name weliswaar van de bestaande woonkernen teneinde een minimum van overlast te garanderen ,want met de steeds verder toenemende samenwerking op vlak van uitwisseling van goederen tussen Antwerpen en Zeebrugge zal deze bestaande situatie voor alle partijen onhoudbaar worden. Nu daar zal de elite van het " zoute " zich geen zorgen over maken want zij hebben hun Heliport om tijdens de weekends op en neer te fladderen naar hun buitenverblijf , alsof het op en aanvliegen van die helikopters geen geluidshinder met zich meebrengt ...............!!


24-01-2007 om 13:48 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge start jaar met twee nieuwe lijndiensten

Havenvoorzitter Joachim Coens heeft tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Zeebrugse havengemeenschap opgeroepen dat de service die de haven biedt, mee zou groeien met de goederentoename. Zeebrugge kende vorig jaar een groei van circa 14 procent. De havenvoorzitter somde zeven servicedomeinen op die in het oog moeten worden gehouden.

Het gaat ondermeer om de maritieme toegang, de ketenbenadering van de schepen tussen hun aanmeldiging op zee en de kaai, de haveninfrastructuur, de veterinaire keuring en de realisatie van een nieuwe maritieme logistieke zone in de achterhaven. Coens hoopt in het jubileumjaar 2007 de kaap van de 40 miljoen ton te overschrijden.

Vandaag start trouwens een nieuwe containerlijn in Zeebrugge. Samskip zal opereren vanop de CHZ-terminal naar Ierland. Volgende week wordt in Zeebrugge ook een nieuwe bananenlijn uit Ecuador verwacht.

kw

24-01-2007 om 13:23 geschreven door Horatio  


23-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECL maakt plannen bekend voor estuaire vaart op Zeebrugge

Estuary Container Lines (ECL) heeft zijn plannen bekend gemaakt om vanaf begin 2008 twee estuaire containerschepen in te zetten op Zeebrugge. Het initiatief staat onafhankelijk van de plannen van andere estuaire operatoren, die in onderhandeling zijn met Waterwegen en Zeekanaal over gesubsidieerde diensten met estuaire schepen op de Belgische kusthaven. De casco's van de twee schepen die ECL zal inzetten zijn momenteel in aanbouw in Rusland en zullen na de zomer afgebouwd worden in België. Zij krijgen een capaciteit van 450 TEU.

de Lloyd

23-01-2007 om 19:06 geschreven door Horatio  


19-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven lag volledig lam

Het onstuimige weer heeft gisteren de haven van Zeebrugge volledig lamgelegd. Al van 's ochtends werden geen loodsen meer uitgestuurd, waardoor het Zeebrugse scheepvaartverkeer volledig stilviel, net als in de havens van Antwerpen, Gent en Oostende. Ook de containerterminals van Zeebrugge lagen stil terwijl de beukende storm, met windstoten tot boven de 120 kilometer per uur, over de streek trok. Op zee aan de Westhinder werd een windkracht van elf beaufort gemeten, wat overeenkomt met een snelheid van 126 kilometer per uur. In de Zeebrugse haven werden op de oude havendam snelheden gemeten tot 112 kilometer per uur. Op de westelijke strekdam, die enkele kilometers in zee loopt, werden windstoten gemeten tot 126 kilometer per uur. In Cadzand, net over de grens, raakte de teller tot 130 kilometer per uur. ,,Normaal komt dit weer in de herfst voor, niet in januari'', zegt havenbestuurder Joachim Coens. ,,Dit zijn lastige dagen voor de haven. Het schip van Maersk bleef de hele dag aan de kaai, terwijl het normaal s'morgens al had moeten vertrekken. Ook heel wat autocarriers bleven liggen.''

NB

19-01-2007 om 18:45 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coens zet lijnen uit voor jarige haven

Volgens havenvoorzitter Joachim Coens zal de haven van Zeebrugge ook in het jubileumjaar 2007 sterk blijven groeien. Maar de service en de infrastructuur moeten meegroeien. De haven van Zeebrugge viert dit jaar zijn eeuwfeest. Volgens bestuurder Joachim Coens is de eeuweling in blakende gezondheid. ,,Als containerhaven zitten we op kruissnelheid'', zegt Coens. ,,Het aantal diensten die Zeebrugge aandoen, zal dit jaar ook opgevoerd worden.

Zo zet containerrederij Maersk Line onze haven vanaf april op een tweede vaarschema naar Azië. Zeebrugge is daarbij eerste aanloophaven in Europa.''

,,De IJslands-Nederlandse groep Samskip gaat van start met een shortsea-containerdienst vanuit Zeebrugge naar Ierland'', zegt Coens. Samskip wil Zeebrugge uitbouwen tot een belangrijk vrachtknooppunt in Noord-Europa.

Volgens Coens zal de expansie zich nog doorzetten, maar moeten alle aspecten van de haven meegroeien. ,,De maritieme toegang werd in 2006 verdiept. Een verbreding dringt zich op. De haven moet optimaal toegankelijk blijven, maar ook de volledige keten van in zee tot aan de kaai moet voor de schepen zo optimaal mogelijk functioneren'', zegt Coens. De havenvoorzitter hamert op het belang van de ontsluiting van de haven. ,,De binnenvaart noteerde een groei van 27 procent. In 2007 begint de haalbaarheidsstudie rond de Brugse Ommevaart: het is cruciaal dat we daarin een doorbraak te realiseren.'

' Begin 2008 gaat ook een geïntegreerd centrum aan de Minister Beernaertstraat van start. Het zal onderdak bieden aan de douane, de scheepvaartpolitie en het Federaal Voedselagentschap.

NB

19-01-2007 om 18:39 geschreven door Horatio  


18-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge wil voortgaan op elan van 2006

Zeebrugge heeft het jaar van zijn eeuwfeest met groot vertrouwen ingezet, na de sterke prestatie op het stuk van de overslag die vorig jaar kon worden opgetekend. APZI-voorzitster Erna Vienne vroeg op de nieuwjaarsreceptie van haar vereniging wel voor blijvende aandacht voor ondermeer de ontsluiting van de kusthaven en pleitte voor een doordachte invulling van de wet op de havenarbeid. MBZ-voorzitter Joachim Coens onderstreepte dat de groei van de volumes gepaard moet gaan met een evenredige verbetering aan de kant van de kwaliteit van de dienstverlening.

de Lloyd

18-01-2007 om 16:36 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs