Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

16-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys start bouw compressiestation in Zelzate

Fluxys, de beheerder van het Belgische aardgasnet, is gestart met de bouw van een compressiestation in Zelzate. Het station zal in juni 2008 in gebruik worden genomen en is goed voor een investering van 93 miljoen euro.

De bouw van het compressiestation is de eerste fase van een Belgische infrastructuurproject van 400 miljoen euro dat Fluxys in juni vorig jaar aankondigde. Met het nieuwe compressiestation in Zelzate, een van de verbindingen tussen het aardgasvervoersnet van Fluxys en de Nederlandse operator GTS, wil Fluxys de capaciteit op zijn net optrekken en zo de verwachte verbruikersgroei in Belgie opvangen.

Het nieuwe station maakt verder dat de stromen naar de aardgasopslag in Loenhout worden verbeterd. In een latere fase zal Fluxys van de installatie ook gebruikmaken om capaciteit te leveren voor de toekomstige vraag naar internationale doorvoer van aardgas vanuit Zelzate in de richting van Zeebrugge.

Een tweede luik van het Belgische infrastructuurproject van 400 miljoen euro bestaat uit de aanleg van een tweede leiding op de as Eynatten-Zeebrugge tussen Eynatten en Opwijk, en uit de uitbreiding van de ondergrondse opslag in Loenhout. Het Belgische project maakt deel uit van een ruimer investeringsprogramma voor de periode 2005-2014 ter waarde van 1.350 miljoen euro.

de Tijd

16-01-2007 om 15:16 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen investeert 17miljoen in luchthaven

Leterme gelooft in samenwerking met haven Zeebrugge

Yves Leterme en Kris Peeters gaven gisteren toelichting bij de nieuwe beheersstructuur van de Oostendse luchthaven. Vlaanderen investeert zeventien miljoen euro. Er komt een splitsing in een Luchthaven Ontwikkeling- en een Luchthaven Exploitatiemaatschappij. Minister-president Yves Leterme (CD&V) en Vlaams minister Kris Peeters (CD&V) gaven gisteren toelichting bij het plan dat een duurzame en rendabele exploitatie van de luchthaven Oostende-Brugge mogelijk moet maken. ,,Voor de basisinfrastructuur zal de Vlaamse regering zeventien miljoen euro investeren'', zegt minister Peeters. ,,Voor de brandweer en de veiligheid op de luchthaven is er een jaarlijkse bijdrage van 3,8 miljoen euro.'' Vlaanderen investeert vier miljoen euro in de taxibaan, vijf miljoen euro in een nieuwe toplaag voor de startbaan en zes miljoen euro voor een nieuwe riolering. ,,Uit de resultaten van de studie en uit de besprekingen binnen de regionale werkgroep, werd geopteerd voor een splitsing in een Luchthaven Ontwikkelingmaatschappij (LOM) en een Luchthaven Exploitatiemaatschappij (LEM).

De LOM zal als nv van publiek recht verantwoordelijk zijn voor de basisinfrastructuur, het operationeel houden van de luchthaven en de veiligheid en de brandweer. De LEM is een nv van privaat recht die instaat voor de exploitatie van de luchthaven'', zegt minister Peeters. Zeehavens ,,Deze structuur heeft het voordeel dat de Vlaamse overheid bij een eventueel falen van de exploitatiemaatschappij van de luchthaven de gronden in handen heeft.'' De nieuwe beheersstructuur moet vanaf 1 januari 2008 operationeel zijn. De Vlaamse regering schrijft daarom nu een tender voor, waarbij privémaatschappijen hun kandidatuur kunnen stellen voor de exploitatie. Inschrijvers kunnen met gesloten briefjes een bod doen, waarna de koop aan de hoogstbiedenden wordt toegewezen.

De Oostendse haven stelt zich kandidaat samen met de haven van Zeebrugge, de West-Vlaamse intercommunale WVI en een privépartner uit de luchtvaartsector. Minister-president Yves Leterme is te vinden voor het voorstel van havenvoorzitter Johan Vande Lanotte. ,,Alle kandidaten krijgen een eerlijke kans, maar ik heb met genoegen genoteerd dat beide havens elkaar de hand schudden. Deze samenwerking zou deuren openen, en kan heel belangrijk zijn voor de logistieke dienstverlening in de provincie'', aldus minister-president Leterme.

NB

16-01-2007 om 04:13 geschreven door Horatio  


15-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rail Meets Road IV wil inhaalbeweging voor ontsluiting havens

Op het Brusselse Autosalon werd maandag voor de vierde keer het Rail Meets Road-congres georganiseerd. Het congres, dat georganiseerd wordt door Febiac, het VBO en de NMBS, heeft dit jaar als thema "Naar betere achterlandverbindingen voor de Belgische havens". Meer investeringen in het wegen- en spoorinfrastructuur en een efficiënter gebruik van de bestaande infrastructuur blijken de belangrijkste hefbomen voor de ontsluiting van onze havens.

De vijf Belgische havens (Antwerpen, Gent, Oostende, Zeebrugge en Luik) leveren een directe toegevoegde waarde van 14 miljard euro van het bruto binnenlands product (5 pct) en zijn goed voor ruim 117.000 directe jobs. Om het succes van die havens te garanderen, is de ontsluiting met het hinterland van cruciaal belang. Multimodale vervoersstrategieën (o.a. water-, spoor- en wegvervoer) zijn daarbij een absolute noodzaak. Om die vervoersstromen in het interland vlot te laten verlopen, zijn onder andere meer investeringen in ons wegennet nodig. "Op dat vlak is ons land aan een inhaalbeweging toe: de weginvesteringen bedragen al jaren amper 1 pct van het BNP. Ter vergelijking: Nederland besteedt jaarlijks 6 miljard euro aan zijn wegennet, vier keer meer dan België", stellen de organisatoren in een gezamenlijk persbericht. Daarnaast moet de bestaande weginfrastructuur efficiënter benut worden. Een van de mogelijkheden daarvoor is het inzetten van zogenaamde Eco-combi's (mega-trucks). "In Nederland is men reeds een proefproject opgestart. Daar werd aangetoond dat Eco-combi's niet onveiliger zijn, een stuk milieuvriendelijker en de files niet langer maar korter maken.", luidt het. "Waar wacht België nog op om met een eigen proefproject te beginnen?".

Ook de ontsluiting per spoor is cruciaal. De NMBS wijst onder meer op de investeringen in de Liefkenshoektunnel en het NARCON-project. NARCON is het netwerk van pendeltreinen tussen Antwerpen aan de ene kant en Zeebrugge, Kortrijk, Moeskroen, Charleroi en Athus aan de andere kant waardoor jaarlijks 200.000 vrachtwagens "van de baan worden gehaald". Toch is er volgens VBO-topman Rudi Thomaes vooral wat betreft de spoorontsluiting van de havens "nog veel werk aan de winkel". Naast infrastructurele ingrepen kan de ontsluiting van de havens ook gestimuleerd worden door verdere technologische innovaties in de logistieke sector (bv. traceren van goederen) en door verdere administratieve vereenvoudiging. Zo pleitte VBO-topman Thomaes voor een nauwere samenwerking tussen de privé- en publieke sector op het vlak van moderne en "paperless" administratie voor de douane.

De Tijd

15-01-2007 om 17:24 geschreven door Horatio  


14-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maersk Line loopt ook in kader van tweede Aziatische loop Zeebrugge aan

In het kader van de herstructurering van zijn diensten tussen Noord- en Zuid-Europa enerzijds en Azië anderzijds zal de APMT- terminal in Zeebrugge van Maersk Line een tweede aanloop toegewezen krijgen. Naast de AE10-loop zal vanaf april ook de AE9-loop op Zuidoost-Azië Zeebrugge aanlopen. De Noordzeehaven zou als eerste bij aanvoer worden bediend.

de Lloyd

14-01-2007 om 00:44 geschreven door Horatio  


10-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Godetia vertrekt voor diplomatieke missie

Op de marinebasis van Zeebrugge vertrekt het schip de Godetia. Het schip gaat twee maanden op diplomatieke missie naar de Afrikaanse Westkust. De Godetia moet onder meer minister van Defensie André Flahaut bijstaan tijdens zijn handelsmissie in Afrika. De hoofdopdracht van de Godetia is humanitaire hulpgoederen in verschillende Afrikaanse landen te leveren. Het gaat onder meer om medicijnen en kledij. Godetia De operatie langs de Afrikaanse Westkust heeft de naam "African Enterprise" gekregen. De Godetia zal tijdens de missie ook een bijdrage leveren in de strijd tegen piraterij, drugs- en mensenhandel. Het schip heeft de bevoegdheid gekregen om bewegingen op zee te monitoren en er informatie over te verzamelen. Die informatie kan dan worden doorgegeven aan de autoriteiten. Het schip zal onder meer aanmeren in Benin, Congo, Zuid-Afrika en Marokko. 98 bemanningsleden uit verschillende regio's van België zijn aan boord van de Godetia. Ze zouden terug zijn in Zeebrugge op 11 maart.

VRT

10-01-2007 om 11:43 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infrabel investeert in Zeebrugse haven

Infrabel bouwt in het Zeebrugse havengebied een nieuw rangeerstation voor goederentransport. Daarmee gaat een investering van ongeveer € 125 miljoen gepaard. De renovatie moet de NMBS meer mogelijkheden bieden om de toenemende containertrafiek te verwerken en de groei van de havenactiviteiten op te vangen. Op termijn moet de capaciteit van het rangeerstation verdubbeld worden. De werken vangen aan in 2009 en moeten tegen 2013 rond zijn. (MH)

DS

10-01-2007 om 11:33 geschreven door Horatio  


09-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samskip ontwikkelt shortsea-diensten op CHZ-terminal

Samskip, de Europese marktleider in shortsea shipping, en PSA HNN, een vooraanstaande terminaloperator, zullen gezamelijk Zeebrugge verder uitbouwen tot een belangrijke draaischijf voor de shortsea-activiteit in Noord-Europa. Na gezamenlijk de markt, de behoeften en de opportuniteiten voor de uitbreiding van de activiteiten van Samskip in België te hebben onderzocht, hebben beide het project positief geëvalueerd. PSA HNN zal Samskip een specifieke oplossing bieden voor haar toekomstige groei, Samskip zal de installaties van PSA HNN gebruiken om haar business plan te ondersteunen. De eerste dienst in het kader van deze overeenkomst zal in januari de Container Handling Zeebrugge terminal van PSA HNN aandoen. Samskip zal vanaf dan een wekelijkse verbinding tussen Zeebrugge en Ierse havens verzorgen. Het eerste schip dat in het kader van deze dienst in Zeebrugge afmeert, wordt op 18 januari 2007 aan de Container Handling Zeebrugge-terminal verwacht. Deze nieuwe activiteit is een belangrijke ontwikkeling voor de positionering van Zeebrugge als een strategisch gelegen shortsea haven.

APZI

(hier de link naar de press release op de samskip website)

09-01-2007 om 00:00 geschreven door Horatio  


03-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse visveiling investeert in vissorteermachines

De Zeebrugse Visveiling gaat dit jaar 2,5 miljoen euro investeren in nieuwe vissorteermachines. De investering komt bovenop de uitbouw van het European Fish Centre (EFC) ter waarde van 1 miljoen euro. Het gaat om nieuw loodsen voor visverwerking met een oppervlakte van 3.000 vierkante meter. De Zeebrugse visserijsector verwacht ook veel van de groeiende containertrafiek op Zeebrugge. Het EFC wordt klaargestoomd om de aangevoerde diepgevroren vis te verwerken en te herverdelen. De Zeebrugse reders blijven intussen hun trouwheid aan de ZV garanderen. In 2007 hebben ze al hun tong in hun thuishaven geveild. Daardoor ontstaat er een constante aanvoer en een goede prijs. Focus

03-01-2007 om 23:09 geschreven door Horatio  


31-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer een jaar voorbij
Ziezo , het zit er op voor dit jaar .Wat begonnen is als een persoonlijke verzameling van persknipsels  moet ik stilaan vaststellen dat er nog zoveel meer mensen zijn met een gedeelde interesse over onze kusthaven.
Gelet op het feit dat ik zelf nergens deze blog promoot maar dat de teller desondanks blijft stijgen op vlak van bezoekersaantal zal ik met veel plezier een 2' de jaargang ingaan met hopelijk nog veel meer positief nieuws en indien de tijd voorhanden is met meer en meer fotomateriaal.
Al bij al  is de opzet nog steeds hetzelfde gebleven, zonder veel poespas een soort van archiefsite aan te leggen mbt tot de haven in al zijn activiteiten.
Bij deze wens ik dan ook alle bezoekers en hun familie een feestelijk nieuwjaar !!

Pozmaster

31-12-2006 om 10:46 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exotisch feest voor havenvoorzitter
The future is large' schrijft havenvoorzitter Joachim Coens op zijn nieuwjaarskaartjes en hij voegt er zijn extra large wishes aan toe. In 2007 wil Coens de symbolische kaap van de 40 miljoen ton behandelde goederen overschrijden. Er komt geen einde aan het succesverhaal van de Zeebrugse haven. Jaar na jaar worden nieuwe records gevestigd. Ook de prognoses voor 2007 zijn eensluidend positief. Havenvoorzitter Coens, ook schepen in Damme, hoopt dat er volgend jaar minstens 40 miljoen ton goederen door de Zeebrugse haven behandeld zullen worden. De toegang tot de haven werd inmiddels een meter dieper gemaakt en volgend jaar staat er ook een verbreding gepland. Steeds grotere containerschepen komen naar Zeebrugge. Op Kerstdag vestigde de Gudrun Maersk met 11.000 containers en een lengte van 367 meter een Zeebrugs record. In 2007 moet ook het zusterschip Emma Maersk, dat 400 meter lang is, de haven kunnen binnenvaren.

Cursus salsadansen

Niet alleen de recordcijfers vormen een aanleiding om te feesten. Volgend jaar viert de haven van Zeebrugge haar honderdste verjaardag. Er komt een postzegel van de zeehaven op de markt, maar het hoogtepunt wordt ongetwijfeld het driedaagse Polé Polé-festival op het evenementenplatform in Zeebrugge. Havenvoorzitter Coens heeft zich met een cursus salsadansen al enigszins voorbereid op het exotische muziekfeest. Heupwiegend stapt hij het nieuwe jaar in, op weg naar een volgende record.

NB

31-12-2006 om 10:27 geschreven door Horatio  


28-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vissersboot Flamingo veroordeeld

De schipper en de eigenaar van de Z548 Flamingo werden door een rechtbank in het Britse Liverpool veroordeeld tot een boete van 8.000 Britse pond (11.921 euro) en 3.077 pond (4.585 euro) kosten voor het overtreden van de Britse visserijwetgeving. In oktober vaarde het Belgische vissersvaartuig twee keer de haven van Liverpool binnen. Beide keren beging de Z548 overtredingen. De eigenaar en de schipper werden veroordeeld omdat ze niet vier uur van tevoren bij het UK Fisheries Call Centre hun vermoedelijke aankomsttijd doorgaven. Ze werden ook schuldig bevonden aan het niet bijhouden van een accuraat logboek en aan het niet indienen van een juiste verklaring over hun vangst.

NB

28-12-2006 om 11:43 geschreven door Horatio  


26-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PURELINES: NIEUWE DIENST OP WEST-AFRIKA

Onder de naam "PureLines" start een nieuwe maandelijkse roro-dienst tussen Zeebrugge en West-Afrika: de haven van Lagos (Tin Can Island) in Nigeria en de havens van Malabo en Bata in Equatoriaal Guinea.
De eerste afvaart vanuit Zeebrugge is voorzien op 10 januari 2007. Op de dienst wordt de MV 'Sea Albatross' ingezet.
Het schip wordt behandeld aan de kade van BNFW (kaai 403). Op de heenreis worden wagens, vans, trucks, trailers en zwaar rollend materieel aan boord genomen. De terugreis staat ook open voor containers en conventionele cargo.

apzi

26-12-2006 om 00:06 geschreven door Horatio  


25-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUW SCHIP OP ZEEBRUGGE-ROSYTH DIENST

Photobucket - Video and Image Hosting


De Attica Group heeft bekend gemaakt dat de MV 'Blue Star 1' eind januari 2007 zal ingezet worden op de dienst van Superfast Ferries tussen Zeebrugge en Rosyth.
De 'Blue Star 1' vervangt de 'Superfast X' die eerder dit jaar verkocht werd en in de loop van februari 2007 overgedragen wordt aan de nieuwe eigenaars. De 'Blue Star 1' werd gebouwd in het jaar 2000 en zal op de dienst tussen België en Schotland met een capaciteit van 830 passagiers, 120 personenwagens en 100 vrachteenheden ingezet worden.
De dienstsnelheid van het schip bedraagt 28 knopen. Het vaarschema, zoals van toepassing met de 'Superfast X' wordt behouden. Het nieuwe schip biedt 1ste klassefaciliteiten en -diensten waaronder 2 restaurants, 4 bars, shops, speelruimte voor kinderen, conferentiezalen, een discotheek, filmzaal en passagierslift.

apzi

25-12-2006 om 23:46 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge ontvangt grootste containerschip ooit

Aan de AMP Terminal in Zeebrugge is maandagmorgen het Deense containerschip "Gudrun Maersk" aangemeerd. Het gaat om het grootste containerschip dat ooit de haven binnenvaarde. Het schip meet 367 op 43 meter en heeft een diepgang van 15 meter.

Het havenbestuur legde bijzondere nautische voorwaarden op voor het aanlopen van de haven. Het schip heeft een capaciteit van 11.000 TEU of twintigvoetcontainerequivalent. Het vorige record in Zeebrugge stond op naam van de Xin Los Angeles. Dat schip heeft een capaciteit van 9.600 containers.

In een labo worden momenteel testen uitgevoerd of in 2007 de Emma Maersk Zeebrugge kan aanlopen. Dat is het grootste containerschip ter wereld. Het is net geen 400 meter lang. Zeebrugge plant binnenkort ook een verbreding van haar toegangsgeul "Pas van 't Zand". Die verbreding moet voor meer veiligheid zorgden voor in en uitvarende schepen.

belga

25-12-2006 om 17:07 geschreven door Horatio  


23-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Licht op groen voor bouw handelspark Blauwe Toren

Opening gepland in voorjaar van 2008

Het Brugse schepencollege heeft gisteren de plannen goedgekeurd voor de bouw van een handelspark aan de Blauwe Toren in Sint-Pieters. De aanvraag van de groep Codic omvat het oprichten van gebouwen voor volumineuze handel en een hypermarkt met een bebouwde oppervlakte van 35.375 vierkante meter op een perceel van 163.400 vierkante meter.

De toegang tot het handelspark komt langs de Blankenbergse Steenweg, waar op kosten van de nv Codic Blauwe Toren een rotonde wordt aangelegd. Er komt een parkeerterrein voor 1.800 wagens en een stalling voor 480 fietsen. Het schepencollege gaf in oktober een socio-economische vergunning. De nv Codic Blauwe Toren had tegen enkele voorwaarden uit deze vergunning beroep aangetekend. Vorige maand werd ook een milieuvergunning verleend en gisteren volgde dus de goedkeuring van de stedenbouwkundige aanvraag.

Mobiliteit

De nv Codic Blauwe Toren rekent erop in maart met de werken te starten. De bouw van de rotonde zou al in het najaar klaar moeten zijn. Voor de opening van het handelspark zelf hoopt de groep op het voorjaar van 2008. Op het vlak van mobiliteit lopen gesprekken tussen de nv Codic Blauwe Toren en De Lijn over het doortrekken van buslijn 23 (Station-Waggelwater/Blauwe Toren) tot op het handelspark. In een overeenkomst met de uitbaters van de handelspanden wordt ook opgenomen dat zij een bedrijfsvervoersplan moeten opmaken.

NB

23-12-2006 om 06:37 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Zeebrugge geïnteresseerd in Oostendse luchthaven

ZEEBRUGGE

Het havenbestuur van Zeebrugge heeft eventueel interesse in de uitbating van de luchthaven Brugge-Oostende. Dat heeft havenvoorzitter Joachim Coens vrijdag meegedeeld. ,,Onze interesse zal verder afhangen van de modaliteiten die de Vlaamse regering vastlegt,'' zegt Coens. De Vlaamse regering lanceerde vrijdag het voorstel om de Oostendse luchthaven in te passen in een structuur met een luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) en een luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM).

,,De vraag is wat de verhouding zal zijn tussen beide'', verduidelijkt Coens. ,,De exploitatiemaatschappij zal aan de ontwikkelingsmaatschappij moeten betalen. De vraag is of dit verhaal rendabel wordt. We zijn wel geïnteresseerd in de regionale betrokkenheid bij de uitbating van de luchthaven.'' Coens wijst ook op de houding van de havencommissaris. Die moet zijn goedkeuring geven aan een eventuele samenwerking voor de uitbating van de Oostendse luchthaven.

,,Momenteel is er echter weinig synergie tussen de Zeebrugse zeehaven en de Oostendse luchthaven.'' Vlaams minister Kris Peeters stelde ook een gelijkaardig model op voor de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem.

DS

23-12-2006 om 06:13 geschreven door Horatio  


22-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recordjaar voor haven Zeebrugge

De haven van Zeebrugge behandelde in 2006 een totaal volume van 39,3 miljoen ton. Dit betekent een groei van 13,6% t.o.v. het jaar 2005. Zeebrugge is hiermee de sterkste groeier binnen de Hamburg-Le Havre range. Dit werd bekendgemaakt door Joachim Coens, voorzitter-gedelegeerd bestuurder van het Havenbestuur Zeebrugge tijdens een persconferentie vanmorgen.

1. Containers
Zeebrugge behandelde in 2006 een volume van 1.640.000 TEU, 16,5% meer dan in het jaar 2005. In tonnage stijgt de containertrafiek met 14,5% tot bijna 18 miljoen ton. De haven vestigt hiermee opnieuw een absoluut record. In 2006 ging APM Terminals van start aan het Albert II-dok zuid. Zeebrugge is wekelijks verbonden met Centraal-Amerika en de Westkust van Zuid-Amerika via de Maersk Line Andean1 Service, met Oceanië via de OC1 Pendulum Service, met het Midden-Oosten en India via de ME1 Service en met het Verre Oosten via de AE10 Service. Vanaf januari 2007 start de Central America and Caribbean Express (CRX), die hoofdzakelijk bananen en ananas zal aanvoeren vanuit Costa Rica, Puerto Rico, de Dominicaanse Republiek, Jamaica en Panama. CMA CGM (behandeld op de CHZ-terminal) dreef de capaciteit gevoelig op voor haar diensten naar Azië. De Franse rederij werkt hiervoor samen met China Shipping Container Line CSCL. Voor deze diensten worden schepen van 9.600 TEU ingezet. De South China Express (SCX) (APL/MOL/Huyndai) noteerde opmerkelijke groeicijfers (+70%). De diensten naar het Verre Oosten stegen in totaal met 25%. De uitgevoerde verdieping van de Pas van het Zand en de haventoegang (was een topprioriteit gerealiseerd in 2006) stelt de toekomst voor Zeebrugge als diepzeecontainerhaven veilig.

2. Roll-on/Roll-off
Zeebrugge blijft een toonaangevende roro-haven. Er werd een volume opgetekend van 12,3 miljoen ton of een groei van bijna 4%. Het aantal vrachtwagens nam toe met 3,6% tot 975.000 eenheden. Opmerkelijk is de stijging voor de diensten naar Scandinavië (+15%) en Zuid-Europa (+22%). Voor de behandeling van nieuwe wagens, is Zeebrugge absolute wereldleider met een recordvolume van 1.930.000 eenheden (+11,3%). Aan het Minervaplein werd een cardeckgarage gebouwd. PSA HNN verkocht dit jaar haar roro-divisie aan de Japanse rederij NYK. Het betreft roro-terminals aan het Noordelijk Insteekdok en het Zuidelijk Kanaaldok en hun respectievelijke pdi-centres. De tweede fase van de deepsearoro-terminal aan de Bastenakenkade gaat volgend jaar in (van 27 naar 54 ha). De terminal aan de Bastenakenkade werd operationeel begin dit jaar. Cobelfret Ferries lanceerde voor haar dienst ZB-Killingholme een nieuw type roro-schip, de m/s Pauline, met een extra grote laadcapaciteit (258 trailers of 746 roro-containers en 655 wagens). Superfast Ferries gaat eind januari over tot de vervanging van de Superfast X door de Blue Star 1 (verhoging capaciteit van 500 naar 800 passagiers).

3. Stukgoed
Voor het stukgoed eindigt de teller op 1.030.000 ton of 1,8% meer dan vorig jaar. De dienst naar Kameroen van Horn Linie werd stopgezet. Vanaf januari 2007 verbindt "PureLines" Zeebrugge met Nigeria en Equatoriaal Guinea, met roro als heenvracht en containers en conventionele lading als terugvracht. Volgend jaar start Seatrade een nieuwe wekelijkse bananenlijn op tussen Zeebrugge en Ecuador.

4. Vloeibare en vaste bulk
De vloeibare bulk is goed voor 6,2 miljoen ton (+37,6%). Dit is vooral te danken aan de hogere aanvoer van LNG (54 schepen i.p.v. 36 tegenover vorig jaar). Zeebrugge ontving tevens het grootste LNG-schip ooit in de haven, nl. de MS 'Al Marrouna' met een capaciteit van 152.000m³. De vaste bulk bedraagt 1.970.000 ton (+14,6%). Tropicana Zeebrugge verpakte 161 miljoen liter vers fruitsap. 2007 voorspelt een groei tot 191 miljoen liter.

5. Distributie
Bandenproducent Bridgestone Logistics opende dit jaar de derde fase van de uitbreiding van haar Europese logistieke centrum in de Zeebrugse achterhaven. Het complex is nu 87.500m² groot en kan 1,3 miljoen banden stockeren. Transportbedrijf 2XL opende haar gloednieuwe distributiemagazijn. Van hieruit wordt de Britse markt bevoorraad met o.a. water van Danone. Binnenkort worden ook papierwaren getransporteerd naar Groot-Brittannië.

6. Cruises
2006 telde in totaal 54 cruiseschepen tegenover 52 in 2005. Voor 2007 staan nu al 57 aanlopen op het programma.

7. Binnenvaart
De binnenvaart noteerde ook een recordcijfer van 970.000 ton of 40.000 TEU, 30% meer dan vorig jaar. In totaal ontving de haven 1.755 schepen, 400 meer dan in 2005. Volgend jaar moeten de estuaire containerschepen een realiteit worden. In 2007 start de haalbaarheidsstudie rond de Seine-Scheldeverbinding, ook wel de "Seine-Schelde West" genoemd. De studie zal nagaan hoe vanuit de Vlaamse kusthavens een ontsluiting door de binnenvaart kan gerealiseerd worden via het Afleidingskanaal van de Leie. Bedoeling is om de binnenvaart rond Brugge te ontlasten. Europa erkent deze Seine-Scheldeverbinding als een prioritaire verkeersas tussen noord en zuid.

8. Havenarbeid
Er werden dit jaar 264.000 shiften uitgevoerd in de haven van Zeebrugge. Dit houdt een stijging in van 9,3% tegenover 2005. Zeebrugge telt 141 havenarbeiders meer dan in 2005, wat het huidig contingent brengt op 1.387 (+11,3%).

APZI

22-12-2006 om 14:06 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trafiek Zeebrugse haven met 13,6 procent toegenomen in 2006

De trafiek in de Zeebrugse haven is in 2006 gestegen met 13,6 procent ten aanzien van vorig jaar. Daarmee bereikt de haven een absoluut record van 39,3 miljoen ton. De stijging is vooral te danken aan de groei van de containertrafiek. Die nam met 16,5 procent toe. De vloeibare bulk steeg met 37 procent.

Volgens havenvoorzitter Joachim Coens zijn de cijfers nog prognoses omdat het jaar nog niet ten einde is. Volgens Coens is 2006 het jaar van de schaalvergroting. De containertrafiek in Zeebrugge is sinds 2001 verdubbeld. Half 2006 nam APM Terminals haar nieuwe terminal in de voorhaven in gebruik. Maar ook de diensten van CMA-CGM droegen bij. Zeebrugge is volgens Coens vooral actief op de intercontinentale lijnen (deepsea). De rijdende vracht (roro) steeg in 2006 met 4 procent tot 12,3 miljoen ton.

Zeebrugge blijft de distributiehaven voor nieuwe wagens. In 2006 zullen 1.930.000 wagens de haven passeren. De vloeibare bulk kende in 2006 een heropleving. Het gaat vooral om LNG. De vloeibare bulk was goed voor 6,2 miljoen ton of een stijging met 37 procent.

Belga

22-12-2006 om 13:40 geschreven door Horatio  


21-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DFDS Tor Line

DFDS Tor Line maakt sinds kort geen gebruik meer van de dienst van Cobelfret tussen Zeebrugge en Killingholme. De Deense groep sloot ook zijn kantoor in de Belgische kusthaven.

de Lloyd

21-12-2006 om 06:30 geschreven door Horatio  


18-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe dienst Maersk op Centraal-Amerika

Maersk Line begint volgende maand een nieuwe wekelijkse lijndienst tussen Europa en Centraal-Amerika. In deze CRX Service zal de Deense rederij vijf schepen met een capaciteit van 2.500 tot 3.400 teu inzetten, met een groot aantal aansluitingen voor reefercontainers. Het gaat om 600 tot 800 reeferplugs per schip. Het is duidelijk dat Maersk van plan is om in Centraal-Amerika bananen te gaan laden. De nieuwe CRX-dienst is overigens de eerste grote containerdienst voor de fruithaven Moin. De andere Latijns-Amerikaanse aanloophavens worden San Juan, Rio Haina, Kingston en het Panamese Manzanillo. In Noord-Europa worden Southampton, Zeebrugge en Rotterdam rechtstreeks bediend. Via een stop in de Spaanse hub Algeciras, is overslag voor lading van en naar het Middellandse-Zeegebied mogelijk.

NT

18-12-2006 om 18:21 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs