Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

25-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge ontvangt grootste containerschip ooit

Aan de AMP Terminal in Zeebrugge is maandagmorgen het Deense containerschip "Gudrun Maersk" aangemeerd. Het gaat om het grootste containerschip dat ooit de haven binnenvaarde. Het schip meet 367 op 43 meter en heeft een diepgang van 15 meter.

Het havenbestuur legde bijzondere nautische voorwaarden op voor het aanlopen van de haven. Het schip heeft een capaciteit van 11.000 TEU of twintigvoetcontainerequivalent. Het vorige record in Zeebrugge stond op naam van de Xin Los Angeles. Dat schip heeft een capaciteit van 9.600 containers.

In een labo worden momenteel testen uitgevoerd of in 2007 de Emma Maersk Zeebrugge kan aanlopen. Dat is het grootste containerschip ter wereld. Het is net geen 400 meter lang. Zeebrugge plant binnenkort ook een verbreding van haar toegangsgeul "Pas van 't Zand". Die verbreding moet voor meer veiligheid zorgden voor in en uitvarende schepen.

belga

25-12-2006 om 17:07 geschreven door Horatio  


23-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Licht op groen voor bouw handelspark Blauwe Toren

Opening gepland in voorjaar van 2008

Het Brugse schepencollege heeft gisteren de plannen goedgekeurd voor de bouw van een handelspark aan de Blauwe Toren in Sint-Pieters. De aanvraag van de groep Codic omvat het oprichten van gebouwen voor volumineuze handel en een hypermarkt met een bebouwde oppervlakte van 35.375 vierkante meter op een perceel van 163.400 vierkante meter.

De toegang tot het handelspark komt langs de Blankenbergse Steenweg, waar op kosten van de nv Codic Blauwe Toren een rotonde wordt aangelegd. Er komt een parkeerterrein voor 1.800 wagens en een stalling voor 480 fietsen. Het schepencollege gaf in oktober een socio-economische vergunning. De nv Codic Blauwe Toren had tegen enkele voorwaarden uit deze vergunning beroep aangetekend. Vorige maand werd ook een milieuvergunning verleend en gisteren volgde dus de goedkeuring van de stedenbouwkundige aanvraag.

Mobiliteit

De nv Codic Blauwe Toren rekent erop in maart met de werken te starten. De bouw van de rotonde zou al in het najaar klaar moeten zijn. Voor de opening van het handelspark zelf hoopt de groep op het voorjaar van 2008. Op het vlak van mobiliteit lopen gesprekken tussen de nv Codic Blauwe Toren en De Lijn over het doortrekken van buslijn 23 (Station-Waggelwater/Blauwe Toren) tot op het handelspark. In een overeenkomst met de uitbaters van de handelspanden wordt ook opgenomen dat zij een bedrijfsvervoersplan moeten opmaken.

NB

23-12-2006 om 06:37 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Zeebrugge geïnteresseerd in Oostendse luchthaven

ZEEBRUGGE

Het havenbestuur van Zeebrugge heeft eventueel interesse in de uitbating van de luchthaven Brugge-Oostende. Dat heeft havenvoorzitter Joachim Coens vrijdag meegedeeld. ,,Onze interesse zal verder afhangen van de modaliteiten die de Vlaamse regering vastlegt,'' zegt Coens. De Vlaamse regering lanceerde vrijdag het voorstel om de Oostendse luchthaven in te passen in een structuur met een luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) en een luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM).

,,De vraag is wat de verhouding zal zijn tussen beide'', verduidelijkt Coens. ,,De exploitatiemaatschappij zal aan de ontwikkelingsmaatschappij moeten betalen. De vraag is of dit verhaal rendabel wordt. We zijn wel geïnteresseerd in de regionale betrokkenheid bij de uitbating van de luchthaven.'' Coens wijst ook op de houding van de havencommissaris. Die moet zijn goedkeuring geven aan een eventuele samenwerking voor de uitbating van de Oostendse luchthaven.

,,Momenteel is er echter weinig synergie tussen de Zeebrugse zeehaven en de Oostendse luchthaven.'' Vlaams minister Kris Peeters stelde ook een gelijkaardig model op voor de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem.

DS

23-12-2006 om 06:13 geschreven door Horatio  


22-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recordjaar voor haven Zeebrugge

De haven van Zeebrugge behandelde in 2006 een totaal volume van 39,3 miljoen ton. Dit betekent een groei van 13,6% t.o.v. het jaar 2005. Zeebrugge is hiermee de sterkste groeier binnen de Hamburg-Le Havre range. Dit werd bekendgemaakt door Joachim Coens, voorzitter-gedelegeerd bestuurder van het Havenbestuur Zeebrugge tijdens een persconferentie vanmorgen.

1. Containers
Zeebrugge behandelde in 2006 een volume van 1.640.000 TEU, 16,5% meer dan in het jaar 2005. In tonnage stijgt de containertrafiek met 14,5% tot bijna 18 miljoen ton. De haven vestigt hiermee opnieuw een absoluut record. In 2006 ging APM Terminals van start aan het Albert II-dok zuid. Zeebrugge is wekelijks verbonden met Centraal-Amerika en de Westkust van Zuid-Amerika via de Maersk Line Andean1 Service, met Oceanië via de OC1 Pendulum Service, met het Midden-Oosten en India via de ME1 Service en met het Verre Oosten via de AE10 Service. Vanaf januari 2007 start de Central America and Caribbean Express (CRX), die hoofdzakelijk bananen en ananas zal aanvoeren vanuit Costa Rica, Puerto Rico, de Dominicaanse Republiek, Jamaica en Panama. CMA CGM (behandeld op de CHZ-terminal) dreef de capaciteit gevoelig op voor haar diensten naar Azië. De Franse rederij werkt hiervoor samen met China Shipping Container Line CSCL. Voor deze diensten worden schepen van 9.600 TEU ingezet. De South China Express (SCX) (APL/MOL/Huyndai) noteerde opmerkelijke groeicijfers (+70%). De diensten naar het Verre Oosten stegen in totaal met 25%. De uitgevoerde verdieping van de Pas van het Zand en de haventoegang (was een topprioriteit gerealiseerd in 2006) stelt de toekomst voor Zeebrugge als diepzeecontainerhaven veilig.

2. Roll-on/Roll-off
Zeebrugge blijft een toonaangevende roro-haven. Er werd een volume opgetekend van 12,3 miljoen ton of een groei van bijna 4%. Het aantal vrachtwagens nam toe met 3,6% tot 975.000 eenheden. Opmerkelijk is de stijging voor de diensten naar Scandinavië (+15%) en Zuid-Europa (+22%). Voor de behandeling van nieuwe wagens, is Zeebrugge absolute wereldleider met een recordvolume van 1.930.000 eenheden (+11,3%). Aan het Minervaplein werd een cardeckgarage gebouwd. PSA HNN verkocht dit jaar haar roro-divisie aan de Japanse rederij NYK. Het betreft roro-terminals aan het Noordelijk Insteekdok en het Zuidelijk Kanaaldok en hun respectievelijke pdi-centres. De tweede fase van de deepsearoro-terminal aan de Bastenakenkade gaat volgend jaar in (van 27 naar 54 ha). De terminal aan de Bastenakenkade werd operationeel begin dit jaar. Cobelfret Ferries lanceerde voor haar dienst ZB-Killingholme een nieuw type roro-schip, de m/s Pauline, met een extra grote laadcapaciteit (258 trailers of 746 roro-containers en 655 wagens). Superfast Ferries gaat eind januari over tot de vervanging van de Superfast X door de Blue Star 1 (verhoging capaciteit van 500 naar 800 passagiers).

3. Stukgoed
Voor het stukgoed eindigt de teller op 1.030.000 ton of 1,8% meer dan vorig jaar. De dienst naar Kameroen van Horn Linie werd stopgezet. Vanaf januari 2007 verbindt "PureLines" Zeebrugge met Nigeria en Equatoriaal Guinea, met roro als heenvracht en containers en conventionele lading als terugvracht. Volgend jaar start Seatrade een nieuwe wekelijkse bananenlijn op tussen Zeebrugge en Ecuador.

4. Vloeibare en vaste bulk
De vloeibare bulk is goed voor 6,2 miljoen ton (+37,6%). Dit is vooral te danken aan de hogere aanvoer van LNG (54 schepen i.p.v. 36 tegenover vorig jaar). Zeebrugge ontving tevens het grootste LNG-schip ooit in de haven, nl. de MS 'Al Marrouna' met een capaciteit van 152.000m³. De vaste bulk bedraagt 1.970.000 ton (+14,6%). Tropicana Zeebrugge verpakte 161 miljoen liter vers fruitsap. 2007 voorspelt een groei tot 191 miljoen liter.

5. Distributie
Bandenproducent Bridgestone Logistics opende dit jaar de derde fase van de uitbreiding van haar Europese logistieke centrum in de Zeebrugse achterhaven. Het complex is nu 87.500m² groot en kan 1,3 miljoen banden stockeren. Transportbedrijf 2XL opende haar gloednieuwe distributiemagazijn. Van hieruit wordt de Britse markt bevoorraad met o.a. water van Danone. Binnenkort worden ook papierwaren getransporteerd naar Groot-Brittannië.

6. Cruises
2006 telde in totaal 54 cruiseschepen tegenover 52 in 2005. Voor 2007 staan nu al 57 aanlopen op het programma.

7. Binnenvaart
De binnenvaart noteerde ook een recordcijfer van 970.000 ton of 40.000 TEU, 30% meer dan vorig jaar. In totaal ontving de haven 1.755 schepen, 400 meer dan in 2005. Volgend jaar moeten de estuaire containerschepen een realiteit worden. In 2007 start de haalbaarheidsstudie rond de Seine-Scheldeverbinding, ook wel de "Seine-Schelde West" genoemd. De studie zal nagaan hoe vanuit de Vlaamse kusthavens een ontsluiting door de binnenvaart kan gerealiseerd worden via het Afleidingskanaal van de Leie. Bedoeling is om de binnenvaart rond Brugge te ontlasten. Europa erkent deze Seine-Scheldeverbinding als een prioritaire verkeersas tussen noord en zuid.

8. Havenarbeid
Er werden dit jaar 264.000 shiften uitgevoerd in de haven van Zeebrugge. Dit houdt een stijging in van 9,3% tegenover 2005. Zeebrugge telt 141 havenarbeiders meer dan in 2005, wat het huidig contingent brengt op 1.387 (+11,3%).

APZI

22-12-2006 om 14:06 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trafiek Zeebrugse haven met 13,6 procent toegenomen in 2006

De trafiek in de Zeebrugse haven is in 2006 gestegen met 13,6 procent ten aanzien van vorig jaar. Daarmee bereikt de haven een absoluut record van 39,3 miljoen ton. De stijging is vooral te danken aan de groei van de containertrafiek. Die nam met 16,5 procent toe. De vloeibare bulk steeg met 37 procent.

Volgens havenvoorzitter Joachim Coens zijn de cijfers nog prognoses omdat het jaar nog niet ten einde is. Volgens Coens is 2006 het jaar van de schaalvergroting. De containertrafiek in Zeebrugge is sinds 2001 verdubbeld. Half 2006 nam APM Terminals haar nieuwe terminal in de voorhaven in gebruik. Maar ook de diensten van CMA-CGM droegen bij. Zeebrugge is volgens Coens vooral actief op de intercontinentale lijnen (deepsea). De rijdende vracht (roro) steeg in 2006 met 4 procent tot 12,3 miljoen ton.

Zeebrugge blijft de distributiehaven voor nieuwe wagens. In 2006 zullen 1.930.000 wagens de haven passeren. De vloeibare bulk kende in 2006 een heropleving. Het gaat vooral om LNG. De vloeibare bulk was goed voor 6,2 miljoen ton of een stijging met 37 procent.

Belga

22-12-2006 om 13:40 geschreven door Horatio  


21-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DFDS Tor Line

DFDS Tor Line maakt sinds kort geen gebruik meer van de dienst van Cobelfret tussen Zeebrugge en Killingholme. De Deense groep sloot ook zijn kantoor in de Belgische kusthaven.

de Lloyd

21-12-2006 om 06:30 geschreven door Horatio  


18-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe dienst Maersk op Centraal-Amerika

Maersk Line begint volgende maand een nieuwe wekelijkse lijndienst tussen Europa en Centraal-Amerika. In deze CRX Service zal de Deense rederij vijf schepen met een capaciteit van 2.500 tot 3.400 teu inzetten, met een groot aantal aansluitingen voor reefercontainers. Het gaat om 600 tot 800 reeferplugs per schip. Het is duidelijk dat Maersk van plan is om in Centraal-Amerika bananen te gaan laden. De nieuwe CRX-dienst is overigens de eerste grote containerdienst voor de fruithaven Moin. De andere Latijns-Amerikaanse aanloophavens worden San Juan, Rio Haina, Kingston en het Panamese Manzanillo. In Noord-Europa worden Southampton, Zeebrugge en Rotterdam rechtstreeks bediend. Via een stop in de Spaanse hub Algeciras, is overslag voor lading van en naar het Middellandse-Zeegebied mogelijk.

NT

18-12-2006 om 18:21 geschreven door Horatio  


15-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam wordt concurrent voor Fluxys-terminal Zeebrugge

De haven van Rotterdam gaat fors investeren in invoerterminals voor vloeibaar aardgas (LNG). De Nederlanders willen een draaischijf worden in de aardgashandel in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. De twee LNG-terminals die in 2010 klaar moeten zijn, zullen naar verwachting 25 miljard kubieke meter aardgas per jaar verwerken.

De continue daling van de eigen gasvoorraden heeft de Nederlanders aan het denken gezet. Maar pas toen de Russen door een conflict met Oekraine de gaskraan naar het Westen dichtdraaiden, schoot de politiek wakker. 'Rusland heeft vroeger wel wat gedreigd, maar dat er plots toch niet meer geleverd werd, was een grote schok', zegt Roland van Assche, de projectmanager LNG bij de Rotterdamse haven. Via LNG kan een land zich minder afhankelijk maken van gas uit pijpleidingen.

LNG is aardgas dat op de productieplaats tot -161 graden wordt gekoeld, zodat het vloeibaar wordt. Het kan dan eenvoudig en goedkoop per schip getransporteerd worden naar LNG-hervergassingsterminals. Op die manier kan aardgas vanuit veel meer productieplaatsen worden aangevoerd. Nederland kijkt uit naar landen als Algerije, Libië, Qatar, Nigeria en Maleisië.

België is een LNG-pionier in West-Europa. De bouw van de terminal in Zeebrugge werd al in 1978 voorbereid om Algerijns aardgas in te voeren. Door de LNG-terminal en de onderzeese pijplijnverbindingen met Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk groeide Zeebrugge uit tot een aardgasknooppunt in West-Europa. De controle over die strategische activiteit is de inzet van een machtsstrijd tussen hoofdaandeelhouder Suez en de Belgische gemeenten, die een minderheidsbelang aanhouden. Fluxys werkt aan de verdubbeling van de capaciteit van de hervergassingsterminal tot 9 miljard kubieke meter per jaar, iets meer dan de helft van het Belgische aardgasverbruik.

Nederland heeft de boot van vloeibaar aardgas de voorbije jaren gemist. Maar nu volgt een inhaalbeweging. Rotterdam heeft twee concrete plannen voor LNG-terminals en twee bijkomende projecten. Ook Eemshaven in de noordelijke provincie Groningen plant een LNG-terminal. LionGas, een project van het voormalige Petroplus, heeft alle vergunningen klaar voor de eerste Rotterdamse LNG-terminal. De Gate Terminal (een consortium van het tankopslagbedrijf Vopak en het Nederlandse gasbedrijf Gasunie) volgt wellicht begin 2007. Deze twee terminals zouden vanaf 2010 25 miljard kubieke meter aardgas per jaar kunnen invoeren.

DS

15-12-2006 om 23:30 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Versneld 18,2 miljoen euro voor verdieping vaarpas

De Vlaamse regering maakt op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters versneld 18,2 miljoen euro vrij voor de verdieping van de vaarpas "Pas van het Zand". Die verdieping moet het scheepverkeer van en naar de haven van Zeebrugge bevorderen.

De haven van Zeebrugge krijgt steeds meer en steeds grotere vrachtschepen (bijvoorbeeld schepen van 340 meter lang) over de vloer. De Vlaamse regering besliste al in de zomer om de vaarpassen in het Belgische deel van de Noordzee te verdiepen en ook de vaarpas "Pas van het Zand" en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge die toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, te verdiepen met één meter. Die ingrepen moesten de maritieme toegankelijkheid en veiligheid verhogen.

Om de werken uit te voeren werd een bedrag van 30,7 miljoen euro voorzien, waarvan 12,5 miljoen euro in 2006 en 18,2 in 2007. Maar de werken lopen blijkbaar zo vlot dat het volledige bedrag nog dit jaar wordt voorzien. "Door het versneld ter beschikking stellen van de nodige kredieten voor de verdieping van de vaarpas kan dit voor de haven van Zeebrugge een belangrijke bijkomende concurrentiële troef zijn", stelt minister Peeters.

Belga

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Persmededeling van de Vlaamse Regering vrijdag 15 december 2006

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur besliste de Vlaamse Regering om nog dit jaar de volledige kostprijs voor de verdieping van de vaarpas 'Pas van het Zand' en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge welke toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, budgettair vast te leggen. Dit moet toelaten de tot nu toe zeer vlot verlopen verdiepingswerken zo snel als mogelijk af te ronden. Minister Peeters heeft voor de verdiepingswerken een totaal bedrag van ongeveer 31 miljoen euro voorzien. De haven van Zeebrugge wordt geconfronteerd met een blijvende stijging van containertransport. Dit gaat gepaard met:

1) een toename van de afmetingen van de schepen,

2) een toename van het aantal grote containerschepen die nu reeds de havens kunnen aanlopen.

3) Aan de scheepvaartrederijen worden de afmetingen opgelegd van het grootst mogelijke schip dat naar een haven kan varen, dit op basis van de maximale breedte en diepte van de hele vaargeul. De rederijen kunnen in de planning van hun scheepvaartlijnen hier dan ook rekening mee houden.

4) Dit betreft een veiligheidsprobleem waar de rederijen zelf geen rekening mee kunnen houden. De grote containerschepen hebben immers slechts een bepaalde periode van het getij op de vaarpassen in de Noordzee beschikbaar om de haven van Zeebrugge te bereiken of te verlaten. De grootte van deze periode hangt af van de plaatselijke waterstands- en stromingscondities. Hoe meer grote schepen er binnen die periode wensen aan of af te varen, hoe groter de kans dat deze schepen dicht op elkaar moeten varen bij gelijke vaarrichting of elkaar moeten kruisen bij tegengestelde vaarrichting. De kans op botsingen neemt dus toe naarmate zich in de toekomst steeds meer van deze grote schepen aandienen, ondanks het feit dat de huidige afmetingen van de vaargeul toelaten dat deze schepen de havens kunnen aanlopen.

De groei in de containervaart, en in het bijzonder het langer worden van de schepen, heeft echter veel sneller plaats gevonden dan verwacht. Nu al zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340 meter lang zijn. Door de toename van het aantal van dergelijke langere en bredere schepen neemt de kans toe dat deze schepen elkaar moeten kruisen op plaatsen langs de vaargeul waar er lokale beperkingen zijn aan de afmetingen van de vaargeul. Reeds vanaf medio 2006 zijn er naar de containerterminals in de voorhaven (rederijen APM en OCHZ) en naar de Vandammesluis bijna wekelijks meerdere containerschepen met grotere diepgang aangelopen. De kans dat bij laagwater het aantal schepen dat de haven binnenvaart toeneemt, stijgt hierdoor significant.

Op 30 juni 2006 besliste de Vlaamse Regering reeds om:

haar goedkeuring te hechten aan het voorstel om de vaarpassen in het Belgische deel van de Noordzee te verdiepen met 30 cm ten behoeve van een veiliger maritieme toegankelijkheid; haar goedkeuring te hechten aan het voorstel om in 2006 de vaarpas "Pas van het Zand" en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge die toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, te verdiepen met één meter ten behoeve van een veiliger maritieme toegankelijkheid voor de huidige generatie containerschepen naar de haven van Zeebruge; de Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, te gelasten, voor de uitvoering van voornoemde verdiepingsbaggerwerken, een bijakte bij het lopende onderhoudsbaggercontract voor de vaarpassen in de Noordzee af te sluiten met de aannemer THV Noordzee en Kust; de Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, te gelasten in 2006 een bedrag van 12,5 miljoen euro en in 2007 en bedrag van 18,2 miljoen euro aan te rekenen en daa rtoe twee deelopdrachten op te dragen aan de aannemer THV Noordzee en Kust.

Ter uitvoering van voornoemde beslissing werd voor de uitvoering van de opdracht op 28 juli 2006 door de minister de bijakte afgesloten met de THV Noordzee en Kust voor een totaal bedrag van 30.700.446,38 euro. De uitvoering van de werken verloopt echter zo vlot dat het opsplitsen in twee deelopdrachten niet meer noodzakelijk was. Daarom is het van belang om nog dit jaar de volledige kostprijs voor de verdieping van de vaarpas 'Pas van het Zand' en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge welke toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, budgettair vast te leggen.

"Met deze beslissing geef ik voor de haven van Zeebrugge invulling aan mijn voornaamste beleidsprioriteit in het Vlaams havenbeleid, met name een toekomstgerichte en economisch verantwoorde maritieme toegankelijkheid. Door het versneld ter beschikking stellen van de nodige kredieten voor de verdieping van de vaarpas kan dit voor de haven van Zeebrugge een belangrijke bijkomende concurrentiële troef zijn", aldus minister Kris Peeters.

15-12-2006 om 23:23 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIPG-participatie in APMT Zeebrugge

Een verantwoordelijke van de Chinese containerbehandelingsgroep SIPG deed in een artikel in de "China Daily" twijfels rijzen over de vraag of de participatie van 40% in de terminal van APMT in Zeebrugge er ook zal komen. SIPG blijft bij zijn voornemen om dat belang te verwerven, maar sluit volgens die bron niet uit dat overheden aan Belgische of Chinese zijde nog verzet zouden aantekenen. MBZ-voorzitter Joachim Coens heeft echter geen weet van mogelijke problemen of hindernissen.

de Lloyd



15-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


14-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste schip ooit op LNG-terminal in Zeebrugge

Vrijdag jl. meerde op de LNG-terminal in Zeebrugge de "Al Marrouna" aan. Dit schip is met een capaciteit van 151.816 m³ LNG het grootste dat tot nu toe de terminal aanliep. Normaal ligt de capaciteit rond 135.000 m³. Het volume LNG in de "Al Marrouna" komt overeen met zo'n 87 mln m³ aardgas na hervergassing van het LNG. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ongeveer 40.000 huishoudens. Voor de "Al Marrouna" was de trip naar Zeebrugge meteen ook de eerste commerciële vaart. Het schip werd op 31 oktober 2006 afgewerkt op de Daewoo-scheepswerf in Zuid-Korea en wordt ingezet om vanuit Qatar wereldwijd LNG uit te voeren. De ontscheepte lading was voor rekening van terminalgebruiker Distrigas. De LNG-terminal in Zeebrugge wordt beheerd door Fluxys, de gastransportdochter van Distrigas. De aanvoercapaciteit via de terminal wordt momenteel uitgebreid tot 9 mrd m³ per jaar.

de Lloyd

14-12-2006 om 22:47 geschreven door Horatio  


12-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostendse en Zeebrugse havens willen samen luchthaven Oostende uitbaten

Haven Oostende zal samen met MBZ, die de Zeebrugse haven uitbaat, de West-Vlaamse Intercommunale WVI en een privé-partner haar kandidatuur indienen voor de exploitatie van de luchthaven van Oostende. Dat heeft de Oostendse havenvoorzitter Johan Vande Lanotte maandagavond bekendgemaakt in Oostende. Het zal ook de eerste maal zijn dat het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende en de NV die de Zeebrugse haven exploiteert, samenwerken op zo'n schaal.

Vande Lanotte wil de naam van de privé-partner en het aanbod dat Haven Oostende zal doen aan de Vlaamse regering voorlopig niet bekendmaken. ,,Het blijft de bedoeling om door de privatisering met die partners naar een rendabele exploitatie te gaan en het aantal jobs te verhogen tot 700'', zei Vande Lanotte.

Hij wil ook het aantal oefenvluchten verminderen en verwacht in de nieuwe constructie - waarbij Haven Oostende er met de luchthaven een nieuwe dochterondermening bij krijgt - veel soelaas van de maatschappijen Jetair, Thomas Cook en vrachtvervoerder MK Airlines. ,,We streven naar een toename van de tonnage en het aantal passagiers met 50 procent tot 150.000 ton en 225.000 passagiers

NB

12-12-2006 om 09:07 geschreven door Horatio  


11-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanleg buffer aan Zeebrugse LNG-terminal uitgesteld voor onderzoek

De aanleg van een drie meter hoge aarden wal als buffer tussen het strandreservaat de Baai van Heist en de Zeebrugse haven is uitgesteld voor een jaar. Dat meldt het gemeentebestuur van Knokke-Heist. In september waren de werken op het strand gestart maar na één uur opnieuw stilgelegd op bevel van aardgasmaatschappij Fluxys. Er was niet onderzocht of er zich onder het terrein nabij de LNG-terminal nutsleidingen bevonden. Er blijkt nu nieuw overleg nodig.

Focus

11-12-2006 om 10:32 geschreven door Horatio  


08-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugs schip aan de ketting in Engeland

In een haven in Engeland is het Zeebrugse schip Z.296 Mooie Meid aan de ketting gelegd. Het schip behoort tot de Oostendse rederij De Zwerver. Doorgaans wordt een schip aan de ketting gelegd als de Britse kustwacht overtredingen vaststelt zoals het aan boord hebben van vis die niet in overeenstemming is met het logboek of het vissen met netten met te kleine mazen. In Engeland treedt de kustwacht streng op tegen overtredingen en komt het meteen tot een rechtszaak. Later vandaag wordt al uitspraak verwacht in de zaak.

Focus

08-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


07-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PaulGünther breidt uit in Benelux

PaulGünther, verhuurder van containerchassis opent vijf nieuwe vestigingen in Nederland en België. Het bedrijf vestigt depots in Veendam, Arnhem, Amsterdam, Zeebrugge en Gent.
Reden is de groeiende vraag naar materieel door het toenemende containervervoer. Het bestand van de onderneming steeg dit jaar al met 10 procent naar 650 stuks. PaulGünther heeft al vestigingen in Rotterdam, Venlo en Amsterdam.

NT

07-12-2006 om 23:56 geschreven door Horatio  


06-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regering sluit akkoord over voorfinanciering drie spoorprojecten

De federale regering heeft dinsdag met de gewestelijke regeringen, de NMBS en Infrabel een akkoord ondertekend over de voorfinanciering van drie projecten voor spoorweginfrastructuur. Het gaat om de modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg in Wallonië, de modernisering van het vormingsstation van de haven van Zeebrugge in Vlaanderen en de spoorwegaansluiting van de haven van Brussel.

De voorakkoorden zijn een primeur in ons land en moeten er voor zorgen dat de projecten versneld kunnen worden uitgevoerd. Volgens gedelegeerd bestuurder van de NMBS Jannie Haek gaat het om een tijdwinst acht tot elf jaar. Kostenplaatje van de projecten bedraagt 574,9 miljoen euro, waarvan 396,6 miljoen euro door voorfinanciering. Voor de modernisering van de lijn tussen Brussel en Luxemburg is 289,2 miljoen euro voorzien. Die is nodig om de verbinding tussen de hoofdzetels van de Europese Unie, Brussel, Luxemburg en Straatsburg, te verbeteren. Na de modernisering zullen treinen op de lijn 160 in plaats van 120 km/uur kunnen rijden. Dat levert een tijdswinst van een kwartier op en zorgt ervoor dat onze hoofdstad nog slechts twee uur van Luxemburg verwijderd ligt. De werken zullen duren van 2006 tot 2013 en kosten in totaal 458,7 miljoen euro.

Tweede project is de modernisering van het hoofdgoederenstation van Zeebrugge. Zij vindt plaats tussen 2007 en 2011 en moet de verwachte uitbreiding van het goederentransport (12,2 miljoen ton verwacht per jaar) opvangen. Het aantal sporen wordt uitgebreid tot dertig en er komt ook een nieuwe bocht, Ter Doest, die het verkeer sneller moet laten verlopen. Aan de voorfinanciering hangt een bedrag van 102,4 miljoen euro, de totale investering bedraagt 111,2 miljoen.

De spoorwegaansluiting van de haven van Brussel is het derde project. Er komt onder meer een nieuwe terminal. De werken vinden plaats tussen 2007 en 2008 en zijn goed voor een investering van 5 miljoen euro, volledig betaald door voorfinanciering. Het systeem van de voorfinanciering komt er concreet op neer dat de NMBS-holding de fondsen voor de projecten voorschiet. De gewesten draaien mee op voor de intresten op die sommen. De NMBS betaalt de bedragen uiteindelijk terug met de jaarlijkse investeringsdotatie van de regering. Premier Guy Verhofstadt zei dinsdag bij de ondertekening dat hij hoopt dat de overeenkomst als voorbeeld kan dienen en het "de bedoeling is dat andere projecten zullen volgen". De voorfinanciering van drie andere projecten is momenteel in voorbereiding. Het gaat om de spoorverbinding met de Liefkenshoektunnel, de uitrusting van een parking aan het station van Louvain-la-Neuve en de bouw van een nieuw station in Gosselies (luchthaven van Charleroi). De ontsluiting van Brussels Airport (Diabolo-project), de luchthaven van Zaventem, staat bovenaan op het prioriteitenlijstje van de overheid.

de Tijd

06-12-2006 om 08:22 geschreven door Horatio  


05-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Scheepsdalebrug in 2009

Ook aanbesteding voor haalbaarheidsstudie Seine-Schelde-West Brugge

Goed nieuws voor wie dagelijks de Scheepsdalebrug over moet. In 2009 komt er een nieuwe brug. Een sinterklaasgeschenk van minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) voor zijn Brugse partijgenoot Patrick Moenaert (CD&V). Voor de opening van de brug had Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters de verplaatsing naar Brugge gemaakt en hij bracht belangrijk nieuws mee.

 ,,Ik heb aan mijn administratie de opdracht gegeven tot het uitwerken van de technische en administratieve voorbereiding van de aanbesteding voor een nieuwe Scheepsdalebrug. Bedoeling is dat die brug er al in 2009 komt'', aldus Peeters, die ook nog aankondigde dat midden januari de aanbesteding plaats zal vinden voor de opmaak van een haalbaarheidsstudie voor de Seine-Schelde-West. ,,Deze studie zal nagaan hoe vanuit de Vlaamse kusthavens een ontsluiting door de binnenvaart gerealiseerd kan worden via het afleidingskanaal van de Leie.

Bedoeling hierbij is de binnenvaartroute langs de stadskern van Brugge te ontlasten.'' Peeters sprak ook nog het verlangen uit dat het Vlaams Gewest de verbindingssluis die de haven van Zeebrugge met het Vlaamse waterwegennet verbindt overneemt van de MBZ. Enkele weken geleden zette de Europese Commissie nog het licht op groen om via de estuaire vaart, waarbij aangepaste binnenschepen op het deel van de zee tussen Zeebrugge en Vlissingen kunnen varen, een oplossing aan te reiken om de bereikbaarheid van de kusthavens te verbeteren.

NB

05-12-2006 om 16:45 geschreven door Horatio  


04-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: fregat Westdiep terug thuis

Het fregat Westdiep van de Belgische marine heeft de voorbije nacht opnieuw de thuishaven Zeebrugge bereikt. Het schip en zijn bemanning hebben er een antidrugsmissie in de Caraïben opzitten. De Westdiep begon half oktober aan de missie. De operatie "Western Eagle" verliep in samenwerking met de Nederlandse marine en de Amerikaanse kustwacht. Eind oktober onderschepte het fregat 3 ton cocaïne. Focus

04-12-2006 om 23:13 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Irakezen opgepakt in haven van Zeebrugge

Vannacht zijn in de haven van Zeebrugge 4 Irakezen tegengehouden in hun wagen. Twee van hen, mannen van 24 en 28, wonen in Antwerpen en worden beticht van mensensmokkel. Twee andere passagiers hadden geen papieren bij en verblijven illegaal in ons land. Ze werden ter beschikking gesteld van het gerecht. Focus

04-12-2006 om 23:12 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbinding met Rosyth blijft bestaan

De verbinding van Zeebrugge naar het Schotse Rosyth, die uitgebaat wordt door Superfast Ferries, blijft bestaan. Vanaf januari zal dit wel gebeuren met een ander schip. De Griekse Attica Groep, de moedermaatschappij van Superfast Ferries, kondigt voor de eerste negen maanden van dit jaar gunstige cijfers aan. De activiteiten van de groep leverden een winst op van bijna 28 miljoen euro. Vergeleken met vorig jaar is er wel een daling met 5 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de hoge brandstofprijzen. Attica meldt ook dat de verbinding tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland zal worden verder gezet met een ander schip. De Superfast X, die nu de verbinding verzorgt, is immers verkocht. Eerstdaags wordt bekend gemaakt welk schip vanaf januari op Zeebrugge vaart.

HLN

04-12-2006 om 23:06 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs