Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

22-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trafiek Zeebrugse haven met 13,6 procent toegenomen in 2006

De trafiek in de Zeebrugse haven is in 2006 gestegen met 13,6 procent ten aanzien van vorig jaar. Daarmee bereikt de haven een absoluut record van 39,3 miljoen ton. De stijging is vooral te danken aan de groei van de containertrafiek. Die nam met 16,5 procent toe. De vloeibare bulk steeg met 37 procent.

Volgens havenvoorzitter Joachim Coens zijn de cijfers nog prognoses omdat het jaar nog niet ten einde is. Volgens Coens is 2006 het jaar van de schaalvergroting. De containertrafiek in Zeebrugge is sinds 2001 verdubbeld. Half 2006 nam APM Terminals haar nieuwe terminal in de voorhaven in gebruik. Maar ook de diensten van CMA-CGM droegen bij. Zeebrugge is volgens Coens vooral actief op de intercontinentale lijnen (deepsea). De rijdende vracht (roro) steeg in 2006 met 4 procent tot 12,3 miljoen ton.

Zeebrugge blijft de distributiehaven voor nieuwe wagens. In 2006 zullen 1.930.000 wagens de haven passeren. De vloeibare bulk kende in 2006 een heropleving. Het gaat vooral om LNG. De vloeibare bulk was goed voor 6,2 miljoen ton of een stijging met 37 procent.

Belga

22-12-2006 om 13:40 geschreven door Horatio  


21-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DFDS Tor Line

DFDS Tor Line maakt sinds kort geen gebruik meer van de dienst van Cobelfret tussen Zeebrugge en Killingholme. De Deense groep sloot ook zijn kantoor in de Belgische kusthaven.

de Lloyd

21-12-2006 om 06:30 geschreven door Horatio  


18-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe dienst Maersk op Centraal-Amerika

Maersk Line begint volgende maand een nieuwe wekelijkse lijndienst tussen Europa en Centraal-Amerika. In deze CRX Service zal de Deense rederij vijf schepen met een capaciteit van 2.500 tot 3.400 teu inzetten, met een groot aantal aansluitingen voor reefercontainers. Het gaat om 600 tot 800 reeferplugs per schip. Het is duidelijk dat Maersk van plan is om in Centraal-Amerika bananen te gaan laden. De nieuwe CRX-dienst is overigens de eerste grote containerdienst voor de fruithaven Moin. De andere Latijns-Amerikaanse aanloophavens worden San Juan, Rio Haina, Kingston en het Panamese Manzanillo. In Noord-Europa worden Southampton, Zeebrugge en Rotterdam rechtstreeks bediend. Via een stop in de Spaanse hub Algeciras, is overslag voor lading van en naar het Middellandse-Zeegebied mogelijk.

NT

18-12-2006 om 18:21 geschreven door Horatio  


15-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotterdam wordt concurrent voor Fluxys-terminal Zeebrugge

De haven van Rotterdam gaat fors investeren in invoerterminals voor vloeibaar aardgas (LNG). De Nederlanders willen een draaischijf worden in de aardgashandel in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. De twee LNG-terminals die in 2010 klaar moeten zijn, zullen naar verwachting 25 miljard kubieke meter aardgas per jaar verwerken.

De continue daling van de eigen gasvoorraden heeft de Nederlanders aan het denken gezet. Maar pas toen de Russen door een conflict met Oekraine de gaskraan naar het Westen dichtdraaiden, schoot de politiek wakker. 'Rusland heeft vroeger wel wat gedreigd, maar dat er plots toch niet meer geleverd werd, was een grote schok', zegt Roland van Assche, de projectmanager LNG bij de Rotterdamse haven. Via LNG kan een land zich minder afhankelijk maken van gas uit pijpleidingen.

LNG is aardgas dat op de productieplaats tot -161 graden wordt gekoeld, zodat het vloeibaar wordt. Het kan dan eenvoudig en goedkoop per schip getransporteerd worden naar LNG-hervergassingsterminals. Op die manier kan aardgas vanuit veel meer productieplaatsen worden aangevoerd. Nederland kijkt uit naar landen als Algerije, Libië, Qatar, Nigeria en Maleisië.

België is een LNG-pionier in West-Europa. De bouw van de terminal in Zeebrugge werd al in 1978 voorbereid om Algerijns aardgas in te voeren. Door de LNG-terminal en de onderzeese pijplijnverbindingen met Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk groeide Zeebrugge uit tot een aardgasknooppunt in West-Europa. De controle over die strategische activiteit is de inzet van een machtsstrijd tussen hoofdaandeelhouder Suez en de Belgische gemeenten, die een minderheidsbelang aanhouden. Fluxys werkt aan de verdubbeling van de capaciteit van de hervergassingsterminal tot 9 miljard kubieke meter per jaar, iets meer dan de helft van het Belgische aardgasverbruik.

Nederland heeft de boot van vloeibaar aardgas de voorbije jaren gemist. Maar nu volgt een inhaalbeweging. Rotterdam heeft twee concrete plannen voor LNG-terminals en twee bijkomende projecten. Ook Eemshaven in de noordelijke provincie Groningen plant een LNG-terminal. LionGas, een project van het voormalige Petroplus, heeft alle vergunningen klaar voor de eerste Rotterdamse LNG-terminal. De Gate Terminal (een consortium van het tankopslagbedrijf Vopak en het Nederlandse gasbedrijf Gasunie) volgt wellicht begin 2007. Deze twee terminals zouden vanaf 2010 25 miljard kubieke meter aardgas per jaar kunnen invoeren.

DS

15-12-2006 om 23:30 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Versneld 18,2 miljoen euro voor verdieping vaarpas

De Vlaamse regering maakt op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters versneld 18,2 miljoen euro vrij voor de verdieping van de vaarpas "Pas van het Zand". Die verdieping moet het scheepverkeer van en naar de haven van Zeebrugge bevorderen.

De haven van Zeebrugge krijgt steeds meer en steeds grotere vrachtschepen (bijvoorbeeld schepen van 340 meter lang) over de vloer. De Vlaamse regering besliste al in de zomer om de vaarpassen in het Belgische deel van de Noordzee te verdiepen en ook de vaarpas "Pas van het Zand" en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge die toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, te verdiepen met één meter. Die ingrepen moesten de maritieme toegankelijkheid en veiligheid verhogen.

Om de werken uit te voeren werd een bedrag van 30,7 miljoen euro voorzien, waarvan 12,5 miljoen euro in 2006 en 18,2 in 2007. Maar de werken lopen blijkbaar zo vlot dat het volledige bedrag nog dit jaar wordt voorzien. "Door het versneld ter beschikking stellen van de nodige kredieten voor de verdieping van de vaarpas kan dit voor de haven van Zeebrugge een belangrijke bijkomende concurrentiële troef zijn", stelt minister Peeters.

Belga

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Persmededeling van de Vlaamse Regering vrijdag 15 december 2006

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur besliste de Vlaamse Regering om nog dit jaar de volledige kostprijs voor de verdieping van de vaarpas 'Pas van het Zand' en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge welke toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, budgettair vast te leggen. Dit moet toelaten de tot nu toe zeer vlot verlopen verdiepingswerken zo snel als mogelijk af te ronden. Minister Peeters heeft voor de verdiepingswerken een totaal bedrag van ongeveer 31 miljoen euro voorzien. De haven van Zeebrugge wordt geconfronteerd met een blijvende stijging van containertransport. Dit gaat gepaard met:

1) een toename van de afmetingen van de schepen,

2) een toename van het aantal grote containerschepen die nu reeds de havens kunnen aanlopen.

3) Aan de scheepvaartrederijen worden de afmetingen opgelegd van het grootst mogelijke schip dat naar een haven kan varen, dit op basis van de maximale breedte en diepte van de hele vaargeul. De rederijen kunnen in de planning van hun scheepvaartlijnen hier dan ook rekening mee houden.

4) Dit betreft een veiligheidsprobleem waar de rederijen zelf geen rekening mee kunnen houden. De grote containerschepen hebben immers slechts een bepaalde periode van het getij op de vaarpassen in de Noordzee beschikbaar om de haven van Zeebrugge te bereiken of te verlaten. De grootte van deze periode hangt af van de plaatselijke waterstands- en stromingscondities. Hoe meer grote schepen er binnen die periode wensen aan of af te varen, hoe groter de kans dat deze schepen dicht op elkaar moeten varen bij gelijke vaarrichting of elkaar moeten kruisen bij tegengestelde vaarrichting. De kans op botsingen neemt dus toe naarmate zich in de toekomst steeds meer van deze grote schepen aandienen, ondanks het feit dat de huidige afmetingen van de vaargeul toelaten dat deze schepen de havens kunnen aanlopen.

De groei in de containervaart, en in het bijzonder het langer worden van de schepen, heeft echter veel sneller plaats gevonden dan verwacht. Nu al zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340 meter lang zijn. Door de toename van het aantal van dergelijke langere en bredere schepen neemt de kans toe dat deze schepen elkaar moeten kruisen op plaatsen langs de vaargeul waar er lokale beperkingen zijn aan de afmetingen van de vaargeul. Reeds vanaf medio 2006 zijn er naar de containerterminals in de voorhaven (rederijen APM en OCHZ) en naar de Vandammesluis bijna wekelijks meerdere containerschepen met grotere diepgang aangelopen. De kans dat bij laagwater het aantal schepen dat de haven binnenvaart toeneemt, stijgt hierdoor significant.

Op 30 juni 2006 besliste de Vlaamse Regering reeds om:

haar goedkeuring te hechten aan het voorstel om de vaarpassen in het Belgische deel van de Noordzee te verdiepen met 30 cm ten behoeve van een veiliger maritieme toegankelijkheid; haar goedkeuring te hechten aan het voorstel om in 2006 de vaarpas "Pas van het Zand" en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge die toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, te verdiepen met één meter ten behoeve van een veiliger maritieme toegankelijkheid voor de huidige generatie containerschepen naar de haven van Zeebruge; de Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, te gelasten, voor de uitvoering van voornoemde verdiepingsbaggerwerken, een bijakte bij het lopende onderhoudsbaggercontract voor de vaarpassen in de Noordzee af te sluiten met de aannemer THV Noordzee en Kust; de Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, te gelasten in 2006 een bedrag van 12,5 miljoen euro en in 2007 en bedrag van 18,2 miljoen euro aan te rekenen en daa rtoe twee deelopdrachten op te dragen aan de aannemer THV Noordzee en Kust.

Ter uitvoering van voornoemde beslissing werd voor de uitvoering van de opdracht op 28 juli 2006 door de minister de bijakte afgesloten met de THV Noordzee en Kust voor een totaal bedrag van 30.700.446,38 euro. De uitvoering van de werken verloopt echter zo vlot dat het opsplitsen in twee deelopdrachten niet meer noodzakelijk was. Daarom is het van belang om nog dit jaar de volledige kostprijs voor de verdieping van de vaarpas 'Pas van het Zand' en de gedeeltes van de haven van Zeebrugge welke toegang geven tot de containerterminals en de Vandammesluis, budgettair vast te leggen.

"Met deze beslissing geef ik voor de haven van Zeebrugge invulling aan mijn voornaamste beleidsprioriteit in het Vlaams havenbeleid, met name een toekomstgerichte en economisch verantwoorde maritieme toegankelijkheid. Door het versneld ter beschikking stellen van de nodige kredieten voor de verdieping van de vaarpas kan dit voor de haven van Zeebrugge een belangrijke bijkomende concurrentiële troef zijn", aldus minister Kris Peeters.

15-12-2006 om 23:23 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIPG-participatie in APMT Zeebrugge

Een verantwoordelijke van de Chinese containerbehandelingsgroep SIPG deed in een artikel in de "China Daily" twijfels rijzen over de vraag of de participatie van 40% in de terminal van APMT in Zeebrugge er ook zal komen. SIPG blijft bij zijn voornemen om dat belang te verwerven, maar sluit volgens die bron niet uit dat overheden aan Belgische of Chinese zijde nog verzet zouden aantekenen. MBZ-voorzitter Joachim Coens heeft echter geen weet van mogelijke problemen of hindernissen.

de Lloyd



15-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


14-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grootste schip ooit op LNG-terminal in Zeebrugge

Vrijdag jl. meerde op de LNG-terminal in Zeebrugge de "Al Marrouna" aan. Dit schip is met een capaciteit van 151.816 m³ LNG het grootste dat tot nu toe de terminal aanliep. Normaal ligt de capaciteit rond 135.000 m³. Het volume LNG in de "Al Marrouna" komt overeen met zo'n 87 mln m³ aardgas na hervergassing van het LNG. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ongeveer 40.000 huishoudens. Voor de "Al Marrouna" was de trip naar Zeebrugge meteen ook de eerste commerciële vaart. Het schip werd op 31 oktober 2006 afgewerkt op de Daewoo-scheepswerf in Zuid-Korea en wordt ingezet om vanuit Qatar wereldwijd LNG uit te voeren. De ontscheepte lading was voor rekening van terminalgebruiker Distrigas. De LNG-terminal in Zeebrugge wordt beheerd door Fluxys, de gastransportdochter van Distrigas. De aanvoercapaciteit via de terminal wordt momenteel uitgebreid tot 9 mrd m³ per jaar.

de Lloyd

14-12-2006 om 22:47 geschreven door Horatio  


12-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostendse en Zeebrugse havens willen samen luchthaven Oostende uitbaten

Haven Oostende zal samen met MBZ, die de Zeebrugse haven uitbaat, de West-Vlaamse Intercommunale WVI en een privé-partner haar kandidatuur indienen voor de exploitatie van de luchthaven van Oostende. Dat heeft de Oostendse havenvoorzitter Johan Vande Lanotte maandagavond bekendgemaakt in Oostende. Het zal ook de eerste maal zijn dat het autonoom gemeentebedrijf Haven Oostende en de NV die de Zeebrugse haven exploiteert, samenwerken op zo'n schaal.

Vande Lanotte wil de naam van de privé-partner en het aanbod dat Haven Oostende zal doen aan de Vlaamse regering voorlopig niet bekendmaken. ,,Het blijft de bedoeling om door de privatisering met die partners naar een rendabele exploitatie te gaan en het aantal jobs te verhogen tot 700'', zei Vande Lanotte.

Hij wil ook het aantal oefenvluchten verminderen en verwacht in de nieuwe constructie - waarbij Haven Oostende er met de luchthaven een nieuwe dochterondermening bij krijgt - veel soelaas van de maatschappijen Jetair, Thomas Cook en vrachtvervoerder MK Airlines. ,,We streven naar een toename van de tonnage en het aantal passagiers met 50 procent tot 150.000 ton en 225.000 passagiers

NB

12-12-2006 om 09:07 geschreven door Horatio  


11-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanleg buffer aan Zeebrugse LNG-terminal uitgesteld voor onderzoek

De aanleg van een drie meter hoge aarden wal als buffer tussen het strandreservaat de Baai van Heist en de Zeebrugse haven is uitgesteld voor een jaar. Dat meldt het gemeentebestuur van Knokke-Heist. In september waren de werken op het strand gestart maar na één uur opnieuw stilgelegd op bevel van aardgasmaatschappij Fluxys. Er was niet onderzocht of er zich onder het terrein nabij de LNG-terminal nutsleidingen bevonden. Er blijkt nu nieuw overleg nodig.

Focus

11-12-2006 om 10:32 geschreven door Horatio  


08-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugs schip aan de ketting in Engeland

In een haven in Engeland is het Zeebrugse schip Z.296 Mooie Meid aan de ketting gelegd. Het schip behoort tot de Oostendse rederij De Zwerver. Doorgaans wordt een schip aan de ketting gelegd als de Britse kustwacht overtredingen vaststelt zoals het aan boord hebben van vis die niet in overeenstemming is met het logboek of het vissen met netten met te kleine mazen. In Engeland treedt de kustwacht streng op tegen overtredingen en komt het meteen tot een rechtszaak. Later vandaag wordt al uitspraak verwacht in de zaak.

Focus

08-12-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


07-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PaulGünther breidt uit in Benelux

PaulGünther, verhuurder van containerchassis opent vijf nieuwe vestigingen in Nederland en België. Het bedrijf vestigt depots in Veendam, Arnhem, Amsterdam, Zeebrugge en Gent.
Reden is de groeiende vraag naar materieel door het toenemende containervervoer. Het bestand van de onderneming steeg dit jaar al met 10 procent naar 650 stuks. PaulGünther heeft al vestigingen in Rotterdam, Venlo en Amsterdam.

NT

07-12-2006 om 23:56 geschreven door Horatio  


06-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regering sluit akkoord over voorfinanciering drie spoorprojecten

De federale regering heeft dinsdag met de gewestelijke regeringen, de NMBS en Infrabel een akkoord ondertekend over de voorfinanciering van drie projecten voor spoorweginfrastructuur. Het gaat om de modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg in Wallonië, de modernisering van het vormingsstation van de haven van Zeebrugge in Vlaanderen en de spoorwegaansluiting van de haven van Brussel.

De voorakkoorden zijn een primeur in ons land en moeten er voor zorgen dat de projecten versneld kunnen worden uitgevoerd. Volgens gedelegeerd bestuurder van de NMBS Jannie Haek gaat het om een tijdwinst acht tot elf jaar. Kostenplaatje van de projecten bedraagt 574,9 miljoen euro, waarvan 396,6 miljoen euro door voorfinanciering. Voor de modernisering van de lijn tussen Brussel en Luxemburg is 289,2 miljoen euro voorzien. Die is nodig om de verbinding tussen de hoofdzetels van de Europese Unie, Brussel, Luxemburg en Straatsburg, te verbeteren. Na de modernisering zullen treinen op de lijn 160 in plaats van 120 km/uur kunnen rijden. Dat levert een tijdswinst van een kwartier op en zorgt ervoor dat onze hoofdstad nog slechts twee uur van Luxemburg verwijderd ligt. De werken zullen duren van 2006 tot 2013 en kosten in totaal 458,7 miljoen euro.

Tweede project is de modernisering van het hoofdgoederenstation van Zeebrugge. Zij vindt plaats tussen 2007 en 2011 en moet de verwachte uitbreiding van het goederentransport (12,2 miljoen ton verwacht per jaar) opvangen. Het aantal sporen wordt uitgebreid tot dertig en er komt ook een nieuwe bocht, Ter Doest, die het verkeer sneller moet laten verlopen. Aan de voorfinanciering hangt een bedrag van 102,4 miljoen euro, de totale investering bedraagt 111,2 miljoen.

De spoorwegaansluiting van de haven van Brussel is het derde project. Er komt onder meer een nieuwe terminal. De werken vinden plaats tussen 2007 en 2008 en zijn goed voor een investering van 5 miljoen euro, volledig betaald door voorfinanciering. Het systeem van de voorfinanciering komt er concreet op neer dat de NMBS-holding de fondsen voor de projecten voorschiet. De gewesten draaien mee op voor de intresten op die sommen. De NMBS betaalt de bedragen uiteindelijk terug met de jaarlijkse investeringsdotatie van de regering. Premier Guy Verhofstadt zei dinsdag bij de ondertekening dat hij hoopt dat de overeenkomst als voorbeeld kan dienen en het "de bedoeling is dat andere projecten zullen volgen". De voorfinanciering van drie andere projecten is momenteel in voorbereiding. Het gaat om de spoorverbinding met de Liefkenshoektunnel, de uitrusting van een parking aan het station van Louvain-la-Neuve en de bouw van een nieuw station in Gosselies (luchthaven van Charleroi). De ontsluiting van Brussels Airport (Diabolo-project), de luchthaven van Zaventem, staat bovenaan op het prioriteitenlijstje van de overheid.

de Tijd

06-12-2006 om 08:22 geschreven door Horatio  


05-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Scheepsdalebrug in 2009

Ook aanbesteding voor haalbaarheidsstudie Seine-Schelde-West Brugge

Goed nieuws voor wie dagelijks de Scheepsdalebrug over moet. In 2009 komt er een nieuwe brug. Een sinterklaasgeschenk van minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) voor zijn Brugse partijgenoot Patrick Moenaert (CD&V). Voor de opening van de brug had Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters de verplaatsing naar Brugge gemaakt en hij bracht belangrijk nieuws mee.

 ,,Ik heb aan mijn administratie de opdracht gegeven tot het uitwerken van de technische en administratieve voorbereiding van de aanbesteding voor een nieuwe Scheepsdalebrug. Bedoeling is dat die brug er al in 2009 komt'', aldus Peeters, die ook nog aankondigde dat midden januari de aanbesteding plaats zal vinden voor de opmaak van een haalbaarheidsstudie voor de Seine-Schelde-West. ,,Deze studie zal nagaan hoe vanuit de Vlaamse kusthavens een ontsluiting door de binnenvaart gerealiseerd kan worden via het afleidingskanaal van de Leie.

Bedoeling hierbij is de binnenvaartroute langs de stadskern van Brugge te ontlasten.'' Peeters sprak ook nog het verlangen uit dat het Vlaams Gewest de verbindingssluis die de haven van Zeebrugge met het Vlaamse waterwegennet verbindt overneemt van de MBZ. Enkele weken geleden zette de Europese Commissie nog het licht op groen om via de estuaire vaart, waarbij aangepaste binnenschepen op het deel van de zee tussen Zeebrugge en Vlissingen kunnen varen, een oplossing aan te reiken om de bereikbaarheid van de kusthavens te verbeteren.

NB

05-12-2006 om 16:45 geschreven door Horatio  


04-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: fregat Westdiep terug thuis

Het fregat Westdiep van de Belgische marine heeft de voorbije nacht opnieuw de thuishaven Zeebrugge bereikt. Het schip en zijn bemanning hebben er een antidrugsmissie in de Caraïben opzitten. De Westdiep begon half oktober aan de missie. De operatie "Western Eagle" verliep in samenwerking met de Nederlandse marine en de Amerikaanse kustwacht. Eind oktober onderschepte het fregat 3 ton cocaïne. Focus

04-12-2006 om 23:13 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Irakezen opgepakt in haven van Zeebrugge

Vannacht zijn in de haven van Zeebrugge 4 Irakezen tegengehouden in hun wagen. Twee van hen, mannen van 24 en 28, wonen in Antwerpen en worden beticht van mensensmokkel. Twee andere passagiers hadden geen papieren bij en verblijven illegaal in ons land. Ze werden ter beschikking gesteld van het gerecht. Focus

04-12-2006 om 23:12 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbinding met Rosyth blijft bestaan

De verbinding van Zeebrugge naar het Schotse Rosyth, die uitgebaat wordt door Superfast Ferries, blijft bestaan. Vanaf januari zal dit wel gebeuren met een ander schip. De Griekse Attica Groep, de moedermaatschappij van Superfast Ferries, kondigt voor de eerste negen maanden van dit jaar gunstige cijfers aan. De activiteiten van de groep leverden een winst op van bijna 28 miljoen euro. Vergeleken met vorig jaar is er wel een daling met 5 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de hoge brandstofprijzen. Attica meldt ook dat de verbinding tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland zal worden verder gezet met een ander schip. De Superfast X, die nu de verbinding verzorgt, is immers verkocht. Eerstdaags wordt bekend gemaakt welk schip vanaf januari op Zeebrugge vaart.

HLN

04-12-2006 om 23:06 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Humbermax voor het eerst in Zeebrugge

Zondag meerde de "Pauline" voor het eerst aan in Zeebrugge.

De nieuwste aanwinst van Cobelfret, die onder Luxemburgse vlag vaart, kreeg al het epitheton HumberMax opgekleefd omdat dit de uiterste schaal is voor de bediening van de havens langs de Humber. De "Pauline" is het eerste van twee zusterschepen en liep in augustus 2006 van stapel op de Duitse scheepswerf Flensburger Schiffbau Gesellschaft. De afmetingen van deze ferry komen overeen met die van een nieuwe generatie ferry's die geleidelijk aan in de shortseatrafieken worden ingezet. Het schip haalt een snelheid van 22 knopen, is 203 meter lang, 32,90 meter breed en ligt afgeladen 7,80 meter diep. Aan boord is er vrachtruimte voor meer dan 4.000 lijnmeter, gespreid over vijf dekken. Een aantal dekken werd speciaal ontworpen om extra zware rollende vracht te kunnen laden. Dit type roro-vrachtschip beschikt over zes cabines, waarin 12 chauffeurs kunnen worden ontvangen. De rederij kan met andere woorden wat begeleide vracht aanvaarden. De toegang tot het schip gebeurt via twee oprijlanen op het achterschip, een van 12x8 meter en een van 12x15 meter. Ze zijn beiden zeven meter hoog, wat het laden van doublestackcontainers mogelijk maakt. Capaciteit: 258 trailers of 746 containers op mafi's met 655 auto's.
Drie dagen na de tewaterlating van de "Pauline" werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor het zusterschip, de "Yasmine". Mevrouw Gray, echtgenote van de directeur van Cobelfret Engeland, heeft het meterschap van het nieuwe schip aanvaard. Maandag heeft de "Pauline" in Zeebrugge voor het eerst lading aan boord genomen. 's Avonds voer de ferry af naar Killingholme (aan de Humber). Het schip zal voortaan worden ingezet op deze route. De inzet van de twee reuzenschepen zorgt bij Cobelfret voor een gevoelige capaciteitsverhoging tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Cobelfret zet momenteel 21 schepen in voor de verbinding tussen het VK, Scandinavië en Noord-Europa, waar Zeebrugge, Vlissingen, Rotterdam, Göteborg en Esbjerg worden aangelopen. Onlangs startte de rederij ook een dienst tussen Göteborg en Antwerpen op, a rata van twee vertrekken per week. Cobelfret Ferries biedt dagelijks vertrekken aan vanuit Rotterdam en Zeebrugge richting Killingholme en vanuit Rotterdam en Zeebrugge naar de eigen terminal in Purfleet.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:05 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgian Oil Services breidt uit naar Zeebrugge

Belgian Oil Services (BOS), dat gespecialiseerd is in het ophalen van zowel vast als vloeibaar maritiem afval, gaat zijn diensten voortaan ook in de haven van Zeebrugge aanbieden. Sedert 1 december heeft de onderneming een lichter gestationeerd in de kusthaven. Het speelt daarmee in op de toenemende vraag die ontstaan is ten gevolge van de expansie van de haven van Zeebrugge. BOS is reeds 20 jaar actief en heeft in de haven van Antwerpen een marktaandeel van 65% en in Gent zelfs van 95%. De onderneming beschikt over een vloot van vijf tanklichters variërend van 50 t tot 1.600 t en één vacuumtruck. De volledige vloot is ADNR gekeurd en beschikt over een classificatiecertificaat. Volgens BOS is het grote voordeel van ophalingen per lichter dat alle schepen bereikt kunnen worden zonder dat de operaties op de terminal verstoord worden door tankwagens. De tankschepen laten bovendien toe om grotere volumes in één behandeling af te geven, waardoor de risico's op "spills" verkleinen. De ophalingen gebeuren zeven dagen op zeven de klok rond.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:01 geschreven door Horatio  


30-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lading goud is gestolen in Zeebrugge

In de transportzone van Zeebrugge hebben dieven een lading goud gestolen uit een vrachtwagen. De vijftig kilogram goud bestond uit kleine bolletjes die verpakt waren in tien plastic flessen. Die zaten in een vrachtwagen die op weg was naar Groot-Brittannië. Toen de chauffeur in een restaurant zat te eten, werd de lading gestolen uit de vrachtwagen. Het goud heeft een waarde van 780.000 euro.

VRT

30-11-2006 om 20:29 geschreven door Horatio  


29-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer ferrytrafiek in Zeebrugge en Oostende door staking in Calais

De staking die dinsdagavond uitbrak bij het personeel van de Kamer van Koophandel van Calais heeft ernstige hinder voor het ferryverkeer veroorzaakt. Een aantal van de negen laadposten in de haven functioneerden niet, maar in de loop van woensdagnamiddag werd de stakingsactie afgeblazen en tegen vanavond wordt een normalisering van het ferryverkeer verwacht. P&O leidde vanochtend twee schepen uit Dover af naar Zeebrugge en bij Trans European Ferries in OOstende, dat normaal 8 afvaarten per dag tussen Oostende en Ramsgate biedt, werden vandaag 10 afvaarten voorzien. TEF is vooral gespecialiseerd in begeleid trailerverkeer.

de Lloyd

29-11-2006 om 19:03 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs