Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

04-12-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Irakezen opgepakt in haven van Zeebrugge

Vannacht zijn in de haven van Zeebrugge 4 Irakezen tegengehouden in hun wagen. Twee van hen, mannen van 24 en 28, wonen in Antwerpen en worden beticht van mensensmokkel. Twee andere passagiers hadden geen papieren bij en verblijven illegaal in ons land. Ze werden ter beschikking gesteld van het gerecht. Focus

04-12-2006 om 23:12 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbinding met Rosyth blijft bestaan

De verbinding van Zeebrugge naar het Schotse Rosyth, die uitgebaat wordt door Superfast Ferries, blijft bestaan. Vanaf januari zal dit wel gebeuren met een ander schip. De Griekse Attica Groep, de moedermaatschappij van Superfast Ferries, kondigt voor de eerste negen maanden van dit jaar gunstige cijfers aan. De activiteiten van de groep leverden een winst op van bijna 28 miljoen euro. Vergeleken met vorig jaar is er wel een daling met 5 miljoen euro, maar dat heeft te maken met de hoge brandstofprijzen. Attica meldt ook dat de verbinding tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland zal worden verder gezet met een ander schip. De Superfast X, die nu de verbinding verzorgt, is immers verkocht. Eerstdaags wordt bekend gemaakt welk schip vanaf januari op Zeebrugge vaart.

HLN

04-12-2006 om 23:06 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Humbermax voor het eerst in Zeebrugge

Zondag meerde de "Pauline" voor het eerst aan in Zeebrugge.

De nieuwste aanwinst van Cobelfret, die onder Luxemburgse vlag vaart, kreeg al het epitheton HumberMax opgekleefd omdat dit de uiterste schaal is voor de bediening van de havens langs de Humber. De "Pauline" is het eerste van twee zusterschepen en liep in augustus 2006 van stapel op de Duitse scheepswerf Flensburger Schiffbau Gesellschaft. De afmetingen van deze ferry komen overeen met die van een nieuwe generatie ferry's die geleidelijk aan in de shortseatrafieken worden ingezet. Het schip haalt een snelheid van 22 knopen, is 203 meter lang, 32,90 meter breed en ligt afgeladen 7,80 meter diep. Aan boord is er vrachtruimte voor meer dan 4.000 lijnmeter, gespreid over vijf dekken. Een aantal dekken werd speciaal ontworpen om extra zware rollende vracht te kunnen laden. Dit type roro-vrachtschip beschikt over zes cabines, waarin 12 chauffeurs kunnen worden ontvangen. De rederij kan met andere woorden wat begeleide vracht aanvaarden. De toegang tot het schip gebeurt via twee oprijlanen op het achterschip, een van 12x8 meter en een van 12x15 meter. Ze zijn beiden zeven meter hoog, wat het laden van doublestackcontainers mogelijk maakt. Capaciteit: 258 trailers of 746 containers op mafi's met 655 auto's.
Drie dagen na de tewaterlating van de "Pauline" werd op dezelfde werf de kiel gelegd voor het zusterschip, de "Yasmine". Mevrouw Gray, echtgenote van de directeur van Cobelfret Engeland, heeft het meterschap van het nieuwe schip aanvaard. Maandag heeft de "Pauline" in Zeebrugge voor het eerst lading aan boord genomen. 's Avonds voer de ferry af naar Killingholme (aan de Humber). Het schip zal voortaan worden ingezet op deze route. De inzet van de twee reuzenschepen zorgt bij Cobelfret voor een gevoelige capaciteitsverhoging tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Cobelfret zet momenteel 21 schepen in voor de verbinding tussen het VK, Scandinavië en Noord-Europa, waar Zeebrugge, Vlissingen, Rotterdam, Göteborg en Esbjerg worden aangelopen. Onlangs startte de rederij ook een dienst tussen Göteborg en Antwerpen op, a rata van twee vertrekken per week. Cobelfret Ferries biedt dagelijks vertrekken aan vanuit Rotterdam en Zeebrugge richting Killingholme en vanuit Rotterdam en Zeebrugge naar de eigen terminal in Purfleet.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:05 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgian Oil Services breidt uit naar Zeebrugge

Belgian Oil Services (BOS), dat gespecialiseerd is in het ophalen van zowel vast als vloeibaar maritiem afval, gaat zijn diensten voortaan ook in de haven van Zeebrugge aanbieden. Sedert 1 december heeft de onderneming een lichter gestationeerd in de kusthaven. Het speelt daarmee in op de toenemende vraag die ontstaan is ten gevolge van de expansie van de haven van Zeebrugge. BOS is reeds 20 jaar actief en heeft in de haven van Antwerpen een marktaandeel van 65% en in Gent zelfs van 95%. De onderneming beschikt over een vloot van vijf tanklichters variërend van 50 t tot 1.600 t en één vacuumtruck. De volledige vloot is ADNR gekeurd en beschikt over een classificatiecertificaat. Volgens BOS is het grote voordeel van ophalingen per lichter dat alle schepen bereikt kunnen worden zonder dat de operaties op de terminal verstoord worden door tankwagens. De tankschepen laten bovendien toe om grotere volumes in één behandeling af te geven, waardoor de risico's op "spills" verkleinen. De ophalingen gebeuren zeven dagen op zeven de klok rond.

de Lloyd

04-12-2006 om 23:01 geschreven door Horatio  


30-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lading goud is gestolen in Zeebrugge

In de transportzone van Zeebrugge hebben dieven een lading goud gestolen uit een vrachtwagen. De vijftig kilogram goud bestond uit kleine bolletjes die verpakt waren in tien plastic flessen. Die zaten in een vrachtwagen die op weg was naar Groot-Brittannië. Toen de chauffeur in een restaurant zat te eten, werd de lading gestolen uit de vrachtwagen. Het goud heeft een waarde van 780.000 euro.

VRT

30-11-2006 om 20:29 geschreven door Horatio  


29-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer ferrytrafiek in Zeebrugge en Oostende door staking in Calais

De staking die dinsdagavond uitbrak bij het personeel van de Kamer van Koophandel van Calais heeft ernstige hinder voor het ferryverkeer veroorzaakt. Een aantal van de negen laadposten in de haven functioneerden niet, maar in de loop van woensdagnamiddag werd de stakingsactie afgeblazen en tegen vanavond wordt een normalisering van het ferryverkeer verwacht. P&O leidde vanochtend twee schepen uit Dover af naar Zeebrugge en bij Trans European Ferries in OOstende, dat normaal 8 afvaarten per dag tussen Oostende en Ramsgate biedt, werden vandaag 10 afvaarten voorzien. TEF is vooral gespecialiseerd in begeleid trailerverkeer.

de Lloyd

29-11-2006 om 19:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Z 87 verstevigt trekkracht
BRUINISSE/ZEEBRUGGE

Als de gronden moeilijker worden trekt de Z 87 ‘Nele’ sterker dan voorheen tegen zeeën op. Dat constateerde schipper Lenard de Nooijer van de gemoderniseerde Eurokotter afgelopen week tijdens onstuimige weersomstandigheden in Het Kanaal. Dankzij plaatsing van een grotere schroef en straalbuis is de trekkracht er met 40 procent op vooruit gegaan. Vorige week vrijdagmiddag vertrok De Nooijer samen met zijn zoon Johnny, schoonzoon Joeri van Liere en opvarende Michel Schroevers vanaf Machinefabriek Padmos in Bruinisse. In de tien weken daaraan voorafgaand onderging de in 1987, door Perfecta in Zeebrugge gebouwde Eurokotter, een stevige metamorfose. Kosten noch moeite werden door BVBA Rederij Nele gespaard om het vaartuig up-to-date te maken.

In combinatie met de revisie van de Mitsubishi-hoofdmotor uit 1998 (na 42.000 draaiuren) werd een nieuwe Reintjes-keerkoppeling geïnstalleerd met een reductie van 11,5:1. In het verlengde daarvan werd op de helling bij Scheepswerf Van Duivendijk een door Van Voorden geleverde vijfblads HR-schroef plus nieuwe straalbuis met een diameter van 2.300 millimeter gemonteerd. Tevens plaatste Padmos een nieuwe Mitsubishi-hulpmotor ten behoeve van de lieraandrijving (type 6D 16T) en een Padmos-boegschroef (HP 40). Ondertussen zorgden scheepstimmerman Martin Geluk, Westhoeve en Duivelands Meubelhuis er voor dat het interieur achterin weer aan de eisen des tijds voldoet. Aan de net- en dekvoorzieningen droeg Piet Redert en zijn team een stevig steentje bij.

Kort voor het vertrek uit de Zeeuwse scheepsbouw- en schelpdierenclave reageerde De Nooijer goedsmoeds: ,,We beschikken over een vertrouwd schip en kunnen overal naartoe. In de zomermaanden vissen we voor de Belgische kust en in de winter in Het Kanaal. Dat is ons domein. We proberen steeds goed mee te doen en zijn vaste klant in Zeebrugge. Daar komen we graag.’’

VN

29-11-2006 om 09:52 geschreven door Horatio  


23-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Britten geven negatief rapport voor ongeval Zeebrugse vissersboot

Het ongeval met de Zeebrugse vissersboot Noordster kon minder erg geweest zijn. Dat zegt een Brits rapport. De Noordster verging eind vorig jaar voor de Britse zuidkust. Drie bemanningsleden kwamen om, één matroos van 19 uit Zeebrugge overleefde het ongeval. Het schip zonk toen het met haar netten vastraakte. Volgens het rapport was de bemanning oververmoeid, en ze droeg ook niet de nodige veiligheidskledij. Het schip was bovendien ook niet veilig genoeg uitgerust.

focus

23-11-2006 om 12:30 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa investeert 1,5 miljoen in kustprojecten

ZEEBRUGGE/BLANKENBERGE - Vier kustprojecten krijgen zo'n 1,5 miljoen euro Europese steun. Het gaat om het stationsgebouw (Zeebrugge), de fietsers- en voetgangersbrug (Heist), de Nordic-site (Blankenberge) en de reconversie van de kazerne (Lissewege). In Zeebrugge wordt het stationsgebouw omgevormd tot gemeenschapsinfrastructuur. Het is de bedoeling dat vanuit dit centrum allerlei activiteiten worden georganiseerd zoals cursussen, tewerkstellingsprojecten en de ondersteuning van mensen die nood hebben aan zorg op maat. De gemeenschapsinfrastructuur wordt ook een ontmoetingsplaats voor verenigingen en buurtinitiatieven. Begin 2007 zal de NMBS het stationsgebouw verkopen, waarna de stad Brugge kan starten met de verbouwingswerken. Midden 2008 moet het project af zijn. Europa investeert 290.000 euro in de renovatie. Begin 2007 zal wellicht ook gestart worden met de bouw van een fietsers- en voetgangersbrug in Heist. Deze nieuwe brug moet vermijden dat fietsers en voetgangers de drukke kustbaan moeten kruisen. Via de nieuwe brug worden de natuurreservaten van De Baai van Heist en Sashul/Vuurtorenweiden met elkaar verbonden. De groenzone tussen de Zeedijk en de Elisabethlaan wordt ook aangepakt. De brug vormt meteen een knooppunt in het fietsroutenetwerk. Van de totale investering van 1.954.800 euro draagt Europa 213.659 euro. Voor de sloopwerken van de Nordic-site en het natuurherstel krijgen de stad Blankenberge en het Vlaams Agentschap Maritieme Dienstverlening 50.259 euro Europese steun. Eind dit jaar wordt de uitbating van de cafetaria, het speelterrein en de ponypiste stopgezet. De gebouwen en andere constructies worden in het voorjaar van 2007 gesloopt en verwijderd. Voor de omvorming van de verlaten militaire site in Lissewege tot een aantrekkingspool voor de lokale economische activiteit en tewerkstelling reserveert Europa 1.010.166 euro op een totale kostprijs van 4,05 miljoen euro. Het streefdoel is om een twintigtal KMO's aan te trekken, goed voor ongeveer zeventig arbeidsplaatsen. De aankoop van de gebouwen en gronden kan wellicht nog eind dit jaar gebeuren. Tegen midden 2008 moet de realisatie klaar zijn. NB

23-11-2006 om 06:14 geschreven door Horatio  


22-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese subsidie voor ferry’s en spoordiensten

Cobelfret, Scandlines, Grandi Navi Veloci en GLD Lines krijgen Europese steun in het kader van het Marco Polo-programma. De Europese Commissie organiseert volgende week in Nantes een colloquium waarop ze zal toelichten waarom deze ferrymaatschappijen subsidies krijgen.
Voor de derde rondvraag van het Marco Polo-programma die vorig jaar werd afgesloten, ontving de Commissie 63 voorstellen voor in totaal 91,9 miljoen euro steun. Daarvan werden er vorige maand zestien goedgekeurd (21,7 miljoen euro). Twaalf projecten zorgen voor een duidelijk aanwijsbare modal shift.
De Commissie zegt dat het alles samen om 10,3 miljard tonkilometer vracht gaat, die van de weg naar het spoor of het schip gaat. Grimaldi Lines en Louis Dreyfus krijgen samen 2,09 miljoen euro voor hun dienst tussen Toulon en Civitavecchia (Rome). Onder de naam GLD Lines geven zij wegvervoerders een maritiem alternatief voor een Alpentransit. De Grimaldi’s uit Genua krijgen 1,83 miljoen euro voor de veerdienst van Grandi Navi Veloci tussen Genua, Barcelona en Marokko. De Baltic Sea Shuttle van Scandlines en de havens van Rostock en Ventspils mag op ruim 1,3 miljoen euro Europese subsidie rekenen. Dat is verwonderlijk omdat concurrent DFDS Lisco zonder steun tussen Noord-Duitsland en de Baltische regio vaart.
Dichter bij ons krijgen Cobelfret Ferries en de haven van Esbjerg 867.143 euro voor de wekelijkse ro/ro-dienst tussen Zeebrugge en de Deense haven. Ook zijn zeven spoorvoorstellen geselecteerd. Daarbij zijn de NePolExpress van Polzug Intermodal GmbH en ECT tussen de Rotterdamse haven en zeven Poolse bestemmingen, en een spoorshuttle tussen Rotterdam en Lyon van Trimodal Europe BV in samenwerking met Lyon Terminal en ACTS.

NT

22-11-2006 om 19:58 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZPMC haalt kranen terug uit Zeebrugge

Zaterdag doet het zwareladingschip "Zhen Hua 7" Zeebrugge aan om er bij APM Terminals aan het Albert II-dok twee spoorkranen terug te komen ophalen met bestemming Shanghai. De kranen werden begin juli door het Chinese ZPMC in Zeebrugge geleverd en waren bestemd voor het laden en lossen van containers op spoor. Een hevige windhoos die medio augustus door de haven raasde, deed de twee nieuwe kranen op hol slaan, met zeer grote schade als gevolg.
De kranen waren bij dit incident nog niet aan APMT opgeleverd, zodat de schade ten laste van ZPMC viel. Aanvankelijk werd overwogen om de schade door Europese kranenbouwers te laten herstellen, maar na grondige evaluatie werd besloten om de kranen terug te komen ophalen voor herstelling in China. Het laden en zeewaardig vastzetten van de twee beschadigde kranen zal zo'n week in beslag nemen. Als alles volgens plan verloopt, zal de "Zhen Hua 7" Zeebrugge op zaterdag 2 december verlaten. Barwil Benelux Zeebrugge treedt op als plaatselijke scheepsagent voor het Chinese schip.

de Lloyd

22-11-2006 om 19:51 geschreven door Horatio  


20-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maersk verkoopt Belgische Tracto

De Duitse wegvervoerder EKB Container Logistik neemt zijn Belgische collega Tracto over.

Dat bedrijf werd destijds opgericht als wegvervoerfiliaal van de Compagnie Maritime Belge (CMB). Tracto wisselde een paar keer van eigenaar. CMB verkocht de lijnvaartdivisie waartoe Tracto behoorde eerst aan Safmarine en vervolgens kwam die Zuid-Afrikaanse rederij volledig in handen van de Deense A.P. Møller Maersk Group. De Denen dragen per 1 januari al het personeel (151 mensen) en de eigen vloot van 115 trekkers en een paar honderd containertrailers over aan EKB Container Logistik. De Antwerpse en Zeebrugse vestigingen van Tracto zullen vanaf die datum onder de naam EKB Container Logistic Group werken.

NT

20-11-2006 om 15:34 geschreven door Horatio  


19-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verliest fruitlijn wegens niet rendabel

Eind deze maand stopt Horn Line met haar wekelijkse fruitlijn van uit de Kameroense haven Douala naar Zeebrugge en Dover. De fruitlijn is verlieslatend en daarom stopt Horn Line ermee.
Sinds geruime tijd baat Horn Line de verbinding uit voor rekening van Delmonte, onder de naam Cameroon Express. Vanuit het West-Afrikaanse land worden vooral bananen en ananas aangevoerd. De schepen nemen stukgoed, containers en tweedehands wagens mee als retourvracht. Maar de lijndienst blijkt verlieslatend en daarom stopt Horn Line ermee. Delmonte zal de aanvoer naar Noord-Europa voortaan verschepen via een andere fruitlijn (Dole), die de haven van Antwerpen aandoet. Fruit voor Zuid-Europa zal via een Middellandse zeehaven worden verscheept. Voor Zeebrugge, meer bepaald voor de Belgian New Fruit Wharf, is dit slecht nieuws. Ook voor de tewerkstelling is dit slecht nieuws want fruitbehandeling behoort nog steeds tot de meest arbeidsintensieve havenactiviteit.

HLN

19-11-2006 om 15:38 geschreven door Horatio  


14-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zware verkeershinder verwacht op expressweg richting Zeebrugge

Morgen, woensdag 15 november, starten op de Expresweg werken die ongetwijfeld zware verkeershinderrichting zal meebrengen richting Zeebrugge, tussen de Legeweg en de Oostendse Steenweg. Aswebo zal er in opdracht van de Afdeling Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest, frees- en asfalteringswerken uitvoeren aan het linkerrijvak van de Expresweg. Normaal start de aannemer op woensdag 15 november met de uitvoering waarvan het einde voorzien is op 24 november.
Het verkeer op de Expresweg richting Zeebrugge zal van vóór de Legeweg tot voorbij de Oostendse Steenweg alleen over de rechterrijstrook verlopen. Alle op- en afritten blijven normaal beschikbaar. De werkzaamheden zullen ongetwijfeld sterke verkeershinder met zich meebrengen. Later zullen ook in de omgekeerde richting gelijkaardige werken gebeuren.

SO

14-11-2006 om 08:03 geschreven door Horatio  


13-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2XL haalt nieuwe klant uit papierindustrie binnen

De logistieke dienstverlener 2XL heeft een contract getekend met een belangrijke papierleverancier, waarvan de naam voorlopig nog niet bekentgemaakt kan worden, voor de opslag en distributie van papierwaren naar het VK. Het nieuwe contract gaat in op 1 december 2006 en heeft een looptijd van drie jaar. De papierwaren zullen dagelijks per spoor aangeleverd worden vanuit Oostenrijk. Een deel daarvan zal opgeslagen worden in Zeebrugge en op afroep van de klanten worden geleverd, terwijl het andere deel wordt overgeslagen en rechtstreeks naar de klanten gevoerd wordt. Voor deze activiteiten heeft 2XL van IFB het Blauwe Magazijn, met een oppervlakte van 10.000m², gekocht.

de Lloyd

13-11-2006 om 17:31 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: overlegplatform voor windenergie opgericht

In Zeebrugge is een overlegplatform opgericht waarin naast de overheid ook de drie windmolenbedrijven zetelen die voor onze kust actief zullen zijn. Het nieuwe overlegorgaan krijgt de naam Belgisch Noordzee Windenergie Platform. Ondermeer minister van energie Marc Verwilghen en minister van de Noordzee Renaat Landuyt ondertekenden de oprichtingsakte. Voor onze kust komen 3 windmolenparken die in totaal elektriciteit zullen opwekken voor ruim 800 000 gezinnen. In 2018 moeten alle 162 molens er staan.

Focus

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zeebrugse windmolens leveren 860.000 gezinnen groene stroom Zeebrugge

Op de Thorntonbank, ongeveer 30kilometer voor de kust van Zeebrugge, komt een windmolenpark met 162 windturbines. Die kunnen 860.000 gezinnen van stroom voorzien. In Zeebrugge werd gisteren het Belgian North Sea Wind Energy Platform voorgesteld. Zowel de overheid als privé-investeerders maken deel uit van dit overlegplatform. In aanwezigheid van de minister van de Noordzee, Renaat Landuyt (SP-A), en de minister van Energie, Marc Verwilghen (VLD), stelden de drie windexploitanten hun plannen voor. C-Power, Eldepasco en Belwind willen samen 162 windturbines plaatsen op de Thorntonbank, voor de kust van Zeebrugge.

Het gaat om een investering van ongeveer twee miljard euro. De windmolens zullen tussen de 28 en 46 kilometer van de kust verwijderd staan. Na de winter wordt op de werf Halve Maan in Oostende gestart met de bouw van de funderingen voor de eerste zes windturbines. Die moeten tegen de herfst van 2008 operationeel zijn. Het hele project zal klaar zijn in 2016. Zeebodem De 162 windmolens die vanaf 2008 in zee geplaatst worden, zullen van de fundering op de zeebodem tot aan de top van de wieken ongeveer 180 meter hoog zijn. Dat is beduidend groter dan pakweg de 107 meter van het Atomium. Vanaf windkracht 3 zorgen de turbines voor energie. Hun volle vermogen bereiken ze vanaf windkracht 6. Enkel bij een zware storm, als de windkracht 11 beaufort bedraagt, worden de turbines stilgelegd.

Minister Verwilghen benadrukte gisteren het belang van het gigantische windmolenpark voor de onafhankelijkheid van België op het vlak van
energievoorziening. Landuyt hamerde dan weer op het belang van de investering van twee miljard euro voor de economie in de kustregio.

NB

13-11-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


09-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking in Spanje stuurt MSC-schepen naar Zeebrugge

Omdat een staking in Spaanse havens een aanloop in Valencia onmogelijk maakte, kwam de "MSC Susanna", een schip uit de Silk Express-dienst van de rederij, gisteren de voor die haven bestemde containers lossen in Zeebrugge. Die lading, zo'n 1.500 containers groot, wordt bij CHZ op de "MSC Gina" gezet. Dat schip zal de laadkisten terugbrengen naar Valencia, waar de staking intussen voorbij zou moeten zijn.

de Lloyd

09-11-2006 om 19:02 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Bridgestone opent nieuw deel van Europees distributiecentrum
In de achterhaven van Zeebrugge heeft de Japanse bandenproducent Bridgestone het nieuwe deel van haar Europees distributiecentrum geopend. De opslagcapaciteit in Zeebrugge bedraagt nu 87 000 vierkante meter. Bridgestone verdeelt vanuit Zeebrugge banden voor trucks en personenwagens naar alle landen van Europa. Per jaar vertrekken vanuit Zeebrugge zo'n 4 miljoen autobanden, door de uitbreiding moeten dat er op termijn 6 miljoen zijn. Het aantal werknemers bij Bridgestone Zeebrugge zal stijgen van 100 tot 150.

Focus


09-11-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


08-11-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superfast Ferries zet Zeebrugge-Rosyth in 2007 voort

De aangekondigde bevrachting van een ropax ter vervanging van de verkochte "Superfast X", die eind januari uit de vaart verdwijnt, blijkt voorbarig, maar daar tegenover staat dat rederij Superfast Ferries reeds bookings voor passagiers en vracht voor het jaar 2007 noteert. Volgens reder Janis Criticos is er nog niets definitiefs beslist en liggen verschillende opties nog ter studie, maar zal de dienst niettemin voortgezet worden. De rederij beschikt over verscheidene schepen (waarvan één zou volstaan), maar zou ook op zoek kunnen gaan naar externe tonnage. Criticos benadrukte dat de dienst verder dezelfde frequentie zal bieden van drie afvaarten per week in beide richtingen met één schip. De dienst ging van start met twee ropax-schepen, waarna de "Superfast IX" in november 2005 werd verkocht. Het resterende schip haalt nu zijn maximale beladingsgraad in beide richtingen.

de Lloyd

08-11-2006 om 12:17 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havenbestuur Zeebrugge en havenkapiteins bereiken loonsakkoord

Het loonoverleg tussen de directie van de haven van Zeebrugge en de havenkapiteins is vandaag uitgemond in een akkoord, aldus MBZ-voorzitter Joachim Coens. Vrijdag jl. startte de liberale vakbond VSOA een stiptheidsactie om de looneisen van de havenkapiteins en luitenanten kracht bij te zetten. Gisteren hadden onderhandelingen nog niet tot een overeenkomst geleid, maar de acties werden wel opgeschort in afwachting van de uitkomst van het overleg van vandaag, met het gekende gevolg. Uiteindelijk leverden de acties geen noemenswaardige hinder op voor de havenactiviteiten.

de Lloyd

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Havenkapiteins krijgen fikse loonsverhoging
Stakingsdreiging afgewend na akkoord met directie Zeebrugge -

De havenkapiteins en -luitenanten van Zeebrugge krijgen een flinke loonsverhoging. Daarmee is de dreiging van een staking in de haven van de baan. Na een laatste overlegronde gistermorgen zijn de havenkapiteins en -luitenanten en de Zeebrugse havendirectie dan toch tot een akkoord gekomen. De kapiteins en luitenanten, die in de haven de rol van verkeersleider hebben en het scheepsverkeer in goede banen leiden, krijgen een forse opslag. Dat was nodig, vonden de kapiteins. Volgens hen was er een loonkloof van dertig procent en meer met hun collega's in de andere havens in Vlaanderen. De liberale vakbond VSOA hield daarom al sinds vorige vrijdag stiptheidsacties en dreigde met een staking die de hele haven lamgelegd zou hebben. ,,De directie heeft een flinke inspanning geleverd'', zegt Geert Verhavert, vakbondssecretaris van de VSOA. ,,Door de loonsverhoging komen de lonen voor de kapiteins en luitenanten in Zeebrugge nu ongeveer op gelijke hoogte van die in Gent en Antwerpen.'' Veel toegegeven De kapiteins krijgen ook een extra supplement dat geldt voor knelpuntberoepen. Over die extra premie was dinsdag nog onenigheid gerezen, maar ook die problemen werden verholpen. ,,Wij konden er niet akkoord mee gaan dat de directie op die premies geen patronale bijdragen zou betalen, want dat zou betekenen dat ze niet zouden meetellen voor het pensioen'', legt Verhavert uit. ,,Maar het havenbestuur heeft daar een mouw aan gepast door de premies nog op te trekken. Ze hebben zich erg toegevingsgezind opgesteld, en daar zijn we tevreden mee.'' ,,Er was inderdaad een kloof tussen de lonen hier in Zeebrugge en die in Antwerpen en Gent'', geeft gedelegeerd bestuurder Joachim Coens toe. ,,Aanpassingen drongen zich op, maar de besprekingen daarover liepen al langer. De stiptheidsacties van de laatste dagen hebben weinig invloed gehad op de gesprekken.'' Voor Coens en het havenbestuur beginnen na de gesprekken met de luitenanten en kapiteins nu onderhandelingen over een algemene cao voor alle andere werknemers van de haven. De huidige cao loopt tot eind 2006.

NB

08-11-2006 om 00:00 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs