Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

09-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M/V Otello gedoopt in Zeebrugge

Op zaterdag 7 oktober 2006 werd de M/V Otello, de laatste nieuw opgeleverde car carrier van Wallenius Lines, gedoopt door Mevr. Mary Bell, voorzitster van Caterpillar Logistics Services Inc. en vice-voorzitster van Caterpillar Inc. De plechtigheid vond plaats op de Sea-Ro terminal langs de Canadakaai in de Zeebrugse achterhaven. De M/V Otello wordt ingezet op de wereldwijde routes van Wallenius Wilhelmsen Logistics. De Otello is de tweede oplevering in een nieuwe reeks car carriers van Wallenius Lines.

De afmetingen blijven dezelfde als haar voorgangers (199 x 32 x 11m), maar Wallenius dreef de capaciteit op tot 6.700 auto's. Het ontwerp van de volgende vijf schepen uit de reeks dat gebouwd wordt bij DSME tussen 2007-2009 zal 28 meter langer zijn en een capaciteit hebben van 8.000 auto's. Wallenius Lines en Wilh. Wilhelmsen hebben een prestigieus nieuwbouwprogramma lopen, bestaande uit bijna 50 nieuwe car carriers voor levering tussen 2006 en 2009. Deze schepen zullen ingezet worden in de gezamelijk beheerde rederijen Wallenius Wilhelmsen Logistics, EUKOR en ARC.

09-10-2006 om 16:06 geschreven door Horatio  


07-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen mag containerkustvaart steunen

De Vlaamse regering mag financiële steun geven aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. Dat blijkt uit documenten van de Europese Commissie. Door de toenemende containertrafiek en de binnenvaart staan de bruggen in Zeebrugge vaak open en dat veroorzaakt files. Daarom wil de Vlaamse regering dat de binnenschepen langs de kust naar Vlissingen varen om daar de binnenwateren op te raken. Daarvoor moeten de binnenschepen aangepast worden voor de kustvaart en de regering voorziet daarvoor 6,2 miljoen euro. De Europese Commissie moet volgende week beslissen of dat mag, maar zou er geen probleem in zien.

vrt

07-10-2006 om 14:52 geschreven door Horatio  


06-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1,4 miljoen euro voor reconversie legerkazerne Lissewege

De Vlaamse regering trekt 1,4 miljoen euro uit voor de aankoop en herbestemming van de oude legerkazerne in Lissewege. Dat heeft Vlaams minister van economie Fientje Moerman beslist. De legerkazerne van Lissewege staat al drie jaar leeg en moet plaats ruimen voor een lokaal bedrijventerrein. Daar zullen zonevreemde bedrijven uit de regio zich kunnen vestigen. De West-Vlaamse Intercommunale WVI tekent de plannen voor de industriezone. Waar mogelijk zullen de oude legergebouwen een nieuwe functie krijgen

focus

06-10-2006 om 19:40 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw dok zet al 140 mensen aan het werk

Containerterminal officieel geopend

ZEEBRUGGE - Het was gisteren een grote dag voor de zeehaven. Al sinds april kwam het gloednieuwe dok van APM Terminals langzaam op gang, gisteren werd de containerterminal van wereldformaat officieel geopend. Het AlbertII-dok Zuid krijgt zo, jaren na de Katoennatie, eindelijk een nieuwe bestemming. Goed twee jaar geleden werd APM Terminals Zeebrugge nv, onderdeel van de Deense gigant AP Moller-Maersk Group, voor 36 jaar concessiehouder van het Zeebrugse Albert II-dok Zuid. Vandaag al is de kaai operationeel voor een capaciteit tot 850.000 TEU, wat staat voor een container van 20 voet.

Langs 900 meter kaai staan zeven van de grootste containerkranen ter wereld, daarachter ligt 48 hectare eigenlijke terminal. De mogelijkheden zijn gigantisch en creëren volgens het havenbestuur 500 directe jobs. ,,De nieuwe terminal is vooral een boost voor de economie in Vlaanderen en België'', zegt managing director Rob Boer. ,,De terminal zorgt al voor 140 jobs.'' Het APMT-verhaal is allerminst af. Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) opende gisteren het eerste hoofdstuk, het einde is nog lang niet geschreven. Wanneer de terminal binnen een tiental jaar op volledige capaciteit zal draaien, zullen er 500 mensen werken. Het Zeebrugse havenbestuur schat het aantal indirecte jobs op nog eens 500. De totale concessie gaat tot 1.300 meter kaai en 84,5 hectare containerterminal.

Nog uitbreiden ,,De jaarlijkse capaciteit in TEU kan bij een volledige ontwikkeling nog meer dan verdubbelen tot 2.000.000 TEU'', knikt de Zeebrugse managing director Rob Boer. ,,Ons aantal kranen kan uitbreiden tot elf.'' De eerste aanzet werd al gegeven door een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese havenmastodont Shangaï International Port Group (SIPG). APM Terminals International ondertekende eind vorige maand nog de participatie van SIPG voor 40 procent waardoor ook de investeringsmogelijkheden in Zeebrugge groeien. APMT is alvast overtuigd van de grote voordelen van de zeehaven. Zeebrugge ligt vlakbij de belangrijkste scheepvaartroutes in Noordwest Europa en vlakbij de monding van de Schelde. Bovendien heeft de APMT-kaai een diepte tot 16 meter. Door de verdieping en de verbreding van de haventoegang kan Zeebrugge ook zeegiganten op wereldniveau aan. APMT heeft haar hoofdkantoor in Den Haag en baat meer dan 40 containerterminals uit in 25 landen.

NB

06-10-2006 om 09:55 geschreven door Horatio  


04-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHZ optimaliseert uitrusting

CHZ, waarin PSA/HNN samenwerkt met CMA CGM, zet bijkomend materieel in op zijn terminal om de stijgende volumes aan te kunnen. Naast de vier straddle carriers die vanuit Antwerpen werden overgeheveld, staan er nog elf bijkomende tuigen op het programma, waarvan er twee uitgerust kunnen worden voor twinlift-hijsbewegingen.

Leverancier van de eerste zeven nieuwe straddle carriers is Kalmar. CHZ heeft bij ZPMC (Shanghai) ook nog drie superpostpanamax kranen in bestelling, die medio volgend jaar zullen geleverd worden. Zij zullen een hefcapaciteit van 75 ton hebben. De terminal denkt ook aan de bestelling van twee RMG-spoorkranen bij de Chinese constructeur. Het zouden single-lift kranen worden met een hefvermogen van 40 ton.

Deze kranen moeten de zes sporen bedienen die op de westkaai van de terminal over een lengte van 700 m lopen. Deze kranen kosten zo'n 2 miljoen euro per stuk. Als de bestelling doorgaat, wordt het eerste heftuig geleverd samen met de drie superpostpanamax kranen.

de Lloyd

04-10-2006 om 15:29 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling neemt "riante voorsprong" op Oostende

Door de sterke aanvoercijfers van de afgelopen 2 maanden nam de Zeebrugse Visveiling (ZV) een serieuze voorsprong op concurrent Oostende. In augustus realiseerde ZV een marktaandeel van 60,50 %, mede door de grote aanvoer van Tong uit de Golf van Gascogne en de daarbij horende hoge prijzen.
September overtrof echter alle verwachtingen met een recordaanvoer van 1.311.000 kg. De Zeebrugse Visveiling realiseerde daarmee meteen haar beste septembermaand sedert 2001, met een marktaandeel van 61,76 %. De aanvoer bestond in september vooral uit pladijs, kabeljauw en tongschar van extra kwaliteit. Dit werd door de kopers fel gesmaakt en beloond met goede prijzen.
De Zeebrugse Visveiling is op goede weg om haar jaaromzet van 2005 te verbeteren. "De reders geven dus een duidelijk signaal aan de overheid dat ZV hun thuishaven bij uitstek is," zegt commercieel directeur Eddy Landuyt.

SoB

04-10-2006 om 13:14 geschreven door Horatio  


03-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge : Maritiem evacuatieplatform in gebruik

In het maritiem opleidingscentrum in Zeebrugge is een nieuw evacuatieplatform voor reddingsoefeningen in gebruik genomen. Bij het platform behoren ook een gesloten overlevingsboot voor 22 mensen en een snellere reddingsboot. Het project heeft zo'n 300. 000 euro gekost, een groot deel daarvan is betaald door de VDAB en het baggerbedrijf Jan De Nul. Het nieuwe platform is een belangrijke stap voor de verdere uitbouw van de veiligheids-opleidingen voor de scheepvaart. Elk bemanningslid van een zeeschip moet een verplichte veiligheidscursus volgen. Dat kan nu dus ook in Zeebrugge.

focus

03-10-2006 om 00:49 geschreven door Horatio  


29-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenvaart vanuit Zeebrugge stijgt met 40 procent

Wie met de auto Bruge in of uit wil, had het wel al gemerkt, mlaar met cijfers die zonet zijn gepubliceerd is het nu ook officiëel gemeten: de haven van Zeebrugge als grote winnaar te voorschijn uit de halfjaarlijkse trafiekcijfers, die Promotie Binnenvaart Vlaanderen zopas heeft bekendgemaakt. Het aantal binnenvaarttransporten in de eerste helft van 2006 was maar liefst 40 procent hoger, dan in dezelfde periode vorig jaar.

Traditioneel is de binnenvaart in Zeebrugge maar zwak vertegenwoordigd, omwille de beperkingen zijn voor grotere schepen bij de traverse van Brugge, maar als gevolg van de openening van nieuwe containerterminals hebben de verladers voor de afvoer vanuit Zeebrugge naar het hinterland de binnenvaart nu massaal ontdekt, zegt Paul Lambrechts van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. "Het gebied rond Zeebrugge ondervindt immers een grote overlast van dichtslibbende wegen en een binnenschip van 1300 ton kan in éénmaal 90 20voets containers vervoeren. Dat zijn 45 grote vreachtwagens. In het eerste semester stegen de lossingen met in heel Vlaanderen 4,56 procent tot 15,59 miljoen ton; de ladingen namen met 5,9 procent toe tot 4,29 miljoen ton.

Het totale binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens samen nam toe met 2,43% tot 53 miljoen ton. De maritieme trafieken stegen duidelijker met 5,6% tot 118 miljoen ton. In Antwerpen lijkt, met een groei van 0,14%, het relatief belang van de binnenvaart af te nemen terwijl in Zeebrugge en Gent de binnenvaart juist sterke groeicijfers kan voorleggen, respectievelijk met 40% en 11%.

SOB

29-09-2006 om 16:10 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In bubbelbad de Noordzee over

Superfast Ferries stelt luxeferry open voor publiek

ZEEBRUGGE -

Voor de vierde keer stelt Superfast Ferries in de haven van Zeebrugge zijn Superfast X, de ferry die de verbinding verzorgt tussen Zeebrugge en het Schotse Rosyth, open voor het publiek. Bezoekers kunnen zondag een kijkje nemen in de kajuiten en de imposante stuurhut, maar ook in de jacuzzi- en saunaruimte met zicht op zee. De bootverbinding van Superfast Ferries tussen Zeebrugge en de Schotse havenstad Rosyth, op zo'n twintig kilometer van de hoofdstad Edinburgh, is de enige rechtstreekse ferryverbinding met Schotland. ,,Het schip vaart één keer per dag'', zegt Veerle Jacobs, sales- en marketingverantwoordelijke bij Superfast. ,,Om 16 uur vertrekt het in de haven van Zeebrugge, om elf uur 's ochtends de volgende dag meren we aan in Rosyth.'' Het schip dat voor de verbinding gebruikt wordt, de Superfast X, is nog geen vijf jaar oud, en dat is eraan te zien. De 176 kajuiten (elk met eigen badkamer), de restaurants, het casino: alles is tiptop in orde. ,,Daarom is het hier ook elke Open Bedrijvendag razend druk'', zegt Jacobs. ,,Vorig jaar zijn hier op vier uur tijd bijna 1.800 mensen gepasseerd.'' Klein sportstuurtje Vooral de luxe aan boord is een aantrekkingspool. De bezoeker mag een wandeling maken langs het stijlvolle à la carte-restaurant, hij kan de poepchique luxesuites met zicht op zee bekijken, en ook de jacuzzi en de sauna (allebei met zicht op zee) staan op de rondleiding. Ook de enorme ,,brug'', de stuurhut voor de vier kapiteins die volgestouwd staat met de modernste apparatuur, is een blikvanger. ,,De bezoekers verwachten telkens weer dat hier een enorm roer staat om het schip te besturen, maar dat is niet meer van deze tijd'', zegt Jacobs. ,,De Superfast X bestuur je met een klein sportstuurtje.'' ,,Er kunnen maximaal 728 passagiers mee en vanaf maart tot eind september zit deze boot altijd vol'', aldus Jacobs. ,,We krijgen hier passagiers van alle allooi, uit België, Frankrijk en Duitsland: de rugzaktoeristen slapen in de goedkope slaapzetels, mensen voor wie het iets meer mag zijn, kiezen voor een luxesuite. Ook in Schotland is de lijn populair: het is voor Schotten de enige rechtstreekse ferryverbinding met het continent, en bovendien kan iedereen zijn auto meenemen. De capaciteit voor passagiers zou hier gerust nog uitgebreid kunnen worden.'' Toch besliste Superfast in november om nog slechts één in plaats van twee boten in te zetten tussen Zeebrugge en Rosyth. Ondertussen is zelfs ook de Superfast X verkocht. Begin 2007 verdwijnt dus ook het luxeschip dat op Open Bedrijvendag te bewonderen is. ,,Maar dat betekent niet dat de verbinding Zeebrugge-Rosyth verdwijnt. Meer dan waarschijnlijk komt er gewoon een andere boot in de plaats.'' Met evenveel luxe als de vorige? ,,Daar twijfel ik niet aan, want die luxe en het cruisegevoel is wat deze verbinding zo populair maakt'', besluit Jacobs.

NB

29-09-2006 om 08:11 geschreven door Horatio  


28-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PSA verkoopt Belgische ro/ro-terminals

De Japanse rederij NYK neemt de ro/ro-terminals van PSA HNN in Antwerpen en Zeebrugge over. PSA verkocht eerder ook al zijn fruitdivisie en concentreert zich nu duidelijk volledig op de containersector. De plannen van PSA Marine om in Antwerpen een eigen sleepdienst te beginnen, zijn overigens opgeborgen. NYK is als reder al klant van de autoterminals van PSA HNN. Het gaat om de Vrasene Terminal op de Antwerpse Linkeroever en drie terminals in Zeebrugge, de grootste autohaven van Europa. De belangrijkste ro/ro-klant van PSA HNN in Zeebrugge is overigens United European Car Carriers (UECC), een joint venture van NYK en Wallenius. Op drie van de vier terminals die NYK overneemt, worden niet alleen auto’s geladen of gelost, maar staat er ook een Pre-Delivery & Inspection centrum (PDI) waar de wagens ‘showroomklaar’ worden gemaakt.

NT

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PSA HNN draagt ro/ro-divisie over aan NYK

De directie van rederij PSA Hessenoordnatie (PSA HNN) heeft donderdag op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt dat het zijn ro/ro-activiteiten gaat overdragen aan de Japanse rederij NYK. Dat zegt LBC-NVK-secretaris Etienne Claes. Het gaat vooral om de autotrafiek in Zeebrugge, aldus Claes. In totaal zijn 280 bedienden en arbeiders betrokken, waarvan een 200-tal in Zeebrugge. Ze kunnen dezelfde loon-en arbeidsvoorwaarden behouden. In Antwerpen gaat het om een 80-tal werknemers. Havenarbeiders zijn niet betrokken. Volgens de vakbondsman wil PSA HNN zich concentreren op de kernactiviteiten, de verwerking van containers en stukgoed. NYK Line (Nippon Yusen Kaisha) was al de grootste klant en wil de afhandeling zelf gaan doen.

de Tijd

28-09-2006 om 23:29 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delegatie uit Centraal-Amerika bezoekt haven Zeebrugge

Het havenbestuur van Zeebrugge heeft een delegatie ontvangen uit Centraal-Amerika. De delegatie uit Costa Rica, Guatemala, El Salvador, Ecuador, Honduras, Nicaragua, Panama en de Dominicaanse Republiek kwam vooral de verschepingsmogelijkheden voor fruit bezichtigen. Havenvoorzitter Joachim Coens verwacht in de toekomst een toename van de ladingen bederfbare goederen. Het bezoek ging onder meer naar het European Food Center. In Zeebrugge komen al geruime tijd belangrijke ladingen bananen en exotisch fruit aan uit Centraal- en Latijns Amerika. Volgens de havenvoorzitter zorgt de maritieme toegang van Zeebrugge in combinatie met haar hinterlandverbindingen ideale troeven voor het aantrekken van koelladingen via reefercontainers.

Belga

28-09-2006 om 16:14 geschreven door Horatio  


26-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.militair gewond bij explosie op Westdiep
Zeebrugge : militair gewond bij explosie

Voor de kust van Zeebrugge is een militair gewond geraakt bij een explosie op het schip Westdiep. Het ongeval gebeurde vanmiddag tijdens een oefening. Hoe het ongeval precies is kunnen gebeuren is voorlopig onduidelijk. De militair stond op de brug van het schip toen de munitie ontplofte.
De man raakte zwaargewond en werd met de helikopter naar een ziekenhuis gebracht. Hij is niet in levensgevaar, maar verloor een hand bij het ongeval. Het federaal parket onderzoekt de zaak.

Focus

26-09-2006 om 19:01 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sanering vervuilde Carcokesite gaat voort

Binnen drie jaar nieuwe activiteiten op terreinen

ZEEBRUGGE -

Na de bovengrondse sanering van Carcoke volgt nu ook de ondergrondse sanering. Dat beloofde een adviseur van Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) tijdens een vergadering aan het Brugse stadsbestuur. Na de bovengrondse sanering, waarin 10 miljoen euro werd geïnjecteerd, bleef het voor de buitenwereld enkele maanden stil, maar dat was omdat er eerst een aantal bestekken moesten worden uitgeschreven. ,,De beschikbare kredieten zullen in de eerstkomende maanden worden besteed. Dat geld zal naar vijf opdrachten gaan. Om te beginnen zal er een studieopdracht gegund worden om op de site de vervuilingskernen in kaart te brengen. De kostprijs van die studie, die drie jaar zal duren, bedraagt 500.000 euro'', zegt schepen van Leefmilieu Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V), die aan de vergadering met een adviseur van minister Peeters deelnam. ,,Een tweede bestek houdt verband met de ontgraving in de kernverontreinigingen.

De grond zal er 1 tot 1,5 meter diep moeten worden uitgegraven en dat wordt gekoppeld aan de grondwaterzuivering, die vijftien jaar zal duren. Het afgraven van de grond kost 4 miljoen euro.'' Waterzuiveringsstation ,,Daarnaast zullen de teerstorten worden verwijderd (1,1 miljoen euro), het zijdelings vaartje volledig gezuiverd worden (0,9 miljoen euro) en de stenen opgeruimd worden (tussen 0,4 en 1,3 miljoen euro)'', aldus Vanden Berghe. ,,Al deze werken zullen in de loop van 2007 en 2008 worden uitgevoerd. Het havenbestuur MBZ zal in het kader van zijn strategisch plan tegen het einde van het jaar ook beslist hebben of er een snelle zeesluis of een tijdok komt. Afhankelijk daarvan zal de plaats voor het waterzuiveringsstation bepaald worden.''

Na de sanering moet ook de herontwikkeling van de site op gang komen. Vanden Berghe: ,,We gaan ervan uit dat er binnen de drie jaar havengebonden activiteiten op de site kunnen worden ontwikkeld.''

NB

26-09-2006 om 09:03 geschreven door Horatio  


25-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM rechtstreeks naar Beiroet

De Franse rederij CMA CGM stuurt volgende maand de schepen van zijn North China Express (NCX) rechtstreeks naar Beiroet. De transittijd vanuit Rotterdam naar de Libanese haven zal acht dagen bedragen. Vanuit Zeebrugge is het nog een dag minder. De NCX tussen Noord-Europa en het Verre Oosten wordt verzekerd door acht containerschepen van 6.447 tot 6.734 teu. De rederij wilde die schepen al vanaf augustus Beiroet laten aanlopen, maar omwille van het conflict tussen Libanon en Israël werden de plannen uitgesteld. Volgens de laatste vaarschema’s wordt de ‘CMA CGM Verlaine’ die op 12 oktober in Rotterdam verwacht wordt, het eerste schip dat na de aanloop van Zeebrugge rechtstreeks naar Beiroet vaart.

NT

25-09-2006 om 15:20 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ruimtelijk uitvoeringsplan voor Zeebrugs havengebied

25-9-2006

De Vlaamse regering heeft in grote lijnen het Zeehavengebied Brugge-Zeebrugge afgebakend in een ruimtelijk uitvoeringsplan. Dit plan wordt het komende jaar verfijnd en zal uiteindelijk het huidige gewestplan moeten vervangen. Deze afbakening heeft belangrijke gevolgen, want het havenbestuur kan in dit gebied bedrijven subsidiëren.
Ook het territorium voor de havenkapiteindienst wordt erdoor bepaald. Voor de omwonenden wordt duidelijk aangegeven tot waar de zeehaven zich maximaal kan uitstrekken. In het gebied liggen ook een natuurgebied en een militair domein. Zij blijven hun oorspronkelijke functie behouden.
De Dudzeelse polder wordt nu gebruikt als natuur- en landbouwgebied, maar wanneer de haven zich uitbreidt, kan het terrein opgespoten worden voor havenactiviteiten.

de Tijd

Voor verdere informatie :

http://www.mobielvlaanderen.be/persberichten/artikel.php?id=183

25-09-2006 om 12:46 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensensmokkelaars aangehouden

ZEEBRUGGE -

Twee mensensmokkelaars zijn gisteren op heterdaad betrapt terwijl ze twee illegalen probeerden in een vrachtwagen te stoppen. De twee mensensmokkelaars, een Roemeen die in Amerika woont en een Brit probeerden een Roemeen en een Moldaviër illegaal in Groot-Brittannië binnen te smokkelen. De scheepvaartpolitie hield de twee mensensmokkelaars aan. De twee illegalen werden ter beschikking gesteld van de dienst Vreemdelingenzaken.

NB

25-09-2006 om 07:10 geschreven door Horatio  


23-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Chinezen doen hun intrede in de haven van Zeebrugge

De Chinezen doen hun intrede in de haven van Zeebrugge. Shangai International Port met name heeft vandaag een princiepsakkoord bereikt om een belang van 40 procent te nemen in APM Z, de exploitant van een terminal in het Albert II-dok. APM Z maakt nu nog deel uit van het Deense Moeller-Maersk. Shangai International Port is de uitbater van de grootste containerhaven in China.

Kanaal Z

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Grootste Chinese haven participeert in Zeebrugse terminal

De haven van Sjanghai koopt zich in bij de containerterminal van APM in de voorhaven van Zeebrugge. Het gaat om de eerste investering van de haven van Sjanghai buiten China. Sjanghai International Port Group verwerft een belang van 40 procent in de Zeebrugse terminal. APM Terminals, een dochter van het gelijknamige Deense conglomeraat AP Möller, sleepte pas in 2005 een concessie voor de uitbating van de grootste containerterminal in de haven van Zeebrugge in de wacht. De containerterminal is sinds begin mei open. De huidige overeenkomst voor APM en de haven van Sjanghai past in een almaar nauwere samenwerking tussen de twee. In China zijn ze al partners in meerdere containerterminals.

Volgens de voorzitter van het havenbestuur van Zeebrugge, Joachim Coens, opent de instap van de haven van Sjanghai in de Zeebrugse terminal perspectieven voor de komst van Chinese rederijen. Vandaag doet al een Chinese containerrederij - China Shipping - de kusthaven aan, maar de overslag van de kisten gebeurt wel op een andere terminal in de voorhaven. (pse)

23-09-2006 om 23:08 geschreven door Horatio  


20-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achtduizend militairen geland

Grootste legeroefening in België sinds Tweede Wereldoorlog

ZEEBRUGGE -

Op het strand van Zeebrugge en op de marinebasis zijn gisteren enkele honderden militairen met amfibievaartuigen aan land gekomen. De spectaculaire troepenlanding kadert in de oefening Quick Response waaraan ruim 8.000 militairen en 2.000 voertuigen, zestig rupsvoertuigen, zeven schepen, elf helikopters en enkele vliegtuigen deelnemen. Ook vandaag nog speelt een groot deel van deze militaire oefening zich af in de provincie West-Vlaanderen. De eerste troepen zijn gisterochtend rond 7 uur geland op het strand van Zeebrugge. Met vier Nederlandse amfibievaartuigen werden er ruim driehonderd militairen aan land gebracht. Ook op het strand van Lombardsijde vond er een troepenlanding plaats. Daar werden de militairen in alle vroegte met zodiacs aan land gebracht. Dat verliep door de slechte weersomstandigheden iets minder vlot dan gepland. Sommige soldaten moesten tot aan hun nek in het water door de zee naar het strand waden. Om veiligheidsredenen werd de tweede landing gisternamiddag niet meer op het strand maar in de marinebasis van Zeebrugge gehouden. Daar kwamen nog eens honderd militairen aan land met vaartuigen van de Nederlandse Marine.

 ,, Quick Response is de grootste militaire oefening sinds de Tweede Wereldoorlog met als bedoeling de training voor een buitenlandse opdracht'', legt luitenant Bart Ghys van de persdienst uit. De Oudenburgenaar coördineert het hele mediagebeuren tijdens Quick Response . ,,Aan de oefening nemen 8.000 militairen deel, onder wie 7.000 Belgen. De anderen komen uit Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Nederland en Luxemburg.' Coralland tegen Woodland ,,Alle componenten van Defensie zijn bij Quick Response betrokken: de Marine, de landcomponent, de medische component en de luchtcomponent. Volgens het scenario wordt het fictieve Coralland bezet door de vijand uit Woodland. Om de vijandelijkheden te stoppen, werd de hulp van de VN ingeroepen. Tot nu toe hebben we in het fictieve Coralland enkele strategische plaatsen, zoals de luchtmachtbasis van Koksijde en de marinebasis van Zeebrugge, beveiligd. Eens dat gebeurd is, kunnen de andere troepen over land hierheen komen. De komende dagen trekken de 8.000 militairen door heel het land. Het is de bedoeling dat we door elk dorp passeren. We vermijden hierbij wel de grote steden. De confrontaties tussen de verschillende troepen vinden plaats op militair domein, maar al het transport gebeurt langs de openbare weg. Een mooi neveneffect van Quick Response is dat geïnteresseerden zo kennis kunnen maken met het leger'', legt de West-Vlaamse persofficier Ghys uit. Voor deze oefening daagden er meer dan vijftig journalisten uit binnen- en buitenland op in Zeebrugge. Aan de oefening Quick Response werken ook tweehonderd militairen van de Marine uit Zeebrugge mee. ,,Onze taak is in de eerste plaats het transport van de troepen. Dat gebeurt met het steunschip Godetia, de mijnenjager Crocus en het hulpschip Stern. Vanuit die schepen kunnen ze vervolgens met zodiacs en amfibievaartuigen het strand bereiken'', verduidelijkt luitenant-ter-zee Micheline Porta het Zeebrugse aandeel in Quick Response . Volgens de Oostendse woordvoerster van de Marine staan er ook vandaag nog enkele onverwachte oefeningen in en rond de haven op het programma. ,,Intussen gaat ook het dagelijkse werk verder. Die oefening nemen we er gewoon bij'', stelt ze. De West-Vlaamse provinciecommandant Frank Slootmans was gisteren alvast tevreden over het verloop van de oefening. ,,Op een paar kleine aanpassingen na verloopt Quick Response tot nu toe volgens plan. Door de stevige wind konden de parachutisten maandagavond niet landen in Koksijde. Een C130-vliegtuig heeft in plaats daarvan een stormlanding uitgevoerd en de landing op het strand van Zeebrugge deze namiddag is vervangen door een troepenlanding in de basis. Maar verder verloopt alles rustig'', weet fregatkapitein Slootmans. Volgens de provinciecommandant zal de oefening Quick Response merkbaar zijn in de hele provincie, behalve in de Westhoek. ,,De noordelijke battlegroup trekt van Zeebrugge via onder meer Damme naar Ursel, terwijl de zuidelijke battlegroup vanuit Koksijde naar Wingene en vervolgens richting Henegouwen gaat. Mijn belangrijkste zorg als provinciecommandant is een goede coördinatie met de burgerautoriteiten en een goede informatieverstrekking naar de bevolking. De troepen hebben toestemming om contact te leggen met de bevolking. Geïnteresseerden kunnen de passerende militairen dus altijd een woordje uitleg vragen. Voor de deelnemers is deze oefening in eigen land heel anders dan een oefening in het buitenland'', stelt provinciecommandant Slootmans.

Lokale medewerking

Over de medewerking met de lokale autoriteiten is fregatkapitein Slootmans meer dan tevreden. ,,Ik had deze morgen nog slaapplaatsen tekort voor 130 personen en burgemeester Hendrik Verkest van Wingene heeft mij meteen aangeboden om zijn feestzaal ter beschikking te stellen. Dat is een heel mooi voorbeeld van de positieve samenwerking'', besluit hij. Aan de ingang van de marinebasis van Zeebrugge stond gisterennamiddag ook een dertigtal nieuwsgierigen te kijken naar de troepenlanding. ,,We hadden over de oefening gelezen en we wilden het wel eens in het echt meemaken'', zeggen Marcel en Angèle Van Lommel. Om de militairen aan het werk te zien fietsten ze van Knokke naar Zeebrugge. ,,Het is weliswaar heel iets anders dan de landing in Normandië, maar ik ben toch blij dat ik het eens gezien heb. Met die helikopters die hier af en aan vliegen en de vele militaire voertuigen die passeren, geeft het toch een bijzonder gevoel'', vinden de wielertoeristen.

Wie de laatste nieuwtjes over de oefening Quick Response wil vernemen, kan de troepenbewegingen ook volgen op de website www.mil.be.

NB

20-09-2006 om 14:10 geschreven door Horatio  


15-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedrijven investeren twee miljard in windenergie op zee

ZEEBRUGGE -
Binnen vier à vijf jaar moeten bijna 900.000 gezinnen elektriciteit krijgen die afkomstig is van niet minder dan 136 windturbines in zee. Drie bedrijven zullen in dit ambitieuze project meer dan twee miljard euro investeren. Woensdag werd een infoavond georganiseerd over de bouw van drie windmolenparken in zee, onder de titel Wind in West werkt . Het bedrijf C-Power is momenteel het verst gevorderd met zijn plannen voor de bouw van 60 windturbines op de Thorntonbank, een dertigtal kilometer voor de kust van Zeebrugge. ,,De voorbereidingen zijn volop aan de gang'', vertelt Filip Martens, algemeen directeur van C-Power. ,,In de zomer van volgend jaar moeten de eerste windturbines geplaatst en in dienst zijn. Dit gaat gepaard met een investering van 800 miljoen euro.'' Ook het bedrijf Eldepasco, waarin onder andere Colruyt en bouwonderneming Despriet participeren, wil windmolens plaatsen. Tegen 2009 of 2010 moeten op de Bank Zonder Naam, 38 kilometer in zee, 36 windmolens staan. ,,De molens zullen elk een vermogen van 6 megawatt hebben, de grootste en krachtigste die momenteel beschikbaar zijn'', zegt Jan Dewulf van Eldepasco. ,,De rotor heeft een diameter van 127 meter, dat is groter dan een voetbalveld, en een mast van 126 meter. Wij investeren ongeveer 500 miljoen.'' De derde speler, Belwind, hoopt zijn turbines een jaar later te kunnen plaatsen. ,,Wij plannen 66 windmolens 46 kilometer ver in zee, een project dat op 800 miljoen euro wordt geraamd'', legt directeur Frank Coenen uit. Eenmaal gerealiseerd moet windenergie 6 procent van de totale elektriciteitsbehoefte uitmaken en aan 900.000 gezinnen stroom leveren.

VLN

15-09-2006 om 19:09 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM met acht schepen van 11.400 TEU op Azië

CMA CGM heeft een reeks van acht ULCS's (Ultra Large Container Ship) van 11.400 TEU besteld bij Hyundai Heavy Industries. De leveringen zijn van medio 2009 tot medio 2010 voorzien. De schepen zullen op een nieuwe loop tussen Europa en Azië varen, eventueel een FAL 3-dienst. Het gaat om een bestelling van 1,2 mrd USD. De belangrijkste kenmerken van dit type ULCS's: lengte 363 m, breedte: 45,60 m of 18 TEU op het dek, diepgang 15,50 m, snelheid 24,7 knopen. Wat heeft reder Jacques Saadé aangezet om zo'n order te plaatsen, terwijl hij begin april tijdens een persconferentie zijn sectorgenoten nog waarschuwde om behoedzaam te zijn en zich niet te laten meeslepen door de aanbiedingen van scheepswerven die bereid zijn om schepen van 12.000 TEU tegen een goedkope prijs te bouwen voor levering na 2010. Hij verklaarde toen dat CMA CGM het op een omvang van 9.700 TEU zou houden. Deze beslissing heeft alles te maken met de evolutie van de markt. De trafiek tussen Europa en Azië stijgt nu al zes jaar met 14,5 tot 15% per jaar. Om deze groei bij te benen en de verladers tevreden te stemmen, onder meer in piekperiodes, is de nodige capaciteit vereist. CMA CGM is op zoek naar capaciteit, en het wordt steeds duidelijker dat de WB trafiek verder zal toenemen. De rederij zal in e komende vier jaar trouwens een zestigtal containerschepen in ontvangst nemen, of 42% van de huidige capaciteit. CMA CGM is nog voorzichtig wat de kenmerken van deze ULCS's betreft, vergeleken met de lengte van 397 m en breedte van 56 m van de "Emma Maersk" (13.500 TEU). De levering in 2009 laat nog ruim de tijd om de rotatie vast te leggen en de havens voor rechtstreekse aanlopen te selecteren, die toch wel beperkt in aantal zullen zijn. Een lengte van 363 m is nog altijd compatibel met de bediening van Zeebrugge, de Noord-Europese hub van CMA CGM. Dat werd uitgetest in het waterbouwkundig laboratorium van Borgerhout, dat ook tests uitvoert op vraag van Maersk Line, dat schepen met een lengte van 367 m wil inzetten naar Antwerpen. Zeker is alvast dat de kosten per slot bij een ULCS veel lager liggen dan bij containerschepen van 8.000 TEU. Zeebrugge, waar de Pas van Zand verbreed en uitgediept wordt, zal deze ULCS's kunnen ontvangen.

de Lloyd

15-09-2006 om 19:04 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs