Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

01-09-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys investeert € 400 miljoen

Gasdistributeur Fluxys heeft een budget van € 400 miljoen gereserveerd voor nieuwe projecten. Het gaat daarbij om onder meer de bouw van een compressiestation in Zelzate, het aanleggen van een tweede leiding op de as Eynatten-Zeebrugge en de uitbreiding van de capaciteit van de ondergrondse aardgasopslag in Loenhout. Ook de bevoorradingscapaciteit wordt versterkt. De werken daarvoor zijn inmiddels al gestart. Fluxys realiseerde tijdens de eerste zes maanden van het jaar een netto winst van € 37,7 miljoen. Dat is 10 % meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De Tijd

01-09-2006 om 08:16 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
30-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge viert eeuwfeest van 5 tot 8 juli 2007

Zeebrugge zal van 5 tot en met 8 juli 2007 in een feestroes zijn. Het zal dan exact een eeuw geleden zijn dat koning Leopold II de oorspronkelijke haven opende. Op 7 juli 2007 krijgt de haven opnieuw koninklijk bezoek. Koning Albert II zal er de nieuwe haveninfrastructuur in de Westelijke voorhaven officieel openen. Daartoe behoort ook het Albert II-dok. Het havenbestuur MBZ en het stadsbestuur van Brugge willen van het eeuwfeest gebruik maken om de inwoners van het Brugse arrondissement nauwer te betrekken bij hun haven. Daarom worden ze tussen april en september volgend jaar allemaal uitgenodigd voor een busbezoek aan de haveninfrastructuur. Er wordt ook nagedacht over een fietsparcours. Dat zou dan geheel of gedeeltelijk in de toekomst worden behouden. De interesse van de toeristen voor de haveninfrastructuur is immers zeer groot. Op de Burg in Brugge zal op 5 en 6 juli 2007 de evocatie "Sounds of the Port" worden opgevoerd. Het wordt volgens havenvoorzitter Joachim Coens een klank- en lichtspektakel over het verleden en het heden in de haven. De toegang zal gratis zijn. Het Concertgebouw in Brugge is op 7 juli 2007 de locatie voor het jubileumconcert "Watermusic" door het "English Concert" onder leiding van Laurence Cummings. Het thema luidt "zee en water". Zondag 8 juli 2007 wordt de feestdag voor het grote publiek. Diverse bedrijven beloofden al hun deuren open te zetten, maar de besprekingen daarover zijn volgens Joachim Coens nog volop bezig. Op het strand van Zeebrugge zal het "Wereld Haven Feest" plaatsvinden, een mix van optredens uit landen waarmee de haven een band heeft. Als afsluiter wordt Chinees vuurwerk aangekondigd. "Naast het officiële programma van de stad en het havenbestuur zullen ook veel bedrijven van het eeuwfeest gebruik maken om evenementen te organiseren", zegt Coens.

Belga

30-08-2006 om 19:45 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
29-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM en CSCL starten Aziatische loop op 22 september

Op 22 september zal de “CMA CGM Norma” van 9.415 TEU in Zeebrugge (OCZ-terminal) de eerste afvaart verrichten in het kader van de nieuwe wekelijkse dienst tussen Europa en Azië die rederij CMA CGM (FAL2) en CSCL (AEX2) gaan uitbaten. Een week later zal de “Xin Los Angeles” (9.600 TEU) van CSCL er een aanloop verrichten. Het vaarschema van deze dienst: Ningbo, Shanghai, Yantian, Hongkong, Le Havre, Rotterdam , Zeebrugge, Port Kelang en terug naar Ningbo. Deze nieuwe dienst gaat gepaard met de stopzetting van de SUNDEX-dienst van CMA CGM en de AEX2-dienst van CSCL.

de LLoyd

29-08-2006 om 14:44 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
28-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische zeehavens moeten aansluiten op Betuweroute

De begin volgend jaar te openen Betuweroute moet ook worden opengesteld voor doorvoer van goederen uit Belgische havens naar het Europese achterland. Lading uit Antwerpen en Zeebrugge zou bij rangeercomplex De Kijfhoek in Barendrecht kunnen aansluiten, of ter hoogte van Geldermalsen worden toegevoegd. Dat zegt Hans Boom, die van 1992 tot en met 1995 de projectmanager was van de Betuweroute. Hoewel Boom zich niet wil vastleggen op hoeveelheden lading, zou de Belgische inbreng volgens hem op jaarbasis kunnen oplopen tot tien miljoen ton. „De Betuweroute heeft het grote voordeel dat het ’rechtsRheinisch’ is en dat de lading dus niet meer de Rijn hoeft over te steken, zoals andere treinverbindingen die allemaal ’links-Rheinisch’ zijn.” Een belangrijk tweede argument voor hem is het gegeven dat havens die zo dicht bij elkaar liggen – „op wereldschaal gezien, spreken we over kippenafstanden” – voorzieningen moeten willen delen.

FT

28-08-2006 om 11:39 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
26-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Expresweg in Brugge moet veiliger"

In Brugge hebben actievoerders een kruispunt op de expresweg bezet. Ze willen dat er meer wordt geïnvesteerd om het verkeer op het volledige traject van de expresweg veiliger en vlotter te maken. De actie gaat uit van het Bloemendaele Comité, Groen vzw, de Werkgroep Expresweg Veiliger en de Fietsersbond. De ondertunneling van de Koningin Astridlaan en de aanleg van een voetgangers- en fietserstunnel zijn een goeie zaak, maar er is meer nodig, zeggen de actievoerders. Alle kruispunten moeten worden beveiligd of ondertunneld. Anders wordt de groei van de Zeebrugse haven afgeremd en komt de leefbaarheid van de deelgemeenten Sint-Andries en Sint-Michiels in het gedrang, zeggen ze. Uit recent onderzoek is gebleken dat de expresweg in Brugge met 41.000 voertuigen per dag nu al de drukste gewestweg is in Vlaanderen.

VRT

26-08-2006 om 23:18 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
23-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge vraagt niet langer brandstoftoeslag

De Zeebrugse visveiling zal niet langer een brandstoftoelage vragen aan de handelaars. Sinds juni vroeg de veiling 2% meer om de hoge brandstofkosten te betalen, vooral om de aanvoer van tong te kunnen verzekeren. Dat lokte vooral protest uit bij Nederlandse kopers. Maar volgens de directie was de toelage noodzakelijk en heeft de omzet er niet onder geleden.

23-08-2006 om 22:14 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
21-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: vaargeul haven wordt dieper

In Zeebrugge zijn vanmorgen de werken gestart voor de verdieping van de vaargeul in de haven. De Pearl River, één van de grootste baggerschepen ter wereld wordt hiervoor ingezet. De vaargeul wordt zo met één meter verdiept, waardoor de grootste containerschepen ter wereld zonder problemen de haven kunnen binnenvaren zowel tij-ongebonden als in alle weersomstandigheden. De werken zullen 4 maanden duren en kosten de Vlaamse Regering 15 miljoen euro.

©focus-wtv

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toegangsgeul tot haven wordt breder en dieper De Vlaamse regering heeft beslist om enkele gebieden in de haven te verdiepen met één meter. Het gaat om de "Pas van het Zand" en de gedeeltes in de haven die toegang geven tot de Vandammesluis en de containerterminals. De werken, gespreid over twee jaar, zullen 21 miljoen euro kosten. Minister Kris Peeters engageert zich om binnenkort ook 8 miljoen euro vrij te maken voor de verbreding van de toegangsgeul naar de haven van 300 naar 500 meter. De containertrafiek in Zeebrugge stijgt ieder jaar. Dit gaat gepaard met een toename van het aantal grote containerschepen in de haven. Daarbij komt dat de grote containerschepen slechts een bepaalde periode van het getij de mogelijkheid hebben om via de vaarpassen de haven te bereiken of te verlaten. Hoe meer schepen er binnen die periode aan- of afvaren, hoe groter de kans op aanvaringen. De groei in de containervaart en het langer worden van de schepen is er sneller dan verwacht gekomen. Nu al zijn er verscheidene containerschepen in de vaart die 340 meter lang zijn. Het is dus dringend nodig om de toegangsgeul tot de haven en de vaargeulen in de haven met minstens één meter te verdiepen. Die werken worden uitgevoerd in 2007 tot 2009 en zullen 21 miljoen euro kosten. De minister engageert zich ook om binnen de regering de nodige kredieten te bespreken voor de verbreding van de toegangsgeul van 300 naar 500 meter. De kosten daarvan worden geraamd op 8 miljoen euro. Met deze beslissing geeft minister Kris Peeters invulling aan zijn voornaamste prioriteit in het Vlaams havenbeleid, een toekomstgerichte maritieme toegankelijkheid. De werken zijn immers van cruciaal belang voor de huidige en toekomstige concurrentiepositie van Zeebrugge.

HLN

21-08-2006 om 19:13 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: Visartsluis weer in gebruik

In de haven van Zeebrugge is de Visartsluis na twintig jaar weer in gebruik genomen. Het ging om een test met de bedoeling de sluis weer helemaal open te stellen. Het drukke scheepvaartverkeer moet nu allemaal via de Vandammesluis. Daarom is de heringebruikname van de Visartsluis noodzakelijk. De sluisdeuren, het bedieningsmechanisme en de kaaimuren kregen een grondig opknapbeurt. Ook de brug over de sluis is vernieuwd.

©focus-wtv



21-08-2006 om 19:08 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
18-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onweer boven Zeebrugge
Dankzij deze " stormchasers " kunnen wij lekker binnenshuis genieten van deze toch wel mooie foto's.
Alhoewel de term " mooi " hier met een korreltje hagel moet genomen worden !!

fotoreeks 1  

fotoreeks 2  

18-08-2006 om 22:03 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hevige hagelbui richt enorme schade aan

Een hevige hagelbui heeft schade aangericht aan de Oostkust. In Blankenberge en Zeebrugge viel op korte tijd een massa water en hagelstenen. In Blankenberge liep het cellencomplex van de lokale politie opnieuw onder. In Zeebrugge zijn strandcabines beschadigd en tientallen kelders liepen onder. De Oostkust werd zondagavond al eens getroffen door hevige regenval. Heel wat straten en kelders kwamen toen ook blank te staan. De schade in Knokke-Heist zou anderhalf miljoen euro bedragen. Het gemeentebestuur vraagt de tussenkomst van het federale rampenfonds.

VRT

quote ,

Tijdens dezelfde onweersbui hebben er zich dermate grote windsnelheden ontwikkeld dat er zich op beide containerterminals schadegevallen hebben voorgedaan.

Op " CHZ " zijn er door de rukwinden enkele lege containers in de kaai terechtgekomen maar zijn ondertussen al op het moment zelf allemaal reeds geborgen door een sleper van dienst.
Tevens heeft een portaalkraan wat minieme schade opgelopen door een paar omvergewaaide ctr's.

Bij " APMT " hebben ze helaas minder goed nieuws te verwerken gekregen , daar is een van de nieuwe RMG kranen voor hun spoorbehandeling door de hevige rukwinden die gepaard gingen met de hagelstorm op hol geslegen en heeft in z'n dolle vaart de tweede RMG geramd met als gevolg dat beide gloednieuwe kranen voor langere tijd buiten dienst zullen zijn terwijl het evenwel voorzien was om reeds volgende week te kunnen testdraaien.

Al bij al valt er bij deze gebeurtenissen enkel maar materieele schade te noteren !!
Op onderstaande foto's kan je je een beeld vormen van de impact die er moet geweest zijn tijdens de botsing van de 2 kranen.



klik op de foto klik op de foto klik op de foto

klik op de foto klik op de foto klik op de foto


18-08-2006 om 15:40 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
11-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferryverkeer vanuit Belgische havens verloopt ongehinderd

Het ferryverkeer vanuit de havens van Zeebrugge en Oostende ondervindt geen hinder van de terreurdreiging na de verijdelde aanslagen in Groot Brittannië. Voorlopig houden de ferrymaatschappijen veiligheidsniveau 1 aan, zoals op een doordeweekse dag. Volgens woordvoerster Roos Van Hoorick van P&O Ferries in Zeebrugge worden de gewone veiligheidsmaatregelen aangehouden, omdat er nog geen indicatie is van een echte dreiging. Van Hoorick verwijst ook naar de maatregelen voorzien in de ISPS-code. Superfast Ferries, dat ook zijn thuishaven heeft in Zeebrugge vertelt hetzelfde verhaal. Bij TransEuropa en Ferryways in Oostende stelt men dat de veiligheidsmaatregelen gecoördineerd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken.

de Lloyd

11-08-2006 om 21:17 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Albert II-dok blijft aanlegplaats voor cruises

Cruisemastodonten aan Zweedse kaai blijven uitzondering

Een zestigtal keer per jaar meert in Zeebrugge een enorm cruiseschip aan. Meestal gebeurt dat in de voorhaven, maar dit jaar lopen de luxeschepen al enkele keren aan in de Zweedse kaai. Dat zorgt dan voor een spectaculair beeld van op de Kustbaan. Toch wordt die Zweedse kaai allerminst de vaste aanlegplaats voor cruises. ,,De Zweedse kaai is en blijft een praktische en economische afweging'', zo klinkt het bij het havenbestuur. Tijdens het voorbije weekend had Zeebrugge een dag lang plots een bijzondere bezienswaardigheid. Boven het dorp torenden de veertien dekken van het reusachtige Golden Princess, een luxueuze cruise. Het beeld van de witte mastodont vlakbij de dorpskern is uitzonderlijk, al sinds jaar en dag gebeurt het aanmeren van de zeereuzen vol toeristen in het Albert II-dok aan het Zeestation. Toch heeft de Zweedse kaai heel wat voordelen, en Brugs gemeenteraadslid Jean-Marie De Plancke (VDL) is dan ook een overtuigd voorstander om er de definitieve aanlegplaats van de maken. Volgens De Plancke zou dat goed zijn voor de aantrekkingskracht van Zeebrugge voor de cruises én de plaatselijke handelaars of horeca. Puur praktisch De reden waarom de Golden Princess zo dicht te bewonderen viel, is volgens Jan Vannieuwenburg, directeur Internationale Ontwikkelingen bij het havenbestuur, echter van puur praktische aard. ,,Het schip heeft een bijzondere diepgang van 8,7 meter. Omdat we nog werken aan de verdere uitdieping van het Albert II-dok kan het daar voorlopig niet binnen. Ik moet bovendien benadrukken dat de Zweedse kaai commercieel uitgebaat wordt. Nu en dan kan daar toch een cruise aanmeren, maar daar wordt dan voor betaald.'' Het zijn de rederijen die Zeebrugge al dan niet op hun aanloopschema's plaatsen en de Brugse zeehaven zit duidelijk in de lift. Vorig jaar werden 52 cruiseschepen verwelkomd, dit jaar staan 60 aanlopen op de agenda. De accommodatie van de nieuwe kaai in het Albert II-dok heeft nog enkele pijnpunten. Zo moeten de bussen vol cruisepassagiers voorlopig hun daguitstap naar Brugge of andere Belgische steden aanvatten over een aangestampte aardeweg. ,,Er zijn al verbeteringen aangebracht'', verzekert Vannieuwenburg. ,,Slecht ziet het er ook niet uit. Er is een speciale parking met voldoende plaats voor de autocars en het domein is omgeven met hekkens. Wij wachten bovendien op de definitieve plannen van eigenaar PSA om er ook een betonnen weg aan te leggen.''

NB

11-08-2006 om 09:40 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
10-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N31 Brugge-Zeebrugge is drukste gewestweg van Vlaanderen

De gewestweg N31 Brugge-Zeebrugge is de drukste van Vlaanderen. Gemiddeld passeren daar meer dan 42.000 voertuigen per dag. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse overheid. De expressweg van Brugge naar Zeebrugge heeft twee maal twee rijvakken. De drukte is te verklaren door de Zeebrugse haven waar veel voertuigen naar toe moeten of vandaan komen. Het verkeer zit dan ook vaak vast. In heel Vlaanderen neemt het verkeer op de gewestwegen wel af, in tegenstelling tot de autowegen.

focus

quote ,

42.000 voertuigen /dag , het zou misschien eens handig zijn om te weten hoeveel vrachtwagens er dagelijks tussenzitten , misschien dat onze vlaamse regering dan ietsje sneller hun definitieve beslissing zouden maken ivm de binnenvaartontsluiting voor de brugse regio. Want dit aantal zal enkel nog toenemen naarmate de haven en omliggende industrieterreinen zich verder ontwikkelen. En wordt het niet stilaan ook tijd om deze " gewestweg " om te vormen tot een volwaardige autostrade zodat de knelpunten waaronder die ter hoogte van Dudzele en Lissewege opgelost geraken. Ik weet het wel hoor , " er wordt aan gewerkt of er zijn studies aangevraagd " maar zoals met zoveel dingen als het voor onze kusthaven is kan het nog wel wat op zich laten wachten.Maar die Oosterweelverbinding voor Antwerpen (prestigeproject nr ??? ) komt er wel zeker terwijl dit voor de havenpatroons van onze vier vlaamse zeehavens als een " zinloos project " wordt omschreven. Ze zullen het ginder in Brussel wel weer beter weten zeker ..........

10-08-2006 om 00:34 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
09-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen overwegen Zeebrugse samenwerking
----
ZEEBRUGGE -

De beheerder van de grootste Chinese containerhaven overweegt om in Zeebrugge te investeren. Shanghai International Port Group voert gesprekken met APM Terminals, de Deense rederij die sinds enkele maanden actief is in de Brugse zeehaven. Op de terminal van APMT staan nu al zeven van de grootste containerkranen op een strook van 900 meter van het Albert II-dok in de voorhaven. De terminal kan aan die zuidkant nog uitbreiden tot 1.300 meter, en daarvoor zou extra investeringsbudget uiteraard welkom zijn. Als het minderheidsbelang in AMPT er zou komen, betekent dat meteen de eerste Chinese partner in een Europese haven. De Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens reageert alvast voorzichtig positief. ,,De Chinese interesse is ons bevestigd, maar over de inhoud van de gesprekken weten wij uiteraard niets. Een speler van dergelijke internationale orde zou natuurlijk wel een forse opsteker betekenen voor onze haven. Mogelijk betekent dat extra investeringsmogelijkheden én een belangrijke link met de Chinese markt.'' Ook aan de Noordkant van het dok zijn nog uitbreidingsmogelijkheden. Alleen al in het Albert II-dok zou het huidige potentieel van een miljoen jaarlijks behandelde containers kunnen stijgen tot vier miljoen.

NB
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Shanghai International Port overweegt investering in haven Zeebrugge 

Shanghai International Port Group, de beheerder van de grootste containerhaven van China, heeft interesse in een minderheidsbelang in een containerterminal in Zeebrugge. Het bedrijf bekijkt ook participaties in Italië. Er is wel nog geen concrete beslissing en het is evenmin duidelijk wanneer die zal genomen worden. Concreet kijkt Shanghai International Port Group naar APM Terminals, dat zich gevestigd heeft aan het Albert II-dok in Zeebrugge. APM maakt deel uit van de Deense groep Maersk-Moller, de grootste terminaloperator in Zeebrugge. Voor de Chinezen zou het de eerste overzeese investering worden. Het bedrijf wil voor het einde van het jaar uitbreiden. SIPG zou ook naar de beurs willen trekken, om extra geld voor expansie aan te trekken. Qinwei zegt de "de haven van Zeebrugge nog steeds te evalueren. De vooruitzichten voor de haven zijn goed". Joachim Coens van de haven van Zeebrugge zegt in De Morgen dat met de komst van de Chinezen "Zeebrugge een belangrijke voorsprong krijgt op zijn concurrenten". Hij verwacht dat hierdoor ook de trafiek met China zal toenemen en hoopt dat er nog meer Chinese reders naar ons land zullen trekken.

GVA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chinezen in haven van Zeebrugge?

Zullen de Chinezen voet aan de grond krijgen in Zeebrugge? Dat is niet ondenkbaar. Zoals we onlangs aangaven, zou Shanghai International Ports Group, de beheerder van de haven van Shanghai, een participatie van 40% willen nemen in de nieuwe containerterminal van AP Moller-Maersk in Zeebrugge. Dat werd in zekere zin bevestigd door Chen Xuyuan, voorzitter van de Chinese groep, die te verstaan gaf dat er waarschijnlijk een minderheidsbelang genomen zou worden in een containerterminal in Zeebrugge. Shi Jingcun, directeur van de onderzoeksafdeling, ging zelfs nog verder: hij verklaarde dat AP Moller bereid zou zijn om een participatie te verkopen en dat er nu onderhandeld wordt over de details. Bij AP Moller en APM Terminal Zeebrugge houdt men het alvast op "geen commentaar"... "Behalve de verklaringen vanuit Shanghai, heb ik geen officiële bevestiging vanwege Maersk. Ik ben niet op de hoogte van de details, buiten het feit dat de Chinese groep belangstelling toont. Het vooruitzicht is interessant, in die zin dat het enerzijds zou bijdragen tot een versterking van de investeringscapaciteit in Zeebrugge en anderzijds tot sterkere banden tussen onze haven en China, en Shanghai in het bijzonder", verklaarde Joachim Coens, voorzitter van MBZ, het bedrijf dat de haven van Zeebrugge beheert. Hij ziet de komst van de Chinezen dus positief tegemoet. Het is dus wachten op de afloop van de onderhandelingen om een precies beeld te krijgen van de draagwijdte van de eventuele beslissing van de Maersk-groep om de Chinese groep te introduceren in het Noord-Europese havengebeuren.

de Lloyd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote ,

- Het ziet er naar uit dat wat oorspronkelijk als een gerucht begon stilaan werkelijkheid kan worden , als deze samenwerking idd zou doorgaan zit onze haven defenitief in de lift voor wat betreft de containertrafiek en laat deze nu net de transportmodus zijn die uiteindelijk de havens zullen doen overeind blijven.We kunnen er maar beter bij " varen " .

09-08-2006 om 19:56 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
08-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: start archeologische opgravingen achterhaven

In Zeebrugge starten vandaag de opgravingswerken aan het Zuidelijk Kanaaldok in de Zeebrugse achterhaven. Het is de Interlokale Vereniging voor Archeologie in Brugge en Ommeland die de werken uitvoert. Het Havenbestuur en het Vlaams Gewest maken 22.500 euro vrij voor de opgravingen. Eerder werden in de achterhaven al resten gevonden van een oude steenbakkerij. Na de opgravingswerken zal wordt het dok verder uitgebaggerd en komt er een nieuwe kaaimuur.

focus

08-08-2006 om 19:03 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.60 miljoen ton shortsea-trafiek in Vlaamse havens

De Vlaamse zeehavens kenden tijdens de eerste helft van dit jaar een zeer sterke groei van hun shortsea-trafiek. Voor de eerste keer in de geschiedenis overschrijdt de shortsea-lading in de Vlaamse zeehavens de 60 miljoen ton. (tijd) - Dat is 6,2 pct meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en bijna een kwart meer (24,7 pct) dan vijf jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van de Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen. Shortsea Shipping (SSS) betreft alle vervoer ter zee, zowel van goederen als van passagiers, waarbij de oceaan niet wordt gekruist. De groei van de shortsea-trafiek doet zich voor in alle havens, met uitzondering van Oostende waar er een beperkte achteruitgang van shortsea was in het eerste semester. Nochtans is shortsea nergens zo belangrijk als in Oostende, waar de SSS-trafiek 99,4 pct van alle havenactiviteit vertegenwoordigt. Antwerpen blijft met voorsprong de belangrijkste zeehaven voor shortsea shipping. In de Scheldehaven werd in het eerste halfjaar 36,4 miljoen ton vracht verscheept met shortsea shipping. Dat komt neer op 60,7 pct van alle shortsea in Vlaanderen. Toch loopt het relatief belang van Antwerpen enigszins terug, vooral als gevolg van de sterke inhaalbeweging die Zeebrugge met zijn SSS realiseerde. Zeebrugge noteerde tijdens het eerste semester een stijging in de SSS-trafieken met 11,8 pct, tot 14,4 miljoen ton. Gent liet een toename optekenen van 8,6 pct tot 5,4 miljoen ton.

de tijd

08-08-2006 om 12:31 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
07-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superfast verkoopt schip van route Zeebrugge/Rosyth

De ferrymaatschappij Superfast, dochter van het Griekse Attica, heeft de ferry "Superfast X" voor 112 mln euro verkocht aan de Franse groep Veolia Transport. Die laatste is sinds dit jaar eigenaar van de SNCM. De verkoop levert Superfast een boekhoudkundige winst op van 14 mln euro. De oplevering van de ropax, die over een ijsklassecertificaat beschikt, is voorzien begin 2007. "Superfast X" is de enige ferry die nog ingezet wordt op de route tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland, nadat de "Superfast IX" vorig jaar naar de Baltische regio werd overgeheveld. Attica zegt wel de intentie te hebben de "Superfast X" te zullen vervangen op deze route.

de Lloyd

07-08-2006 om 19:48 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Containerterminal Zeebrugge krijgt Chinese belangstelling

De Haven van Shangai toont interesse om een minderheidsbelang te nemen in een containerterminal in Zeebrugge, die eigendom is van APM Terminals. Dat schrijft de Chinese krant 21st Century Business Herald. De Chinese havenoperator Shangai International Port Group (SIPG) ontvouwde in dat verband recent expansieplannen, waarbij de Belgische containerterminal het eerste deel van de expansiestrategie zou kunnen vormen. APM Terminals nam amper een maand geleden de terminal in het AlbertII-dok in Zeebrugge in gebruik, nadat het in 2004 de concessie verwierf. APM beheert wereldwijd een 40-tal containerterminals en is wereldwijd een van de grootste spelers op dat vlak. Shangai is sinds dit jaar de grootste haven ter wereld. In 2005 behandelde de haven 443 miljoen ton aan goederen.

bron: Trends - Tendances

07-08-2006 om 12:36 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
05-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruiseschip meert aan in haven van Brugge

In de haven van Brugge is een Brits cruiseschip aangekomen. Het is nog maar het tweede of het derde in vijftig jaar tijd. Het schip kwam in Brugge aan via de haven van Zeebrugge en het Boudewijnkanaal. De Hebridean Spirit is klein, maar zeer luxueus. De komst van het schip past in een minicruise die vertrok vanuit de Britse haven Tilbury bij Londen. In de haven van Zeebrugge meren wel vaker cruiseschepen aan, maar in Brugge is dat zeer uitzonderlijk. De passagiers brengen vandaag een bezoek aan de provinciehoofdstad.

vrt

05-08-2006 om 20:01 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
29-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vishandelaars uit Urk blijven weg uit België

De vishandelaars uit het Nederlandse Urk weigeren nog vis aan te kopen op de veiling in Zeebrugge. Ze doen dat uit protest tegen de brandstoftoeslag die de veiling aanrekent. De toeslag bedraagt twee procent en gaat naar de rederijen. Die hebben de laatste maanden erg te lijden onder de hoge brandstofkosten. De vishandelaars uit Urk zijn belangrijke klanten. Ze zeggen dat ze begrip hebben voor de problemen van de rederijen, maar ook zij hebben het moeilijk door de hogere energie- en transportkosten.

vrt

29-07-2006 om 09:48 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!