Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

10-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.N31 Brugge-Zeebrugge is drukste gewestweg van Vlaanderen

De gewestweg N31 Brugge-Zeebrugge is de drukste van Vlaanderen. Gemiddeld passeren daar meer dan 42.000 voertuigen per dag. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse overheid. De expressweg van Brugge naar Zeebrugge heeft twee maal twee rijvakken. De drukte is te verklaren door de Zeebrugse haven waar veel voertuigen naar toe moeten of vandaan komen. Het verkeer zit dan ook vaak vast. In heel Vlaanderen neemt het verkeer op de gewestwegen wel af, in tegenstelling tot de autowegen.

focus

quote ,

42.000 voertuigen /dag , het zou misschien eens handig zijn om te weten hoeveel vrachtwagens er dagelijks tussenzitten , misschien dat onze vlaamse regering dan ietsje sneller hun definitieve beslissing zouden maken ivm de binnenvaartontsluiting voor de brugse regio. Want dit aantal zal enkel nog toenemen naarmate de haven en omliggende industrieterreinen zich verder ontwikkelen. En wordt het niet stilaan ook tijd om deze " gewestweg " om te vormen tot een volwaardige autostrade zodat de knelpunten waaronder die ter hoogte van Dudzele en Lissewege opgelost geraken. Ik weet het wel hoor , " er wordt aan gewerkt of er zijn studies aangevraagd " maar zoals met zoveel dingen als het voor onze kusthaven is kan het nog wel wat op zich laten wachten.Maar die Oosterweelverbinding voor Antwerpen (prestigeproject nr ??? ) komt er wel zeker terwijl dit voor de havenpatroons van onze vier vlaamse zeehavens als een " zinloos project " wordt omschreven. Ze zullen het ginder in Brussel wel weer beter weten zeker ..........

10-08-2006 om 00:34 geschreven door Horatio  


09-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinezen overwegen Zeebrugse samenwerking
----
ZEEBRUGGE -

De beheerder van de grootste Chinese containerhaven overweegt om in Zeebrugge te investeren. Shanghai International Port Group voert gesprekken met APM Terminals, de Deense rederij die sinds enkele maanden actief is in de Brugse zeehaven. Op de terminal van APMT staan nu al zeven van de grootste containerkranen op een strook van 900 meter van het Albert II-dok in de voorhaven. De terminal kan aan die zuidkant nog uitbreiden tot 1.300 meter, en daarvoor zou extra investeringsbudget uiteraard welkom zijn. Als het minderheidsbelang in AMPT er zou komen, betekent dat meteen de eerste Chinese partner in een Europese haven. De Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens reageert alvast voorzichtig positief. ,,De Chinese interesse is ons bevestigd, maar over de inhoud van de gesprekken weten wij uiteraard niets. Een speler van dergelijke internationale orde zou natuurlijk wel een forse opsteker betekenen voor onze haven. Mogelijk betekent dat extra investeringsmogelijkheden én een belangrijke link met de Chinese markt.'' Ook aan de Noordkant van het dok zijn nog uitbreidingsmogelijkheden. Alleen al in het Albert II-dok zou het huidige potentieel van een miljoen jaarlijks behandelde containers kunnen stijgen tot vier miljoen.

NB
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Shanghai International Port overweegt investering in haven Zeebrugge 

Shanghai International Port Group, de beheerder van de grootste containerhaven van China, heeft interesse in een minderheidsbelang in een containerterminal in Zeebrugge. Het bedrijf bekijkt ook participaties in Italië. Er is wel nog geen concrete beslissing en het is evenmin duidelijk wanneer die zal genomen worden. Concreet kijkt Shanghai International Port Group naar APM Terminals, dat zich gevestigd heeft aan het Albert II-dok in Zeebrugge. APM maakt deel uit van de Deense groep Maersk-Moller, de grootste terminaloperator in Zeebrugge. Voor de Chinezen zou het de eerste overzeese investering worden. Het bedrijf wil voor het einde van het jaar uitbreiden. SIPG zou ook naar de beurs willen trekken, om extra geld voor expansie aan te trekken. Qinwei zegt de "de haven van Zeebrugge nog steeds te evalueren. De vooruitzichten voor de haven zijn goed". Joachim Coens van de haven van Zeebrugge zegt in De Morgen dat met de komst van de Chinezen "Zeebrugge een belangrijke voorsprong krijgt op zijn concurrenten". Hij verwacht dat hierdoor ook de trafiek met China zal toenemen en hoopt dat er nog meer Chinese reders naar ons land zullen trekken.

GVA
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chinezen in haven van Zeebrugge?

Zullen de Chinezen voet aan de grond krijgen in Zeebrugge? Dat is niet ondenkbaar. Zoals we onlangs aangaven, zou Shanghai International Ports Group, de beheerder van de haven van Shanghai, een participatie van 40% willen nemen in de nieuwe containerterminal van AP Moller-Maersk in Zeebrugge. Dat werd in zekere zin bevestigd door Chen Xuyuan, voorzitter van de Chinese groep, die te verstaan gaf dat er waarschijnlijk een minderheidsbelang genomen zou worden in een containerterminal in Zeebrugge. Shi Jingcun, directeur van de onderzoeksafdeling, ging zelfs nog verder: hij verklaarde dat AP Moller bereid zou zijn om een participatie te verkopen en dat er nu onderhandeld wordt over de details. Bij AP Moller en APM Terminal Zeebrugge houdt men het alvast op "geen commentaar"... "Behalve de verklaringen vanuit Shanghai, heb ik geen officiële bevestiging vanwege Maersk. Ik ben niet op de hoogte van de details, buiten het feit dat de Chinese groep belangstelling toont. Het vooruitzicht is interessant, in die zin dat het enerzijds zou bijdragen tot een versterking van de investeringscapaciteit in Zeebrugge en anderzijds tot sterkere banden tussen onze haven en China, en Shanghai in het bijzonder", verklaarde Joachim Coens, voorzitter van MBZ, het bedrijf dat de haven van Zeebrugge beheert. Hij ziet de komst van de Chinezen dus positief tegemoet. Het is dus wachten op de afloop van de onderhandelingen om een precies beeld te krijgen van de draagwijdte van de eventuele beslissing van de Maersk-groep om de Chinese groep te introduceren in het Noord-Europese havengebeuren.

de Lloyd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

quote ,

- Het ziet er naar uit dat wat oorspronkelijk als een gerucht begon stilaan werkelijkheid kan worden , als deze samenwerking idd zou doorgaan zit onze haven defenitief in de lift voor wat betreft de containertrafiek en laat deze nu net de transportmodus zijn die uiteindelijk de havens zullen doen overeind blijven.We kunnen er maar beter bij " varen " .

09-08-2006 om 19:56 geschreven door Horatio  


08-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: start archeologische opgravingen achterhaven

In Zeebrugge starten vandaag de opgravingswerken aan het Zuidelijk Kanaaldok in de Zeebrugse achterhaven. Het is de Interlokale Vereniging voor Archeologie in Brugge en Ommeland die de werken uitvoert. Het Havenbestuur en het Vlaams Gewest maken 22.500 euro vrij voor de opgravingen. Eerder werden in de achterhaven al resten gevonden van een oude steenbakkerij. Na de opgravingswerken zal wordt het dok verder uitgebaggerd en komt er een nieuwe kaaimuur.

focus

08-08-2006 om 19:03 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.60 miljoen ton shortsea-trafiek in Vlaamse havens

De Vlaamse zeehavens kenden tijdens de eerste helft van dit jaar een zeer sterke groei van hun shortsea-trafiek. Voor de eerste keer in de geschiedenis overschrijdt de shortsea-lading in de Vlaamse zeehavens de 60 miljoen ton. (tijd) - Dat is 6,2 pct meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en bijna een kwart meer (24,7 pct) dan vijf jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van de Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen. Shortsea Shipping (SSS) betreft alle vervoer ter zee, zowel van goederen als van passagiers, waarbij de oceaan niet wordt gekruist. De groei van de shortsea-trafiek doet zich voor in alle havens, met uitzondering van Oostende waar er een beperkte achteruitgang van shortsea was in het eerste semester. Nochtans is shortsea nergens zo belangrijk als in Oostende, waar de SSS-trafiek 99,4 pct van alle havenactiviteit vertegenwoordigt. Antwerpen blijft met voorsprong de belangrijkste zeehaven voor shortsea shipping. In de Scheldehaven werd in het eerste halfjaar 36,4 miljoen ton vracht verscheept met shortsea shipping. Dat komt neer op 60,7 pct van alle shortsea in Vlaanderen. Toch loopt het relatief belang van Antwerpen enigszins terug, vooral als gevolg van de sterke inhaalbeweging die Zeebrugge met zijn SSS realiseerde. Zeebrugge noteerde tijdens het eerste semester een stijging in de SSS-trafieken met 11,8 pct, tot 14,4 miljoen ton. Gent liet een toename optekenen van 8,6 pct tot 5,4 miljoen ton.

de tijd

08-08-2006 om 12:31 geschreven door Horatio  


07-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Superfast verkoopt schip van route Zeebrugge/Rosyth

De ferrymaatschappij Superfast, dochter van het Griekse Attica, heeft de ferry "Superfast X" voor 112 mln euro verkocht aan de Franse groep Veolia Transport. Die laatste is sinds dit jaar eigenaar van de SNCM. De verkoop levert Superfast een boekhoudkundige winst op van 14 mln euro. De oplevering van de ropax, die over een ijsklassecertificaat beschikt, is voorzien begin 2007. "Superfast X" is de enige ferry die nog ingezet wordt op de route tussen Zeebrugge en Rosyth in Schotland, nadat de "Superfast IX" vorig jaar naar de Baltische regio werd overgeheveld. Attica zegt wel de intentie te hebben de "Superfast X" te zullen vervangen op deze route.

de Lloyd

07-08-2006 om 19:48 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Containerterminal Zeebrugge krijgt Chinese belangstelling

De Haven van Shangai toont interesse om een minderheidsbelang te nemen in een containerterminal in Zeebrugge, die eigendom is van APM Terminals. Dat schrijft de Chinese krant 21st Century Business Herald. De Chinese havenoperator Shangai International Port Group (SIPG) ontvouwde in dat verband recent expansieplannen, waarbij de Belgische containerterminal het eerste deel van de expansiestrategie zou kunnen vormen. APM Terminals nam amper een maand geleden de terminal in het AlbertII-dok in Zeebrugge in gebruik, nadat het in 2004 de concessie verwierf. APM beheert wereldwijd een 40-tal containerterminals en is wereldwijd een van de grootste spelers op dat vlak. Shangai is sinds dit jaar de grootste haven ter wereld. In 2005 behandelde de haven 443 miljoen ton aan goederen.

bron: Trends - Tendances

07-08-2006 om 12:36 geschreven door Horatio  


05-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruiseschip meert aan in haven van Brugge

In de haven van Brugge is een Brits cruiseschip aangekomen. Het is nog maar het tweede of het derde in vijftig jaar tijd. Het schip kwam in Brugge aan via de haven van Zeebrugge en het Boudewijnkanaal. De Hebridean Spirit is klein, maar zeer luxueus. De komst van het schip past in een minicruise die vertrok vanuit de Britse haven Tilbury bij Londen. In de haven van Zeebrugge meren wel vaker cruiseschepen aan, maar in Brugge is dat zeer uitzonderlijk. De passagiers brengen vandaag een bezoek aan de provinciehoofdstad.

vrt

05-08-2006 om 20:01 geschreven door Horatio  


29-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vishandelaars uit Urk blijven weg uit België

De vishandelaars uit het Nederlandse Urk weigeren nog vis aan te kopen op de veiling in Zeebrugge. Ze doen dat uit protest tegen de brandstoftoeslag die de veiling aanrekent. De toeslag bedraagt twee procent en gaat naar de rederijen. Die hebben de laatste maanden erg te lijden onder de hoge brandstofkosten. De vishandelaars uit Urk zijn belangrijke klanten. Ze zeggen dat ze begrip hebben voor de problemen van de rederijen, maar ook zij hebben het moeilijk door de hogere energie- en transportkosten.

vrt

29-07-2006 om 09:48 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge moet beperkingen wegwerken

In een recent rapport van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) dat Le Soir kon inkijken, wordt de hub in Zeebrugge genoemd als "de belangrijkste op het Europese vasteland". Maar verschillende factoren zoals de "slechte bereikbaarheid", de kwaliteitsbeperkingen van het gas en een gebrekkige transparantie op het vlak van de beschikbare informatie, belemmeren de verdere ontwikkelingen van Zeebrugge. "Zeebrugge heeft de basis om een referentiehub te worden. (...) Als men die kans niet wil verspelen, zijn structurele ingrepen nodig om de beperkende factoren weg te werken", zo staat in het rapport.

Bron: Belga

29-07-2006 om 01:32 geschreven door Horatio  


28-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shanghai International Ports Group wil 40% in APMT Zeebrugge

Volgens de Chinese pers zou de operator Shanghai International Ports Group onderhandelen over een belang van 40% in de APM Terminal Zeebrugge die AP Möller/Maersk zopas in gebruik nam op één van de oevers van het Albert II-dok in de voorhaven. APMT bevestigt noch ontkent: "Geen commentaar..." Verbazingwekkend is dit niet wanneer men weet dat enerzijds Shanghai International Ports Group duidelijk heeft laten verstaan dat het wil uitbreiden in de Verenigde Staten en Europa en anderzijds dat APM Terminals besloten heeft zijn strategie te richten op de uitbating van zgn. publieke terminals, wat het geval zal zijn in Zeebrugge. In de praktijk participeert APMT ook in terminals die eigenlijk joint ventures zijn, met lokale goederenbehandelaars, hetzij met rederijen. Eén van de laatste initiatieven is een joint venture met CMA CGM in Mobile. Hoewel de voorzitter van het Havenbedrijf van Zeebrugge (MBZ), Joachim Coens, nog geen gesprekken voerde over deze zaak, zou hij hier wel voor te vinden zijn. Dit zou immers de aantrekkingskracht van zijn haven vergroten. De APM Terminal in Zeebrugge (waar de 900 m lange kaai verlengd wordt tot 1.200 m en de capaciteit van de zeven super-post panamax portaalkranen opgetrokken wordt van 1 tot 2,5 mln TEU) is een aanzienlijke troef. Eind juni kon hij weliswaar nog maar 13 aanlopen voorleggen maar de terminal zal in het tweede semester op kruissnelheid komen zodat tegen eind 2006 een trafiek van 200.000 TEU verwacht wordt. Of deze transactie nu doorgaat of niet, het staat in ieder geval vast dat Zeebrugge stevig verankerd is in de grote trafieken. Een verdere uitbaggering van de toegangsgeul zal tegen het eerste semester van 2007 een diepgang van 14,5 m mogelijk maken. In het Albert II-dok zal verder ook de kaai van de toekomstige terminal van PSA/HNN verlengd worden van 400 m tot 700 m en tegen midden 2008 zou er een operationele capaciteit van 1 miljoen TEU moeten zijn. Met inbegrip van de CHZ-terminal (capaciteit van 1 mln TEU) schat Joachim Coens dat Zeebrugge tegen 2010 op een capaciteit van meer dan 4 mln TEU zal kunnen rekenen.

de Lloyd

28-07-2006 om 20:41 geschreven door Horatio  


27-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwankendamme : Ovam zet sanering Carcoke verder

De Vlaamse afvalstoffenmaatschappij OVAM zal binnenkort een reeks aanbestedingen publiceren voor de verdere sanering van de Carcoke-terreinen in Zwankendamme. Eerder investeerde het Vlaams Gewest al bijna negen miljoen euro voor de sanering en verwijdering van de gebouwen. In een volgende fase komt de sanering van de bodem aan de beurt. Zo moeten ondermeer het zijdelingse vaartje geruimd worden en is er een grote waterzuivering voorzien.

focus

27-07-2006 om 00:43 geschreven door Horatio  


24-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede halfjaarcijfers voor haven Zeebrugge

De haven van Zeebrugge heeft in de eerste jaarhelft een volume van 19,5 miljoen ton vracht behandeld. Dat is een groei van bijna dertien procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het containervolume steeg met 9,9 % tot ruim 8,5 miljoen ton of 750.000 TEU. De stijging werd opgetekend voor de deepseadiensten van Maersk en APL. Ook bij de intra-Europese diensten van C2C Lines, APL, X-Press Container Line en PortConnect werden meer volumes genoteerd. Het roll-on/roll-off-verkeer was goed voor 6,1 miljoen ton (+2,9%). De diensten van Cobelfret ferries (naar Esbjerg, Göteborg, Killingholme), UECC, KESS, Toyofuji en Mitsui (Europa) noteerden sterk stijgende volumes. Voor de deepsea-rorodiensten groeiden de volumes van NYK-Line (Verre Oosten), K-Line (Verre Oosten) en Wallenius Wilhelmsen (Australië) opmerkelijk. Met 967.000 nieuwe wagens of een groei van 9,9 % voor de eerste zes maanden, blijft Zeebrugge de grootste autohaven. De vloeibare bulk steeg met 54,4 % tot 3,2 miljoen ton (voornamelijk LNG). De vaste bulk steeg met 16,9 % tot 1,05 miljoen ton. Het stukgoed viel terug met 1 % tot 546.000 ton. Voor wat betreft de havenarbeid, steeg het aantal shiften met 7,3 % tot 128.200. De maritieme binnenvaart steeg met 40 %.

focus

24-07-2006 om 17:12 geschreven door Horatio  


13-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roro terminals van PSA in de etalage

De grootste terminaluitbater in Antwerpen, PSA, zou topoverleg voeren over de verkoop van zijn roro-activiteiten in de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De rederij Nippon Ysen Kaisha (NYK) zou de Antwerpse en Zeebrugse terminals kopen.

gva

13-07-2006 om 13:11 geschreven door Horatio  


10-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: twee nieuwe kranen op APM-terminal
In Zeebrugge zijn op de nieuwe APM Terminal in de voorhaven opnieuw twee containerkranen geleverd. Er staan er nu zeven, of het maximum aantal op de 900 meter lange kaaimuur. De extra kranen moeten de capaciteit van de nieuwe terminal optrekken. De APM Terminal wil dit jaar een half miljoen containers behandelen. Vanaf volgend jaar als de terminal volledig is uitgerust, moeten het er één miljoen zijn.

focus

10-07-2006 om 13:49 geschreven door Horatio  


09-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marine houdt open dagen in Zeebrugge

In Zeebrugge houdt de marine dit weekend haar jaarlijkse internationale open dagen. Dit jaar bestaat de zeemacht 175 jaar en dat is meteen ook het thema van deze editie. Bezoekers kunnen er kennismaken met verschillende schepen en hun bemanning, en de belangstelling is groot. Publiekstrekker is het Nederlandse fregat Van Galen dat vanaf volgend jaar deel zal uitmaken van de Belgische zeemacht. Ons land heeft twee van dergelijke fregatten aangekocht om internationale opdrachten beter uit te voeren.

vrt

09-07-2006 om 10:14 geschreven door Horatio  


07-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havenpatroons wijzen Oosterweelverbinding af

De werkgevers van de vier Vlaamse havens noemen de Oosterweelverbinding een zinloos project. Niet alleen lost de brugtunnelverbinding volgens hen fundamenteel niets op, bovendien slorpt ze geld op waarmee alle andere prioritaire projecten kunnen worden betaald. Het gebeurt uiterst zelden dat de Vlaamse havenwerkgevers, verenigd in de Vlaamse Havenvereniging (VHV), collectief naar buiten treden. In een beleidsnota duiden de werkgevers van de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende nu aan welke investeringen volgens hen prioritair zijn om de mobiliteit in Vlaanderen veilig te stellen. Het Oosterweel-miljardenproject, waarvoor weldra het bouwcontract wordt toegewezen, hoort daar zéker niet bij, stelt VHV-voorzitter Nicolas Saverys zeer scherp. Volgens hem is het maatschappelijk draagvlak voor dit ”prestigeproject” niet alleen flinterdun, bovendien lost het verkeerstechnisch niets op.

gva

07-07-2006 om 04:31 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking bij seingevers in Zeebrugge voorbij

De staking van de vijftien seingevers in het goederenstation van Zeebrugge is donderdag kort voor 18 uur beëindigd. De spoorwegdirectie zal één extra seingever inzetten tijdens de namiddag. De seingevers hadden vier extra personeelsleden geëist. In september komen er nieuwe gesprekken. "In mei werden ons extra seingevers beloofd", vertelt Jean-Pierre Henno van de socialistische overheidsvakbond ACOD. "Het extra personeel zou voor 1 juli in dienst treden. Maar die belofte werd niet gehouden. De werkdruk werd te hoog en daarom staakten we tussen 12 en 18 uur. Geen enkele goederentrein mocht door. De passagierstreinen lieten we wel door". Door de staking stonden een tiental goederentreinen van en naar de zeehaven geblokkeerd. Daardoor liepen ook enkele schepen vertraging op. In september zijn nieuwe onderhandelingen beloofd. De seingevers vragen vier extra personeelsleden. "We beseffen dat de directie nu tijdens de zomermaanden niet veel meer kan verschuiven maar na de zomer willen we een oplossing zodat we onze rust- en compensatiedagen kunnen opnemen zoals het hoort" , zegt Henno.

focus

07-07-2006 om 04:19 geschreven door Horatio  


06-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostendse visveiling denkt aan fusie met Zeebrugge

,,Slechts plaats voor één vismijn''

OOSTENDE/ ZEEBRUGGE -

De vismijn van Oostende boert goed en is ambitieus, zo blijkt uit de halfjaarlijkse cijfers voor 2006. ,,De cijfers van de komende twee jaar zullen doorslaggevend zijn en een economische beslissing zal zich opdringen'', stelt schepen Yves Miroir (SP.A). In Oostende denkt men al luidop aan een fusie met Zeebrugge. Op jaarbasis verwacht de Oostendse vismijn een omzetstijging van 7,5 miljoen euro. Na zes maanden tellen we een stijging van bijna 3,6 miljoen euro. We zijn dus op de goede weg'', zegt schepen bevoegd voor de Vismijn Yves Miroir (SP.A). De vismijn kan terugblikken op goede cijfers in de eerste helft van 2006. Enkel in juni was er een klein dipje qua omzet en aanvoer in vergelijking met vorig jaar. Ondanks de gunstige resultaten kijkt het Autonoom Gemeentebedrijf Vismijn Oostende (AGVO) ook vooruit. ,,Momenteel wordt de vis nog per schip gesorteerd. In de toekomst zou het beter zijn als dat per soort vis gebeurt'', vertelt Freddy Pollet, afgevaardigd bestuurder van AGVO. ,,We moeten de vis aanbieden onder de noemer van dezelfde Oostendse kwaliteit. Deze blokverkoop verloopt sneller, waardoor men bereid is meer te betalen. Het probleem is echter dat iedere reder overtuigd is dat zijn vis beter is, maar we plannen een campagne om blokvorming te promoten.'' Terrein verdelen Over de toekomst in de vismijnsector is men in Oostende duidelijk. ,,Er is maar plaats voor één vismijn, zeker met de verminderde vloot in het achterhoofd. Wij hebben de jongste vijf jaar een serieuze inhaalbeweging gedaan en Zeebrugge voorbijgestoken. Er zal een economische beslissing gedicteerd worden door de cijfers van de komende twee jaar. Een vijandelijke overname is geen oplossing, maar een fusie behoort tot de mogelijkheden'', aldus Freddy Pollet. ,,Dan is het gewoon een kwestie van een richting te kiezen en de terreinen te verdelen. De Oostendse vismijn kan zich bijvoorbeeld concentreren op verse vis, Zeebrugge heeft door zijn containerhaven mogelijkheden in de diepvries- en groentensector'', aldus nog Freddy Pollet.

nb

06-07-2006 om 09:15 geschreven door Horatio  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.,,Zeebrugse vloot zal overleven''

Vismijndirecteur Johan Van de Steene benadrukt dat de oneerlijke concurrentie blijft bestaan tussen de vismijn van Zeebrugge en die van Oostende die gerund wordt door het autonoom gemeentebedrijf. ,,Oostende blaast hoog van de toren, maar men vergeet erbij te vertellen dat de overheid aandelen heeft gekocht van een verlieslatend fileerbedrijf en zelfs een pakhuis koopt in Zeebrugge'', stelt Van de Steene. ,,De vloot die zal overleven, is die van Zeebrugge, want hier gebeuren de grootste investeringen. Alle vaartuigen die Oostende heeft weggekocht van Zeebrugge, zijn in faling gegaan. Ik betwijfel ook dat Oostende de grootste is, want wij baseren ons op officiële cijfers van het ministerie van Landbouw. De vismijn van Zeebrugge kent harde tijden, maar we blijven trendsetter voor West-Europa. Negentig bedrijven hebben hier geïnvesteerd en zelfs Oostende koopt hier een pakhuis'', stelt Johan Van de Steene.

nb

06-07-2006 om 09:14 geschreven door Horatio  


05-07-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douanepersoneel legt enkele uren het werk neer

,,We wachten al vijftien jaar op zonnewering''

ZEEBRUGGE -

Het is puffen en zweten geblazen voor de mensen die in deze warme dagen moeten werken. Airco of de zonnestralen proberen buiten te houden, maken het werk houdbaar, maar bij de Zeebrugse douane ontbreekt zelfs dat. De douaniers hebben gistermiddag het werk neergelegd omdat hun vraag om zonnewering al vijftien jaar zonder enig gevolg blijft. Tot 32 graden, dat zijn de onmenselijke temperaturen waarin de ambtenaren van de Zeebrugse douane en accijnzen door de werkdag moeten ploeteren. Om 14 uur was de maat vol. Het personeel van het hoofdkantoor in de Karveelstraat gaf er de brui aan. Ze zochten buiten een plekje in de schaduw om actie te voeren om hun schreeuw om zonnewering kracht bij te zetten. Bij de douane in Zeebrugge werken 32 mensen. Tussen 14 en 16 uur gisteren gingen ze niet aan de slag. ,,In onze lokalen is het in deze hete dagen ondragelijk van de warmte'', puft Dirk Cattoir, financieel medewerker en woordvoerder van het gemeenschappelijk vakbondsfront dat de actie gisteren ook steunde. ,,Dit gebouw staat zo dat er altijd zon binnenvalt.'' Het douanekantoor is als een groot aquarium waar de zon vrij spel krijgt. ,,Ik begon vanmorgen even na 7 uur al te werken in 25 graden'', zucht Dirk. ,,Die temperatuur bleef ook vandaag weer gestaag oplopen. Hier is geen airco of enige ventilatie. Met wat privé-centen hebben we hier toch enkele ventilators geplaatst om het werkbaar te houden.'' Hardere acties De vraag om zonnewering werd al goed vijftien jaar geleden gesteld, en sindsdien jaarlijks herhaald. ,,Het blijft echter stroppen in een discussie tussen de eigenaar van het gehuurde gebouw en het bevoegde ministerie'', weet Dirk Cattoir. ,,Al die jaren opnieuw is ons beloofd dat het tegen de volgende zomer opgelost zou zijn.'' De douane heeft een cruciale rol in de Brugse zeehaven. ,,Wij zorgen voor alle documenten bij internationale transporten'', vertelt ACV-afgevaardigde Dirk Cattoir. ,,Die transporten konden dus niet vertrekken en ook bijvoorbeeld de leveringen aan schepen lagen even stil.'' Gisteren bleef het bij een klein oponthoud, maar het douanepersoneel dreigt met hardere acties als hun zonnewering er niet komt. ,,We wilden onze actie vandaag nog niet tot het extreme doordrukken'', beaamt Dirk. ,,Maar het moet in Brussel toch duidelijk zijn dat we in deze hitte niet langer zonder zonnewering kunnen.''

nb

05-07-2006 om 23:14 geschreven door Horatio  


Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs