Foto
Inhoud blog
  • Mijn blog is verhuisd! Zie www.powerofchange.be/blog
  • Communicatie vanuit het hart
  • Kom eens uit je kleerkast !
  • Communicatiestijl 2 - De supporter
  • Communicatiestijl 1 - De controller
  • De kracht van goede communicatie
  • Power of Change: van idee naar werkelijkheid!
  • Maak korte metten met onderbrekingen
  • Multitasking - een pest of een must ?
  • Een eigen zaak, waarom ?
  • Een gesprek met Warre de tuinman
  • De flinterdunne grens tussen zelfvertrouwen en arrogantie...
  • Macrobiotiek - fanatiek of niet ?
  • De kracht van de beeldvorming
  • De kracht van angst
  • De kracht van onze geest
  • Waar een wil is, is een weg!
  • Beloftes maken
  • Anekdote - 6 mentale spieren
    Zoeken in blog

    Wees de verandering die je wil zien!

    15-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kracht van goede communicatie
    Wat is goede communicatie ?

    De Van Dale omschrijft communicatie als de uitwisseling van informatie. Deze definitie is vrij eng omdat er zich toch veel meer afspeelt dan pure uitwisseling van informatie. Maar als je het geheel tot zijn absolute minimum herleidt, klopt het wel.

    In het communicatieproces zijn er steeds 2 partijen aanwezig, de zender en de ontvanger. Wat daar tussenin gebeurt is meestal zeer onduidelijk. Heel vaak is het zo dat er "ruis" ontstaat tussen de zender en de ontvanger, zodat de communicatie niet vlot verloopt. Dat kan te wijten zijn aan omgevingsfactoren zoals lawaai, slechte verbinding, vermoeidheid van zender en/of ontvanger, enz...

    Het kan ook te maken hebben met het spreken van een andere taal. Het Nederlands wordt dan misschien wel door zowel Belgen als Nederlanders gesproken, dat wil niet zeggen dat we exact dezelfde taal spreken.
    Wat gebeurt er dan als een Pool met een Spanjaard een gesprek aangaat ? Ofwel spreken ze een taal die ze beiden begrijpen, ofwel begrijpen ze mekaar niet (tenzij in lichaams- of gebarentaal).

    Kortom, de taal die je spreekt is ontzettend belangrijk binnen het concept communicatie.

    Communicatiestijlen

    Wat zijn communicatiestijlen ? 
    Je kan ze omschrijven als de taal die je gebruikt om jezelf duidelijk te maken ten opzichte van een ander. Zelfs wanneer we dezelfde taal spreken, kan het zijn dat we mekaar helemaal niet verstaan.
    Veelal heeft dat dan te maken met de manier waarop we onze informatie uitwisselen. Dat zijn communicatiestijlen.

    Wist je dat iedereen een eigen stijl heeft om te communiceren ?
    Wist je dat veel misverstanden groeien uit het gebruiken van een verkeerde communicatiestijl ?
    Wist je dat er 4 basisstijlen zijn volgens de welke wij boodschappen verzenden en ontvangen ?

    De 4 basisstijlen

    Er valt veel te zeggen over de 4 basisstijlen van communicatie, niet in het minst omdat ze door verschillende personen anders beschreven zijn. In de komende blogposts leg ik elk van de 4 basisstijlen uit.
    Belangrijk te onthouden is dat het gaat over de manier waarop we communiceren, niet hoe we zijn. We kunnen heel bescheiden mensen zijn maar toch een zeer uitgesproken communicatiestijl hebben. En omgekeerd...
    Dat betekent dat wanneer je de omschrijvingen leest, je goed in je oren moet knopen dat je niet bent wat ik beschrijf, maar dat het jouw communicatiestijl is. Het is een manier waarop jij communiceert.

    Bovendien kan dit afhankelijk zijn van de situatie of omgeving waarin je je bevindt. Soms ben je wat minder zeker, emotioneel wat minder sterk of juist het omgekeerde. Dit bepaalt mee wat op dat moment jouw meest natuurlijke stijl van communiceren is.

    Weet ook dat je op elk moment je stijl kan aanpassen aan diegene met wie je praat. Zeker wanneer je iets meer weet over de verschillende basisstijlen heb je geen excuus meer. Je kan je dan niet meer verstoppen achter je onkunde om een andere stijl te begrijpen. Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus heeft dan geen enkele betekenis meer.

    Conclusie

    Communicatie is dus inderdaad veel meer dan het robotachtig uitwisselen van informatie. Heel wat factoren liggen aan de basis van goede communicatie. De volgende heb je zelf in de hand:

    1. De taal die je spreekt
    2. De manier waarop jij informatie uitwisselt
    3. Je vermogen je al dan niet te kunnen aanpassen aan de communicatiestijl van de ander

    Ik hoop je in mijn komende blogposts te mogen verrassen met je eigen persoonlijke communicatiestijl. Gebeurt dat niet, wees dan niet getreurd. Als je interesse hebt in je eigen communicatiestijl, dan kan ik je onderwerpen aan een test die bepaalt welke je basisstijl is. Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je aan de hand van de beschrijvingen ook al zeer ver zal geraken.

    Inspirerende groet!

    Els


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs