Foto
Inhoud blog
  • Mijn blog is verhuisd! Zie www.powerofchange.be/blog
  • Communicatie vanuit het hart
  • Kom eens uit je kleerkast !
  • Communicatiestijl 2 - De supporter
  • Communicatiestijl 1 - De controller
  • De kracht van goede communicatie
  • Power of Change: van idee naar werkelijkheid!
  • Maak korte metten met onderbrekingen
  • Multitasking - een pest of een must ?
  • Een eigen zaak, waarom ?
  • Een gesprek met Warre de tuinman
  • De flinterdunne grens tussen zelfvertrouwen en arrogantie...
  • Macrobiotiek - fanatiek of niet ?
  • De kracht van de beeldvorming
  • De kracht van angst
  • De kracht van onze geest
  • Waar een wil is, is een weg!
  • Beloftes maken
  • Anekdote - 6 mentale spieren
    Zoeken in blog

    Wees de verandering die je wil zien!

    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak korte metten met onderbrekingen
    Dagelijks worden we overdonderd met verstorende elementen zoals het rinkelen van telefoons, het gepiep van berichtjes die toekomen op onze GSM, loeiharde muziek in de wagen, collega's die om de vijf minuten aan je deur staan om een vraag te stellen, chatberichten op onze I-phone, enz...

    Heb jij ook soms het gevoel dat je wel eens zou willen wegvluchten naar een plaats waar dit allemaal niet aanwezig is ?
    Dan heb ik goed nieuws voor je! Ik reik je nu een aantal tips aan om komaf te maken aan onderbrekingen.
    Maar wees gewaarschuwd, je zal er zelf aan moeten werken, want wat het in eerste instantie is, is een keuze. Jouw keuze.

    Tip 1: Werk in blokken van tijd

    Het streelt ons ego dat we absoluut onmisbaar zijn binnen het bedrijf of zelfs in het gezin. Maar zijn we dat ook werkelijk ? Denk je dat de wereld zal vergaan wanneer je elke dag twee uurtjes van je tijd voor jezelf reserveert ?

    Stel je voor, je werkt aan een deal waarvoor je de prijsofferte zelf moet uitwerken. Ik heb in de telecomsector gewerkt en moest daar regelmatig zelf offertes voor een specifiek product uitwerken, voornamelijk VoIP. We hadden dan wel een sjabloon maar de details en de berekeningen moesten toch voor elke prospect aangepast worden.

    In het begin beantwoordde ik nog braafjes de telefonische oproepen die binnenkwamen terwijl ik aan de offerte aan het werken was. Maar dat leidde tot de nodige frustraties en fouten, want je verliest je concentratie volledig wanneer je je laat afleiden door een oproep. Gelukkig nam ik altijd de tijd om de offertes nog volledig na te lezen, zodat de fouten die erin verwerkt stonden nog makkelijk konden gecorrigeerd worden.

    Het werd  me dus al gauw duidelijk dat dit geen goede manier van werken was, toch zeker niet voor mij.
    Dus besloot ik om in blokken van tijd te werken. 's Ochtends 2 uur ter beschikking om dossiers uit te werken in stilte. In de namidddag 2 uurtjes om dossiers op te volgen en klanten op te bellen. Als er afspraken waren veranderde dat schema vanzelfsprekend, want dat zat ik vaak uren op de baan en moest ik mijn taken inplannen in functie van de tijd die ik op de baan doorbracht.

    Ik zeg niet dat 2 uur een absolute must is, maar het is wel van belang dat je echt voldoende tijd neemt om ongestoord aan bepaalde taken te werken. Als je bijvoorbeeld studies moet maken of teksten moet herlezen of schrijven, dan doe je dit best in totale stilte.

    Tip 2: Zet je telefoon/GSM uit

    Dit is een uitdaging voor de meesten onder ons, voor mij ook. Maar het is echt niet voldoende om gewoon niet te antwoorden op een oproep. Elke oproep leidt je af van je werk en zorgt ervoor dat je gemiddeld 25 minuten tijd nodig hebt om terug op het punt te komen waar je was gebleven voor je gestoord werd.
    Het loont op zijn minst de moeite om er even bij stil te staan, nietwaar ?

    De telecomoperatoren hebben het goed bekeken. Toen de mobiele telefoon nog maar net werd uitgebracht, was deze enkel beschikbaar voor die mensen die absoluut altijd ter beschikking moesten staan of voor diegenen die bereid waren het geld ervoor te betalen. In die tijd was de aankoop van een toestel niet haalbaar voor ieder van ons.

    Ik herinner me nog goed dat ik geen GSM had, terwijl ik toch vrij veel op de baan zat omdat ik in verschillende regio's teams had die ik moest aansturen. Dat was best wel vervelend toen. Vandaag denk ik er anders over.
    Waar is de tijd naartoe dat we enkel telefonisch te bereiken waren wanneer we thuis waren en quasi naast het toestel stonden ? Die oude telefoontoestellen lieten het niet toe dat we verder werkten in de tuin terwijl we aan het telefoneren waren. Vandaag doen we alles tegelijk. Zelfs wanneer we in bad gaan voor een uurtje ontspanning leggen we onze GSM op de badrand omdat we absoluut geen enkele oproep willen missen.

    Zeg eens, ben jij ontspannen als je GSM naast je ligt te rinkelen ? Geniet jij nog van je bad wanneer wakker schrikt van het piepen van je GSM omdat je een SMS ontvangt ?

    Het is nochtans heel simpel. Zet dat toestel uit! Niet voor altijd natuurlijk, maar spreek af met je omgeving wanneer je bereikbaar bent. Zit je bijvoorbeeld altijd in de wagen tussen 17 en 18u30, spreek dan af dat je bereikbaar bent op dat moment. Ben je altijd op kantoor tussen 10 en 12 uur, verwittig je omgeving dan dat je op dat moment mag gestoord worden.

    Wil je het toestel niet helemaal uitzetten, om welke reden dan ook, zet het dan op "stil" zodat het je niet stoort wanneer je een oproep of een bericht binnenkrijgt. Het flikkeren van een lichtje is voldoende om je af te leiden van je werk. Kan je dat niet uitschakelen, leg dan je toestel weg, uit het zicht.

    Tip 3: Laat je niet verstoren door Email, Facebook, Twitter enz...

    Het is toch zo verleidelijk om de hele dag je emails te lezen en te beantwoorden, te chatten op Facebook en berichtjes te posten op Twitter. Maar wat bereik je ermee ?

    Onze maatschappij is geĆ«volueerd naar een online wereld waarin het niet meer nodig is om oog in oog met mensen te staan om met elkaar te spreken. Alles gaat veel sneller omdat we altijd en overal "geconnecteerd" zijn met elkaar.
    En dat is OK! Ik wil helemaal geen oordeel vellen over het bestaan van al deze Social Media mogelijkheden.

    Alleen kan je er enorm veel tijd mee verliezen. Voor je het weet ben je twee uur verder en ligt je werk op je te wachten.
    Ik ben nooit een voorstander geweest om Facebook en andere toe te laten op de werkvloer, tenzij je ze professioneel gebruikt om het bedrijf vooruit te helpen. Maar laat ons eerlijk zijn, in hoeveel gevallen worden deze tools gebruikt voor het bedrijf eerder dan voor onszelf ? Maar het kan ook anders.

    Als je je als ondernemer laat afleiden door deze tools, verlies je heel wat waardevolle tijd. Tijd die je kan investeren in het verbeteren van je website, het uitbreiden van je netwerk, het bellen van potentiƫle klanten,

    Dus beperk die tijd tot het absolute minimum. En als je echt wil praten met iemand, ga dan in verbinding met hem of haar. Het is zoveel mooier en oprechter om zelfs maar een half uurtje met elkaar door te brengen dan twee uur op facebook te chatten.

    En nu jij!

    Hoe doe jij het ? Hoe slaag jij erin om ongestoord te werken ?
    Als je bijkomende tips en tricks hebt, laat het me weten! Ik sta altijd open voor andere manieren die het me nog makkelijker maken om in deze tijd van onderbrekingen aan de slag te gaan!
    Klik op "reageer" of laat een berichtje na in mijn gastenboek.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs