Inhoud blog
  • Bobby Prins
  • Teddy Scholten
  • 14 april rock & roll + rockablly bijeenkomst in Rotterdam
  • The Trammps
  • Marilyn Monroe
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • weet het beter (Ruud)
        op Piratenzenders
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    kinderspeelgoed
    www.bloggen.be/kinders
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Zoeken in blog

    Categorieën
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Herrinnert u zich deze nog

    04-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Heikrekels

    De Heikrekels

    De Heikrekels was een Nederlands dansorkest uit Noord-Brabant met Wim van Gennip als zanger. Hun bekendste hits waren Waarom heb jij me laten staan, Jij bent voor mij alleen en Ik wil alleen maar van je houden.

    >Biografie

    De Heikrekels werd opgericht door Wim van Gennip. De groep bestond uit zanger Wim van Gennip, gitarist Jan van de Rijt, bassist Bert Linden, toetsenist Jo van Gerven en drummer Jan Nijsen. De groep werd ontdekt door Johnny Hoes die ze onderbracht bij zijn Telstar label. Hun doorbraak kwam in het voorjaar van 1967 met de single Waarom heb jij me laten staan. Aanvankelijk was het liedje alleen populair in Noord-Brabant en Limburg, maar geleidelijk aan won het nummer ook landelijke bekendheid, mede dankzij de airplay op Radio Veronica. Het nummer haalde de zesde plaats en stond 34 weken in de Nederlandse Top 40, wat uitzonderlijk veel is. Het nummer werd ook in Vlaanderen en West-Duitsland onder de titel Warum läßt du mich so allein uitgebracht. Door het succes van het nummer kreeg ook Telstar meer landelijke bekendheid.

    De hit kon worden opgevolgd door nog een aantal succesvolle singles. Jij bent voor mij alleen en Ik wil alleen maar van je houden haalden zowel in Nederland als Vlaanderen de top 10. Ook in 1968 komt de groep nog met een paar succesvolle liedjes. Hun populariteit is dan nog zo groot, dat de Delftse band After Tea onder de naam De Martino's een Heikrekels-parodie maakt met het liedje Moest dat nou.

    Na 1968 neemt de populariteit van de groep weer af. Met Carnaval 1972 komen ze nog één keer sterk terug met de single Lieve meid. Terwijl alle vorige nummers nog eigen composities waren van Wim van Gennip, was dit nummer een cover van Schöne Maid van de Duitse schlagerzanger Tony Marshall. Beide versies van dit nummer stonden rond Carnaval '72 in de Top 40 en de Daverende Dertig. Na 1972 verschenen er nauwelijks nog singles van De Heikrekels en gingen de groepsleden hun eigen weg in andere piratengroepen, waaronder 't Magic Combo. Zanger Wim van Gennip vormt begin jaren 80 een duo met hammondorganist Gerry van Houtert dat zich Duo De Heikrekels noemt. Zij brengen enkele singles uit, maar hebben hier weinig succes mee. Van Gennip had jarenlang een platenzaak in zijn woonplaats Geldrop.

    Eind november 2001 overleed drummer Jan Nijsen op 70-jarige leeftijd in zijn woonplaats Weert aan een hersenbloeding. Hij werd begraven op 29 november.

    Op 14 Juni 2007 overleed toetsenist Jo van Gerven op 76-jarige leeftijd in zijn woonplaats Weert.

    04-03-2012 om 10:06 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    03-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piratenzenders
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Piratenzender

    Een piratenzender, zendpiraat, etherpiraat, radiopiraat of geheime zender is een radio- of televisiezender die zonder zendvergunning of toestemming uitzendt, vaak op regionale schaal vanuit geïmproviseerde studio's.

    Vaak wordt hiermee gerefereerd aan de zeezenders die in de jaren '50 tot en met de jaren '90 vanaf schepen en installaties (zoals booreilanden en zeeforten) op de Noordzee buiten de territoriale wateren naar diverse landen uitzendingen deden. Goed beschouwd waren de zeezenders geen piraten in de zin van de wet; er was immers geen wet die het uitzenden vanaf de Noordzee verbood.

    Naast de piraten die muziek uitzenden kent men ook piraten die door middel van een algemene oproep (CQ), enkel verbindingen (QSO's), proberen te leggen met andere piraten, net als de zendamateur maar dan zonder de benodigde vergunningen. Vaak gaat dit samen met DX-en, het beluisteren van verafgelegen zenders.

    Zendpiraten worden als een probleem beschouwd als ze met veel te groot vermogen en slecht afgeschermde apparatuur uitzenden. Hierdoor kunnen reguliere radio-uitzendingen, andere toepassingen van de ether, maar ook video en andere apparatuur in de omgeving aanzienlijk worden gestoord. Vroeger werd bij optredende klachten dan de PTT Radio Controle Dienst ingeschakeld die de piraat met radiorichtingzoekers opspoorde waarna de apparatuur werd ingenomen en al dan niet een flinke boete werd uitgedeeld. Tegenwoordig wordt dergelijke opsporing en handhaving door het Agentschap Telecom uitgevoerd.

    Sommige luisteraars zijn sterk aan zendpiraten gehecht, vaak omdat deze een bepaalde soort muziek, zogenaamde piratenmuziek, uitzenden die naar mening van veel liefhebbers te weinig gewaardeerd wordt door officiële radiostations. Ten tijde van de zeezenders was dit vooral de toen moderne popmuziek, later was het vooral het levenslied en polka's dat bij de piraten meer aan bod kwam.

    Grondoorzaken van etherpiraterij

    Etherpiraterij is een fenomeen dat al snel na de lancering van de radio ontstond. In Europa werden er in de jaren 20 van de 20e eeuw staatsomroepen of omroepbestellen ingericht. In de Verenigde Staten was er enige tijd een ongecoördineerde en chaotische periode, waarbij veel lokale pioniers in hun stad middengolfradiozenders bouwden, al snel betaald door reclame-inkomsten. Die zenders voerden in hoog tempo hun zendvermogen op om zo hun luisterbereik te vergroten. Daarbij gingen zij elkaar steeds meer onderling storen en na diverse rechtszaken werd ook in de VS het spectrum geordend. Regeringen stelden radiocontrolediensten in, die toezicht gingen houden op correct gebruik van de ether.

    Het zonder vergunning of buiten de vergunningsvoorwaarden uitzenden (met een te hoog zendvermogen, te hoog geplaatste antenne, of buiten de aangewezen uren) wordt aangeduid met etherpiraterij. Omdat met commerciële radio geld verdiend kon worden, maar met de coördinatie tussen regeringen de toegang tot radiofrequenties beperkt werd, is er een voortdurende druk geweest van ondernemers om buiten de gereguleerde omroepsector om toch een zender te starten. Bijvoorbeeld door een zender op een boorplatform of schip buiten de territoriale wateren te installeren.

    Geschiedenis van etherpiraterij in Nederland

    In de jaren dertig van de 20e eeuw worden de eerste gevallen van etherpiraterij in Nederland gedocumenteerd. Het Museum voor Communicatie in Den Haag bezit nieuwsfoto's uit die periode van lokale bewoners uit de buurt van Almelo, die met rieken en stokken de opsporingsambtenaren en veldwachters probeerden te verhinderen om een illegale lokale radiozender uit de lucht te halen.

    Bij de bezetting in 1940 werden alle communicatie- en omroeporganisaties gelijkgeschakeld. Onder de PTT werden alle gemeentetelefoons, radiodistributienetten en de zenderparken van Nozema (Nederlandse Omroep Zendermaatschappij) samengevoegd. Etherpiraterij werd opeens een zeer riskante, politiek subversieve handeling. De opsporingsorganisaties om niet-officiële zenders te lokaliseren werden in hoog tempo uitgebouwd door de bezetter, mede ook om verzetshaarden op te sporen die communiceerden met Engeland. Daarnaast werd het bewust storen van de ontvangst van radio-uitzendingen uit Engeland tot grote hoogte opgevoerd.

    Na de Tweede Wereldoorlog heeft de Nederlandse regering de nationalisatie van Nozema, de lokale draadomroepen en gemeentetelefoons niet teruggedraaid. De ontstane omvangrijke en technisch geavanceerde opsporingsapparaten werden niet meer voor politiek/militaire vervolging ingezet, maar gingen weer achter etherpiraten aan.

    Etherpiraterij vanaf zee werd vanaf eind jaren vijftig van de 20e eeuw ontwikkeld door ondernemers met het doel om het in vrijwel alle landen maar zeer beperkt toegankelijke omroepbestel te omzeilen / doorbreken door van buiten de territoriale wateren te opereren. Zo kon men legaal geld verdienen aan reclame met commerciële omroep vanaf de vrije zee. In de jaren zestig werden vooral Nederland en Engeland geconfronteerd met deze niet zo eenvoudig te bestrijden vorm van etherpiraterij vanaf de Noordzee. Televisie-uitzendingen kwamen opeens vanaf voormalige booreilanden (REM-eiland) en radio-uitzendingen van schepen (Radio Noordzee, Veronica, Mi Amigo gericht op Nederlandstaligen; Radio London en Radio Caroline gericht op Engeland). De radiozenders werkten daarbij vooral op AM-frequenties (middengolf). FM was nog niet op grote schaal ingeburgerd onder het publiek en bovendien kon met FM niet verder zenden dan de horizon, terwijl hoge masten op schepen veel te kwetsbaar waren.

    De entertainmentsector werkte intensief mee aan deze praktijken, in het bijzonder via het lanceren van de Top 40, tipparade en de aanvoerder daarvan, de Alarmschijf. Daarmee creëerde men een systeem waarbij veel platenwinkeliers, met vaak beperkte kennis van wat populaire popmuziek was, inkochten op basis van wat er op deze lijsten verscheen. De etherpiraten gingen over tot verregaande promotie van platen die hen door de zogenaamde pluggers van de platenmaatschappijen werden aangeleverd.

    Hiermee ontstond een systeem dat vooral voor de muziekindustrie tot forse expansie van hun bedrijfsactiviteiten en productafzet heeft geleid. Na regeringsingrijpen via raids op het REM-eiland en het via wetgeving verbieden en uit de lucht halen van de radiozenders zijn diverse van de voormalige etherpiraten (TROS, Veronica) eind jaren zestig en begin jaren zeventig toegetreden tot het publieke omroepbestel. Daarbij bleven echter commerciële vehikels als de Stichting Top-40 overeind. Tegelijk werden de intellectuele eigendomsrechten op uitzendingen, en nadien ook op doorgifte via de kabel, aanzienlijk uitgebreid en versterkt.

    Rond 1980 werd Nederland geconfronteerd met een nieuwe golf van etherpiraterij, primair via de FM-radio met lokale stadszenders, maar ook via televisie door piraten die 's nachts televisiesignalen instraalden op de ontvangsttorens van kabeltelevisienetten op de frequenties van de publieke omroepen. De Nozema-zenders werden 's nachts namelijk uitgeschakeld, terwijl de kabelnetten ingeschakeld bleven. Een fors deel van deze televisieprogramma's bestond uit "Tiroler seksfilms" gelardeerd met lokale reclame. Gedwongen via additionele regelgeving zijn er nachtelijke afschakelaars in kabelnetten gemonteerd, de drijfveer was hierbij vooral publieke moraliteit en niet bezwaren van producenten van de seksfilms, die geen bezwaren hadden tegen deze auteursrechtenschending.

    Eind jaren tachtig ontstond een nieuwe vorm van etherpiraterij via de satelliet. Op een satellietfrequentie in internationale gremia bestemd voor telecommunicatie gingen diverse mediaconcerns, in het bijzonder RTL uit Luxemburg en Sky vanuit het Verenigd Koninkrijk, televisiesignalen doorgeven aan heel (West-)Europa. Deze zogenaamde U-bochtconstructie, leunend op het recht op vrije ontvangst uit het Verdrag van Rome, is gebruikt om de wettelijke blokkade op commerciële televisieomroep in Nederland en vele andere Europese landen definitief te doorbreken.

    In de zomer van 2010 is besloten strenger tegen etherpiraten op te treden. Het Agentschap Telecom, dat belast is met het toezicht op de ether, gaat eigenaren van masten die gebruikt worden voor illegale uitzendingen direct beboeten. De boete bedraagt €2500,-. Daarnaast wordt een last onder dwangsom opgelegd van €2250,- per keer dat een etherpiraat op een bepaald perceel vervolgens opnieuw uitzendt. De strengere aanpak is nodig vanwege toenemende storingen op legale radiostations (waaronder de rampenzenders), luchtverkeer en een geringe effectiviteit van de oude aanpak van etherpiraten. Tevens is er een ontwikkeling van sterkere zenders, hogere antennemasten en meer betrokkenen bij een overtreding.

    Marathonuitzendingen

    Een marathonuitzending is een illegale uitzending die vaak wordt verzorgd door meerdere mensen een zogeheten zendteam vaak uit een grote tent met een kolossale mast en flink wat vermogen. Meestal komen collega-piraten of mensen geïnteresseerd in zenders en liefhebbers van piratenmuziek te kijken en onder het genot van een biertje wat bijkletsen. De meeste marathonuitzendingen worden gehouden in de bouwvak, met kerst, met oud en nieuw, voor een goed doel, of voor regionale feesten/evenementen.

    Voormalige zendpiraten

    Radio 8FM, voortgekomen uit een piratenzender uit 's-Hertogenbosch Radio Decibel, voormalige piratenzender uit Amsterdam Radio Unique, voormalige commercieel opgezette piratenzender uit Amsterdam Radio Klimop, voormalige piratenzender uit Den Haag Radio Keizerstad, voormalige piratenzender uit Nijmegen Radio Mexico FM, voormalige piratenzender uit 's-Hertogenbosch Eemland Radio, voormalige piratenzender uit de omgeving van Amersfoort Radio Atlantis, voormalige commercieel opgezette piratenzender uit Rotterdam Mi Amigo Rotterdam, voormalig piratenzender in Rotterdam Radio Pekosan, voormalig piratenzender in Rotterdam Radio Jan Boezeroen, voormalig piratenzender in Rotterdam Hofstad Radio een van de grotere piratenzenders van Den Haag

    Zelf heb ik eind zeventiger en begin tachtiger jaren ook met een aantal vrienden/kennissen een piratenzender gedraaid en moet zeggen dit was een hele leuke tijd. In Rotterdam zat in die tijd echt de hele FM band vol met piratenzenders. Op elke 100e van de band was wel een zender te vinden en het was altijd weer een gevecht om he frequentie te behouden want voor je het wist was deze al weer door een ander of nieuw station ingepikt. Het was in die tijd echt de wet van de sterkste. Want hoe sterker je signaal was des te groter bereik en des te meer luisteraars je had maar misschien nog veel belangrijker was dat je niet door een ander station werd weggedrukt. De ene na de andere zender werd door de RCD (Radio Controle Dienst) uit de ether gehaald onder de noemer dat de zender stoorde op het luchtverkeer van en naar de luchthaven Rotterdam/The Hague airport in die tijd nog gewoon Zestienhoven geheten.

    Radio Atlantis was in die tijd in Rotterdam het station waar een ieder tegen op keek en vooral binnen het piratenzender circuit enorme waardering voor was van de manier van aanpak. De eigenaar van dit station een zeker Paul van Delft alis Robert Rotgans was op een zeer professionele wijze bezig met het maken van radio programma's waar menig ander station best wel jaloers om was. Atlantis welke uitzond vanuit een pand aan de Rochussenstraat 363 in Rotterdam-west presteerde het zelfs om maar liefst 41 keer uit de ether gehaald te worden door de RCD en kwam steeds weer terug tot ergernis van de politie en RCD. Ze werden helemaal gek bij de politie en RCD want ze zaten nog procesverbaal op te maken voor de inbeslagname van de illegale zender toen het station al weer in de ether was alleen dan even tijdelijk vanaf een andere locatie. Paul kreeg het steeds weer voor elkaar en lachte het hele zooitje van opsporingsambtenaren en politie gewoon keihard uit.

    Dat ze zo makkelijk weer terug konden komen zat hier in, het station werkte met een zogenaamd netwerk van zenders die aan elkaar gekoppeld waren en als dus een zender uitviel dan ging direct de volgende zender in werking en kon de uitzending gewoon verder gaan. We hebben ons hier destijds rot gelachen toen een of ander jong gastje van de RCD het dak op moest bij het pand van Atlantis toen deze voor de laatste keer uit de ether werd gehaald het was die dag echt nood weer maar die lullo zal en moest naar boven het dak op om die mast te ontmantelen hij donderde bijna van het dak af en volgens mij scheet die zeven kleuren stront te gelijk van angst om die mast in te moeten. Onder luidt gejoel en in de hoop dat de lullo van het dak en uit de mast zal donderen stond er een grote groep omwonenden en trouwe luisteraars te kijken en waarschijnlijk bijna smeken dat de lullo naar beneden zal storten en minstens een paar ledematen zou breken. Want die gasten van de RCD waren gehaat tot op het bot.

    03-03-2012 om 08:47 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sam Phillips
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sam Phillips (Florence (Alabama), 5 januari 1923 - Memphis (Tennessee), 30 juli 2003) was een Amerikaanse platenbaas, oprichter van het Sun-label.

    Hij was de ontdekker van Elvis Presley en stond aan de basis van de carrières van de artiesten Carl Perkins, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis en B.B. King.

    Phillips geldt als pionier van de rock-'n-roll en wordt gezien als een van de belangrijkste personen in de ontwikkeling van de twintigste-eeuwse moderne muziek.

    Hij werd in 1945 diskjockey bij een radiostation in Memphis. Vijf jaar later, op 3 januari 1950, begon Phillips de eerste vaste opnamestudio "Memphis Recording Service" aan de 706 Union Avenue in Memphis. In het begin bedroop hij zich met het opnemen van trouwpartijen, maar al snel raakte Phillips verzeild in de blueswereld. Zo nam hij in april Rocket 88 op, maar zag Leonard Chess het grote geld opstrijken met zijn platenmaatschappij Chess Records. Al snel richtte Phillips zijn eigen platenmaatschappij Sun Records op om zodoende zijn producties ook zelf aan de man te brengen.

    Zijn eerste successen behaalde Phillips met Presley. De jonge muzikant liep in 1953 het nietszeggende gebouwtje binnen, om een plaatje voor zijn moeder te maken. De eerste keer was Phillips niet aanwezig, maar wel zijn secretaresse Marion Keisker die onmiddellijk gegrepen was door het talent en de stijl van Elvis. De volgende keer was Phillips wel aanwezig om Elvis te ontmoeten. Naar verluidt beviel Phillips het liedje dat hij wilde zingen niet en samen gingen ze aan het werk om in de plaats daarvan de single That's All Right Mama (1954) op te nemen. Daarna volgden nog een paar succesvolle singles, maar geen complete albums met Presley. Ook de opnames van het befaamde Million Dollar Quartet, met Elvis, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins en Johnny Cash, stammen uit deze studio.

    In 1955 verkocht Phillips het contract van Presley voor 35.000 dollar, een recordbedrag in die dagen, aan platenmaatschappij RCA. Hij behaalde vervolgens successen met zangers als Johnny Cash en Roy Orbison.

    Veel artiesten verhuisden in de volgende jaren naar Nashville, waar studio's en goede achtergrondmuzikanten volop aanwezig waren, maar Phillips bleef in Memphis. Daar stopte hij in 1968 met zijn platenlabel. De studio groeide vervolgens uit tot een populaire toeristische attractie. In 1986 werd Phillips opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame.

    Voor zijn overlijden was hij geruime tijd ziek.

    02-03-2012 om 17:24 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Monkees

    Op woensdag 29 februari 2012 is op 66 jarige leeftijd de zanger Davy Jones overleden van de legendarische groep The Monkees. Hij stierf in zijn slaap aan een hartstilstand. The Monkees werden in de jaren zestig gezien als het Amerikaanse antwoord op The Beatles. De band werd in 1966 opgericht en begon als een televisie serie over de belevenissen van een fictieve popgroep. De show was een knipoog naar de film 'A Hard Day's Night' van de Beatles. De serie werd enorm populair, waarna The Monkees besloten door te gaan. Een wereldwijde doorbraak volgde met hits als 'Daydream Believer' en 'I'm a Believer'. De band stond bekend om zijn smetteloze uiterlijk. Jones was ook als acteur te zien in de Britse soapserie Coronation Street.

    The Monkees

    The Monkees was een Amerikaanse popband die furore maakte in de jaren zestig met de gelijknamige televisieshow. De reeks verscheen op 12 september 1966 voor het eerst op de Amerikaanse televisie en werd gedurende twee seizoenen uitgezonden door de NBC. De laatste aflevering was op 19 augustus 1968. In Nederland was de serie in 1966 bij de AVRO te zien.

    Televisieserie

    De show, grotendeels gemodelleerd naar de Beatles-film A Hard Day's Night, toont de belevenissen en muziek van een min of meer fictieve popgroep. De vier jonge mannen, die The Monkees vormden, waren de in Engeland geboren Davy Jones, en de Amerikanen Micky Dolenz, Michael Nesmith en Peter Tork. Ze werden geselecteerd naar aanleiding van een advertentie waarin werd gevraagd om acteurs voor de rol van vier gekke jongens ("four insane boys"). Onder degenen die werden afgewezen was de toen nog redelijk onbekende Stephen Stills van (later) Crosby, Stills, Nash & Young. Het gerucht dat ook Charles Manson had gesolliciteerd, bleek niet meer dan een gerucht te zijn. Nesmith en Tork waren toen allebei professionele muzikanten, maar Dolenz en Jones waren vooral bekend als acteur. Wel hadden alle vier een opleiding als acteur en muzikant gevolgd voordat de pilotaflevering werd opgenomen. Hierdoor was het niet moeilijk om er als een echte band uit te zien, hoewel voor de originele opnamen alleen hun eigen stemgeluid werd gebruikt.

    In de serie werden technieken gebruikt die men zelden zag op de televisie: het doorbreken van de zogenoemde 'vierde wand' , het praten tegen de camera (soms zelfs tegen personen in de studio), fantasiescènes, sprongovergangen en minstens een keer per aflevering een muzikaal intermezzo dat vaak niets met de verhaallijn te maken had. In feite bevatten de episodes veel elementen die pas veel later zouden terugkeren in videoclips. Dit soort gekte kwam ook terug in de stripverhalen over de groep zoals onder meer gepubliceerd in stripblad TV2000, dat dit ontleende aan het Britse Lady Penelope meisjes-stripblad.

    The Monkees werd gemaakt door een groep mensen die later op andere manieren roem zouden vergaren. Producers Bert Schneider en Bob Rafelson maakten Easy Rider. Rafelson regisseerde daarnaast onder andere de films Five Easy Pieces en The King of Marvin Gardens. De eerste aflevering was geschreven door Paul Mazursky en Larry Tucker, bekend van Bob & Carol & Ted & Alice. Rafelson zou de vier Monkees later nog een keer gaan regisseren in de speelfilm Head, samen met de dan nog betrekkelijk onbekende acteur Jack Nicholson. De film werd geen commercieel succes, maar verwierf een cult-status.

    Als band scoorden The Monkees diverse hits waaronder I'm a Believer, (I'm Not Your) Steppin' Stone, Daydream Believer en Last Train to Clarksville. Een enkel nummer had zelfs een sociaal-kritische inslag, zoals Pleasant Valley Sunday. Er verschenen vijf albums met de originele bezetting, en nog eens drie nadat Tork en nog later Nesmith de groep hadden verlaten. De televisieshow was toen allang gestopt.

    In 1986 organiseerde muziekzender MTV een marathon-uitzending van de Monkees-show, waardoor er weer interesse ontstond voor de legendarische groep, zowel bij de oorspronkelijke fans als bij hun kinderen. De concerten, die als antwoord daarop werden georganiseerd, raakten dan ook meteen uitverkocht. Ook een nieuw album bleef niet uit, maar sloeg minder aan. Na enkele jaren ebde de nieuwe Monkees-gekte weer weg.

    Hoewel critici vonden dat de Monkees een slap aftreksel was van The Beatles, zou John Lennon een fan zijn geweest. De acteurs zelf klaagden destijds dat ze van de producers geen gelegenheid kregen om zelf hun instrumenten te bespelen op hun albums (daarvoor werden muzikanten als Frank Zappa ingehuurd), hoewel ze wel hun zangpartijen en de arrangementen daarvan voor hun rekening namen. Aangevoerd door Nesmith kwamen ze dan ook in opstand en vanaf het derde album (Headquarters) bespeelden de vier Monkees hun eigen instrumenten. Deze opstand kwam de relatie tussen de Monkees en de mensen op de achtergrond die de beslissingen namen, niet ten goede. Om te laten zien wie er werkelijk de baas waren, brachten de producers een afgekeurd Monkees-liedje uit, dat voorzien van een tekenfilm-videoclip een grote hit werd. Dit nummer was "Sugar Sugar" van The Archies.

    Liefhebbers wezen er op dat The Monkees hun goede smaak toonden door gebruik te maken van de beste liedschrijvers van hun tijd onder wie Neil Diamond, Gerry Goffin, Carole King, Barry Mann and Cynthia Weil. The Monkees, bewonderaars van Jimi Hendrix, wisten de "Jimi Hendrix Experience" onder de aandacht te brengen van het Amerikaanse publiek door Hendrix op te nemen in het voorprogramma tijdens hun tournee van 1967. Hendrix kon die publiciteit wel gebruiken, maar de fans van de Monkees moesten er niets van hebben. Na enige optredens ging Hendrix zijns weegs.

    Invloed van The Monkees

    The Monkees kunnen worden gezien als een directe voorloper van "geprefabriceerde" bands die ook nu (2012) nog in de hitlijsten zijn te vinden. Vele mensen beluisteren nog altijd hun muziek, en nummers van The Monkees zullen wellicht nog lang in de gouwe ouwe lijsten staan. In het toneelstuk The Prefab Four, van het theaterorkest Orkater uit 2003, werden The Monkees -gespeeld door Nederlandse acteurs- nog eens 'samengebracht' voor een comeback. Saillant detail daarbij was dat ze na afloop van het toneelstuk nog een toegift speelden, niet van de Monkees, maar "iets dat echt goed is", Back in the USSR van The Beatles. De formule van een band die uit een televisieprogramma voortkomt werd later nog eens herhaald in het programma Starmaker.

    Tekst van de herkenningstune

    Hey! Hey! We're the Monkees! People say we monkey around! But we're too busy singin' To put anybody down!

    02-03-2012 om 06:35 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Popcorn oldies

    Popcorn oldies is een van mijn favoriete muziekstromingen. In Nederlands is popcorn muziek niet of nauwelijks bekend al steeds meer golden oldies verzamelaars nu deze muziekstroming ook hebben ontdekt in Nederland, Omdat steeds meer radio stations die golden oldies draaien een zogenaamd popcorn uurtje hebben zelfs Laserradio heeft wekelijks op de zaterdagavond om 20 uur een uitzending die helemaal gewijd is aan Popcorn muziek. Voor hun die niet precies weten wat Popcorn muziek precies is hier onder een korte beschrijving zodat u een beetje een idee heeft wat deze muziekstroming precies is en misschien  ook beter begrijpt waarom dit een van mijn favoriete muziekstromingen is.

    Popcorn is een muziekstijl die genoemd is naar de eerste dancing waar deze muziek gespeeld werd: "The Popcorn", geopend in 1969 te Vrasene in het Waasland in België. De naam van de dancing is afkomstig van een toenmalige hit van James Brown, "Mother Popcorn". Popcornoldies zijn een mengeling van soul, latin, chachacha, highschool, rock, evergreens, doo wop, ska en rhythm-and-blues, uit de vroege jaren zestig op een bijzonder swingbaar tempo. De popcornmuziek blijft onafscheidelijk verbonden met een speciale dansstijl, een soort soulswing, minder explosief dan de rock-'n-roll. Op een groot aantal lokale radio's loopt sinds enkele jaren een radioprogramma met popcorn oldies. Het programma heet Popcorn City en de bezieler ervan is Jan Van Deyck.

    U kunt een fragment bekijken van een van popcorn bijeenkomst zodat u een beetje een indruk krijgt van wat popcorn muziek nu precies is.

    02-03-2012 om 06:09 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Javelins
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Javelins is een Indo Rockband uit Vlissingen.

    The story of "The Javelins"

    In het boek Rockin' Ramona van Lutgard Mutsaers uit 1989 wordt o.a. aandacht besteed aan "The Javelins". Ook in het boek van Jan J.B. Kuipers "Brommers, gitaren en spandoeken", uitgegeven in 2005, worden The Javelins uitvoerig beschreven. De sleutelfiguur in die plaatselijke "kleurlingenband", wat toentertijd nog argeloos zo genoemd kon worden, was Ronny Flohr (1935), die als gerepatrieerde Indische Nederlander in Vlissingen woonachtig was. Hij startte in 1960 met "Ronny and his Javelins". Veel van hun repertoire bestond uit melodieuze muzieknummers van meer dan drie akkoorden en er waren vele eigen composities bij. Hun thuishaven was het Concertgebouw te Vlissingen dat tijdens de optredens altijd totaal uitverkocht was. "Talentenjachten" kwamen uit de hemel vallen en in de Schouwburg te Middelburg wonnen "The Javelins" een door het toenmalige muziekblad "Muziekparade" georganiseerde talentenjacht in februari 1961. Ze stootten vervolgens ook door naar de halve- en kwartfinale te Goes en Rotterdam. In de Singerconcertzaal te Laren bereikten zij het hoogtepunt op 25 juni 1961 door een gedeelde eerste prijs met "The Hurricane Strings" in de wacht te slepen. De jury bestond o.a. uit Peter Koelewijn van "Peter and his Rockets". In de TV-uitzending ontving Ronny namens de Javelins de beker uit handen van de Duitse vedette Conny Froboess.

    Bezetting

    Ronny and his Javelins 1962-1963

    • Ronny Flohr (sologitaar) Frans Salawane (gitaar) Paul Böck (gitaar), Boet Saija (bas) Ad Wilschut (drums)

    The Javelins 1964

    • Pieter Bloem (Sologitaar) Frits Jongbloets (gitaar) Ad Wilschut (drums) Boet Saija (bas) Frans Salawane (zang)

    The Javelins 1965

    • Rudy de Queljoe (sologitaar) Tony de Queljoe (gitaar) Johnny Caljouw (zang) Boet Saija (basgitaar) Ad Wilschut (drums)

    The Javelins 1966

    • Boet Saija (basgitaar) Henk van der Graaf (gitaar) Nelis Tuankotta (zang en sologitaar) Ad Wilschut (drums) Ming Souhuat (zang en gitaar)

    De overwinning op de TV lanceerde "The Javelins" rechtstreeks naar ongekende hoogte; niet alleen in Nederland maar ook in het buurland België! Zij gingen daar werken voor impresario's als Thienponts Theater uit Eke en Gent en George de Vreeze uit Maldegem. Zij traden daardoor op met vele bekende artiesten uit die tijd zoals Louis Neefs, Bob Verwilst, Will Tura, Anneke Grönloh, Peter and his Rockets, The Cousins, Trio Hellenique, The Candy Kids, The Young Sisters, Ria Valk, Trea Dobbs, Het, Rob de Nijs, Ilonka Biluska, The Motions, ZZ & de Maskers, The Jumping Jewels, Imca Marina etc.

    Ronny Flohr vertrok in 1963 naar het buitenland en verliet zijn "Javelins". Hij bleef echter actief in de muziek net als zijn "Javelins". De oude kern bestaande uit Frans Salawane, Frits Jongbloets, Ad Wilschut en Boet Saija werd aangevuld met Pieter Bloem als sologitarist wat ook een buitengewoon virtueuze componist bleek te zijn. Ook deze samenstelling kende talrijke successen!

    Vele bezettingen volgden daarna nog met o.a. Rudy de Queljoe, die later zijn sporen verdiende bij Brainbox.

    "The Javelins" brachten stuk voor stuk goede muzikanten voort. Zij zijn "klassiekers" geworden in de Zeeuwse historie van de Indo Rock en hebben een groot aandeel geleverd in de ontwikkeling van de hedendaagse popmuziek in Nederland......

    02-03-2012 om 05:47 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Downloaden muziek 50er 60er en 70er jaren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Misschien had u verwacht op mijn blog talloze links te vinden naar te downloaden albums of songs uit de 50er, 60er en 70er jaren. Dan moet ik u helaas teleurstellen deze zult u hier niet aantreffen en wel om de volgende redenen. Allereerst wil ik geen gezeur met instanties als Bumra Stemra, Stichting Brein in Nederland en Sabam in België. Daarbij accepteert bloggen.be het ook niet dat er illegale muziek wordt verspreid via de blog met als gevolg dat de men dit soort blogs sluit op aandringen van de eerder genoemde instanties die dagelijks druk op zoek zijn naar blogs met auteurs rechterlijk beschermd materiaal of beter gezegd illegaal materiaal.

    Misschien zegt u van er zijn zat blogs waar ik wel illegaal materiaal kan downloaden waarom jij dan ook niet. Daar kan ik heel duidelijk en krachtig in zijn. Allereerst heb ik zo iets van waarom zal ik het risico lopen voor anderen om door instanties gepakt te worden met als gevolg dat mijn blog gesloten wordt en er mogelijk juridische procedures komen wegens het overtreden van de auteursrechten en van eerder genoemde instanties valt moeilijk te winnen. Terwijl de meeste downloaders op blogs wat ik weet van vrienden en kennissen die in het verleden ook een blog hebben gehad waar illegaal materiaal te downloaden was niet eens het fatsoen hadden om een bedankje te plaatsen voor het beschikbaar gestelde materiaal. Ik heb dan zelf zo iets van als dat nog te veel moeite is waarom zal ik mij zelf dan in de waagschaal stellen voor anderen. Dat lijkt mij toch geen rare en vreemde gedachte.

    Ik heb zelf zo iets als u zo nodig albums en songs wilt downloaden of het nu illegaal is of niet dat zal me een worst zijn maak dan gebruik van programma's als Soulseek en deel uw bestanden met anderen net als vele anderen en ik zelf doe. Maar helaas zien we daar ook steeds meer zogenaamde gelukzoekers die denken even snel alles binnen te kunnen halen zonder zelf iets te behoeven te delen met anderen en daarom zie je ook steeds meer dat mensen met een mooi aanbod aan te downloaden materiaal de boel afschermen door uitsluitend toegang te geven tot het te downloaden materiaal aan mensen welke in hun userlist zijn opgenomen en dus zelf ook muziekbestanden delen. Zo ook ik je kunt mij vinden binnen soulseek onder de naam waarmee ik ook mijn berichten teken namelijk Popcornlover.


    02-03-2012 om 05:06 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat een gedoe was dat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen U herinnert zich misschien ook nog wel dat u uren bezig was om cassettebandjes op te nemen destijds met uw favoriete muziek welke van de radio werd opgenomen of van een EP, LP of singles die men van vrienden of vriendinnen had geleend. In die tijd had je geen gezeik met moraalridders instanties als Bumra Stemra, Sabam of Stichting Brein die onder de noemer van dat ze de rechten van de artiesten beschermen driftig op zoek zijn of er niet iemand is die toevallig illegaal muziek deelt met anderen. Kom op zeg ga eens een echt beroep uitoefenen en niet de moraalridder uithangen.

    Het was inderdaad een heel gedoe met die cassette bandjes opnemen destijds wilde je goede en mooie kwaliteit hebben dan moest je in die tijd zeker al een paar gulden (hadden we die nu nog maar) uitgeven en dan had je een echt Philips cassette bandje die destijds te verkrijgen was met een speelduur van 60, 90 en zelfs 120 minuten. Die laatste gebruikte ik zelf heel weinig omdat deze heel snel stuk gingen het meeste gebruikte ik de 60 minuten uitvoeringen en wel omdat ik dan precies aan iedere kant een kant van een LP kon opnemen en slechts een klein stukje loze ruimte overhield. De 90 minuten uitvoeringen gebruikte ik zelf veelal voor het opnemen van EP's en singles maar ook voor het opnemen van de radio. Dat laatste was helemaal een gedoe destijds omdat de meeste toenmalige DJ''s die de platen moesten pluggen een soort aan elkaar lullen van de platen zullen we maar zeggen vaak iets te letterlijk opnamen en al begonnen te kletsen voor het nummer echt afgelopen was met als gevolg dat je weer moest gaan zitten terug spoelen omdat het nummer onbruikbaar was of je moest terug spoelen tot het gelul begon en dus een stukje van het nummer miste. Je moest er wat voor over hebben om op de goedkoopste manier aan je muziek te komen we bulkten immer niet over emmers vol met geld dat we ieder interessant nummer ook meteen bij de platenwinkel konden gaan aanschaffen. Dus werd het een beetje behelpen, en een beetje creativiteit en je kwam vaak tot verbluffende resultaten.

    Misschien herkend u dat zelf ook wel op een gegeven ogenblik had je een wandrek vol met cassette bandjes met opgenomen muziek allemaal netjes voorzien van een index kaartje met daarop de naam van het album en artiest en de eventuele nummers die waren opgenomen. Ook zo een ramp was dat met die kaartjes dat ze vaak net niet genoeg ruimte hadden om alle nummers te vermelden. We hadden zelf een wandrek vol met van die cassette bandjes. Het resultaat van die cassette bandjes was dat na verloop van tijd zeker als je de cassette bandjes veelvuldig draaide hetgeen ik zeker deed dat je het probleem had dat de bandjes min of meer gingen lubberen door de vele keren dat het afgespeeld was hetgeen de kwaliteit van de muziek ook niet echt bevorderde. Of na een paar jaar dat je dacht van oh leuk laat ik dat cassette bandje weer is gaan draaien dat je het idee kreeg dat je naar het ruizen van de Noordzee zat te luisteren omdat het cassette bandje alleen nog maar ruis was en er geen muziek meer te horen was.

    Met de komst van de CD/DVD is het wel allemaal beter geworden omdat je de muziek nu gewoon veel langer kan bewaren zonder dat de kwaliteit verloren gaat dat is het enige voordeel vindt ik zelf aan CD/DVD want ergens mis ik het wel hoor om eerlijk te zijn die cassette bandjes en het opnemen naar cassette bandjes. Het had toch net iets meer dan even snel de boel op een CD/DVD opnemen waar je eigenlijk weinig of niets meer voor hoeft te doen omdat het zo kinderlijk eenvoudig gaat allemaal.


    02-03-2012 om 04:46 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom en introductie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hartelijk welkom op mijn blog waarmee ik u terug neem naar de 50er, 60er en 70er jaren van de vorige eeuw. De tijd dat muziek nog echt muziek was en alleen nog maar te verkrijgen was op vinyl. Materiaal wat zeker de jongere generatie niet eens meer kent omdat die zijn  opgegroeid in het CD/DVD en MP3 tijdperk. Muziek schalde in die tijd uit jukeboxen en niet uit MP3 spelers en Ipod's . Er werd jive, twist, cha cha cha gedanst. De eerste televisie uitzending in Nederland en Vlaanderen werd uitgezonden. Radio stations werden toen nog piratenzenders genoemd. De eerste mens zette voet op de maan. De eerste Nederlandse voetbalploeg won de cup met de grote oren europacup (de huidige Champions League) en zelfs de wereldbeker. We werden 2 keer net geen wereldkampioen omdat we 2 keer grandioos genaaid werden door enge Duitsers en nog griezeligere Argentijnen. We hadden nog geen economische crisis alleen  een olie crisis maar dat ook weer zijn charme. Kortom hoogte en diepte punten uit een roerige periode wat voor velen net als mij een deel van onze jeugd of leven is en waar ik door middel van deze blog probeer herinneringen doen opleven van dat u zegt oh ja dat herinnert ik mij nog wel of van oh ja dat was ik al weer helemaal vergeten. Noem het maar een stukje jeugd sentiment terug halen of misschien wel stiekem een beetje terug verlangen naar een periode zoals een bekende Rotterdammer namelijk Gerard Cox zo moei zegt: terug naar de tijd dat geluk heel gewoon was.

    Ik hoop dat u net zulke leuke en mooie herinneringen heeft aan deze periode als dat ik zelf heb. Uw reactie op mijn berichten zijn altijd van harte welkom evenals uw beoordeling voor het artikel. Want hoe meer reacties en hoe meer beoordelingen van mijn artikels hoe leuker het is en des te meer inspiratie geeft dat om nog meer interessante wetenswaardigheden van de 50's, 60's en 70's op deze blog te plaatsen voor u als bezoeker van deze blog.

    Ik beloof dat ik iedere dag een of meerder interessante berichten zal plaatsen dus blijf mijn blog gezellig volgen en geniet lekker mee aan herinneringen aan de 50er, 60er en 70er jaren.

    Ik zal het leuk vinden als u als bezoeker een beoordeling geeft aan de artikels

    Veel plezier toegewenst op mijn blog.


    02-03-2012 om 00:00 geschreven door Popcornlover  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Mijn favorieten 1
  • bloggen.be
  • Rotterdamrebels website
  • Radio Minerva Antwerpen


  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog als favoriet !


    14 april rock & roll en rockabilly avond in Rotterdam voor meer info zie blog
    Rondvraag / Poll
    Wat is uw favoriete muziekstroming
    Alles van de 50's, 60's en 70's
    Nee ik houdt niet van deze muziek stijlen
    Popcorn oldies
    Doo wop
    Northern Soul
    Soul
    Motown sound
    Teenbeat
    Easy listening
    Rock & Roll
    Rockabilly
    Indorock
    Country
    Blues
    Nederlandstalig/Vlaamstalig
    Disco
    Duitstalig
    Italiaans
    Spaanstalig
    Anders
    Bekijk resultaat



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs