Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    28-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 januari Cisco
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanmorgen om 9 uur kwam Alex met oppikken. We hadden met enkele leden van de fotoclub afgesproken om samen naar de AV studiedag te gaan in Rijen. We hebben daar een bijzonder leerzame dag doorgebracht, 24 reeksen mochten we bekijken en becommentariëren en van fotograferen kwam eigenlijk niks in huis.
    Een van de reeksen die we zagen voorbij komen schetste een sfeerbeeld van Cisco, een totaal vervallen plaats in Utah, niet echt een zogenaamde ghosttown - er wonen nog enkele mensen namelijk -, maar de verloedering en de aftakeling hebben hier toch wel erg hard toegeslaan. Eens was er een station waar de locomotieven water innamen tijdens de grote transcontinentale reizen, maar met de komst van de diesel-locs raakte de plaats haar reden van bestaan kwijt en begon de neergang.
    Wij zijn daar in 2010 ook geweest tijdens een road-trip door the Southwest. Onderweg tussen Grand Junction Colorado en Moab Utah besloten we, niet gepland, de snelweg te verlaten en zo kwamen we er terecht. Ik heb daar toen ook de nodige fotos gemaakt en omdat ik vandaag nog niks op mijn geheugenkaartje had staan besloot ik maar eens in mijn oude mappen te gaan kijken om die herinnering nog eens op te halen. Ik heb deze foto opnieuw door Photoshop gehaald om ‘m ongeveer dezelfde sfeer mee te geven als die in de getoonde reeks. Behalve in de lucht en in het geel van de wagen heb ik in de hele foto de kleurverzadiging bijna volledig weg gehaald. Dat is eigenlijk de meest ingrijpende bewerking die ik er op toegepast heb maar er zijn nog wel enkele details die een beetje “geshopped” zijn zodat ik meen dat ik met recht kan stellen dat het toch een werk is van vandaag.


    28-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 januari Taverne De korte Heide
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn tientallen mogelijke redenen op te noemen waarom de ene na de andere horeca-zaak er mee ophoudt, het rookverbod ( ik ben zelf geen roker, nooit geweest ), de alcoholcontroles, de witte kassa, het overaanbod aan feesten allerhande, de sportclubs die allemaal hun eigen cantine hebben en ga zo maar verder… Een van de nog steeds overlevende etablissementen in Lichtaart is de taverne bij de camping Korte Heide. Wij komen er graag en regelmatig, met ons vriendenclubje vaak op zondagavond en ook voor de maandelijkse vergaderingen van de motorclub is het de meest gekozen locatie. We hebben weliswaar ervoor gekozen alle Lichtaartse horecagelegenheden iets te gunnen maar in de Korte Heide is de sfeer en de accoustiek het beste, parkeergelegenheid is er zat en Toke de bazin is een schatje… kortom, het is toch wel onze voorkeurplek.
    Nachtfotografie… Yesss !!! Vanavond ben ik weer eens even naar buiten geglipt om tussendoor een lange sluitertijd opname te maken.
    f 11  -  30 sec  - ISO 160  


    27-01-2017 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 januari Windmolens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik vermoed dat de goede ouwe trouwe Buulmolen daar al een tijdje met een Calimero-gevoel staat te kijken. Tussen al die grote, moderne, blitse nieuwkomers hoor ik ‘m in mijn fantasie met een heel fijn stemmetje zeggen: “want zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk” ...
    Het is, na de nachtopname van 1 januari, trouwens niet de eerste keer dat ie voorbij komt op deze paginas in het nog prille jaar 2017. We waren vandaag aan het dolen door Olen ( dat is de naam van een rondje geocachen ) en toen ik ‘m op deze plek in het mooie winterlicht zag staan naast één van de vele gigantische nieuwkomers die de laatste tijd langs het Albertkanaal groeien kon ik niet anders dan ‘m een tweede beurt te gunnen.   


    26-01-2017 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 januari Happy birthday
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido komt regelmatig voorbij op deze pagina. Dat is niet toevallig natuurlijk, als we de dagelijkse wandeling maken, een uitstap doen, vrienden bezoeken, zelfs op restaurant… hij is deel van ons gezinnetje en hij mag altijd mee. Dat ie dan wel eens fungeert als onderwerp in de fotos die ik schiet of als bruikbaar voorgrondobject in een landschapsfoto is nogal logisch toch?
    Vandaag was ie jarig en dat is uiteraard een reden om hem helemaal in the picture te zetten, het lag dan ook voor de hand dat er een fotoshoot zou komen. Het plan was duidelijk, we hadden een taart gehaald – de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we die zelf hebben opgegeten – en daar hadden we acht kaarsjes ingeplant, enkele honden-feestkledij-attributen van de kersthondperiode hadden we nog liggen en de jarige kon zo in beeld voor de officiële verjaardagsfoto. Was het de hoed of het vuur van de kaarsjes…, voor één keer wilde hij niet poseren zoals we dat van hem gewend zijn en recht in de lens kijken.
    Dat hij nadien nog enkele verjaardagslekkernijen voorgezet kreeg wil ik er toch ook bij vermelden.             


    25-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    24-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 januari Drie blondjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Januari loopt op zijn einde en de nieuwjaars recepties zitten er nu wel ongeveer op hoop ik. Een van de laatste was de traditionele drink die ons, vrijwilligers, vandaag werd aangeboden door de gezamelijke Lommelse OCMW-zorgtehuizen Kapittelhof en Hoevezavel. Zoals bij de meeste evenementen daar hadden ze me ook deze keer gevraagd om wat fotos te maken voor het maandelijks tijdschrift en dat heb ik tussen de Cavas en de Duvels door dan ook gedaan. Na het officiële gedeelte met toespraken, vieringen en dies meer ben ik regelmatig bij de diverse groepen aanwezigen wat opnames gaan maken. Deze drie gebrilde blonde dames zaten gezellig samen te keuvelen en toen ik het vroeg wilden ze graag.
    De titel “drie blondjes” hoeft helemaal niet oneerbiedig te klinken uiteraard. Het zijn gewoon drie toffe, joviale collega vrijwilligsters die altijd hun beste beentje voorzetten en die er op dit feestelijk moment ook helemaal feestelijk uitzagen. Ik vind trouwens dat alle vrijwilligers een standbeeld verdienen want, geloof me vrij, zonder vrijwilligers valt de hele zorgsector in elkaar. De titel boven dit stukje zou eigenlijk moeten zijn: “Drie geweldige, prachtige, fantastische blonde dames”… maar “Drie blondjes” klinkt beter, toch?          


    24-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 januari Gesloten op maandag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Je hebt zo van die dagen. Daags na ons familiefeestje waren er weer uren te kort in een etmaal. Opruimen, de woonkamer weer voor twee-persoonsgebruik herinrichten, fotos selecteren en fatsoeneren, pipi- en kakawandelingen met Phaido… om een lang verhaal kort te maken: rond negen uur vanavond ben ik met de camera even naar buiten getrokken want ik wilde toch ook nog wat fotograferen. Ver ben ik niet gelopen, enkele huizen verder richting Kasterlee is de broodjes- en frietzaak “Het Blokske” en nog iets verderop heb ik zowel links als rechts van de baan mijn statief enkele keren neergeplant om wat lange sluitertijd-opnames te maken. Het Blokske was gesloten en dat stond ook duidelijk aangegeven: “ Gesloten op maandag”, niet dat ik dat erg vond, we hadden zat over van het feestje van gisteren en de tweede dag is het altijd nog net iets lekkerder. Ik vond het wel leuk onze eigen straat eens te fotograferen op een ongewoon tijdstip. Uiteraard zijn bij dit soort fotografie ook de lichtsporen van voor- en achterlichten van de autos, de diafragmasterretjes rond lichtpunten en zelfs de flares en weerkaatsingen in de lens interessante onderdelen van zo’n nachtsessie, zelfs de verkeersdrempel voor Het Blokske speelt zijn rol in het spel van rode en witte strepen.
    35 mm  -  30 sec  -  f 13  -  ISO 100    


    23-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 januari Pruikenfestival
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is niet meer zo eenvoudig om de familie nog eens samen te krijgen voor het traditionele nieuwjaarsfeestje. Er is altijd wel een andere verplichting ergens, en ook vandaag lukte het weer niet voor de volle 100 procent, maar nu konden of wilden we niet langer meer wachten.
    Het was leuk, het was gezellig en het was lekker. Het vrouwtje had nog eens getoond wat ze als keukenprinces in huis had. De twee jongsten, die nog naar de lagere school gaan, hadden nog een nieuwjaarsbrief om eindelijk voor te lezen maar de stemming steeg pas echt naar een hoogtepunt toen ik de onlangs gevonden doos met pruiken te voorschijn haalde. Het werd een waar pruikenfestival met de nodige hillarische taferelen en lachsalvos.
    Ik ben zwaar onder de indruk van de doodsbedreigingen die ik kreeg van enkele mannelijke leden van het gezelschap voor het geval dat ik hun gepruikte fotos zou tonen op blog, Facebook of andere Whatsapps en dat doe ik dan maar niet. Het grootste deel van de dames had daar evenwel geen probleem mee. Bij deze komt hier dus een plaatje van het vrouwtje, de dochter, mijn zus en de drie vrouwelijke kleinkids op hun pruikbest.

    22-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    21-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 januari Bomen in het lage winterlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen hebben we een laat nieuwjaarsfeestje met de familie en de kleinkinderen. Het vrouwtje is de hele dag bezig geweest in de keuken en ze wil ook absoluut niet gestoord worden als ze aan het kokkerellen is. Ik ben deze morgen – redelijk vroeg voor mijn doen – dan maar alleen gaan wandelen met Phaido en dat gaf me de gelegenheid om zonder schuldgevoel wat meer tijd te besteden aan het licht, het landschap, de bomen enzomeer. Deze namiddag heb ik trouwens ook nog een pittige drie-kanalen fietstocht ondernomen en ook daar scoorde ik de nodige interessante shots. Maar goed, uit de ochtend sessie koos ik voor deze plaat. Ik vermoed dat ik morgen nog wel enkele bomen en landschapfotos en waarschijnlijk ook nog wel wat kanaalwater met boten op facebook zal plaatsen want anders belanden die allemaal weer in de annonimiteit van mappen op mijn harde schijven

    21-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari Led lichtjes boom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ach ja, een mens experimenteert al eens. Ik had vandaag tijdens de Talanderwandeling in Arendonk al wel een fotos gemaakt maar wereldschokkend was ie niet. Ik ben redelijk laat vanavond dan maar begonnen om enkele opvallende dingen te fotograferen in huize Pol en Josee om alsnog eens een andere wind te laten blazen door mijn fotografie.  
    Na de voorbije kerstperiode hebben wij ons in de solden al enkele dingen aangeschaft waarvan wij denken dat we ze volgend jaar voor de kerstversiering zouden kunnen gebruiken. Twee gestyleerde bomen met van ledlichtjes voorziene doorschijnende bladeren konden we o.a. scoren, een grote en een kleine. We hebben ondertussen beslist dat de kleine in onze living zal blijven staan een jaar lang en met enige toevoegingen wilde ik daar wel eens mee aan de slag gaan. Glazen bollen zijn in de mode tegenwoordig in fotoland merk ik, de social media volgend. Wij hebben er ook nog wel zo een, nonkel Louis schonk ons dit zelfgemaakt exemplaar ooit en dat vond ik een bruikbaar object. Ik plaatste dat binnen de ledjesboom op een piedestal – fotografen zien zonder twijfel dat dit een 16-35 mm-lens is (
    J ) – en dan kwam het moeilijkste deel, nl. dit geloofwaardig fotograferen… De kleurtemperatuur, het dynamisch bereik, de scherptediepte, evenzovele probleemgebieden waar ik mee te maken kreeg. Of de foto op zich voldoende inhoud heeft om een aha-Erlebnis te veroorzaken betwijfel ik zelf, maar dat ik hem technisch gezien, aanvaardbaar belicht, kon maken vond ik dan weer leuk. Ik heb mezelf alleszins weer een uurtje bezig gehouden en ik heb ook weer een en ander geleerd.     

    20-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 januari Een trap en zijn schaduw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het werd alweer een prachtige heldere vriesdag met mooi winterlicht. We hadden de regio rond Geldrop in Nederland uitgekozen om een fikse geocache-wandeling te maken. De serie “Homemade” stond op het programma en we hadden de wagen geparkeerd in de buurt van een slibverwerkingsbedrijf. Los van het feit dat het daar toch wel erg stonk was ik al meteen gecharmeerd door de schaduw van de wenteltrap op de muur. Ik vind schaduwen altijd wel iets fotogenieks hebben – ik ben trouwens lid van de groep “Shadows” op Facebook – en als het effe kan haal ik dan meteen mijn toestel uit de tas.  Ik wist evenwel dat na onze wandeling de zon lager zou staan, de schaduwen dientengevolge ook langer zouden zijn en het licht nog iets warmer. Dus heb ik gewacht tot we er we er op de terugweg opnieuw voorbij kwamen om de foto die ik in gedachten had te maken. Ik kon er niet mooi midden voor staan en de perspectief-vervorming heb ik gedeeltelijk weggewerkt in Photoshop, niet helemaal, want dan werd het te onnatuurlijk. Een ander probleem was dat er een afsluiting was, ik kon dus niet dichterbij en omdat ik door de mazen fotograferen moest kon ik ook niet achteruit want dan zou het hek te dominant in beeld komen. Met de 50 mm kreeg ik het hele gebouw net in beeld, redelijk krap gekadreerd weliswaar maar het staat er helemaal op. Het ging me natuurlijk alleen maar om de trap en zijn schaduw… J
    50 mm  -  F9  -  1/320  -  ISO 640

    19-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 januari IJsdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De weermannan en –vrouwen hadden voorspeld dat het koud zou worden en voor een keer hadden ze het bij het rechte eind. We mochten een echte ijsdag meemaken, dat vermoed ik alleszins, na de ochtendwandeling ben ik niet meer buiten geweest om dat te controleren… Ik had het te druk met albums, kalenders en printen en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
    Deze morgen was het alleszins zoals het in de winter hoort te zijn wat mij betreft, koud, droog en zeer wandelbaar. Het dagelijkse rondje biedt in verschillende omstandigheden verschillende fotomogelijkheden natuurlijk en vandaag vond ik dat ik een ijsplek in de voorgrond moest leggen in de Smallebroeken. De foto is gemaakt nog voor de zon er doorkwam en het zo geapprecieerde lage winterlicht was er nog niet. Toch vind ik dat deze opname ook wel de goede sfeer weergeeft.
    F 7,1  -  1/160  -  ISO 800

    18-01-2017 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 januari Twee paarden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren waren we hier ook al in de buurt maar vandaag mochten we genieten van prachtig winterlicht. Langs de spoorweg in Olen stonden ze vreedzaam te grazen, twee prachtbeesten van het merk paard, verdere specificaties moet ik U schuldig blijven, ik ben geen paardoloog, wél paardenliefhebber. Ik kon het niet laten ze uit te nodigen voor een fotoshoot toen wij er voorbij gewandeld kwamen. Een van de dieren toonde de nodige reserve en die bleef veilig op afstand, het andere dier kwam meteen dichterbij maar ik merkte al snel dat het niet was om te poseren maar wel omdat daar ook iets te smikkelen viel. De lage winterzon zorgde voor prachtig tegenlicht en strijklicht langs de manen en vacht en daar ben ik uiteraard niet afkerig van. Ik heb snel scherp gesteld op het meest dichtbije dier en door de afstand tussen beide kwam die tweede al behoorlijk in de onscherpte te zitten maar dat hoeft niet echt een nadeel te zijn toch?
    70 mm -  F 8  -  1/400  -  ISO640  


    17-01-2017 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 januari Geboorteboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was best friskes vandaag maar we vonden dat de geocache pauze nu lang genoeg geduurd had. We hadden dan ook een fietstochtje gepland in en rond OLV. Olen waar we een aantal vondsten aan ons palmares wilden toevoegen. Zoals dat meestal het geval is tijdens het beoefenen van onze hobby kwamen we weer op onbekende, leuke en interessante plekjes. Deze geboorteboom in de wijk bij de Umicore fabriek vonden we wel erg origineel. De ooievaar breng daar de kindjes in een doek en hij hangt ze dan voorzichtig in een boom. Het is de bedoeling dat de kersverse ouders ze daar gaan plukken denk ik maar zoals we zien hebben ze er toch enkelen vergeten, of hingen die misschien te hoog? Rond de boom ernaast is dan weer een constructie gebouwd waarop voor elk kind een stamboom is aangebracht. Cachemaatje Jackie en zijn vrouwtje Annemarie zijn enkele gegevens voor onze volgende taak aan het zoeken en ondertussen maakt deze jongen de nodige fotos.


    16-01-2017 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 januari Sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het blijft iets magisch: sneeuw!!! Ik weet niet of ik zelf ooit nog op de latten zal staan, me aan skipret zal overgeven… mijn knieën zijn alleszins niet meer in optima conditio. Vorig jaar heb ik alvast over geslaan…
    Maar als er sneeuw voorspeld wordt in onze contreien leef je daar toch wel een beetje naar toe. We waren al enkele dagen ontgoocheld opgestaan maar deze morgen was het raak, een beetje toch. Toen we vertrokken voor de ochtendwandeling bleek dat het niet echt een sneeuwtapijt maar wel een sneeuwlakentje was, of zullen we zeggen een sneeuwsigarettenvloeitje…


    15-01-2017 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 januari De Rulloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ons dagelijks wandelrondje loopt bijna steeds via hetzelfde parcours: door het bos achter ons huis naar de Hoogstraat, Dressenstraat, Kabouterpad, Smallebroeken en weer naar huis. We hebben die wandeling, ongeveer 4,5 km., trouwens ook in de vorm van een multicache op de geocaching site gezet om collega hobbyisten de gelegenheid te geven kennis te maken van onze mooie regio en er van te genieten.
    Er zijn enkele variaties mogelijk en soms voegen we er een of twee lussen aan toe. Vandaag hadden we er zin in, het weer leende er zich ook toe moet ik zeggen. We hebben er een stuk aan gebreid en we trokken een eind verder langs de Rulloop en via Ossegoor en Kasterlee terug naar de Dressenstraat. Ergens langs de Rulloop met aan de andere kant het domein de Hoge Rielen schoot ik dit plaatje. Het vrouwke en Phaido staan zoals zo vaak geduldig te wachten tot baaske weer eens klaar is.


    14-01-2017 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 januari Een trosje druppels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sabine en Frank hadden sneeuw voorspeld en ik had deze morgen al mijn wilskracht bij elkaar geschraapt om eens iets vroeger uit de echtelijke warme bedstee  te komen, ik had sneeuwfotoplannen. Helaas… niks sneeuw hier in Lichtaart, nada, noppes…
    In plaats daarvan was ons wandelparcours gewoon op z’n Belgisch, kletsnat, met grote plassen alom – zelfs Phaido vond het niet leuk meende ik te merken – en het enige positieve dat en aan vast zat was dat na een tijdje de zon er warempel doorkwam. Dan zie je met al die nattigheid binnen de kortste keren duizenden oplichtende druppeltjes die allerlei schitteringen en lichteffecten meekrijgen van het invallende zonlicht en dat is ook wel een gegeven waar ik graag mee aan de slag ga.
    Toen ik dit trosje opmerkte wist ik meteen dat het een sterk onderwerp kon zijn. In tegenlicht had ik op het eerste zicht niet eens gezien wat het eigenlijk was, alleen maar die gezellig samentroepende druppels.  Pas tijdens de nabewerking thuis op de PC zag ik dat er warempel ook nog enige kleur in zat... besjes inderdaad, daardoor konden die vier zo mooi bij elkaar hangen om mij te plezieren. Ik had de 16-35 op mijn toestel zitten want het oorspronkelijke plan was sneeuwlandschappen fotograferen immers, maar van uit de minimale scherpstelafstand, en dat is toch nog verrassend dichtbij met die lens, kon ik toch alles gedetailleerd genoeg in beeld krijgen. Een beetje croppen ( voor de fotobewerkings-leken: da’s een ander woord voor “uitsnijden” ) was nog nodig voor een aanvaardbare compositie  en dat kon zonder de scherpte al te zeer te compromitteren.
    35 mm  -  F 5  -  1/250  -  ISO 800


    13-01-2017 om 23:44 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 januari Fotoshoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb vandaag een heel leuke fotoshoot gedaan. Het meest volgzame, luisterende, brave model dat ik me ook maar kon wensen wilde graag voor me poseren. Phaido wil dat altijd wel trouwens. Aan visagie moest ik geen tijd besteden, Phaido heeft een natuurlijke schoonheid die je met de beste make up niet kunt overtreffen. Qua haartooi hadden we wel een en ander in petto.
    We hebben toevallig onlangs nog ergens een oude doos met pruiken gevonden namelijk en die kwamen goed van pas om enkele originele typetjes neer te zetten. We hebben ons met z’n tweeën een tijdlang goed geamuseerd in onze badkamer, het vrouwtje werkte trouwens ook enthousiast mee om pruiken te kiezen en aan te passen. Een van de leukere plaatjes toon ik graag op deze pagina.
    F 4  -  1/50  -  ISO 800 met de 50 mm-lens


    12-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 januari Visser
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een foto van een visser heb ik vandaag in de aanbieding. Ik heb geprobeerd ‘m volgens de regels van de kunst te fotograferen. Compositie, belichting en dergelijke…, ik weet wel dat het geen absolute wetten zijn maar als het effe kan hou ik me er wel aan. Tot daar… of toch niet, er zit een annecdote achter dit plaatje.
    We kwamen terug van Lommel waar we de begrafenis van Josee’s nonkel Jos hadden bijgewoond. Nu weet ik dat onze vriend “De Jakke” ( let wel, we hebben meerdere vrienden die we “De Jakke” noemen, hier praten we over die uit Vosselaar ) vaak aan het Zilvermeer zit te vissen en ik weet ook ongeveer waar. Een ommetje langs de Zilvermeerlaan en de Pannenkoekenboot is nauwelijks enkele honderden meters verder dan onze normale route dus besloot ik eens te gaan kijken of we hem niet konden verrassen. In de verte spotten we het bekende busje en ik besloot een eindje verderop te stoppen om ongezien dichterbij te komen, hem te fotograferen en dan van dichtbij “Verrassing !!!!” te roepen. Dat lukte perfect tot de visser zich na onze kreet verschrikt omdraaide en het bleek helemaal niet De Jakke te zijn… bloos bloos bloos… Het toeval wilde dat er op dezelfde stek iemand met een gelijkend busje dezelfde hobby aan het beoefenen was. We hebben het misversand uitgelegd aan de persoon in kwestie en er eens goed mee gelachen achteraf.
    F 5,6  -  1/160  -  ISO 1000 ( zonder ruisreductie, da’s voor de 6D geen enkel probleem )


    11-01-2017 om 23:43 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 januari De Zandpoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met enkele leden van de fotoclub waren we vanavond naar Zoersel geweest om een zeer interessante voordracht van Anton Kusters, fotograaf, o.a. gekend van zijn ondertussen wereldwijd gelauwerde serie over de Japanse Yakuza. Ik was met fotomaatje Alex meegereden want voor het vertrek wilde hij me nog een en ander tonen.
    Alex woont vlak bij de Zandpoort in Herentals en toen we na afloop terug bij hem thuis waren kreeg ik plotsklaps de ingeving dat die Zandpoort ook wel eens op een andere manier kon gefotografeerd worden. Nachtfotografie is zoals geweten echt wel mijn ding en met de groothoeklens die toevallig (?) op mijn toestel stond kon ik van bijna onder de poort de Zandstraat in kijken en de nog steeds aanwezige kerstverlichting in beeld nemen. Dat ik de achterlichten van een voorbijkomende auto en zowel het knipperend voorlicht en achterlicht van een verdwaalde nachtelijke fietser in beeld kreeg vond ik een welgekomen toevoeging. Ik stond bij de opname niet echt recht voor het midden van de poort en daardoor is de symmetrie niet helemaal zoals ik het graag heb… maar ik wilde toch ook die verste ster nog helemaal in beeld… Tja, misschien doe ik dit nog wel eens ooit over zonder kerstverlichting.
    J Voorlopig vind ik dit ook wel geslaagd.


    10-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 januari Jogster in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, er ligt vandaag geen sneeuw meer in Lichtaart, gisteren wel !!!
    Ik moet voor een zeldzame keer gebruik maken van het aan mezelf toegekende recht om in geval ik op een dag eens niet zou gefotografeerd hebben, terug te vallen op een beeld dat ik die dag wel bewerkt heb. Nu is bewerken in dit geval een groot woord, want veel meer dan uitsnijden heb ik er eigenlijk niet aan gedaan.
    De griep heeft huize Pol en Josee gevonden, het vrouwke is behoorlijk ziek en zelf ben ik er ook tegen aan het vechten, het lijkt er voorlopig op dat ik aan de winnende hand blijf maar ik voel me toch een beetje slapkes. Geen zin in fotograferen, geen fototoestel vast gehad vandaag, dat gebeurt niet zo vaak.
    Ik gaf het al aan, de oogst was gisteren wél groot en gevarieerd en achter de PC zittend had ik niet zoveel moeite om uit dat aanbod een beeld te selecteren dat een ander facet van die dag toont. Vóór ik vertrok naar het geocache-event van maatje Jackie had ik er al een witte mistige boswandeling opzitten met Phaido. Er boden zich wel degelijk de nodige fotomogelijkheden aan. Als je dan ergens met het fototoestel in de hand staat om een en ander vast te leggen en er komt toevallig een jogster in beeld gelopen is dat mooi meegenomen om wat kleur in het plaatje te brengen. Ik ken de schoonheid die zo fief en vrolijk voorbij kwam helemaal niet maar ze vond het klaarblijkelijk niet erg om gefotografeerd te worden want ze groette en lachte, wat ik dan weer interpreteer als “doe gerust”.
    Ik heb de opname een beetje overbelicht om de sneeuw wit te houden en daardoor is mijn sluitertijd iets langer dan ik eigenlijk zou willen. De dame is niet 100 percent scherp maar voor het formaat dat deze blog toelaat stoort dat niet meen ik, een A3 print zou ik hier niet van maken…
    J
    Met dank aan mijn onbekend gelegenheidsmodel.

    F 5,6  -  1/160  -  ISO 1000  -  +2/3 stop belichtingscompensatie.


    09-01-2017 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs