Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 mei Complementaire kleuren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Da’s de tweede dag op rij dat ik thuis voor de deur, langs de straat een foto maak die het schopt tot foto van de dag. Deze keer was dat voor de hand liggend eigenlijk, ik heb er maar een gemaakt vandaag en dan nog… op het nippertje. Het is redelijk druk geweest de hele dag en toen ik rond half elf thuis kwam van een vergadering van de fotoclub realiseerde ik me dat ik nog geen onderwerp had voor mijn dagelijkse blog. Als je het maar wilt zien is er overal wel fotografeerbare schoonheid te vinden natuurlijk, en dat bleek ook binnen de kortste keren.
    Het boompje dat de plaatselijke groendienst pas geplant heeft voor ons huis ter vervanging van het door een verkeersongeval gesneuvelde exemplaar nodigde me al snel uit om er even wat meer aandacht aan te besteden. Het blauwe uurtje, gecombineerd met het geel-oranje licht van de straatlantaarn… complementaire kleuren, eenvoudig maar mooi.
    De gegevens: Absoluut windstil – ISO 200 – f 7,1 – 10 sec.


    31-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 mei Gratis douche
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Man, man, man… je maakt wat mee als zwakke weggebruiker. Dan denk je dat er even een pauze is tussen de plensbuien en dan wil je snel even naar het dorp, … is maar 10 minuten over en weer. Je hebt natuurlijk een paraplu meegenomen want je weet maar nooit… Uiteraard loop je binnen de kortste keren onder die paraplu want de sluizen zijn weer opengegaan en zoals zo vaak wordt de Kasterleesteenweg weer één brede rivier. De bestuurders van alles wat vier wielen heeft zitten lekker droog en denken dat de voetganger die daar loopt een gratis douche wel zal appreciëren. De stoep is niet breed genoeg om de aanvallen te ontwijken helaas. De paraplu helpt natuurlijk niet om het water dat nu ook van de zijkant komt tegen te houden. Fotograferen met een paraplu onder je linkerarm gekneld en de camera met de rechterhand vasthoudend lukt ook al niet zo best. Opgepast, daar komt er weer een op volle snelheid, snel omdraaien… gdvd. nat langs achter nu… grrrr… niet goed gezind.


    30-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 mei Kapittelhof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb vandaag een foto in de aanbieding die wat mij betreft de dag perfect illustreert. Ik was zowat de ganse dag in het Kapittelhof, het nieuwe zorgcentrum in Lommel. Er werd een familiedag georganiseerd en er was vanalles te doen. De familieleden en de bewoners werden vergast op een etentje, er waren allerhande activiteiten, ook voor de kinderen, kleinkinderen en de volgende generaties. Als men wilde kon men met de familie op de foto en daar kwamen wij in beeld. Gelukkig was er ons een ruime werkplek binnen in het gebouw toegewezen want van de geplande buitenactiviteiten kwam niet veel terecht. De ruime, mooie binnenplaats waar het eind mei normaliter gezellig zitten is met een drankje of zo lag er nu desolaat en verlaten bij, uitgeregend. Het enige positieve dat ik er over kwijt kan is dat het me toch weer een aardig plaatje opleverde. Dit vroeg om zwart wit vond ik.


    29-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 mei Boomklevers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een slechte tijd voor de rupsjes en andere insectjes in de Smallebroeken dezer dagen. We weten ondertussen wel waar de vogeltjes zich ophouden door onze veelvuldige wandelingen langs hetzelfde traject. Een bonte spechtfamilie en twee nestjes boomklevers wonen in de holletjes van de bomen aldaar. De boomklever ouders vliegen af en aan en ze komen steevast terug met een snavelvol lekkers voor de kroost. Ze zijn zo ijverig dat het wel eens dringen is aan de ingang. Ma is nog niet buiten of pa zit al voor de deur met een nieuwe lading. Ik ben niet zo op de hoogte van de geslachtskenmerken van boomklevers trouwens, het kan dus ook omgekeerd zijn.
    Ik maakte deze opname uit de hand met de 300 mm op de 50D. Ik moest vrij hoog in de ISO waarden om een min of meer aanvaardbaar korte sluitertijd over te houden. Het is een wonder eigenlijk dat er bij 1/60 niet meer bewegingsonscherpte is. Ik zal er maar meteen bijvoegen dat dit de enige toonbare is uit een hele reeks
    J. Met de nodige ruisonderdrukking in de nabewerking verlies je wel een tikkeltje scherpte natuurlijk maar ik vond dit ouderpaar toch interessant genoeg om er deze foto van te plaatsen.


    28-05-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 mei Schuurtje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik schaam me dood… ik ben deze middag naar Lommel vertrokken zonder batterij in mijn fototoestel. Bij de 6D die in reparatie is heb ik een battery-grip en daar passen twee zulke dingen in, dat geeft me het comfortabel gevoel dat ik dagen aan een stuk kan fotograferen zonder vrees dat ik zonder stroom val. Bij de oude 50D die ik nu weer tijdelijk gebruik is er dat maar één en dan voel je toch sneller de drang om tijdig bij te tanken. Deze morgen heb ik de batterij daarom nog eens aan de lader gehangen en domweg vergeten ze terug in het toestel te stoppen voor ik vertrok. Bloos, bloos…
    Ik moest dan maar noodgedwongen vandaag weer terugvallen op de iPhone om mijn ding te doen. Nog niet zo lang geleden had ik het er nog over: het beste toestel is het toestel dat je bijhebt.
    Op bezoek bij vrienden wist ik daar al lang dit schuurtje staan en het doet me steeds weer aan de States denken, nu we binnenkort weer vertrekken richting L.A. nog net iets meer. De borden en de opschriften brengen je fantasie meteen terug naar Europa natuurlijk maar ik voelde toch de sterke behoefte om dit even vast te leggen, met welk apparaat dan ook.
    Om het nostalgische gevoel wat extra aan te dikken heb ik een stevige Siena-filter over het plaatje gegoten en een rafelige rand maakt het af.


    27-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 mei Stoeien met Photoshop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zowel het fotograferen als het nabewerken vind ik leuk, het één kan niet meer zonder het andere in de fotografie tegenwoordig. Dat is mijn mening althans.
    Dat nabewerken heb je in alle maten en gewichten trouwens, gaande van het eenvoudig optimaliseren van de scherpte, de belichting, de kleurverzadiging en de uitsnijding, via het wegwerken van ongewenste elementen en het samenvoegen van onderdelen van diverse opnames tot een nieuw beeld tot het stoeien met filters, plug-ins, vervormingen en de hele trukkendoos die Photoshop ter beschikking stelt om totaal irreële nieuwe afbeeldingen in elkaar te knutselen.
    Met dat laatste amuseer ik me ook wel eens. Deze namiddag maakte ik een eenvoudige foto van wat kruiden en wat grassen met op de achtergrond de vervaagde rand van de klimop tegen onze garage en veel lucht. Ik wist precies wat ik er mee wilde doen. Deze bewerking was een tijdje geleden vrij populair bij bepaalde foto-sites namelijk en ik heb dit wel vaker gedaan. Geïnteresseerden moeten maar eens zoeken op de term “Little Planet” bij YouTube en een tutorial bekijken. Dit is een lichtelijk alternatieve versie van het procedé. Voor mijn facebook-vrienden zal ik het origineel daar posten.


    26-05-2016 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 mei De E10-plas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een dag waarop we beiden van ’s morgens tot ’s avonds achter onze GPS kunnen aanlopen prikken in onze gemeenschappelijke agenda is steeds moeilijker te vinden. Het snel dichterbij komende America-avontuur neemt een altijd maar groter wordende hap uit ons tijdsgebruik.  Maar vandaag was het toch weer cachedag. Mijn cachemaatje Jackie stond al vroeg aan de voordeur van huize Pol en Josee en samen hebben we de streek tussen Brasschaat en St Job in’t Goor uitgebreid verkend en “opgekuist”.
    We belandden o.a. langs de E10-plas en tussen het vinden van de diverse pottekes en containers door haalde ik toch ook regelmatig mijn fototoestel boven.
    Een sfeerbeeld om deze dag te illustreren.


    25-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 mei Werken in moeilijke omstandigheden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn nu echt aan het aftellen. Binnen iets meer dan twee weken vertrekken we weer naar de States voor de Race Across America. Tim is al een hele tijd zijn trainingsintensiteit aan het opdrijven en daar hoort een doorgedreven inspanning in de sauna bij, kwestie van aan de temperaturen in de woestijn in the South-West te wennen. Werken in moeilijke omstandigheden noemen we dat.
    Omdat Robbe in laatste instantie heeft afgezegd hebben we een nieuw teamlid gevonden in de persoon van Myrthe. Zij zal het filmen voor haar rekening nemen en als er in de saunacabine opnames gemaakt moeten worden van een zich in het zweet fietsende Tim is dat voor haar ook werken in moeilijke omstandigheden.
    Ik was zelf buiten de sauna gebleven en wilde toch wat opnames maken door de glazen deur. Dan is flitsen natuurlijk geen optie ook al niet omdat het de filmende collega zou storen. Omdat mijn 6D in reparatie is moest ik het met de minder geavanceerde 50D doen en door het weinige licht was het ook voor mij werken in moeilijke omstandigheden. Iso 1000 is voor dat toestel echt wel de grens en met het allergrootst mogelijke diafragma van de 24-105 lens kon ik nog net een sluitertijd van 1/20 ( jawel: één twintigste !!! ) bereiken. Dat deze opname dan toch nog redelijk scherp is mag een wonder heten.


    24-05-2016 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 mei Snelheidsbeperking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vanavond met Phaido nog even de Smallebroeken ingetrokken. Omdat ik mijn 6D vanmiddag naar het Canon-service centrum had gebracht voor een reparatie en een grondige check-up met het oog op onze America reis moet ik het weer enkele dagen met de oude 50D doen. Het was toch weer wennen, niet alleen zitten de knopjes anders en is de ruisgevoeligheid veel groter – oppassen dus met hoge ISO waardes om bij weinig licht aanvaardbare sluitertijden te bekomen -, maar ook de beeldhoek van de lenzen wordt op een APSC sensor vermenigvuldigd met 1,6… de 24 mm brandpuntsafstand van mijn 24-105 lens wordt nu 38, groothoek kun je dat al niet meer noemen… J
    Maar toch ben ik er enkele landschapsfotos mee gaan maken. Het is opvallend hoe groen de natuur op korte tijd geworden is en na de recente regen ziet het er dubbel fris uit. Om het avondgevoel wat te accentueren heb ik in de nabewerking de belichting wat terug gehaald en ook in de lucht heb ik een tintje blauw toegevoegd. Helemaal waarheidsgetrouw is dit dus niet geef ik ootmoedig toe.
    Omtrent de inhoud van het plaatje wil ik ook nog wel een en ander kwijt trouwens. Het is bijvoorbeeld weinig waarschijnlijk dat er achter de bocht van de weg een politiecombi zal staan om de maximum snelheid van 70 km te controleren. De logica van dit soort borden op zelfs de kleinste zandwegen ontgaat me volkomen.    


    23-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 mei Bruinisse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben er weer een bijzonder fijn weekend met de fotoclub opzitten. Zeeland is altijd wel een aanbevelenswaardige bestemming en met gelijkgestemde zielen wordt het nog leuker. Het weer was ons ook welwillend vrijdag en zaterdag, alleen vandaag kregen we enkele malen de voorspelde regendruppels over ons heen.
    Voor onze terugrit kozen we er voor een ommetje te maken over Schouwen Duiveland, één van die Zeeuwse eilanden, we hebben vroeger vaak opgetreden in Bruinisse en daar wilden we nog wel eens gaan zien hoe het er nu uitziet. Aquadelta, het vakantiepark waar we dus lang geleden één keer in de week onze kunstjes vertoonden hebben we deze keer links laten liggen, maar er zijn gelukkig nog een heleboel andere leuke dingen te bekijken. Naast de nodige geocachen die ik in mijn to-do lijstje had gezet, hebben we bootjes gekeken, mosselculturen, uitkijktorens, sluizen, Zeeuwse huisjes, verkeersinfrastructuur en uiteraard heb ik er driftig op los gefotografeerd.
    Dit panoramabeeld van de oude mosselculturen aan de Vluchthaven is samengesteld uit acht staande opnames en uit de vele mogelijke kandidaten koos het vrouwtje deze als foto van de dag.     


    22-05-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 mei Hobby"s
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het plaatje klopt, dat is een gevoel dat me wel eens overvalt, meestal als ik bij het overschouwen van de dagelijkse foto-oogst er in Photoshop wat langer naar kijk. Dat had ik vandaag bij deze opname ook.
    Je gaat met de fotoclub een weekend naar Goes in Zeeland. Uiteraard ga je daar naar toe om te fotograferen. Phaido krijgt evenwel de eerste dag enkele problemen met zijn darmpjes – lees: diarree.. – en daarom besluit je maar te verzaken aan de gelande activiteiten van de tweede dag, want stel je voor dat zoiets weer gebeurt tussen een massa mensen in Veere tijdens de herdenking van de 100ste verjaardag van de aankomst van de eerste stoomboot aldaar of tijdens het ringrijden in Biggekerke.
    Je plant dan maar als alternatief een wandeling in de natuur, een andere hobby die we even fervent beoefenen en daar kan Phaido zich ontlasten zonder al te dramatische gevolgen voor de omgeving en voor het schuldgevoel van de baasjes.
    Niet toevallig kwamen we tijdens die wandeling op ons pad een stuk of zeven geocachen tegen… nog zo’n hobby.
    En toen we net over een spoorwegovergang waren begon de bel te rinkelen, de slagbomen kwamen naar beneden en er stopten twee motorrijders, alweer een hobby, zij het aflopend. Dat dit een foto waard was is toch vanzelfsprekend ( hobby )…
    Al die hobby’s samen in één beeld… het plaatje klopt !!!    


    21-05-2016 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 mei Podiumbouwer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn met de fotoclub een weekend aan het genieten in Goes. Zeeland is sowieso een regio waar ik graag vertoef – veel mooier dan onze lelijke, volgebouwde Belgische kust – maar ook de totaal andere bouwstijl van de huizen, de windmolens, de stadsontwikkeling, de waterkes, Ooster- en Westerschelde, het verrassende uitbundige groen… evenzoveel facetten die voor ons, amateurfotografen meer dan interessant zijn, en dat op nauwelijks 100 km. van huis.
    Toen wij in ons hotel aankwamen, aan de grote markt van Goes, bleek dat ze daar in het weekend een of ander evenement plannen want men was het hele plein aan het volstouwen met vanalles en nog wat, niet in het minst met een gigantisch podium. De podiumbouwers had ik natuurlijk meteen in het visier en zeker die gast die in de hoge palen klom om kabels te bevestigen waarmee ze dan later de overkapping naar boven zouden hijsen.
    Eigenlijk was ik van plan er een soort silhouet-foto van te maken maar toen ik dit beeld wat groter bekeek op de laptop constateerde ik zeer tevreden dat er toch voldoende definitie was in de man. Een zwart-wit omzetting leek me dan een leuk idee. Zo blijft mijn oorspronkelijke bedoeling toch een klein beetje overeind en is toch het onderwerp zeer herkenbaar. Eten van twee walletjes noemen we zoiets.
    J      


    20-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 mei Grote bloempot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze geocache-tochten brachten ons vandaag o.a. langs het Albertkanaal in de buurt van Grobbendonk. Vlak bij de eindlocatie van de multi GC3NZYP Puente Nueve zag ik dit gigantisch verwaarloosde betonnen ingraaf-reservoir. Het ligt er al een tijdje, getuige daarvan is de begroeiing rondom en vooral de volwassen struik die uit de opening aan de bovenkant prijkt. Zij het aan de erg grote kant, ik vond het best een mooie bloempot, een beetje asymmetrisch maar wel artistiek verantwoord in het landschap neergelegd. Ik kon dan ook niet weerstaan aan de drang om dit vast te leggen terwijl de collega-cachers Jackie en Annemarie onze namen in het logboekje aan het zetten waren.


    19-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 mei Lijnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn nogal wat soorten fotografie, de meest beoefende en dus eerst genoemde zijn natuurlijk landschaps- en modelfotografie, je hebt macro-, straat-, reis-, architectuur- en urbexfotografie, dieren-, planten-, onderwater- … en zo zouden we nog een tijdje kunnen doorgaan. Er zijn ook nog wat alternatieve stromingen zoals abstract, experimenteel en minimaal en ik vergeet er nog een heleboel zonder twijfel. Dan zijn er binnen al die richtingen ook nog vele sub-afdelingen zodat je bijna zou denken dat er evenveel soorten fotografie zijn als fotografen. Men stopt alles in streng afgelijnde doosjes tegenwoordig.
    De duurst verkochte foto ooit bestaat trouwens uit niet meer dan enkele kleurvlakken die horizontaal een landschap zouden moeten vormen. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met een wiskundige formule die in een zogezegde compositie is gebruikt, een gulden snede of een warhoofdige denkoefening. Boven mijn inzicht omtrent wat kunst nu eigenlijk is gaat het alleszins. Waarom is Mondriaan zo beroemd, zo mooi en/of zo duur eigenlijk?
    Toen ik dit tafereel, me gratis aangeboden door de plaatselijke landbouwers, zag vond ik dat dit kunst van de bovenste plank was. Ik vond het in eerste instantie een beetje jammer dat ik geen ladder of zo bij had om een hoger standpunt in te nemen, maar met dit lijnenspel kan ik ook wel leven als gooi naar een duur verkocht kunstwerk. Alle kunstpausen, galerij-houders, verzamelaars en analisten mogen me uiteraard contacteren via een reactie op deze pagina bijvoorbeeld.


    18-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 mei Avondlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een avondwandeling rond de Kasseman leek me een prima plan om mijn zinnen een beetje te verzetten, een beetje uit te waaien en vooral… weer eens aan het fotograferen te gaan. Er is daar altijd wel iets opvallends, leuks, moois of merkwaardigs te zien waarvan je denkt dat je het op een of andere creatieve manier een beetje “anders” op je geheugenkaartje kan krijgen. Het was redelijk grijs weer maar dat betekent niet automatisch dat je dan geen geslaagde fotos kunt maken natuurlijk, ik had al enkele leuke plaatjes trouwens, maar soms heb je geluk. Net toen ik bij een fotogeniek hoekje was kwam de lage avondzon van onder een wolk en ze strooide prachtig warm licht over het decor. Na twintig seconden was het alweer voorbij, maar toen had ik al afgedrukt.


    17-05-2016 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 mei Jack
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had helemaal geen zin in fotograferen vandaag.  
    We dachten allemaal dat Jack de ziekte overwonnen had. Maar in januari bleek dat plots niet het geval: uitzaaiingen… en erg agressief. Op mijn verjaardag, 25 april, nauwelijks 3 weken geleden belde hij nog en plots zegde hij heel cru: “ Pol, I’m dying ” . Dat komt hard aan. Deze morgen kreeg ik het gevreesde telefoontje. Hemelvaart krijgt plots een andere betekenis.
    Jack, mijn beste vriend, soulmate, meer dan een broer… ze zullen er daarboven in de hemel snel achter komen welke aanwinst je voor hen bent… hier beneden missen we je.
    Dit is een foto die ik van Jack maakte tijdens de soundcheck voor een reunieconcert in 2009.


    16-05-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 mei Alternatieve selfie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nadat de restanten van het feestje van gisteren waren opgeruimd en voordat de drie gekoppelde feesttafels weer naar de bergplaats achter in de garage verhuisden om plaats te maken voor het normale woonkamer meubilair zag ik de kans schoon om dit plaatje te schieten. Ik zat er al een tijdje op te broeden… een gigantische tafel voor één persoon. Dat ik zelf die persoon zou worden was een laatste instantie beslissing mede door het gebrek aan andere kandidaten enerzijds en ook door de mogelijkheden geboden door de hedendaagse cameras anderzijds. Laten we het een alternatieve selfie noemen.  


    15-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 mei Accordeon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er gebeurde vandaag weer veel. Dan is het jammer dat ik me binnen deze blog de beperking heb opgelegd dagelijks slechts één enkele foto met wat commentaar te plaatsen.  
    Uiteindelijk leek me het laatste stuk van de dag het leukste. Een weekend-dag prikken die voor iedereen past is niet zo eenvoudig in deze periode van het jaar, vandaar dat we mijn verjaardagsfeestje voor de vrienden pas dik twee weken na datum konden organiseren. Het vrouwtje had er weer een culinaire hoogdag van gemaakt en de gezelligheid bleef gestaag omhoog gaan. Toen de Jakke ( ik heb meer vrienden die zich de Jakke laten noemen ) ter sprake bracht dat hij ook wel een beetje accordeon speelde wilde Josee per sé haar oude instrument boven halen om aan een gemeenschappelijk rondje nostalgie te beginnen. Gelukkig bestaan er geen geluidsopnames hiervan maar we zullen ons allemaal wel de lachsalvos, de luidkeelse samen- en solozang en de stemming herinneren. Na al die jaren van stilzwijgen klonk het instrument nog meer dan voorbeeldig moet ik er bij vertellen.  


    14-05-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 mei IJsje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zal maar meteen vertellen dat ik dit met mijn iPhone gefotografeerd heb.
    Ik had toevallig gisteren een nogal pittige discussie met een would-be superfotograaf na een reactie op een upload in een fotogroep op Facebook. Het heerschap maakte er zijn beklag over dat er toch zoveel gefotografeerd wordt met smartphones tegenwoordig en dat iedereen zich daarom fotograaf noemt, o heiligschennis. Hij was er klaarblijkelijk van overtuigd dat het de apparatuur is die de kwaliteit van de opname bepaalt en niet het manneke ( of vrouwke
    J
    Vandaag vrijdag, wandeldag met de bewoners van Hoevezavel… het vrouwtje is deze keer niet mee naar Lommel gereden want morgen hebben we een feestje en er wordt gekookt in huize Pol en Josee… Phaido is ook thuis gebleven en zelf was ik van plan om ook meteen na de vrijwilligersplicht ( contradictio in terminis
    J ) zo snel mogelijk weer naar Lichtaart te rijden. Laten ze nu toch precies vandaag een stop gepland hebben in een ijssalon… 19 vrijwilligers met 19 bewoners in rolstoelen en daarbij nog enkele personeelsleden, een complete overrompeling… en dan heb je geen fototoestel meegenomen. Na enkele vloeken heb ik me dan ook maar aan het smartphone-fotograferen gezet. Een oude fotografenwijsheid zegt immers dat het beste fototoestel datgene is dat je bij hebt. Deze foto van collega-vrijwilliger Dré die een van de bewoonsters helpt bij het genieten van haar ijsje mag dan bij extreme vergroting misschien niet zo scherp en gedetailleerd zijn als ik met mijn 6D voor mekaar gekregen zou hebben, maar in dit formaat vind ik ‘m helemaal ok.
    Ik denk dat ik ‘m eens ga plaatsen in die groep en dan de reacties afwachten van de elite super materiaal gebruikers.  


    13-05-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 mei Hoornaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje gilde opeens dat er een grooooooote wesp zat. Ik griste de camera mee naar buiten en zag meteen dat het een hoornaar was, zo'n 3,5 cm groot. Hij bewoog wat lusteloos heen en weer…, was ie gekwetst, moe misschien, of ziek? Ik ben met de camera wat rond hem gaan kruipen en toen ik 'm van alle kanten fotografeerde zoemde hij wel eens vervaarlijk maar hij vloog niet weg. De 24-105 stond nog op mijn toestel van gisteren en toen ik vond dat ik voldoende beelden had ben ik binnen de macrolens op mijn toestel gaan zetten om wat meer detail te plukken. Terug buitengekomen zat ie er nog steeds. Ik ben voor hem gaan liggen en heb 'm recht in zijn ogen gekeken. De close up die ik zo kon schieten vond ik nog net iets leuker, mede door de erg kleine scherptediepte die je met de macrolens krijgt. De smalle strook die echt scherp is kun je best zien in de ondergrond, precies daar is ook de voorkant van de kop met de ogen. Dat al de rest zowel naar voor als naar achter snel onscherp wordt zorgt er voor dat de aandacht precies daar terecht komt waar hij zijn moet.


    12-05-2016 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs