Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    12-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 april Paardenbloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de bewering gisteren dat de lente nu toch echt wel was losgebarsten en de vaststelling dat de natuur in overdrive gaat en de vrouwen een stuk mooier worden in deze tijd van het jaar wil ik daar vandaag een vervolg en een aanvulling aan toevoegen. Een stel vrouwenbenen met schaduw was al de illustratie van het tweede deel van de stelling maar voor het eerste deel zijn er nog veel meer bewijzen, in de vorm van fotos, te rapen. In de weiden aan de Smallebroeken, onze dagelijkse wandelbiotoop, bloeit het dat het een lieve lust is. Paardenbloemen zijn er al in overvloed te bewonderen alom. Pisbloemen worden ze hier genoemd en in tegenstelling tot wat die naam zou kunnen laten vermoeden zijn ze best wel mooi. Mooi genoeg om er eens bij te gaan liggen en een close up te maken van uit een laag standpunt vond ik.    


    12-04-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 april Schaduw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als het weer lente wordt, de zon wat uitbundiger gaat schijnen en de temperaturen oplopen wordt de wereld plotsklaps toch een stuk interessanter. Niet alleen gaat de natuur in overdrive om aan de grote bloei te beginnen maar ook de vrouwen worden een stuk mooier…
    Als ik dan rondloop en ik zie al dat schoons rondom me dat wordt mijn rechter wijsvinger vaak erg vrijpostig als ie in de buurt van de ontspanknop van mijn fototoestel zit. Thuis bekijk ik elke avond de oogst van mijn fototochten en soms zie ik een beeld of – zoals in dit geval – een uitsnede uit een beeld waar ik wel eens mee aan de slag wil in een of ander bewerkings-programma. In dit geval was het feit dat een collega fotografe me onlangs lid heeft gemaakt van de groep Shadows op Facebook de trigger om dit beeld uit te kiezen. Toen ik hem naar mijn smaak had geknipt en omgezet naar zwart-wit vond ik ‘m eigenlijk ook wel geschikt voor deze blog…    


    11-04-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 apr Zwembad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zwembad was nog niet verwarmd.
    Als je een 4-sterren vakantiewoning met zwembad huurt voor een weekend tijdens de eerste helft van april zou je kunnen argumenteren dat dit normaal is, maar als er ook een sauna is mag je er toch van uit gaan dat het zwembad op zijn minst gekuist is ? Ook dat was niet het geval helaas. We hebben het toch maar open gelegd, al was het maar voor het uitzicht.
    En Phaido vond het prachtig. Hij mocht er niet in van ons en dat deed ie ook niet maar ik heb er een donkerbruin vermoeden van dat ie het wel graag gedaan had. De hobbyfotograaf in het baasje vond dan weer dat dit een prima locatie was om enkele ingredienten netjes te schikken, Phaido er tussen te plaatsen en er een leuk gespiegeld plaatje van te schieten.   


    10-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 april Lac de Robertville
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het slechte weer dat ons een ganse week lang voorspeld was voor ons weekendje Hoge Venen mogen de Nationale Weermannen en –vrouwen ons nog meer voorspellen. Man, man wat een schitterend weer hebben we al twee dagen gehad… Meer van dat…
    Het doel van onze grote familiewandeling voor vandaag was het meer van Robertville. Ik had op geocacheing.com een veelbelovende multicache gespot en de hele meute vond het een goed idee om die maar eens aan te pakken. Le tour du lac was inderdaad een bijzonder leuke en afwisselende tocht met prachtige vergezichten, kleine en minder kleine paadjes langs de oevers, brugjes over de zijtakken, klimmetjes en toen we meenden dat we bijna rond waren nog een meer dan gesmaakt toetje in de vorm van een bezoek aan het kasteel van Reinardstein met een tocht door een bijzonder mooi bijna Alpijns dal en een zicht op de hoogste waterval van Belgie. Uiteraard zat de camera weer vol fotos toen we terug in onze tijdelijke thuishonk angekomen waren en het merendeel daarvan waren groepsfotos. Logisch op een weekend als dit toch.  

    09-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 april Treintje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat kan er leuker zijn dan samen met de kleinkinderen en de rest van de familie op uitstap te gaan?
    Wij vonden de Hoge Venen altijd al een bezoek waard en hier op verkenning komen met degenen die je het nauwst aan het hart liggen is dubbel fijn natuurlijk. De eerste dag van ons verblijf hier was alvast een voltreffer. Het weer bleek niet zo slecht als voorspeld, de locatie is een absolute voltreffer, ik heb net voor we op onze bestemming aankwamen, in de buurt al de hoogst gelegen cache van het land gelogd en de eerste wandeling met de hele meute was dikke fun. Op een stukje spoorweg dat als herinnering aan lang vervlogen tijden hier is blijven liggen wilden onze rakkers graag treintje spelen. Enkele net iets oudere rakkers vonden dat ook wel leuk en Phaido werd als lokomotief helemaal van voren geposteerd. Pake Pol mocht niet meedoen want die moest de foto maken…


    08-04-2016 om 23:32 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 april Verrassingsconcert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De leukste dingen in het leven zijn de dingen die totaal onverwacht, niet gepland gebeuren.
    We waren deze morgen gaan fietsen en in de vroege namiddag waren we na een fris rondje in het Stationneke beland in OLV. Olen. Zoals de naam al laat vermoeden is het Stationneke een oud spoorwegstation dat omgevormd is tot een oergezellige horecazaak.
    We zaten met z’n drieën rustig na te praten over de tocht onder het genot van iets lekkers toen plots een van de stamgasten, een oudere onopvallende grijze man, aan de piano ging zitten en de sterren van de hemel begon te spelen. Al snel waren we aan het meezingen maar na “Dan gaan we naar de speeltuin”, “The sunny side of the street” en tijdens de intro van “Making whoopee” dacht ik er gelukkig aan dat ik de camera bij had en dat er binnenkort een thema-avond is in de fotoclub met muziek als onderwerp…
    Deze zwart wit omzetting vond ik zelf een van de leukere uit de serie die ik schoot. Dat de scherpte voorin niet helemaal optimaal is vind ik in dit geval niet zo belangrijk. Alles is meer dan voldoende herkenbaar toch en het is de sfeer waar het me om gaat. Gezien het weinige licht in de zaak moest ik om een aanvaardbare sluitertijd over te houden zonder de ISO waarde al te hoog te laten oplopen nu eenmaal gaan voor een groot diafragma en dan zit je natuurlijk met een beperkte scherptediepte.
    De gegevens: f 4 – 1/50 – ISO 1600


    07-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 april De Scheldeprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kan niet zeggen dat ik een gepassioneerd volger van de wielersport ben. Okee, ik ben vorig jaar eens naar de doortocht van de Tour de France gaan zien in Aarschot en als er een wedstrijd op TV is wil ik ook wel eens kijken, naar het laatste uur dan, maar om mijn betrokkenheid in het juiste perspectief te plaatsen, toen vorige zondag de ronde van Vlaanderen werd uitgezonden ben ik daar niet voor thuis gebleven. De roep van de geocache-vrienden was sterker…
    De Scheldeprijs, die elk jaar door Lichtaart komt is een wedstrijd waar ik wél elke keer voor de deur uit kom. Al die supermannen door je eigen dorp zien fietsen is toch wel erg speciaal en zulke fotomogelijkheden laat ik niet liggen natuurlijk. Zoals ieder jaar herkende ik ook nu weer niemand. Die gasten komen aan zo’n snelheid voorbij dat je al een insider moet zijn om namen op de voorbijrazende schimmen te plakken.  Ik stel dan ook mijn camera zo in dat mijn sluitersnelheid kort genoeg is, zeg maar 1/1000, de ISO-waarde laat ik niet hoger komen dan 1600 en wat het diafragma betreft leef ik dan wel met wat het toestel er automatisch van brouwt… in de continu opnamestand schiet ik dan hele reeksen foto’s.
    Thuis bekijk ik daarna alles op de PC, en het grootste deel van de beelden gooi ik ook meteen weer weg. Alleen als ik iemand herken – het moet dan al een erg populaire renner zijn, Cancelara, Boonen, Sagan of zo – of als er een of ander interessant detail is in een opname dan gaan de plaatjes in mijn bewaar mappen.
    In dit beeld heb ik puur toevallig de wereldkampioen Peter Sagan te pakken gekregen. Hij is helemaal links alweer bijna uit beeld trouwens – zo snel rijdt ie
    J - het was niet moeilijk hem te herkennen met zijn regenboogtrui. Al even leuk vond ik dat in het gaatje in de rij wielrenners, achter Sagan, bij de paal met het groene licht voor de voetgangers, een lid van onze fotoclub te zien is die daar ook aan het fotograferen was. We hebben donderdag weer iets om over te praten Willy…


    06-04-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 april Wilgenkatje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de late namiddag was ik nog eens met Phaido het bos in getrokken en zo nu en dan kwam er zelfs een flauw zonnetje piepen. Heerlijk wandelweer vonden we. Die ene wilg waar we regelmatig voorbij wandelen stond me ook deze keer weer uit te dagen. De katjes liepen me voor de voeten bij wijze van spreken en precies omdat de zon niet zo overdadig haar best deed besloot ik maar eens te proberen er eentje in tegenlicht te pakken te krijgen. Alweer geen macrolens bij, maar alweer deed de 24-105 wat ie geacht wordt te doen, nl. van alle markten thuis zijn. Van behoorlijk dichtbij kon ik toch nog mooi scherp stellen en de onscherpe achtergrond kreeg ik er zo maar bij.
    De foto is een beetje bijgesneden, maar verder heb ik er in de nabewerking na de RAW conversie nauwelijks iets aan gedaan.

    05-04-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 april Het Kempisch Kanaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kregen nog een onverwacht mooie namiddag cadeau van de weergoden en dat leek op een uitnodiging om nog eens te gaan fietsen. Dat was weer een tijdje geleden. Ik had trouwens gemerkt dat er in Geel Ten Aard een drietal nieuwe geocachen op de kaart waren verschenen, dus zeggen dat ik zo maar doelloos vertrok zou de waarheid geweld aan doen.
    Ik had alvast een doel om er op uit te trekken en bij deze was het rondje dat ik zou afleggen ook ongeveer bepaald. Na drie keer een “ found it “ gescoord te hebben – makkies trouwens – belandde ik als vanzelf langs het Kempisch Kanaal. De fotomogelijkheden boden zich weer talrijk aan en het avondlicht maakte het allemaal nog net iets mooier dan het altijd al is. Dit beeld is geschoten van op de smalle oversteek bij sas 8.  


    04-04-2016 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 april Hobbyisten van diverse pluimage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op zulke mooie lentedag als vandaag wisten we wel dat het erg druk zou zijn waar we ook op geocachetocht zouden gaan. We kozen voor het relatief nieuwe rondje Laak bij Houthalen in Limburg. Maar ook beoefenaars van andere hobby’s hadden de Laakse bossen en natuurgebieden uitgekozen om zich over te geven aan hun passie merkten we tijdens onze wandeling. Het was wel even schrikken toen we al van ver een aantal zwaar bewapende personen zagen op het traject waar we langs wilden. In deze terrorismetijden denk je dan meteen aan minder prettige mogelijkheden…
    Gelukkig waren het maar gewone burgers met nep wapens die daar een vrije natuur variant van het bekende paintball kwamen beoefenen. Nep wapens is tussen twee haakjes gezegd niet helemaal correct want uit het geïnteresseerd gesprek dat we met die mensen hadden bleek dat die dingen donders goed, snel en accuraat functioneren. Een raak schot van op een niet al te verre afstand resulteert als snel in een pijnlijke blauwe plek. Nadat we veel over hun hobby hadden geleerd en zij over de onze wilden ze nog samen met ons groepje op de foto. Voor alle duidelijkheid, de er niet militair uitziende personen zijn de geocachers, de anderen zijn de oorlogje-spelers.

                 

    03-04-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 april De kerkruine in Westmeerbeek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zo leer je nog eens nieuwe bijzondere locaties kennen in je eigen regio. Ik ben in mijn leven misschien al wel 500 keer door Westmeerbeek gereden en ik heb me nooit afgevraagd hoe het er zou uitzien achter de gevels van de doorgaande hoofdstraat. Vandaag ontdekte ik al geocachend een tot nu toe ongekende bijzondere plek. Misschien dat ik voor velen helemaal niks nieuws vertel maar voor mij was het zeker een totale verrassing zo dicht in de buurt.
    Tegen de nieuwe kerk ( gebouwd in 1939 vond ik in de Wikipedia ) staat nog de ruïne van een oude kerk die dateert uit de dertiende eeuw.  Dit is een beschermd monument. Van de oorspronkelijke kerk zijn enkel de gevels en pijlers gedeeltelijk bewaard. Hoe en wanneer die oude kerk in die vervallen staat geraakte heb ik nergens kunnen vinden. Was het een brand, een bom, een aardbeving of nog een andere ramp? Mijn nieuwsgierigheid werd alleszins gewekt. Uiteraard heb ik er de nodige fotos gemaakt en daar heb ik er een van geselecteerd voor deze blog.


    02-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 april Het Kempisch Kanaal bij nacht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik wil vandaag bij hoge uitzondering eens een foto plaatsen die ik zelf als mislukt beschouw. Hij is onscherp en dat is jammer.
    De leden van het spaarkaske van de Brugwachter hadden me gevraagd een nacht-zoektocht uit te stippelen en vanavond hebben we die gewandeld. We vertrokken rond half negen aan de Soeverein en na de Lommelse Sahara doorkruist te hebben trokken we over de voetgangersbrug richting Bleekerheide. Op dat moment was het al rond 10 uur en het was werkelijk stikdonker op die brug. Dan beslist deze jongen dus dat ie een foto wil maken met lange sluitertijd… Een testfoto uit de hand met de hoogst mogelijke ISO-waarde en daarna enig rekenwerk leerden me dat 25 seconden belichten bij ISO 800 en f9 mogelijk moest zijn. Ik had geen statief bij en het enige alternatief was de camera zo vast mogelijk tegen de reling van de brug te drukken. Ik vrees dat die handeling niet stevig genoeg was ofwel dat de brug zelf – een hangbrug trouwens – bewoog want van enige scherpte is er nauwelijks sprake… Toch laat ik de foto graag zien om te tonen dat het mogelijk moet zijn… wordt vervolgd.


    01-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 maart De Smallebroeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb nog maar eens een Smallebroeken-foto in de aanbieding. Op de plek waar je het vaakst rondloopt maak je de meeste fotos, lijkt me logisch. Vandaag kwam ik alleszins niet verder op fotografiegebied dan enkele landschappen tijdens de ochtendwandeling. Ik zie er elke dag wel beelden voorbijkomen die ik de moeite waard vind en dan haal ik de camera daar ook wel voor uit de tas. Vaak gooi ik ze na het bekijken op de PC ook weer weg maar even vaak vind ik ze interessant genoeg om ze te bewaren en soms ga ik er in de nabewerking mee aan de slag. In dit geval heb ik er een hele collectie Photoshop ingrepen op losgelaten. Een obligaat voorgrond object wilde ik er niet bijklonen, dat vond ik ook niet nodig, maar verder heb ik geprutst aan het contrast, aan de kleurverzadiging, aan de dramatiek van de lucht, aan de structuur in de achtergrond en links en rechts heb ik ook nog enkele accenten gelegd  door de collectie Nik-filters ter hulp te roepen. De foto ziet er best wel een stuk pittiger uit dan toen ik er mee begon te spelen, en dat was ook de bedoeling.    


    31-03-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 maart De Abeek vallei.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het toneel voor onze geocacheavonturen situeerde zich vandaag in Limburg, meer bepaald in het plaatsje Reppel. Sinds kort is er een nieuwe serie verstopt in het natuurgebied van de Abeek vallei en dat zou de zoekende hobbyist gegarandeerd een prachtige wandeling moeten bezorgen volgens de beschrijving, voldoende om onze interesse te wekken…
    Wij genoten er alleszins met volle teugen van. Het was misschien nog niet het heerlijkst mogelijk lenteweer toen we deze morgen die kant op trokken, maar we hebben het wel de ganse dag droog gehouden en om door de natuur te struinen is dat eigenlijk voldoende.
    Het fototoestel mocht ook mee en de fotogenieke landschappen dienden zich in groten getale aan.
    Bij dit ven met vogelkijkhut heb ik nog eens mijn panorama techniek getoetst aan een beeld dat ik met de meegebrachte 24 mm groothoek niet in één keer kon vangen. Om weer te geven wat ik in gedachten had waren er zes staande, elkaar gedeeltelijk overlappende fotos nodig. Het aan elkaar zetten – stitchen – was een fluitje van een cent in Photoshop.    


    30-03-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 maart Zoals het vroeger was
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ze worden steeds zeldzamer, de oude huisjes en boerderijtjes die niet vervallen, gesloopt of tot gerenoveerde fermette zijn omgebouwd. In Hoebenschot, aan de andere kant van het dorp, is er zo nog eentje. Een hele tijd geleden fietste ik er eens voorbij en toen zag ik achter het venster een oud vrouwtje zitten met een typische blauwe schort, ze deed me een beetje aan moentje denken, mijn grootmoeder die een tijd bij ons heeft gewoond, zoals het vroeger was, pure nostalgie. Ik had toen geen fototoestel bij en dat vind ik nog steeds jammer. Vanaf die dag heb ik me voorgenomen dat ik de eerstvolgende keer ik haar daar zou zien, ik zou gaan aankloppen om te vragen of ik haar op die plek, al dan niet geposeerd zou mogen fotograferen. Sindsdien heb ik ze niet meer gezien helaas.
    Toen ik er vandaag weer eens voorbij kwam ben ik toch maar eens gestopt en heb ik de Eos uit de tas gehaald. Er is evenwel nogal wat beeldvervuiling in de buurt daar, huizen die de sfeer kapot maken, electriciteitsleidingen en-palen die je liever buiten beeld houdt en het is quasi onmogelijk het hele huisje in een integer beeld te pakken te krijgen. Vandaar dat ik vanavond thuis maar een uitsnede gemaakt heb van de essentie: de voordeur, een raam en een raampje, de bakstenen en de dakpannen. In zwart wit leek het me nog net iets meer authentiek.                 


    29-03-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart Nieuwsgierige jongedame.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tussen de buien door slaagden we er deze morgen in de pipi- en kakawandeling met Phaido te doen zonder nat te worden. De buienradar had het helemaal juist toen we meenden een regenvrij venster van een dik uur gezien te hebben. Niet alle buurtbewoners waren even gelukkig evenwel. Er lopen in de weiden aan de Smallebroeken nogal wat paarden, koebeesten en schapen die niet het geluk hebben in de warme woonkamer te kunnen schuilen bij storm en ontij. Deze nieuwsgierige jongedame had duidelijk niet zo lang geleden een frisse douche over zich heen gekregen. Ze was wel vergeten haar knieën te wassen…                


    28-03-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart De paasklokken zijn geweest
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voorlopig, en zolang hier gastvrijheid gekregen hebbende “medeburgers” het ons niet verbieden, mogen wij nog praten over Pasen, over de klokken uit - godbetert - Rome  en over het feit dat die ieder jaar weer allerlei lekkers over onze kontreien uitstrooien.
    Onze tradities, culturele gebruiken en geplogenheden die al eeuwen standhouden worden tegenwoordig helaas maar al te vaak uitgehold en/of verboden door klachten in naam van de heilige politieke correctheid. Zo zijn we Zwarte Piet al kwijt geraakt, kun je in een groot percentage van de cafés in sommige Brusselse wijken al geen alcohol meer kopen, zijn er stromingen die menen dat we beter over voorjaarsvakantie dan over Paasverlof praten, en in de U.S. gaat het zelfs al zo belachelijk ver dat ze daar het begrip Merry Xmas hebben vervangen door Happy Hollidays… Lang leve de multiculturele samenleving…
    Tot nader order voel ik mezelf nog altijd helemaal vrij om over de Paasklokken te spreken. Gisteren had ik het er al over, ze waren met een welgekomen stevige wind een dag te vroeg in Lommel geraakt, maar de weg naar Lichtaart was blijkbaar toch net iets moeilijker en toen ze deze morgen ook hier voorbij kwamen was ik er als de kippen bij om met mijn mandje naar buiten te slippen. Je weet maar nooit of ze ook aan mij gedacht hadden…. en YESSS !!!!
    Het vrouwtje was mij gelukkig achterna gelopen met de camera toen ik zielsgelukkig begon te verzamelen wat ze voor mij hadden gedropt…             


    27-03-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 maart Paaseieren rapen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Josee’s broer, Swa, is morgen jarig en vandaag al had hij de familie uitgenodigd op een luxe ontbijt in de Brugwachter. Hij had er echt wel de beste dag van de week voor uitgekozen, en ware het niet dat de cava, de croissants, de eiergerechten met spek, broodjes met –tig soorten beleg, koeken, gebakjes en alle mogelijke andere ochtendlijke versnaperingen zo heerlijk smaakten, we zouden het bijna jammer gevonden hebben dat we een tijd lang moesten binnen zitten. Tussendoor hoorden we op het weerbericht ook nog eens de bevestiging van wat wij al wel zagen en terloops als anekdotisch toetje dat dit kwam door een wind pal uit het zuiden die er ook voor zorgde dat er al erg veel zwaluwen waren aangekomen. En warempel, die zelfde pittige bries had de paasklokken ook een stevige duw in de rug gegeven vermoed ik want toen wij na een copieuze maaltijd terug in huize Swa aankwamen merkten we dat ze hun meegebrachte lading eieren uit Rome een dag te vroeg al gedropt hadden in de St. Ritastraat. Tja dan komen de broertjes Lander en Juul, achterneefjes van het vrouwtje, paaseieren rapen natuurlijk en hoewel ik erg goed voorbereid was om er enkele shots van te schieten bleek het erg moeilijk ze allebei samen frontaal goed in beeld te krijgen. Die gastjes zijn zoveel beweeglijker dan ikzelf en telkens ik meende dat ik eindelijk de goede positie had gevonden voor het alleszeggende plaatje waren ze al weer weg naar nog een ei…       


    26-03-2016 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart Fakkeltocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goede vrijdag, fakkeltocht in het dorp.
    Naar jaarlijkse gewoonte vertrekt na de avond-kerkdienst een fakkeltocht om een korte rondgang te maken door enkele Lichtaartse straten. Op diverse plaatsen wordt er halt gehouden om een moment van bezinning in te lassen rond diverse godsdienstige en sociale themas. Omdat Pasen dit jaar erg vroeg valt was het deze keer nog vóór de overgang van winter- naar zomeruur en dus was het bij het vertrek al aardig donker. Fotoclub-collega Willy had mij getipt en ik vond het een uitdaging om te proberen er enkele bruikbare fotos te gaan plukken.
    Ik heb wat geëxperimenteerd met flitsen, zachtjes inflitsen, onrechtstreeks en alle mogelijke variaties maar ik kwam er al snel achter dat je zo de sfeer niet vangt die je zoekt. Dan maar zonder flits en de ISO-waarde flink omhoog…  Met ISO 6400 kon ik mijn sluitertijd toch al terugbrengen tot 1/40 wat natuurlijk vaak nog erg problematisch is en ik had dan ook behoorlijk wat onscherpe fotos tussen mijn oogst, maar soms waren er ook opnames bij waar ik best gelukkig mee was, zoals deze devote dame bijvoorbeeld. Ik heb de kleurverzadiging in de nabewerking een beetje teruggehaald, aan ruisreductie gedaan met Nik-Dfine en er een Nik-kadertje rond geplaatst. Voor de liefhebbers heb ik de zwart-wit versie die ik ook niet verkeerd vond in de Black&white groep gezet op Facebook.      


    25-03-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart Wilgenkatjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is natuurlijk ook een verplicht nummer ieder voorjaar. Als de wilgenkatjes er weer zijn willen die gefotografeerd worden. Nu is het niet zo dat het de wilgenkatjes waren die me naar buiten riepen deze middag. Ik had gewoon wat frisse lucht nodig na de excessen van gisteren. De katjes liepen me gewoon voor de voeten en dan neemt een mens toch maar de camera uit de tas he.
    Ik heb een mooie tak uitgezocht, er enkele keren rond gedraaid om een goede compositie te zoeken met een rustige achtergrond en dan wil ik best toegeven dat ik in de nabewerking de vervaging in de achtergrond nog een beetje geholpen heb.
    J    


    24-03-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs