Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    06-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 december Huisje in het bos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Belg en de baksteen in de maag… bij uitbreiding met zijn zin om ook ergens een tweede verblijf(je) te koesteren, het hutje op de heide, het krotje in de volkstuintjes, het huisje bij de zee – of is het een strandcabine – of het chaletje in het bos, het zit diep in de volksaard blijkbaar. Tijdens onze dagelijkse wandelingen waren ze nauwelijks te tellen vroeger. Enkele jaren geleden besliste de overheid om komaf te maken met de wildgroei van bouwsels in de natuur. Misschien was dat ook wel terecht, op elk perceel in het bos en op de meest onverwachte plaatsen in natuurgebieden had iemand wel zijn privé vakantieverblijfje in het groen. Het ging allemaal erg snel, net iets te snel eigenlijk voor de meestal bejaarde, niet bemiddelde eigenaars. Binnen de kortste keren moesten ze verdwijnen. Zoals dat zo vaak gebeurt ontsnapten er toch weer enkele aan de grote sloop. Het is nog altijd belangrijk wie je kent in het leven denk ik dan met mijn soms sceptische kijk op de dingen. Dit fraaie exemplaar heeft alle stormen overleefd en ondanks het feit dat we er al in geen jaren bewoners gezien hebben is er van verval weinig te merken, met andere woorden, iemand komt toch regelmatig enig onderhoud uitvoeren… Ach ja, ik stoor me er niet aan, ik merk alleen maar op. Eigenlijk vind ik het niet eens zo verkeerd op die plaats, het leverde me vandaag alleszins dit bijna idyllisch plaatje op.  


    06-12-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 december Avondrood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De fotoclub Filofok exposeert dit weekend in het Miloheem in Mol Rauw. Ik ben daar deze namiddag een kijkje gaan nemen en toen ik uit de zaal buitenkwam zag ik in het westen waanzinnig mooi avondrood in de lucht. Dan krijg ik overal kriebels… Ik vond niet meteen een fotogenieke plek om daar optimaal gebruik van te maken en pas toen ik over de kanaalbrug reed op de weg Geel-Retie zag ik mijn kans. Iets verderop sla je linksaf naar Sas 7 en daar kun je wel een leuk standpunt vinden wist ik. Het uitbundige avondrood werd evenwel steeds minder en het rode gebied werd ook steeds kleiner, ik moest snel zijn dus. Een klein vervelend detail maakte het er niet gemakkelijker op: ik had geen statief bij… Het moest dus uit de hand. Gelukkig kon ik steun vinden door de camera stevig tegen de reling van de Sas-overgang te klemmen. Met een sluitertijd van 1 seconde is de foto weliswaar niet zo retescherp als ik zou gewild hebben, maar het ging mij tenslotte om de sfeer en de kleur en daar ben ik wél gelukkig mee.  


    05-12-2015 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 december Little autumn planet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er is meer dan wij mensen met ons beperkte verstand kunnen bevatten. Naast de ons vertrouwde werkelijkheid is er waarschijnlijk nog een vierde, vijfde en eventueel nog wel een zesde dimensie. Er is zonder twijfel ook nog een digitale werkelijkheid, een gefantaseerde, een romantische en een religieuze… In een voor ons voorlopig nog ontoegankelijk universum gebeurt er vanalles in paralelle werelden en daar heb je geen kijk en geen vat op tenzij je op het goede moment een camera bij de hand hebt natuurlijk. Soms, heel soms overlappen twee universums gedurende een korte tijd en dan zie je toevallig misschien  eens een ireeel planeetje voorbij komen, een planeetje dat uit een andere tijdsruimte lijkt te komen want het bevat maar enkele ingredienten uit de realiteit zoals wij ze kennen…
    Toen ik vandaag , met dit schitterende weer, aan het fietsen was had ik in de buurt van Noorderwijk een pauze ingelast om een mooie herfstboom te fotograferen. Toen kwam er totaal onverwacht een korte fusie van herfst 2015 en een ons onbekende dimensie en kon ik dit planeetje te pakken krijgen. Het vloog zowat verloren over het Kempens landschap in het late herfstlicht. Omdat ik de camera toch in aanslag had kon ik afdrukken net toen het voorbij kwam. Ik ben daarna vierklauwens verder naar huis gefietst want ik was danig onder de indruk en ik wilde ook zo snel mogelijk op de PC bekijken wat ik op mijn geheugenkaartje gevangen had.
    Zo gemakkelijk gaf het planeetje zich niet gewonnen evenwel. Ik had de hulp van Photoshop nodig, iets met klonen, vertikaal draaien, poolcoördinaten en een hele poespas… Daarna kreeg ik eindelijk op het scherm bevestigd wat ik daar in Noorderwijk kort meende gezien te hebben… het was dus toch geen droom of fantasie !!!
    Voor de sceptici: de bewerking in Photoshop heet Little Planet en liever dan een moeilijke technische uitleg te doen verwijs ik naar deze YouTube tutotial:  
    https://www.youtube.com/watch?v=oQbC_Geuwao


    04-12-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 december Verboden te vissen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden een afspraak bij de tandarts om half elf. We gaan al bijna een halve eeuw bij dezelfde tandarts en die heeft een praktijk in Overpelt, zeg maar tussen drie kwart uur en een vol uur rijden van uit Lichtaart, afhankelijk van het verkeer. Los van het feit dat dit niet erg voordelig is voor onze ecologische footprint kwamen we zo ook in conflict met de normale pipi en kaka uren van Phaido. Om dat probleem te omzeilen vertrokken we ruim een half uur vroeger en gingen we rond half tien wandelen in het natuurgebied achter het Zilvermeer. Het was niet de eerste keer dat we daar even een frisse neus gingen halen, we weten immers dat het daar rustig is en dat je daar zelfs na enkele dagen regen behoorlijk wandelbare en slijkvrije paadjes vindt.
    Phaido kent daar ook al de weg blijkbaar want hij liep constant voor ons uit. Er waren uiteraard vele onbekende vreemde geurtjes overal en hij snuffelde dan ook van links naar rechts en omgekeerd. Zo vernamen we terloops ook dat het daar verboden te vissen is… who cares? Dat hij ook nog eens deed wat wij van hem verwachtten was meteen een zorg minder de rest van de dag.  


    03-12-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 december Badkamer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op woensdagmiddag wordt er op ons gerekend om de kleinkinderen van school te gaan halen in Herentals. Jefke gaat dan naar de voetbaltraining en Julieke komt mee naar Lichtaart want die heeft om vijf uur balletles bij Balance Health Center. Na huiswerk en ontspanning duikt de jongedame de badkamer in want ze moet zich voorbereiden en omkleden. Nu heb ik wel enige ervaring met badkamers die lang bezet gehouden worden door partners, vriend(inn)en of een echtgenote en ik kan er ook wel enig begrip voor opbrengen. Maar toen ik vandaag eindelijk toegang kreeg zag ik meteen waarom het deze keer zo lang duurde: ze waren met z’n vieren !!!     


    02-12-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 december Regen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze foto had misschien wel gepast in de AV reeks over “water” die ik op het fotosalon van onze club presenteerde vorige maand. Met dit k***te weer waren de fotomogelijkheden niet zo uitbundig aanwezig tijdens de wandeling. Hoewel de Eos 6D volgens de reclame en de reviews spatwaterdicht is, wilde ik toch niet te veel risico nemen en haalde ik ‘m alleen maar uit de tas als ik een beschermende luwte vond tijdens de elkaar overlappende plensbuien.
    En regenen deed het, man, man, man… regen, regen, regen… De zoveelste foto van Phaido in de regen, van Josee in de regen of van Josee én Phaido in de regen gespiegeld in een plas wilde ik de kijker deze keer besparen. Deze neerpletsende druppels in een plas leken me een deugdelijk alternatief.
    Ik realiseer me wel dat er zou kunnen geopperd worden dat er geen onderwerp of opvallend voorgrond object is, zoals dat hoort volgens de compositieregels en de gangbare opvattingen binnen de fotowereld, maar zoals meestal trek ik me van regels weinig aan. Ik vond deze zwart wit omzetting best wel mooi en de nattigheid van de dag wordt er helemaal door weergegeven. Geef mij dan maar droog vriesweer…     


    01-12-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 november Mag ik deze dans?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe ouder we worden hoe meer we de schoonheid van onze eigen heimat gaan smaken. We herhalen het tot vervelens toe misschien: je hoeft niet ver te reizen om van de natuur, het groen en de omgeving te genieten. Als het weer een beetje meezit is het overal mooi… en als het weer niet meezit ook eigenlijk. Wie zegde daar ook weer dat er geen slecht weer bestaat, alleen slechte kleding…
    Ook met het druilerige regenachtige weer van vandaag staat Phaido op zijn dagelijks uitstapje en hem zul je zeker niet horen klagen over enkele regendruppels, integendeel. Hij voelde zich deze morgen zo happy dat ie meteen een dansje wilde doen met het vrouwtje.  


    30-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 november Café De Hei, bij Marie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de zondagse afspraak met de vrienden hadden we vandaag café De Hei, bij Marie, uitgekozen als gezellige plek om enkele uren te vertoeven. Het is misschien wel het laatste authentieke bruine café dat je in de wijde omgeving kunt vinden, een stuk erfgoed, zou de status van beschermd monument moeten krijgen... Ze verdwijnen snel helaas.
    Echte ouderwetse Kempense gezelligheid vind je hier nog, sociaal contact is nog waar het om gaat. Hier kom je niet naar toe om te versieren, versierd te worden, om je te bezatten of om opzwepende muziek om je oren gekletst te krijgen. Hier kun je nog een gemoedelijk praatje maken. Dat je toch soms met net wat te veel promille in je bloed thuis komt zullen we maar colleteral damage noemen…   
    Ik ben even naar buiten geslopen om fototoestel en statief uit de wagen te halen en dit oord van gezelligheid  vast te leggen. Dat was niet eens zo gemakkeljk. De spaarzame straatverlichting op de hoek van de Herentalse baan en de weg naar Olen was niet van dien aard om me zelfs met een lange sluitertijd een goede belichting te bezorgen. Om donkere en lichte delen in een aanvaardbare balans te brengen had ik deze keer echt wel een HDR bewerking nodig, een HDR bewerking zonder tone-mapping wel te verstaan, het ging me alleen maar om de belichting. Een bijkomend probleem was ook hier weer de kleurtemperatuur. Gele straatlampen, en wit licht van de café-verlichting… het helpt dan als je van zwart wit houdt. Dan hoef je je over witbalans alvast geen zorgen te maken.
    J  


    29-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 november Alweer een omgekeerde spiegeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Facebook laat je tegenwoordig regelmatig zogenaamde souvenirs terugzien. Fotos van dezelfde datum uit het verleden komen nog eens voorbij en indien je dat wilt kun die dan weer delen. Deze morgen kreeg ik zo een plaatje van twee jaar geleden te zien, een omgekeerde spiegeling… Vrienden en collega fotografen zullen wel weten dat ik dat soort grapjes wel vaker uithaal. Ik heb er al tientallen gemaakt, misschien wel honderd omgekeerde spiegelingen heb ik er in mijn mapje. Het procedé is eenvoudig, je fotografeert een onderwerp met spiegeling, knipt het onderwerp er af, zo dat alleen de spiegeling overblijft en dan zet je dat op z’n kop. Zo lijkt alles op het eerste zicht weer recht te staan, maar het is toch elke keer weer behoorlijk bevreemdend.
    Deze voormiddag, tijdens de ochtendwandeling met Phaido, was ik door die souvenir extra alert. De regen van deze nacht had voor de nodige plassen gezorgd, het licht was zoals je dat graag hebt en ik kon weer enkele exemplaren toevoegen aan mijn verzameling. Deze dreef vind ik extra leuk omdat er hier twee plassen achter een waren. Dat zet de kijker nog meer op het verkeerde been.
    Indien je de foto niet goed begrijpt zou ik je aanraden de monitor even onderste boven te houden en je dan te realiseren dat je alleen de spiegeling ziet.
    J


    28-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 november Koekskes Bakken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwke is een keukenprinses uit de duizend. Voor-, hoofd- en nagerechten, soepen, kleine en grote hapjes, er is geen lekkernij die zij niet op z’n allerbest op tafel tovert. Koekskes bakken is ook een van haar specialiteiten, en dan bedoel ik deze keer niet het soort waar intimi ons wel eens van zouden durven verdenken, maar wel snoepjes voor de Phaido…
    Kippengehakt, bloem en eieren, de precieze verhoudingen ken ik niet, maar Phaido is er dol op. Het vrouwtje bouwt regelmatig een grote voorraad op en die gaat dan in de diepvries, ze zorgt er ook steeds voor dat er enkele hapklare exemplaren mee de wandeling op kunnen of tussen de brokken van de dagelijkse voeding belanden. Ik heb er stiekem ook al eens van geproefd en ik vind het helemaal niet verkeerd.   


    27-11-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 november Het Boshuisje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hendrik Conscience, hij leerde zijn volk lezen… Het boshuisje in Zoersel is de plaats waar Conscience verbleef toen de Loteling hem zijn geschiedenis vertelde. Dat staat ook in rode letters vermeld op de gedenkplaat die rechts langs de deur hangt.
    Wij kwamen er deze namiddag langs gewandeld en het klinkt niet verrassend dat ik een foto wilde maken van dit toch wel historische pand mag ik aannemen. Het probleem waar je op die plaats mee geconfronteerd wordt is dat je niet erg veel ruimte hebt, je zit te dicht bij om het hele huisje in één take er op te krijgen met een standaard lens. En dat is precies wat ik bij had. Als uiterste groothoekstand moest ik het doen met 24 mm. Ik ben aan het sparen voor de nieuwe volledig vervormingsvrije 11-24 supergroothoek van Canon maar het duurt nog wel een tijd voor ik aan het niet onaanzienlijke bedrag van boven de 3000€ kom. Als tussenstap dacht ik even aan de 16-35, maar als je supergroothoek zegt, ga je meteen voor het beste toch? Verder sparen dus… Ideetjes voor Kerstcadeautjes rondstrooien kan nooit kwaad natuurlijk
    J
    Met de panoramafunctie in Photoshop heb ik dit beeld dan maar samengesteld uit drie liggende opnames. Dat is ook supergroothoek… De typische vervorming door de bewerking wilde ik er graag bijnemen. Het zou niet eens zo’n moeilijke opgave geweest zijn om die ook weg te werken trouwens maar ik vond het op deze manier wel zijn charme hebben.


    26-11-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 november Fietstunnel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een venster is een kader met glas er in om door te kijken zult U zeggen, maar het woord kan ook een andere betekenis hebben, namelijk een tijdsruimte waarbinnen een bepaalde activiteit mogelijk is als de omstandigheden meezitten. Voorbeeld: de Nasa wacht tot morgen op een nieuw lanceer-venster voor Apollo 85…
    Zo ben ik, zeker de laatste tijd, constant op zoek naar vensters om te gaan wandelen of fietsen. Ik meende dat ik deze namiddag een redelijk betrouwbaar exemplaar te pakken had om met mijn trouwe tweewieler eens tot Terlo te fietsen en daar enkele geocachen aan mijn palmares toe te voegen, behoorlijk fout ingeschat, zo bleek.
    Na een eerste succesje aan het kapelletje kreeg ik in de gaten dat de buienradar me weer goed beetgenomen had. De luchten voorspelden plotsklaps niet veel goeds en ik ben dan ook maar vierklauwens terug richting Lichtaart gereden. Ik kon de verwachte bui voor blijven en ook aan de fietstunnel onder de nieuwe N19g was ik nog steeds aan de winnende hand. Maar dan won de drang om het fototoestel even uit de tas te halen het op de wens om droog te blijven. Ik zag allerhande composities en maakte vanuit diverse standpunten een hele reeks fotos en toen ik eindelijk tevreden was kwamen de eerste dikke druppels naar beneden. De resterende drie kilometers waren lang genoeg om mij kletsnat thuis te laten komen. Maar over de oogst was ik best tevreden. Deze vond ik ingekaderd en in zwart wit het best tot zijn recht komen.


    25-11-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 november De Sas4-Toren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kwam deze avond terug van Balen en altijd op zoek naar interessante fotolocaties reed ik deze keer eens langs het Zilvermeer en verder langs het kanaal richting pannenkoekenboot en de Sas4-toren. Ik ben nooit vies van een potje nachtfotografie namelijk, integendeel. Het weer was al de hele dag regenachtig en druilerig geweest en de droge periodes waren zeldzaam. Nu waren er evenwel op enkele verwaarloosbare motregendropjes na best aanvaardbare omstandigheden. Ik had een aantal mogelijkheden in het achterhoofd natuurlijk, maar de Pannenkoekenboot viel al meteen af… niet genoeg verlicht. Het ophaalbrugje en sluiswachtershuis waren bij nader inzien ook niet zo spectaculair als ik had verwacht, maar de toren stond daar mooi te pronken en hoewel ik hem eerst in close up wilde nemen nodigde het standpunt waar ik me bevond uit om een wijds beeld te schieten met de fietsbrug er bij. Onder andere omdat je daar te maken hebt met verschillende soorten licht, de gele straatverlichting, de witte belichting van de Sas4-toren zelf en uiterst rechts de net in beeld vallende blauw-achtige schijn van de pannenkoekenboot, koos ik er voor alles maar om te zetten naar zwart wit, dan ben je sowieso van die verschillende kleurtemperaturen verlost. En dat ik van zwart wit hou is ook geen geheim natuurlijk. J


    24-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 nov Bezoek aan de kerstmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een echte kerstmarkt is dit niet natuurlijk. Bij tuincentrum Pelkmans hebben ze best wel een indrukwekkende afdeling kerstartikelen in deze tijd van het jaar en een bezoek van de bewoners van Hoevezavel wordt door die laatsten als een heuse kerstmarkt ervaren. Hoewel het wandelseizoen voor de vrijwilligers eigenlijk voorbij is wilden wij meteen ingaan op de vraag om enkele rolstoelen met passagier tot daar te duwen. Phaido was ook weer van de partij en ondanks het feit dat bij Pelkmans geen honden toegelaten zijn heb ik hem er naar binnen gelogen… door keihard vol te houden dat hij een hulphond van het rusthuis was durfden ze hem uiteindelijk de toegang niet te ontzeggen…
    Een groepsfoto hoort bij zo’n bezoek vond ik. De plek die er voor uitgekozen werd was evenwel zo donker dat ik in eerste instantie vond dat het nauwelijks haalbaar was zonder flash. Toen een van de personeelsleden dan maar voorstelde het te doen met haar smartphone voelde ik me wel op mijn eer getrapt en deed ik het toch maar. Iso waarde drastisch omhoog, een zo groot mogelijk diafragma en een stabiele hand hoopte ik. De gegevens: diafragmavoorkeuze, ISO 2500 – f 4 en zo kwam ik uit bij een sluitertijd van 1/20. Vooral die laatste waarde laat mij vermoeden dat Parkinson nog niet meteen voor de deur staat…
    J


    23-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 november Geocaching
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik had via de buienradar zitten loeren op een onderbreking in de dreigende en voorbijtrekkende buien en toen ik dacht een voldoende redelijk zekere, lange regenvrije periode te zien vertrok ik met Phaido voor een tochtje. Na nauwelijks 100 meter haalde ik een groepje in, man, vrouw, drie kids en een woef. Een A4 papier en een smartphone waarop er gezocht werd… het was me meteen duidelijk: dit zijn geocachers en op deze plek kunnen die alleen maar op zoek zijn naar de Smallebroekencache. Tja, die heb ik bedacht, uitgestippeld en gelegd, een fotozoektocht over 4,5 km in de groene natuur tussen Lichtaart en Kasterlee. Net toen ik me wilde voorstellen herkende ik Toutiorix ( da’s een schuilnaam he ), een hele tijd geleden zijn we ooit samen op stap geweest om een nachtmulti te lopen in Gierle. De beslissing om de wandeling dan maar samen te maken was snel genomen met dien verstande dat ik helemaal geen hints zou geven, ze moesten het allemaal zelf zoeken. Daardoor duurde de tocht toch net iets langer dan ik oorspronkelijk gepland had, maar dat vond ik helemaal niet erg, Phaido ook niet trouwens, hij kon het wel vinden met die andere viervoeter, hoewel die laatste wel redelijk energiek en fel was en Phaido eerder van de rustige soort. Ik vond het enthousiasme en de betrokkenheid van de kinderen best hartverwarmend en uiteindelijk brachten ze alle opdrachten ook tot een goed einde. Na het vinden van de eindcoordinaten en het loggen van de cache vonden ze het helemaal niet erg dat ik een familiefoto maakte…  

    22-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 november Kaas en wijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eigenlijk had ik bij deze foto als titel ook Annemie en Ria kunnen bedenken, en daar bedoel ik niet mee dat de ene staat voor kaas en de andere voor wijn - wat doe je dan met Josee trouwens -, maar wel dat we op bezoek waren bij Annemie en Ria en dat ze ons vergastten op een kaas en wijn tafel. Daar zul je mij dus nooit over horen klagen. De kaas was precies rijp en de wijn was op dronk.
    Sedert jaar en dag zijn we bevriend met dit stel, heel lang geleden was de vader van een van beiden filiaalhouder van de bank waar wij klant waren en later kwamen we elkaar toevallig tegen in Süd-Tirol waar we blijkbaar regelmatig dezelfde vakantiebestemming opzochten. Om de zoveel tijd vullen we die vakantieontmoetingen aan met wederzijdse bezoeken in onze eigen heimat en vandaag was het hun beurt om gastvrouw te spelen. “Komen eten” taferelen kwamen gelukkig niet voorbij, maar we hebben wel heerlijk gesmikkeld en vooral lekker lang bij gekletst. De fotograaf staat zelf nooit op de foto natuurlijk, maar ik kan bij deze verzekeren dat ik er ook van genoten heb, aan tafel met drie dames… iemand een beter idee?


    21-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 november Spiegelende paddenstoeltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind november en het is nog altijd paddenstoelentijd. Tijdens de wandeling deze ochtend kreeg ik weer enkele opvallende exemplaren te pakken. Bladeren genoeg op de grond in het bos, de stormachtige wind van de voorbije dagen heeft een mooi tapijt van herfstkleuren gelegd en de nattigheid heeft voldoende plassen achtergelaten om voor spiegelingen te zorgen. Dat hadden deze drie inktzwammetjes ook in de gaten en ze zijn dan ook samen aan de rand van de plas op dat tapijt gaan staan om de voorbij wandelende fotograaf op dit tafereeltje te vergasten.    


    20-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 november In haar eigen wereld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vandaag weer eens een hele lange dag gaan fotograferen in een zorgtehuis om alle bewoners zo mooi mogelijk in al hun waardigheid voor mijn lens te laten passeren. De serie glitter and glamour die ik enkele jaren geleden maakte in Hoevezavel had blijkbaar bij de verantwoordelijken van sommige gelijkaardige instellingen enige indruk gemaakt met dit verzoek tot gevolg.
    Precies hetzelfde procedé toepassen, daar had ik eigenlijk geen zin in, maar alle bewoners hun fotoshoot gunnen en daar dan het aller-, allerbeste van maken, dat zag ik wel zitten. Zoals meestal had ik weer de onvolprezen hulp van het vrouwtje die een verborgen talent heeft om die mensen te stylen, te motiveren en op het ultieme moment tot die ene glimlach te brengen. Ook Phaido deed weer meer dan zijn duit in het zakje, de manier waarop hij harten steelt is onbetaalbaar en er zullen bij de uiteindelijke serie weer menige plaatjes voorbij komen waarbij hij naast een bewoner figureert.
    De allermoeilijkste foto van de dag evenwel, die wil ik hier tonen. Deze dame, ik ken helaas haar naam niet, was vrij diep in een apatische, lethargische afwezigheid gehuldigd. Ze zat daar maar, of liever, ze hing diep voorover gebogen in haar rolstoel. Haar naar de voorziene fotolocatie brengen was geen optie dus ben ik haar maar op de afdeling gaan fotograferen. De enige aanvaardbare plek zonder storende details was een blauw gekleurde muur, niet meteen de subtiele tint die ik zelf als achtergrond zou selecteren, maar bij gebrek aan alternatief ga je er voor... In een poging om toch een glimp van haar gezicht op te vangen ben ik op mijn buik voor haar gaan liggen en eindelijk na diverse pogingen om haar aandacht te vangen deed ze even haar ogen open. Gelukkig was ik alert genoeg om dat ene moment te pakken te krijgen. Het voelde als de ultieme overwinning. Yesss !!!    


    19-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    18-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 november Jempi Monseré
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jean Pierre Monseré, Jempi voor de vrienden en bij uitbreiding voor de hele wielerwereld, welke youngster kent de naam nog tegenwoordig? In 1970 werd hij wereldkampioen op 22-jarige leeftijd. In 1971 verongelukte hij in zijn regenboogtrui door tijdens de Jaarmarkt Prijs van Retie op de kaarsrechte weg tussen Lille en Gierle tegen 45 km per uur aan de zijkant van de weg achter op een wagen te knallen. Ik herinner het mij levendig, ik was een fan, Jempi was een beetje rebel, een beetje tegendraads, maar oh zo getalenteerd.
    Ondanks de pittige wind vond ik deze middag dat het best nog wel fietsweer was en heb mijn trouwe tweewieler nog maar eens uitgelaten, Phaido was deze morgen al aan zijn trekken gekomen. Tegen de wind in zwoegend was ik een eind voorbij Lille geraakt, daar had ik wat met mijn GPS gespeeld
    J en om van Lille uit bij mijn volgende doelwit in Gierle te komen had ik er voor gekozen om het fietspad langs de grote weg maar eens te nemen. Dat is meestal niet mijn favoriete route, ik hou meer van de kleine kronkelwegeltjes, maar nu had ik de wind pal langs achter en kon ik even flink doortrekken. Zo kwam het dat ik het monument dat op de onheilsplek voor Jempi is opgericht vandaag pas voor het eerst zag. Ik was er eigenlijk al voorbij toen ik vond dat ik beter even terug draaide om er enkele ogenblikken bij stil te staan. Dezelfde emoties als bij het vernemen van het ongeval voelde ik na al die jaren niet meer natuurlijk, maar toch was ik nog onder de indruk toen ik de gedenkplaten las en een beetje mijmerde over vergankelijkheid en roem en gelijkheid en zo… Een foto om Jempi te eren mag ook in mijn jaarboek 2015.


    18-11-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 november Wandelen langs de Nete
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido had deze morgen zijn ochtendwandeling al gedaan met het vrouwtje nog voor ikzelf helemaal wakker was, ook lang voor het tijdstip dat we dit samen plegen te doen moet ik er volledigheidshalve aan toe voegen. Eens uit bed heb ik sloten koffie, mijn krantje en uiteindelijk de geleidelijk moeilijker wordende sudokus nodig om alle hersencellen op een aanvaardbaar niveau te krijgen. Daar kon het vrouwtje deze keer niet op wachten want er was een afspraak met de kapster...  
    Ik heb deze namiddag mijn wandelachterstand dan maar goed gemaakt door met Phaido enkele groengebieden tussen Kasterlee en Retie te bezoeken. Drie verschillende locaties, samen goed voor, volgens de iphone-stappenteller, 12964 stappen. Natuurlijk was daar drie keer een geocache verborgen, maar deze keer was dat echt niet de hoofdzaak… je spendeert geen hele namiddag aan drie tradjes
    J
    Phaido de tijd gunnen om te snuffelen overal waar hij dat wilde doen, zelf de tijd nemen om rustig de fotos te maken die ik van uit een weloverwogen positie meende te zien en vooral rustig rondkijkend op mijn eigen tempo wandelend een frisse neus halen… dat was waar we tussen half twee en half zes mee bezig waren. Vooral deel drie van onze uitstap leverde veel fotomomenten op. Een wandeling langs de Nete in Kasterlee is altijd, en bijzonder in deze tijd van het jaar zeker wel de moeite. Dit soort tafereeltjes is daar meer de regel dan de uitzondering.


    17-11-2015 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs