Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 juli Koebeesten bekijken hond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben nog steeds blij verrast over de kwaliteit van de fotos die je met een iPhone kunt maken. Ik had een klein beetje last van de neveneffecten van overdaad  en deze morgen had ik mijn Canon niet meegenomen tijdens de ochtendwandeling, het leek me veel te vroeg voor enig hersengebruik. Na enkele honderden meters had ik daar al spijt van… Voor een keer hadden de koeien in de wei voorbij de bocht in de Smallebroeken heel veel aandacht voor ons, ik was meteen wakker. De iPhone is dan een welgekomen reddingsboei. Ik heb eerst geprobeerd wat dikke-neuzenfotos te maken van de diverse Bellas maar ik moest vaststellen dat ze meer interesse hadden in Phaido die rustig lag te wachten tot baasje klaar was dan in het baasje zelf. Ik heb dat dan maar in beeld genomen. Koebeesten bekijken hond, ook een leuk onderwerp.
    De exif-gegevens van de beelden die uit dat ding komen blijven me verrassen en met enig ongeloof wil ik ze hier nog eens meegeven: f 2,2 – 1/1709 – ISO 32 –brandpuntsafstand 4 mm… tja.  


    19-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 juli Old timer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als Jack binnen enkele weken terug naar Omaha vliegt dan zal hij zeker nog terug denken aan vandaag. Op Eddy na was het musicerende vriendenclubje van vroeger weer eens bij elkaar en we hebben er een bijzondere dag van gemaakt. Samenkomen, iets drinken, bijkletsen, naar de Brugwachter iets gaan eten en toen kwam de verrassing.
    We zouden in de Lommelse Sahara wat gaan wandelen en uiteraard hadden we daar een geocache zoektocht aan vast geplakt. Om daar te geraken had mijn geocachemaatje Jackie een van zijn old-timers uit de garage gehaald. Met deze Buick uit 1954 zijn we tot onder de ondertussen befaamde uitkijktoren gereden. Eigenlijk mag het niet, maar met een fotografenkaart van het CVB op zak ( strikt genomen heeft die geen enkele rechtsgeldigheid natuurlijk ) en klaar om ons doorheen eventuele controles te bluffen zijn we zonder noemenswaardige problemen tot daar geraakt en later ook weer terug tot op de officiële parking. Jack vond het prachtig, wij ook trouwens en tussen alle nostalgische Yankee fifties en sixties gevoelens door heb ik er gelukkig nog enkele keren aan gedacht dat ik best ook nog wat fotos hoorde te maken.


    18-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 juli Paarden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was een tijd dat je in elke wei koeien zag grazen en als je occasioneel al eens een paard te zien kreeg dan was dat een boerenknol die noest aan de arbeid was met kar, ploeg of eg. Waar je ook wandelt tegenwoordig zie je nauwelijks nog koeien, maar paarden des te meer, geen boeren-werkpaarden, maar blinkende luxe-paarden die rustig staan te grazen in afwachting dat ze eens de renbaan op mogen, met het baasje aan een jumping- of dressuurwedstrijd deelnemen of gewoon voor een rijtuig gespannen een ritje mogen maken.
    Helemaal leuk wordt het indien je hengst bent en er wel eens een knappe merrie tot bij je gebracht wordt of als je merrie bent dat er een stoere hengst op je staat te wachten, dan komen er veulens van en in het familieportret dat ik vandaag te pakken kreeg lopen er zo twee. De mamma’s zijn er ook bij en het vijfde wiel aan de wagen is waarschijnlijk een tante bij wie de hengst te kort schoot… ( snapt U hem?
    J )   


    17-07-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 juli Cristal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn goede vriend Jack uit Omaha Nebraska is tijdelijk in het land en hij logeert in Leuven. Voor we aanstaande zaterdag met de ganse oude vriendenkliek uitgebreid op stap gaan ben ik vandaag al eens op bezoek geweest. We hebben samen enkele geocachen gelogd – van hem heb ik destijds de verslaving gekregen – en daarna hebben we nog genoten van een natje en een droogje. Toen ik een Duvel bestelde vroeg hij na enig nadenken een Cristal, waarschijnlijk om te tonen dat hij uit vroegere tijden nog enig zicht had overgehouden op het Belgische bierlandschap. Ik ben zelf ook een Cristal-drinker trouwens, als het over gewone pils gaat tenminste, de meeste andere bieren zijn te zoet geworden door de jaren heen, Cristal heeft nog het beste die ouderwetse hoppige smaak bewaard.
    Maar dat terzijde gelaten, in Leuven – Inbev-City – en in een café met een reuzengrote vermelding van het huismerk op de muur was dat dus geen goed idee…
    J  


    16-07-2015 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 juli Turnhout - De Kanaalkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben deze avond met Phaido een avondwandeling gaan maken langs het kanaal in Turnhout. Natuurlijk had ik avondfotografieplannen en met voorbedachte rade had ik dus naast de camera ook het statief meegenomen.
    Aan de overkant van de kanaalkom en zo verder richting nieuwe fietsbrug is het rond half tien, tien uur erg rustig en dan is het fijn wandelen daar. Je wordt er niet meer opgejaagd door horden fietsterroristen en hooguit zie je er nog enkele avondvissers in de kant, maar dat zijn over het algemeen ook rustige mensen en vaak kan je er ook een praatje mee maken. Ik heb diverse keren het statief neer geplant en mijn tijd genomen om wat fotos te maken met een wat langere sluitertijd, kwestie van de sfeer wat beter te vangen. Bij deze opname van de jachthaven aan de overkant had ik bvb. als instelling gekozen voor 4 sec. – f20 en ISO 50. Waarom ik voor ISO 50 koos weet ik zelf niet eigenlijk, waarschijnlijk stond ie nog zo omdat ik eerder op de avond met meer licht ook al een en ander met een lange sluitertijd geprobeerd had en ik had geen ND-filter bij…
    J


    15-07-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juli Waterpret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vandaag niet aan fotograferen toegekomen en dus wilde ik voor een zeldzame keer gebruik maken van een gunst die ik mezelf bij het begin van deze blog heb toegestaan. In dat geval is de minimale vereiste dat de foto recent is en dat ik er in de loop van de dag iets mee gedaan heb…
    Ik ben me door een berg fotobewerkingsachterstand aan het worstelen en de serie van Hannelore die vorig weekend op de braderij in Aarschot graag wilde uittesten hoe het voelt als je in zo’n giga plastic bol over het water kunt rollebolen heb ik vandaag de revue laten passeren. Daar waren nog al wat plaatjes bij waarvan ik het jammer vond dat ze vorige zaterdag door de modeshow uit deze blog gehouden waren. Bij deze is dat ook weer goedgemaakt voor het jaaroverzicht en op die manier mag ik toch ook nog met enige goodwil er de datum van 14 juli op plakken.


    14-07-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juli Bruine Kikker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kikkers zijn erg fotogenieke beestjes. Ik ben er alleszins al diverse keren succesvol naar op jacht geweest, maar nog vaker onsuccesvol, ik moet het toegeven. Onlangs nog was ik weer eens naar het Hageven afgezakt omdat een goede foto-vriendin daar een prachtige reeks had geschoten. Helaas was het toen geen kikkerweer denk ik.
    Als Mozes niet naar de berg gaat, komt de berg wel naar Mozes zegt het spreekwoord…. Er zijn blijkbaar soorten die niet zo water- en temperatuurafhankelijk zijn als de Hageven-populatie. Vandaag kwam er een specimen in onze hof zitten wachten tot ie gefotografeerd werd. Het was een iets ander merk dan wat ik in de vijvers pleeg te zien. Deze was bruin en had geen zwemvliezen… ik heb het opgezocht en ik vermoed dat ik te maken had met een “bruine kikker – rana temporaria” ( hoe toepasselijk ). Ik heb Josee maar niet geroepen om hem te kussen, want wat heb je nu aan een prins om te fotograferen…
    J
    Na de fotosessie heb ik hem gewoon laten zitten en een half uur later, toen ik nog eens ging kijken was ie verdwenen, op zoek naar andere fotografen denk ik.


    13-07-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 juli Lief klein konijntje ( deel nr. zoveel )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Veel dichterbij had ie niet moeten komen want dan was ie binnen de minimale scherpstel-afstand van de 300 mm tele-lens gekomen. Dit is trouwens de ganse foto en geen uitsnede.
    Nu ons gazon – of wat daar voor moet doorgaan – zwaar te lijden heeft gehad onder de voorbije hittegolf zijn de lieve kleine konijntjes toe aan een andere bron van voedsel. De grote gele bloemen die telkenjare in de herfst opnieuw voor het raam van onze woonkamer bloeien beginnen rond deze tijd flink te groeien en daar gaat de konijnenaandacht dus nu naar toe. Dat er iemand aan de andere kant van het raam staat met een camera op nauwelijks anderhalve meter, daar trekken ze zich niets van aan. Ik moest leven met de spiegeling in het raam en met enige begroeing vóór het konijntje maar omdat die in de onscherpte vooraan zitten is het effect daarvan hooguit een lichte zweem en dat vond ik niet zo erg, waar het me om te doen was, dat zijn de oren waar de zon zo mooi doorheen schijnt en die kreeg ik goed in beeld.
    Waarom moet ik nu plots aan Playboy denken?


    12-07-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 juli Modeshow
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Braderij in Aarschot. Zus Lilly doet dan van uit haar bestuursfunctie binnen het Aarschotse handelaarsverbond meestal een beroep op een gedeelte van de familie, bij de ene om te fotograferen, bij anderen om flyers uit te delen en bij nog anderen om te défileren in de modeshow die bij die gelegenheid wordt georganiseerd door enkele kledingwinkels.
    Het jonge volkje heeft tegenwoordig al een even drukke agenda als de volwassenen maar Marie Leen en Hannelore konden zich vandaag toch vrij maken en samen met vriendinnetje Lisa bevolken ze hier als volleerde modellen de catwalk.    


    11-07-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 juli Springkasteel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De combinatie logerende kleinkinderen en vrijdag-vrijwilligers-wandeldag zorgde er voor dat de kids mee naar Lommel togen en er getuige van waren hoe wij met de rolstoelen op stap gingen. Hoewel ze vol vragen en vraagtekens zaten gedroegen ze zich voorbeeldig, het hoort gezegd. We hebben ze bij deze gelegenheid ook een en ander kunnen uitleggen omtrent dementie en ouder worden.
    De normale routines van zo een wandeldag werden ook verder gevolgd en dus gingen we samen met ons vaste kliekje nadien een hapje eten in de Brugwachter. Met zulk mooi weer eet je buiten natuurlijk. Laat toevallig neefje Kenny met vrouwtje en hun twee deugnietjes Lander en Juul daar ook zitten…
    Het springkasteel dat langs het terras geplaatst is om de jongsten bezig te houden kon op veel bijval rekenen zowel bij onze rakkers als bij die van Kenny en zo kwam het dat ik niet anders kon dan enkele keren hun kunstjes te fotograferen.
    Het was best nog moeilijk om de witbalans een beetje goed te krijgen met dat harde licht buiten en de erg gesatureerde kleuren binnen in het speeltuig. Gelukkig fotografeer ik altijd in Raw en dan kun je er in de nabewerking thuis nog alles aan doen…  


    10-07-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 juli Geitjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vakantietijd, dat wil zeggen dat we weer regelmatig enkele kleinkinderen op visite zullen krijgen. Omdat dochter Ilse en gezinnetje in gemeenschappelijk overleg beslist hebben eens uit te testen of het mogelijk is in deze tijden 14 dagen lang zonder auto te overleven reden wij vandaag maar zelf naar Wuustwezel om een eerste lichting op te halen. Als ik daar kom wil ik natuurlijk ook meteen de nodige fotos maken van het boeren gebeuren. Vandaag richtte ik mijn aandacht vooral op de geitjes. Ik vind die zeker fotogenieker dan schapen, ze hebben mooiere ogen, klimmen op balken en constructies, hebben hoorns en vooral ze zijn mooier wit. Dat laatste brengt fotografisch gezien dan weer enige problemen want het is niet zo gemakkelijk om voldoende definitie over te houden in al die erg lichte tinten. Ik koos voor een close up bij deze opname, zo zie je de ogen beter en is de structuur in de pels ook duidelijker. Van het oorspronkelijke 3 bij 2 formaat sneed ik links en rechts ook nog een stukje af zodat het meer een eerder ongebruikelijk 5 bij 4 wordt, zo vond ik de compositie net iets beter.

    09-07-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    08-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 juli Castle View
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na dat we deze morgen een prachtige wandeling hadden gedaan in de buurt van Canterbury, en een en ander genuttigd in The Red Lion in het pittoreske plaatsje Hernhill, kwamen we al vrij vroeg terug afgezakt naar Dover want we wilden onze ferry niet missen natuurlijk. Maar enkele typische must-see punten wilden we toch nog meepikken, ook al omdat daar steeds weer een geocache verborgen zat: de landingsplaats van Blériot na de eerste kanaalvlucht, het Visitors-centrum van de White Cliffs, Dover Castle… Het mooiste zicht er op heb je vanop deze locatie, niet toevallig Castle View genoemd. De schapen krijg je er gratis bij.  

    08-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 juli Dover
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo plotsklaps kwam het op. We moesten eens naar Engeland. Tussen Dover en Folkestone, de welbekende White Cliffs was er een wandeling die al lang lag te lonken, en de goesting werd steeds maar groter naarmate ik elke dag weer op de geocaching.com-site opnieuw constateerde dat er een 25-tal uitnodigende, van super commentaren beladen cachekes lagen te wachten. Deze morgen in alle vroegte vertrokken we dus. Vóór 9 uur plaatselijke tijd waren we al in Engeland en het werd een super dag. Een giga wandeling – 36000 stappen op de stappenteller – super vergezichten, een erg mooi geocache rondje, en tezelfdertijd ook wel enige ongerustheid i.v.m. de terugreis, want we hadden gehoord dat ze in Calais weer aan het staken gingen… een beetje spanning hoort er bij he. Deze foto zou een korte samenvatting kunnen zijn. De cliffs, Dover Harbour in de verte, de file vrachtwagens die tot ver op de snelweg alweer gegijzeld was door de stakers en een indruk van het landschap waarin wij ons de ganse dag bevonden.

    07-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 juli Tour de France
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wanneer een instituut met de faam en de uitstraling van de Tour de France in de buurt is en de gelegenheid zich aandient om er persoonlijk eens een kijkje te gaan nemen dan zou het me voor eeuwig en drie dagen spijten als ik dat niet zou gedaan hebben.
    Samen met schoonbroer Swa trok ik daarom deze middag naar Aarschot om er de doortocht mee te maken. We waren vroeg, erg vroeg en we konden dus echt ons plaatsje zorgvuldig uitkiezen. Aan de buitenzijde van een bocht zodat je de renners ziet aankomen, dat leek ons een geschikte plek, zon in de rug, zelf in de schaduw, want je staat daar nog enkele uren te wachten terwijl alle wegen in de omtrek al zijn afgesloten en de publiciteitscaravaan voorbij trekt. Naarmate het tijdstip naderde dat de renners zouden voorbij komen kwam er steeds meer volk en ik vreesde dat er langs de kant van de weg te veel hinder zou zijn van enthousiastelingen die op het ultieme moment voor me in zouden springen. Daarenboven had ik de beelden van een onzachte aanvaring van een fotograaf met een renner van enkele weken geleden nog vers in mijn geheugen. Ik had gelukkig een plan B. Een tiental meters naar achter was een helling met een sterk oplopend stuk bos en daar tegenaan als afscherming een brede muur. Daar ben ik opgekropen en van uit mijn hoog standpunt kon ik over de menigte heen fotograferen. Met de telelens zou ik probleemloos de renners wel dichterbij halen wist ik.  Uit de oogst plukte ik dit beeld van de vier koplopers die meer dan twee minuten voor het grote peloton voorbij kwamen. V.l.n.r. Nauleau, Elminger, Serge Pauwels en Bartha. Het “samendruk-effect” van de tele gecombineerd met de onscherpte van het publiek en randzaken voorin en achterin leggen de aandacht precies waar ie zijn moet: bij die vier dapperen.  

    06-07-2015 om 23:26 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 juli Waterpret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De hitte was vandaag al veel draaglijker en dus was er weer ruimte voor een iets grotere wandeling. Die deden we vandaag in de buurt van Westerlo. Toen we na het plukken van de nodige geocaches en de welverdiende verfrissing weer huiswaarts reden kregen we een telefoontje dat zoonlief zin had om wat te gaan varen en wat speeltjes uit te proberen op het Albertkanaal.
    Al vrij snel bleek dat de onweersdreiging en de daarmee gepaard gaande windstoten roet in het eten kwamen strooien maar in de vooravond werd het toch plots weer rustig. Een beter moment om nog even van de gemotoriseerde waterpret te genieten konden we ons niet wensen. De vrachtscheepvaart was nog niet op gang gekomen op het kanaal en de meeste  plezierbootjes waren al naar huis. We hadden het rijk voor ons alleen. We hebben flink gegast en de kids vonden de opblaasbare drijvende dingen achter de boot zeker even leuk als het waterskiën. Het was niet gemakkelijk maar vanuit het door de golven klotsende en botsende vaartuig kon ik Jefke toch enkele malen scherp in beeld krijgen

    05-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    04-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 juli Afkoeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het stond gisteren nog in de krant: het is en blijft verboden te zwemmen in de vele uitnodigende onbewaakte watertjes in onze regio. De erbij geplaatste foto was toevallig heel herkenbaar gemaakt aan onze favoriete afkoelplas, de Melle ofte de E3-vijver in Turnhout, ik had het er enkele dagen geleden nog over.
    Met de tropische temperaturen van de laatste dagen is de verleiding erg groot om ergens enige waterpret mee te pikken. In de officiële zwemlocaties zijn honden jammer genoeg meestal niet toegelaten. Ik weet al niet meer of ik het artikel over dat zwemverbod gelezen heb vóór of na dat we toch weer even die kant op trokken om Phaido alsnog zijn pleziertje te gunnen. Ik ben er ook helemaal niet van overtuigd dat zo’n verbod ook voor honden geldt trouwens. En niet zonder enige voorbedachtheid had ik toevallig ook mijn zwembroek aan… Als voorbeeldig baasje moest ik uiteraard even gaan uitproberen of het water niet te koud was voor onze schat. Zwemmen kun je dat ook niet noemen, eerder een beetje langs de kant plonsen, dus met wat goede wil valt dat ook buiten het verbod.
    Als ik dan te water ga neem ik de camera natuurlijk niet mee, die blijft op het droge in de veilige handen van Josee. Die weet de afdrukknop ook staan ondertussen.


    04-07-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 juli Schapen zoeken schaduw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het lijkt er op alsof de hittegolf de enige determinerende factor in ons dagelijks leven aan het worden is. Je ziet in het holst van de dag nog nauwelijks mensen op straat, alleen resistente individuen zoals wij, die even een ( net iets kortere ) wandeling met de hond gaan maken, wagen zich nog in de loodzware hitte.
    Dan kom je langs een weide gewandeld waar een kudde schapen hoort te grazen en dan zie je dat die beesten het allerlaatste stukje schaduw hebben opgezocht. Je leest in de winter wel eens reacties en commentaren omtrent dierenverwaarlozing, want die staan dan buiten met dergelijke koude temperaturen… sta me toe te denken dat die beesten daar echt wel op voorzien zijn dan, maar nu, in deze helse omstandigheden zou er moeten gezorgd worden voor stallen, schaduw en schuilplaatsen tegen de zon.
    Deze foto is gemaakt om 11 uur in de voormiddag ( weer met de iPhone trouwens ).  Ieder logisch denkend mens met wat inzicht in de stand van de zon weet dus dat het laatste beetje schaduw waar die schapen nu in liggen binnen enkele uren zal verdwenen zijn. Ik moet er niet aan denken dat die beesten het grootste deel van de namiddag zullen moeten rondlopen in volle zon en 35° met een zware wollen mantel om hun lijf…       


    03-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 juli Drinken voor de vogeltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Was me dat puffen vandaag zeg… tussen de ochtendwandeling met Phaido en de vergadering van de fotoclub deze avond ben ik eigenlijk niet meer de deur uit geweest, rolluiken naar beneden, gordijnen dicht en proberen zonder al te veel schade de hittegolf te overleven.
    Dat ik toch regelmatig even naar buiten keek past in mijn elke-dag-fotograferen filosofie en dan is het handig als je binnen shoot-afstand van de telelens enkele schalen met water hebt staan voor mogelijke dorstige vogels groot en klein, want ook voor hen is het warm natuurlijk. En of ze er op af gekomen zijn: eksters, kauwen, merels, tortels en vooral veel mussen. Door het raam uit de losse hand met 420 mm was het niet altijd makkelijk om bewegingsonscherpte te vermijden maar enkele keren kreeg ik toch iets op mijn geheugenkaartje dat de criteria die ik mezelf opleg kon doorstaan. Deze twee musjes doen zich tegoed aan een verfrissende dronk. Even later gingen ze zelfs badderen, maar toen had ik jammer genoeg weer de bibber…
    J    


    02-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 juli Processierupsen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is waarschijnlijk niet de mooiste of de meest speciale foto die er in het bestaan van deze blog al voorbij gekomen is, maar hij illustreert een probleem dat me zwaar op de lever ligt.
    We zijn vandaag gaan geocachen. Wie gaat er met dit weer geocachen hoor ik al opwerpen… Wij dus, wij zijn inderdaad een beetje goed zot. We hadden dit nu eenmaal gepland en we stappen niet graag af van onze plannen. In Het Kempenbroek in Bocholt, vlak tegen de Nederlandse grens lag er een mooie multi op ons te wachten. De commentaren en de waarderingen waren dermate positief dat wij met goede moed en met enkele liters extra drank op stap gingen ondanks de loodzware hitte.
    Wij werden niet beschaamd in onze verwachtingen, het was inderdaad de moeite waard. Wat ik wel even kwijt wil is dat Natuurpunt, de beheerders van dit mooi stukje natuurgebied het blijkbaar niet de moeite waard vinden, ofwel strijdig met hun filosofie, wie zal het zeggen, om iets te doen aan de alom tegenwoordige processierupsen hier. Bestrijden met chemicalien ed. is niet erg millieuvriendelijk daar zijn we het over eens, maar een brander er overheen zou alvast de tientallen dikke clusters krengen die gewoon tegen de stammen van de eiken zitten, vaak op ooghoogte of lager, vernietigen. Moet dit echt de bron van verspreiding over de ganse wijde omgeving worden?
    Ikzelf ben alleszins niet helemaal onbeschadigd thuis gekomen, dat wordt weer jeuken de volgende hete dagen en nachten gdvd…   


    01-07-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juni De Melle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de grootste hitte zijn we met Phaido in de vooravond wat afkoeling gaan zoeken aan de Melle, de E3-plas bij Turnhout. Zoals ik gisteren al vertelde was het ook deze keer de bedoeling de fotomogelijkheden van de smartphone uitgebreid te testen. Toch had ik ook de Canon meegenomen voor… je weet maar nooit.
    De map met kandidaten voor de presentatie op de smartphonefotografievergadering ( 10 lettergrepen
    J ) van aanstaande donderdag groeide ook vandaag weer flink aan. Toch is de tegenlicht-foto die hierbij te zien is gemaakt met de 6D. Van op dezelfde plek had ik ook al een ongeveer identieke foto gemaakt met de iPhone – altijd leuk als je vergelijkingsmateriaal hebt – en hoewel de verschillen miniem waren vond ik deze toch beter. De smartphone-versie heb ik trouwens ter plaatse meteen op Facebook gezet zonder enige bewerking of zo… Dat kan dan weer niet met de plaatjes die uit de Canon komen… euhhh… via wifi en de smartphone eigenlijk wel meen ik, maar dat kan ik dan weer ( nog ) niet…  


    30-06-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs