Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    13-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 mei Nachtfotografie Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden vanavond met enkele leden van onze fotoclub afgesproken onze vaardigheden in nachtfotografie een beetje te gaan uittesten en bijscherpen in ’t stad. ’t Stad, dat is Antwerpen voor alle duidelijkheid, voor de Sinjoren het centrum van de beschaafde wereld en omringende planeten.
    We hadden er voor gekozen met de trein te gaan en moesten daarom zeker iets voor half twaalf terug in het station zijn. De laatste trein terug naar huis wil je niet missen he. Toen we aankwamen was het nog veel te licht om al over nachtfotografie te kunnen spreken, maar niet geklaagd, het station, de Keyzerlei, Meir en omgeving zijn altijd wel interessant genoeg om al een en ander te fotograferen. Via de Groenplaats en de Scheldekaai belandden we dan op de grote markt waar we vonden dat we al wel een verfrissing verdiend hadden. Den Engel is dan the place to be natuurlijk. Toen we daar buiten kwamen stonden we midden in het blauwe uurtje met de kathedraal, Brabo en de kroegen aan de overzijde voor onze neus… Dan neem je even de tijd om de camera op statief te zetten en enkele shots te schieten. Het resultaat zie je hier bijgevoegd. Het Mas wilden we daarna ook nog meepikken en dan werd het nog kiele kiele om tijdig terug in het station te zijn. Net vijf minuten te vroeg… oef!!!


    13-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 mei Lentebloemekes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Druk, druk, druk… Ik ben naarstig de fotos van de diamanten bruiloft van vorige zaterdag aan het selecteren, fatsoeneren en croppen, die wil ik binnen een aanvaardbare termijn aan het feestend paar aanbieden in een mooi album namelijk. Tussendoor wilde ik van zijn hartoperatie herstellende vriend Jef toch ook even gaan bezoeken en daarenboven had Josee gedreigd met echtscheiding, streng dieet, alcoholvrije maanden en alle straffen der hel als ik nu eindelijk het gras niet zou afrijden, tja … en dan is er natuurlijk ook nog de dagelijkse wandeling, daar wil Phaido onder geen beding aan verzaken.
    Er is zoveel lentepracht te fotograferen voor de natuur liefhebbende wandelaar tegenwoordig dat ik iedere dag wel met een vol geheugenkaartje zou kunnen thuiskomen. Vandaag had ik het gemunt op de ons overal verblijdende bloemenweelde en zoals meestal was het weer moeilijk kiezen. Deze keer heb ik het anders opgelost evenwel… Na een rigoureuze selectie heb ik de uiteindelijke keuze niet gemaakt, van de overblijvende kandidaten heb ik een collage gemaakt onder de noemer “Lentebloemekes” .


    12-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 mei Geocaching
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik hoef geen doorslaande argumenten aan te halen om er eender wie van te overtuigen dat ik met zulk mooi weer niet binnen blijf neem ik aan. We hadden het gisteren al zien aankomen en een afspraak met enkele geocache-vrienden om er vandaag een uitgebreide fietszoektocht van te maken was snel geprikt. In de buurt van Voortkapel zijn we een en ander gaan “opkuisen”.  Er waren best enkele moeilijke gevallen bij ( we liepen zelfs tegen een vijf sterren aan, voor de niet-ingewijden, dat is het maximum in Geocache-land ) en het is maar goed dat mijn gelegenheids-team-makkers nog een karrevracht meer ervaring hadden dan ikzelf want anders zou de tocht zeker niet zo succesvol geweest zijn. Bij deze vier-sterren cache qua moeilijkheid, de Kapel 12, hadden we met z’n vieren heeeeeeel lang gezocht toen Carla eindelijk de verlossende “Ik heb ‘m” liet horen. Een foto om haar gloriemoment in de bloemetjes te zetten hoort er bij als illustratie van een fijne dag vond ik.
    Ik hoop dat in het formaat dat deze site toelaat de tekst op het bord tegen de haag in de achtergrond nog voldoende leesbaar is. Stel dat dit niet het geval is, dan staat er: “ Zet je even, geniet van het leven “ en dat is precies wat wij gedaan hebben. We hebben hier onze bokes opgegeten. Tablet, fototas, smartphones en GPS-sen zijn ondertussen nooit ver weg als onmisbare hulpstukken van onze gemeenschappelijke hobby.       


    11-05-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 mei Geitenmelken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Open-deur dag in het PITO ( Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs ) in Stabroek vandaag. Nicolas loopt daar school in de afdeling landbouw en uiteraard wilden wij wel eens gaan zien hoe het er daar allemaal aan toe gaat. We hebben met veel interesse kunnen meemaken hoe zowel de theoretische als de praktische kant van de opleidingen aan de bezoekers werd getoond. In het bijzonder die praktische kant werd vaak erg aanschouwelijk gedemonstreerd.
    Zo hadden ze aan Nicolas gevraagd enkele geiten mee te brengen. Jonge geitjes werken natuurlijk altijd vertederend bij kinderen en met de volwassen dieren zou hij demonstreren hoe die gemolken worden, een workshop geitenmelken zeg maar. Toeschouwers mochten het dan ook eens proberen en Josee was een van de eerste kandidaten….
    Het vrouwtje is nu de trotse bezitster van een diploma waarin vermeld is dat zij de test tot een goed einde heeft gebracht en dat het geitenmelken voor haar geen geheimen meer heeft.         


    10-05-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 mei Het diamanten paar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zilveren bruiloft, vijfentwintig jaar, in onze kennissenkring gebeurt het wel meer dat we dat soort feesten mogen meevieren… Gouden bruiloft, vijftig jaar, de spoeling wordt al wat dunner maar er zijn echtparen die het zolang uithouden met elkaar. Ook een goede gezondheid wordt dan een factor die steeds maar meer gaat doorwegen. De volgende mijlpaal is zestig jaar, diamanten bruiloft… dat mochten wij vandaag meemaken. Tante Wies en nonkel Louis vierden een jubileum dat door het overgrote merendeel van de echtparen tegenwoordig niet gehaald wordt. Een heel bijzonder feestje werd het dan ook en ik voelde mij enorm vereerd omdat ze mij gevraagd hadden om voor de nodige fotos, anex album, te zorgen.
    Misschien is dit technisch gezien niet eens de sterkste foto die ik vandaag maakte, maar als hoofdpersonages van deze bijzondere dag kon ik niet anders dan aan het feestpaar de eer
    te gunnen te figureren als onderwerp voor de foto van de dag. Ik had gesuggereerd de kroontjes op het hoofd te zetten en toen die heel even overeind bleven was ik gelukkig alert genoeg om op het goede moment af te drukken.     


    09-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 mei Vrijdag Wandeldag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De winter hebben we alweer een tijdje achter ons en de buitentemperaturen bereiken regelmatig waarden die het mogelijk maken om zonder al te groot gevaar op een fikse verkoudheid of, erger nog een longontsteking, de wandelpaden op te zoeken.
    Zelf zijn we wel tegen een beetje kou bestand natuurlijk maar dit is een vaststelling die in de allereerste plaats opgaat voor de bewoners van zorgtehuis Hoevezavel…. Het wandelseizoen is ook voor hen op gang gekomen. Vrijdag is het daar nog steeds wandeldag en wij zijn nog steeds elke week paraat om als vrijwilligers de rolstoelen te duwen. Phaido is er ook elke keer bij en het is hartverwarmend te zien hoe de bewoners genieten van zijn aanwezigheid. Uiteraard denken wij er aan dat de dorstigen moeten gelaafd worden. Dat geldt niet alleen voor het baasje maar zeker ook voor de woefkes. Het vrouwtje heeft het nodige altijd in de rugzak en terwijl Quinten, de rusthuishond zijn beurt afwacht mag Phaido eerst even bijtanken.       


    08-05-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 mei Brem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om de zoveel tijd krijg ik weer eens een opstoot van macro-kriebels. Het feit dat ik de tussenringen van Alex nog altijd thuis had om eens te proberen heeft er zeker wel voor gezorgd dat ik ook vandaag weer achter de kleine dingetjes ben aan gegaan. Alledaagse dingen, of details er van, anders in beeld brengen is ook een van de mogelijkheden van dat soort fotografie natuurlijk. In plaats van een brembos - toch wel typisch voor onze streken en voor dit seizoen - in zijn geheel te fotograferen heb ik vandaag er eens één enkel bloemeke uit gepikt. Ik weet ondertussen wel hoe ik het gevecht met de beperkte scherptediepte moet winnen en ook met de meestal moeilijke gele kleur had ik deze keer geen probleem. Het is zoals gezegd maar een detail, een niemendalletje, maar ik vind het mooi, en wat eigenlijk de essentie is: zo kijken de meeste mensen nooit naar een brembloemeke…   


    07-05-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 mei Four Roses
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pol in een romantische bui? Mwah… gesteld dat ik het altijd wel een beetje ben is dat toch niet de rechtstreekse aanleiding voor deze foto. Alles wat mooi en/of interessant is mag/moet gefotografeerd worden toch? En geef toe, rozen zijn mooie bloemen…
    Deze rozen had het vrouwtje vorige zaterdag meegebracht van de Delhaize om de tafel te versieren tijdens mijn uitgesteld verjaardagsfeestje. Vandaag zagen ze er nog altijd even fris uit en pas toen ik er fotoplannen mee had dacht ik aan deze Engelstalige titel… Amerikaanse titel eigenlijk…  Ik lust wel eens een goede whiskey namelijk, dan denk ik niet zo zeer aan de Schotse of Ierse blends, die zal ik ook nooit versmaden natuurlijk, maar ik val toch eerder voor het Amerikaanse spul, Bourbon of spelkundig gezien met de extra “e” … whiskEy dus. Er zijn een aantal merknamen waar ik niet vies van ben en laat er daar nu  een bij zijn waar vier rozen op het etiket staan. Lawrenceburg, Kentucky, daar komt ie vandaan… tja, de link was snel gelegd…
    J
    Dan schik je vier rozen zo dat ze van bovenaf gezien in een foto passen, niet meteen de simpelste opgave want ik wilde ook de schaduwen er op en de vensterbank is niet zo breed...

    PS. Voor de geheelonthouders en drank-analfabeten: Schotse en Ierse whisky is zonder “e”, Bourbon of Canadese en Amerikaanse mét…   

         


    06-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 mei Lief klein konijntje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij hebben een konijn… of beter gezegd, sedert twee weken komt er een konijntje grazen bij huize Pol en Josee. De eerste keer dat we hem zagen was op het gras voor het huis langs de drukke Kasterleesteenweg, toen was ie nog piepklein en we konden alleen maar gokken of ie binnen de kortste keren avondmaal van een of andere grote vogel, een kat of een ander beest dan wel slachtoffer van een voorbijrazende auto zou worden. Ondertussen heeft ie ook het iets grotere en groene grasveld aan de achterkant van het huis ontdekt, huppelt ie daar ongeveer de ganse dag rond, is ie al flink gegroeid en beschouwen we hem zowat als ons huisdier. Josee gooit zelfs al korstjes brood en ik weet het niet zeker of hij ze zelf op eet, maar weg zijn ze wel elke keer… Hij wordt ook steeds meer en meer vrijmoedig want onbeschroomd blijft ie de laatste dagen gewoon zitten als we buiten komen. Zelfs Phaido heeft hem ondertussen aanvaard, de eerste keer hebben we hem wel moeten vertellen dat ie er – foei !!! – niet achteraan mocht gaan, maar nu negeert ie hem. Phaido zou sowieso geen vlieg kwaad doen. Op zulk lief klein konijntje schieten doe ik voorlopig alleen met mijn fototoestel… J           


    05-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 mei Lammetjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben vandaag Hannelore en Pieter terug naar het eigen nestje gebracht in Wuustwezel. Het was alweer een tijdje geleden dat we met de camera op de boerderij hadden rondgelopen en zeker in dit seizoen dreig je dan veel te missen want er is nog al wat jong leven nu. We hebben de schade ruimschoots ingehaald moet ik zeggen.
    Onder andere een dik dozijn jonge lammetjes huppelen er rond ondertussen en voor drie daarvan was het een bijzondere dag want ze kwamen voor het eerst buiten. Nog een kleine bijkomstigheid is dat het drie verstotelingetjes zijn, hun respectievelijke moeders weigeren ze te zogen. Nicolas wil ze daarom met de papfles voeden tot ze groot genoeg zijn om op eigen kracht te grazen. Dat is hem wel toevertrouwd trouwens.
    Ja natuurlijk wil je daar bij zijn in de weide en ik ben met een hele reeks lammetjes-fotos thuis gekomen. Phaido begreep evenwel niet zo goed dat het baasje wél en hij niet over de afsluiting mocht. Braaf bleef ie wachten aan de andere kant. Maar toen gingen de lammetjes zelf kennis maken met die vreemde vierpoter. Ze hebben elkaar uitgebreid besnuffeld doorheen de mazen en natuurlijk heb ik dan de vinger op de afdrukknop.        


    04-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 mei Warme chocomel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De twee jongsten van dochterlief zijn weer even op bezoek. Morgen is er blijkbaar een of ander evenement in de school waar ze normaal gezien op maandag naar toe moeten en er is daarom geen les. Papa en mama moeten werken, de twee oudsten gaan naar een andere school en die zijn ook niet thuis, dus moeten de grootouders voor opvang zorgen. Wat zou de wereld zijn zonder grootouders… Niet dat we het erg vinden trouwens J
    Op zondagavond hebben we evenwel ook een traditie in ere te houden die zegt dat we dan samen met enkele goede vrienden in een van de plaatselijke horecazaken afspreken om wat bij te kletsen en om iets te consumeren. We hebben de kids dan maar meegenomen, de taverne aan camping “De Korte Hei” is behoorlijk kindvriendelijk en er is een speeltuin, een zandstrand langs de grote vijver en moet het gezegd dat ze zich daar toch nog behoorlijk vermaakt hebben, even toch, want we wilden zeker niet te lang blijven. Na het stoeien en voor we weer naar huis reden ging een warme chocomel er nog wel in. Ik heb stiekem het fototoestel even boven gehaald, omdat ik niet wilde flitsen moest de Iso-waarde flink omhoog maar dat kan de 6D best aan. Dan nog bleef de sluitertijd behoorlijk lang en dat zie je ook aan de lichte bewegings-onscherpte bij Pieter maar dat vond ik niet echt storend. Ik heb de foto uiteraard eerst in kleur door de nabewerking gehaald, maar in zwart wit vond ik ‘m toch sterker.      


    03-05-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 mei Verjaardagsfeestje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een dubbelfoto vandaag… en rijkelijk laat eigenlijk... daar is een goede reden voor natuurlijk.
    Mijn traditioneel verjaardagsfeestje/etentje met de goede vrienden moest deze keer een week later, we waren op 25 april immers met de fotoclub aan de Moezel. Het uitstel betekende in dit geval zeker niet dat het minder leuk of gezellig werd, integendeel. Boezemvriend Jef was er weliswaar niet bij, maar dat zou vorige week ook al zo geweest zijn want hij ligt in het ziekenhuis te herstellen van een hartprobleem. We hebben aan hem gedacht vanavond en we hebben meermaals op hem getoost en we hebben hem ook aan de lijn gehad, we halen samen de schade wel ooit in Jef…
    Een aantal op bourgondische wijze feestvierende en van de goede dingen des levens genietende mensen in beeld brengen was een mogelijkheid geweest om een foto van de dag te schieten, maar dan had ik zelf even afstand moeten nemen van het gebeuren om achter de camera te kruipen. Dat vond ik niet meteen gepast dus werd het deze keer een dubbelfoto, namelijk hoe de feesttafel in huize Pol en Josee er uitzag rond zes uur ‘s avonds vóór de culinaire uitspattingen en daar onder het slagveld na de strijd, toen de gasten allemaal naar huis waren, rond twee uur in de ochtend.     


    02-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 mei Macro
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Macroplannen had ik al een tijdje. Op deze eerste mei was ik van plan meiklokjes te fotograferen, dat leek me zeer toepasselijk voor deze lentemaand-bij-uitstek. Toen ervaren mede-fotoclublid en vriend Alex me voorstelde zijn set extension tubes eens uit te testen voor het macro-werk ging ik daar maar al te graag op in. Ik heb eerst thuis binnen wat zitten experimenteren met die dingen en toen ik proefondervindelijk had uitgevlooid hoe dat zat met scherptediepte, diafragma en eventueel lichtverlies ben ik er mee het gras in gedoken.
    De meiklokjes hadden evenwel afgesproken hun bloei nog even uit te stellen en met groene exemplaren wilde ik nu ook niet op de proppen komen. Daarom ben ik naar kleine alternatieven op zoek gegaan en het is verrassend hoeveel verborgen schoonheid onopgemerkt in de macrowereld, zo vlak voor onze ogen, nooit gezien wordt… tot je er een geschikte lens voor op je toestel zet natuurlijk. Ik ken de naam niet van het spul, maar het (on)kruid met vele kleine bordeaux-rood-bruine bolletjes dat wel eens in graslanden voorkomt trok mijn aandacht. Die bolletjes, 1 à 2 mm groot, zijn warempel mooie bloemetjes en in beeld genomen door de Tamron 90 mm met een 36 mm plus een 12 mm ring er op ziet dat zo uit. Het lijkt wel een volwassen rozentuin. De erg kleine scherptediepte moet je er bij nemen als macro-fotograaf, maar dat is precies een van de charmes van dit soort werk vind ik… 


    01-05-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 april
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb het er moeilijk mee, de alomtegenwoordigheid van smartphones en tablets in de samenleving lijkt onstopbaar. De vanzelfsprekendheid waarmee hele generaties de virtuele wereld van de zogenoemde sociale media invluchten terwijl de echte wereld naast hen gewoon verder gaat is een beetje triest eigenlijk, en tegelijk behoorlijk tegen de borst stotend. Krijg je bezoek, zitten ze de helft van de tijd met dat ding voor hun neus, probeer je in een kroeg een gesprek te beginnen… geen gehoor, sta je in de file in de friet- zaak, is je voorganger driftig aan het e-mailen terwijl hij eigenlijk moet bestellen, maar voorsteken mag ook niet, zit je in het theater en is fotograferen met flits verboden, dan schitteren er tientallen kleurige schermpjes voor je, wil je bij een evenement iets fotograferen dan staan er plotsklaps hele hordes smartphone-fotografen voor je lens op het spannendste moment, ben je in een vergadering, heeft de helft van de deelnemers dat ding op tafel liggen en dan komt er weer een facebook-bericht binnen van een "vriend" die ze in het echt nog nooit hebben gezien… zucht, diepe zucht… Ik geloof er stellig in dat de volgende generatie kinderen met de smartphone wordt verwekt.  
    Laat nu toevallig communicatie een van de themas van de fotoclub zijn deze trimester… Uit frustratie of is het tegendraadse ballorigheid heb ik geprobeerd aan onze eettafel de smartphone-generatie te parodiëren met twee ondertussen antieke twintigste-eeuwse telefoons. Een ouderwets sepia-tintje was precies wat er bij hoorde vond ik. Deze plaat heb ik “ Geef me het zout eens aan “ genoemd.       


    30-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 april Pluizenbol met bezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een cliché van hier tot in Tokyo. Er zal wel geen enkele hobby-fotograaf zijn die nog nooit een pluizenbol gefotografeerd heeft. Maar een pluizenbol met bezoek decimeert het aantal collegas meteen natuurlijk.
    Het was ook helemaal niet mijn bedoeling dit insect vast te leggen toen ik deze morgen door een weide kroop in de Smallebroeken. Ik vond het paardenbloementapijt interessant genoeg om er een beetje mee te spelen en eventueel er enkele mooie achtergronden aan over te houden. Ik had ook de macro-lens er niet opstaan, maar toen dat vliegbeest op de pluizenbol neerstreek bleek de 24-105 ook voldoende macro-capaciteiten te hebben om er deze opname uit te puren…         


    29-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 april Lente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toevallig zat het weer tijdens het weekend even in een dipje en zowel gisteren als vandaag was het iets frisser dan we zouden wensen, maar de zon kwam er toch regelmatig door. Mede door de mooie dagen waar we eerder deze maand al van mochten genieten is de natuur nu helemaal op kruissnelheid gekomen en de lente laat zich in alle uitbundigheid van zijn mooiste kant zien. Tijdens de wandeling deze morgen besloot ik dan ook daar extra aandacht aan te besteden en de sfeer proberen te vatten. Weiden met paardenbloemen en pluisjes, links en rechts enkele blauwe druifjes en andere wilde bloempjes, jonge brandnetels in de berm – dat doet er me aan denken dat we deze week eens moeten gaan plukken om soep te maken -, brem, Japanse kerselaars in bloei, mooie wolkenluchten, jong groen… de onderwerpen kwamen in een hoog tempo voorbij. Op een bepaald moment zag ik er een aantal samen in één beeld: kerselaar, jong groen, blauwe lucht, wolken en ook de vlakverdeling vond ik best geschikt… klik, foto van de dag: lente !!!         


    28-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 april Conversatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido die koeis verstaat attendeerde me op deze conversatie tussen twee jeugdige koebeesten…
    - “ Moet je eens kijken wat daar ligt…”
    - “ Da’s een fototoestel slimmeke…”
    - “ Nee, daar achter bedoel ik…”
    - “ Oei, ik denk dat die meneer ziek geworden is…”
    - “ Zouden we de 112 niet moeten bellen?”
    - “ Bah nee, trouwens ik heb mijn GSM niet bij… “
    - “ Hee wacht, hij beweegt… enneuhhh… hij staat weer recht…  “
    - “ Tja, dat gaat toch niet zo gemakkelijk precies… “
    - “ Die is precies ook niet meer van de jongste he…”
    - “ Nee, en van de magerste is ie ook nie… “
    De rest van het gesprek heeft Phaido niet willen vertalen…        


    27-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april De Reichsburg in Cochem.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was het een dag die qua planning vrijwel helemaal strikt geregisseerd was, vandaag daarentegen was da laatste dag van ons clubweekend er eerder een van ieder-doet-wat-ie-wil… De enige afspraak was dat we elkaar nog eens zouden zien rond half twaalf aan de kerk in Pünderich.
    Wij kozen er voor eerst met Phaido een fikse wandeling te maken in de bossen tussen Wittlich en Zeltingen Rachtig. Nadat we behoorlijk bezweet nog genoten hadden van de authentieke dorpsbeelden van Pünderich en de gemeenschappelijke drink – ze hadden er warempel Duvel – wilden wij nog verder naar Cochem.
    Als je over de Moezel praat dan is een van de ikonische onderwerpen altijd weer de Reichsburg in Cochem. Ik heb er ook al menige foto van gemaakt, maar meestal zie je beelden  die van onderaf genomen laten zien hoe hij majestatisch boven de Moezel prijkt. Deze keer kozen we er voor om ‘m van af een hoog panoramapunt in beeld te brengen…       


    26-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april Moezel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na dat we gisteren de voorstelling van Balance hadden gezien vertrokken we deze morgen, een dag later dan de overige leden in alle vroegte naar de Moezel om toch nog twee dagen van de clubuitstap van de fotoclub mee te pikken. Daarenboven vier ik al zeventig jaar lang mijn verjaardag op deze 25-ste april en dat was deze keer niet anders... tram 7 dus… zucht.
    Het werd een natte gemeenschappelijke wandeling, weinig wandelpret en wandelfotos dus, een boottocht van Zeltingen naar Bernkastel met aansluitend een klim naar de ruine boven het stadje leverde dan weer wel enkele leuke beelden op. De avond met de viering van het “Geburtstagskind” door medeclubleden en andere hotelgasten zal zonder twijfel ook wel menigmaal gefotografeerd zijn maar daar herinner ik me alleszins weinig meer van.
    Na het feest had ik eigenlijk meer zin in slapen dan in nog een tekstje te brouwen... de foto die ik vandaag koos, een zicht op de voorbij glijdende wijnstokken van op de boot, kon ik nog wel uploaden. Iets zinvols er over vertellen was veel moeilijker. Het beeld van de dag gaat over wijn, veel wijn, en dat moet allemaal opgedronken worden... hoera... !!!
    Qua tekst hebben sommige vroege bezoekers waarschijnlijk een net iets andere versie gezien dan wat er vanaf nu te lezen staat. Noem het maar zelfcensuur of gekuist, gerepareerd of beperken van de schade…
    J  


    25-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 april Voorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na al die maanden repeteren was het dan zo ver… de première van de voorstelling, de eerste van vier shows. Gewoonlijk gaat er dan van alles verkeerd, maar dat was vandaag zeker niet het geval. Hoewel ik zowat de ganse show door het kijkvenstertje van mijn fototoestel gezien heb, kon ik er toch van genieten. We kregen een fris, vernieuwend, gedurfd, ik zou zelfs durven zeggen een tikkeltje experimenteel stektakel voorgeschoteld. Het resultaat van mijn fotografische arbeid evenwel, dat moet ik nog eens rustig bekijken, selecteren en bewerken. Ik vermoed dat ik wel de nodige missers zal vinden tussen mijn oogst, meer dan me lief is vrees ik. Makkelijk was het alleszins niet, de combinatie van weinig licht, steeds weer veranderend licht en snelle dansbewegingen vroeg om een korte sluitertijd en een niet al te groot diafragma, want je wil toch voldoende scherptediepte. Hou dan je ISO-waarde maar eens binnen aanvaardbare grenzen, het alternatief is immers een te lange sluitertijd… pfff… Ik heb vaker boven ISO 3200 gezeten dan er onder, dat belooft voor de nabewerking en de ruisreductie. Om er snel eentje uit te pikken voor deze blog - het was al laat - heb ik maar op veilig gespeeld. Met deze redelijk statische schimmen opname kon er weinig verkeerd gaan en ik vond ‘m nog best mooi ook.          


    24-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs