Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    04-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 mei Lammetjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben vandaag Hannelore en Pieter terug naar het eigen nestje gebracht in Wuustwezel. Het was alweer een tijdje geleden dat we met de camera op de boerderij hadden rondgelopen en zeker in dit seizoen dreig je dan veel te missen want er is nog al wat jong leven nu. We hebben de schade ruimschoots ingehaald moet ik zeggen.
    Onder andere een dik dozijn jonge lammetjes huppelen er rond ondertussen en voor drie daarvan was het een bijzondere dag want ze kwamen voor het eerst buiten. Nog een kleine bijkomstigheid is dat het drie verstotelingetjes zijn, hun respectievelijke moeders weigeren ze te zogen. Nicolas wil ze daarom met de papfles voeden tot ze groot genoeg zijn om op eigen kracht te grazen. Dat is hem wel toevertrouwd trouwens.
    Ja natuurlijk wil je daar bij zijn in de weide en ik ben met een hele reeks lammetjes-fotos thuis gekomen. Phaido begreep evenwel niet zo goed dat het baasje wél en hij niet over de afsluiting mocht. Braaf bleef ie wachten aan de andere kant. Maar toen gingen de lammetjes zelf kennis maken met die vreemde vierpoter. Ze hebben elkaar uitgebreid besnuffeld doorheen de mazen en natuurlijk heb ik dan de vinger op de afdrukknop.        


    04-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 mei Warme chocomel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De twee jongsten van dochterlief zijn weer even op bezoek. Morgen is er blijkbaar een of ander evenement in de school waar ze normaal gezien op maandag naar toe moeten en er is daarom geen les. Papa en mama moeten werken, de twee oudsten gaan naar een andere school en die zijn ook niet thuis, dus moeten de grootouders voor opvang zorgen. Wat zou de wereld zijn zonder grootouders… Niet dat we het erg vinden trouwens J
    Op zondagavond hebben we evenwel ook een traditie in ere te houden die zegt dat we dan samen met enkele goede vrienden in een van de plaatselijke horecazaken afspreken om wat bij te kletsen en om iets te consumeren. We hebben de kids dan maar meegenomen, de taverne aan camping “De Korte Hei” is behoorlijk kindvriendelijk en er is een speeltuin, een zandstrand langs de grote vijver en moet het gezegd dat ze zich daar toch nog behoorlijk vermaakt hebben, even toch, want we wilden zeker niet te lang blijven. Na het stoeien en voor we weer naar huis reden ging een warme chocomel er nog wel in. Ik heb stiekem het fototoestel even boven gehaald, omdat ik niet wilde flitsen moest de Iso-waarde flink omhoog maar dat kan de 6D best aan. Dan nog bleef de sluitertijd behoorlijk lang en dat zie je ook aan de lichte bewegings-onscherpte bij Pieter maar dat vond ik niet echt storend. Ik heb de foto uiteraard eerst in kleur door de nabewerking gehaald, maar in zwart wit vond ik ‘m toch sterker.      


    03-05-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 mei Verjaardagsfeestje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een dubbelfoto vandaag… en rijkelijk laat eigenlijk... daar is een goede reden voor natuurlijk.
    Mijn traditioneel verjaardagsfeestje/etentje met de goede vrienden moest deze keer een week later, we waren op 25 april immers met de fotoclub aan de Moezel. Het uitstel betekende in dit geval zeker niet dat het minder leuk of gezellig werd, integendeel. Boezemvriend Jef was er weliswaar niet bij, maar dat zou vorige week ook al zo geweest zijn want hij ligt in het ziekenhuis te herstellen van een hartprobleem. We hebben aan hem gedacht vanavond en we hebben meermaals op hem getoost en we hebben hem ook aan de lijn gehad, we halen samen de schade wel ooit in Jef…
    Een aantal op bourgondische wijze feestvierende en van de goede dingen des levens genietende mensen in beeld brengen was een mogelijkheid geweest om een foto van de dag te schieten, maar dan had ik zelf even afstand moeten nemen van het gebeuren om achter de camera te kruipen. Dat vond ik niet meteen gepast dus werd het deze keer een dubbelfoto, namelijk hoe de feesttafel in huize Pol en Josee er uitzag rond zes uur ‘s avonds vóór de culinaire uitspattingen en daar onder het slagveld na de strijd, toen de gasten allemaal naar huis waren, rond twee uur in de ochtend.     


    02-05-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 mei Macro
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Macroplannen had ik al een tijdje. Op deze eerste mei was ik van plan meiklokjes te fotograferen, dat leek me zeer toepasselijk voor deze lentemaand-bij-uitstek. Toen ervaren mede-fotoclublid en vriend Alex me voorstelde zijn set extension tubes eens uit te testen voor het macro-werk ging ik daar maar al te graag op in. Ik heb eerst thuis binnen wat zitten experimenteren met die dingen en toen ik proefondervindelijk had uitgevlooid hoe dat zat met scherptediepte, diafragma en eventueel lichtverlies ben ik er mee het gras in gedoken.
    De meiklokjes hadden evenwel afgesproken hun bloei nog even uit te stellen en met groene exemplaren wilde ik nu ook niet op de proppen komen. Daarom ben ik naar kleine alternatieven op zoek gegaan en het is verrassend hoeveel verborgen schoonheid onopgemerkt in de macrowereld, zo vlak voor onze ogen, nooit gezien wordt… tot je er een geschikte lens voor op je toestel zet natuurlijk. Ik ken de naam niet van het spul, maar het (on)kruid met vele kleine bordeaux-rood-bruine bolletjes dat wel eens in graslanden voorkomt trok mijn aandacht. Die bolletjes, 1 à 2 mm groot, zijn warempel mooie bloemetjes en in beeld genomen door de Tamron 90 mm met een 36 mm plus een 12 mm ring er op ziet dat zo uit. Het lijkt wel een volwassen rozentuin. De erg kleine scherptediepte moet je er bij nemen als macro-fotograaf, maar dat is precies een van de charmes van dit soort werk vind ik… 


    01-05-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 april
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb het er moeilijk mee, de alomtegenwoordigheid van smartphones en tablets in de samenleving lijkt onstopbaar. De vanzelfsprekendheid waarmee hele generaties de virtuele wereld van de zogenoemde sociale media invluchten terwijl de echte wereld naast hen gewoon verder gaat is een beetje triest eigenlijk, en tegelijk behoorlijk tegen de borst stotend. Krijg je bezoek, zitten ze de helft van de tijd met dat ding voor hun neus, probeer je in een kroeg een gesprek te beginnen… geen gehoor, sta je in de file in de friet- zaak, is je voorganger driftig aan het e-mailen terwijl hij eigenlijk moet bestellen, maar voorsteken mag ook niet, zit je in het theater en is fotograferen met flits verboden, dan schitteren er tientallen kleurige schermpjes voor je, wil je bij een evenement iets fotograferen dan staan er plotsklaps hele hordes smartphone-fotografen voor je lens op het spannendste moment, ben je in een vergadering, heeft de helft van de deelnemers dat ding op tafel liggen en dan komt er weer een facebook-bericht binnen van een "vriend" die ze in het echt nog nooit hebben gezien… zucht, diepe zucht… Ik geloof er stellig in dat de volgende generatie kinderen met de smartphone wordt verwekt.  
    Laat nu toevallig communicatie een van de themas van de fotoclub zijn deze trimester… Uit frustratie of is het tegendraadse ballorigheid heb ik geprobeerd aan onze eettafel de smartphone-generatie te parodiëren met twee ondertussen antieke twintigste-eeuwse telefoons. Een ouderwets sepia-tintje was precies wat er bij hoorde vond ik. Deze plaat heb ik “ Geef me het zout eens aan “ genoemd.       


    30-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 april Pluizenbol met bezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een cliché van hier tot in Tokyo. Er zal wel geen enkele hobby-fotograaf zijn die nog nooit een pluizenbol gefotografeerd heeft. Maar een pluizenbol met bezoek decimeert het aantal collegas meteen natuurlijk.
    Het was ook helemaal niet mijn bedoeling dit insect vast te leggen toen ik deze morgen door een weide kroop in de Smallebroeken. Ik vond het paardenbloementapijt interessant genoeg om er een beetje mee te spelen en eventueel er enkele mooie achtergronden aan over te houden. Ik had ook de macro-lens er niet opstaan, maar toen dat vliegbeest op de pluizenbol neerstreek bleek de 24-105 ook voldoende macro-capaciteiten te hebben om er deze opname uit te puren…         


    29-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 april Lente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toevallig zat het weer tijdens het weekend even in een dipje en zowel gisteren als vandaag was het iets frisser dan we zouden wensen, maar de zon kwam er toch regelmatig door. Mede door de mooie dagen waar we eerder deze maand al van mochten genieten is de natuur nu helemaal op kruissnelheid gekomen en de lente laat zich in alle uitbundigheid van zijn mooiste kant zien. Tijdens de wandeling deze morgen besloot ik dan ook daar extra aandacht aan te besteden en de sfeer proberen te vatten. Weiden met paardenbloemen en pluisjes, links en rechts enkele blauwe druifjes en andere wilde bloempjes, jonge brandnetels in de berm – dat doet er me aan denken dat we deze week eens moeten gaan plukken om soep te maken -, brem, Japanse kerselaars in bloei, mooie wolkenluchten, jong groen… de onderwerpen kwamen in een hoog tempo voorbij. Op een bepaald moment zag ik er een aantal samen in één beeld: kerselaar, jong groen, blauwe lucht, wolken en ook de vlakverdeling vond ik best geschikt… klik, foto van de dag: lente !!!         


    28-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 april Conversatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido die koeis verstaat attendeerde me op deze conversatie tussen twee jeugdige koebeesten…
    - “ Moet je eens kijken wat daar ligt…”
    - “ Da’s een fototoestel slimmeke…”
    - “ Nee, daar achter bedoel ik…”
    - “ Oei, ik denk dat die meneer ziek geworden is…”
    - “ Zouden we de 112 niet moeten bellen?”
    - “ Bah nee, trouwens ik heb mijn GSM niet bij… “
    - “ Hee wacht, hij beweegt… enneuhhh… hij staat weer recht…  “
    - “ Tja, dat gaat toch niet zo gemakkelijk precies… “
    - “ Die is precies ook niet meer van de jongste he…”
    - “ Nee, en van de magerste is ie ook nie… “
    De rest van het gesprek heeft Phaido niet willen vertalen…        


    27-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april De Reichsburg in Cochem.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was het een dag die qua planning vrijwel helemaal strikt geregisseerd was, vandaag daarentegen was da laatste dag van ons clubweekend er eerder een van ieder-doet-wat-ie-wil… De enige afspraak was dat we elkaar nog eens zouden zien rond half twaalf aan de kerk in Pünderich.
    Wij kozen er voor eerst met Phaido een fikse wandeling te maken in de bossen tussen Wittlich en Zeltingen Rachtig. Nadat we behoorlijk bezweet nog genoten hadden van de authentieke dorpsbeelden van Pünderich en de gemeenschappelijke drink – ze hadden er warempel Duvel – wilden wij nog verder naar Cochem.
    Als je over de Moezel praat dan is een van de ikonische onderwerpen altijd weer de Reichsburg in Cochem. Ik heb er ook al menige foto van gemaakt, maar meestal zie je beelden  die van onderaf genomen laten zien hoe hij majestatisch boven de Moezel prijkt. Deze keer kozen we er voor om ‘m van af een hoog panoramapunt in beeld te brengen…       


    26-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april Moezel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na dat we gisteren de voorstelling van Balance hadden gezien vertrokken we deze morgen, een dag later dan de overige leden in alle vroegte naar de Moezel om toch nog twee dagen van de clubuitstap van de fotoclub mee te pikken. Daarenboven vier ik al zeventig jaar lang mijn verjaardag op deze 25-ste april en dat was deze keer niet anders... tram 7 dus… zucht.
    Het werd een natte gemeenschappelijke wandeling, weinig wandelpret en wandelfotos dus, een boottocht van Zeltingen naar Bernkastel met aansluitend een klim naar de ruine boven het stadje leverde dan weer wel enkele leuke beelden op. De avond met de viering van het “Geburtstagskind” door medeclubleden en andere hotelgasten zal zonder twijfel ook wel menigmaal gefotografeerd zijn maar daar herinner ik me alleszins weinig meer van.
    Na het feest had ik eigenlijk meer zin in slapen dan in nog een tekstje te brouwen... de foto die ik vandaag koos, een zicht op de voorbij glijdende wijnstokken van op de boot, kon ik nog wel uploaden. Iets zinvols er over vertellen was veel moeilijker. Het beeld van de dag gaat over wijn, veel wijn, en dat moet allemaal opgedronken worden... hoera... !!!
    Qua tekst hebben sommige vroege bezoekers waarschijnlijk een net iets andere versie gezien dan wat er vanaf nu te lezen staat. Noem het maar zelfcensuur of gekuist, gerepareerd of beperken van de schade…
    J  


    25-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 april Voorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na al die maanden repeteren was het dan zo ver… de première van de voorstelling, de eerste van vier shows. Gewoonlijk gaat er dan van alles verkeerd, maar dat was vandaag zeker niet het geval. Hoewel ik zowat de ganse show door het kijkvenstertje van mijn fototoestel gezien heb, kon ik er toch van genieten. We kregen een fris, vernieuwend, gedurfd, ik zou zelfs durven zeggen een tikkeltje experimenteel stektakel voorgeschoteld. Het resultaat van mijn fotografische arbeid evenwel, dat moet ik nog eens rustig bekijken, selecteren en bewerken. Ik vermoed dat ik wel de nodige missers zal vinden tussen mijn oogst, meer dan me lief is vrees ik. Makkelijk was het alleszins niet, de combinatie van weinig licht, steeds weer veranderend licht en snelle dansbewegingen vroeg om een korte sluitertijd en een niet al te groot diafragma, want je wil toch voldoende scherptediepte. Hou dan je ISO-waarde maar eens binnen aanvaardbare grenzen, het alternatief is immers een te lange sluitertijd… pfff… Ik heb vaker boven ISO 3200 gezeten dan er onder, dat belooft voor de nabewerking en de ruisreductie. Om er snel eentje uit te pikken voor deze blog - het was al laat - heb ik maar op veilig gespeeld. Met deze redelijk statische schimmen opname kon er weinig verkeerd gaan en ik vond ‘m nog best mooi ook.          


    24-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 april Repetitie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren en vandaag waren het de laatste repetities voor de show Reflections door de dansers en danseressen van dansinstituut Balance. Ze hebben er lang voor gerepeteerd en de laatste scherpe kantjes werden er afgeslepen op het podium in het Schaliken, de zaal waar het dit weekend allemaal gaat gebeuren. Uiteraard was ik er beide dagen ook bij om al wat fotos te maken, maar vooral om standpunten te zoeken, beelden in me op te nemen en me voor te bereiden op morgen avond want dan wordt er van mij verwacht dat ik de show fotografeer. Uit zo’n repetitie leer je veel, bijvoorbeeld dat het licht weer niet echt voordelig is voor de niet flitsende fotograaf. De vele spots zorgen er voor dat er altijd wel iets overbelicht is en als je daar dan je instellingen aan aanpast is de rest te donker… Soms, heel soms zit het dan toch even helemaal goed. Ik kreeg ons Julieke te pakken in een mooi tegenlicht en de al eerder aangehaalde spots met vele kleurtjes heb ik mooi buitenspel gezet door er een zwart wit omzetting op los te laten, zo had ik tenminste geen last van de onnatuurlijke en door elkaar lopende kleurtemperaturen…           


    23-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april Familie-meniscus-probleem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij hebben een familiezwakte. Veel en fanatiek sporten is blijkbaar niet goed voor de familiemeniscussen. Ik vermoed dat wij een weerbarstig meniscus-beschadigend gen doorgeven in onze DNA. Mijn vader had twee kunstknieën de laatste jaren van zijn leven, zelf ben ik al aan beide knieën geopereerd om meniscusletsels te verhelpen en nu was het de beurt aan zoon Michael.
    Deze morgen moest ie nuchter
    binnenkomen in het ziekenhuis St. Monica in Deurne en in de loop van de vroege namiddag mochten we hem al gaan oppikken. Dit soort ingrepen gebeurt tegenwoordig tijdens een dagopname. Hij mocht nog niet meteen mee, hij moest eerst nog een portie ziekenhuiskost tot zich nemen, kwestie van de rekening nog een duwtje te geven denk ik. Toen hij zich van die taak gekweten had mocht hij hinkend op eigen kracht alweer met ons naar buiten lopen. Hij heeft er zichtbaar een goed gevoel bij op de foto en hij gaat er van uit dat hij alsnog eind augustus de trans-alp wedstrijd zal kunnen lopen… ik heb daar mijn twijfels over, de familie-meniscus-geschiedenis kennende…        


    22-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april De kapel van Rhoode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ga steeds minder vaak fietsen merk ik. Dat komt natuurlijk omdat Phaido niet meteen een grote fan is van het fietskarretje waar ie dan in moet en ik gun hem dan maar zijn wandelplezier. Toen ik deze namiddag alleen vertrok met mijn tweewieler meende ik een ontgoochelde en beschuldigende hondenblik te zien die me nakeek. Ja, sorry Phaido, maar ik wilde nu eenmaal enkele losse geocachen gaan oppikken in en rond Turnhout en die lagen nog al ver uit elkaar, te ver om al wandelend allemaal te bereiken alleszins en constant in en uit dat karretje, dat zag ik helemaal niet zitten…
    Een van de dingen die ik zocht was verborgen in de buurt van de kapel van Rhoode in het gehucht Zwaneven, Oud Turnhout. Dan loop je natuurlijk ook even in de kapel binnen. Het was er redelijk duister – Iso maar meteen op 2000 gezet – en het invallende licht door het raampje links viel me meteen op, pas toen ik thuis op de PC de foto bekeek zag ik de tekening daarvan op de vloer en dat intrigeert me enorm. Een verklaring voor de groene schijn heb ik niet… ik moet zeker nog eens terug gaan kijken daar.      


    21-04-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    20-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april Het doorkijk kerkje in Borgloon.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat een mooie lentedag mochten we vandaag beleven… Deze morgen al, tijdens de pipi en kaka wandeling met Phaido waren Josee en ik het er over eens dat we de beloftes die we van uit het weer-front merkten niet zo maar konden laten voorbij gaan. Haspengouw, bloesems…, dat was het eerste wat in ons opkwam. Enkele telefoontjes naar onze wandelvrienden later was alles gepland, we zouden met z’n zevenen plus de hondjes een grote bloesemwandeling gaan maken in Mettekoven. En of we er van genoten hebben.
    Na de wandeling, de gigantische bijhorende foto-oogst en het terrasje met de nodige streekbieren was onze goesting nog niet over en wilden we ook nog het bij fotografen ondertussen welbekende doorkijk-kunstwerk-kerkje gaan bekijken in Borgloon. Weer fotos natuurlijk, en laat de ondergaande zon nu net voor dat mooie tegenlicht zorgen waar wij binnen onze fotoclub een werkpunt van gemaakt hebben deze trimester… Gefundenes Fressen he…

    20-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april Ice Cream
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog niet zo lang geleden zagen we deze old-timer-ijsjes-auto ergens in Lommel, ik meen dat het vorig jaar in september was, toen werd ie weggesleept omdat ie ergens verkeerd geparkeerd stond. Vandaag stond ie in een weide in Lommel Kattenbos bij gelegenheid van de molenfeesten. Wij waren helemaal niet van plan om daar naar toe te gaan, integendeel, wij hadden wandelplannen toen wij de wagen een eindje verderop parkeerden en die drukte kunnen wij missen als kiespijn.
    Toen wij na een schitterend mooie geocache wandeling voorbij het feestterrein kwamen waren de molenfeesten net afgelopen en het verfrissende ijsje dat wij meenden verdiend te hebben konden we dus wel vergeten. De Bolero ijsjes-auto stond er nog en dezelfde drang om ‘m te fotograferen voelde ik nu ook weer opkomen en ook nu kon ik er niet aan weerstaan.

    19-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april Bloemetjesgordijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl dezer dagen weer hele hordes natuurfotografen naar het Hallerbos afzakken om de boshyacinten te fotograferen hoefde ik vandaag maar enkele honderden meters te wandelen om een vergelijkbaar bloementapijt vast te leggen. Okee, het zijn geen paarse, maar witte bloemekes hier in Lichtaart, de naam ontsnapt me overigens en het is heus niet zo’n grote oppervlakte waar ze bloeien, maar de plek is alleszins interessant genoeg om er een tijdje bezig te zijn met je fototoestel.
    Ik heb diverse benaderingen uitgeprobeerd, tegenlicht, zon in de rug, hoog standpunt, laag standpunt, groot diafragma, klein diafragma… Ik ben er nooit vies van, proefondervindelijk uit te testen of de theorieën waar ik me gulzig mee volprop in de praktijk ook de resultaten blijken op te leveren die ik er van verwacht. Het groot diafragma waar ik deze opname mee maakte leverde alvast een erg kleine scherptediepte op. Die maakt het bos in de achtergrond heel rustig. De smalle strook die wél scherp is, met bloemekes, een boom aan de rechterkant en enkele verdwaalde takken is waar het om gaat en die hoort de aandacht naar zich toe te trekken. Ik vind ‘m wel sfeervol zo.
    Misschien dat ik volgende week toch ook eens naar het Hallerbos ga, ik heb de smaak te pakken nu.
    J   


    18-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april Avond aan het Zilvermeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen we deze avond langs het Zilvermeer reden vlak voor zonsondergang vond ik plots dat Phaido nog een korte avondwandeling nodig had, niet zonder enige bijbedoeling natuurlijk. Het vrouwtje laat zich meestal ook niet pramen als het over wandelingen gaat, dus die was meteen akkoord. Ik ken daar wel enkele fotogenieke plekjes en een geschikt parkeerplaatsje was zo gevonden. Ik griste de camera mee uit de wagen en uit de fotosessie die volgde plukte ik dit beeld. Handig als je de modellen altijd bij de hand hebt.  


    17-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april Walibi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zeggen dat ik van pretparken hou zou de waarheid geweld aan doen. Ik vind al die adrelanine oppeppende attracties wel leuk en ik zal ook aan geen enkele verzaken tijdens een bezoek, maar het schijnbaar algemeen aanvaarde file-aanschuiven gaat meestal boven mijn tolerantiegrens.
    Vandaag zijn we met de kleinkids naar Walibi geweest. Als grootouder moet je soms al eens verregaande toegevingen kunnen doen… Na de files op de snelwegen om er te geraken en de files bij zo ongeveer alle attracties was er uiteindelijk ook nog een file bij de schamele twee kassas waar je een ticket kon kopen om de parking te verlaten. Verregaand, ik stelde het toch al.
    Ik ben geen fan, laat dat duidelijk zijn, en zeker al niet toen we na een uur aanschuiven bij De Weerwolf aan het vertrek kwamen en ik mijn rugzak moest afgeven, daar kon ik nog mee leven, ik zou hem bij aankomst weer oppikken… maar ook mijn camera mocht niet mee. Tja, camera, lens, filters, dat laat ik niet zo maar in de handen van een of andere pipo die ik van haar noch pluim ken en waar ik strikt genomen, als er al iets fout zou gaan, geen enkele juridische aansprakelijkheid tegen kan laten gelden. Ik ben dus maar weer uit gestapt en heb me voor de rest van de dag beperkt tot het maken van fotos vanaf de begane grond.
    Het was niet allemaal wrevel en irritatie natuurlijk. Ik heb zeker ook wel enkele mooie shots van ons gezelschap kunnen maken. Bij de Cobra kon ik ze allemaal in één plaatje vatten en dat was niet eens zo gemakkelijk. Marie Leen met de gestreepte t-shirt en Julie, daar achter zus Lily en Hannelore, dan enkele onbekenden daar achter komen weer dochter Ilse en Jef en al behoorlijk in de onscherpte zien we ook nog Pieter en vriendinnetje Laura.  


    16-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april Kleurrijk sinnenweb
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben allemaal al wel eens verwonderd en bewonderend gekeken naar de mooie kleurtjes die je kunt zien op een CD bij een bepaalde lichtinval neem ik aan en collega hobby-fotografen hebben misschien ook al eens het fenomeen als onderwerp gekozen… ik wel alleszins en vandaag stootte ik op iets vergelijkbaars.
    Tijdens de wandeling deze morgen zag ik in een fractie van een seconde een mooie schittering in een spinnenweb langs het paadje, net genoeg om mijn aandacht te trekken en, het hoeft geen verwondering te baren, daar wilde ik wel eens op loos gaan met mijn fototoestel. Afhankelijk van welke hoek ik koos om te kijken kwamen de mooiste kleurencombinaties voorbij, vergelijkbaar met wat je bij de eerder genoemde CD’s kunt zien.  Ik had de macro-lens er op zitten en dan heb je sowieso al een erg kleine scherptediepte. Ik heb daarom met verschillende diafragmas, gaande van klein tot heel erg klein enkele opnames gemaakt van uit diverse standpunten, maar hoe kleiner het diafragma, hoe minder intens de kleurtjes werden. Vandaar dat ik uiteindelijk koos voor deze opname met een kleine scherptediepte, - de scherpte zit eigenlijk vooraan -, maar in ruil kreeg ik mooiere kleuren, vooral achteraan in de relatieve onscherpte.       


    15-04-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs