Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    10-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 april Daydream Festival
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gelukkig hoef ik bij deze foto geen bijhorende audio te laten voorbijkomen. In Lommel vindt dit weekend het Daydream Festival plaats, een kloon van Tomorrowland zeg maar. Het laatste waar je mij van kunt verdenken is dat ik van boenke-boenke muziek hou, het doet me zelfs een beetje pijn als ik de term muziek er op moet plakken, maar er is blijkbaar een hele generatie die daar anders over denkt want er worden 30.000 toeschouwers verwacht.  Telkens we in de voorbije weken langs het nieuwe industrie gebied Kristalpark reden richting Lommel hadden we al wel gemerkt dat er iets groots te gebeuren stond. De verzameling kleurige giga-tenten en andere accomodaties groeide met de dag en deze week was dat een ware plastic-nepstad geworden. Dan zoek je als nieuwsgierige mens enige info op het internet en zo kwam ik te weten dat een hele horde Dee-Jays zal worden losgelaten op de naar vertier zoekende liefhebbers. En vandaag barstte het allemaal los. De eerste klanten stroomden toe terwijl we er rond 5 uur voorbij kwamen. Ik zette de wagen langs de kant want ik wilde toch wel enkele fotos maken. Die kleurige tenten vond ik op zich eigenlijk best fotogeniek. Jammer dat de boenke boenke ondertussen al op volle sterkte de buurt terroriseerde en zodoende heb ik me maar snel uit de voeten gemaakt na twee shots. Dit is er één van.
    Ze verwachten daar een warme nacht blijkbaar want zoals je ziet hebben ze de nodige grote ventilators gezet om de boel af te koelen…
    J


    10-04-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 april Orval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik had eens ooit gelezen in een of ander artikel dat Orval, gezien zijn samenstelling, het bier zou zijn waarbij je het minste risico liep om te verdikken. Ik ben dan ook fanatiek Orval beginnen drinken toen en ik heb niet nagelaten mijn geloof in Orval te pas en te onpas te verkondigen aan vrienden en kennissen. Een van de resultaten was dat, op mijn verjaardagsfeestje, ik van alle bezoekers een bak Orval kreeg als cadeau, dat hadden ze afgesproken. Ik heb een jaar lang alleen maar Orval gedronken om door die berg heen te geraken. Geen grammetje kreeg ik er af gedronken helaas...
    Toen we vandaag een bijzonder fijn geocache rondje gelopen hadden in Oevel zagen we tegen het einde van de tocht deze prachtige VW-old-timer geparkeerd staan langs onze route. Met dit warme lenteweer en na ettelijke kilometers stappen was het dorstniveau bij ons groepje naar grote hoogtes gestegen. En dan zie je dit… die nummerplaat… die bakken op het dak… ik weet niet of het als publiciteit bedoeld was, maar het kwam wél binnen… en geen café in de wijde omtrek te bespeuren.
    Een half uur later, nadat we alles succesvol afgerond hadden, inclusief bonus, zaten we op een terrasje na te genieten. Voor mijn neus stond een… Duvel. Dat vind ik nog lekkerder.
    J

    09-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 april Zusjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb eigenlijk niet zoveel fotos waar de beide zusjes, Hannelore en Marie Leen, samen goed op staan. We kennen allemaal wel het fenomeen dat als je een koppel, duo, stel… fotografeert er op het beslissende moment altijd wel één is die met de ogen knippert, even wegkijkt, een zenuwtic te verwerken krijgt, plots beweegt of om nog een andere duistere reden de foto verknalt. Bij deze twee zusjes komt er dan nog eens bij dat de ene de oudste is van vier en de andere de jongste, zodat er relatief gezien tussen beiden, naar hun leeftijd terug gerekend, al bijna een generatie verschil is. Daarenboven kibbelen ze te pas en te onpas zodat ze samen goed te pakken krijgen niet zo eenvoudig is.
    Vandaag kregen ze na een niet eens zo moeilijke zoektocht naar de coördinaten een, op het einde toch wel listig verstopte, multicache te pakken op de Keiheuvel. Een leeggespoten en dan in het zand ingegraven brandblusser als container voor een geocache, je moet er maar opkomen. Ze waren toevallig op hetzelfde moment dezelfde mogelijke verstopplaats aan het inspecteren en het gemeenschappelijke succes was goed voor een knuffel die ik gemakkelijk kon vastleggen met mijn toestel. Ik had ‘m immers al eerder gevonden en ik wist waar ik moest staan wachten om een zegepraal vast te leggen.
    Phaido wist dat blijkbaar ook want die lag boven op de berg te bekijken hoe de zoektocht evolueerde… en hij zag dat het goed was…  


    08-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 april Vriendinnetjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paasvakantie en dan zijn wij maar wat content dat ze op bezoek komen. Er zijn weer een drietal nakomelingen neergestreken in huize Pol en Josee. Omdat nichtje Julie met broertje, papa en mama op citytrip is naar Londen had Marie Leen daarenboven gevraagd of ze een vriendinnetje mocht meebrengen als extra speelkameraad. Uiteraard hebben wij daar helemaal geen bezwaar tegen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd…
    Vandaag zijn we alvast een fikse wandeling gaan maken in de bossen van Averbode, we hebben de likdreef bezocht, de abdij en omdat we toch in de buurt waren zijn we dan ook maar eens bij tante Lily langs gereden in Aarschot. Nonke Dreeke vond het niet erg dat ik de rest van de namiddag spendeerde in zijn fotostudio met het jonge volkje en daar heb ik weer een gigantische oogst aan kandidaten voor het album 2015 kunnen binnenhalen. Dit is Marie Leen met vriendinnetje Caroline. Ik zal morgen nog wel een deel van de overige fotos op Facebook zetten, kwestie van de respectievelijke ouders ook al even te laten meegenieten…   


    07-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 april De boom in
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn weelderig lichaam en het bijhorend gewicht komen wel eens in conflict met de zwaartekracht. Maar toch durf ik, als de boom er stevig genoeg uitziet en de onderste tak vanaf de grond niet te hoog zit, mezelf wel eens naar boven te hijsen om een geocache uit een hoge verstopplaats te gaan halen.
    Er zijn helaas ook  klim-cachen waar je professioneel klimgerief en een getraind atletenlijf voor nodig hebt om ze te pakken te krijgen. In beide gevallen is dat niet het geval bij ondergetekende. Daar pas ik dus voor en ik zet die ook zo snel mogelijk op “negeren” op de site geocaching.com, zo kunnen ze me niet constant confronteren met het feit dat er in de omgeving nog dingen zijn die ik niet op mijn palmares heb staan. Maar als er dan iets voorbij komt waar ik van meen dat ik het nog aankan dan wil ik wel eens de boom in… tot grote ergernis van het vrouwtje die vindt dat dit zottenwerk is. “Hoe ouder hoe zotter”… ik heb het weer eens moeten aanhoren. Ze wilde wel nog een laatste foto nemen voor ik naar beneden zou storten. Niet dus
    J.        


    06-04-2015 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 april Nesta
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kan het ook niet helpen… weer kwamen we vandaag in de buurt van een plas tijdens onze wandeling en ook deze keer was het zwemweer voor hondjes en alweer had ik de camera in aanslag om dat allemaal vast te leggen. Om niet voor de volle honderd procent in herhaling te vervallen zal ik de gezamenlijke zwempartij van Phaido met zijn nieuwe vriendinnetje reserveren voor het familiealbum en op deze plek wil ik dan maar Nesta voorstellen.
    Phaido had Nesta al eerder ontmoet in het bos en na enig snuffelwerk vond hij dat ze voor een betere kennismaking in aanmerking kwam. Ze was weliswaar nog maar 11 maanden oud en dus nog behoorlijk speels, onstuimig en energiek, iets waar Phaido niet meer zo gek op is, maar toen we haar bij de plas weer tegen kwamen hebben ze toch een tijd lang samen gespeeld, in en uit het water.
    Nesta had alleszins energie op overschot en in het bijzonder de manier waarop ze enkele keren bijna achterwaarts uit het ondiepe water opsprong vond ik wel grappig. Ik heb uiteraard geprobeerd het goede moment te pakken te krijgen en een enkele keer was het raak.     


    05-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 april Breakdance-battle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pieter moest vandaag breakdancen in het centraal station van Antwerpen. Er was daar een internationaal breakdance evenement georganiseerd en samen met zijn vaste partner Axel wilde hij de concurentie aangaan met de beste breakdansers van de wereld en omliggende planeten. Een dance-battle voor duo’s da’s iets waar ze al eerder goede resultaten konden in neerzetten met z’n tweeën.
    Het hoeft dan ook geen verwondering te baren dat pake Pol kort voor de middag van Herentals naar Antwerpen spoorde. Fotovriend Alex was ook van de partij trouwens, maar toen bleek dat het gebeuren uiteindelijk maar om half twee zou starten in plaats van de oorspronkelijke aangegeven twaalf uur moest die wegens andere verplichtingen weer naar huis zonder breakdance fotos. Voor mezelf bleek het wachten de moeite waard. Ik heb een hele mand fotos op facebook gedeeld voor de geïnteresseerden en deze ene had ik gereserveerd voor mijn dagelijkse blog.   


    04-04-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 april Waterpret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag zou het wandelseizoen beginnen in zorgtehuis Hoevezavel. Deze morgen kregen we evenwel een telefoontje om ons te melden dat bij nader inzien het niet zo verstandig zou zijn om bij deze temperaturen met de bewoners naar buiten te trekken. Tja, we hadden toch een trip naar Lommel gepland en dan hebben we maar enkele vrienden opgetrommeld om samen met ons van de gezonde buitenlucht te genieten. Zo kwam het dat we met z’n zeven plus drie honden in het mooie natuurgebied bij de Keiheuvel in Balen aanbeland zijn deze namiddag.
    Zand, duinen, heide, vennetjes, de Kempen op z’n mooist… ook de woefkes konden het appreciëren. In het bijzonder de waterplassen waren zeer in trek bij de twee golden retrievers. Terwijl pommeriaantje Rox veilig bij zijn vrouwtje bleef vonden Phaido en zijn jonge vriendje Guus dat het al best prettig toeven was in het water. Tientallen keren zijn ze erin, eruit, erin, eruit gelopen en elke keer weer dienden zich leuke fotomomenten aan, maar elke keer ook moesten we goed op onze apparatuur letten als ze zich weer eens vlakbij kwamen droog schudden…     


    03-04-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 april De nieuwe brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze middag kon ik het niet meer bedwingen, ik ben vertrokken voor een pittige fietstocht. De storm van de laatste dagen leek zijn scherpste kantjes kwijt te zijn en volgens de weermensen zouden, zeker in het noord-oosten van het land, de nodige zonnige perioden voorbijkomen en droog zou het ook blijven… Go Pol go…
    De tocht voerde me ( uiteraard ) richting enkele nog niet gevonden geocaches, maar die liggen steeds verder van de deur natuurlijk. Toen ik over de nieuwe brug over het Albertkanaal, pronkstuk van de nieuwe noord-zuidverbinding,  fietste, vond ik al dat ik daar maar eens enige fotografische aandacht aan moest besteden. Dus heb ik, toen ik er overheen was en de zon in mijn rug had, enige afstand genomen en een standpunt gezocht van waar ik ‘m in zijn volle glorie kon te pakken krijgen. Je ziet natuurlijk dat de begroeing zich nog niet hersteld heeft, maar dat vond ik niet eens zo erg. Met de verkeersborden, electriciteitsmasten en verlichtingspalen moet je leren leven als fotograaf natuurlijk en ik stond al lang genoeg te wachten tot ik ‘m volledig verkeersvrij kon fotograferen. Helaas kwam op het moment dat ik mijn kans zag toch nog die ene personenwagen in beeld, maar dat is alleszins beter dan de hele kolonnes vrachtwagens die daar continu voorbij denderen.      


    02-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 april Paastableau
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mijn paaszelfportret van een tijdje geleden maakte ik al met dezelfde eitjes als achtergrond. Tijdstip, standpunt en belichting waren toen behoorlijk anders dan bij deze opname. Nu het vrouwtje de paasversiering nog een beetje meer allure heeft gegeven door de bloemekes die ze kocht op de paasmarkt in Hoevezavel er aan toe te voegen vond ik dat ik het geheel maar eens vanaf de buitenkant in beeld moest nemen. Het is tenslotte de goede week en Pasen begint te kriebelen. De onderdelen die ik eigenlijk wilde tonen kwamen niet voldoende tot hun recht met een onbelemmerde inkijk naar de woonkamer er achter, pas toen ik de gordijnen dicht deed vond ik dat het plaatje klopte, dit is onze paastableau…     


    01-04-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 maart Stormschade
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Storm over Vlaanderland, er kwamen de nodige windrukken onze kontreien teisteren vandaag en dat hebben we geweten. Na de ochtendwandeling en met zulk weer had ik sowieso geen zin meer om nog uit de deur te komen om te gaan geocachen, te gaan fietsen of om er nog eens op uit te trekken met Phaido. Ik zat dus deze namiddag rustig voor de PC te facebooken en wat muziekjes te beluisteren via YouTube toen ik plots achter het huis een donderend lawaai hoorde. Dat er iets ernstigs aan de hand was begreep ik meteen en toen ik  buitenkwam zag ik de ravage. Het dak van onze pergola was opgelicht door de wind, de tegen de muur bevestigde aluminium balken waren op twee plaatsen verwrongen, twee kunststofplaten waren gaan vliegen en die hebben een stuk van de dakgoot meegenomen, dan waren er ook nog enkele steunbalken en kleinere onderdelen gesneuveld. Eén van de kunststofplaten was, gelukkig zonder verdere schade aan te richten, in de tuin van de buren beland en de andere ben van ons dak gaan plukken.
    Na de eerste commotie heb ik mijn maatje Rudy gebeld – zijn firma heeft die pergola ooit gezet – en samen hebben we contact genomen met de verzekering. Gelukkig blijkt dat soort calamiteiten in de polis voorzien… Ik moest de nodige fotos nemen en dan zou de verdere afwikkeling wel vlot verlopen. Laten we het hopen…
    Voor een foto van de dag moest ik dus verder geen inspiratie zoeken vandaag, uit de reeks die ik schoot voor de verzekering koos ik dit beeld van een grote opening waardoor je de voortjagende wolken ziet. De platen en het aluminiumwerk liggen op het gras. Maar of die nog bruikbaar zijn, daar heb ik mijn twijfels over.    


    31-03-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 maart Skimmia in bloei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Skimmia, ik had er nog nooit van gehoord tot Josee vorig jaar voor haar verjaardag een pot cadeau kreeg van onze Nederlandse vrienden Kees en Hanneke. Het is een buitenplant zo bleek, dus ze heeft de hele winter doorgebracht naast onze voordeur. Ik had er niet meer zo veel aandacht aan besteed, echt opvallen deed ie niet met die trossen rare kleine rode bollekes, maar met het losbarsten van de lente bleek de onopvallende verschijning plots prachtige bloei-aspiraties te krijgen. Die bollekes werden evenzovele mooie bloemekes, Assepoester had haar glazen muiltjes aan getrokken en ik vond het vandaag de moeite waard om er de macro-lens maar eens op los te laten. Zo rond een uur of vijf kregen we warempel een streepje zon te zien en qua licht kon ik me niet beter wensen. De witte gemetselde muur als achtergrond was dan weer minder fotogeniek maar middels een strategisch geplaatst blauw A-4tje was dat probleem snel uit de wereld.
    Met een 1,4x converter op de Tamron 90 mm macro, een klein diafragma ( f25 ) voor voldoende scherptediepte en een sluitertijd van 1/8 sec. kon ik deze stiekeme schoonheid in al haar pracht vereeuwigen.


    30-03-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 maart Zondagavond vriendenavond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al sedert jaar en dag is het een traditie dat wij op zondagavond iets gaan consumeren met de vrienden. Eigenlijk is het lang geleden begonnen als gezellig samenzijn met de leden van onze motorclub, maar ondertussen is dit gewoon een vriendenclubje geworden. Waar we vroeger probeerden regelmatig alle horecazaken van Lichtaart afwisselend te bezoeken merken we ook op dat gebied een verandering, tegenwoordig is het bijna vaste prik dat we in “De Korte Hei” afspreken, daar kun je tenminste op normaal niveau gezellig met elkaar converseren terwijl een aangenaam muziekje op de achtergrond blijft. Er is voorlopig plaats genoeg – misschien verandert dat wel als het seizoen eenmaal begonnen is in Bobbejaanland en de campings – en de bediening is er prima, wat wil een mens nog meer…  
    Zoals dat meestal het geval is waren wij ook vandaag weer de laatste klanten en net voor we de uitbaters hun nachtrust gunden en naar onze eigen nestjes uitzwermden sloop ik nog even naar buiten om deze foto te maken. Thuis gekomen merkte ik dat enkele vrienden zich verstopt hadden achter deurstijlen en dergelijke en niet op de foto stonden… misschien heeft de Duvel daar iets mee te maken.
    J
    Automatische ISO trouwens, het toestel koos 6400 ( !!! ) Daar heeft die 6D weinig last mee.


    29-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart Kajak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Druilerig weer en Phaido stond al een poos ongedurig aan te geven dat het nu toch echt wel tijd was om de dagelijkse ochtendwandeling aan te vatten. Tja, als je dan toch nat moet worden, dacht ik, kan dat even goed terwijl je de pas opgeloste letterbox-cache “ Op reis met Madonna “ oppikt in Turnhout. Ik wilde graag het resultaat van mijn opzoekwerk verzilveren in de vorm van een log. De coördinaten die ik gevonden had wezen naar een plaats in de buurt van het kanaal en omdat ik vorige week daar – bij beter weer weliswaar – al eens een fijne wandeling had gedaan met Phaido leek me dat nu voor herhaling vatbaar. En ik merkte dat er nog lieden waren die geen schrik hadden om nat te worden. Enkele leden van de kajakclub waren bezig aan een pittig trainingsrondje en terwijl Phaido snuffelde en pipi en kaka deed heb ik een tijdje bewonderend staan kijken naar de snelheid en de behendigheid van de bootjes en de sportmannen. Toen ze kwamen aanmeren wees ik met vragende blik naar mijn camera en een kort knikje van de eerste athleet was voor mij voldoende om snel enkele fotos te maken.


    28-03-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart Cafépraat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paasmarkt in woon- en zorgcentrum Hoevezavel in Lommel vandaag. Hoewel we niet meteen rechtstreeks ingeschakeld waren bij dit aspect van het vrijwilligerswerk wilden we toch, puur uit persoonlijke betrokkenheid, er een bezoek brengen. We weten natuurlijk dat daar diverse werkgroepen bezig zijn met allerlei bezigheidstherapiën en dat daar verrassend leuke resultaten uit kunnen resulteren. We zijn dan ook met enkele bruikbare,  aankopen thuisgekomen.
    Bewoners, bezoekers en familieleden weten ondertussen wel dat ik daar regelmatig met de camera rondloop, bij dit soort gelegenheden hoef ik niet eens meer toelating te vragen om te fotograferen. Ik probeer altijd weer interessante toestanden in beeld te nemen en in dit geval zou het misschien verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden… Er was helemaal geen zware discussie tussen deze drie mensen, die me alle drie zeer nauw aan het hart liggen trouwens, hoewel de foto op zich dat zou kunnen suggereren.
    Dat je bij het zien van dit plaatje niet meteen de ganse conversatie kunt reconstrueren is niet eens zo belangrijk… het in beeld brengen van menselijke interactie is gewoon leuk en of dit nu helemaal conform bepaalde regels is maakt me niet eens zoveel uit, ik vind het gewoon een plaatje dat vraagtekens kan oproepen…  Cafépraat, dat is de meest rake naam die ik hier op kan plakken.


    27-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 maart Wildbreien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een tijd geleden zag je plots op de meest onverwachte plaatsen met breiwerk ingepakte dingen in het straatbeeld verschijnen, dingen waarvan je normaal gezien niet verwacht dat ze met breiwerk aangekleed worden. Fietsen, boomstammen, bloembakken, hekwerk, auto-onderdelen, standbeelden… je kunt het niet te gek bedenken of enkele brei-enthousiastelingen meenden er zich op te moeten storten. Het fenomeen kreeg ook een naam, ze noemden het wildbreien of – voor de anglofielen – urban stitches. Net nu ik meende dat het ook weer een beetje aan het weg ebben was zag ik in Tongerlo dit kompleet met breiwerk ingepakt huis. Ik neem aan dat hier een hele kudde wildbreiers een tijdlang zoet mee geweest is. Ik vond het alleszins interessant genoeg om de wagen even langs de kant te zetten en mijn fototoestel uit de tas te halen.      


    26-03-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart Paaszelfportret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje zorgt er telkenmale voor dat bij elk feest ons nestje op de gepaste wijze versierd wordt. Met Pasen in aantocht denken we dan aan klokken, paashazen en… eitjes natuurlijk. In diverse maten en gewichten staan, liggen en hangen ze op alle mogelijke plaatsen. Ik had het plan opgevat deze avond de verzameling die ze aan het raam langs de voorkant van de woonkamer heeft opgehangen te fotograferen. Tegen de donkere achtergrond buiten wilde ik de kleurtjes en de spiegeling te pakken krijgen in een zo mogelijk verantwoorde kompositie. De eerste foto die ik maakte, een test-shot om de belichting even goed in te schatten, was achteraf gezien de beste uit de hele serie. Eigenlijk was het een mislukking want ik sta zelf in beeld en dat was niet de bedoeling, de flash van de opzetflitser staat er op, de lichten in de woonkamer branden nog en die zou ik bij de eigenlijke opname ook doven en zo zijn er nog wel enkele ongeplande details die er samen voor zorgden dat ik bij het bekijken op de PC deze steeds leuker ging vinden. Bij de volgende opnames ging ik zelf uit beeld staan, haalde ik de flitser van het toestel en legde hem op de grond wat meteen voor een mooiere spiegeling zorgde, lichten uit en dus achtergrond mooi zwart… dichter bij wat ik van plan was en technisch beter maar … mijn keuze was al gemaakt.  Ik noem ‘m “Paaszelfportret”.  


    25-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart Tegenlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een van de aandachtspunten in de werkplanning van onze fotoclub voor de eerstvolgende maanden is tegenlicht. Tegenlicht is het mooiste licht hoor je wel eens en ik kan die stelling voor een groot gedeelte onderschrijven. Ik was daar sowieso al vaker mee bezig en dat zal nu in de komende weken nog iets intenser worden. Vandaag kreeg ik al een eerste kans om aan de slag te gaan.
    Als we van en naar het dorp wandelen kunnen we dat langs de grote weg doen, maar vaak lopen we liever door de smalle voetgangerspaadjes achter de tuinen. Op sommige plaatsen lijkt het wel of je er door een donkere tunnel loopt, de kruinen van de dennen en coniferen hangen er tot tegen de garages en muren aan de overkant en verduisteren zo het pad. Ideale plek om te experimenteren met tegenlichtopnames natuurlijk. Ik heb mijn proefkonijnen bijna altijd bij de hand en ook nu wilden Josee en Phaido graag enkele keren over en weer lopen terwijl ik met mijn instellingen aan het prutsen was. Ik heb een hele serie geschoten, gaande van helemaal zwarte silhouetten tot ingeflitste fotos met normaal belichte modellen. Dit is er eentje met nog net voldoende natuurlijk licht bij het binnenlopen van de donkere strook.


    24-03-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart De abdijkerk van Averbode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als we de weermannen mochten geloven dan zou vandaag de enige mooie dag van deze week worden, en dus hebben wij niet geaarzeld om een lange geocache tocht te plannen. In de buurt van Averbode was nog een en ander te vinden dat wij nog niet op ons palmares hadden staan.
    Dat wij onze diverse hobbies wel eens willen combineren is ondertussen wel geweten neem ik aan en dus mag het geen verwondering baren dat er ook een en ander geconsumeerd werd. Mijn goede vriend de Canon Eos kwam ook rijkelijk aan zijn trekken. Een bezoek aan de abdij is immers bijna vanzelfsprekend als je in de buurt bent en je op een dagelijkse foto-oogst zit te azen. Het is niet de eerste keer dat ik daar kom om te fotograferen en het wordt erg moeilijk om daar nog iets origineels te bedenken, maar het blijft een mooi onderwerp natuurlijk. Dit is een verticaal panorama samengesteld uit vier liggende fotos.


    23-03-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    22-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart Smoutebollen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was een tijd dat we bij gelegenheid van Lichtaart kermis op dinsdagavond smoutebollen aten met de vrienden. We spraken ergens af in een café en iemand ging dan net voor sluitingstijd naar de kraam om een berg lekkers te halen. Die vielen we dan aan met z’n allen en de traditie bleef lang overeind. Met het tanen van het succes van de meeste dorpskermissen werd er enkele jaren geleden een dag van de Lichtaartse kermis afgeknaagd. De traditie verhuisde dan maar naar maandagavond. Dat ging weer enkele jaren goed tot er vorig jaar plots geen smoutebollenkraam meer op de kermis stond. Einde verhaal denk je dan.
    Vorige week stak er plots een flyer in onze brievenbus, we kregen het heuglijke bericht dat er dit weekend op zaterdag en zondag smoutebollen zouden te koop zijn in een kraam aan de kerk. Enkele ondernemende jonge heren hadden blijkbaar een project opgestart om een ingeschatte niche in de markt op te vullen. Ons kregen ze alvast als klant en kwam het door de grote toeloop of door het feit dat alles nog niet erg vlot verliep bij de smoutebollenbereiding, feit is dat we behoorlijk lang moesten wachten voor we aan de beurt waren. Maar het was het wachten waard. Eerst en vooral gaf mij dat de gelegenheid de nodige fotos te maken en het smikkelen op een bank bij het beeld van de Wannes was nadien dubbel zo heerlijk.
    Om het nostalgische aspect van het gegeven wat meer te benadrukken heb ik deze foto van de twee smoutebollenverkopers omgezet in zwart-wit en er een licht sepiatintje aan toegevoegd.   


    22-03-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs