Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    24-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart Tegenlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een van de aandachtspunten in de werkplanning van onze fotoclub voor de eerstvolgende maanden is tegenlicht. Tegenlicht is het mooiste licht hoor je wel eens en ik kan die stelling voor een groot gedeelte onderschrijven. Ik was daar sowieso al vaker mee bezig en dat zal nu in de komende weken nog iets intenser worden. Vandaag kreeg ik al een eerste kans om aan de slag te gaan.
    Als we van en naar het dorp wandelen kunnen we dat langs de grote weg doen, maar vaak lopen we liever door de smalle voetgangerspaadjes achter de tuinen. Op sommige plaatsen lijkt het wel of je er door een donkere tunnel loopt, de kruinen van de dennen en coniferen hangen er tot tegen de garages en muren aan de overkant en verduisteren zo het pad. Ideale plek om te experimenteren met tegenlichtopnames natuurlijk. Ik heb mijn proefkonijnen bijna altijd bij de hand en ook nu wilden Josee en Phaido graag enkele keren over en weer lopen terwijl ik met mijn instellingen aan het prutsen was. Ik heb een hele serie geschoten, gaande van helemaal zwarte silhouetten tot ingeflitste fotos met normaal belichte modellen. Dit is er eentje met nog net voldoende natuurlijk licht bij het binnenlopen van de donkere strook.


    24-03-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart De abdijkerk van Averbode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als we de weermannen mochten geloven dan zou vandaag de enige mooie dag van deze week worden, en dus hebben wij niet geaarzeld om een lange geocache tocht te plannen. In de buurt van Averbode was nog een en ander te vinden dat wij nog niet op ons palmares hadden staan.
    Dat wij onze diverse hobbies wel eens willen combineren is ondertussen wel geweten neem ik aan en dus mag het geen verwondering baren dat er ook een en ander geconsumeerd werd. Mijn goede vriend de Canon Eos kwam ook rijkelijk aan zijn trekken. Een bezoek aan de abdij is immers bijna vanzelfsprekend als je in de buurt bent en je op een dagelijkse foto-oogst zit te azen. Het is niet de eerste keer dat ik daar kom om te fotograferen en het wordt erg moeilijk om daar nog iets origineels te bedenken, maar het blijft een mooi onderwerp natuurlijk. Dit is een verticaal panorama samengesteld uit vier liggende fotos.


    23-03-2015 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    22-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart Smoutebollen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was een tijd dat we bij gelegenheid van Lichtaart kermis op dinsdagavond smoutebollen aten met de vrienden. We spraken ergens af in een café en iemand ging dan net voor sluitingstijd naar de kraam om een berg lekkers te halen. Die vielen we dan aan met z’n allen en de traditie bleef lang overeind. Met het tanen van het succes van de meeste dorpskermissen werd er enkele jaren geleden een dag van de Lichtaartse kermis afgeknaagd. De traditie verhuisde dan maar naar maandagavond. Dat ging weer enkele jaren goed tot er vorig jaar plots geen smoutebollenkraam meer op de kermis stond. Einde verhaal denk je dan.
    Vorige week stak er plots een flyer in onze brievenbus, we kregen het heuglijke bericht dat er dit weekend op zaterdag en zondag smoutebollen zouden te koop zijn in een kraam aan de kerk. Enkele ondernemende jonge heren hadden blijkbaar een project opgestart om een ingeschatte niche in de markt op te vullen. Ons kregen ze alvast als klant en kwam het door de grote toeloop of door het feit dat alles nog niet erg vlot verliep bij de smoutebollenbereiding, feit is dat we behoorlijk lang moesten wachten voor we aan de beurt waren. Maar het was het wachten waard. Eerst en vooral gaf mij dat de gelegenheid de nodige fotos te maken en het smikkelen op een bank bij het beeld van de Wannes was nadien dubbel zo heerlijk.
    Om het nostalgische aspect van het gegeven wat meer te benadrukken heb ik deze foto van de twee smoutebollenverkopers omgezet in zwart-wit en er een licht sepiatintje aan toegevoegd.   


    22-03-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 maart Het Getouw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als het past in onze agenda, dus als we niet op geocache-tocht, op familie- of vriendenbezoek of met vacantie zijn, als we geen kleinkinderverplichtingen hebben en als er niet te veel nevelen in ons hoofd hangen van zware avonden willen wij op een weekenddag wel eens interesse betonen naar hoe het er bij andere fotoclubs aan toegaat. Via het blad van het CVB en ook door de mails binnen onze eigen club zijn wij altijd wel op de hoogte van wat er in de omgeving gebeurt op fotogebied. Ik had daarenboven deze week in de krant een artikel gelezen over Doka, de club uit Mol en die zouden dit weekend exposeren in het CC Het Getouw, dus zijn Josee en ik daar naar toe getogen deze namiddag.
    Meteen bij het binnenkomen kregen we al een eerste opdoffer. We vernamen dat de vertoningen van de audio-visuele projecties alleen op zondag zouden plaats vinden. Dan richt je gedurende 2 ( twee !!! ) dagen een fotosalon in en dan laat je de bezoekers voor dat gedeelte van je werk al meteen de eerste dag in de kou staan. Dat was nota bene het onderdeel dat mij het meest interesseerde.
    Ik vrees dat ik de werken die in de tentoonstellingsruimte hingen niet helemaal objectief meer heb kunnen beoordelen uit frustratie, dus daar wil ik me even niet over uitspreken. Toen ik enigszins ontgoocheld buitenkwam zag ik die man op de hoek van het oude gedeelte van Het Getouw. Ik zag er een gelijkgestemde in, hij liep ook het hoekje om…      


    21-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 maart Zonsverduisteringsverduistering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een ex-collega muzikant had de strijd tegen de gevreesde ziekte verloren en deze middag om 12 uur moest ik in Lommel zijn om de rouwdienst bij te wonen. Josee ging samen met Phaido ook mee, die zouden ondertussen een rondje gaan wandelen in de buurt. De al lang verwachte zonsverduistering tussen half tien en half twaalf wilde ik evenwel ook niet graag missen. Een tijd geleden had ik voor die gebeurtenis al enkele mogelijke plekjes uitgezocht en aan het Zilvermeer, in de buurt van de Baileybrug moesten we toch passeren. Alles wat de zonsverduisteringsfotograaf zich kan wensen is daar te vinden: water - je weet maar nooit of je een spiegeling kan te pakken krijgen -, riet - altijd leuk als voorgrond -, veel watervogels - stel je voor dat er eentje in de buurt van de zonnesikkel wil vliegen op het moment suprême -, bomen, ongestoorde privacy…
    We zijn anderhalf uur vroeger vertrokken om zeker het hoogtepunt van de eclips, voorzien om tien uur zesendertig, te kunnen meepikken. Ik was er helemaal klaar voor, fototoestel, lenzen, een 10 stops ND-filter, enkele opzet-grijsverloopfilters in diverse sterktes, kortom, ik was op alles voorbereid, ze zouden mij niet verrassen, maar helaas….
    Toen we thuis vertrokken zag het er helemaal niet zonnig uit en het leek er niet op dat het snel ging verbeteren, ik had er toen al weinig hoop op. Hoe meer we richting Mol-Postel reden hoe dichter de ochtendnevel leek te worden. We hebben langs het Zilvermeer vergeefs gewacht op een glimp van een opklaring, de hemel bleef egaal grijs en gesloten, geen stukje zon te zien. De zonsverduistering was verduisterd als het ware, een zonsverduisteringsverduistering.
    Hoe jammer ook, ik heb heus niet zitten kniezen en toch links en rechts enkele interessante shots kunnen scoren. Om tien uur zesendertig precies heb ik deze foto gemaakt van het vrouwtje en Phaido, een alternatief waar ik ook mee kan leven.    


    20-03-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 maart Gespiegelde would-be wielerkampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb deze namiddag samen met Phaido en mijn trouwe Canon enkele leuke plekjes bezocht in Turnhout. Dat daar elke keer een korte wandeling aan vastzat vond hij helemaal te gek en ik zelf ben daar ook niet vies van. De regelmatige lezer heeft na deze eerste zinnen wel begrepen dat we weer eens op geocache-tocht geweest zijn.
    Langs het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten hebben we een tijdje richting Beerse gelopen en ik was druk bezig met spiegelingen van bomen, brugpijlers en andere ornamenten. Eendjes en ganzen had ik ook al verschalkt, toen ik bedacht dat het toch nog leuker zou zijn als er indien mogelijk wat mensen in beeld zouden komen. Wandelaars zie je daar op het fietspad nauwelijks, die lopen zoals wij, liever aan de onverharde zuidkant, maar fietsers zijn er des te meer- daarom is het ook een fietspad
    J. Binnen de kortste keren had ik een mooie selectie van naar huis fietsende scholieren, een ouder echtpaar op electrische rijwielen, enkele losse, vaak in het zwart geklede solitaire recreanten, een hele groep okra-leden ( donderdag fietsdag ), en veel zich uitslovende would-be wielerkampioenen. Die vond ik het leukst want dat brengt kleur in je plaatje. Als er dan een paar kerels voorbij komen die zien dat je aan het fotograferen bent en die dan ook nog de moeite doen om je te groeten, dan heb je het goede moment te pakken… met spiegeling natuurlijk want daar was het me oorspronkelijk om te doen.


    19-03-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart Julie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De zonsverduistering die aangekondigd is voor aanstaande vrijdag is in Lichtaart geen twee dagen te vroeg voorbij gekomen, hoewel deze in de namiddag gemaakte foto dat zou kunnen laten vermoeden…
    Julieke was deze morgen naar de tandarts geweest, ze zal het een tijdje met blokjes op haar tanden moeten doen. Als je later in het leven met een volmaakt gebit wilt rondlopen moet je daar als je jong bent een prijs voor betalen. Ik heb er mijn twijfels over of ze het mooi vindt want in eerste instantie wilde ze helemaal niet gefotografeerd worden. Vlak voor we ze naar de balletles brachten, rond half drie, ging ze dan toch overstag. Het mocht. Dat gaf mij de gelegenheid om iets uit te proberen waar ik al een tijdje over aan het piekeren was.
    Ook overdag kun je manueel de belichting zo “fout” instellen dat je nauwelijks nog licht op je sensor krijgt. Als je dan flitst wordt alleen de voorgrond verlicht bedacht ik, want de flits draagt nooit zo ver. Dan moet je wel naar buiten om de ruimte te zoeken. Ik neem aan dat geroutineerde fotografen deze werkwijze al langer kennen maar ik vond het een experiment waard. Ik zette de Iso-waarde zo laag mogelijk, het diafragma zo klein mogelijk en met een relatief korte sluitertijd leverde dat mij een testfoto op die veel te donker was. Hoera !!! Toen ik met die instelling Julie in onze tuin in beeld nam moest ik toch nog enkele keren het flitsvermogen aanpassen om het resultaat te krijgen dat ik zocht. Eigenlijk zou ik de achtergrond zelfs best nog wat donkerder willen…. Ik ga hier zeker nog vaker mee aan de slag.    


    18-03-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 maart Het Vennenbos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met zulk mooi lenteweer hebben we er vandaag een lange wandel- en geocachedag van gemaakt. Na de gebruikelijke pipi- en kaka- ochtendwandeling met Phaido mocht ie nog eens mee want we hadden met mede-hobbyisten Jacky en Annemarie afgesproken om er samen op uit te trekken. Een rondje van 10 traditionals en een bonus in het vakantiepark Het Vennenbos in het Nederlandse Hapert zou de hoofdbrok worden van onze tocht. Leuke plekjes zat daar en fotomogelijkheden bij de vleet. Mijn twee vaste modellen moesten dan ook meermaals poseren en de taak om een foto te selecteren voor deze blog was niet gemakkelijk.
    Dat we daarna nog wat verder op jacht zouden gaan was ingecalculeerd en dat we iets samen zouden gaan eten en drinken ook eigenlijk. Dat Jacky ons daarna nog op sleeptouw nam op een initiatietocht rond het wherigo gebeuren binnen de geocachewereld was een gesmaakt toetje. Het was me het dagje wel… Phaido ligt helemaal uitgeteld naast me op het moment dat ik dit zit in te tikken. Wij hebben er alleszins een aantal leuke fotos voor het album 2015 aan overgehouden, een rijke oogst aan succesvolle geocache logs en voor morgen enige stramheid in de oude knoken vrees ik.   


    17-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 maart Loslopende narcissen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb het hier al eerder verteld: bloemen vind ik het mooist als ze je ergens in de vrije natuur verrassen met hun pracht. Jazeker kan ik ook genieten van een mooie tuin waar de perken vol staan met netjes uitgelijnde en in het gelid gezette kleurige afrikaantjes, salvias, dahlias, viooltjes of andere begonias, maar er is niks fijner dan tijdens een wandeling ergens in de wegberm of in the middle of nowhere enkele schoonheden te zien die je daar totaal niet verwacht.
    Deze morgen zag ik aan de rand van het bos, nauwelijks enkele honderden meters van onze achterdeur een troep loslopende narcissen. Hoe ze daar terecht gekomen waren, wie zal het zeggen. Had iemand daar een zak met narcisseneitjes verloren, had een naburige handige Harry enkele kruiwagens overbodige aarde weg gekieperd waar toevallig een aantal narcissen embryo’s in zaten, of had een of andere vogel misschien uit een aanpalende tuin enkele narcissenzaadje opgepikt en wat verder gedeponeerd? Feit is dat ik ze op die plaats zo opvallend en zo mooi vond dat ik besloot na de wandeling wat tijd te nemen om ze te fotograferen. Eerst ben ik thuis nog mijn statief gaan halen – ik kan dat gelukkig tot helemaal plat tegen de grond openplooien – en met de macrolens er op ben ik tot onder de narcisjes geslopen, met dit resultaat. Het is duidelijk dat het al een hele tijd geleden is dat ze nog onder de douche geweest zijn, maar wie maalt daar om als je pas ontsnapt bent en van de herwonnen vrijheid kunt genieten…


    16-03-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 maart Het venijn zit in de staart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het venijn zit in de staart, zo bleek vandaag nog maar eens. Nadat de ganse week de fotoshoots voor het programmaboekje van de dansvoorstelling van Balance vlekkeloos verlopen waren, met naar mijn eigen beoordeling erg mooie fotos, ging het vandaag goed fout.
    Omdat de te fotograferen groep vrij groot was hadden ze beslist de trap nog eens te gebruiken, dezelfde trap waar we al enkele keren kinderen hadden opgezet eerder deze week. Deze keer hadden we evenwel te maken met volwassen danseressen en daar was die trap niet op voorzien… zeker niet omdat ie nog maar voorlopig in elkaar zat, hij moest nog naar de schouwburg  getransporteerd worden immers. Enkele diagonale dwarsverbindingen en de rug waren nog niet gemonteerd. Shit happens… Nog voor alle dames hun positie hadden ingenomen begaf de constructie het. Er bleef iemand kermend liggen…
    Het interventie-team van het ziekenhuis van Herentals was snel ter plaatse en net voor ze de ongelukkige naar de gekende gele wagen overbrachten kon ik het toch niet laten… Ik had camera en belichting al eerder ingesteld maar er was de hele tijd al een stem geweest die me influisterde dat je dit niet fotograferen moest. Maar toen bracht één of ander duiveltje mijn rechter wijsvinger toch naar de ontspanknop.
    Ondertussen hebben we vernomen dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt, maar het was wel even schrikken.   


    15-03-2015 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 maart Stilleven met werk en wijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een redelijk melige foto, ik geef het toe. Dat zit zo…
    Na de ochtendwandeling met Phaido ben ik eigenlijk niet meer de deur uit geweest en zeer tegen mijn gewoonte in had ik toen ook al mijn fototoestel niet meegenomen. De schrale koude oostenwind was niet echt bevorderlijk voor mijn fotogoesting, dezelfde oostenwind die me de rest van de dag binnenhield trouwens.
    Ik heb voor de PC gezeten, fotos selecteren, bewerken, fatsoeneren, uitsnijden en dat soort dingen, ik had nog behoorlijk wat achterstand in te halen van de drukke fotobezigheden van vorige weken. Vanavond kwam ik dan tot de vaststelling dat ik nog helemaal niks gefotografeerd had vandaag. Als ik mijn zelfopgelegde leefregel van minimaal een foto per dag met artikeltje erbij wilde respecteren, dan moest ik dringend… De inspiratie wilde niet meteen komen en uiteindelijk vond ik dat ik het werk waar ik de ganse dag mee bezig geweest was maar moest als onderwerp kiezen. De USB stick waar ik alles opgezet had wat nog naar diverse bestemmingen moest gebracht worden heb ik op de rand van de open haard gelegd maar toen bedacht ik dat het zo toch wel een zeer eenvoudige compositie zou worden. Ik heb dan maar een goede fles wijn open getrokken en er een glas naast gezet, alleen maar voor de compositie, ik zweer het. Ik noem het: stilleven met werk en wijn.

        


    14-03-2015 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 maart Roodborstje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje was aan het strijken in haar werkkamer toen ze me riep. Er zat een roodborstje te pikken op de grond, precies onder de vetbollen die we hangen voor de meesjes. Dat zien we wel vaker, roodborstjes die de restjes komen opkuisen. Ik zette vliegensvlug de 300 op mijn toestel en kwam dan helaas snel tot de vaststelling dat dit niet genoeg was om ‘m voldoende groot en gedetailleerd in beeld te krijgen. Toen ik de achterdeur opende om buiten te gaan schrok ie en vloog ie weg. Vijftig meter verder ging ie evenwel weer op de grond zitten. Ik heb eerst nog de 1.4 extender er bij opgezet en toen ben ik heel stil en langzaam opnieuw naar buiten geslopen. Hij had me wel in de gaten maar vloog deze keer niet weg. Met kleine stappen en steeds weer even stilstaan kwam ik langzaam dichterbij, bij elke stap die ik zette keek ie, maar ik ben klaarblijkelijk toch niet angstaanjagend genoeg om de doorsnee roodborst in paniek op de vlucht te jagen. Uiteindelijk was ik dicht genoeg om enkele shots te wagen. Ik heb ook in de voormiddag nog een voldoende vaste hand merkte ik, want dit is een uitsnede van een foto zonder statief gemaakt met volle zoomsterkte, 420 mm in dit geval. Afstand tot object: 8,1 m lees ik in de exif-gegevens.
    Als je met zulke zware lens, helemaal ingezoomd op die afstand toch nog voldoende scherpte over houdt is je dag goed als amateur-fotograaf toch?  En dan moest de fotoshoot bij Balance nog komen…    


    13-03-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 maart Plaatselijk verkeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze foto is niet gemaakt in Verweggistan of in een obscure achtergebleven regio in de Balkan of daaromtrent. De laatste tijd denderen vrachtwagens met gele nummerplaten regelmatig over de zandwegen door onze Lichtaartse en Kastelse bossen. Wandelaars opzij en hondjes ook. De houtkap is een lucratieve aangelegenheid blijkbaar. Eigen soorten eerst !!! Onze bossen moeten weer meer inheemse soorten tellen volgens de groene jongens en dus zijn Oostenrijkse sparren, Amerikaanse eiken en andere geïmporteerde boomsoorten ongewenst voortaan. Die dienen dus te worden verwijderd, en als goede kooplui hebben onze noorderburen de deal binnengehaald. Er worden hele percelen platgelegd, boompartijen uitgedund en de oogst wordt zo snel mogelijk binnengehaald. Het uitgedunde bos moet weer heide worden lees ik als ik naar het waarom zoek op google.
    Tja, we hebben sowieso al groengebieden te veel in dit land bedenk ik dan enigszins sarcastisch en mijn scepticisme wordt nog een beetje groter als ik bijvoorbeeld merk dat de overgebleven wortels van de afgezaagde bomen niet worden weg gefreesd zoals U en ik zouden doen om de heide weer ruimte te geven. Het zal wel zijn dat daar dan niks meer mee te verdienen is…
    Ik begrijp nu plots ook waarom er langs elke invalsweg naar onze dorpskernen, of het nu een verharde weg, een zandweg of een bospaadje is, dure verkeersborden moesten komen om aan te geven dat je in de bossen weer harder mag rijden dan vijftig.
    Ondertussen worden onze wandelwegen helemaal kapot gereden en heeft het bos een groot deel van zijn charme verloren. Dat herstelt zich wel weer, hoor ik dan… Het zal wel. Ik hoop dat mijn achterkleinkinderen er dan van zullen kunnen genieten.      


    12-03-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 maart Ons danseresje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nadat ik eergisteren de spits afbeet en gisteren vriendin en topfotografe Bea aan de beurt was ben ik vandaag weer dansgroepen gaan fotograferen bij Balance Health Center. Het programmaboekje bij de voorstelling Reflections 2015 gaat er goed uitzien, zeker weten.
    Ons danseresje, kleindochter Julie, zit in twee van de groepen die vandaag voorbij kwamen en liever dan weer een groepsfoto te tonen, koos ik vandaag voor een opname die ik tussen de drukke bedrijvigheid door kon maken. De hele set stond gewoon schietensklaar en dus kon ik Julie enkele keren solo voor me laten poseren.               


    11-03-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 maart De Kasseman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had in de vooravond toch nog even de tijd gevonden om samen met Phaido naar de Kasseman te trekken, een van de plekken waar we vaak en graag van de rust, de natuur en van de plaatselijke fauna en flora gaan genieten. De camera had ik ook mee natuurlijk en ik had de 70-300 er op gezet. Het was mijn bedoeling enkele vogels te gaan schieten, digitaal bedoel ik he…
    Nadat ik de wagen op de grote parking langs de Franse Baan geparkeerd had begonnen we aan onze rondwandeling zoals meestal in tegenwijzerzin. Een 300 mm is echt wel aan de krappe kant als je langs die grote plassen de watervogels in de beste omstandigheden te pakken wil krijgen. Toen we zo ongeveer driekwart rond waren had ik, meestal tot het uiterste ingezoomd, al de nodige eendjes, aalscholvers, meerkoeten, inheemse- en uitheemse ganzen en enkele meeuwen op mijn geheugenkaartje gezet. Ondertussen zakte de zon alsmaar dieper en zag ik dat de rietkragen aan de overkant steeds maar mooier belicht werden. Aan zulk mooi avondlicht kon ik niet weerstaan en met de lens nu helemaal aan de andere kant van de zoom-range kon ik toch dit redelijk breed overzicht fotograferen. Dat er toch nog een fuut in beeld dobbert aan de rechterkant is een toetje dat ik als invulling van het oorspronkelijke doel van de wandeling beschouw, namelijk vogels fotograferen.               


    10-03-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 maart Photoshoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind april gaan de dansers en danseressen van Balance Health Center weer hun jaarlijkse voorstelling geven. Reflections 2015 zal die gaan heten en ze zijn druk bezig met de voorbereiding. Choreografien, kleding, repetities…, naarmate D-day nadert groeit de spanning. Deze week worden de fotos gemaakt voor het programmaboekje en vandaag stond ik voor de eerste fotoshoot. Ik neem aan dat dit een dans wordt met vampieren of iets dergelijks want deze groep deed geen enkele moeite om er lief uit te zien. Drie shots waren hier gevraagd, de jongens apart, de meisjes apart en voor deze blog koos ik een foto van de voltallige, gemengde groep. Het was niet eens zo gemakkelijk de witte kledij met de nodige structuur en doortekening te fotograferen tegen die zwarte achtergrond. Met een 300 Watt continu-licht softbox aan weerszijden en mijn opzetflitser gemonteerd in een 60 bij 60 softboxje in het midden boven de camera kreeg ik de boel goed belicht.              


    09-03-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 maart Street-catwalk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het evenement street-catwalk dat dit weekend in Aarschot werd georganiseerd kon gelukkig op de goodwill van de weergoden rekenen. De modeshow werd voor een keer eens uit de besloten en exclusieve sferen gehaald en naar de straat gebracht. Een vijfentwintigtal modezaken in Aarschot namen deel aan het gebeuren en bij elk van hen kwam er gedurende een kwartier of zo een mooie catwalk, rode loper en blinky-blinky paaltjes met sjieke rode dikke touwen. Echte mannequins showden daarop de kledij die in de betreffende zaak te koop is. De onvermijdelijke boenke-boenke muziek was ook telkenmale onderdeel van de show – we leven nu eenmaal in 2015 – en mede door het mooie weer was het een vet succes.
    Ik mocht er mijn kennis van de bediening van geluidsinstallaties, mijn energie om lopers, paaltjes, boxen en dat soort dingen te verplaatsen, en last but not least mijn fotokunstjes tonen gisteren en vandaag.
    Vier van de kleinkids waren ook weer van de partij. Pieter kon helaas niet, die moest ergens een breakdance-battle uitvechten en voor Nicolas is dit de tijd van het jaar dat de lammetjes en de kleine geitjes geboren worden dus konden we nu ook niet op hem rekenen. De drie jongedames uit het nakomelingschap hadden evenwel voor versterking gezorgd en zodoende was er een achtkoppige groep om kinder- en tienermode te showen. De organisatie, zeg maar zus Lilly, had gezorgd voor fluo oranje beren-pakjes van L&L voor iedereen. Dat was alvast een opvallend accessoire voor de kids tijdens de verplaatsingen. Jef vond dat oranje maar niks evenwel en met die giechelgrieten op de foto gaan als enige jongen dat zag hij ook niet echt zitten. De groepsfoto is dus een exclusief vrouwelijke aangelegenheid geworden.
    Als enige boy bij de jongste generatie op de catwalk kon Jef wel op meer dan een gemiddeld part van het succes rekenen.         


    08-03-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 maart Schooltoneel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn vandaag naar Wuustwezel geweest. Pieter en Hannelore, de twee jongsten daar zijn van school veranderd. Het wijkschooltje waar ze eerst gingen werd echt te klein, Pieter zou als enige in zijn klasje gezeten hebben…  Deze avond was er een toneel-musical voorstelling door de leerlingen en ik kan niet anders dan vertellen dat we bijna uit onze sokken geblazen werden... superklasse. De verhaallijn was vrij eenvoudig, een koning komt na een reis terug bij zijn koningin en die merkt dat de koning zijn kroon verloren is ergens onderweg. Ze stuurt hem terug om de kroon te zoeken en zo belandt de koning met zijn helper in allerlei landen en scenes tot uiteindelijk het kleinood gevonden wordt. Ondertussen heeft de koning evenwel ervaren dat de zoektocht leuker was dan het leven met zijn strenge koningin en hij keert lekker niet terug naar het hof. Iedere scene en elk land is zo de ideale kapstok voor de samenstellers van de voorstelling om leerlingen en klasjes te laten doen waar ze goed in zijn. Pieter is al een hele tijd redelijk fanatiek bezig met breakdance en dus lag het voor de hand dat er een heuse battle in zou komen. Ze hadden dat verpakt als een toneel uit een American-football-wedstrijd waarbij de spelers de uitdaging aangingen tegen de cheerleaders. Dit is een actie scene van de boys met Pieter ( nr 72 ) in een glansrol.
    Ik was langs de zijkant tegen een muur gaan staan met mijn schermpje uitgeschakeld om zeker niemand te storen tijdens het fotograferen. Noteer de dame op de eerste rij die de ganse voorstelling bekeken heeft op het schermpje van haar smartphone… en zij was niet de enige. Er is tegenwoordig als je naar een voorstelling gaat kijken meer kleur te zien in de zaal dan op het podium verdorie!!! En dan wil ik niet eens zeuren over de menigvuldige flitsen van de pocketcameratjes, wetende dat die vanaf de derde of vierde rij al helemaal zinloos zijn…  
    De gegevens: ISO 2000 - F 4,5 – 1/125 … achteraf gezien had ik de ISO best nog een beetje kunnen opvoeren om de sluitertijd korter te krijgen maar omdat de rest van de voorstelling vrij statisch was had ik voor deze instelling gekozen. Ik vond het nogal meevallen met de bewegingsonscherpte ondanks de relatief lange sluitertijd.         


    07-03-2015 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 maart Poppies
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe een foto van een massa kunst-poppies in een tentoonstelling van architectuurfotografie belandt.
    Schoonbroer Dreeke, man van mijn liefste zus, is een begenadigd fotograaf, ik beschouw hem een beetje als mijn fotografische mentor. Dreeke is iemand die van de analoge fotografie en de doka mee evolueerde naar de digitale technieken en die een beroepscarriere achter zich heeft om U tegen te zeggen. Naast de puur professionele opdrachten is ie ook constant gedreven bezig met zijn eigen kunst projecten. Hij heeft ondertussen in zo ongeveer de hele wereld interessante architectuur gefotografeerd en daarvan maakt hij in zijn eigen typische stijl zeer herkenbare bewerkingen.
    Vandaag was de openings-receptie van een vernissage rond zijn werk in het gemeentehuis van Tremelo. Uiteraard wilden wij daar bij zijn en natuurlijk had ik mijn fototoestel meegenomen.
    Zoals dat wel vaker het geval is bij recepties en andere evenementen bleven wij tot alle andere bezoekers weg waren en toen kon ik Lilly en Dreeke fotograferen vóór een werk waar een leuke anekdote bij hoort.
    Vorig jaar waren ze in Londen om beelden te schieten voor hun jaarlijkse kalender. Een vreemde eend in de bijt, want geen architectuurfoto, was een shot op verzoek van zus Lilly. Die was namelijk zeer onder de indruk van de achthonderd en zoveel duizend kunst-poppies als herdenking van de gevallen Britse soldaten in wereldoorlog één. Toen er met het gemeentebestuur van Tremelo werd gepraat over de organisatie van dit evenement bleek dat er ook in de tentoonstellings-locatie kunst-poppies aanwezig waren. De bewuste foto kreeg samen met die poppies een ereplaats en vanavond werd hij aan de gemeente Tremelo geschonken als dank voor de goodwill bij het organiseren. Dat ik Lilly en Dreeke daar fotografeerde klinkt dan toch ook vrij logisch he…          


    06-03-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 maart Avondgloed over het Zilvermeer.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nonke Rik, een oom van het vrouwtje was eerder deze week overleden in zorg tehuis Hoevezavel in Lommel en deze avond waren we een laatste groet gaan brengen. Toen we terug naar huis reden had ik snel in de gaten dat het een wonderbare zonsondergang was. Ik kon niet snel genoeg op een foto-waardige locatie zijn. Toen ik op een brug in het Kristalpark belandde om enkele windmolens te fotograferen in de rode gloed was de zon net onder… niet getreurd, klik klik en snel verder naar de weg richting Blauwe Kei om fotos van het Rauwse Meer te maken. Ook hier kon ik pasteltinten en alles tussen oranje en diepblauw te pakken krijgen. Toen we op de Postelse weg naast het Zilvermeer reden en het al bijna donker was zag ik toch nog die gloed boven het water. Een laatste stop dan maar, de eerste shots waren niet zo’n succes meende ik te zien op het schermpje van mijn toestel. Maar toen kreeg ik het lumineuse idee even de flitser er op te zetten om de voorgrond wat op te lichten. Weer had ik enkele proefopnames nodig om de goede balans te vinden, relatief lange sluitertijd, niet te fel flitsen en uiteindelijk was ik tevreden met dit shot. Voor de liefhebbers wil ik graag de gegevens er bij zetten… 24 mm, f 18, ISO 100, 4 sec. en de flitser manueel op halve kracht.
    Ik kan het vrouwtje ook niet genoeg bedanken voor haar geduld.
    J     


    05-03-2015 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs