Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    05-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 februari Never say never...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen we alweer enkele jaren geleden beslisten de gitaren en de microfoons aan de wilgen te hangen waren we er van overtuigd dat het ook definitief gedaan was met de muziekmakerij. De goesting was over, de lol was er af. Toch hebben we nog enkele reunies met de ex-collegas georganiseerd, met veel plezier trouwens maar ook dat is alweer een hele tijd geleden en ik was er van overtuigd dat het nu echt wel helemaal voorbij was… Never say never…
    Vandaag heb ik me toch nog eens laten overhalen de gitaren nog een keer uit de koffers te halen om dochterlief te begeleiden. Die wilde enkele liedjes zingen in de kerk van Hoogstraten tijdens de begrafenisplechtigheid van Marcel Sprangers, een te jong, totaal onverwacht  overleden familievriend. De jongedame waar ze vast mee werkt was belet en ik moest haar dan maar uit de nood helpen. Na summiere samenspraak hebben we wat liedjes van Willem Vermandere, Adèle en Jan Smit ten gehore gebracht en al bij al hebben we er ons goed doorheen geworsteld ondanks vingers waar geen eelt meer op zit ( beginnende gitaristen weten wat dat betekent ), ondanks  de kou in de kerk, en ondanks het feit dat de zelfverzekerde podiumroutine helemaal verdwenen is ondertussen.
    Tijdens de dienst ga je niet zitten fotograferen natuurlijk, maar na afloop, toen alle mensen buiten waren kon ik het weer niet laten. Ook de camera mocht er even uit.
    De binnenkant van de kerk van Hoogstraten bood best de nodige fotomogelijkheden, maar ook de “werkplek” waar ondergetekende, alweer voor de laatste keer
    J, zijn kunstjes opvoerde vond ik het bewaren waard, als souvenir. Mijn twee lievelingsgitaren – die heb ik gelukkig nooit verkocht – mochten mee in beeld en als ik in zeg maar 2025 nog eens doorheen mijn albums blader zal ik hier zonder twijfel met veel plezier naar kijken.


    05-02-2015 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 feb Big
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Josee houdt van varkens. Ze hoeven niet noodzakelijk bijna 70 jaar te zijn en dik, een beetje jonger en big mag ook. Voor alle duidelijkheid “big” moet hier niet gezien worden als een Engels woord.  
    Ik was vandaag even in Wuustwezel en dan is het niet meer dan normaal dat ik met enkele fotos van de kleinkinderen thuiskom en daar bovenop is het ook mijn gewoonte eens langs de veestapel te lopen om te zien of ik daar eventueel geen mooie plaatjes kan schieten. Mama koe met kalfje, geitenbok die zijn best doet om tot bij de geiten te geraken, Brabanders in de wei, enkele poezen op het erf… er was, zoals meestal de nodige bedrijvigheid. Maar om het vrouwtje te plezieren heb ik deze keer gekozen voor een foto van dit schatje.
    Het was behoorlijk donker in die stal en zonder flits moest de Iso-waarde naar hoogtes waar je enkele jaren geleden alleen maar van kon dromen, de rode warmtelamp was ook niet echt bevorderlijk voor een makkelijke fotoklus maar de onvolprezen producten van de firmas Adobe en Nik zorgden er in de nabewerking nog maar eens voor dat ook deze shot toonbaar werd.


    04-02-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 februari Het Hofke van Bayot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was met het vrouwke meegereden tot in Achterlee. Daar zou zij vriendin Martine oppikken om samen een middagje Ikea doen. Zelf wilde ik te voet langs de Coolsweg en door het bos achter de Floreal terug naar huis wandelen met Phaido.
    De tocht voerde ons dus ook langs het Hofke van Bayot. Het was weer een hele tijd geleden dat ik hier nog geweest was. Iedereen in de streek kent de plek wel vermoed ik. Bij het begin van de eerste wereldoorlog was Nestor Bayot de enige Belgische soldaat die op Lichtaarts grondgebied sneuvelde. Op 20 augustus 1914 liep hij hier in de bossen in een hinderlaag die er door Duitse ulanen was gelegd. Toen hij plots oog in oog kwam te staan met de vijand loste hij een paar schoten maar werd dan zelf dodelijk getroffen in het hoofd. Hij viel van zijn paard dat samen met de medesoldaten ongedeerd kon ontsnappen. Een paar dagen later werd Bayot aan de kerk van Lichtaart begraven. Na de oorlog lieten zijn ouders de stoffelijke resten naar zijn geboortedorp bij Luik overbrengen. De jongeman was 21 jaar toen hij stierf. Rond 1919 werd op de plaats van het vuurgevecht een kruis opgericht en later werd daar een keurig verzorgd perk bij aangelegd, het Hofke van Bayot. Bij gelegenheid van de honderdste verjaardag werd hier vorig jaar nog een herdenkingsplechtigheid gehouden.
    We zijn met de fotoclub al een tijdje aan het werken aan een project rond W.O. 1 en we denken dan in het bijzonder aan onze Lichtaartse slachtoffers, maar deze, hier gevallen Luikenaar verdient toch ook de nodige aandacht vond ik.  


    03-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 februari Het blijft maar winteren.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was vannacht al een nieuw dun laagje sneeuw op de nog niet helemaal weggesmolten restanten van eergisteren gevallen en toen we klaar stonden om aan de ochtendwandeling te beginnen kwam het plots weer in dikke vlokken naar beneden gedwarreld. Binnen de kortste keren was alles weer maagdelijk wit en het bleef maar sneeuwen. Met de naweeën van de griep nog in mijn lijf, de aanhoudende hoest en kortademigheid vond ik het op dat moment beter even te passen. Josee is er dus alleen met Phaido op uit getrokken. Toen ze terugkwam en vertelde hoe mooi het weer was, en ik ook wel merkte dat het duidelijk leek op te klaren heb ik me toch maar bedacht en Phaido een extra rondje gegund. Dezelfde fotos maken als eergisteren leek me geen uitdaging en daarom heb ik gezocht naar andere standpunten.
    Het leek er bij  momenten op dat de zon door het wolkendek wilde komen piepen en dat vond ik de moeite van het fotograferen waard. Knal tegen het licht in heb ik op deze plaats enkele shots gemaakt. Op het kleine display van mijn toestel leken ze wel oke. Toen ik deze opname thuis groot bekeek op het computerscherm was ik eerlijk gezegd niet meteen gelukkig. Het centrale uitgebeten overbelichte deel was zelfs na gebruikmaking van alle mogelijkheden van Raw-omzetting en de volledige Photoshop-trukkendoos nog altijd beneden de normen die ik mezelf opleg en ik wilde al aan de slag gaan met een andere foto. Toch probeerde ik eerst nog even een wit-zwart omzetting en o wonder… daar knapte hij helemaal van op. Mij stoort het lichtere deel in het midden niet meer en de rest van de plaat ademt ook plots de juiste sfeer… Hoe je onverwacht toch nog een reddingsboei vindt…


    02-02-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 februari De Rielenkapel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was de hele dag niet aan fotograferen toegekomen… wat wil je, een kletsnatte ochtendwandeling en daarna aan de TV gekluisterd om het WK veldrijden te volgen. Tussendoor moest er ook nog gegeten worden volgens het door Josee opgelegde uurrooster… We hadden wel afgesproken met de vrienden om ’s avonds iets te gaan drinken in de Pelleman in Kasterlee. Daar zijn ook nog wel wat fotomogelijkheden, daarenboven had ik toen we er naar toe vertrokken gezien dat de maan flink haar best aan het doen was. Het statief had ik dus ook maar in de wagen gelegd, want de Rielenkapel by night, dat was ook nog een optie. Nachtfotografie zal wel altijd een van mijn stokpaardjes blijven.
    Ons clubje aan de drank, eigenlijk vond ik het bij nader inzien niet echt origineel meer, maar goed, ik had toch al enkele leuke shots gemaakt. Op de terugweg wilde ik dan toch ook nog plan B uitproberen. Aan de Rielenkapel was er op dit uur van de nacht – rond kwart voor elf – een veelvoud van diverse lichtbronnen. Er was eerst en vooral het maanlicht, dan was er een gele straatverlichting langs de achterzijde en aan de voorkant was die dan weer wit. In de nabewerking thuis heb ik wat zitten experimenteren en na de basisbewerkingen kon ik met behulp van mijn geliefde Nik Filters toch een aanvaardbaar resultaat tevoorschijn toveren. Dit is wat het filter Color Efex Pro, Dark contrast #3 Saturated & detailed er van maakte.

    voor de geïnteresseerden: f 9 - Iso 400 - 25 sec. 


    01-02-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 januari Zelfportret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geen idee of dit nu een selfie dan wel een otofoto is. Ik hou het voorlopig maar op het ouderwetse zelfportret.
    Het is niet de eerste keer dat ik mezelf probeer te fotograferen in kleine, spiegelende, al dan niet bolronde objecten. Ogen van dieren zijn daar zeer geschikt voor en dan bij uitstek paardenogen want die zijn echt wel erg groot en die zitten daarenboven op een hoogte waar je meestal met de camera goed bij kan. Probleempje echter, die dieren laten zich niet zo gemakkelijk zo dicht benaderen met een onbekend groot dreigend zwart object. Nu hebben we al een hele tijd een vrij goede vrienschapsrelatie met twee paarden die in een weide aan de Dressenstraat, langs onze dagelijkse wandelroute, hun dagen slijten. Meestal komen ze zonder dat we ze moeten roepen even naar de afsluiting om ons te begroeten en een aaitje in ontvangst te nemen en vandaag was dat ook zo. Hun nieuwsgierigheid naar de gedragingen van Phaido wint het meestal van hun aandacht voor de man met het fototoestel en dat gaf ondergetekende de gelegenheid zich zo te positioneren dat de spiegeling mooi midden in het oog zat. Ik moest wel even door de knieen maar dat is gelukkig fysiek gezien nog altijd perfect mogelijk, tot nader order.  


    31-01-2015 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 januari Sneeuw, bomen en dooimist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik deze morgen naar buiten keek en de verse sneeuwlaag zag, het mooie licht en de blauwe lucht had ik niet veel tijd nodig om te beslissen dat ik deze keer maar meteen met de camera naar buiten moest. Ik heb zelfs het ontbijt maar overgeslaan en ik was net op tijd in de Smallebroeken, mijn favoriete wandelplek. Net op tijd inderdaad, want het begon weer te dooien, deze keer kon ik toch nog de sneeuw op de takken en takjes van de bomen mee pikken in mijn fotos, dat geeft toch dat tikkeltje extra feeërieke wintereffect en bovendien had ik het geluk dat er zich een laagje dooimist begon te vormen boven de weiden. Geheugenkaartjes zijn er in steeds grotere formaten tegenwoordig en dat is maar goed ook want ik kwam thuis met een massa mistfotos, sneeuwfotos, dieren in de sneeuwfotos, detailopnames en ga zo maar door… Ik heb Josee laten kiezen om haar favoriet er uit te halen om als foto van de dag te fungeren want zelf zag ik ze allemaal even graag. Al bij al kan ik me wel vinden in haar keuze, de mistlaag, diepte in de foto door voorgrondtakken onder en boven, een prikkeldraad die van uit een hoek de blik naar de hoofdonderwerp-boom leidt… het vrouwtje heeft ondertussen ook voldoende vista en know-how om op een verantwoorde manier naar fotos te kijken merk ik…   


    30-01-2015 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 januari Ploeteren door de blubber
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De naweeën van de griep hebben ondergetekende nog altijd in een stevige houdgreep en hoewel ik probeer weer zo goed als het kan het normale leefpatroon op te pikken lukt dat toch nog niet altijd. De ochtendwandeling heb ik vandaag weer eens aan me moeten laten voorbij gaan, de ochtendreutel, - rochel en –hoestbuien vertelden me dat het niet opportuun was meteen de agressieve winterkou in te duiken. Het bioritme van Phaido draait evenwel voor een groot gedeelte rond pipi en kaka en in zijn uurrooster willen we niet te veel onnodige verandering brengen. Josee heeft die taak dan maar alleen op zich genomen. In de loop van de namiddag heb ik geprobeerd dat goed te maken door er ook eens rustig alleen op uit te trekken met hem. Rustig is misschien niet het goede woord want met het redelijk natte weer van de laatste dagen zijn er nogal wat zogenaamde wandelwegen herschapen tot regelrechte modderpoelen, een WK veldrijden waardig. De aanduiding voor de te volgen wandelroute en de rustbank die hier neergeplant is door de toeristische dienst doen eerder lachwekkend aan op een plek waar je door de bagger moet ploeteren om al wandelend verder te geraken.     


    29-01-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 januari Gekke bekken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op woensdag namiddag wordt er meestal beroep gedaan op de grootouders om de kleinkinderen op te pikken en overal naar toe te brengen. Jefke moest voetballen in Herentals, dat werd dus de verantwoordelijkheid van bompa Jan. Julie, die gaat dansen in Balance Health Center, komt dan mee naar huize Pol en Josee, waar tussen een gezonde maaltijd en de dansles er nog voldoende tijd is aan de schooltaken te beginnen. Een yoghurtje tussendoor wil er wel in en pake Pol ziet daarin meteen fotomogelijkheden. Ik weet niet of we dit “over-acting” mogen noemen, maar de manier waarop Julie zich duidelijk bewust was van de camera en gekke bekken begon te trekken was voor mij voldoende reden om af te drukken en om dit beeld uit te kiezen, liever dan de overige eerder “brave” kiekjes.  


    28-01-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 januari In het bos.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan de overkant van de Kasterleesteenweg gaan we niet zo vaak om onze dagelijkse portie wandelplezier te halen. Komt het omdat we dan die drukke weg moeten oversteken? Wie zal het zeggen… ik vermoed eerder dat het te maken heeft met het feit dat het meestal iets natter en iets drassiger is aan die kant. Dat was vandaag trouwens ook zo toen we beslist hadden dat een alternatieve route weer eens nodig was. Anderzijds zijn daar dan ook de nodige minder platgetreden paden op fotogebied en ik heb dus weer uitgebreid mijn hartje kunnen ophalen. Deze dreef vond ik best enkele shots waard. Phaido erin plaatsen als aandachtspunt is een van de eerste dingen waar ik aan denk als ik iets wil toevoegen aan het beeld. Hem laten poseren is ondertussen een vrij eenvoudige routine geworden. Hij weet precies wat er van hem verwacht wordt en hij kent de woorden “wacht”, “blijf” en ”zit” beter dan welk ander bevel…  Bij de nabewerking thuis heb ik diverse uitsnedes, filters en omzettingen van dit beeld uitgeprobeerd en een zwart-wit omzetting leek me wel iets maar toch miste ik nog dat beetje extra. Uiteindelijk heb ik Phaido buiten de omzetting gehouden om zo één kleurtoets in de foto over te houden. Zwart-wit puristen zullen dit wel weer ongepast vinden, maar daar trek ik me niks van aan. Ik vind het mooi zo.


    27-01-2015 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 januari Hazelaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een beetje tegen beter weten in had ik vandaag de macrolens eens op mijn toestel gezet tijdens ons dagelijkse tochtje en dan ga je anders kijken natuurlijk. Het is verrassend hoeveel kleine, toch interessante dingen je opvallen als je op die manier door de winterse natuur doolt.
    In de loop van de maand januari trekken we telkenjare wel een dag uit om naar het arboretum in Kalmthout te rijden en er de bloei van de toverhazelaars te gaan bewonderen en fotograferen. In de loop van de voorbije jaren zijn er dan ook al enkele kleurige prachtexemplaren voorbij gekomen op deze blog. Dit jaar hebben we nog niet de kans gezien om tot daar te geraken en de ons allemaal beter bekende gewone hazelaar moet dan maar als alternatief fungeren om ons op de eerste tekenen van de onherroepelijk dichterbij sluipende lente te attenderen. Qua vroeg in bloei staan moet die nauwelijks onderdoen voor zijn meer exotische familieleden en hoewel net iets minder spectaculair doet die lang vóór het botten van de bladeren immers ook al flink zijn best.


    26-01-2015 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 januari Mosselen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze namiddag mochten we weer gaan smullen voor het goede doel. Een van de meest voor de hand liggende manieren om de kas van je vereniging te spijzen is het inrichten van een eetfestijn. Ik wil hier meteen aan toevoegen dat ik dat ook een van de sympathiekste manieren vind. Van alle eetfestijnen is in ons Vlaanderenland het mosselsouper het meest populaire.
    De carnavalsvereniging “De Barrierse Rietschieters” waar nichtje Jill lid van is had, zoals ieder jaar, weer beroep gedaan op de eetlust van vrienden, kennissen en sympathisanten om de werking van de club te sponsoren. Zoiets moeten ze ons geen twee keer vragen natuurlijk. Wij weten een volwassen portie heerlijke Zeeuwse lekkernij wel te smaken en als dat dan ook nog in het gezelschap van enkele goede vrienden kan en er komen de nodige dranken voorbij om het culinaire plezier compleet te maken, dan mogen we spreken over een geslaagde namiddag toch?  
    Tussen het smikkelen door houdt deze jongen natuurlijk altijd de ogen open en de camera binnen handbereik. De manier waarop de kloeke carnavalisten de potten met mosselen op een groot dienblad naar de klanten brachten vond ik het bekijken… en het fotograferen alleszins meer dan waard.  


    25-01-2015 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 januari Winterlandschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik deze morgen rond acht uur de gordijnen opentrok sneeuwde het en was het wit buiten. Ik was niet speciaal zo vroeg opgestaan omdat de nationale weermannen en –vrouwen dat voorspeld hadden, neen, we zouden met enkele leden van de fotoclub naar een studiedag rond AV-producties gaan in het Nederlandse Rijen. Koffie, ontbijt, krantje, tandjes poetsen… maar rond kwart voor negen kwam een telefoontje van Alex: of het wel zin had om met dit weer zo ver te rijden? Ik was het er meteen mee eens, je moet het gevaar niet uitdagen.  Nog eens vijf minuten later stond ik al in wandeltenue om het bos in te trekken.
    De temperatuur bleek nogal mee te vallen, te warm eigenlijk om te kunnen rekenen op een maagdelijk blijvend sneeuwtapijt. En inderdaad, het bos en de weilanden lagen niet onder die indrukwekkende winterpracht die ik had verwacht. Het was wit, dat wel, maar op veel plaatsen kwam de gesmolten dooi-smurrie er al doorheen. Als er zich dan toch eens een mooi landschap aandiende en ik mijn twijfels had of de foto niet te “plat” zou worden met zo’n grote lege ruimte vooraan had ik gelukkig Phaido nog bij me die gewillig op de goede plaats in de voorgrond ging poseren. 


    24-01-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 januari Neonazis in de Kempen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sedert ik las dat een foto van ene Gursky verkocht werd voor 4,3 miljoen € en meer nog nadat ik de foto in kwestie ook gezien had ( althans een copie ervan op het net ) riskeer ik me ook regelmatig op het pad van de minimalistische fotografie… less is more he. Je weet maar nooit of er misschien een of andere kunstkenner eens een bedrag met meerdere nullen te spenderen heeft…
    Bij dit beeld waar ik deze ochtend tegenaan liep moest ik ook aan onze oosterburen denken – de heer Gursky is een Duitser namelijk – en de voor de hand liggende titel leek mij eerst: Schutzstaffel, wat drie kwart eeuw geleden werd afgekort als SS
    J. Bij nader inzien leek me dat toch net iets te recht voor de raap en heb ik er van gemaakt: “ Neonazis in de Kempen?” ( met een vraagteken he )  


    23-01-2015 om 23:44 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 januari 't Huske
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was een tijd dat in het bos langs onze wandelroute overal chalets en vakantiehuisjes te vinden waren, het ene al wat luxueuzer dan het andere, en allemaal zeer zonevreemd natuurlijk. Toen besliste de overheid dat ze daar iets aan gingen doen en dat ze allemaal moesten verdwijnen. Bij de meeste was dat ook onherroepelijk het geval, het bos herwon zijn rechten, de enkele uitzonderingen bewijzen waarschijnlijk dat als je de juiste mensen kent er net iets creatiever met de regels mag omgesprongen worden.
    Op deze plek stond ook een mooi buitenverblijfje en nu de permanente bebouwing afgebroken is komen de eigenaars toch nog regelmatig hier naartoe maar dan met de motorhome. Eén ding hebben ze evenwel niet afgebroken en dat is de WC, het toilet, in het mooi Kempens: het “huske”.
    Ik herinner me de tijd dat ik een klein manneke was en dat er thuis, bij de buren en bij de familie, kortom zo ongeveer overal wel in een schuur of in een klein gebouwtje langs het huis een “huske” was met een soort grote zitbank, de onderkant gemetseld en daarop een brede plank met een gat er in. Daar moest je op gaan zitten om je ontlasting te deponeren en die hoorde je dan anderhalve meter dieper in de beerput ploffen, en in de winter was het er koud want het begrip tochtvrij was nog niet uitgevonden... Keurig in stukken geknipte of gescheurde stukken krantenpapier die op een grote kepernagel tegen de muur geprikt hingen en waarmee je je achterwerk kon opschonen ( ik had bijna geschreven om je kont af te vegen ) kan ik me ook nog levendig voor de geest halen… en daaraan moet ik elke keer weer denken als ik tijdens de dagelijkse wandeling langs dit verlaten “huske” kom.
    Ik zou bijna zeggen historisch erfgoed, beschermen die handel in plaats van af te breken !!!      


    22-01-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 januari Grote voetenfoto.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik las nog niet zo lang geleden in een of ander fotografie-tijdschrift een artikel over standpunten, meer bepaald hoe je creatief kunt omgaan met standpunten om verrassing in je fotos te brengen. Er zijn van die termen die geen uitleg nodig hebben, zoals kikkerperspectief, vogelperspectief en zelfs dikke neuzenfoto is ook voor niet fotografen nog best verstaanbaar: het effect dat optreedt als je iets van te dichtbij fotografeert. Dan worden onderdelen die het dichtst bij de camera zijn buiten proportie vergroot namelijk. Als kleindochter Julie vóór ze naar de balletles gaat thuis al even aan het warmlopen is en ik beslis dat ik haar gedoe van uit een vogelperspectief in beeld wil nemen dan is het resultaat dus een vogelperspectiefdikkeneuzenfoto als er toevallig net een voet voorbij de camera komt op het moment dat ik afdruk. Elf lettergrepen en een woordwaarde om een scrabblekampioen jaloers te maken maar toch noem ik het liever grote voetenfoto. J     


    21-01-2015 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari Schade in het bos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na twee dagen binnen zitten ben ik deze morgen toch weer maar eens met het vrouwtje en Phaido de Smallebroeken in getrokken. Ik ben nog niet terug helemaal ok maak ik voel beterschap…
    Tijdens de wandeling viel het me weer eens extra op dat er zo ongeveer nog nergens iets gedaan is aan de schade die in het bos veroorzaakt is door de zware natte sneeuw van ondertussen al weer meer als drie weken geleden. Afgerukte takken liggen nog altijd over wandelwegen, soms zelfs hele bomen en het lijkt er op dat er geen instantie is die zich daar iets van aantrekt. Vroeger was dat misschien ook wel zo maar dan ging iedereen die op zoek was naar brandhout wel zijn deel van het opruimwerk doen… Nu mag dat niet meer he.
    Phaido heeft alleszins minder problemen dan het baasje en het vrouwtje om tussen de hindernissen door te laveren en die staat enkele tientallen meters verder zich af te vragen waar ze toch blijven. Baasje moet eerst een foto maken…    


    20-01-2015 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 januari Printer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben in de fotoclub een erg goede professionele printer en tegen een zeer minimale kostenvergoeding mogen we die ook gebruiken. Het probleem is evenwel dat iedereen elke keer weer alle instellingen naar zijn eigen voorkeuren aanpast, andere papierprofielen, gebruikersprofielen, kleurruimte en dies meer. Daar komt nog bij dat ik ook voor familie, vrienden en kennissen wel eens iets afdruk en dan vind ik het een beetje ongepast daar ook elke keer de clubprinter voor te gebruiken. Vorige donderdag ben ik daarom zelf een Canon Pixma Pro 1 gaan kopen.
    Iedereen die mij kent weet wel hoe graag en hoe snel ik met nieuwe speeltjes aan de slag ga.  Ik wil me wel eerst even door de handleiding worstelen. Vrijdag: te druk, zaterdag: te druk, en dan sloeg de griep toe. Gisteren, vandaag… echt te ziek om aan fotograferen of handleidingen te denken.
    Ongelooflijk maar waar: hij staat dus nog altijd ingepakt in de doos. Daar een foto van maken leek mij nog net mogelijk onder grieperige omstandigheden. Laten we hopen dat ik morgen weer de deur uit kan, Phaido vind die korte wandelingetjes met het vrouwke alleen ook maar niks heeft ie mij gezegd.


    19-01-2015 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 januari Griep
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Baasje is een beetje ziekskes en Phaido komt baasje troosten en bijstaan in de beproeving. 
    De griep heeft toegeslaan in huize Pol en Josee. Ik voelde het gisteren al, flanellen benen, beetje koortsig, koude rillingen en overal pijn. Dan zit er niks anders op dan maar uitzieken zeker? Ik heb deze morgen nog geprobeerd met Phaido even het bos in te trekken maar ik was blij dat ik na een klein half uurtje terug thuis was en op de zetel kon gaan liggen. Daar ben ik eigenlijk de rest van de dag nauwelijks nog van af gekomen. Zelfs de traditionele zondagavond stap in de wereld met de vrienden kon me niet bekoren…  
    Josee vertelt me net dat zij zich ook niet al te best voelt. Dat wordt samen ziek zijn morgen, gelukkig duurt een griepje bij mij meestal niet zo lang.


    18-01-2015 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 januari Dampende Phaido
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Koud, maar mooi in het bos deze morgen, en vooral… zonnig!!! De lichte nevel en de invallende lage stralen zorgden weer voor feeërieke taferelen. De fotograaf in mij was meteen heel goed wakker. Ik ben altijd wel op zoek naar bijzonder licht en het was al de tweede keer deze week dat zich zulk buitenkansje aandiende.
    Phaido was al flink aan het rennen geweest toen hij precies in een plekje zon even halt hield. De damp van zijn adem krinkelt in de invallende lichtharpen en de hele sfeer vond ik erg sprookjesachtig. Ik heb een hele reeks geschoten en ik moest twee keer kiezen: welke foto voor de blog, welke voor facebook en welke voor de fotoclub… anderzijds heb ik ook lang getwijfeld tussen kleur en zwart wit, maar dat laatste leek me toch nog net iets meer dramatisch. Ik vermoed dat ik al weet wat ik aanstaande donderdag op de club ga tonen aan de medeleden.   


    17-01-2015 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs