Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    07-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 januari Lichtharpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als een kind in een pretpark, zo voelde ik me deze morgen, of als een smulpaap in luilekkerland… Ik had tijdens het eerste deel van de wandeling al genoten van het heldere winterweer, van het mooie lage licht en van zonnetje dat dat daarvoor verantwoordelijk was. Ik had ook al enkele landschappen op mijn geheugenkaartje maar toen we in het bos aankwamen was het hek helemaal van de dam. Ik vertoefde even in fotografenparadijs.
    De zon en de daarmee gepaard gaande opwarming was blijkbaar krachtig genoeg om voldoende vocht aan de doorweekte ondergrond te onttrekken en die bleef in de vorm van een lichte nevel tussen de bomen hangen. Waar de zon er helemaal doorheen kwam zorgde dat voor spectaculaire effecten, tientallen lichtharpen en stralenkransen deden hun best om het de amateurfotograaf naar de zin te maken. Ik schoot en schoot en met een tevreden gevoel kon ik even later terug naar huis om aan de nabewerking te beginnen.             


    07-01-2015 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 januari Feestverlichting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had het fotograferen van de feestverlichting in het dorp steeds maar uitgesteld. Ik wilde namelijk wachten op een absoluut windstille dag, die lange snoeren met lampjes wiebelen enorm bij het minste zuchtje wind en dan wordt het moeilijk een opname met lange sluitertijd scherp te krijgen.
    Vandaag was het driekoningen en dan worden de kerstbomen en de kerstverlichting in principe afgebroken dus nu moest ik wel. Toen ik rond acht uur de deur uit ging om even mijn ding te doen begon het verdorie toch wel te regenen zeker, weinig wind, dat wel… Ik ben dan maar met de wagen naar het standpunt gereden dat ik al lang uitgekozen had en net toen ik de camera op statief had zag ik iemand met een ladder aankomen. Hij ging de stekker er uit halen wist ie te vertellen. Dan heb ik maar snel met de natte vinger wat instellingen op mijn toestel gekozen en twee shots gemaakt. Toen ging het licht uit. Normaal gezien zou ik dit resultaat eerst op mijn schermpje beoordeeld hebben en dan geconcludeerd dat ik een iets kleiner diafragma moest instellen om ook achterin iets meer scherpte te verkrijgen, misschien op een iets verder gelegen punt scherp stellen, iets langere sluitertijd… maar goed, dat kon niet meer. In de gegeven omstandigheden moet ik hier dan maar mee leven en eigenlijk vind ik het niet eens zo verkeerd.             


    06-01-2015 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 januari Pimpelmees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij doen ons best om ieder jaar de vogeltjes in onze tuin doorheen de barre wintermaanden te helpen. Buiten het bereik van katten en kraaien hebben we, niet ver van onze achterdeur, en voor de fotograaf dicht genoeg bij een slaapkamervenster, de nodige vetbollen en een draad-containertje met pindanootjes opgehangen. De koolmezen en de pimpelmeesjes uit de hele buurt kennen de weg naar de plek waar ze al dat lekkers voorgeschoteld krijgen maar al te goed ondertussen want het is dikwijls aanschuiven geblazen en beurt afwachten. Dat gaat soms gepaard met iets wat op klinkende ruzie lijkt en dan wil er ook wel eens een en ander op de grond vallen. Dat wordt dan steevast weer opgeruimd door een occasioneel voorbij komend roodborstje. Deze middag heb ik mijn toestel met telelens op statief gezet voor het open raam van die slaapkamer, scherp gesteld op een van de bollen en dan ben ik met de draadontspanner in de hand van uit een verdoken plekje gaan wachten tot de klanten kwamen. Binnen de kortste keren had ik meer dan genoeg shots op mijn geheugenkaartje om me de rest van de dag bezig te houden met nabewerken. Ik heb dus rigoureus geselecteerd, er waren sowieso nogal wat onscherpe opnames bij, die fladderaars zitten niet stil he en door het wiebelen van hun landingsplaats was er ook al wel eens iets out of focus. Soit, toen ik er een stuk of tien over hield heb ik Josee maar laten kiezen welke zij het mooiste vond. Het is deze pimpelmees geworden.  
    De gegevens: 420 mm – f 8 – ISO 800 – 1/400.             


    05-01-2015 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 januari Phaido en vriendjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden vandaag bezoek. Theo, Ellygoreth en Wieteke hadden hun golden retriever pup Guusje meegebracht en Swa en Monique waren in het gezelschap van hun vliegende pommeriaan Rox. Dat je met dit heerlijk open winterweer, voor je aan tafel gaat, eerst een wandeling op het programma zet leek ons vrij logisch. Onze gasten vonden het alvast een prima idee en ook bij de vierpotige medewandelaars was geen extra aansporing nodig.
    Phaido kon het erg goed vinden met zijn jeugdige vriendjes en ik heb de hele wandeling lang geprobeerd ze alle drie samen goed in beeld te krijgen maar dat was echt niet de meest eenvoudige opgave… Phaido weet ondertussen wel wat poseren is, zijn speelkameraadjes evenwel waren moeilijk te overtuigen dat ze even rustig naar de camera moesten kijken. Uiteindelijk heb ik toch één enkel shot kunnen maken waar ze alle drie op staan maar ik vrees dat ik ofwel niet alert genoeg was om snel de beste instellingen te kiezen op mijn toestel ofwel dat ik in mijn enthousiasme even de zelfbeheersing verloren heb en met de camera bewogen heb. De opname is alleszins niet zo scherp als ik het zou gewild hebben. Toch wil ik hem hier plaatsen, de inhoud is soms even belangrijk als de vorm toch?           


    04-01-2015 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 januari Foto accessoire
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Je bent amateur-fotograaf en je investeert in je hobby. Het gebeurt dat je 1600 € op tafel legt voor een lens, of 2000 € voor een nieuwe body terwijl de oude eigenlijk ook nog helemaal oke is. Tassen, statieven, filters, externe flits-units, extenders, tussenringen… kortom, het lijstje bruikbare hebbedingen die ondertussen in de fototas kunnen is al vrij uitgebreid. Deze week vond ik in de Aldi iets waarvan ik vermoedde dat het wel eens van pas zou kunnen komen bij het fotograferen. Ik investeerde net geen 5 € voor een opplooibaar opstapje waardoor ik indien nodig 22 cm hoger kan staan. Opgeplooid is het ding amper drie cm dik en je kunt het in het laptopvak van een grote rugzak kwijt. Als je weet dat ik ooit met een heuse trapladder naar een tigermeeting van de luchtmacht in Kleine Brogel zeulde is dit een verademing.
    Als foto is dit artistiek gezien misschien niet meteen een topper, maar ik vond het wel de moeite waard om op deze plek even te vertellen hoe leuk ik dit vind.    


    03-01-2015 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 januari Geocache event
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goede vriend en geocache-collega Jackie is een creatieve meneer in het beoefenen van onze gemeenschappelijke hobby. Al sedert enkele jaren brengt ie bij gelegenheid van de jaarovergang, precies om middernacht, een nieuwe cache on-line. Het was ondertussen een wedstrijd geworden tussen de vele first-to-find-jagers om er zo snel mogelijk bij te zijn en als eerste een naam in het logboekje te kunnen zetten. Dit jaar wilde hij ze allemaal het gras voor de voeten wegmaaien en organiseerde hij op 2 januari een meet and greet geocache event waarop hij zijn nieuwe creatie voorstelde. Het moet gezegd dat die weer erg listig in elkaar zat. De jongste aanwezige kreeg de eer er als eerste mee aan de slag te gaan en daarna mochten we hem allemaal loggen. Vanaf morgen is ie beschikbaar voor de niet-aanwezigen op het event.
    De echte bedoeling achter het hele gebeuren was natuurlijk om eens een aantal gelijkgezinden samen te brengen en bij een drankje en een hapje gezellig kennis te laten maken. Nu konden we eindelijk eens zien wie er achter die schuilnamen zit die we in de logs zo vaak zien opduiken.
    En wat het drankjes en hapjes gedeelte betreft hadden we zeker niet te klagen… Annemarie had wafels gebakken en de keuze in al dan niet alcoholische andere versnaperingen was groot genoeg om de meest moeilijke klant tevreden te stellen. Om elf uur in de voormiddag was de koffie nog zeer in trek, voorzichtig werd daar iets later een neutje aan toegevoegd en tegen één uur was het hek al helemaal van de dam… Het zijn zware tijden voor de door het nieuwjaarsvieren al erg geteisterde levers.    


    02-01-2015 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 januari Sporen in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ook in 2015 ga ik blijven fotograferen natuurlijk en deze blog blijft dientengevolge gewoon op dezelfde manier dagelijks een update krijgen. De camera zal tijdens de wandelingen, geocache-avonturen, fietstochten, vakanties, feesten, partijen en alle mogelijke andere evenementen ook dit jaar mijn trouwe gezel zijn. Vandaag was ie er ook bij toen we deze morgen ons vaste rondje Smallebroeken afhaspelden met Phaido.
    Als je goed kijkt en een beetje creatief bent vind je altijd wel iets leuks om te fotograferen. De ene dag let ik meer op landschappen, als de kleinkinderen er bij zijn worden die vanzelfsprekend het onderwerp, Phaido en Josee neem ik ook graag in beeld, de macrolens komt regelmatig van pas en de mogelijkheden zijn legio. Vandaag was ik vertrokken met het plan om mijn aandacht te richten op details in sneeuw en ijs. Dan let je op structuren, lijnen, opvallende vormen en alles wat de winter aan interessants biedt. Deze tractorsporen, achteloos achtergelaten op een grasveld door een boer die zijn dieren was gaan verzorgen, waren gefundenes fressen voor de speurende fotograaf. Het beeld was op zich al bijna kleurloos, maar het laatste beetje koppig groen heb ik er ook nog uit gehaald in de nabewerking. Als zuiver zwart-wit is ie nog sterker vond ik.   


    01-01-2015 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    31-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 december Een gezond en een gelukkig nieuwjaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje houdt van engeltjes. Ze verzamelt ze ook. Of ikzelf het pronkstuk uit haar verzameling ben durf ik te betwijfelen – ik vermoed dat ik in een andere categorie geklasseerd ben – maar zeker in deze tijd van het jaar zijn er overal in huis op strategische plaatsen mooie exemplaren uitgestald. Ze staan of liggen op kasten, rekken en andere meubels, hangen aan bijna onzichtbare nylondraadjes plots voor je neus en ik vermoed dat er alvast tot driekoningen geen engelen meer over zijn in de hemel want ze zitten allemaal in huize Pol en Josee.
    Het engeltje dat voor ons raam onhoorbaar “vrede op aarde” aan het toeteren is hing deze middag wel erg mooi in het zonnetje. Daar onze nieuwjaarswensen aan vast knopen leek mij niet eens zo verkeerd. Het is een parelmoeren bijna tweedimensionaal ding en daar kon ik een erg groot diafragma op los laten zo dat alle rommel in de achtergrond mooi in de onscherpte verdwijnt. Je kunt nog net zien dat de sneeuw nog niet weg is voor ons huis. Een bijpassend lettertype was ook snel gevonden en het meest belangrijke dat ik al onze kennissen wil toewensen is een gezond jaar. Een ferme kwak geluk mag er ook bij natuurlijk en hopelijk worden alle goede voornemens aan de andere kant van de jaarwisseling ook bewaarheid deze keer.
    J


    31-12-2014 om 23:39 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 december De overkant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De zon deed pogingen om zich te laten zien vandaag. Het lukte niet zo vaak maar als er dan toch enkel stralen tot in de buurt van huize Pol en Josee geraakten hingen er in alle bomen in de buurt duizenden dooidruppeltjes te glimmen. Ik wilde die natuurlijke feestverlichting best wel eens fotograferen maar toen ik na een aantal pogingen de beelden bekeek op de PC bleef er van de schitteringen toch niet zo veel over. Een groothoek is daar dus niet geschikt voor vrees ik.
    Verandering van aanpak dan maar… de macrolens er op en één enkel druppeltje in beeld nemen was het nieuwe plan. De overkant van onze straat fotograferen doorheen zo’n “waterlens” leek mij namelijk een uitdaging en indien mogelijk wilde ik ook nog wat sneeuw mee in beeld krijgen. Op een van de daken was nog niet alles weg gedooid – noordkant en goede isolatie vermoed ik – en deze keer was ik wél tevreden met het resultaat.


    30-12-2014 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 december Herentals
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     We hadden een afspraak in een kantoor in Herentals op de markt om half twee. Met dit weer weet je maar nooit wanneer en hoe je aankomt, dus waren we maar goed op tijd vertrokken. Toen we de wagen geparkeerd hadden en aanbelden stonden we voor een gesloten deur.
    “ Hoe laat is het? ” vroeg Josee.
    “ Kijk eens daarboven…” repliceerde ik, en terwijl ikzelf ook keek zag ik dat de toren van het stadhuis zo mooi in het winterzonnetje stond dat ik niet anders kon dan mijn fototoestel uit de tas te halen. Even enkele stapjes opzij schuiven om een mooi symmetrisch beeld te krijgen en …klik.   
    En als je dan toch in Herentals bent maak je van de gelegenheid gebruik om iets te gaan consumeren achteraf… Samen met vriend Alex en Leentje naar de Tasse Tout, er zijn ergere dingen in de wereld.



    29-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    28-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 december Broer, zus en spiegeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Had ik er gisteren nog goed de pest in, vandaag vond ik het al veel leuker. Met dit helder koud vriesweer wil een mens naar buiten, een lange winterwandeling maken !!! De twee jongsten van dochter Ilse logeerden enkele dagen bij oma en pake Pol en wij vonden het meer dan nodig ze enkele uren van voor de TV, de tablets en andere laptops weg te halen. Het moet gezegd dat ze het zelf ook leuk vonden. Pake Pol liep als fotograaf zo wat de hele tijd met zijn toestel in aanslag en toen we bij de Rulloop kwamen bleek dat die nog niet dicht gevroren was en dat er in het kraakheldere water de nodige spiegelingen te vatten waren. De kleinkinderen aan de overzijde krijgen over het brugje vlakbij was maar een vraag en de fotos waren ook zo gemaakt.
    Ik geef het toe, ik heb de spiegeling 2/3de stop opgelicht in Photoshop maar zo vond ik ‘m mooier…
    J   


    28-12-2014 om 23:47 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 december Sneeuwellende
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ze hadden het voorspeld en voor één keer hadden ze het ook nog bij het rechte eind, onze nationale Frank en Sabine hadden ons een sneeuwtapijt beloofd en dat hebben we geweten. Het werd niet de lang verwachte winterpracht waarvoor ik al voor acht uur opgestaan was – voor mijn doen midden in de nacht – neen, het was een zwaar pak natte sneeuw-ellende… De vroege fototocht kon ik wel vergeten en toen ik er dan toch uit was ben ik maar beginnen sneeuwruimen… pffff…
    Uiteindelijk moesten we toch even de elementen trotseren, Phaido staat ook op zijn rechten, en daarenboven hebben we liever niet dat ie zijn grote en kleine behoeften in huis doet
    J.
    Goed, het werd een wandeling doorheen veel smeltsmurrie, over en langs  door de zware sneeuw afgebroken takken en onder de paraplus, want de onophoudelijk naar beneden komende sneeuwregen was niet van dien aard om het winterpracht gevoel aan te zwengelen.
    We hebben wekenlang gezongen dat we dreamden van een white Christmas, maar dit was toch niet de bedoeling.   


    27-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 december Breakdance
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Breakdance… we waren niet echt nieuwsgierig, geïnteresseerd, laat staan enthousiast over het genre tot bleek dat Pieter daar behoorlijk intens mee bezig is. Vorige week al hadden we een repetitie bijgewoond en toen moesten we onze mening toch wel enigszins herzien: dit is topsport!!!
    Vandaag was er in de dansschool waar dat allemaal gebeurt een soort open-deur voorstelling en uiteraard wilden wij wel eens zien hoe onze oogappel het er van af bracht voor een publiek. Zonder enige vooringenomenheid en met de grootste objectiviteit die ik kan opbrengen… het was geweldig.
    Tijdens de battle – nog zo’n woord dat mij tot kort geleden helemaal niets zegde – was ik naar voor geslopen om wat fotos te maken en dat was niet eens zo gemakkelijk. Het gaat allemaal zo bliksemsnel, je weet niet wat je moet verwachten en eigenlijk moet je hopen op een toevalstreffer. In een poging om niet alles “plat” te flitsen had ik het vermogen van mijn opzet-flash een beetje teruggehaald en de sluitertijd ook een ietsje langer gemaakt, kwestie van wat meer zaal-sfeerlicht mee te krijgen. Dat was dan weer net iets van het goede te veel merkte ik achteraf, er zat wat bewegingsonscherpte in de opnames, maar met enige nabewerking kon ik het toch allemaal binnen te aanvaardbare grenzen houden meen ik. Dit is onze held in actie tijdens een van zijn moves.


    26-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 december Kerstmis bij oma en pake Pol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op Kerstdag is het feest in huize Pol en Josee. Het is een al enkele jaren durende en steeds maar meer vanzelfsprekend wordende traditie dat die dag de ganse familie aan tafel schuift in Lichtaart om van de kookkunsten van oma Josee te genieten. En telkenjare is ook iedereen present, kinderen, kleinkinderen, schoonouders van de kinderen en zus Lilly met Dreeke. De kerstman was in hoogsteigen persoon komen aankloppen om de cadeautjes uit te delen en de kerstkalkoen aan te snijden en toen al de kleinkinderen ook nog eens op hun kerstbest uitgedost bleken te zijn wilde de kerstman ook nog een foto maken van de bende om als souvenir mee naar het hoge noorden te nemen als hij morgen weer afreist.


    25-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 december Kerstfeestje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kerstfeestje bij zus Lilly vanavond, het is redelijk laat geworden, sta me toe het er maar meteen bij te vertellen. Natuurlijk kwam ook de kerstman himself op bezoek. De vele fotos die de kerstman maakte komen tezijnertijd wel bij de deelnemers terecht maar toen de kerstman met zijn ook aanwezige echtgenote even in een zetel ging zitten waren er anderen die met het toestel van de kerstman aan het fotograferen gingen. De net iets uit de waterpas stand van de compositie heeft waarschijnlijk te maken met het al iets latere uur maar voor één keer verkoos de kerstman dit niet recht te zetten in photoshop. De kerstman vond ‘m zo al zat leuk genoeg.
    De kerstman wenst zijn dank uit te spreken aan de fotografe van dienst… merci Sonja… beetje scheef, de kerstman gaat er van uit dat het bewust was…?


    24-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 dec Kerststal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een mooie traditie in onze regio. In elk zich zelf respecterend dorp staat dezer dagen een kerststal. Ik wilde er vandaag een fotograferen. Dat leek me een prima onderwerp om onze jaarlijkse kerst- en nieuwjaarswensen aan vast te knopen voor de internetvrienden en –kennissen. Toen het donker was ben ik dus naar het kerkplein gegaan in Lichtaart maar wie schetst mijn verbazing toen ik merkte dat één dag voor kerstavond, op een moment dat in de hele Kempen massas toeristen georganiseerde kerststallen-tochten ondernemen, onze eigenste kerststal gewoon gesloten is… dicht, closed, fermé, geschlossen !!! Noodgedwongen ben ik dan maar de wagen gaan halen om richting Kasterlee te rijden. Gelukkig hadden ze daar wél aan de opname-beluste fotografen en andere toeschouwers gedacht. De stal was zelfs zo goed verlicht dat ik Josee en Phaido er voor kon laten plaats nemen en een opname kon maken, zonder al te groot risico van bewegingsonscherpte, weliswaar toch maar van af statief.
    Voor de geïnteresseerden: f 4,5 - 1/6sec - ISO 500 - 24 mm. 


    23-12-2014 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 december De Smallebroekencache
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als geocacher wilde ik na meer dan duizend vondsten zelf ook wel eens iets terug doen voor de community. Al die zoektochten, wandelingen en onverwacht leuke plekjes die me door mede-hobbyisten werden geschonken verdienden een tegenprestatie. Enkele maanden geleden heb ik dus mijn eerste eigen multi-cache gecreëerd in de vorm van een fotozoektocht langs het traject dat wij zo ongeveer elke dag afhaspelen met Phaido. Dat werd dus de Smallebroekencache. De nadruk ligt veeleer op het wandelen en de moeilijkheidsgraad is dan ook doelbewust niet erg groot. Ik merk wel aan de logs dat er behoorlijk wat interesse is en de commentaren en de favorietpunten komen vlot binnen. Nu gebeurt het wel eens dat wij mensen op het traject zien lopen met een GPS en wat afgeprinte bladzijden met de zoekfotos en de routebeschrijving. Dan weten wij natuurlijk wat die aan het doen zijn. Meestal maken we dan een praatje en stellen wij ons voor als de legger van de cache, maar soms, zoals vandaag verkiezen wij het om anoniem er achteraan te lopen en te zien hoe ze het er van af brengen. Op deze plek waren de collegas de juiste weg blijkbaar even kwijt, we zagen ze ook twijfelen en na een poosje hebben ze we toch maar terug op het goede spoor gezet. Een foto had ik ondertussen al gemaakt.   


    22-12-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 december Erotica Center
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niets menselijks is de kerstman vreemd. De uitbaters van het Erotica Center zijn ook lid van de Aarschotse middenstandsvereniging en de kerstman had alle argumenten om daar niet op bezoek te gaan deskundig van de tafel geveegd. Toen het team vanmiddag in de buurt kwam had de kerstman veiligheidshalve de jongste helpertjes een andere kant op gestuurd met voldoende snoep en cadeautjes om het een half uurtje vol te houden en toen glipte de kerstman binnen in het rijk der rode oortjes. Na het zingen van een voor de gelegenheid tot jingle balls herdoopte kersthit keek de kerstman er zich de ogen uit. Het obligate hohoho klonk nooit enthousiaster.


    21-12-2014 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 december De kerstman en zijn helpers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het leek er een hele tijd op dat ze dit jaar geen beroep zouden doen op de kerstman om de kerstshopping-dagen te animeren in Aarschot. Toen er drie weken geleden nog steeds geen bericht, afspraak of kontakt was vond de kerstman dat het tijd werd zijn baard dan maar te trimmen… Edoch, toen beslisten de organisatoren van het evenement dat zonder de aanwezigheid van de kerstman het toch erg ongeloofwaardig zou worden en kwam er alsnog een aanvraag. Goed, de kerstman is dit jaar een beetje korter bebaard dan andere jaren, maar het is en blijft wel de enige echte originele. De valse kerstman die even de plaats van de echte wilde innemen werd snel ontmaskerd toen er een wedstrijdje baardtrekken werd gehouden.
    De echte kerstman wilde trouwens, voor hij aan zijn tocht begon, graag even poseren samen met zijn helpers. Op deze opname staan: de oudste kleindochter, dochter en echtgenote van de kerstman op de bovenste rij, de kerstman zelf, een mannelijke en een vrouwelijke kerst-elf er onder en helemaal beneden, duidelijk moe van de lange trektocht van uit het hoge noorden, Rudolf, de leider van de rendieren. Er zijn nog enkele kerstman-helpers die ontbreken op dit beeld, maar dat is te wijten aan de korte termijn waarop de deal tot stand kwam. Morgen zijn ze er, maar dan missen we weer een van de elfjes… die moet dan breakdancen…




    20-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 december Kerstversiering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben nog maar eens met de kerstversiering gaan stoeien. Een beetje kleur kan nooit kwaad in deze donkere dagen. Het vrouwtje had een grote dikbuikfles ( het goede Nederlandse woord ontsnapt me – wij noemen dit een “damegeante” maar dat zal wel niet correct zijn J ) gevuld met een sliert kleurige kerstlampjes, er enkele kerstballen en twee kleine imitatie-kerstboompjes naast gezet en zo een stemmig stilleven gecreëerd op een kastje. Dat vond in het fotograferen waard.
    Voor de twijfelaars: dit is één foto, en die komt zó uit mijn toestel, hier is nauwelijks fotobewerking aan te pas gekomen. Om uit te voeren wat ik in mijn hoofd had moest ik eerst enkele proefopnames maken want ik wilde een beetje onderbelichten en toch een redelijk lange sluitertijd overhouden. De ISO-waarde moest zo laag mogelijk, dat werd dus 50, als ik dan het diafragma verkleinde tot 18 kon ik de sluiter 2,5 seconden openlaten. Dat moest volstaan. Camera op statief, anderhalve seconde gewoon statisch belichten om het beeld er op te krijgen en dan, met de sluiter nog steeds geopend, gedurende één seconde inzoomen zodat de lampjes strepen zouden vormen naar de randen toe… Het vloeiend inzoomen bleek nog het moeilijkste, na enkele bibberende pogingen kwamen er toch ook een paar aanvaardbare resultaten te voorschijn en bij deze shot vond ik dat het ongeveer was wat ik bedoeld had. In photoshop heb ik de uitsnede aangepast zodat het centrum van de kleurenexplosie wat lager kwam te liggen, verder alleen het contrast een beetje verhoogd en met Nik Viveza de structuur een tikkeltje gekieteld, hoewel dat niet eens zo erg nodig was, het spotje links boven zorgde sowieso al voor een pittige doortekening van de muurbekleding.  


    19-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs