Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    20-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 december De kerstman en zijn helpers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het leek er een hele tijd op dat ze dit jaar geen beroep zouden doen op de kerstman om de kerstshopping-dagen te animeren in Aarschot. Toen er drie weken geleden nog steeds geen bericht, afspraak of kontakt was vond de kerstman dat het tijd werd zijn baard dan maar te trimmen… Edoch, toen beslisten de organisatoren van het evenement dat zonder de aanwezigheid van de kerstman het toch erg ongeloofwaardig zou worden en kwam er alsnog een aanvraag. Goed, de kerstman is dit jaar een beetje korter bebaard dan andere jaren, maar het is en blijft wel de enige echte originele. De valse kerstman die even de plaats van de echte wilde innemen werd snel ontmaskerd toen er een wedstrijdje baardtrekken werd gehouden.
    De echte kerstman wilde trouwens, voor hij aan zijn tocht begon, graag even poseren samen met zijn helpers. Op deze opname staan: de oudste kleindochter, dochter en echtgenote van de kerstman op de bovenste rij, de kerstman zelf, een mannelijke en een vrouwelijke kerst-elf er onder en helemaal beneden, duidelijk moe van de lange trektocht van uit het hoge noorden, Rudolf, de leider van de rendieren. Er zijn nog enkele kerstman-helpers die ontbreken op dit beeld, maar dat is te wijten aan de korte termijn waarop de deal tot stand kwam. Morgen zijn ze er, maar dan missen we weer een van de elfjes… die moet dan breakdancen…




    20-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 december Kerstversiering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben nog maar eens met de kerstversiering gaan stoeien. Een beetje kleur kan nooit kwaad in deze donkere dagen. Het vrouwtje had een grote dikbuikfles ( het goede Nederlandse woord ontsnapt me – wij noemen dit een “damegeante” maar dat zal wel niet correct zijn J ) gevuld met een sliert kleurige kerstlampjes, er enkele kerstballen en twee kleine imitatie-kerstboompjes naast gezet en zo een stemmig stilleven gecreëerd op een kastje. Dat vond in het fotograferen waard.
    Voor de twijfelaars: dit is één foto, en die komt zó uit mijn toestel, hier is nauwelijks fotobewerking aan te pas gekomen. Om uit te voeren wat ik in mijn hoofd had moest ik eerst enkele proefopnames maken want ik wilde een beetje onderbelichten en toch een redelijk lange sluitertijd overhouden. De ISO-waarde moest zo laag mogelijk, dat werd dus 50, als ik dan het diafragma verkleinde tot 18 kon ik de sluiter 2,5 seconden openlaten. Dat moest volstaan. Camera op statief, anderhalve seconde gewoon statisch belichten om het beeld er op te krijgen en dan, met de sluiter nog steeds geopend, gedurende één seconde inzoomen zodat de lampjes strepen zouden vormen naar de randen toe… Het vloeiend inzoomen bleek nog het moeilijkste, na enkele bibberende pogingen kwamen er toch ook een paar aanvaardbare resultaten te voorschijn en bij deze shot vond ik dat het ongeveer was wat ik bedoeld had. In photoshop heb ik de uitsnede aangepast zodat het centrum van de kleurenexplosie wat lager kwam te liggen, verder alleen het contrast een beetje verhoogd en met Nik Viveza de structuur een tikkeltje gekieteld, hoewel dat niet eens zo erg nodig was, het spotje links boven zorgde sowieso al voor een pittige doortekening van de muurbekleding.  


    19-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    18-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 december Kerstverlichting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het idee om deze foto te maken had ik een paar dagen geleden al gekregen. Ik was sowieso van plan van, na de wanorde bij het aanbrengen van de kerstversiering, ook nog iets te doen met het resultaat. De spiegeling van de lampjes van het grote woonkamervenster in de voorruit van de wagen was me opgevallen toen ik op een avond thuiskwam. Ik heb iets met spiegelingen, het is geweten, en dus wilde ik wel eens proberen dat op een aanvaardbare manier in beeld te brengen. Op dat moment had ik evenwel dringende andere bezigheden en toen ik wél tijd had was het kwart over elf en erger nog, zat de ganse wagen inclusief voorruit onder een laag dauwdruppels en andere nattigheid. Om dat uur van de nacht had ik weinig zin om de auto te gaan wassen… Maar uitstel is geen afstel natuurlijk.
    Voor ik deze avond vertrok naar de wekelijkse vergadering van de fotoclub waren de omstandigheden geschikt om met dat idee aan de slag te gaan. Met een beetje manoeuvreren kon ik de wagen zo positioneren dat ik zelfs een tweede spiegeling in de motorkap kon te pakken krijgen en daar doe ik het voor…   
    Een hele tijd geleden opperde ik dat ik gehoord had dat je bij nachtopnames beter de UV-filter van het toestel haalt en nu blijkt dat je dan inderdaad veel mooiere sterretjes krijg rond de lampjes…    


    18-12-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 december Boer Nicolas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn deze namiddag naar Wuustwezel geweest om te zien hoe het met dochterlief, revaliderende schoonzoon en de vier kleinkinderen gaat. Het was natuurlijk ook de bedoeling de map met fotos voor het jaarlijkse album nog wat aan te dikken vóór de selectie gaat plaatsvinden.
    Nu papa Koen in de lappenmand ligt wordt een deel van de verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken op de boerderij op te jonge schouders van zoon Nicolas gelegd. Uiteraard staat hij er niet alleen voor, maar het is aan hem wel besteed, hij gaat ook naar de landbouwschool tenslotte. Dat Nicolas iets heeft met dieren weten we al langer. Ik volgde hem maar wat graag met de camera deze avond toen hij zijn ronde maakte. Na het binnenhalen van de paarden, het voeren van de koeien en de schapen had hij ook nog wat tijd en goesting over om even te stoeien met zijn geitjes…
    Het was echt te donker in die stal om het alleen met een hoge ISO-waarde en een groot diafragma te doen, dus ik moest wel flitsen. Mijn excuses dan ook voor de spiegeling in de bril. Daar heb ik noch in Photoshop, noch in lightroom een remedie tegen gevonden.
    J   


    17-12-2014 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 december De grote zandput
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zou vandaag zo ongeveer de enige min of meer mooie dag van de week worden volgens nationale Frank en Sabine. Toen ik een mail kreeg van vriend Jackie Vandenberk uit Lommel dat die zin had om de nieuwe multicache “Achter den tennis” te gaan zoeken had ik geen bedenktijd nodig om te repliceren dat ik paraat was. Phaido hoef ik dat ook geen twee keer te vragen en om één uur deze middag begonnen we er samen aan. Het werd een prachtige wandeling van ongeveer 7 km langs de grote zandput en verder door de Heuvelse Hei en de omringende bossen.
    Uit de fotos die ik tijdens de tocht schoot vond ik dit de leukste. In de buurt van waypoint twee werd ik geïntrigeerd door de groenblauwe kleur van de plas en zocht ik een geschikt standpunt om dat in beeld te brengen. Het evenwicht vinden tussen voldoende definitie in de lucht en tezelfdertijd een aanvaardbaar belichte voorgrond was niet eens zo gemakkelijk, maar gelukkig kon ik thuis de hulp inroepen van Photoshop en de collectie Nik-filters.
    J


    16-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 december TV kijken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn dan toch ook leuke kanten aan zo’n stakingsdag. Gisterenavond kregen we de Herentalse afdeling van de kleinkids op bezoek en die bleven tot deze avond bij oma en pake Pol logeren. Papa en mama moesten immers al op een onmogelijk uur van huis om de stakingsperikelen te omzeilen en hoe laat ze zouden terug thuis zijn konden ze ook niet voorspellen…
    Wij vinden dat niet erg natuurlijk. Samen met Jef heb ik een lange leuke wandeling gedaan, Julieke moest immers studeren. Na de studie komt uiteraard ook wat ontspanning en voor we ons danseresje naar de balletles brachten mocht ze wat TV kijken. Ondertussen was ze al druk bezig met de opwarming merkte ik… Een snelle greep naar het fototoestel resulteerde in enkele shots voor de verzameling…  


    15-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 december De potten van Keizer Karel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het verhaal, of moeten we zeggen de sage van keizer Karel en de Olense pot met drie oren is genoegzaam bekend meen ik. Indien er alsnog onwetenden zouden zijn willen wij adviseren even te googelen en bvb in de wikipedia vind je alles in geuren en kleuren uitgelegd.
    In Olen wordt de dorpslegende zeer gekoesterd, in zoverre dat ze daar op het dorpsplein een supergrote versie van de drie potten in de vorm van een fontein hebben neergepoot. Nu is Olen niet zo ver van huize Pol en Josee en het is dan ook niet abnormaal dat we daar al eens een mooie wandeling ondernemen. Vóór we bij Wietje in een van de gezellige kroegen op dat marktplein iets gingen consumeren als afsluiter wilde ik toch eerst nog de korte multicache die er te vinden is op mijn palmares schrijven en als je daar dan toch rondhangt mag het ook geen verwondering baren dat de bewuste potten-fontein even onderwerp werd van een fotosessie.
    Eigenlijk heb je er van welk standpunt je er ook tegen aan kijkt altijd wel geparkeerde of voorbijrijdende autos in beeld maar nu had ik het geluk dat de op elk dorpsplein aanwezige Kerststal voor een welgekomen, veel rustigere achtergrond zorgde.
    Ik heb er nog eens een zwart-wit omzetting op losgelaten – het was weer een tijd geleden – en die vond ik achteraf bekeken net iets meer aanspreken dan de kleurenversie.


    14-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    13-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 december Kleur in schapenland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn het ondertussen gewoon dat onze samenleving steeds meer gediversifieerd wordt, een gekleurde medemens meer of minder, het verwonderd ons niet meer. Nu is diezelfde multiculturaliteit ook doorgedrongen tot in de Smallebroeken merkte ik vandaag. Tussen de vele soorten viervoeters die we regelmatig in de weiden zien rondlopen was er één zekerheid tot nu toe: schapen zijn wit. Okee, bij slecht weer leek het wel eens anders maar dat was dan een zeer tijdelijke toestand.
    Vandaag werden wij evenwel bekeken door enkele gekleurde exemplaren toen wij voorbij de wei wandelden waar tot vorige week nog een hele kudde shetland-ponies in graasde. Het leek er op dat de dames met alle geweld wat beter wilden kennis maken, er was er zelfs eentje die een uitbraakpoging ondernam. Uiteraard heb ik in zo’n geval mijn fototoestel altijd schietensklaar.
    Achteraf ben ik toch even gaan googelen en het blijkt dat we toch niet met immigranten of andere asielzoekers te maken hadden. Meer dan waarschijnlijk zijn dit zwartblessen, een ras dat eigenlijk in Nederland gekweekt is o.a. om grote heidegebieden te begrazen… strikt genomen zijn het dan tóch ook vreemdelingen he…
    J


    13-12-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 december Pootje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zitten midden in de periode van de kerstmarkten. De trend is uit Duitsland overgewaaid en in elke zich respecterende Vlaamse stad is er een tegenwoordig. Meer zelfs, menige vereniging, club of bedrijf heeft ook het licht gezien en de commerciele mogelijkheden van de cadeautjes-tijd worden alom dankbaar in een fondsenwervende feestverpakking gegoten. Zo was het vandaag in het rusthuis Hoevezavel vandattume. Het ganse jaar door zijn we er vrijwilliger en dus konden we niet anders dan acte de présence geven. Wij kennen de weg naar de bar zeer goed daar en we hebben ons niet verveeld, dorst geleden hebben we evenmin. Phaido heeft het trouwens ook helemaal naar de zin gehad. De bewoners kent ie ondertussen al wel en daar kan hij het over het algemeen goed mee vinden. In de drukte van het evenement had ie dan ook meer dan zijn handen vol om overal even te gaan snuffelen en een goede dag te zeggen. Extra leuk werd het voor hem toen er ook nog wat andere bezoekers waren met jonge kindjes en dan komt zijn vriendelijke aard pas echt naar boven. Een aaitje, een kusje, een pootje… ja Phaido heeft alweer enkele extra gestolen harten op zijn palmares.


    12-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 december Kerstversiering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij behoren nog tot de ouderwetse garde en wij vinden dat je niet met de kerstversiering begint voor Sinterklaas het land uit is. Na een weekendje Ardennen en een redelijk druk begin van de week was het vandaag dan zo ver. We zijn het huis in kerststemming aan het brengen.
    Ik heb me voor één keer eens niets aangetrokken van fotografische compositieregels en ik heb de wanorde van de kerstversieringswerkzaamheden ( leuk woord voor scrabble? ) maar eens in beeld gebracht. Dozen en manden met bollen, pieken, slingers, lampjes, kunstmatig en echt groen, electrische snoeren, engeltjes, toeters en bellen… je kunt het niet te gek bedenken of we hebben het in de loop der jaren wel eens gebruikt om sfeer te scheppen. Vóór alles in de juiste plooi valt wordt er driftig geselecteerd en overlegd en tegen morgenavond hoop ik dat alles weer vrede op aarde en gloria in excelsis zal uitstralen. Voorlopig is het één grote onoverzichtelijke warboel maar met de hulp van hierboven maken we er ook dit jaar wel weer iets moois van. 


    11-12-2014 om 23:42 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december Zwarte Phaido
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden vandaag even een andere hond: Phaido de flat coat retriever. Er was vannacht nogal wat nattigheid naar beneden gekomen en dat hebben we geweten tijdens de dagelijkse wandeling.
    We hadden een geocache-tocht uigekozen in de buurt van Averbode om samen met Phaido een frisse neus te halen en de nodige gezond-houdende kilometers te stappen. ( Voor de collega hobbyisten, we gingen achter de reeks “Angry Birds” aan. ) Door de regen en ook wel door de hier weelderig tierende mountainbikers waren de zogenaamde WANDELpaden herschapen in langerekte modderpoelen en terwijl we er zelf de nodige last van hadden ondanks ons toch wel aangepast schoeisel vond Phaido dat blijkbaar heerlijk. Hij snuffelde, rolde, bolde en wentelde zich in de onbekende geuren dat het een lieve lust was. Het resultaat aan het einde van de tocht was dat we een zwarte Phaido hadden. Voor de niet-honden-liefhebbers wil ik even zeer simplistisch vertellen dat binnen de aanverwante soorten je ruwweg kunt spreken over enerzijds langharig en kortharig en anderzijds blond en zwart. Phaido is met zijn mooie lange blonde vacht een typische raszuivere golden retriever maar zoals ie uit deze wandeling kwam leek het eerder een zwarte flatcoat retriever…
    Toen we thuiskwamen waren er enkele uitgebreide poetsbeurten nodig om hem terug naar de originele tint om te zetten. Deze foto is gemaakt tijdens het laatste rondje spoelen. In Photoshop is dat veeeeeel gemakkelijker.


    10-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 december Druppel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Redelijk mistig weer tijdens de wandeling deze morgen… een waterzonnetje probeerde wel enkele keren door de smurrie te komen maar dat lukte niet echt. Als er dan toch eens een straaltje in slaagde de omgeving wat op te vrolijken was het me al opgevallen dat er evenzovele sterretjes flikkerden in de duizenden waterdruppels die overal aan de takken hingen. Helaas was ik enkele malen net te laat om mezelf in een fotowaardige situatie te werken.
    Thuisgekomen van de wandeling heb ik eerst de macrolens op mijn toestel gezet, dan heb ik, bij dit volkomen windstille weer, het toestel op statief op enkele centimeters voor een mooie druppel geplaatst, scherp gesteld en gewacht tot er weer zo’n zeldzaam zonnig moment kwam. Gelukkig hoefde ik niet al te lang te wachten en het resultaat is hier te zien… en het sterretje, daar was ik best gelukkig mee.       


    09-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 december Winterprikje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden weliswaar vorige week al eens ijs van de wagen moeten krabben ‘s morgens en tijdens het voorbije weekend waren er enkele restanten van geruimde sneeuw te zien in Clervaux toen we boven op de berg in de buurt van de abdij aan het fotograferen waren, maar tijdens onze ochtendwandeling zagen wij vandaag ook in de Smallebroeken de eerste visuele tekenen dat het winter wordt. In de weiden lag een dun laagje wit. Of het nu gewoon aangevroren rijm was op het gras ofwel een flinterdun onvervalst sneeuwlaagje doet er niet toe… het was wit!!! Daar kijk je als fotograaf met begerige ogen naar toe. Ik heb meteen enkele plaatjes geschoten en in afwachting dat de winter nu echt losbarst is de eerst goesting alvast gestild.
    Misschien dat het binnenkort wel echt menens is want net op het moment dat ik dit zit in te tikken komt er een berichtje binnen van twee vriendinnen dat ze nu in Bütchenbach al 4 cm echte sneeuw hebben.    


    08-12-2014 om 23:41 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 december Ochtendwandeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was weer een geslaagd weekend Ardennen. Met de leden van de motorclub trekken we er regelmatig op uit. Meestal zijn dat eendaagse tweewieltochten, maar het is ook een traditie geworden dat we ergens in december met de groep voor een weekendje naar een of ander hotel rijden met de wagen om ons daar culinair te laten verwennen.  Sankt Vith in duitstalig Belgie was de plaats met de nodige mogelijkheden die Thierry voor ons allemaal gevonden, geregeld en geboekt had. Naast eten, drinken en gezellig samenzijn staan er ook wel enkele uitstappen op het programma tijdens zo’n verblijf en deze ochtend, vóór het laatste middagmaal wilden we met z’n allen – met 14 waren we – nog een ochtendwandeling maken door de mooie, groene omgeving van het hotel. De fotograaf uit het gezelschap blijft altijd achter natuurlijk en als die dan weer bijna bijgebeend is en op het staartgroepje van de stoet stoot willen die graag poseren. Het straalt er af bij Martine, Thierry, Carine, Josee en Weeltje… ze vonden het leuk en de stemming was opperbest.   


    07-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 december Clervaux
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze morgen… ontwaken in ons hotel in Sankt Vith, ontbijten en korte ochtendwandeling maken in de nevel door de bossen in de buurt. Hopen dat Phaido kaka en pipi doet en balen dat ik het fototoestel in de kamer gelaten had omdat er zulke prachtige mistbeelden voorbij kwamen.
    Korte rit naar Clervaux, meteen in een plaatselijke horecazaak binnengedoken, koffie en koffie genuttigd om beter wakker te worden, daarna iets pittigere wandeling met Phaido in de hoop dat ie kaka en pipi zou doen.
    Nog wat bezienswaardigheden van Clervaux bezocht en dan een grote wandeling ondernomen tot aan en dan voorbij de abdij van Clervaux – hoera Phaido heeft eindelijk kaka gedaan – en ondertussen had ik van beneden naar boven en van boven naar beneden de meeste highlights van Clervaux al gefotografeerd.
    Phaido denkt ondertussen waarschijnlijk dat het nu een verworven recht is om alle dagen 3 keer te gaan wandelen. Baasje had weer de grootste moeite om een foto uit de massale oogst te selecteren voor de dagelijkse blog… In dit geval had ik het geluk dat net op het moment dat ik een compositie aan het bedenken was om het kasteel in beeld te nemen, een hele zwerm daar geparkeerde vogels er voor koos een rondje te gaan vliegen. Ik kon niet snel genoeg afdrukken.       


    06-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 december Rustpauze boven de Gileppe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie is er vroeger niet naar de afdamming van de Gileppe op schoolreis geweest? Ik alleszins wél en Josee ook. Vandaag hadden we het plan opgevat die jeugdherinneringen nog eens op te frissen. Met de motorclub is het een tussenstop die we wel eens plegen aan te doen maar dan komen we meestal niet verder dan een stop op de parking, eventueel een foto van op het uitzichtpunt of een snelle hap in het restaurant en dan weer verder. Nu hadden we evenwel onze wandelschoenen meegebracht en die hebben we alle eer aan gedaan. Phaido was het roerend met ons eens: het was een prachtige tocht, zeker voor herhaling vatbaar. Toen we ergens op een plek met panoramazicht aangekomen waren stond daar warempel een heuse full fomaat rustbank op ons te wachten. Josee wilde daar meteen gebruik van maken en Phaido was er als de kippen bij om naast het vrouwtje te gaan liggen… nu had ie eens de kans. Baasje was immers veel te druk met het fototoestel bezig.    


    05-12-2014 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 december 3 Koeien in 16x9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zit weinig kleur in de wereld de laatste dagen en al zeker niet als je de natuur in trekt vol enthousiasme zoekend naar het mooie licht waarvan we in zowat de ganse novembermaand mochten genieten. Goed, de beelden blijven voorbijkomen tijdens de dagelijkse wandelingen en regelmatig pik ik toch mijn fotomomentjes mee. Zo vond ik deze drie koeien in de wei interessant genoeg om er even bij stil te staan. Koeien die in deze tijd van het jaar nog in de wei lopen zie je sowieso niet meer zo vaak. Maar ik zou het liever over vorm dan over inhoud willen hebben vandaag.
    Ik merk bij mezelf dat ik bij dit soort fotografie - landschapsfotografie in de ruimste zin van het woord - meer en meer geneigd ben het 16X9 formaat te gebruiken, en als ik rondkijk ben ik heus niet de enige. Toen ik de fotos die ik uit de wandeling had meegebracht deze namiddag door photoshop had gehaald moest ik achteraf constateren dat ik ze bijna allemaal in dit formaat had uitgesneden. Eigenaardig, want nauwelijks enkele jaren geleden was het gangbare formaat voor liggende fotos 4X3 - er zijn nog steeds fotografen die daar bij zweren - dan werd het 3X2 en ik vermoed dat het onder invloed van computerschermen en breedbeeld TV’s is dat we met z’n allen meer en meer gecharmeerd geraken door die nieuwe verhouding.
    Vorige maand was ik trouwens op een studiedag rond audio-visuele producties in het Nederlandse Rijen en het was me toen al opgevallen dat ongeveer alle getoonde series in 16X9 waren. Waarom de mainstream proberen tegen te houden zou ik dan denken. If you can’t beat them, join them… Zo’n breed scherm geeft je qua compositie trouwens weer wat extra mogelijkheden en die drie koeien… hebben alleszins meer ruimte om te grazen zo.
    J

    04-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 december Eten voor de vogeltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De hele lente, zomer en herfst zingen, kwetteren en tsjilpen ze rond ons huis en we prijzen ons gelukkig met de vogelweelde in onze tuin. We genieten van de aanwezigheid van koolmezen, pimpelmeesjes, merels, een occasionele roodborst, massas mussen, een enkele keer hebben we een groene specht en een lijster gespot en zelfs een fazant streek eens neer op ons gazon. Dan zijn er zonder twijfel nog wel wat soorten die ik vergeet. Soms, als er eentje al te nadrukkelijk komt solliciteren voor een fotoshoot laat ik me verleiden tot wat vogelfotografie en om onze gevleugelde vrienden er van te overtuigen dat we onze leefruimte graag met hen delen willen we in dit seizoen iets terugdoen voor het plezier dat ze ons bezorgen. We zijn dan ook deze week begonnen met bijvoederen. Dat moet je niet te vroeg doen weten we, maar nu leken de weersomstandigheden toch al onvriendelijk genoeg om maar eens wat vetbollen enkele containertjes met nootjes en wat etensresten op kattenveilige plaatsen aan te bieden.
    Toen we deze morgen vertrokken voor de wandeling merkten we dat de eerste bollen al helemaal opgesoupeerd waren en dus hebben we snel maar een volgende lading aan de draad gehangen. En ook dat gaf mij dan weer de gelegenheid om de Eos boven te halen… een ander aspect van vogelfotografie. Mijn tortelduifje zorgt er voor dat de vriendjes en vriendinnetjes niks te kort komen…
    J


    03-12-2014 om 23:45 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 december De Verlorenweg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje wilde vandaag graag gaan winkelen in Turnhout en dan wil ik wel eens met haar mee… niet om winkel in, winkel uit te lopen, ik vind dan wel een andere bezigheid.  Eerst moest ik even voor de PC gaan zitten, internetten, de geocache-kaart bekijken en zien of daar in de buurt nog iets interessants te vinden was. Phaido stond al naast me te kwispelstaarten. Een nieuw reeksje van vijf traditionele cachen en een bonus leek mij goed genoeg als reden om de wandelschoenen aan te trekken. Samen richting Turnhout, daar aangekomen toog Josee richting centrum naar de lokkende uitstalramen en de vroege kerstkoopjes terwijl ik met de woef de kleine steegjes en de wegeltjes van Zevendonk ging verkennen. Qua geocache-plezier scheerde de tocht niet meteen de allerhoogste toppen, maar als wandeling konden we er wel van genieten. Toen alles gevonden en gelogd was en we terug op weg waren naar de wagen kwamen we nog langs een kapelletje dat toch mijn aandacht trok, ook al omwille van de straatnaam er naast. We hadden de Verlorenweg gevonden … J Waarom moest ik ineens aan Louis Paul Boon denken? Op het nr 1 woont St Appollonia zag ik boven de deur, ze is wel erg klein behuisd bedacht ik. De combinatie straatnaam, huisnummer 1 op de kapel en de naam leek mij leuk genoeg om toch maar even een foto te maken.


    02-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 december Een grijze dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Over de voorbije novembermaand hebben we niet te klagen gehad wat het weer betreft. We mochten genieten van boven gemiddelde temperaturen, mooie en zonnige dagen en van een best kleurrijke herfst. Het lijkt er op dat de weergoden zich bij het begin van december plots hebben gerealiseerd dat het tijd wordt om ons er aan te herinneren dat het ook anders kan. Wat een trieste grijze dag kregen we te verwerken… Je zou er depri van worden.
    De fotos die ik mee naar huis bracht uit ons rondje Smallebroeken waren een stuk grijzer dan wat ik de voorbije weken mocht schieten. Dat liet me beslissen er dan maar eens alle kleur uit weg te halen en ze helemaal naar wit zwart om te zetten. Na enig gestoei met Silver Efex Pro vond ik een bewerking die m.i. de sfeer van deze dag het beste weergeeft.          


    01-12-2014 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs