Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    11-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 december Kerstversiering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij behoren nog tot de ouderwetse garde en wij vinden dat je niet met de kerstversiering begint voor Sinterklaas het land uit is. Na een weekendje Ardennen en een redelijk druk begin van de week was het vandaag dan zo ver. We zijn het huis in kerststemming aan het brengen.
    Ik heb me voor één keer eens niets aangetrokken van fotografische compositieregels en ik heb de wanorde van de kerstversieringswerkzaamheden ( leuk woord voor scrabble? ) maar eens in beeld gebracht. Dozen en manden met bollen, pieken, slingers, lampjes, kunstmatig en echt groen, electrische snoeren, engeltjes, toeters en bellen… je kunt het niet te gek bedenken of we hebben het in de loop der jaren wel eens gebruikt om sfeer te scheppen. Vóór alles in de juiste plooi valt wordt er driftig geselecteerd en overlegd en tegen morgenavond hoop ik dat alles weer vrede op aarde en gloria in excelsis zal uitstralen. Voorlopig is het één grote onoverzichtelijke warboel maar met de hulp van hierboven maken we er ook dit jaar wel weer iets moois van. 


    11-12-2014 om 23:42 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december Zwarte Phaido
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden vandaag even een andere hond: Phaido de flat coat retriever. Er was vannacht nogal wat nattigheid naar beneden gekomen en dat hebben we geweten tijdens de dagelijkse wandeling.
    We hadden een geocache-tocht uigekozen in de buurt van Averbode om samen met Phaido een frisse neus te halen en de nodige gezond-houdende kilometers te stappen. ( Voor de collega hobbyisten, we gingen achter de reeks “Angry Birds” aan. ) Door de regen en ook wel door de hier weelderig tierende mountainbikers waren de zogenaamde WANDELpaden herschapen in langerekte modderpoelen en terwijl we er zelf de nodige last van hadden ondanks ons toch wel aangepast schoeisel vond Phaido dat blijkbaar heerlijk. Hij snuffelde, rolde, bolde en wentelde zich in de onbekende geuren dat het een lieve lust was. Het resultaat aan het einde van de tocht was dat we een zwarte Phaido hadden. Voor de niet-honden-liefhebbers wil ik even zeer simplistisch vertellen dat binnen de aanverwante soorten je ruwweg kunt spreken over enerzijds langharig en kortharig en anderzijds blond en zwart. Phaido is met zijn mooie lange blonde vacht een typische raszuivere golden retriever maar zoals ie uit deze wandeling kwam leek het eerder een zwarte flatcoat retriever…
    Toen we thuiskwamen waren er enkele uitgebreide poetsbeurten nodig om hem terug naar de originele tint om te zetten. Deze foto is gemaakt tijdens het laatste rondje spoelen. In Photoshop is dat veeeeeel gemakkelijker.


    10-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 december Druppel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Redelijk mistig weer tijdens de wandeling deze morgen… een waterzonnetje probeerde wel enkele keren door de smurrie te komen maar dat lukte niet echt. Als er dan toch eens een straaltje in slaagde de omgeving wat op te vrolijken was het me al opgevallen dat er evenzovele sterretjes flikkerden in de duizenden waterdruppels die overal aan de takken hingen. Helaas was ik enkele malen net te laat om mezelf in een fotowaardige situatie te werken.
    Thuisgekomen van de wandeling heb ik eerst de macrolens op mijn toestel gezet, dan heb ik, bij dit volkomen windstille weer, het toestel op statief op enkele centimeters voor een mooie druppel geplaatst, scherp gesteld en gewacht tot er weer zo’n zeldzaam zonnig moment kwam. Gelukkig hoefde ik niet al te lang te wachten en het resultaat is hier te zien… en het sterretje, daar was ik best gelukkig mee.       


    09-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 december Winterprikje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden weliswaar vorige week al eens ijs van de wagen moeten krabben ‘s morgens en tijdens het voorbije weekend waren er enkele restanten van geruimde sneeuw te zien in Clervaux toen we boven op de berg in de buurt van de abdij aan het fotograferen waren, maar tijdens onze ochtendwandeling zagen wij vandaag ook in de Smallebroeken de eerste visuele tekenen dat het winter wordt. In de weiden lag een dun laagje wit. Of het nu gewoon aangevroren rijm was op het gras ofwel een flinterdun onvervalst sneeuwlaagje doet er niet toe… het was wit!!! Daar kijk je als fotograaf met begerige ogen naar toe. Ik heb meteen enkele plaatjes geschoten en in afwachting dat de winter nu echt losbarst is de eerst goesting alvast gestild.
    Misschien dat het binnenkort wel echt menens is want net op het moment dat ik dit zit in te tikken komt er een berichtje binnen van twee vriendinnen dat ze nu in Bütchenbach al 4 cm echte sneeuw hebben.    


    08-12-2014 om 23:41 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 december Ochtendwandeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was weer een geslaagd weekend Ardennen. Met de leden van de motorclub trekken we er regelmatig op uit. Meestal zijn dat eendaagse tweewieltochten, maar het is ook een traditie geworden dat we ergens in december met de groep voor een weekendje naar een of ander hotel rijden met de wagen om ons daar culinair te laten verwennen.  Sankt Vith in duitstalig Belgie was de plaats met de nodige mogelijkheden die Thierry voor ons allemaal gevonden, geregeld en geboekt had. Naast eten, drinken en gezellig samenzijn staan er ook wel enkele uitstappen op het programma tijdens zo’n verblijf en deze ochtend, vóór het laatste middagmaal wilden we met z’n allen – met 14 waren we – nog een ochtendwandeling maken door de mooie, groene omgeving van het hotel. De fotograaf uit het gezelschap blijft altijd achter natuurlijk en als die dan weer bijna bijgebeend is en op het staartgroepje van de stoet stoot willen die graag poseren. Het straalt er af bij Martine, Thierry, Carine, Josee en Weeltje… ze vonden het leuk en de stemming was opperbest.   


    07-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 december Clervaux
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze morgen… ontwaken in ons hotel in Sankt Vith, ontbijten en korte ochtendwandeling maken in de nevel door de bossen in de buurt. Hopen dat Phaido kaka en pipi doet en balen dat ik het fototoestel in de kamer gelaten had omdat er zulke prachtige mistbeelden voorbij kwamen.
    Korte rit naar Clervaux, meteen in een plaatselijke horecazaak binnengedoken, koffie en koffie genuttigd om beter wakker te worden, daarna iets pittigere wandeling met Phaido in de hoop dat ie kaka en pipi zou doen.
    Nog wat bezienswaardigheden van Clervaux bezocht en dan een grote wandeling ondernomen tot aan en dan voorbij de abdij van Clervaux – hoera Phaido heeft eindelijk kaka gedaan – en ondertussen had ik van beneden naar boven en van boven naar beneden de meeste highlights van Clervaux al gefotografeerd.
    Phaido denkt ondertussen waarschijnlijk dat het nu een verworven recht is om alle dagen 3 keer te gaan wandelen. Baasje had weer de grootste moeite om een foto uit de massale oogst te selecteren voor de dagelijkse blog… In dit geval had ik het geluk dat net op het moment dat ik een compositie aan het bedenken was om het kasteel in beeld te nemen, een hele zwerm daar geparkeerde vogels er voor koos een rondje te gaan vliegen. Ik kon niet snel genoeg afdrukken.       


    06-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 december Rustpauze boven de Gileppe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie is er vroeger niet naar de afdamming van de Gileppe op schoolreis geweest? Ik alleszins wél en Josee ook. Vandaag hadden we het plan opgevat die jeugdherinneringen nog eens op te frissen. Met de motorclub is het een tussenstop die we wel eens plegen aan te doen maar dan komen we meestal niet verder dan een stop op de parking, eventueel een foto van op het uitzichtpunt of een snelle hap in het restaurant en dan weer verder. Nu hadden we evenwel onze wandelschoenen meegebracht en die hebben we alle eer aan gedaan. Phaido was het roerend met ons eens: het was een prachtige tocht, zeker voor herhaling vatbaar. Toen we ergens op een plek met panoramazicht aangekomen waren stond daar warempel een heuse full fomaat rustbank op ons te wachten. Josee wilde daar meteen gebruik van maken en Phaido was er als de kippen bij om naast het vrouwtje te gaan liggen… nu had ie eens de kans. Baasje was immers veel te druk met het fototoestel bezig.    


    05-12-2014 om 23:46 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 december 3 Koeien in 16x9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zit weinig kleur in de wereld de laatste dagen en al zeker niet als je de natuur in trekt vol enthousiasme zoekend naar het mooie licht waarvan we in zowat de ganse novembermaand mochten genieten. Goed, de beelden blijven voorbijkomen tijdens de dagelijkse wandelingen en regelmatig pik ik toch mijn fotomomentjes mee. Zo vond ik deze drie koeien in de wei interessant genoeg om er even bij stil te staan. Koeien die in deze tijd van het jaar nog in de wei lopen zie je sowieso niet meer zo vaak. Maar ik zou het liever over vorm dan over inhoud willen hebben vandaag.
    Ik merk bij mezelf dat ik bij dit soort fotografie - landschapsfotografie in de ruimste zin van het woord - meer en meer geneigd ben het 16X9 formaat te gebruiken, en als ik rondkijk ben ik heus niet de enige. Toen ik de fotos die ik uit de wandeling had meegebracht deze namiddag door photoshop had gehaald moest ik achteraf constateren dat ik ze bijna allemaal in dit formaat had uitgesneden. Eigenaardig, want nauwelijks enkele jaren geleden was het gangbare formaat voor liggende fotos 4X3 - er zijn nog steeds fotografen die daar bij zweren - dan werd het 3X2 en ik vermoed dat het onder invloed van computerschermen en breedbeeld TV’s is dat we met z’n allen meer en meer gecharmeerd geraken door die nieuwe verhouding.
    Vorige maand was ik trouwens op een studiedag rond audio-visuele producties in het Nederlandse Rijen en het was me toen al opgevallen dat ongeveer alle getoonde series in 16X9 waren. Waarom de mainstream proberen tegen te houden zou ik dan denken. If you can’t beat them, join them… Zo’n breed scherm geeft je qua compositie trouwens weer wat extra mogelijkheden en die drie koeien… hebben alleszins meer ruimte om te grazen zo.
    J

    04-12-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 december Eten voor de vogeltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De hele lente, zomer en herfst zingen, kwetteren en tsjilpen ze rond ons huis en we prijzen ons gelukkig met de vogelweelde in onze tuin. We genieten van de aanwezigheid van koolmezen, pimpelmeesjes, merels, een occasionele roodborst, massas mussen, een enkele keer hebben we een groene specht en een lijster gespot en zelfs een fazant streek eens neer op ons gazon. Dan zijn er zonder twijfel nog wel wat soorten die ik vergeet. Soms, als er eentje al te nadrukkelijk komt solliciteren voor een fotoshoot laat ik me verleiden tot wat vogelfotografie en om onze gevleugelde vrienden er van te overtuigen dat we onze leefruimte graag met hen delen willen we in dit seizoen iets terugdoen voor het plezier dat ze ons bezorgen. We zijn dan ook deze week begonnen met bijvoederen. Dat moet je niet te vroeg doen weten we, maar nu leken de weersomstandigheden toch al onvriendelijk genoeg om maar eens wat vetbollen enkele containertjes met nootjes en wat etensresten op kattenveilige plaatsen aan te bieden.
    Toen we deze morgen vertrokken voor de wandeling merkten we dat de eerste bollen al helemaal opgesoupeerd waren en dus hebben we snel maar een volgende lading aan de draad gehangen. En ook dat gaf mij dan weer de gelegenheid om de Eos boven te halen… een ander aspect van vogelfotografie. Mijn tortelduifje zorgt er voor dat de vriendjes en vriendinnetjes niks te kort komen…
    J


    03-12-2014 om 23:45 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 december De Verlorenweg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwtje wilde vandaag graag gaan winkelen in Turnhout en dan wil ik wel eens met haar mee… niet om winkel in, winkel uit te lopen, ik vind dan wel een andere bezigheid.  Eerst moest ik even voor de PC gaan zitten, internetten, de geocache-kaart bekijken en zien of daar in de buurt nog iets interessants te vinden was. Phaido stond al naast me te kwispelstaarten. Een nieuw reeksje van vijf traditionele cachen en een bonus leek mij goed genoeg als reden om de wandelschoenen aan te trekken. Samen richting Turnhout, daar aangekomen toog Josee richting centrum naar de lokkende uitstalramen en de vroege kerstkoopjes terwijl ik met de woef de kleine steegjes en de wegeltjes van Zevendonk ging verkennen. Qua geocache-plezier scheerde de tocht niet meteen de allerhoogste toppen, maar als wandeling konden we er wel van genieten. Toen alles gevonden en gelogd was en we terug op weg waren naar de wagen kwamen we nog langs een kapelletje dat toch mijn aandacht trok, ook al omwille van de straatnaam er naast. We hadden de Verlorenweg gevonden … J Waarom moest ik ineens aan Louis Paul Boon denken? Op het nr 1 woont St Appollonia zag ik boven de deur, ze is wel erg klein behuisd bedacht ik. De combinatie straatnaam, huisnummer 1 op de kapel en de naam leek mij leuk genoeg om toch maar even een foto te maken.


    02-12-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 december Een grijze dag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Over de voorbije novembermaand hebben we niet te klagen gehad wat het weer betreft. We mochten genieten van boven gemiddelde temperaturen, mooie en zonnige dagen en van een best kleurrijke herfst. Het lijkt er op dat de weergoden zich bij het begin van december plots hebben gerealiseerd dat het tijd wordt om ons er aan te herinneren dat het ook anders kan. Wat een trieste grijze dag kregen we te verwerken… Je zou er depri van worden.
    De fotos die ik mee naar huis bracht uit ons rondje Smallebroeken waren een stuk grijzer dan wat ik de voorbije weken mocht schieten. Dat liet me beslissen er dan maar eens alle kleur uit weg te halen en ze helemaal naar wit zwart om te zetten. Na enig gestoei met Silver Efex Pro vond ik een bewerking die m.i. de sfeer van deze dag het beste weergeeft.          


    01-12-2014 om 23:48 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 november Mosselen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als vereniging probeer je op diverse creatieve manieren geld in de kassa te krijgen. Een van de meest populaire denkpistes daartoe is het organiseren van eetfestijnen in alle maten en gewichten. En in de hitparade van meest geliefde gerechten staan mosselen dan met stip op de aller-eerste plaats in Vlaanderenland. Ik denk dat ik in naam van het merendeel van onze medeburgers mag spreken om onze liefde voor de mossel officieel neer te schrijven.
    Toen neefje Kenny een tijd geleden liet weten dat zijn clubje weer aan de hongerige medemensen had gedacht om aan fondsenwerving te doen hadden wij maar anderhalve seconde nodig om onze deelname te bevestigen. Vandaag was het zo ver. In de parochiezaal van de Barrier hebben we met onze vrienden onze magen gevuld voor het goede doel, en het moet gezegd: zelden zulke lekkere mosselen gegeten.       


    30-11-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 november Pimpelmees
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik hoop echt dat ie het overleefd heeft, maar eerlijk gezegd, ik twijfel er aan.
    Toen ik deze voormiddag wilde vertrekken met Phaido om ons rondje Smallebroeken te wandelen zag ik onder de pergola deze pimpelmees zitten. Geschrokken door onze plotselinge aanwezigheid wilde het vogeltje zich snel uit de voeten maken en ondanks het feit dat wij tegen de glazen zijwand stickers met silhouetten van roofvogels hebben gekleefd koos de diertje die kant als vluchtroute. Zo’n klein ding is natuurlijk geen partij voor een 9 mm dikke ruit gelaagd glas en na de botsing lag het versuft op de grond.
    Ik heb het voorzichtig opgepakt en op de regenton aan de buitenkant van de pergola gezet. Het leek er op dat het snel weer wat beter ging hoewel er toch ook tekenen waren die er op wezen dat er enige beschadiging was… Na een poosje fladderde ie moeizaam 3 meter verder om, zichtbaar in uiterste nood, op het hek neer te strijken. Daar bleef ie zitten. We hebben nog enkele minuten gewacht en dan zijn we toch maar vertrokken voor onze wandeling, we hadden er immers geen idee van hoe we verder iets hadden kunnen doen om 'm te helpen. Toen we terug kwamen was ie weg.
    Misschien is dit de eerste en de laatste foto die er ooit van gemaakt is…     


    29-11-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 november Fotobewerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben deze namiddag een prachtige geocache wandeling gedaan. Uiteraard combineer ik zoiets met andere hobbies en het fototoestel gaat ook altijd mee. De novembermap op de PC werd weer flink aangevuld. Toch vrees ik dat voor de afwisseling op deze blog het niet meteen een goede keuze zou zijn alwéér een herfstfoto te plaatsen. Ik ben zelf een grote fan van de kleuren en de beelden die dit seizoen kan bieden maar toch ben ik vanavond even aan de slag gegaan om iets te doen met mijn oogst en er enkele experimenten met fotobewerking op los te laten. Da’s dan weer een andere hobby…
    Niet toevallig had ik het onderwerp enkele weken geleden in de fotoclub al eens ter sprake gebracht. Wanneer houdt fotografie op fotografie te zijn en wordt het een andere kunstvorm? Hoe ver kun je gaan in fotobewerking? Het werd een leuke discussie toen. Helemaal eens werden we het niet... maar het bleek toch dat de meerderheid van de fotograferende gilde redelijk ver wil gaan in het bewerken. Zelf vind ik dit nog altijd fotografie pur-sang. Voor de aardigheid zal ik het origineel meteen ook op mijn facebook-pagina zetten, dan kunnen vrienden en volgers even vergelijken. Reacties lees ik graag natuurlijk.    


    28-11-2014 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 november Licht-sterretjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Via Ingrid, een van mijn facebook-vriendinnen kreeg ik vandaag de link naar een fotoblog waarin iemand geargumenteerd stelde dat, indien je bij nachtfotografie mooie sterretjes wil bij lampen en lichtjes, dat je dan maar beter de UV filter van je lens afhaalt. We hebben bijna allemaal wel zo’n extra stuk glas er op geschroefd, al was het maar om zogezegd onze lens te beschermen. Ik wilde dat deze avond wel eens proberen en ik kon dan ook bijna niet wachten tot het donker was om aan de slag te gaan.
    Ik ben dus aan de overkant van de straat gaan staan rond zes uur en heb met een sluitertijd van 30 seconden en een klein diafragma ( f16 ) enkele fotos gemaakt. Rond die tijd is er nog behoorlijk veel verkeer op de Kasterleesteenweg maar dat vond ik helemaal niet erg, integendeel de spectaculaire effecten van voor- en achterlichten vond ik mooi meegenomen. Waar het me evenwel om ging, nl. de sterren rond de straatlampen, daar bracht het experiment toch niet meteen uitsluitsel. Ik meen te zien dat het resultaat wel beter is dan wat ik tot nu toe voor elkaar kreeg maar het verschil is toch niet erg groot… Even waarschijnlijk ligt dat evenwel aan het feit dat de omstandigheden niet zeer gunstig waren. Het was erg vochtig, een beetje nevelig en een lichte motregen was ook al niet bevorderlijk voor een perfecte zichtbaarheid. Ik vermoed dat als ik dit nog eens overdoe bij helder vriesweer bijvoorbeeld, dat wat er in die blog beweerd wordt wel eens echt waar zou kunnen zijn. Wordt vervolgd dus. In afwachting van een definitief oordeel is hier alvast een van de plaatjes van deze avond.


    27-11-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 november Voetbal op TV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Meestal laat ik Josee het meesterschap over de afstandsbediening van de TV. Dans-, voice- en andere onzin-programmas die in prime-time massaal voorbij komen op zo ongeveer alle zenders als voer voor de massas en tot meerdere eer en glorie van de kijkcijfers, interesseren me maar matig, maar het vrouwtje vindt dat prachtig. Als er evenwel voetbal op TV is hebben we een stilzwijgende overeenkomst dat ik op het groot scherm mag kijken en dan zoekt zij wel een alternatieve kijkmogelijkheid in huis.
    Voldoende Duvel in de koelkast, de eerste uitgeschonken… laat de wedstrijd maar beginnen. Eerst nog een foto maken en dan zien we wel hoe de avond verder verloopt.
    Ik ben niet echt een die-hard Anderlecht-fan, maar als Belg supporter je natuurlijk wel voor je landgenoten als het voor de Europese puntjes gaat, 2-0 gewonnen, hoera!!! Ik denk dat ik nog eens tot bij de koelkast loop.


    26-11-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 november Herfstspiegeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dat de herfst ook leuke spiegelingen kan opleveren mag blijken uit deze plaat van, nog maar eens, de Dekshoevevijver. Meer nog, ik zou zelfs durven stellen dat de herfst het seizoen bij uitstek is voor spiegelingen.
    Eigenlijk zou ik bij deze foto beter helemaal geen uitleg moeten geven, da’s het leukste. Een foto mag of moet vragen oproepen. Indien je als fotograaf de kijker kunt achterlaten met een bevreemd gevoel omdat die niet zeker weet wat ie nu eigenlijk ziet, dan heb je alleszins op dat gebied al gescoord.
    Toch maar enige verduidelijking… Dit procedé pas ik wel eens vaker toe: een spiegeling fotograferen, de bovenkant er af halen zodat je alleen de spiegeling over houdt en dan alles op z’n kop zetten, 180° draaien dus. In dit geval heb ik het riet en een streepje begroeing boven het riet ook nog in de uitsnede gelaten, na de omkering komt dat helemaal onderaan en helpt het nog eens extra mee om de kijker op het verkeerde been te zetten.


    25-11-2014 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    24-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 november De Larumse brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met zulk mooi weer waren de kriebels om nog eens te gaan fietsen te sterk om er aan te weerstaan. Ik heb mijn stalen ros te lang verwaarloosd. Het is waar, we hebben ons een fietskarretje aangeschaft om Phaido mee te nemen op onze tochten, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het dan toch zwaar fietsen wordt en dat de actieradius naar mijn smaak al te erg beperkt wordt. Sorry Phaido, maar vandaag wilde het baasje eens alleen…
    Bij het vallen van de avond reed ik over de Larumse brug terug richting Lichtaart en ik was zeer gecharmeerd door de spiegeling in het opvallend rustige wateroppervlak. De fiets moest ik even verderop parkeren want de oude Bailey brug is erg smal en zelfs als je al fotograferend doorheen het stalen gebinte je tegen de kant aandrukt tekens er een auto voorbij komt moet je opletten dat je hielen niet van je voeten gereden worden, absoluut geen plaats om een fiets veilig naast je te houden… Ik heb daar een hele serie geschoten en uiteindelijk koos ik ervoor tussen de passage van twee autos een beetje achteruit te gaan om een stukje van de brugconstructie mee te nemen in de foto.


    24-11-2014 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    23-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 november Het Butselbos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Butselbos… ik had er nog nooit van gehoord, tot vandaag. Toen het er, bij de eerste blik naar buiten deze mogen, naar uitzag dat het alweer zo’n schitterende herfstdag zou worden ben ik even op de geocaching site gaan zoeken naar een alternatief voor de dagelijkse routine-wandeling. Een dik uur rijden naar Boutersem leek me niet te veel om even ter plaatse te gaan zien of de vele favorietpunten die door de collegae geocachers aan deze zoektocht waren toegekend ook terecht waren. We hebben het ons niet beklaagd. Zowel de wandeling als de creativiteit van de legger konden we apprecieren.    Het mooie lage herfstlicht en de landschappen waar we ons de hele tijd in bevonden waren daarenboven evenzovele redenen om regelmatig de camera uit de tas te halen.


    23-11-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    22-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 november Regen op komst?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We waren deze namiddag een grote wandeling gaan doen in Gierle en toen we rond vijf uur bijna thuis waren, ergens tussen Tielen en Lichtaart, attendeerde Josee mij op een enorme, brede donkere wolkenband aan de rechterkant. In het westen leek er een weersverandering deze kant op te komen terwijl daarboven alle kleurige tinten van een prachtige herfstavond nog in de lucht te zien waren.
    Dan stopt een mens natuurlijk en veel tijd had ik niet nodig om de goede instellingen te vinden op de camera. Een statief had ik helaas niet bij, maar gelukkig vond ik toch voldoende steun op een verkeersbord om de relatief lange sluitertijd zonder al te veel onscherpte te counteren.
    Benieuwd of we deze nacht regen krijgen

    22-11-2014 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs