Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    22-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april Kippenhok-appartementjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik denk dat de kippen die hier wonen best gelukkige kippen zijn. Iedere keer dat wij hier voorbij komen tijdens onze wandelingen denk in vertederd aan de zorg die de beestjes toebedeeld krijgen met zulke mooie woonst. En toch kan ik het ook niet helpen dat ik dan ergens in mijn achterhoofd steeds weer de gedachte voel opkomen dat ik nooit in een appartement zou willen wonen. Ik vergelijk dat dan elke keer weer met een kippenhokje ergens hoog boven de bewoonbare wereld.
    Ik weet het wel, het is een bizarre link, en helemaal rechtlijnig is deze manier van denken niet. Maar van niet rechtlijnig denken heb ik wel eens meer last
    J
    Nu enkele vrienden het huisje-tuintje hebben omgeruild voor een hoog hokje in een giga woonblok en andere kennissen ons de voordelen van wonen in een kippenhok-equivalent proberen aan te praten kon ik niet anders dan het idee even in mijn denkwereld toelaten. Maar ik heb het meteen weer afgevoerd. Dit soort verblijven is niks voor mij. Zelfs al heb ik dan geen groene vingers, ik vind het idee dat ik niet uit mijn achterdeur de tuin in zou kunnen wandelen ondraaglijk.
    Dat dit soort gedachten mij elke dag bij het begin van onze wandeling overvalt doet natuurlijk helemaal niks af van het feit dat dit echt wel mooie kippenhokjes zijn.


    22-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april Kunstwerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We maakten vandaag samen met Josee’s broer Swa en zijn vrouwtje Monique een fikse wandeling doorheen de mooie natuur van Lommel-Kattenbos. We waren nog maar net vertrokken toen ik deze constructie zag, of moeten we zeggen kunstwerk… We zagen, helemaal onaangekondigd en onverwacht op die plaats, een soort groot net tussen de bomen, gevlochten uit takken, je zou het giga-hangmat voor enkele dozijnen natuurliefhebbers kunnen noemen en we hebben uitgebreid de tijd genomen om het te bekijken. Ik moest onwillekeurig denken aan de dingen die Arne Quinze in elkaar knutselt overal ter wereld, in Nice, in de Verenigde Staten, in Parijs en onlangs ook nog aan het Vlaams Parlement in Brussel. Ik meen me te herinneren dat er toen nog een rel was omtrent de kostprijs, 400.000€ als ik het niet mis heb…
    Deze naamloze creatie, - ik kon alleszins geen naam van de maker(s) vinden -, midden in het bos was volgens mij minimaal even ingenieus en even vakkundig gemaakt. Ik vond het zeker een foto waard maar ik betwijfel of de makers van dit ding daar een som voor gekregen hebben die ook maar in de buurt komt van het getal dat ik zonet noemde… Dit is waarschijnlijk dan ook geen kunst met een grote K. Wat de criteria zijn om te bepalen wat dat dan weer is weet ik ook niet. Dit werk was wel niet oranje geverfd... en het stoorde me dan ook helemaal niet :) 


    21-04-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april Bulldog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb vandaag mijn ander hondje nog eens uitgelaten. Ik had hem eerlijk gezegd schromelijk verwaarloosd en hij stond al een hele winter op me te wachten. De Yamaha Bulldog is al een aantal jaren een trouwe vriend. Tijdens grote tochten is ie altijd een betrouwbare gezel geweest en het werd echt hoog tijd dat ik er weer eens wat aandacht aan schonk. Hij was niet eens boos of gekrenkt toen ik hem uit de garage rolde en bij de eerste druk op de startknop liet ie meteen een tevreden gegrom horen. We hebben er een fijne dag van gemaakt samen met nog wat andere collega-motorrijders en hun respectievelijke gezellen. De camera, die andere onafscheidelijke kameraad moest helaas thuis blijven, maar die vond dan weer een partner in Josee om alsnog voor een foto van baasje met Bulldog te zorgen. Phaido is trouwens ook wel aan zijn trekken gekomen want als baasje eens belet geeft dan is er altijd nog vrouwtje om mee uit wandelen te gaan.    


    20-04-2014 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april Begroeting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij zijn natuurlijk niet de enigen die dagelijks gaan proeven van de wandelgeneugten in de buurt en ook niet de enigen die elke dag de hond of honden uitlaten op ons vast wandelparcours. Zo komen we regelmatig een dame tegen die drie hondjes bij heeft, de ene dag zijn dat drie beagles en de andere dag drie teckels. Dat is daar een kroostrijk gezin zou ik denken. Soms maken we een praatje en dan maakt Phaido van de gelegenheid gebruik om zijn soortgenoten te besnuffelen. Dat vindt ie heerlijk, te meer omdat bij beide groepen er twee teefjes zijn en daar lijkt ie toch wel een voorkeur voor te hebben. Dat hij een stuk groter is geeft hem waarschijnlijk ook een boost qua zelfvertrouwen. Vandaag waren de teckels aan de beurt en de dapperste van de groep was al vooruit gelopen om Phaido te begroeten. Om het niveauverschil een beetje te verkleinen was Phaido alvast maar gaan liggen. Snuffel snuffel, neuze neuze en hoe gaat het er mee vandaag, agressie…. Nooit van gehoord !!!


    19-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    18-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april Fuuterdefuut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nauwelijks twee weken geleden klaagde ik nog dat die fuuten altijd maar aan de overkant van de plas bleven, net buiten het bruikbare bereik van de 300 mm en dan zul je het meemaken dat, op een moment dat je er eigenlijk niet naar op jacht bent en dat je ook geen telelens bij hebt, er een fuuten koppel vlak bij de oever schijnbaar in slaap rustig over het water drijft. Buitenkanje natuurlijk, ik had alle tijd van de wereld om rustig aan te leggen en met de 24-105 helemaal ingezoomed kon ik ze deze keer wél voldoende close in beeld krijgen. De kopjes knus in het verendons weggemoffeld, kennelijk een fuutenechtpaar, twee dotjes fuut dobberend op het grote Zilvermeer, ik vond het wel een mooi beeld.  
    Genoeg gefuut in deze blog voorlopig toch maar, … tenzij er een van de volgende dagen een fuuten-pin-up zo brutaal zou zijn om vlak voor mijn lens me, fuuterdefuut, te komen uitdagen uiteraard.  


    18-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april Blondjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb vandaag de kids terug naar hun eigen nestje gebracht in Wuustwezel. Uiteraard maak ik dan van de gelegenheid gebruik om mijn ronde te maken tussen de bewoners van de boerderij. Even naar de schapen en de lammetjes kijken, enkele van de poezen op de hooizolder fotograferen, woef Kato, Mieke geit, de kleine geitjes en de koeien groeten en uiteindelijk kom ik dan onvermijdelijk bij mijn vriendinnen de blondjes. Boer Koen heeft enkele blonde dames in de stal, Brabander is hun achternaam en je zou kunnen stellen dat ze een maatje meer hebben, ze zijn een tikkeltje te zwaar om elegant genoemd te worden, maar echte schoonheid schuilt vanbinnen he, ze zijn de vriendelijkheid zelve, en ze zijn altijd bereid om te poseren. Sofie stond alleen op een stuk weide te grazen, die kon niet bij deze shoot aanwezig zijn dus, ze is hoogzwanger en ze krijgt daarom speciale aandacht. Maar Roos en Klaartje lonkten met al hun charmes naar de camera, ogenschijnlijk om de fotograaf te verleiden…


    17-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april Marie Leen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kleine meisjes worden groot… ons Marie-Leentje kan op haar dertiende al perfect de spullen dragen die Josee vroeger pasten…
    Vorige maand hadden we de gelegenheid om in de fotoclub een studioshoot te organiseren. Twee van de meisjes uit de kleinkinderenschare waren toen te gast in huize Pol en Josee en dat waren de ideale modellen, de derde die toen in volle examenperiode zat kon er jammer genoeg niet bij zijn en nu die tijdens de paasvakantie enkele dagen is komen logeren kon ik natuurlijk niet anders dan ook haar eens uitgebreid voor de camera te plaatsen. Een fotostudio of spullen waarmee ik zoiets kan improviseren, daar kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen, maar als je een beetje creatief bent vind je altijd wel een mogelijkheid om de fotos te maken die je in gedachten had. Het moet gezegd dat het vrouwtje ook erg veel credits verdient bij dit soort gelegenheden, niet alleen is zij met haar ervaring in de showbizz de ideale persoon om onze gelegenheids-modelletjes te coachen en te sturen, maar zij heeft ook nog een heleboel podiumkledij en andere accessoires bewaard uit die tijd en die komen nu goed van pas. Dit luipaard-pak mocht na al die jaren onverhoopt nog eens uit de kast. De inhoud is veel jonger…
    J


    16-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 maart Terrasje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er logeert weer jong volk in huize Pol en Josee. Met z’n drieën zijn ze deze keer om ons een tijdje te verblijden met hun jeugdig enthousiasme. Wij van onze kant doen er alles aan om het ze naar de zin te maken en om ze bezig te houden zonder al te vaak toe te geven aan de verlokkingen van TV en andere tablets. In de buurt van het Zilvermeer in Mol zijn er talloze wandelmogelijkheden en vandaag hebben we daar onze portie buitenlucht gehaald. Na afloop gingen we uiteraard ook iets drinken. Aan de Kleppende Klipper installeerden we ons op het buitenterras maar na een tijdje realiseerden we ons dat daar nog geen bediening was en zijn we maar naar binnen gegaan waar we alsnog onze dorst konden lessen, de ene helft van het gezelschap met fanta, water en cola, de andere met koffie en iets van de firma Moortgat J. Ik had wel op het terras eerst al enkele fotos gemaakt.     


    15-04-2014 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 april Tussen de weiden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik eergisteren door de mist liep en een foto maakte op deze plek had ik me al voorgenomen dit eens over te doen bij helder weer en met een mooie wolkenlucht. Grappig hoe je honderden keren ergens voorbij kunt wandelen en dan een mistige ochtend nodig hebt om je te realiseren dat dit een foto-locatie met potentie is. Ik heb geprobeerd dezelfde positie te vinden als voor de foto van zaterdag. Facebook-vrienden die de reeks gezien hebben kunnen proberen te vergelijken. Ik denk dat ik vandaag een nog iets lager standpunt ( zeg maar ligpunt ) had, deze keer was het gras niet zo nat en ging ik wél plat op de buik.  Phaido dacht blijkbaar dat er iets ernstigs aan de hand was, want hij probeerde me weer overeind te likken. Het was nog niet zo eenvoudig om de camera stabiel te houden tijdens die bezorgde behandeling.  


    14-04-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 april Julie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een plechtige communie in de familie, dit jaar is Julieke aan de beurt. Om de communiefotos te maken wordt dan beroep gedaan op pake Pol, en die vindt dat geweldig natuurlijk. De feestelinge had zelf de locatie gekozen, dansstudio Balance Health-Center, waar ze een van de toegewijde jonge talentjes is. Toen we ter plekke aankwamen begreep ik al meteen dat het wel erg moeilijk zou worden om rustige achtergronden te vinden voor de shots. Spiegels, ramen, welke kant je ook uitkeek overal waren er wel enkele ongewenste dingen die de rust in de achtergrond zouden verstoren. Maar goed, je gaat aan de slag en je maakt alvast enkele proefopnamen. Ik had een klein softboxje meegenomen, maar het enige gebruik dat ik daarvan gemaakt heb is achteraf, thuis, om op de PC de witbalans goed te krijgen… pipetje in kleurzweem verwijderen en klaar is kees. De gordijnen die hier nog in worstformaat opgerold zijn werden uiteindelijk onze redding. Uiteraard wil of mag ik de gekozen opnames nog niet tonen, maar dit proefje vind ik alvast toch niet verkeerd, fier op onze frisse prachtige kleindochter.   


    13-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 april Mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was er voor mijn doen ongewoon vroeg uit deze morgen. Extreem hoge druk noopte mij rond half negen de echtelijke sponde, waar ik inmiddels toch al alleen in lag, voortijdig te verlaten. Dat komt er van als je de avond voordien alleen maar ice-tea en cola light gedronken hebt… Ik was van plan er nog even terug in te kruipen toen mijn probleem verholpen was en ik ging dat ook aan Josee vertellen. Die was ondertussen al fief en wel, druk doende in de woonkamer, gordijnen geopend, en ik zag… mist. Dat veranderde de plannen. Collegas die het weten kunnen vertellen me tot in den treure dat je de beste fotos in de ochtend maakt en mist is dan een leuke bijkomstigheid. Voor één keer wilde ik ook wel eens vroeg op stap gaan. Phaido wist echt niet wat hem overkwam toen het baasje nog voor 9 uur hem zijn halsband aandeed en aanstalten maakte om aan de dagelijkse wandeling te beginnen. We zijn met z’n tweetjes een hele tijd op stap geweest, gelukkig ken ik de weg behoorlijk goed in de Smallebroeken want bij wijlen hing er iets wat men met “erwtensoep” pleegt te omschrijven. Ik was ook best tevreden over de foto-oogst maar toch vermoed ik dat om echt mooie mistfotos te maken er een ander soort mist moet zijn, zo’n mist die in lagen over het landschap ligt, dit was meer een alom verspreide nevel. Goed, dat gebeurt zonder twijfel binnenkort ook nog wel ooit en dan sta ik misschien nog wel eens vroeg op. Voorlopig dus dit plaatje van de Smallebroeken in de mist.


    12-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    11-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 april De orgelman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de wekelijkse wandeling met de bewoners van Hoevezavel wilden we nog even over Fiesta Europa, de vreemde-landen-markt lopen aan het Kerkplein in Lommel. Josee deed de nodige inkopen en ik vermoed dat ik morgen weer proefkonijn mag spelen, met de nadruk op “proef”. Ondertussen liep ik achter mijn fototoestel aan en tussen het vastleggen van de aankopen van vrouwlief door had ik ook oog voor alle mogelijke andere interessante onderwerpen. De orgelman kon ik natuurlijk niet voorbij lopen. Het is niet het genre waar ik een hele carrière lang mee bezig geweest ben, maar een van mijn geliefde uitspraken indachtig – er zijn maar twee soorten muziek, goede en slechte – kon ik niet anders dan de man enkele minuten mijn volle aandacht schenken. Wat hij ten gehore bracht was trouwens niet wat je zou verwachten uit zo’n draaiorgel. Het engelse sing-along repertoire uit de 50-er jaren kwam voorbij en nadat ik al genoten had van Sweet Georgia Brown, Ain’t she sweet en andere Mack the knife’s, tunes die de artiest allemaal in onvervalste veaudeville stijl luidkeels meezong, vond ik dat ik hem maar eens moest fotograferen. Voor al Uw feesten en partijen: Cyriel uit Wittekerke !!!


    11-04-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 april Tegenlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn zo van die fotokansen die je niet kunt laten liggen. Toen we deze middag terug kwamen van de wandeling door de Dressenstraat en bijna terug in de Hoogstraat waren stond daar een seringenstruik die net nog niet in volle bloei gekomen was uitdagend in het tegenlicht. De zonnestralen speelden zo mooi langs de bloemknopjes dat je wel stekeblind moest zijn om dat niet te zien. Dit was bij wijze van spreken een oorverdovende kreet: “Fotografeer mij, fotografeer mij !!!“
    Normaal gezien vind ik zo’n zwarte plastic afsluiting waar de struik langs groeide spuuglelijk, maar in dit geval was het de ideale achtergrond. Het strijklicht in de donshaartjes op de stengels en de spinrag tussen de takjes en bloempjes werden er des te beter zichtbaar door. Als ik thuis een studiosituatie had moeten creëren om dit te fotograferen zou ik het precies op deze manier gedaan hebben en nu was het er zo maar, gratis langs de weg. Doodjammer dat ik dit niet op A3-formaat kan tonen maar ook met deze maximum toegelaten 1,5Mb twijfelde ik er geen seconde aan dat dit mijn foto van de dag zou zijn.


    10-04-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 april De scheldeprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de periode van de Vlaamse voorjaars-wielerklassiekers is telkenjare ook de Scheldeprijs gepland. Tussen de ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix komt er meestal de fine-fleur van het wielerpeloton aan de start, die zijn dan toch in de buurt he. Ze komen ook ieder jaar weer door Lichtaart en ik ga dan ook elke keer kijken, met de camera natuurlijk. Vandaag had ik me een plaatsje uitgezocht tegenover pizzeria La Torre, waar de renners, komend van Tielen, aan de verkeerslichten rechtsaf moesten, om zo verder via de rotonde even verderop richting Poederlee te rijden. Omdat ik wel wist dat ze tegen een iets lagere snelheid uit de bocht zouden komen gokte ik er op dat daar enkele goede shots te maken waren. Sportfotografie, het is weer eens iets anders…
    Zes vluchters hadden enkele minuten voorsprong en daar had ik al enkele fotos van gemaakt.  Maar als je het wielrennen volgt dan weet je dat die enkele kilometers voor de finish wel weer gegrepen worden door de jagende groep en zo gebeurde ook zag ik, terug thuisgekomen, op TV. Veel meer indrukwekkend vond ik de manier waarop het grote peloton dat de achtervolging had ingezet als een orkaan voorbij geraasd kwam. De motard op de Kawasaki die traditiegetrouw voor de renners uit rijdt moest flink aan het gas draaien om ze uit zijn rug te houden. Een deel van de meute, waarbij ik, in zijn Giant truitje, ook de toekomstige winnaar Kittel zie, ging ook hier aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel de bocht in en enkele seconden later kwamen die mannen vlak voor mijn neus het tweede deel van mijn reeks fotos verknallen.
    J
    Toch was ik helemaal niet ontevreden over de oogst die ik ondertussen al had en waaruit ik mijn foto van de dag moest kiezen…   


    09-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 april Fuut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We blijven afwisseling zoeken voor de dagelijkse wandeling met Phaido. Eerlijk gezegd had ik weinig zin om vandaag van achter mijn krantje en de PC uit te komen, maar zo’n beestje in huis is een zegen, dan ben je wel verplicht om er op uit te trekken… wie laat wie uit eigenlijk? We kozen voor een plek, de Kasseman, waar ik meestal met de fiets terecht kom, maar om nu voor de gelegenheid de phaidomobiel achter mijn tweewieler te monteren, dat ging me echt te ver. Gelukkig kun je er ook achterom, langs de Franse Baan, met de wagen geraken. Gewapend met camera en teletoeter maakten we een rondje rond de vijvers. In het weekend is het hier ontiegelijk druk, maar op een gewone weekdag zie je hier buiten een occasionele verdwaalde visser echt geen mens, zeker niet op een dag dat het weer dan een klein beetje minder is. Al vrij snel kreeg ik deze fuut in het vizier, jammer genoeg vertikte hij het om even dichterbij te komen. Hij bleef maar druk in de weer dicht tegen de oever aan de overkant. Zelfs met 300 mm kon ik ‘m eigenlijk niet voldoende dichtbij halen. Dan neem je toch een stukje van zijn omgeving mee in de compositie en maak je op die manier ook een leuk natuurplaatje… Water, riet, jong groen, fuut… meer heeft een fotograferende mens toch niet nodig om gelukkig te zijn?  


    08-04-2014 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 april Paaseitjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog maar een kleine twee weken en dan is het al weer Pasen. Het vrouwtje vond het niets te vroeg om het huis nu al met de gepaste attributen te versieren. Paaseitjes aan de muur, paaseitjes voor de ramen, paaseitjes op de kast en op de tafel, paaseitjes overal. Ik vind het best een kleurige en fleurige toets geven aan onze woonwereld. Waar paaseitjes eigenlijk vandaan komen en hoe het komt dat wij dat in verband brengen met het christelijk feest dat Pasen toch is daar had ik eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht, maar nadat ik enkele fotos gemaakt had en ik dat allemaal ook enigermate wilde duiden ben ik toch eens gaan googelen. Allerhande theorien kwamen voorbij, maar een duidelijke eensluidende verklaring vond ik niet. Laten we het er maar op houden dat het paasfeest in de lente valt en al dan refererend naar een oude heidense viering van het vernieuwen van de natuur werd het ei gezien als het begin van alle leven. Ook voor de Christenen was de verrijzenis een nieuw begin, daar zal de link wel zitten zeker…
    Op het net vond ik evenwel een veel leukere uitleg. In de middeleeuwen was het gezag van de kerk allesbepalend en de gelovigen moesten vasten in de periode voor Pasen. Eieren eten was dan ook uit den boze en de boeren bleven met al die eieren zitten. De oudste eieren werden dan beschilderd als versiering en de nog consumeerbare werden hard gekookt om bij het paasfeestmaal gebruikt te worden.
    Zelf blijf ik natuurlijk geloven wat mijn ouders mij meer dan een halve eeuw geleden hebben verteld, namelijk dat de klokken met Witte Donderdag naar Rome vliegen en dan beladen met door de paus uitgezochte eitjes terugkeren om op Paaszondag, na de hoogmis, in elke hof waar brave kinderen wonen hun lading te lossen. Dat daar dan ook chocolade en hazen bij zijn heeft waarschijnlijk te maken met slordigheden in het sorteersysteem van het Vaticaan, die Italianen toch…   


    07-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 april Pluizenbloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is niet voor het eerst dat ik paardenbloemen fotografeer, alle fasen van de levenscyclus heb ik al wel ooit vastgelegd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet nog eens en nog eens en nog eens wil doen… Na dat ik al enkele keren plat op de buik had gelegen om camera en macrolens zo optimaal mogelijk op deze pluizen te richten, bedacht ik plots dat het eigenlijk veel makkelijker was om stengel met bol gewoon af te plukken, in een klem op tafel te zetten en dan van op statief nauwkeurig scherp te stellen… Een blad zwart karton als achtergrond zorgde er voor dat de fijne details nog wat beter zichtbaar werden.


    06-04-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 april Etenstijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De boog kan niet altijd gespannen staan, dus vandaag heb ik de riem er maar weer eens afgegooid qua knippen, bewerken en selecteren. We zijn naar Tilburg gereden waar we afgesproken hadden met Derk en Annie. Daar hebben we in onze Teamwork-tijd jaaaaaaren mee samengewerkt en nu hadden we weer heel veel stuff om bij te praten en vooral… ze hebben ons meegenomen om iets te nuttigen. Wij laten ons graag verrassen en het moet gezegd, we vonden het niet verkeerd. Bij een gigagroot buffetgedoe gaat bij mij meestal wel een alarmbelletje rinkelen maar bij “Etenstijd” ( zo heet de zaak ) was dat absoluut niet nodig. All you can eat hoef je tegen deze jongen geen twee keer te zeggen natuurlijk maar niet alleen de hoeveelheid en de keuzemogelijkheden waren impressionant, ook de kwaliteit, de bediening, het kader, het personeel… kortom het werd een geslaagde avond. Bij het binnenkomen wist ik het eigenlijk al… achter zo een deur kan het alleen maar goed zijn.


    05-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 april Pomeriaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er is een nieuwe woef in de familie. Een pomeriaan is terecht gekomen in huize Swa en Monique, respectievelijk broer en schoonzus van Josee. Van dat merk hadden wij ook nog nooit gehoord, maar het blijkt een soort keeshond van een iets kleiner formaat te zijn, mooi beestje trouwens.
    Nu de kleine pup alle inentingen, spuitjes en andere levensreddende vaccinaties heeft gehad mocht hij kennis maken met andere honden. De eer om eerste in de rij te zijn viel te beurt aan Phaido. Het werd niet meteen een onverdeeld succes. Aanvankelijk toonde Phaido wel de nodige interesse, maar Rox – zo hebben ze de nieuwkomer genoemd – was dermate geïmponeerd door het formaat van zijn potentiele eerste vriendje dat ie liever in de veilige armen van het vrouwtje kroop dan in te gaan op de wederzijdse snuffelroutines die Phaido als voor de hand liggende begroeting wilde beginnen.
    Volgende week gaat Rox voor het eerst naar de puppy-klas en dan zal hij wel leren omgaan met andere soortgenoten. Wellicht krijgt Phaido dan ook een nieuwe kans om een blijvende vriendschap aan te gaan…


    04-04-2014 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 april De watermolen van Retie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Meulezicht leek me een prima locatie om onze dagelijkse wandeling aan te vatten. Er zijn nogal wat wandelbare wegen en fotogenieke plekjes daar in de buurt van de watermolen van Retie en kwestie verkwikkende beloning achteraf wist ik uit ervaring dat er ook alle mogelijke natjes en droogjes te verkrijgen zijn. We hebben dan ook samen met Phaido een mooie tocht gemaakt en nadien, tussen het consumeren van enkele eenheden van een product  van de brouwerij Moortgat door ( J ) wilde ik ook nog wat sfeerbeelden van de omgeving maken natuurlijk. Ik heb eerst wat zitten experimenteren met verschillende sluitertijden om het effect daarvan op het neerstortende water te zien, maar toen ik meende met 1/40 de goede instelling gevonden te hebben moest ik, omdat ik uit de hand fotografeerde en ik een aanvaardbare scherpte wilde, toch weer daarvan afwijken. Uiteindelijk is het f 14 - 1/125 en ISO 800 geworden.      


    03-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs