Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    10-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 april Tegenlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn zo van die fotokansen die je niet kunt laten liggen. Toen we deze middag terug kwamen van de wandeling door de Dressenstraat en bijna terug in de Hoogstraat waren stond daar een seringenstruik die net nog niet in volle bloei gekomen was uitdagend in het tegenlicht. De zonnestralen speelden zo mooi langs de bloemknopjes dat je wel stekeblind moest zijn om dat niet te zien. Dit was bij wijze van spreken een oorverdovende kreet: “Fotografeer mij, fotografeer mij !!!“
    Normaal gezien vind ik zo’n zwarte plastic afsluiting waar de struik langs groeide spuuglelijk, maar in dit geval was het de ideale achtergrond. Het strijklicht in de donshaartjes op de stengels en de spinrag tussen de takjes en bloempjes werden er des te beter zichtbaar door. Als ik thuis een studiosituatie had moeten creëren om dit te fotograferen zou ik het precies op deze manier gedaan hebben en nu was het er zo maar, gratis langs de weg. Doodjammer dat ik dit niet op A3-formaat kan tonen maar ook met deze maximum toegelaten 1,5Mb twijfelde ik er geen seconde aan dat dit mijn foto van de dag zou zijn.


    10-04-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 april De scheldeprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de periode van de Vlaamse voorjaars-wielerklassiekers is telkenjare ook de Scheldeprijs gepland. Tussen de ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix komt er meestal de fine-fleur van het wielerpeloton aan de start, die zijn dan toch in de buurt he. Ze komen ook ieder jaar weer door Lichtaart en ik ga dan ook elke keer kijken, met de camera natuurlijk. Vandaag had ik me een plaatsje uitgezocht tegenover pizzeria La Torre, waar de renners, komend van Tielen, aan de verkeerslichten rechtsaf moesten, om zo verder via de rotonde even verderop richting Poederlee te rijden. Omdat ik wel wist dat ze tegen een iets lagere snelheid uit de bocht zouden komen gokte ik er op dat daar enkele goede shots te maken waren. Sportfotografie, het is weer eens iets anders…
    Zes vluchters hadden enkele minuten voorsprong en daar had ik al enkele fotos van gemaakt.  Maar als je het wielrennen volgt dan weet je dat die enkele kilometers voor de finish wel weer gegrepen worden door de jagende groep en zo gebeurde ook zag ik, terug thuisgekomen, op TV. Veel meer indrukwekkend vond ik de manier waarop het grote peloton dat de achtervolging had ingezet als een orkaan voorbij geraasd kwam. De motard op de Kawasaki die traditiegetrouw voor de renners uit rijdt moest flink aan het gas draaien om ze uit zijn rug te houden. Een deel van de meute, waarbij ik, in zijn Giant truitje, ook de toekomstige winnaar Kittel zie, ging ook hier aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel de bocht in en enkele seconden later kwamen die mannen vlak voor mijn neus het tweede deel van mijn reeks fotos verknallen.
    J
    Toch was ik helemaal niet ontevreden over de oogst die ik ondertussen al had en waaruit ik mijn foto van de dag moest kiezen…   


    09-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 april Fuut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We blijven afwisseling zoeken voor de dagelijkse wandeling met Phaido. Eerlijk gezegd had ik weinig zin om vandaag van achter mijn krantje en de PC uit te komen, maar zo’n beestje in huis is een zegen, dan ben je wel verplicht om er op uit te trekken… wie laat wie uit eigenlijk? We kozen voor een plek, de Kasseman, waar ik meestal met de fiets terecht kom, maar om nu voor de gelegenheid de phaidomobiel achter mijn tweewieler te monteren, dat ging me echt te ver. Gelukkig kun je er ook achterom, langs de Franse Baan, met de wagen geraken. Gewapend met camera en teletoeter maakten we een rondje rond de vijvers. In het weekend is het hier ontiegelijk druk, maar op een gewone weekdag zie je hier buiten een occasionele verdwaalde visser echt geen mens, zeker niet op een dag dat het weer dan een klein beetje minder is. Al vrij snel kreeg ik deze fuut in het vizier, jammer genoeg vertikte hij het om even dichterbij te komen. Hij bleef maar druk in de weer dicht tegen de oever aan de overkant. Zelfs met 300 mm kon ik ‘m eigenlijk niet voldoende dichtbij halen. Dan neem je toch een stukje van zijn omgeving mee in de compositie en maak je op die manier ook een leuk natuurplaatje… Water, riet, jong groen, fuut… meer heeft een fotograferende mens toch niet nodig om gelukkig te zijn?  


    08-04-2014 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 april Paaseitjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog maar een kleine twee weken en dan is het al weer Pasen. Het vrouwtje vond het niets te vroeg om het huis nu al met de gepaste attributen te versieren. Paaseitjes aan de muur, paaseitjes voor de ramen, paaseitjes op de kast en op de tafel, paaseitjes overal. Ik vind het best een kleurige en fleurige toets geven aan onze woonwereld. Waar paaseitjes eigenlijk vandaan komen en hoe het komt dat wij dat in verband brengen met het christelijk feest dat Pasen toch is daar had ik eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht, maar nadat ik enkele fotos gemaakt had en ik dat allemaal ook enigermate wilde duiden ben ik toch eens gaan googelen. Allerhande theorien kwamen voorbij, maar een duidelijke eensluidende verklaring vond ik niet. Laten we het er maar op houden dat het paasfeest in de lente valt en al dan refererend naar een oude heidense viering van het vernieuwen van de natuur werd het ei gezien als het begin van alle leven. Ook voor de Christenen was de verrijzenis een nieuw begin, daar zal de link wel zitten zeker…
    Op het net vond ik evenwel een veel leukere uitleg. In de middeleeuwen was het gezag van de kerk allesbepalend en de gelovigen moesten vasten in de periode voor Pasen. Eieren eten was dan ook uit den boze en de boeren bleven met al die eieren zitten. De oudste eieren werden dan beschilderd als versiering en de nog consumeerbare werden hard gekookt om bij het paasfeestmaal gebruikt te worden.
    Zelf blijf ik natuurlijk geloven wat mijn ouders mij meer dan een halve eeuw geleden hebben verteld, namelijk dat de klokken met Witte Donderdag naar Rome vliegen en dan beladen met door de paus uitgezochte eitjes terugkeren om op Paaszondag, na de hoogmis, in elke hof waar brave kinderen wonen hun lading te lossen. Dat daar dan ook chocolade en hazen bij zijn heeft waarschijnlijk te maken met slordigheden in het sorteersysteem van het Vaticaan, die Italianen toch…   


    07-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 april Pluizenbloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is niet voor het eerst dat ik paardenbloemen fotografeer, alle fasen van de levenscyclus heb ik al wel ooit vastgelegd. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet nog eens en nog eens en nog eens wil doen… Na dat ik al enkele keren plat op de buik had gelegen om camera en macrolens zo optimaal mogelijk op deze pluizen te richten, bedacht ik plots dat het eigenlijk veel makkelijker was om stengel met bol gewoon af te plukken, in een klem op tafel te zetten en dan van op statief nauwkeurig scherp te stellen… Een blad zwart karton als achtergrond zorgde er voor dat de fijne details nog wat beter zichtbaar werden.


    06-04-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 april Etenstijd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De boog kan niet altijd gespannen staan, dus vandaag heb ik de riem er maar weer eens afgegooid qua knippen, bewerken en selecteren. We zijn naar Tilburg gereden waar we afgesproken hadden met Derk en Annie. Daar hebben we in onze Teamwork-tijd jaaaaaaren mee samengewerkt en nu hadden we weer heel veel stuff om bij te praten en vooral… ze hebben ons meegenomen om iets te nuttigen. Wij laten ons graag verrassen en het moet gezegd, we vonden het niet verkeerd. Bij een gigagroot buffetgedoe gaat bij mij meestal wel een alarmbelletje rinkelen maar bij “Etenstijd” ( zo heet de zaak ) was dat absoluut niet nodig. All you can eat hoef je tegen deze jongen geen twee keer te zeggen natuurlijk maar niet alleen de hoeveelheid en de keuzemogelijkheden waren impressionant, ook de kwaliteit, de bediening, het kader, het personeel… kortom het werd een geslaagde avond. Bij het binnenkomen wist ik het eigenlijk al… achter zo een deur kan het alleen maar goed zijn.


    05-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 april Pomeriaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er is een nieuwe woef in de familie. Een pomeriaan is terecht gekomen in huize Swa en Monique, respectievelijk broer en schoonzus van Josee. Van dat merk hadden wij ook nog nooit gehoord, maar het blijkt een soort keeshond van een iets kleiner formaat te zijn, mooi beestje trouwens.
    Nu de kleine pup alle inentingen, spuitjes en andere levensreddende vaccinaties heeft gehad mocht hij kennis maken met andere honden. De eer om eerste in de rij te zijn viel te beurt aan Phaido. Het werd niet meteen een onverdeeld succes. Aanvankelijk toonde Phaido wel de nodige interesse, maar Rox – zo hebben ze de nieuwkomer genoemd – was dermate geïmponeerd door het formaat van zijn potentiele eerste vriendje dat ie liever in de veilige armen van het vrouwtje kroop dan in te gaan op de wederzijdse snuffelroutines die Phaido als voor de hand liggende begroeting wilde beginnen.
    Volgende week gaat Rox voor het eerst naar de puppy-klas en dan zal hij wel leren omgaan met andere soortgenoten. Wellicht krijgt Phaido dan ook een nieuwe kans om een blijvende vriendschap aan te gaan…


    04-04-2014 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 april De watermolen van Retie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Meulezicht leek me een prima locatie om onze dagelijkse wandeling aan te vatten. Er zijn nogal wat wandelbare wegen en fotogenieke plekjes daar in de buurt van de watermolen van Retie en kwestie verkwikkende beloning achteraf wist ik uit ervaring dat er ook alle mogelijke natjes en droogjes te verkrijgen zijn. We hebben dan ook samen met Phaido een mooie tocht gemaakt en nadien, tussen het consumeren van enkele eenheden van een product  van de brouwerij Moortgat door ( J ) wilde ik ook nog wat sfeerbeelden van de omgeving maken natuurlijk. Ik heb eerst wat zitten experimenteren met verschillende sluitertijden om het effect daarvan op het neerstortende water te zien, maar toen ik meende met 1/40 de goede instelling gevonden te hebben moest ik, omdat ik uit de hand fotografeerde en ik een aanvaardbare scherpte wilde, toch weer daarvan afwijken. Uiteindelijk is het f 14 - 1/125 en ISO 800 geworden.      


    03-04-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 april Het kasteel van Grobbendonk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We gooiden weer eens wat hobbies op een hoop vandaag. Zoals wel vaker praten we dan over wandelen, geocachen en fotograferen, drie ingrediënten die een bijzonder harmonische combinatie vormen. Je geniet met volle teugen van de natuur en het weer terwijl je toch bezig bent met enige opdrachten en wat zoekwerk, in dit geval een mooie multi-cache over zo’n 4 km gespreid, en tussendoor kun je als het je uitkomt rustig de tijd nemen om het fototoestel te richten op alles wat je het fotograferen waard vindt… het kasteel van Grobbendonk bijvoorbeeld. Enig opzoekwerk leerde ons dat dit eigenlijk niet het oorspronkelijke kasteel is, maar wel een bijgebouw van de oorspronkelijke waterburcht. Die laatste werd in de middeleeuwen al eens plat gebrand, weer opgebouwd en tijdens de Franse revolutie definitief kompleet vernield. Alleen dit gedeelte bleef bewaard en zoals we merkten is het nog bewoond, want de was hangt buiten…     


    02-04-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 april Laurier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had vandaag weinig tijd om achter mijn fototoestel aan te gaan de wijde wereld in, maar ik wil toch absoluut mijn dagelijkse fotografie-routine volhouden. Gelukkig heb ik voor dat soort toestanden altijd een noodoplossing achter de hand en dat is de macrolens. Er staat meestal wel iets in bloei in de hof of er wriemelt ergens een klein beestje en een vogeltje op een tak – met de tele dan – versmaad ik ook nooit…
    De wintergroene laurierstuiken van de buurman, die uitbundig doorheen de afsluiting komen, staan in bloei en ik ben daar eigenlijk altijd al achteloos aan voorbij gegaan, maar vandaag, met het zonnetje er op, kreeg ik ineens in de gaten hoe mooi dat eigenlijk wel is. Ik heb getwijfeld of ik een wuivende tak vol bloesems moest kiezen om dit te illustreren maar uiteindelijk is het toch deze macro geworden.    


    01-04-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 maart: Van wie is het water?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Meneer Zwaan vond het kennelijk niet zo leuk dat Phaido al zijn water aan het op drinken was. Hij bleef maar blazen, zij het op veilige afstand. Phaido vond het allemaal niet zo bedreigend, want hij bleef maar drinken. Meneer Zwaan is na een tijdje maar gestopt met zijn poging tot imponerend gedrag, Phaido is ook gestopt met drinken, ik vermoed dat zijn dorst gelest was. Er was water genoeg blijkbaar, water genoeg voor allebei.
    Ik heb nog een heleboel werk voor ik alle fotos die ik in het weekend gemaakt heb in het Schaliken zal bekeken, geselecteerd en in de goede dropbox-mappen zal ge-upload hebben. Toch had Phaido vandaag even voorrang. Hij heeft ons twee dagen moeten missen en nu probeerden we dat goed te maken met een lange wandeling. Bij een onverwachte ontmoeting tijdens die tocht zag het er even naar uit dat er een confrontatie ging komen tussen twee grote egos. Een bezitterige zwaan kon het niet hebben dat Phaido zijn dorst kwam lessen in de Nete. En dorst is zowat het ergste dat je kan overkomen – daar kan ik ook van meepraten – dus ging Phaido, meneer Zwaan negerend, onvervaard te water. Gelukkig bleef het bij stoere intimidatie aan de ene kant en coole onverzettelijkheid aan de andere kant.
    Niets menselijks is de dieren vreemd bedacht ik. Van wie is het water? Van wie is de lucht, van wie is het land, van wie is de wereld?   


    31-03-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 maart Zumbakids
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Twee dagen lang fotograferen, vijf voorstellingen van “ Dansen naar de maan en terug “ door de dansers en danseresjes van Balance Health Center, het was een hele klus. Het zit er op zou je dan zeggen, maar niets is minder waar.. nu begint het pas. Ik heb alvast een hele avond besteed aan het organiseren en ruw selecteren van de 2300 ( !!! ) fotos die ik geschoten heb. Het is de bedoeling dat ik dat ga herleiden tot zeg maar een 500-tal. Ik zal er dus met de grove borstel moeten doorheen gaan. Bewerken dat zie ik ook niet echt zitten als het over dergelijke aantallen gaat, dan ben ik nog weken bezig. We zullen het dus moeten doen met wat er uit mijn toestel kwam, het recht voor de raapse eerlijke product. Bij het overschouwen van de oogst viel me alvast dit plaatje van de Zumbakids op. Dat kleindochter Julie een van de danseresjes is speelde natuurlijk een rol bij de keuze.
    Misschien dat dit ook wel illustratief is voor de moeilijkheidsgraad voor de fotografen tijdens het evenement. De witbalans goed aanpakken was onbegonnen werk met al die kleurige spots die te pas en even vaak te onpas alom voor kleurzwemen zorgden. Voeg daarbij het feit dat die belichting naar mijn smaak – en die van mijn Canon – meestal aan de spaarzame kant was en dan begrijp je dat het nodige Fingerspitzengefühl nodig was om de camera-instellingen enigszins aanvaardbaar te houden.    


    30-03-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    29-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 maart Het Schaliken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl iedereen met dit schitterend voorjaarsweer van de zon, de natuur, eventueel een terrasje, een wandeling of een fietstocht… kortom, van de lente geniet, is dit de habitat waarin ik twee dagen verblijf. Niet dat ik het heel erg vind, ik had toegezegd dat ik zou fotograferen tijdens de show van Balance Danscentum in het Schaliken en ik hou me aan mijn beloften, daarenboven is fotograferen echt mijn ding wel tegenwoordig, dus ik kan er heus wel van genieten. Maar dat zonnetje buiten…. het doet toch ook een beetje pijn…
    Vijf uitverkochte voorstellingen staan er gepland op twee dagen tijd, zwaar werk voor de jeugdige danseresjes, maar ook voor het personeel, de begeleiders, vrijwillige helpers en helpsters en, jawel, ook voor de fotografen.
    Zo ziet de binnenkant van het Schaliken er dus uit. Vóór show nummer drie van start gaat is dit de nog lege zaal, de huistechnieker John zit al op zijn werkplek en de stoel ernaast wordt zo dadelijk ingenomen door ondergetekende. Vandaag heb ik van af die plek met twee verschillende lenzen hoofdzakelijk totaalshots gemaakt. Morgen ga ik rondzwerven door de zaal, in de nok en op nog wat rare plaatsen om wat meer detail- en sfeerbeelden te schieten.


    29-03-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 maart Café De Langenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laatste vrijdag van de maand is het traditiegetrouw vergadering voor de leden van onze motorclub. We hebben geen vast lokaal, dus proberen we alle gelegenheden die de nodige accomodaties bieden om beurt aan bod te laten komen. Vandaag hadden we café De Langenberg uitgekozen.
    We komen daar wel vaker en ik heb zeker al meerdere fotos van de binnenkant van dit etablissement laten voorbijkomen en daarom bedacht ik dat het misschien wel leuk zou zijn ook de buitenkant eens te fotograferen “by night”.
    Bij nader inzien had ik hier misschien beter een HDR opname gemaakt van op statief om ook die lichtreclame wat beter onder controle te houden, maar dat is praat na de daad…
    J In de staat waarin ik mij bevond bij het buitenkomen vond ik dit best een geslaagde opname met alleen maar de monopod om me te ondersteunen.


    28-03-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 maart Repetitie deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Repetitie voor deel twee van de dansvoorstelling in het Schaliken van aanstaande weekend. De iets grotere meisjes kwamen vandaag aan bod en dat was de hoofdreden waarom ik vandaag ook nog eens een kijkje ging nemen. Julieke danst zich namelijk het ganse jaar de ziel uit het lijf en nu dat ze een prominente rol speelt in de show wil ik natuurlijk op voorhand weten waar, wanneer en hoe ze op het podium zal staan. Hier zit ze, bij de finale van een van de nummers, geknield, in haar grijze outfit ongeveer in het midden. Tijdens de show zal het er qua kledij natuurlijk allemaal nog veel meer flashy uitzien. Ik heb mijn notities alvast gemaakt om ze zo goed mogelijk in beeld te krijgen !!!
    Ook leuk was het dat ik facebookvriendin Beatrice, die er vorig jaar ook al fotografeerde, nu persoonlijk leerde kennen. We gaan het samen goed vinden weet ik nu al zeker.
    In bijgaande foto zit ze trouwens midden voor het podium ook even haar instellingen uit te proberen veronderstel ik.


    27-03-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 maart Jong groen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik vermoed dat je deze 26ste maart een typisch voorbeeld van wisselvalligheid mag noemen, maartse buien en aprilse grillen is een benaming die niet zonder reden op deze tijd van het jaar geplakt wordt. Deze namiddag kreeg ik al fietsend een kleine zondvloed over me heen, maar in de voormiddag konden we de boswandeling met Phaido zowaar met een regelmatig door de wolken brekend zonnetje afhaspelen. En net op het moment dat er zo’n zonnestraal in het bos op een plukje jong groen viel had ik mijn fototoestel met telelens in aanslag. Helemaal niks spectaculair natuurlijk, maar hier wordt ik best gelukkig van. Het licht dat zo mooi doorheen de frisse blaadjes schijnt tegen een donkere rustige achtergrond, meer moet dat niet zijn.


    26-03-2014 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart Meneer Fazant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als ik er ’s morgens uit kom duurt het meestal nog wel een tijdje voor ik ook echt wakker ben. Ik heb sloten koffie nodig, mijn krantje, kruiswoordraadsel, sudokus en dan, na het plegen van een grote beurt op het toilet kom ik gewoonlijk wel langzaam boven water. Vandaag ging dat veel vlotter. Toen ik in de woonkamer gesleft kwam zegde Josee: “ Kijk eens wat daar in de hof zit…”
    “ Verdomme… en gij roept mij niet eerder !?!? “… Meneer fazant zat in al zijn glorie schijnbaar ongeïnteresseerd wat rond te kijken en te pikken op wat bij mensen met groene vingers gazon genoemd wordt. Ik heb nog nooit zo snel de 300 mm met de 1.4x extender op mijn toestel gezet. Eerst heb ik door het keukenraam alvast voor de veiligheid al enkele fotos gemaakt en daarna ben ik voorzichtig in een van de slaapkamers stilletjes het raam gaan openmaken, hij had niks in de gaten… en toen kon ik ongehinderd een hele tijd verder fotograferen. Op een bepaald ogenblik kwam hij zo dicht dat ik begon te denken dat het een tam exemplaar was en dat ie gewoon kontakt met de mensen zocht. Ik ben dan ook naar buiten gegaan maar Phaido schoot als een pijl richting meneer fazant. Die laatste steeg als reactie evenwel meteen, fladder, fladder, bijna loodrecht de lucht in. Ik weet zeker dat Phaido helemaal niks slechts in gedachten had en gewoon vriendelijk wilde snuffelen en kennismaken, maar dat wist meneer fazant niet natuurlijk.
    Enneuuuhhh… dat het gras zo lang staat heeft alleen maar te maken met het feit dat ik bedacht dat lang gras toch veel fijner is om de eitjes in te verstoppen als de klokken komen met Pasen.
    J


    25-03-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    24-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart Repetitie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het komende weekend ga ik enkele dagen fotograferen in schouwburg het Schaliken in Herentals. De jonge danseresjes van dansschool Balance gaan daar de show “Dansen naar de maan en terug” presenteren en dat moet worden vastgelegd. Vandaag hadden ze de eerste repetities in zaal en ik ben er al eens naar toe getrokken om de sfeer op te snuiven en natuurlijk ook om me al een beetje voor te bereiden. Het kan nooit kwaad als je op voorhand weet wat er gaat voorbij komen, waar de beste plekjes zijn, hoe het licht is, welke lenzen je best kunt gebruiken enz. enz… De podiumbelichting was nog helemaal niet goed ingesteld maar toch heb ik al enkele shots gemaakt gewoon om een en ander uit te testen.
    De eerste helft van de show werd vandaag afgewerkt en aanstaande donderdag wordt deel twee aangepakt… met andere deelneemstertjes dus. Toen ik deze opname maakte van wat de grote finale gaat worden bedacht ik dat het dan wel erg druk gaat worden op dat podium als er nog eens zoveel jong geweld bij moet…
    Toen ik de opname thuis bekeek zag ik pas hoe grappig het was dat, in de voorgrond, er massaal gefotografeerd en gefilmd wordt met tablets en smartphones door de aanwezige mamas en papas. Volgend weekend, tijdens de echte voorstelling mag dat niet meer…


    24-03-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart Zondagavondvriendenclubje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is niet meteen een foto waarmee ik bij de volgende vergadering van de fotoclub ga vertellen “He jongens en meisjes, nu moet je eens zien welk meesterwerk ik nu bij heb”… Fototechnisch gezien stelt het weinig voor. De opname is gemaakt in een donker café, zonder flits en met een lamp die boven de tafel voor plaatselijke overbelichting zorgde, kortom, moeilijk moeilijk. Het is wel een document dat vertelt hoe het er in ons zondagavondvriendenclubje kan aan toe gaan.
    Niet iedereen van ons gezelschap is elke week present als we ergens in een van de Groot-Kastelse horecazaken wat zitten bij te kletsen tijdens het consumeren van de nodige dranken, al dan niet alcoholisch. Maar soms gebeurt het dat iemand die de ganse dag hard gewerkt heeft, met de catering bij een receptie bijvoorbeeld, onverwacht, een beetje laat toch nog komt binnenvallen met enkele schotels van de heerlijkste hapjes die je je kunt indenken. Vers uit de koelkast, overschot, te optimistisch besteld… dat gooi je toch niet in de vuilnisbak? Dan is het feest natuurlijk.
    Het is eigenlijk altijd feest met ons zondagavondvriendenclubje, maar vandaag was het toch een tikkeltje extra feest.      
    O ja, intimi weten in een oogopslag waar de fotograaf van dienst zat…
    J


    23-03-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    22-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart Fotomodellen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben binnen de fotoclub best wel wat spullen waarmee we een goed geëquipeerde fotostudio kunnen in elkaar knutselen. Minpuntje is wel dat we alles telkens weer moeten opbouwen als we er gebruik van willen maken. Tijdens de vergadering van vorige donderdag hadden we de nodige achtergronden, lampen, softboxen en andere belichtingsapparatuur klaar gezet om tijdens het weekend te gebruiken. We hadden de beschikbare tijd mooi verdeeld en deze namiddag tussen half vier en half zes was het aan mij om mijn gang te gaan.
    Fotomodellen zoeken was niet zo moeilijk, want uiteraard denk je dan aan de kleinkinderen. Die hebben het druk evenwel, zeker in het weekend. Toch vond ik de twee jongste van de jongedames bereid om voor de camera van pake Pol te komen poseren.
    Er is er zelfs eentje bij die haar plechtige communie gaat doen, maar ze had nog geen schoenen die bij haar outfit passen en dus was een shoot voor de communiefotos nog niet opportuun. Ook op die leeftijd hebben de dames al prioriteiten…
    Het werd een sessie met allerlei verkleedpartijen en gevarieerde poses. Het poseertalent van mijn modellen bereikte professionele hoogtes moet ik stellen. De oogst wordt pas tijdens de volgende vergadering van de club becommentarieerd, maar als foto van de dag voor deze blog kon ik toch niet anders dan er nu al eentje uit te pikken. Na afloop van de sessie had ik de dametjes kunnen overtuigen om nog eens samen voor de witte achtergrond te gaan staan, gewoon in de alledaagse kledij. Uit de serie die ik toen maakte koos ik een shot, zo hoef ik niet te kiezen tussen mijn beide onderwerpen…
    J     


    22-03-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs