Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    22-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 februari Klaartje en Sofie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Drukke dag weer vandaag. We reden al vroeg naar Wuustwezel, want dochter en schoonzoon moesten naar Kalmthout om elk op hun manier een bijdrage te leveren bij een bruiloft. Dochterlief zou zingen in de kerk en schoonzoon, die iets heeft met dieren en met Brabantse boerenpaarden in het bijzonder, zou het gezelschap met span en koets naar kerk, gemeentehuis en feestlokaal voeren. Babysitten was er niet echt bij, alles wat er van ons verwacht werd was dat we de twee jongsten naar een initiatiedag van de muziekacademie zouden brengen. Hannelore zou daar worden ingewijd in de zangkunst en Pieter wilde wel eens proeven van het drummen en het slagwerk. Later op de dag zou daar ook nog een voorstelling aan vast gekoppeld worden. Dus hadden we in de voormiddag nog ruim de tijd om  een fikse wandeling te doen rond het Stappersven in de Kalmthoutse Hei, en omdat we toch in de buurt waren gingen we ook nog even kijken aan de kerk. De paarden stonden geduldig te wachten tot bruid en bruidegom naar buiten kwamen, maar het duurde en duurde... En dan stonden we weer voor een dilemma: ofwel blijven we kijken naar het vervolg, ofwel gaan we genieten van de muzikale prestaties van de kleinkinderen… Tja dan winnen de kinderen natuurlijk. Fotos van het Stappersven staan op facebook, die van de kleinkinderen reserveren we voor het jaaralbum en de foto van de dag werd er dus een van Klaartje en Sofie voor de feestkoets.


    22-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 februari Fietskarretje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Qua mobiliteit waren we de laatste tijd een beetje gehandicapt. Fietsen met z’n tweeën kon alleen nog maar als Phaido thuis bleef en we hebben ons nu eenmaal voorgenomen hem bij zo veel mogelijk van onze activiteiten te betrekken. We hadden dus al een tijdje een fietskarretje voor honden besteld. Een van onze goede vrienden werkt bij een groothandel in dierenartikelen en via hem konden we zo’n ding aan een gunstige prijs kopen. Vandaag werd dat thuis afgeleverd, in een doos van ruw geschat 25 x 65 x 90 cm. Ik moest onwillekeurig aan Ikea denken.
    Ik ben niet meteen een fan van het zelf in elkaar knutselen van spullen die je bij de Zweedse meubelmultinational koopt en het leek er even op dat ik ook nu weer een hoop narigheid en gesakker op mijn hals gehaald had, zeker omdat er ook nog eens geen handleiding bleek bij te zitten. Gelukkig viel het allemaal nogal mee… gewoon enkele onderdelen uitklappen, vastzetten, wielen er op klikken en klaar was ie.
    We hebben Phaido meteen laten kennis maken met zijn nieuwe transportmiddel. Eerst was ie niet erg enthousiast, maar toen hij merkte dat hij voortaan mocht meerijden in een cabrio leek het toch of hij het al wat beter apprecieerde. Zondag komt de eerste grote test, dan gaan we de jungle van de openbare weg op….


    21-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 februari Eriks Hoboken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij de Hobokense vesting van de firma Eriks hadden ze vandaag een open-deur dag voor de klanten. Schoonbroer en geroutineerde beroepsfotograaf Dreeke had de klus op zich genomen om van elke bezoeker een foto te maken en die bij het buitengaan afgeprint mee te geven. Naarmate het duidelijker werd hoeveel bezoekers er zouden komen en de voorziene klus meer en meer onoverzichtelijk werd vond hij het wenselijk deze hobbyist in te schakelen om een deel van de taken over te nemen. Ik vond het prachtig natuurlijk. Werken met een superprofessionele belichtingsset, de Eos 1D leren kennen J, mijn fotobewerkingsroutines in de praktijk toepassen… hij hoefde het mij geen twee keer te vragen. Ik heb enkele invalbeurten als fotograaf van dienst mogen smaken, maar mijn biotoop was in de loop van een toch wel erg lange werkdag hoofdzakelijk deze ruimte. Een laptop met Photoshop, een thermische HiTi-printer, een aantal geheugenkaartjes en sloten koffie…
    Meer dan 400 fotos kreeg ik te verwerken. Elke foto moest van het geheugenkaartje naar de laptop, dan naar de goede resolutie omgezet, ingepast in een sjabloontje dat door Eriks was aangeleverd en tenslotte afgeprint worden… pffff.
    We hebben het klaargespeeld en we hebben het overleefd, maar mijn oren zijn wel zwartgeblakend van de rook die er in de loop van de dag begon uit te ontsnappen. Zwaar? Jazeker … toch vond ik het nog leuk ook. De file richting Antwerpen deze morgen was wat mij betreft het enige minpunt van de dag, daar zou ik niet elke dag in willen zitten.  


    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 februari Phaido op de kruisberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had het er vorige week ook al over, als we op woensdag de kleinkinderen in Herentals van school moeten halen kunnen we net zo goed een uurtje eerder vertrekken en daar een rondje gaan wandelen met Phaido. ”Afwisseling van spijs doet eten” zegt het spreekwoord. Vandaag bood er zich een onverwacht probleempje aan. Toen we eenmaal ter plaatse waren moest Josee toch even terug naar Lichtaart en dus hadden we de keuze: ofwel doen we de wandeling zonder haar, ofwel gaan we samen over en weer en gaan we deze namiddag op onze vertrouwd traject een frisse neus halen. Deze namiddag had ik evenwel al andere verplichtingen, dus het werd de eerste optie. Phaido en ik hebben de beproeving zonder al te veel averij doorstaan. J
    Phaido weet ondertussen wel dat baasje regelmatig met dat zwarte ding voor zijn gezicht in allerlei richtingen staat te kijken en hij wacht dan ook geduldig tot we samen weer verder trekken. Baasje vind het vaak niet erg dat Phaido ook in beeld komt als hij een kompositie bedacht heeft om iets te fotograferen. De kapel aan de kant van het kerkhof werd als onderwerp wat mij betreft nog net iets interessanter met die stoere waakhond er voor.


    19-02-2014 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 februari De Grote Fossé
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Ja jong dor hem ik leere zwemme. Ik denk da iedere gast uit de Kolonie of de Barrier dor wel oojt gezwomme hee. Dor kroope we booven op en dan dooke we d’r af, en da is toch nie zo diep dor he. Ik zou da nie mir durreve, mar ja as ge jonk ze dan doede zon dinge eh…”
    Aan het woord is Thei –Theo – Loots, mede-gitarist van dat bandje waar we de moeders van ongehuwde dochters de daver mee op het lijf joegen in de sixties. Na de reunies die we in het voorbije decenium alsnog uit onze oude knoken wisten te schudden zijn de vriendschapsbanden meer dan overeind gebleven en regelmatig trekken we er tegenwoordig samen op uit met onze meisjes. Vandaag vertrokken Theo en ikzelf dus met Josee en Ellygorett – Phaido mocht ook mee natuurlijk – voor een mooie wandeling in het gebied van de Heuvelse Hei. Toen we langs de grote Fossé en de blokken liepen kwamen de verhalen van vroeger los. Reden genoeg voor mij om de camera weer maar eens boven te halen.


    18-02-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 februari Het Zilvermeer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Twee of meer hobbies combineren, men kan mij er wel vaker op betrappen. Ik ben constant op zoek naar nieuwe mogelijkheden om onze wandelhorizonten te verruimen en vandaag had ik op de geocaching site gezien dat er achter het Zilvermeer een interessante multi-cache verborgen zat. Volgens de logs was de wandeling best de moeite waard, dus deze namiddag ben ik er met het vrouwtje en Phaido op af getrokken. We hadden de wagen geparkeerd aan de Kleppende Klipper en ze hadden niks te veel gezegd. Tijdens een twee en half uur durende tocht hebben we weer wat meer charmes van het Molse merengebied mogen ontdekken en gedurende al die tijd hebben we welgeteld één koppel met twee honden gezien, hoewel dat ook maar in de verte was. Misschien dat het hier in het weekend wel een beetje drukker is, maar de rust en de stilte hier was oorverdovend. Van af de noordoever is dit een doorkijkje tussen de bomen naar Port Aventura, de jachthaven aan het meer. De foto is genomen rond half zes, het was dus al een beetje aan het schemeren, maar de bezige photoshopper heeft mogelijkheden zat om de zaak een beetje op te helderen he… J


    17-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 februari Mountainbikers in tweevoud.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige zondag moesten we onze wandeling doen tussen de joggers die ons parcours ingepalmd hadden om de Valentijnscross te lopen en vandaag was het weer vandattume. De plaatselijke mountainbike-club richtte haar jaarlijkse mountainbike tocht in en uiteraard weten die gasten ook de mooie plekjes te vinden. Aan het aantal renners dat wij vandaag op onze route tegenkwamen te oordelen was ook deze uitgave weer een gigantisch succes. Wij gunnen al die sportievelingen hun pret natuurlijk. De wereld is er voor iedereen, maar het minder leuke gevolg van al dat gesport – voor ons dan toch – is dat wij Phaido quasi de ganse wandeling aangelijnd moeten houden, daar waar hij normaal gezien overal mag rennen en snuffelen. Wél leuk is dat zo’n event ontelbare fotomogelijkheden met zich meebrengt. Voor één keer was ik trouwens ook best gelukkig met de hoeveelheid regen die we de laatste tijd over ons heen kregen, want de talrijke plassen waren even zovele ideale plaatsen om met spiegelingen aan het werk te gaan, en da’s een van mijn dadas he J. Gelukkig was het deze morgen vrij windstil in het bos en had ik dus een rimpelloos oppervlak om de bikers in tweevoud te fotograferen.  


    16-02-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 februari Verjaardagsfeestje.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nil, lid van ons motorclubje, bereikte vandaag een rond getal als leeftijd, reden genoeg om te feesten. Zoals zo vaak kozen we weer café “De Langenberg” om als decor te dienen voor alle uitingen van feestvreugde. In de loop van de avond werden de gesprekken bij het mannelijke deel van het gezelschap steeds maar meer en meer intelectueel ( J ) terwijl onze meisjes zich helemaal lieten gaan op de dansvloer. Gelukkig had ik tussen de Duveltjes en de verhitte discussies door toch ook nog enig oog voor wat er zich bij de andere helft van ons gezelschap afspeelde…   


    15-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 februari Valentijn ( toen al )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij zijn ondertussen bijna 45 jaar samen, mijn schatje en ikzelf. Maar eigenlijk kennen we elkaar al veel langer. Het is weinig geweten, maar we deden zelfs ooit samen onze eerste communie, zoals deze foto bewijst. We waren eerst met z’n tweetjes gaan shoppen om dezelfde witte kousen te kopen, lakschoentjes, zij witte en ik zwarte, hetzelfde witte kerkboekje, witte handschoenen en dames dragen die op een elegante manier terwijl mannen die schijnbaar achteloos in de hand houden. Daarna hadden we een bezoekje gebracht aan de fotograaf om aan volgende generaties een aandenken aan de heuglijke dag te kunnen bezorgen. Let trouwens op de tedere manier waarop zij mijn arm lichtjes beroert. En tijdens het feest hebben we elkaar eeuwige Valentijn gezworen.
    Intimi weten natuurlijk dat Josee enkele jaren jonger is en dat dit verhaal niet klopt… Goed dan, toegegeven, met dit rotweer heb ik deze namiddag, tussen alle valentijngeminnekoos door, voor de PC gezeten om twee oude communiefotos in te scannen en daar dan dit gecombineerde resultaat van bij elkaar te photoshoppen. Voor deze foto van de dag ben ik dus eigenlijk credits verschuldigd aan twee andere fotografen…. maar al sla je me dood, ik heb geen namen kunnen terugvinden. Gesteld dat ik hierdoor ooit problemen krijg met auteursrechtenorganisaties, dan wil ik me bij voorbaat verontschuldigen.
    J
    Collega fotografen mogen me vertellen of ik in de foto van Josee geplaatst ben of omgekeerd, dan wel of wij allebei voor een andere achtergrond geplaatst zijn…


    14-02-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    13-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 februari De abdij van Postel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Enkele dagen geleden kwam ik door Postel gereden. Ik moest naar Lommel en ik was een beetje vroeger vertrokken want ik wilde even binnen lopen in de abdij om te zien of er geen interessante avondopnames te maken waren. En inderdaad, ik had enkele leuke beelden op mijn geheugenkaartje toen ik thuis kwam. Bij deze ingang van het nieuwe gedeelte bijvoorbeeld had ik meteen zwart wit in mijn achterhoofd, maar… bij het bewerken op de PC zag ik dat ik er niet precies midden voor stond toen ik afdrukte en dat de symmetrie niet helemaal klopte.
    Deze avond kwam ik er opnieuw langs en deze keer wist ik precies wat ik wilde dus nu had ik niet veel tijd nodig om snel iets nauwkeuriger mijn positie te bepalen en dezelfde opname opnieuw te maken. De zwart-wit omzetting ging ook vrij vlot. Dit is gewoon één van de presets uit Silver Efex Pro 2.   


    13-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 februari De toeristentoren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We moesten deze middag de kleinkinderen van school gaan halen in Herentals. Dan kombineer je het aangename met het nuttige toch? De dagelijkse wandeling kunnen we net zo goed in de groene omgeving van de Wijngaard doen als in de bossen vlakbij huis. We zijn dus een dik uur eerder vertrokken met Phaido in de wagen, en nog voor de schoolbel de vrije woensdagmiddag aankondigde hadden wij al een fikse tocht achter de rug. Over de kruisberg, achter het kerkhof naar de toeristentoren en dan verder het bos in tot bijna aan de Brink en terug… Phaido vond het leuk, wij ook. Dit is de toeristentoren waar ook in dit seizoen meestal wel enkele mede-wandelaars en honden met baasjes te spotten zijn. De Papenkelder, drankgelegenheid in de toren, was helaas gesloten. Regelmatig zie je er ook wel eens een verdwaalde fotograaf, en ook zonder de Duvel die hij daar op zijn tijd gaat consumeren weet die de locatie wel te appreciëren… J  


    12-02-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 februari De Noord-Zuid verbinding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 23 februari wordt het al zo lang geplande stuk Kempense Noord-Zuid verbinding tussen Kasterlee en Geel feestelijk ingehuldigd. Binnen minder dan twee weken zal de nieuwe N19g de bestaande N19 ontlasten en zal de dorpskern van Kasterlee eindelijk verlost zijn van het doorgaand verkeer. Voor ons ligt Geel plots vijf minuten dichterbij, niet dat die minieme tijdwinst zo belangrijk is, maar het wordt wel lekker rustig cruisen nu over het 6,5 km lange traject zonder kruispunten, dorpskernen of wat voor hindernissen dan ook. Over een afstand van 500 m hebben ze het natuurgebied de Hoge Mouw ondertunneld en het is de bedoeling dat nieuwe groenaanplantingen zo snel mogelijk de door de werken veroorzaakte milieuschade zullen doen vergeten. We hebben de gang van zaken de voorbije twee jaar met veel aandacht gevolgd, ook regelmatig gefotografeerd en nu we zo dicht bij de ingebruikname zijn wilden we vandaag nog eens een kijkje gaan nemen ter plaatse. Qua infrastructuur ziet het er goed uit en alleen nog wat laatste opsmukwerk, nog enige plantjes en boompjes moeten op de goede plekken worden neergepoot voor alles kant en klaar is. Dit is de ingang van de tunnel aan de noordzijde.


    11-02-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 februari Onderonsje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sedert ik Phaido enige tijd geleden neuze-neuze zag doen met de paarden in de verboden-te-parkeren wei, en ik mijn camera nog uit de tas moest halen en dientengevolge lichtjaren te laat was om dé opname van de dag te maken, loop ik elke keer we daar weer voorbij wandelen met dat ding in aanslag. Een neuze-neuze moment is er jammer genoeg sindsdien niet meer van gekomen, maar vandaag was er toch weer enige toenadering. Phaido heeft zich een tijdje onderhouden met de dames aan de andere kant van het hek en hij voelde zich klaarblijkelijk zodanig op zijn gemak dat hij er bij was gaan zitten. Naar de inhoud was van het onderonsje had ik het raden natuurlijk, ik spreek geen honds en ook geen paards, maar het zou me niks verwonderen als er een van de volgende dagen weer een gezamenlijke actie te fotograferen valt. Ik blijf alert de relatie volgen alleszins…


    10-02-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 februari Valentijnsjogging 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al voor de zestiende keer werd vandaag de Valentijnsjogging ingericht in ons eigenste Lichtaart. Vorig jaar waren wij nog fiere getuigen van de overwinning van onze zoon bij de 4 km lopers, maar dit jaar kon hij er niet bij zijn… als je bij de spoorwegen werkt roept de plicht ook wel eens op zondag. Dat weerhield ons niet om toch zeer geïnteresseerd bij het evenement aanwezig te zijn, wij kennen uiteraard nog wel wat deelnemers. Buurman Thomas bijvoorbeeld of Nil, lid van onze motoclub die, daags na ons teerfeest nota bene, toch de moed kon opbrengen om door de plaatselijke bossen te draven op een zeer zwaar parcours. Dat laatste kunnen wij uit eigen ervaring getuigen, want dat gaat grotendeels over de route die wij elke dag wandelen met Phaido, het ligt er op veel plaatsen erg vettig en modderig.
    Nil bracht het er niet eens zo slecht van af als je het ons vraagt. Ze kon haar zus Ria bvb al netjes achter zich houden en ik meen dat er nog wel een twaalftal dames waren die in de uitslag een groter getal voor hun naam kregen. Op bijgaande foto,
    enkele meters van de finish, ons fiere clublid ( in het blauw ) die alles geeft om haar zus voor te blijven.


    09-02-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 februari Onze meisjes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Feest van onze motorclub vandaag. We waren gezamenlijk gaan eten bij de plaatselijke chinees en daarna zijn we in café “De Langenberg“ nog de nodige dorstlavende bezigheden gaan ontplooien. Uit die laatste activiteit komt de bijgaande foto trouwens. Ik heb er geen idee van of het een teken van emancipatie is, dan wel of het als discriminatie of seksisme moet worden bestempeld, maar we maken er meestal een gewoonte van dat de dames samen en de heren onderling hun eigen praat- en kletshoekje innemen. Men mag het me niet kwalijk nemen dat ik liever de mooiste helft van het gezelschap fotografeer. Dit zijn dus onze meisjes ( 80% om precies te zijn, Renilde was afwezig omwille van een medische ingreep en Lief had samen met Jakke ook andere verplichtingen ).
    Ik blijf voorlopig koppig nog even de mogelijkheden van mijn nieuwe toestel aftasten en hoewel ik deze keer mijn opzet-flash wél meegenomen had, wilde ik, met erg weinig licht in het café, toch weer deze groepsfoto maken zonder flitsen. Iso 12800 alweer dus en over het resultaat ben ik niet ontevreden. Met flitsen kan het zonder twijfel beter en scherper maar gun me even deze experimentele fase…      


    08-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 februari Flying Shoe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben deze avond naar een optreden geweest van mijn favoriete bandje, Flying Shoe. Natuurlijk ben ik een beetje vooringenomen, Nick de gitarist is een neefje van Josee, maar los daarvan denk ik toch dat ik objectief genoeg ben om te vinden dat ze echt goed zijn. Ze stonden vandaag geprogrammeerd in T.O.S. ( The Other Side ) in Peer, nota bene mijn geboortedorp, dubbel leuk dus. Ik heb er van genoten en natuurlijk had ik ook fotografieplannen toen ik besloot dat ik daar bij wilde zijn.
    Ter plaatse bleek er toch wel erg weinig licht te zijn en ik had mijn opzetflitser niet meegenomen, verdomme toch… Dan maar het maximale uit de mogelijkheden proberen te halen, dus de 50 mm 1.4 op mijn toestel gezet, diafragma 2,2 om bij Iso 12800 tot een aanvaardbare sluitertijd van 1/160 te komen en alsnog enige scherpte diepte over te houden. Uiteraard krijg je dan toch een beetje ruis en met Nik-Dfine ga je die dan te lijf, met als gevolg dat de fotos toch een beetje softer worden, maar de omstandigheden in acht genomen ben ik er best gelukkig mee.


    07-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 februari Fotoclub
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedere donderdagavond is het vergadering van onze fotoclub “Visueel” in Lichtaart. We hebben een aardig ingevuld jaarprogramma, en zo werden vandaag de inzendingen voor de Prijs van Vlaanderen ingezameld en becommentarieerd. Eigenlijk vond ik het een beetje genant om tussen al die veel meer geroutineerde fotografen even mijn toestel boven te halen, naar de overkant van het lokaal te sluipen en een foto te maken… maar anderzijds vond ik dat dit toch niet onbelangrijk facet van mijn fotografiebeleving, al was het maar voor één keer, eens aan bod moest komen in deze blog.
    Het lijkt er trouwens op dat we met zijn allen gezellig wat zitten te kletsen en te pintelieren, maar tussendoor wordt er ook serieus gedebatteerd en gediscussieerd. De kritieken die voorbijkomen zijn altijd wel gefundeerd en opbouwend bedoeld en ik ben de eerste om toe te geven dat ik er al veel opgestoken heb. Een goede raad aan alle collegae amateur-fotografen… ga bij een fotoclub !!!  Een link naar de site van onze club staat trouwens in de linkerkolom van deze blog onder “Links”


    06-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 februari De Bib
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn nauwelijks onderwerpen die ik niet graag fotografeer. Door het feit dat we dagelijks de hond uitlaten ( of is het omgekeerd ) en daar dan een lange wandeling aan vast plakken komen er vaak landschappen, Kempense natuur en onderwerpen die we onderweg tegenkomen voorbij, maar ook een portretje, de vogeltjes, de bloemetjes, de beestjes en insecten groot en klein… ik richt er mijn lens wel eens op. Natuurlijk weet ik dat afwisseling de interesse levendig houdt en dus bedacht ik vandaag toen ik even naar de club moest om fotos af te drukken dat het al een hele tijd geleden was dat ik nog eens iets met architectuur gedaan had. Het OC – in de kelders is het lokaal van onze fotoclub – zou dan de logische keuze zijn, ik stond er immers voor, maar het licht zat echt niet goed. De nieuwe plaatselijke bibliotheek er naast daarentegen vond ik dan weer wél een poging waard. Diep door de knieen gaand kon ik het gebouw er achter net buiten beeld houden en in photoshop heb ik thuis de schuine vertikale lijnen, gevolg van de perspectiefwerking van uit zo’n laag standpunt, mooi recht gezet.
    Wij gaan zelf nog altijd naar de bib in Herentals, we hadden daar al langer een lenerskaart, maar nu dat we ook in ons eigen dorp terecht kunnen moeten we toch snel ook eens de binnenkant gaan bekijken. Dit is alvast de buitenkant.  


    05-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 februari Wandelen in het bos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet gehinderd of afgeleid door kleuren is dit volgens mij vaak de beste manier om sfeer, contrast en licht te vangen. Toen ik deze foto maakte deze morgen tijdens de dagelijkse wandeling was dat al meteen met het idee hem om te zetten in zwart wit. Dit is vlak bij huis, geen tweehonderd meter van onze achterdeur. Het viel me op hoe mooi het tegenlicht was. Het leek een aureool rond Josee te leggen. Ik wil er graag bij vertellen dat ik haar gevraagd heb enkele malen precies daar, doorheen die zonbeschenen plek, te wandelen. Dat Phaido elke keer braaf naast haar meeliep was mooi meegenoemen. Thuis heb ik wat zitten experimenteren met een aantal verschillende omzettingen en uiteindelijk kwam deze flink aangezette, antiek aandoende sepia versie het best overeen met hoe ik de sfeer interpreteerde op dat moment.


    04-02-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 februari Vogelperspectief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zolang deze mid-winter-lenteprik ons dermate overtuigend tot wandelen uitnodigt zullen ze ons niet binnen houden. Vandaag hebben we weer alle verplichtingen, taken en andere beslommeringen opzij gezet en zijn we er samen met Josee’s broer en schoonzus op uit getrokken. Ik had op de geocache site een wandeling uitgekozen waarvan de logs vertelden dat er een meer dan gemiddelde appreciatie was voor het geboden natuurschoon. Uiteraard had ik de GPS meegenomen om ook aan die andere hobby enige aandacht te besteden en we hebben in het Kolisbos, ergens tussen Herent en Kaulille een fijne namiddag lang genoten van de natuur, de lichaamsbeweging en de uitdagingen die de reeks “Kelten en Rovers” ons bood. Na een succesvolle tocht wilden we per sé ook nog tot boven op de uitkijktoren bij de parking klimmen. Monique deed niet mee aan de klimpartij, iemand moest sowieso beneden blijven om op Phaido te passen – die heeft trappenvrees – en toen we met z’n drieen boven wat van het uitzicht genoten hadden vroeg ik of Josee en broerlief weer eerst naar beneden wilden omdat ik van bovenaf nog een foto wilde maken van het gezelschap. Een van de fotografieregels is namelijk: zoek een afwijkend standpunt…. Dit noemen we dus “vogelperspectief”.


    03-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs