Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 februari De Noord-Zuid verbinding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 23 februari wordt het al zo lang geplande stuk Kempense Noord-Zuid verbinding tussen Kasterlee en Geel feestelijk ingehuldigd. Binnen minder dan twee weken zal de nieuwe N19g de bestaande N19 ontlasten en zal de dorpskern van Kasterlee eindelijk verlost zijn van het doorgaand verkeer. Voor ons ligt Geel plots vijf minuten dichterbij, niet dat die minieme tijdwinst zo belangrijk is, maar het wordt wel lekker rustig cruisen nu over het 6,5 km lange traject zonder kruispunten, dorpskernen of wat voor hindernissen dan ook. Over een afstand van 500 m hebben ze het natuurgebied de Hoge Mouw ondertunneld en het is de bedoeling dat nieuwe groenaanplantingen zo snel mogelijk de door de werken veroorzaakte milieuschade zullen doen vergeten. We hebben de gang van zaken de voorbije twee jaar met veel aandacht gevolgd, ook regelmatig gefotografeerd en nu we zo dicht bij de ingebruikname zijn wilden we vandaag nog eens een kijkje gaan nemen ter plaatse. Qua infrastructuur ziet het er goed uit en alleen nog wat laatste opsmukwerk, nog enige plantjes en boompjes moeten op de goede plekken worden neergepoot voor alles kant en klaar is. Dit is de ingang van de tunnel aan de noordzijde.


    11-02-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 februari Onderonsje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sedert ik Phaido enige tijd geleden neuze-neuze zag doen met de paarden in de verboden-te-parkeren wei, en ik mijn camera nog uit de tas moest halen en dientengevolge lichtjaren te laat was om dé opname van de dag te maken, loop ik elke keer we daar weer voorbij wandelen met dat ding in aanslag. Een neuze-neuze moment is er jammer genoeg sindsdien niet meer van gekomen, maar vandaag was er toch weer enige toenadering. Phaido heeft zich een tijdje onderhouden met de dames aan de andere kant van het hek en hij voelde zich klaarblijkelijk zodanig op zijn gemak dat hij er bij was gaan zitten. Naar de inhoud was van het onderonsje had ik het raden natuurlijk, ik spreek geen honds en ook geen paards, maar het zou me niks verwonderen als er een van de volgende dagen weer een gezamenlijke actie te fotograferen valt. Ik blijf alert de relatie volgen alleszins…


    10-02-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 februari Valentijnsjogging 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Al voor de zestiende keer werd vandaag de Valentijnsjogging ingericht in ons eigenste Lichtaart. Vorig jaar waren wij nog fiere getuigen van de overwinning van onze zoon bij de 4 km lopers, maar dit jaar kon hij er niet bij zijn… als je bij de spoorwegen werkt roept de plicht ook wel eens op zondag. Dat weerhield ons niet om toch zeer geïnteresseerd bij het evenement aanwezig te zijn, wij kennen uiteraard nog wel wat deelnemers. Buurman Thomas bijvoorbeeld of Nil, lid van onze motoclub die, daags na ons teerfeest nota bene, toch de moed kon opbrengen om door de plaatselijke bossen te draven op een zeer zwaar parcours. Dat laatste kunnen wij uit eigen ervaring getuigen, want dat gaat grotendeels over de route die wij elke dag wandelen met Phaido, het ligt er op veel plaatsen erg vettig en modderig.
    Nil bracht het er niet eens zo slecht van af als je het ons vraagt. Ze kon haar zus Ria bvb al netjes achter zich houden en ik meen dat er nog wel een twaalftal dames waren die in de uitslag een groter getal voor hun naam kregen. Op bijgaande foto,
    enkele meters van de finish, ons fiere clublid ( in het blauw ) die alles geeft om haar zus voor te blijven.


    09-02-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 februari Onze meisjes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Feest van onze motorclub vandaag. We waren gezamenlijk gaan eten bij de plaatselijke chinees en daarna zijn we in café “De Langenberg“ nog de nodige dorstlavende bezigheden gaan ontplooien. Uit die laatste activiteit komt de bijgaande foto trouwens. Ik heb er geen idee van of het een teken van emancipatie is, dan wel of het als discriminatie of seksisme moet worden bestempeld, maar we maken er meestal een gewoonte van dat de dames samen en de heren onderling hun eigen praat- en kletshoekje innemen. Men mag het me niet kwalijk nemen dat ik liever de mooiste helft van het gezelschap fotografeer. Dit zijn dus onze meisjes ( 80% om precies te zijn, Renilde was afwezig omwille van een medische ingreep en Lief had samen met Jakke ook andere verplichtingen ).
    Ik blijf voorlopig koppig nog even de mogelijkheden van mijn nieuwe toestel aftasten en hoewel ik deze keer mijn opzet-flash wél meegenomen had, wilde ik, met erg weinig licht in het café, toch weer deze groepsfoto maken zonder flitsen. Iso 12800 alweer dus en over het resultaat ben ik niet ontevreden. Met flitsen kan het zonder twijfel beter en scherper maar gun me even deze experimentele fase…      


    08-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 februari Flying Shoe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben deze avond naar een optreden geweest van mijn favoriete bandje, Flying Shoe. Natuurlijk ben ik een beetje vooringenomen, Nick de gitarist is een neefje van Josee, maar los daarvan denk ik toch dat ik objectief genoeg ben om te vinden dat ze echt goed zijn. Ze stonden vandaag geprogrammeerd in T.O.S. ( The Other Side ) in Peer, nota bene mijn geboortedorp, dubbel leuk dus. Ik heb er van genoten en natuurlijk had ik ook fotografieplannen toen ik besloot dat ik daar bij wilde zijn.
    Ter plaatse bleek er toch wel erg weinig licht te zijn en ik had mijn opzetflitser niet meegenomen, verdomme toch… Dan maar het maximale uit de mogelijkheden proberen te halen, dus de 50 mm 1.4 op mijn toestel gezet, diafragma 2,2 om bij Iso 12800 tot een aanvaardbare sluitertijd van 1/160 te komen en alsnog enige scherpte diepte over te houden. Uiteraard krijg je dan toch een beetje ruis en met Nik-Dfine ga je die dan te lijf, met als gevolg dat de fotos toch een beetje softer worden, maar de omstandigheden in acht genomen ben ik er best gelukkig mee.


    07-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 februari Fotoclub
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedere donderdagavond is het vergadering van onze fotoclub “Visueel” in Lichtaart. We hebben een aardig ingevuld jaarprogramma, en zo werden vandaag de inzendingen voor de Prijs van Vlaanderen ingezameld en becommentarieerd. Eigenlijk vond ik het een beetje genant om tussen al die veel meer geroutineerde fotografen even mijn toestel boven te halen, naar de overkant van het lokaal te sluipen en een foto te maken… maar anderzijds vond ik dat dit toch niet onbelangrijk facet van mijn fotografiebeleving, al was het maar voor één keer, eens aan bod moest komen in deze blog.
    Het lijkt er trouwens op dat we met zijn allen gezellig wat zitten te kletsen en te pintelieren, maar tussendoor wordt er ook serieus gedebatteerd en gediscussieerd. De kritieken die voorbijkomen zijn altijd wel gefundeerd en opbouwend bedoeld en ik ben de eerste om toe te geven dat ik er al veel opgestoken heb. Een goede raad aan alle collegae amateur-fotografen… ga bij een fotoclub !!!  Een link naar de site van onze club staat trouwens in de linkerkolom van deze blog onder “Links”


    06-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 februari De Bib
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn nauwelijks onderwerpen die ik niet graag fotografeer. Door het feit dat we dagelijks de hond uitlaten ( of is het omgekeerd ) en daar dan een lange wandeling aan vast plakken komen er vaak landschappen, Kempense natuur en onderwerpen die we onderweg tegenkomen voorbij, maar ook een portretje, de vogeltjes, de bloemetjes, de beestjes en insecten groot en klein… ik richt er mijn lens wel eens op. Natuurlijk weet ik dat afwisseling de interesse levendig houdt en dus bedacht ik vandaag toen ik even naar de club moest om fotos af te drukken dat het al een hele tijd geleden was dat ik nog eens iets met architectuur gedaan had. Het OC – in de kelders is het lokaal van onze fotoclub – zou dan de logische keuze zijn, ik stond er immers voor, maar het licht zat echt niet goed. De nieuwe plaatselijke bibliotheek er naast daarentegen vond ik dan weer wél een poging waard. Diep door de knieen gaand kon ik het gebouw er achter net buiten beeld houden en in photoshop heb ik thuis de schuine vertikale lijnen, gevolg van de perspectiefwerking van uit zo’n laag standpunt, mooi recht gezet.
    Wij gaan zelf nog altijd naar de bib in Herentals, we hadden daar al langer een lenerskaart, maar nu dat we ook in ons eigen dorp terecht kunnen moeten we toch snel ook eens de binnenkant gaan bekijken. Dit is alvast de buitenkant.  


    05-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 februari Wandelen in het bos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet gehinderd of afgeleid door kleuren is dit volgens mij vaak de beste manier om sfeer, contrast en licht te vangen. Toen ik deze foto maakte deze morgen tijdens de dagelijkse wandeling was dat al meteen met het idee hem om te zetten in zwart wit. Dit is vlak bij huis, geen tweehonderd meter van onze achterdeur. Het viel me op hoe mooi het tegenlicht was. Het leek een aureool rond Josee te leggen. Ik wil er graag bij vertellen dat ik haar gevraagd heb enkele malen precies daar, doorheen die zonbeschenen plek, te wandelen. Dat Phaido elke keer braaf naast haar meeliep was mooi meegenoemen. Thuis heb ik wat zitten experimenteren met een aantal verschillende omzettingen en uiteindelijk kwam deze flink aangezette, antiek aandoende sepia versie het best overeen met hoe ik de sfeer interpreteerde op dat moment.


    04-02-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 februari Vogelperspectief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zolang deze mid-winter-lenteprik ons dermate overtuigend tot wandelen uitnodigt zullen ze ons niet binnen houden. Vandaag hebben we weer alle verplichtingen, taken en andere beslommeringen opzij gezet en zijn we er samen met Josee’s broer en schoonzus op uit getrokken. Ik had op de geocache site een wandeling uitgekozen waarvan de logs vertelden dat er een meer dan gemiddelde appreciatie was voor het geboden natuurschoon. Uiteraard had ik de GPS meegenomen om ook aan die andere hobby enige aandacht te besteden en we hebben in het Kolisbos, ergens tussen Herent en Kaulille een fijne namiddag lang genoten van de natuur, de lichaamsbeweging en de uitdagingen die de reeks “Kelten en Rovers” ons bood. Na een succesvolle tocht wilden we per sé ook nog tot boven op de uitkijktoren bij de parking klimmen. Monique deed niet mee aan de klimpartij, iemand moest sowieso beneden blijven om op Phaido te passen – die heeft trappenvrees – en toen we met z’n drieen boven wat van het uitzicht genoten hadden vroeg ik of Josee en broerlief weer eerst naar beneden wilden omdat ik van bovenaf nog een foto wilde maken van het gezelschap. Een van de fotografieregels is namelijk: zoek een afwijkend standpunt…. Dit noemen we dus “vogelperspectief”.


    03-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 februari Valpartij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kunnen alleen maar dankbaar zijn… geen idee waar of wanneer we dit verdiend hebben, maar het was alweer een prachtige wandeldag. We hebben daar dan ook van geprofiteerd om een van onze favoriete natuurgebieden nog eens aan te doen: de Lommelse Sahara. En er waren er nog veel die hetzelfde idee hadden merkten we, wandelaars, moutain-bikers, joggers, honden en hondenbaasjes, vogelspotters, natuurliefhebbers, fotografen en… ruiters. Twee redelijk jonge dames waren zich aan het amuseren door met hun paarden over de zanderige vlaktes en heuvels te galloperen en te racen. Ik had ze al een tijdje in de gaten, had speciaal de 300 mm teletoeter plus extender op mijn camera gezet, enkele fotos in een meetrekbeweging had ik al op mijn geheugenkaartje en toen gebeurde het. Net op het moment dat ik mijn aandacht naar andere onderwerpen wilde verleggen zag ik nog uit een ooghoek dat het voorste paard als in een vertraagde beweging op een vreemde wijze door de knieen leek te gaan, de dame erop kwam naar voren en het koppel ging overkop… ik had de reflex om snel de camera terug te richten en af te drukken… net op tijd. Ik vrees dat er een klein beetje bewegingsonscherpte in de opname geslopen is door de opwinding van het moment en de snelheid waarmee het moest gebeuren, maar in dit geval kan ik daar best mee leven.
    O ja… na enkele tellen zijn ze allebei terug opgestaan, eerst nog een beetje wankel, maar blijkbaar ongedeerd. Paard en ruiter mogen ook dankbaar zijn denk ik… dit had anders kunnen aflopen.


    02-02-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 februari Ria en Annemie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij gaan al sedert jaaaaren op vakantie naar Süd-Tirol, meer bepaald Schlanders, de Italianen hebben daar de naam Silandro voor bedacht, maar ondanks het feit dat dit Italiaans grondgebied is, is dit een oorspronkelijk Duitstalig gebied, dus gebruiken wij ook liever de Duitse naam. We herinneren ons hoe we de allereerste keer toen we daar aanbelandden – dat moet al wel ongeveer 25 jaar geleden zijn – kennis maakten met een Belgische familie uit Geel, vlakbij onze thuis dus. Annemie, de dochter zijn we verder zo ongeveer ieder jaar opnieuw tegen gekomen in hotel Steinberger. Toen de ganse familie niet meer naar Schlanders kwam, zagen we Annemie alleen verschijnen met haar vriendin Ria en ook met Ria was aangenaam toeven. We zagen het koppel ook wel eens in Geel maar sedert enige tijd was het kontakt een beetje verwaterd. Na de overname en naamsverandering van hotel Steinberger gingen wij voortaan in de Goldene Rose en zij bleven de oude stek trouw. Vandaag hebben we de vriendschapsbanden weer opnieuw aangehaald. We waren uitgenodigd in huize Annemie en Ria voor een babbel, een hapje en een drankje.  Hoeft het gezegd dat de geschonken wijn uit Süd Tirol kwam, een heerlijke Lagrein… en de kaastafel mocht er ook zijn trouwens. Een foto van de dames mag niet ontbreken op deze blog.


    01-02-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 januari Bobbejaanland By night
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laatste vrijdag van de maand, vaste prik, vergadering van de leden van de motorclub die zich geroepen voelen om het reilen en zeilen mee te sturen. We kiezen als locatie telkens een andere horecazaak in Lichtaart, kwestie van met alle kasteleins beste vriendjes te blijven. Vandaag waren we in de taverne aan de camping Korte Heide, waar ik vorige woensdag overdag nota bene nog voor een gesloten deur stond, maar nu konden we er gelukkig wél onze kelen smeren. Pal er tegenover is de ingang van Bobbejaanland en toen we na de vergadering naar huis reden vonden we het vreemd dat de verlichting ingeschakeld was… ofwel had iemand vergeten de schakelaar om te zetten, ofwel was er een of ander onderhoud bezig want bij mijn weten zitten ze daar midden in de wintersluiting. Het leek me alleszins een prima gelegenheid om nog eens aan de slag te gaan met nachtfotografie. Ik heb de wagen dus opnieuw aan de kant geparkeerd, de camera op statief gezet en met een lange sluitertijd heb ik deze foto gemaakt terwijl Phaido en Josee al mopperend te kennen gaven dat het toch wel erg lang duurde. Toen er ondertussen enkele wagens voorbij kwamen heb ik even gevloekt omdat ik die opname verknoeid waande, maar achteraf gezien heeft dat ook zijn charme en vond ik dat zelfs de beste van de serie.         


    31-01-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    30-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 januari Kissie kissie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik herinner me uit prehistorische TV-tijden ene Miss Piggie die te pas en te onpas “Kissie kissie” vroeg aan de mannelijke medespelers en in het bijzonder aan Kermit, in de hoop ook eens van de grond te gaan.
    In de wei met de vele parkeerverbodsplaten waar ik het eerder deze maand al over had lopen enkele paarden. Het zijn vriendelijke beesten. Als we er voorbij wandelen komen ze meestal even tot aan de omheining om ons te begroeten en ook Phaido lijkt het niet erg te vinden ze beter te leren kennen. Gisteren was ik slechts een zucht te laat om een neuze-neuze moment vast te leggen. Vandaag had ik de camera in aanslag toen we in de buurt kwamen, maar het neuze-neuze ritueel was er deze keer niet bij. Was het om ons uit te lachen, om ons te verleiden of om ons uit te dagen? De manier waarop een van de dieren de lippen tuitte bracht me meteen het beeld van miss Piggie voor ogen… Ik vrees dat ik precies hetzelfde zou reageren als Kermit evenwel… het hoeft niet voor mij. Sorry young lady, maar die onverzorgde eetkamer ziet er niet erg appetijtelijk uit, en om je de waarheid te zeggen, die snor- en baardharen zou je ook beter eerst afscheren…        


    30-01-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 januari Het Vagevuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Phaido en ik waren met het vrouwtje meegereden tot in Herentals toen ze deze middag de kleinkinderen van school moest halen en we hebben de terugweg met z’n tweetjes al wandelend afgelegd, niet langs de grote baan natuurlijk, maar door de mooie natuur achter de Snepkensvijver. Dat is best een pittige wandeling maar ik verheugde me al op de beloning die ik mezelf beloofd had ergens onderweg. De taverne aan de camping Korte Heide bleek echter nog gesloten, een ommetje langs de voormalige St. Hubertushoeve… in dit seizoen alleen in het weekend geopend… vloek… dan maar verder gewandeld tot bij den Tim in de Balance… oef !!!
    Op mijn facebook-pagina heb ik al een selectie geplaatst van de foto-oogst uit de tocht en bij de hier getoonde keuze voor deze blog wil ik graag een en ander vertellen. Een drietal van de gezelligere horecazaken in onze regio werden onlangs overgenomen en worden nu uitgebaat door een bekend figuur in de plaatselijke uitgaanswereld. Jef-Moustache heeft alleszins een visie en een consequente manier om zijn etablissementen te positioneren in het café-landschap. De St. Sebastiaenshoeve in Olen werd “De Hel”, het Stationneke werd “De Hemel” en van de St.Hubertushoeve in Lichtaart maakte hij “Het Vagevuur”. Laat nu deze St. Hubertushoeve het allereerste café zijn waar ik aanlegde toen wij in 1973 hier in de streek verzeilden. Wij hadden een jaarkontrakt om op te treden in Bobbejaanland en met de overige leden van het entertainment team kwamen we na gedane dagtaak hier wel eens onze dorst lessen en de stress afschudden. Met enige nostalgie toon ik dus bij deze één van mijn eerste herinneringen aan Lichtaart, plaats die wij ondertussen al meer dan een half leven onze thuishaven mogen noemen.  


    29-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 januari Het vrouwtje in de zetel.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zat rustig naar de voetbalwedstrijd te kijken op TV en ik dacht dat het vrouwtje wat zat te lezen aan de andere kant van de woonkamer. Tijdens de rust wilde ik even naar de PC om te zien of er e-mail of beweging op facebook was en toen zag ik dat ze warempel in slaap gesukkeld was. Toen ik de camera te voorschijn had gehaald was haar alarmbelletje al afgegaan want ze zat schijnbaar alweer te lezen toen ik klaar was om te fotograferen. Iets klopte er niet evenwel. Lezen zonder bril?
    Er zit geen opklap-invulflits op de 6D maar voor dit soort opnames is dat ook niet nodig. Om zeker te zijn dat ik geen bewegingsonscherpte zou hebben en ook al om het toestel nog eens op de proef te stellen had ik de ISO-waarde op 12800 ( ! ) gezet en bij het bekijken van de opname op de PC zag ik deze keer toch enige ruis. Met Nik Define kon ik die wel vrij makkelijk inperken en toen ik toch bezig was met bewerken heb ik er links en rechts nog enkele filters op los gelaten. Al bij al had ik minder tijd nodig om mijn schatje er perfect uit te laten zien dan zij zelf ’s morgens in de badkamer.
    J


    28-01-2014 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 januari Toverhazelaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We beleven weer een uitzonderlijk zachte winter en net zoals vorig jaar is het arboretum in Kalmthout vroeger opengegaan want de toverhazelaars staan al enkele weken volop in bloei. Ik zat al een tijdje te zoeken naar een gaatje in onze welgevulde agenda – als gepensioneerde heb je het druk – en telkens kwam er weer iets tussen, maar vandaag lukte het dan toch om tot daar te rijden. Het weer was weliswaar niet zo schitterend, maar om te fotograferen heb je geen uitbundige zonneschijn nodig he…
    We hebben ze weer mogen bewonderen, en ik heb weer enkele honderden fotos geschoten van toverhazelaars ( hamamelis voor de plantkundigen onder ons ) en andere winterbloeiers.  En toen begon het te regen… schuilen in de cantine dan maar, iets gegeten en gedronken en ons even bezonnen over de wenselijkheid om hier wat vaker te komen. Het winterbezoek is ondertussen vaste prik, maar we kwamen er achter dat er diverse formules zijn om een jaarabonnement te nemen. We kozen voor de één plus drie kaart. Ik mag voortaan gedurende het ganse jaar met drie willekeurige gasten op bezoek komen. Voor een schamele 45€ zitten er ook nog een heleboel andere voordelen aan vast. Leden van de fotoclub, familie, vrienden, de kleinkinderen… ik zit al vol plannen.
    Uit de tientallen mogelijke tinten hamamelis was het moeilijk kiezen, het vrouwtje en ikzelf konden het maar niet eens worden, dus hebben we maar een Euro opgegooid.
    Op mijn facebookpagina zal ik een meer uitgebreide selectie zetten.   


    27-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 januari Mosselfestijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zullen maar weinig clubs of verenigingen zijn nooit eens de bodem van de schatkist zien nemen wij aan. De kas gevuld houden vraagt vaak enige creativiteit. Een mosselfestijn is een welgekend middel om de financiele middelen op pijl te houden. Dat weten ze bij Carnavalsvereniging de Barrierse Rietschieters ook. Kostuums en praalwagens krijg je nu eenmaal niet gratis. Ieder jaar wordt er dus rond deze tijd van het jaar beroep gedaan op de eetlust van zo veel mogelijk sympatisanten om centen in het laatje te krijgen.
    Omdat wij een goede portie mosselen zeker niet versmaden en wij de carnavalisten een warm hart toedragen zijn wij telkenmale van de partij, een zware beproeving is het niet, integendeel.
    J Dat ze lekker waren willen we graag bevestigen en dat we nog wat extra gesteund hebben door enige drankconsumptie ook.   


    26-01-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 januari Happy birthday Jef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is vandaag een beetje laat geworden… vóór middernacht de blog on-line brengen lukte echt niet meer, zelfs nog niet een beetje. Helemaal ongeschonden zijn wij ook niet uit de strijd gekomen dus moet ik proberen met uiterste concentratie enige samenhangende commentaar te tikken i.v.m. deze foto.
    Onze opperbeste vriend Jef was eerder deze week jarig en vandaag had hij ons uitgenodigd om dat samen met onze voltallige vriendenkring te komen vieren. Lekker eten en voldoende drank hoort bij een feestje in huize Jef en dus vonden wij het raadzaam om al meteen bij het begin van de avond een foto te maken van het feestvarken… maar goed ook want later werd het steeds maar minder toonbaar.
    J


    25-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 januari Het militair kerkhof van De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat een mooie januaridag mochten we vandaag beleven !!! Da’s maar goed ook, want het bezoek aan de Westhoek, dat we met enkele leden van de fotoclub wilden brengen hadden we al eens verschoven in de hoop op goed weer. We zouden enkele oorlogskerkhoven gaan bezoeken, in het kader van de 100ste verjaardag van het begin van de eerste wereldoorlog hebben we dat ook op ons lijstje staan binnen de club, en om alvast in dit seizoen al enkele beelden te schieten vatten we met z’n drieën deze morgen de lange rit aan naar de uithoek van West-Vlaanderen.
    Zeer specifiek gingen we op zoek naar graven van Lichtaartse gesneuvelden en zo kwamen we terecht in Hoogstade, Adinkerke, De Panne en Ramskapelle. Tussendoor hebben we uiteraard ook aan de inwendige mens gedacht en hebben we nog een doorsteekje tot op het strand van De Panne gedaan - daar kennis gemaakt met een leuk hondje trouwens, Phaido zal het me wel niet kwalijk nemen -, maar uiteraard was de oogst aan WO1 gerelateerde fotos het grootst.  
    Op het kerkhof van De Panne heb ik me nog eens gewaagd aan een panorama oefening. Uit 9 staande opnames heb ik deze avond thuis deze samengestelde foto in elkaar geknutseld. Het beperkte formaat dat op deze blog mogelijk is laat weliswaar niet toe om er in al zijn details van te genieten, maar ik vond hem toch te indrukwekkend om hem niet te plaatsen. Afhankelijk van je browser zal je er waarschijnlijk van links naar rechts doorheen moeten scrollen, hij past - bij mij althans - niet op het scherm...

     


    24-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    23-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 januari Vogelkijkhut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nico Haak zaliger zong ooit “As ze me misse dan ben ik visse…”
    Dit is een van de plekken waar ze mij wel eens zouden kunnen vinden als ze me missen, de vogelkijkhut bij het Zwart Water en voor alle duidelijkheid, dan is dat niet om te vissen
    J. Vogelkijkhutten zijn een habitat waar ik graag vertoef namelijk, meestal met de camera en een flinke teletoeter er op natuurlijk. Ik ken en bezoek er nog al wat, die aan de Snepkensvijver, de Liereman, het Hageven, de Kasseman, de Kattesteertvijver mogen mij regelmatig onderdak of beschutting verlenen. Deze namiddag kwam ik hier langs gewandeld met Phaido, niet speciaal op jacht naar vogels, die zaten er trouwens ook niet en met de 50 mm kon ik hier toch niet veel komen doen, maar de hut zelf vond ik ook wel eens een foto waard. Ik heb er thuis in de nabewerking behoorlijk aan geprutst moet ik zeggen. De kleurverzadiging en het kontrast een beetje omhoog, Nik Color Efex Pro er over heen en nog enkele photoshop geintjes zorgden er samen voor dat het plaatje er toch iets vrolijker uitziet dan het in werkelijkheid was vandaag. Noem het artistieke vrijheid…


    23-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs