Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    27-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 januari Toverhazelaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We beleven weer een uitzonderlijk zachte winter en net zoals vorig jaar is het arboretum in Kalmthout vroeger opengegaan want de toverhazelaars staan al enkele weken volop in bloei. Ik zat al een tijdje te zoeken naar een gaatje in onze welgevulde agenda – als gepensioneerde heb je het druk – en telkens kwam er weer iets tussen, maar vandaag lukte het dan toch om tot daar te rijden. Het weer was weliswaar niet zo schitterend, maar om te fotograferen heb je geen uitbundige zonneschijn nodig he…
    We hebben ze weer mogen bewonderen, en ik heb weer enkele honderden fotos geschoten van toverhazelaars ( hamamelis voor de plantkundigen onder ons ) en andere winterbloeiers.  En toen begon het te regen… schuilen in de cantine dan maar, iets gegeten en gedronken en ons even bezonnen over de wenselijkheid om hier wat vaker te komen. Het winterbezoek is ondertussen vaste prik, maar we kwamen er achter dat er diverse formules zijn om een jaarabonnement te nemen. We kozen voor de één plus drie kaart. Ik mag voortaan gedurende het ganse jaar met drie willekeurige gasten op bezoek komen. Voor een schamele 45€ zitten er ook nog een heleboel andere voordelen aan vast. Leden van de fotoclub, familie, vrienden, de kleinkinderen… ik zit al vol plannen.
    Uit de tientallen mogelijke tinten hamamelis was het moeilijk kiezen, het vrouwtje en ikzelf konden het maar niet eens worden, dus hebben we maar een Euro opgegooid.
    Op mijn facebookpagina zal ik een meer uitgebreide selectie zetten.   


    27-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    26-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 januari Mosselfestijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zullen maar weinig clubs of verenigingen zijn nooit eens de bodem van de schatkist zien nemen wij aan. De kas gevuld houden vraagt vaak enige creativiteit. Een mosselfestijn is een welgekend middel om de financiele middelen op pijl te houden. Dat weten ze bij Carnavalsvereniging de Barrierse Rietschieters ook. Kostuums en praalwagens krijg je nu eenmaal niet gratis. Ieder jaar wordt er dus rond deze tijd van het jaar beroep gedaan op de eetlust van zo veel mogelijk sympatisanten om centen in het laatje te krijgen.
    Omdat wij een goede portie mosselen zeker niet versmaden en wij de carnavalisten een warm hart toedragen zijn wij telkenmale van de partij, een zware beproeving is het niet, integendeel.
    J Dat ze lekker waren willen we graag bevestigen en dat we nog wat extra gesteund hebben door enige drankconsumptie ook.   


    26-01-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 januari Happy birthday Jef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is vandaag een beetje laat geworden… vóór middernacht de blog on-line brengen lukte echt niet meer, zelfs nog niet een beetje. Helemaal ongeschonden zijn wij ook niet uit de strijd gekomen dus moet ik proberen met uiterste concentratie enige samenhangende commentaar te tikken i.v.m. deze foto.
    Onze opperbeste vriend Jef was eerder deze week jarig en vandaag had hij ons uitgenodigd om dat samen met onze voltallige vriendenkring te komen vieren. Lekker eten en voldoende drank hoort bij een feestje in huize Jef en dus vonden wij het raadzaam om al meteen bij het begin van de avond een foto te maken van het feestvarken… maar goed ook want later werd het steeds maar minder toonbaar.
    J


    25-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 januari Het militair kerkhof van De Panne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat een mooie januaridag mochten we vandaag beleven !!! Da’s maar goed ook, want het bezoek aan de Westhoek, dat we met enkele leden van de fotoclub wilden brengen hadden we al eens verschoven in de hoop op goed weer. We zouden enkele oorlogskerkhoven gaan bezoeken, in het kader van de 100ste verjaardag van het begin van de eerste wereldoorlog hebben we dat ook op ons lijstje staan binnen de club, en om alvast in dit seizoen al enkele beelden te schieten vatten we met z’n drieën deze morgen de lange rit aan naar de uithoek van West-Vlaanderen.
    Zeer specifiek gingen we op zoek naar graven van Lichtaartse gesneuvelden en zo kwamen we terecht in Hoogstade, Adinkerke, De Panne en Ramskapelle. Tussendoor hebben we uiteraard ook aan de inwendige mens gedacht en hebben we nog een doorsteekje tot op het strand van De Panne gedaan - daar kennis gemaakt met een leuk hondje trouwens, Phaido zal het me wel niet kwalijk nemen -, maar uiteraard was de oogst aan WO1 gerelateerde fotos het grootst.  
    Op het kerkhof van De Panne heb ik me nog eens gewaagd aan een panorama oefening. Uit 9 staande opnames heb ik deze avond thuis deze samengestelde foto in elkaar geknutseld. Het beperkte formaat dat op deze blog mogelijk is laat weliswaar niet toe om er in al zijn details van te genieten, maar ik vond hem toch te indrukwekkend om hem niet te plaatsen. Afhankelijk van je browser zal je er waarschijnlijk van links naar rechts doorheen moeten scrollen, hij past - bij mij althans - niet op het scherm...

     


    24-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    23-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 januari Vogelkijkhut
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nico Haak zaliger zong ooit “As ze me misse dan ben ik visse…”
    Dit is een van de plekken waar ze mij wel eens zouden kunnen vinden als ze me missen, de vogelkijkhut bij het Zwart Water en voor alle duidelijkheid, dan is dat niet om te vissen
    J. Vogelkijkhutten zijn een habitat waar ik graag vertoef namelijk, meestal met de camera en een flinke teletoeter er op natuurlijk. Ik ken en bezoek er nog al wat, die aan de Snepkensvijver, de Liereman, het Hageven, de Kasseman, de Kattesteertvijver mogen mij regelmatig onderdak of beschutting verlenen. Deze namiddag kwam ik hier langs gewandeld met Phaido, niet speciaal op jacht naar vogels, die zaten er trouwens ook niet en met de 50 mm kon ik hier toch niet veel komen doen, maar de hut zelf vond ik ook wel eens een foto waard. Ik heb er thuis in de nabewerking behoorlijk aan geprutst moet ik zeggen. De kleurverzadiging en het kontrast een beetje omhoog, Nik Color Efex Pro er over heen en nog enkele photoshop geintjes zorgden er samen voor dat het plaatje er toch iets vrolijker uitziet dan het in werkelijkheid was vandaag. Noem het artistieke vrijheid…


    23-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 januari Het autosalon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Midden januari is er telkenjare een evenement dat we niet willen missen. Vandaag trokken we weer met z’n vieren naar het Brussels autosalon. Voor 19,5€ kochten we elk een kombi-ticket waarmee we van Herentals met de trein naar Brussel Zuid konden sporen, dan de metro naar de Heyzel nemen en tenslotte ook nog een geldig entreebewijs hadden voor het salon. Goeie deal zou ik zeggen!
    We hebben ons weer een hele dag vergaapt aan allerlei nieuwigheden op auto- en vooral moto-gebied en uiteraard had ik mijn fototoestel meegenomen. Uit de vele glimmende bolides koos ik deze keer een shot van de concept-car van Peugeot, de Onyx.
    Eigenlijk dateert die al van 2012 en de flinterdunne koperen laag die toen de voorkant van de flanken sierde is ondertussen geoxideerd. Zoals we allemaal weten krijgt oxiderend koper een blauw-groene kleur en dat effect hebben de Peugeot mensen mooi uitgespeeld om nog een opvallende extra toets toe te voegen aan een creatie die sowieso al een enorm wow-gehalte had. Ze hadden hem bovendien in een decor geplaatst dat de dynamiek erg ten goede kwam, dat had ik snel in de gaten in mijn zoektocht naar een goede kompositie. Met de camera zo diep mogelijk over de glazen beschermwand leunend heb ik enkele shots kunnen nemen zonder kijken voor ik, van uit een extreem laag standpunt, hem er helemaal op had. Met de 50 mm had ik maar net voldoende beeldhoek om een afgeknipte voor- of achterkant te vermijden. Het was dus mikken op het gevoel… Na enkele missers was het gelukkig ook een keertje raak.
    Ik wilde een behoorlijk korte sluitertijd omdat ik toch een redelijk onstabiele houding had maar omdat ik nu met de nieuwe 6D, zonder gevaar voor storende ruis, de ISO-gevoeligheid kan opvoeren tot in de hemel bij wijze van spreken, kon ik toch probleemloos op 1/400 uitkomen.
    Voor de volledigheid de exif-gegevens: 50 mm - 1/400 - f5,6 - ISO 1600.


    22-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 januari Tas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kregen deze morgen een telefoontje van de politie van Dessel. De tas van Josee was gevonden ! Op 30 oktober had een of ander stuk krapuul die uit onze wagen gejat nadat hij de ruit had ingeslaan. Bankkaarten blokkeren en nieuwe aanvragen, documenten weer in orde maken, identiteitskaart, rijbewijs, nieuwe tas, agenda, fotos en wat heeft een vrouw nog meer in zo’n ding zitten… Je bent een hele tijd behoorlijk ontriefd en ook psychologisch komt zo’n klap hard aan. De dader heeft de tas meteen ergens gedumpt nadat ie eerst de centen er uit gehaald had natuurlijk want uiteraard was de portefeuille leeg, de buit bedroeg minder dan 50 €… maar daartegenover staat dat de kosten voor alle administratieve regelarij, een nieuwe bril, een nieuwe ruit en nog enkele andere kleinigheden samen al snel opliepen tot een veelvoud van dat bedrag… Enfin, iemand heeft de tas vandaag naar de politie gebracht, we hebben ze terug. Doorweekt papierwerk, bril, identiteitskaart, rijbewijs, fotos… alles nog aanwezig, maar op de bril na is niets nog bruikbaar. Josee heeft nu een dure reservebril. En de tas, hoewel ze er op deze foto nog redelijk goed uit ziet, valt ook zowat uiteen na bijna drie maanden de elementen getrotseerd te hebben.     


    21-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    20-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari Stilleven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn enkele werkpunten waar we ons binnen de fotoclub op willen toeleggen dit jaar, “Stilleven” wordt één van onze onderwerpen. Ik ben al wat ingrediënten en ideeën aan het bij elkaar sprokkelen en vandaag ben ik al eens aan de slag gegaan. Bij dit triest en druilerig weer kun je maar beter aan huis blijven om je fotoplezier te vinden.
    Dit doorleefde oppottafeltje nam ik ooit mee naar huis uit een berghok toen de woonst van mijn overleden schoonouders  werd verkocht. Als decoratief element in de tuin of als bruikbaar accessoire voor een of andere fotosessie leek mij dat een leuk ding. Gecombineerd met enkele andere spulletjes kwam het nu al erg goed van pas. Een van de ideetjes die ik namelijk had was iets te gaan doen met een gebroken glas en gespilde wijn… Een meer geschikte ondergrond kon ik nauwelijks bedenken. Ik vermoed dat er in de loop van deze jaargang nog wel enkele stillevens zullen voorbij komen, maar dit is alvast de eerste.  


    20-01-2014 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 januari Het Jagershof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik zou, als bok, zelfs zo chique gekleed, niet even rustig durven te zitten en iets te consumeren in een taverne genaamd Het Jagershof… Maar goed, ik ben dan ook geen bok, ik ben een stier ( 25 april J ). 
    We hebben deze namiddag weer een pittige wandeling gedaan langs het kanaal tussen Lommel en Mol, waar de natuurgebieden De Maat en Den Diel voor ons nog redelijk onbekend terrein waren. We hebben er van genoten, Phaido ook en toen we het hele rondje afgehaspeld hadden konden we natuurlijk niet naar huis alvorens we het vochtverlies enigszins gecompenseerd hadden.
    Taverne Het Jagershof leek ons zeer geschikt om aan onze natuurlijke behoeften gevolg te geven en toen we binnen kwamen zagen wij dus deze gast zitten. Het feit dat ie een Duvel voor zijn neus had staan stelde ons alvast gerust, ons lievelingsvoedsel was daar verkrijgbaar… We hebben geprobeerd een gesprek aan te knopen, maar hij was niet veel van zeggen…
    Goede voorbeelden verdienen nagevolgd te worden, dus hebben er ook enkele genuttigd en toen wij weer vertrokken zat ie daar nog altijd… toen zijn we hem evenwel straal voorbij gelopen, we hadden ondertussen wel begrepen dat ie toch geen zin had in een gezellige babbel.

    19-01-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 januari Collega in actie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb uiteindelijk de stap naar de full frame wereld gezet. Een Eos 6D is het geworden. Deze middag ben ik met collega Alex het toestel eens gaan testen aan de kruisweg in Herentals. Ik had daar al vaker fotos gemaakt en er zijn er ook al wel enkele voorbij gekomen op deze paginas. Het manneke achter die 5Dmk III, met die rare Russische lens, die had ik nog niet in beeld genomen.     

    18-01-2014 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 Meesjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is wat mij betreft een eerder zeldzaam moment, nl. een pimpelmees en een koolmees die schijnbaar vreedzaam aan dezelfde bron zitten te tafelen. Enkele seconden na deze shot was het trouwens al raak… ruzie. Zoals wel vaker gebeurt in deze donkere dagen heb ik ook vandaag regelmatig onze voederplekken voor de gevleugelde vriendjes in de gaten gehouden. Net op het moment dat ik meende er mee op te houden omdat het licht te zwak werd om scherpe opnames te maken kreeg ik dit voorval in beeld.
    Het volgende  is een beetje foto-technisch en ik hoop daarmee de niet echt 100% scherpte van de opname te verklaren. Met de extender op de 300 mm lens zat ik al  opgezadeld met een minimum diafragma van f8. Met de Eos 50D wil ik normaal gezien niet hoger gaan dan Iso 800 om al te storende ruis te vermijden. Goed, om het maximum er uit te halen stelde ik dan toch maar Iso 1000 in omdat ik met Nik Dfine best wel wat kon doen aan effectieve ruisreductie.  Maar dan bleek ik alsnog op een sluitertijd van 1/60 uit te komen, relatief lang dus… Ik ben er dus best trots op dat ik uit de losse hand in die omstandigheden toch dit tafereeltje aanvaardbaar scherp heb kunnen vastleggen.

    17-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 januari Appelsien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iets over appelsienen, ook wel sinaasappels genaamd door zelfverklaarde taalkundig meer correcte medemensen. Na meer dan een halve eeuw appelsienen consumeren meen ik te mogen stellen dat ik kan meespreken over het onderwerp. Eerst zou ik even willen vertellen dat de beste kwaliteits-appelsienen al sedert het stenen tijdperk worden ingepakt is een dun papiertje met vlindertjes erop. Ze dragen de benaming “Papillon” en ze komen, als ik goed geïnformeerd ben, uit Spanje. Er zit een extreme wrong in elke hoek van dat papiertje en het is een hele kunst die er uit te halen zonder het papier te beschadigen. Waarom ik het elke keer opnieuw probeer kan ik niet uitleggen, want eenmaal de appelsien vrijgemaakt gooi je het papiertje toch weg, al dan niet met de pel er in. 
    Dit is dus zo een appelsien na dat ik ze bevrijd heb uit haar papieren gevangenis. Daarna heb ik haar ook nog van de rest van haar kleding ontdaan, in één vloeiende beweging trouwens, zoals blijkt uit de foto. Ze heeft niet lang van haar vrijheid kunnen genieten evenwel want ik heb haar met smaak opgegeten… maar eerst heb ik haar nog een fotoshoot gegund.

    16-01-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 januari Verslaving
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb nog al wat verslavingen. Ik wil hier geen lijstje opsommen, want dat zou ons te ver voeren. Laten we het er op houden dat ik van de meeste wel kan genieten zonder me zorgen te maken over eventuele gevolgen en met andere moet ik dan weer voorzichtig proberen te leven.
    Vanavond voetbal op TV - verslaving -, saaie wedstrijd, dus ik trek een flesje wijn open - verslaving -, uit pure verveling begin ik tussendoor ook nog een sudoku op te lossen - verslaving -, ik merk dat mijn potlood nodig moet aangescherpt worden en ik konstateer dat de mooie vormen van het slijpsel misschien wel een leuk foto-onderwerp zouden kunnen zijn, dus… camera uit de tas - verslaving -, voetbal in de steek gelaten en Photoshop opgestart - verslaving -, en dan het voornemen gemaakt één van de fotos uit de reeks naar de blog up te loaden en me zo aan alweer een andere verslaving over te geven…
    Afkicken? Ik? Neuuuhhh… waarom?


    15-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 januari Groene specht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de wandeling met Phaido deze morgen ben ik eigenlijk niet meer de deur uit geweest vandaag. Ik was van plan, tussen het werken aan de foto-jaar-albums door, de diverse vetballen en pindanootjeshouders in de gaten te houden met de 300 mm plus 1,4X extender op mijn toestel om te zien of ik geen leuke vogeltjes kon fotograferen. Maar eerst zat ik nog wat te pielen en o.a. mijn oude 18-200 mm lens wilde ik nog wel eens uittesten. Die gebruik ik eigenlijk nooit meer en misschien zet ik die wel op Kapaza of Tweedehands.be of zo… Laat er net op dat moment toch wel een groene specht op het grasveld achter het huis neerstrijken. Helemaal ingezoomed, uit de losse hand, in niet de allerbeste lichtomstandigheden… ik heb ‘m te pakken gekregen, maar ik wil er niet aan denken hoe mooi het zou kunnen geweest zijn met 420 mm en een kwalitatief veel betere lens. Da’s balen of in het mooi Kempens: Da’s boene frette…   


    14-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 januari Verboden Parkeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je vanuit de Hoogstraat de Dressenstraat indraait en dan meteen rechts volgt, dan wordt de verharde weg na goed 100 m een gewone rustige landelijke zandweg. Nog eens 100 m verder speelde FC De Molenkring tot het voorbije voetbalseizoen zijn wedstrijden en aan de overkant huizen de ruiters van de LRV Kempenridders. Op deze plek is de weg voldoende breed om langs weerszijden te parkeren, maar buiten een occasionele wandelaar die tot daar gereden is met de wagen om de hond uit te laten in de bossen verder op, of, tot vorig jaar, één keer om de veertien dagen als de Molenkring thuis speelde zie of zag je hier nauwelijks beweging. Het moet zijn dat de boer die hier een weide heeft zeer in onvrede leeft of leefde met zijn buren want hoe verklaar je het anders dat op nauwelijks 50 meter er 6 bordjes hangen met “Verboden Parkeren”. Dat je vraagt om de inrit vrij te houden wil ik begrijpen maar die overige 5 bordjes, dat kan er bij mij niet in. Hoe verzuurd kun je zijn…    


    13-01-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 januari Oogcontact
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We vonden het gisteren al jammer dat we moesten afzeggen toen Lucien, een neef van Josee, belde of we geen zin hadden om samen de grote Hageven-Plateaux wandeling te doen. Deze morgen ging de telefoon opnieuw, of we dan vandaag konden… jazeker !!! Snel nóg enkele wandelgrage vrienden opgetrommeld en deze middag zijn we er aan begonnen, 9,7 km puur genieten. Het weer zat ook voor de volle 110% mee moet ik zeggen. Het gezelschap, de natuur, de fotomogelijkheden… we hebben het ons niet beklaagd.
    In de zomer kom ik hier wel vaker met zowel de macrolens als de teletoeter om insectjes, libellen, kikkers, vogels en andere vaak onverwachte ontmoetingen te fotograferen. Vandaag was de keus minder groot maar doordat we erg dicht bij de hier vrij grazende galloway runderen konden komen heb ik toch enkele bijzondere shots kunnen maken. Onderweg heb ik natuurlijk ook nog wel wat reigers, zwanen en aalscholvers kunnen verschalken maar die heb ik allemaal al eerder en van uit meer lonende standpunten in mijn mappen zitten… De wondermooie amazone die plots vanuit de wildernis voor ons opdook en de paardenkoets op een smal landelijk zandweggetje zouden misschien ook wel als foto van de dag hebben kunnen fungeren, dan wil ik het niet eens hebben over fotos van medewandelaars die in een sub-map van de afdeling straatfotografie zouden passen, maar uiteindelijk koos ik voor een close up van zo’n gallodingeskoebeest waar ik wel erg dicht bij kon komen. We zullen dit maar oogcontact noemen…
    Dat we in het bezoekerscentrum “De Wulp” tussendoor ook nog enkele Gageleers soldaat maakten mag geen verwondering baren, van wandelen krijg je dorst…
    J


    12-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 januari VC De Kampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uw applaus voor VC De kampioenen, de toekomstige sterren van de Belgische nationale ploeg, de winnaars van de wereldbeker 2026 en de voetballers die er voor gaan zorgen dat de Champions-league ooit weer eens door een Belgisch elftal zal worden gewonnen.
    Ik heb het vroeger nooit willen geloven, maar nu ik zelf ook over de grens ben blijkt het de waarheid te zijn: eenmaal met pensioen heb je nog minder vrije tijd dan toen je nog werkte. Er zijn hobby-, familie-, vrienden en huisdier-gerelateerde verplichtingen en tussendoor overvalt je regelmatig de al dan niet georganiseerde zorg voor de kleinkinderen, om maar niet te spreken over reizen, fietstochten en wandelingen, dan moet je ook nog de tijd vinden om regelmatig eens van een Duvel te snoepen of acte de présence te geven in een of ander restaurantje… ppfff als gepensioneerde heb je het druk. Toch zijn er nog dingen waar ik zonder aarzelen meteen ja op zeg als de gelegenheid zich aandient, een voetbalwedstrijd van een van de kleinkinderen bijvoorbeeld. Jefke speelt in het U9 team van VC Herentals en deze morgen ben ik extra vroeg opgestaan ( al vóór  9 uur ) om ze te gaan aanmoedigen… en fotograferen
    J Zodoende mocht ik het meemaken dat ze de buren van Poederlee in de pan hakten met 14-2.
    Ik heb een heleboel actiefotos geschoten, goed voor het kleinkinderenalbum van volgend jaar, maar het leukste vond ik de groepsfoto. Als fervent FC Antwerp-fan heb ik wel wat spulletjes in de goede kleuren liggen en ik had het plan opgevat Phaido als supporter te laten mee poseren met de jonge helden. Het had nog al wat voeten in de aarde vóór iedereen ook op zijn plaats bleef zitten en ik de kompositie voor elkaar had – een foto van die problemen vooraf heb ik trouwens op mijn facebook-pagina gezet – maar met het uiteindelijk resultaat ben ik behoorlijk tevreden. Toch eens kijken of ik dit niet in het Nieuwsblad kan gepubliceerd krijgen... ze moeten me nog een wederdienst...


    11-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 januari Zit voor !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als ik geen duidelijke macro- of vogel-fotografeer-plannen heb zet ik meestal de 17-70 lens op de EOS voor we vertrekken om ons dagelijks rondje Smallebroeken te wandelen met de woef, maar vandaag was ik gewoon een beetje nalatig geweest en had ik de 300 mm er nog op zitten, - die had ik er namelijk vannacht nodig om de maan te fotograferen. Toen ik weer eens achtergebleven was om een compositie te maken met wat blaadjes en enige plantjes was het vrouwtje al een eind vooruit gelopen. Dan moet ze wachten op mij en omdat Phaido zo flink is krijgt ie dan vaak een snoepje. “Zit voor” is in dat geval een bevel dat eigenlijk niet eens nodig is. Omdat ik het toestel nog in aanslag had was deze opname ook snel gemaakt van op een redelijke afstand.  


    10-01-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 januari Luna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik deze avond thuis kwam van de vergadering van de fotoclub viel het me op hoe helder de maan aan de hemel stond. Het fris windje blies dus zonder twijfel zeer zuivere lucht deze kant op. Daar wilde ik best nog wel eens van profiteren om te proberen onze luna te fotografen. Dat het nog de eerste-kwartier fase is en ik me met een half onderwerp moest tevreden stellen vond ik geen bezwaar, integendeel, dan krijgen die kraters en dat gebergte in het midden, die nu dus aan de rand van het belichte gedeelte zitten meer schaduw in het strijklicht en op de foto dus meer structuur bedacht ik. En inderdaad, ik vind dat ik ze er redelijk goed op gekregen heb.
    Voor de liefhebbers de exif gegevens: f10 – 1/40 – ISO 100. In photoshop alleen een beetje chromatische aberratie weggewerkt langs de maanrand en flink gecropt natuurlijk.


    09-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 januari. 50 Tinten kleur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Henri Cartier Bresson, een van de meest gerenommeerde fotografen ooit, had het al over “le moment décisif”… je moet gewoon op het goede ogenblik op de goede plek zijn.  
    Er zit gelukkig nog wel enige kleur in deze pseudo-winter. Je moet het alleen maar zien. Grijsheid is normaliter troef in deze tijd van het jaar ( 50 tinten zelfs volgens velen
    J ), maar als de zon dan weer eens wil meewerken zoals deze middag dan kan het gebeuren dat je zo een Bresson-moment ervaart. Het is maar een detail, maar ik vond het een foto waard. Enkele dappere blaadjes, die tegen beter weten in, nog de nodige herfstkleurtjes vastgehouden hadden, waren, tegen een relatief donkere achtergrond, erg mooi het licht aan het vangen. Ik zag wel 50 andere tinten…
    Het, naar mijn smaak, beste standpunt had ik snel gevonden, het kostte me één vuile knie, maar ik kon wel vanaf de onderkant van de blaadjes de volle kleurenpracht vangen van de zonnestralen die er doorheen schenen.


    08-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs