Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    19-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 januari Het Jagershof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik zou, als bok, zelfs zo chique gekleed, niet even rustig durven te zitten en iets te consumeren in een taverne genaamd Het Jagershof… Maar goed, ik ben dan ook geen bok, ik ben een stier ( 25 april J ). 
    We hebben deze namiddag weer een pittige wandeling gedaan langs het kanaal tussen Lommel en Mol, waar de natuurgebieden De Maat en Den Diel voor ons nog redelijk onbekend terrein waren. We hebben er van genoten, Phaido ook en toen we het hele rondje afgehaspeld hadden konden we natuurlijk niet naar huis alvorens we het vochtverlies enigszins gecompenseerd hadden.
    Taverne Het Jagershof leek ons zeer geschikt om aan onze natuurlijke behoeften gevolg te geven en toen we binnen kwamen zagen wij dus deze gast zitten. Het feit dat ie een Duvel voor zijn neus had staan stelde ons alvast gerust, ons lievelingsvoedsel was daar verkrijgbaar… We hebben geprobeerd een gesprek aan te knopen, maar hij was niet veel van zeggen…
    Goede voorbeelden verdienen nagevolgd te worden, dus hebben er ook enkele genuttigd en toen wij weer vertrokken zat ie daar nog altijd… toen zijn we hem evenwel straal voorbij gelopen, we hadden ondertussen wel begrepen dat ie toch geen zin had in een gezellige babbel.

    19-01-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 januari Collega in actie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb uiteindelijk de stap naar de full frame wereld gezet. Een Eos 6D is het geworden. Deze middag ben ik met collega Alex het toestel eens gaan testen aan de kruisweg in Herentals. Ik had daar al vaker fotos gemaakt en er zijn er ook al wel enkele voorbij gekomen op deze paginas. Het manneke achter die 5Dmk III, met die rare Russische lens, die had ik nog niet in beeld genomen.     

    18-01-2014 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 Meesjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is wat mij betreft een eerder zeldzaam moment, nl. een pimpelmees en een koolmees die schijnbaar vreedzaam aan dezelfde bron zitten te tafelen. Enkele seconden na deze shot was het trouwens al raak… ruzie. Zoals wel vaker gebeurt in deze donkere dagen heb ik ook vandaag regelmatig onze voederplekken voor de gevleugelde vriendjes in de gaten gehouden. Net op het moment dat ik meende er mee op te houden omdat het licht te zwak werd om scherpe opnames te maken kreeg ik dit voorval in beeld.
    Het volgende  is een beetje foto-technisch en ik hoop daarmee de niet echt 100% scherpte van de opname te verklaren. Met de extender op de 300 mm lens zat ik al  opgezadeld met een minimum diafragma van f8. Met de Eos 50D wil ik normaal gezien niet hoger gaan dan Iso 800 om al te storende ruis te vermijden. Goed, om het maximum er uit te halen stelde ik dan toch maar Iso 1000 in omdat ik met Nik Dfine best wel wat kon doen aan effectieve ruisreductie.  Maar dan bleek ik alsnog op een sluitertijd van 1/60 uit te komen, relatief lang dus… Ik ben er dus best trots op dat ik uit de losse hand in die omstandigheden toch dit tafereeltje aanvaardbaar scherp heb kunnen vastleggen.

    17-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 januari Appelsien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iets over appelsienen, ook wel sinaasappels genaamd door zelfverklaarde taalkundig meer correcte medemensen. Na meer dan een halve eeuw appelsienen consumeren meen ik te mogen stellen dat ik kan meespreken over het onderwerp. Eerst zou ik even willen vertellen dat de beste kwaliteits-appelsienen al sedert het stenen tijdperk worden ingepakt is een dun papiertje met vlindertjes erop. Ze dragen de benaming “Papillon” en ze komen, als ik goed geïnformeerd ben, uit Spanje. Er zit een extreme wrong in elke hoek van dat papiertje en het is een hele kunst die er uit te halen zonder het papier te beschadigen. Waarom ik het elke keer opnieuw probeer kan ik niet uitleggen, want eenmaal de appelsien vrijgemaakt gooi je het papiertje toch weg, al dan niet met de pel er in. 
    Dit is dus zo een appelsien na dat ik ze bevrijd heb uit haar papieren gevangenis. Daarna heb ik haar ook nog van de rest van haar kleding ontdaan, in één vloeiende beweging trouwens, zoals blijkt uit de foto. Ze heeft niet lang van haar vrijheid kunnen genieten evenwel want ik heb haar met smaak opgegeten… maar eerst heb ik haar nog een fotoshoot gegund.

    16-01-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    15-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 januari Verslaving
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb nog al wat verslavingen. Ik wil hier geen lijstje opsommen, want dat zou ons te ver voeren. Laten we het er op houden dat ik van de meeste wel kan genieten zonder me zorgen te maken over eventuele gevolgen en met andere moet ik dan weer voorzichtig proberen te leven.
    Vanavond voetbal op TV - verslaving -, saaie wedstrijd, dus ik trek een flesje wijn open - verslaving -, uit pure verveling begin ik tussendoor ook nog een sudoku op te lossen - verslaving -, ik merk dat mijn potlood nodig moet aangescherpt worden en ik konstateer dat de mooie vormen van het slijpsel misschien wel een leuk foto-onderwerp zouden kunnen zijn, dus… camera uit de tas - verslaving -, voetbal in de steek gelaten en Photoshop opgestart - verslaving -, en dan het voornemen gemaakt één van de fotos uit de reeks naar de blog up te loaden en me zo aan alweer een andere verslaving over te geven…
    Afkicken? Ik? Neuuuhhh… waarom?


    15-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 januari Groene specht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de wandeling met Phaido deze morgen ben ik eigenlijk niet meer de deur uit geweest vandaag. Ik was van plan, tussen het werken aan de foto-jaar-albums door, de diverse vetballen en pindanootjeshouders in de gaten te houden met de 300 mm plus 1,4X extender op mijn toestel om te zien of ik geen leuke vogeltjes kon fotograferen. Maar eerst zat ik nog wat te pielen en o.a. mijn oude 18-200 mm lens wilde ik nog wel eens uittesten. Die gebruik ik eigenlijk nooit meer en misschien zet ik die wel op Kapaza of Tweedehands.be of zo… Laat er net op dat moment toch wel een groene specht op het grasveld achter het huis neerstrijken. Helemaal ingezoomed, uit de losse hand, in niet de allerbeste lichtomstandigheden… ik heb ‘m te pakken gekregen, maar ik wil er niet aan denken hoe mooi het zou kunnen geweest zijn met 420 mm en een kwalitatief veel betere lens. Da’s balen of in het mooi Kempens: Da’s boene frette…   


    14-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 januari Verboden Parkeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je vanuit de Hoogstraat de Dressenstraat indraait en dan meteen rechts volgt, dan wordt de verharde weg na goed 100 m een gewone rustige landelijke zandweg. Nog eens 100 m verder speelde FC De Molenkring tot het voorbije voetbalseizoen zijn wedstrijden en aan de overkant huizen de ruiters van de LRV Kempenridders. Op deze plek is de weg voldoende breed om langs weerszijden te parkeren, maar buiten een occasionele wandelaar die tot daar gereden is met de wagen om de hond uit te laten in de bossen verder op, of, tot vorig jaar, één keer om de veertien dagen als de Molenkring thuis speelde zie of zag je hier nauwelijks beweging. Het moet zijn dat de boer die hier een weide heeft zeer in onvrede leeft of leefde met zijn buren want hoe verklaar je het anders dat op nauwelijks 50 meter er 6 bordjes hangen met “Verboden Parkeren”. Dat je vraagt om de inrit vrij te houden wil ik begrijpen maar die overige 5 bordjes, dat kan er bij mij niet in. Hoe verzuurd kun je zijn…    


    13-01-2014 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 januari Oogcontact
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We vonden het gisteren al jammer dat we moesten afzeggen toen Lucien, een neef van Josee, belde of we geen zin hadden om samen de grote Hageven-Plateaux wandeling te doen. Deze morgen ging de telefoon opnieuw, of we dan vandaag konden… jazeker !!! Snel nóg enkele wandelgrage vrienden opgetrommeld en deze middag zijn we er aan begonnen, 9,7 km puur genieten. Het weer zat ook voor de volle 110% mee moet ik zeggen. Het gezelschap, de natuur, de fotomogelijkheden… we hebben het ons niet beklaagd.
    In de zomer kom ik hier wel vaker met zowel de macrolens als de teletoeter om insectjes, libellen, kikkers, vogels en andere vaak onverwachte ontmoetingen te fotograferen. Vandaag was de keus minder groot maar doordat we erg dicht bij de hier vrij grazende galloway runderen konden komen heb ik toch enkele bijzondere shots kunnen maken. Onderweg heb ik natuurlijk ook nog wel wat reigers, zwanen en aalscholvers kunnen verschalken maar die heb ik allemaal al eerder en van uit meer lonende standpunten in mijn mappen zitten… De wondermooie amazone die plots vanuit de wildernis voor ons opdook en de paardenkoets op een smal landelijk zandweggetje zouden misschien ook wel als foto van de dag hebben kunnen fungeren, dan wil ik het niet eens hebben over fotos van medewandelaars die in een sub-map van de afdeling straatfotografie zouden passen, maar uiteindelijk koos ik voor een close up van zo’n gallodingeskoebeest waar ik wel erg dicht bij kon komen. We zullen dit maar oogcontact noemen…
    Dat we in het bezoekerscentrum “De Wulp” tussendoor ook nog enkele Gageleers soldaat maakten mag geen verwondering baren, van wandelen krijg je dorst…
    J


    12-01-2014 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 januari VC De Kampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uw applaus voor VC De kampioenen, de toekomstige sterren van de Belgische nationale ploeg, de winnaars van de wereldbeker 2026 en de voetballers die er voor gaan zorgen dat de Champions-league ooit weer eens door een Belgisch elftal zal worden gewonnen.
    Ik heb het vroeger nooit willen geloven, maar nu ik zelf ook over de grens ben blijkt het de waarheid te zijn: eenmaal met pensioen heb je nog minder vrije tijd dan toen je nog werkte. Er zijn hobby-, familie-, vrienden en huisdier-gerelateerde verplichtingen en tussendoor overvalt je regelmatig de al dan niet georganiseerde zorg voor de kleinkinderen, om maar niet te spreken over reizen, fietstochten en wandelingen, dan moet je ook nog de tijd vinden om regelmatig eens van een Duvel te snoepen of acte de présence te geven in een of ander restaurantje… ppfff als gepensioneerde heb je het druk. Toch zijn er nog dingen waar ik zonder aarzelen meteen ja op zeg als de gelegenheid zich aandient, een voetbalwedstrijd van een van de kleinkinderen bijvoorbeeld. Jefke speelt in het U9 team van VC Herentals en deze morgen ben ik extra vroeg opgestaan ( al vóór  9 uur ) om ze te gaan aanmoedigen… en fotograferen
    J Zodoende mocht ik het meemaken dat ze de buren van Poederlee in de pan hakten met 14-2.
    Ik heb een heleboel actiefotos geschoten, goed voor het kleinkinderenalbum van volgend jaar, maar het leukste vond ik de groepsfoto. Als fervent FC Antwerp-fan heb ik wel wat spulletjes in de goede kleuren liggen en ik had het plan opgevat Phaido als supporter te laten mee poseren met de jonge helden. Het had nog al wat voeten in de aarde vóór iedereen ook op zijn plaats bleef zitten en ik de kompositie voor elkaar had – een foto van die problemen vooraf heb ik trouwens op mijn facebook-pagina gezet – maar met het uiteindelijk resultaat ben ik behoorlijk tevreden. Toch eens kijken of ik dit niet in het Nieuwsblad kan gepubliceerd krijgen... ze moeten me nog een wederdienst...


    11-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 januari Zit voor !!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als ik geen duidelijke macro- of vogel-fotografeer-plannen heb zet ik meestal de 17-70 lens op de EOS voor we vertrekken om ons dagelijks rondje Smallebroeken te wandelen met de woef, maar vandaag was ik gewoon een beetje nalatig geweest en had ik de 300 mm er nog op zitten, - die had ik er namelijk vannacht nodig om de maan te fotograferen. Toen ik weer eens achtergebleven was om een compositie te maken met wat blaadjes en enige plantjes was het vrouwtje al een eind vooruit gelopen. Dan moet ze wachten op mij en omdat Phaido zo flink is krijgt ie dan vaak een snoepje. “Zit voor” is in dat geval een bevel dat eigenlijk niet eens nodig is. Omdat ik het toestel nog in aanslag had was deze opname ook snel gemaakt van op een redelijke afstand.  


    10-01-2014 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 januari Luna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen ik deze avond thuis kwam van de vergadering van de fotoclub viel het me op hoe helder de maan aan de hemel stond. Het fris windje blies dus zonder twijfel zeer zuivere lucht deze kant op. Daar wilde ik best nog wel eens van profiteren om te proberen onze luna te fotografen. Dat het nog de eerste-kwartier fase is en ik me met een half onderwerp moest tevreden stellen vond ik geen bezwaar, integendeel, dan krijgen die kraters en dat gebergte in het midden, die nu dus aan de rand van het belichte gedeelte zitten meer schaduw in het strijklicht en op de foto dus meer structuur bedacht ik. En inderdaad, ik vind dat ik ze er redelijk goed op gekregen heb.
    Voor de liefhebbers de exif gegevens: f10 – 1/40 – ISO 100. In photoshop alleen een beetje chromatische aberratie weggewerkt langs de maanrand en flink gecropt natuurlijk.


    09-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 januari. 50 Tinten kleur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Henri Cartier Bresson, een van de meest gerenommeerde fotografen ooit, had het al over “le moment décisif”… je moet gewoon op het goede ogenblik op de goede plek zijn.  
    Er zit gelukkig nog wel enige kleur in deze pseudo-winter. Je moet het alleen maar zien. Grijsheid is normaliter troef in deze tijd van het jaar ( 50 tinten zelfs volgens velen
    J ), maar als de zon dan weer eens wil meewerken zoals deze middag dan kan het gebeuren dat je zo een Bresson-moment ervaart. Het is maar een detail, maar ik vond het een foto waard. Enkele dappere blaadjes, die tegen beter weten in, nog de nodige herfstkleurtjes vastgehouden hadden, waren, tegen een relatief donkere achtergrond, erg mooi het licht aan het vangen. Ik zag wel 50 andere tinten…
    Het, naar mijn smaak, beste standpunt had ik snel gevonden, het kostte me één vuile knie, maar ik kon wel vanaf de onderkant van de blaadjes de volle kleurenpracht vangen van de zonnestralen die er doorheen schenen.


    08-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 januari De begijnhofkerk in Herentals
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Heerlijk fietsweertje in wat normaal gezien de allerpittigste koude-periode van de winter zou moeten zijn… de klimaatverandering heeft zo zijn voordelen. Als we sommige voorspellers moeten geloven dan zullen de sportievelingen onder ons binnen 50 jaar misschien wel met de roeiboot van Lichtaart naar Herentals peddelen, de die-hard vervuilers zullen tegen dan allemaal wel een speedboot met V-8 motor aan de steiger naast de voordeur hebben liggen… Maar vandaag kon ik gelukkig mijn trouwe tweewieler nog eens uit de garage halen om dat traject af te leggen, camera in de fietstas natuurlijk. Ik had een drietal locaties op mijn lijstje gezet om eens te gaan bekijken en omdat het licht best mooi was in de vooravond kon ik overal enkele geslaagde shots maken. De begijnhofkerk kreeg in het lage winterlicht een mooie warme gloed over zich, aan de vistrap kun je met langere sluitertijden altijd wel mooie romige bewegingen in de stroomversnellingen en watervalletjes creëren en een rode zonsondergang over de Snepkensvijver tijdens de terugrit laat je ook niet aan je voorbijgaan…
    De keuze was dus weer niet gemakkelijk en waarom ik uiteindelijk voor één van de opnames uit het begijnhof ging zou ik niet weten… misschien is het wel omdat ik gisteren al water had?


    07-01-2014 om 23:50 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 januari Spiegeling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een boom die langs een grote plas stond had zich te dicht bij de rand gewaagd en hij had duidelijk zijn evenwicht verloren, hij hing bijna horizontaal over het water. Die houdt het niet lang meer, dacht ik nog voor ik aan het fotograferen ging. Uiteraard zorg ik er voor dat er, bij dit soort fotomomenten, enkele opnames zijn die ik kan gebruiken als spiegeling, het liefst nog als omgekeerde spiegeling, kwestie van de kijker eens op het verkeerde been te zetten.      
    Ik blijf het fascinerend vinden, altijd al iets met spiegelingen gehad. Enkele jaren geleden heb ik op de site Zoom.nl er zelfs een groep over opgestart. Die interesse is er nog steeds, dat mag o.a. wel blijken uit de frekwentie waarmee er ook op deze blog regelmatig eentje voorbij komt. Mijn verzameling begint stilaan volwassen afmetingen aan te nemen.
    Misschien moet ik er eens aan denken om hieruit een serie samen te stellen voor de alternatieve ruimte van het volgende fotosalon van onze club in november… Hoewel, je weet maar nooit wat er zich tussen nu en dan nog aandient…


    06-01-2014 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 januari Alle zes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hebben ze vandaag toch weer eens allemaal samen in huize Pol en Josee gekregen. Tussen alle recepties, nieuwjaarsborrels, drinks, etentjes en andere jaarwisseling-gerelateerde sociale verplichtingen door was het zowaar een hele klus om een gemeenschappelijk gaatje in de agendas te vinden. De nieuwjaarswensen van kinderen en kleinkinderen nemen wij graag in ontvangst en het omgekeerde is al even waar natuurlijk, na het traditionele voorlezen van de nieuwjaarsbrieven is het niet meer dan normaal dat pake Pol zijn portefeuille bovenhaalt…
    Na het eten, - we kozen er deze keer voor om samen gezellig te gourmetten -, en de plichtplegingen begint de pret voor het jonge grut pas echt. Samen spelen, stoeien, ravotten… ik word al moe alleen maar van ze bezig te zien. En dan liggen ze plots, schijnbaar rustig, alle zes naast elkaar boven in een stapelbed. Als ze me in de gaten krijgen met mijn fototoestel in de hand willen ze wel eens voor een spontaan fotomoment zorgen…


    05-01-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 jauari Kaas en wijn avond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kaas- en wijnfeest van de fotoclub vandaag. Collega Alex, die meestal de taak op zich neemt om een fotografisch verslag van het gebeuren te maken, moest in laatste instantie verstek geven omdat gemeen toeslaande virussen en microben hem even in de ziekenboeg geduwd hadden, en dientengevolge kreeg ik een telefoontje of ik alles dan maar wilde in de gaten houden van achter mijn fototoestel.
    Goed, ik heb dus de diverse hoofdstukken in het verloop van het feest vastgelegd, en één van de highlights  is altijd weer het buffet. Enkele prominente leden heb ik hier in één beeld kunnen vangen en de overige shots zal ik zo snel mogelijk wel op de site van de club plaatsen.
    De link naar die site staat ook hier naast trouwens. Even geduld he…               


    04-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    03-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 december Polien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zeer uitzonderlijk is dit een oudere foto die ik voor de gelegenheid uit mijn archieven heb opgediept.
    “Polien is dood.” De boodschap trof me als een mokerslag toen ik vanmiddag in Lommel aankwam om even binnen te wippen op een nieuwjaarsreceptie... Dit kan niet waar zijn… Polien was achter in de tachtig maar ze was nog altijd de prachtige vrouw die in café De Lindeboom een begrijpend en luisterend oor leende aan haar vele klanten. Na het kerstfeest in zorgcentrum Hoevezavel zijn we er nog binnen gevallen en hebben we met haar nog uitgebreid gepraat over de wereldproblemen… Als ik uit mijn lijst van favoriete horecazaken er een zou moeten kiezen die de titel authentiek bruin café verdient dan is het wel De Lindeboom, en Polien was daar voor 90% voor verantwoordelijk. Polien was een prachtmens, ik hield van haar.
    Toeval bestaat niet zegt de volkswijsheid. Gisteren had ik, voor de eerste keer sedert ik lid ben van onze fotoclub, toevallig en eigenlijk totaal onvoorbereid, fotos en een projectie rond Polien getoond tijdens de wekelijkse vergadering en dan hoor je enkele uren later dat ze er niet meer is…
    Ik kan het nog nauwelijks geloven, maar we zullen het voortaan zonder haar moeten doen, zonder die goed getapte pintjes, zonder die ouderwetse warme gemoedelijke familiaire sfeer die ze rond zich meedroeg, zonder café De Lindeboom vrees ik en zonder haar steevaste afscheidsgroet “ Kom zo rap mogelijk terug”…  
    Polien, we zien elkaar ooit wel weer, ik hoop niet zo rap mogelijk, maar ooit…

    Klik even op de link hiernaast trouwens (“ Onderweg no Polien” ) , die staat er al heel lang. Nu wordt ie weer zeer actueel, ik had het liever bij een andere gelegenheid gezien.

    03-01-2014 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    02-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 december Requiem voor een voetbalkantine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu de feestdagen achter ons liggen herneemt het gewone leven zijn dagelijkse gangetje, zo ook de wandelingen met Phaido langs de Smallebroeken. Niet dat we die in de voorbije weken ooit hebben overgeslaan maar we hadden meestal wel andere onderwerpen om te fotograferen.
    Ik had het er vorig jaar al eens over. FC De Molenkring heeft afscheid genomen van zijn accommodaties aan de Dressenstraat en alles lag er al een tijdje behoorlijk te verloederen. Nu ze met de afbraak van de kantine begonnen zijn kon ik vandaag de verleiding niet meer weerstaan en ben ik er toch maar eens naar binnen geslopen. Je kunt het niet echt een urbex-ervaring noemen maar het gaat in die richting. Wat ooit het decor was van feestjes omdat de Molenkring gewonnen had en nog vaker van feestjes om door te spoelen dat ze verloren hadden, waar familiefeesten, teerfeesten, pensenkermissen en mosseldiners werden ingericht, waar ik menige Duvel soldaat gemaakt heb, waar de oorzaak van vele katers te vinden was… Zucht… het was triestig om te zien hoe het er nu bij ligt. Om dat gevoel nog een beetje te accentueren heb ik de kleurverzadiging van de foto flink naar beneden gehaald.
    Wat de toekomst op deze plek zal brengen is me voorlopig niet duidelijk maar ik zal hier nooit voorbij kunnen wandelen zonder te denken aan de gezellige drukte die binnen altijd heerste en aan de heroïsche sportprestaties - op de bodem van vierde provinciale - die op dit terrein, waar het onkruid nu een meter hoog staat, ooit werden geleverd.       


    02-01-2014 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 januari Een spetterend 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij willen ons graag aansluiten bij wat Phaido zo enthousiast in dat tekstballonnetje neerzet. Vanwege Josee en mezelf de beste wensen voor een geweldig 2014, met vooral een goede gezondheid, vreugde, geluk en succes in alles wat jullie ondernemen.
    Laten we proberen er een betere wereld van te maken dit jaar, als iedereen zijn eigen kleine steentje bijdraagt lukt dat wel.
    Wat mijn eigen goede voornemens betreft kan ik me bij hetzelfde als vorig jaar houden, ik ben er jammerlijk in mislukt immers… als ik het me goed herinner was dat iets met 25 kg… Een ander goed voornemen is dan weer wel gelukt. Ik heb 2014 gehaald. Daar hoef ik alleen het jaartal maar aan te passen. Ik zou dus graag 2015 halen, in goede gezondheid, al fotograferend en al bloggend…
    Enneuhhh… Phaido, de volgende keer dat ge zo op mij afgestormd komt als ik roep, moet ge wel afremmen op het laatste he. Dat gras was nat en ik kan niet meer zo gemakkelijk recht op mijn leeftijd…   


    01-01-2014 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    31-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 december Nieuwjaarszangeresjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hehe, ik ben er weer in geslaagd, elke dag een foto met een omschrijving, een verhaaltje of een anekdote, weer een jaar zonder één dag te missen. Ik ben best trots op mezelf, nooit gedacht dat ik zoveel discipline kon opbrengen. Het houdt je scherp als fotograaf moet ik zeggen.
    Waar kan ik het jaar beter mee afsluiten dan met een foto van de nieuwjaarszangertjes, in dit geval: zangeresjes… Het is een mooie Kempense traditie dat de kinderen op de laatste dag van het jaar komen zingen van deur tot deur en natuurlijk krijgen ze dan een centje of een snoepje. Dat centje of dat snoepje hoeft voor mij niet maar toch wil ik me graag aansluiten bij de zangertjes. Speciaal voor de volgers van deze blog dus: een spetterend 2014 toegewenst en natuurlijk gaan we verder met onze dagelijkse bezigheid.
    En als het dan toch moet, dan hou ik me aanbevolen om vroeg of laat eens een Duvel te nuttigen met alle volgers.
    See you in 2014 !!! 


    31-12-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (4)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs