Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 november De bierkaart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Balance Health Center, het dans- en fitness-instituut waar het vrouwtje, schoondochter en kleinkind wekelijks aan de conditie, de lijn en de dansvaardigheden werken is toe aan een nieuwe website. Zaakvoerder Tim - vorig jaar ben ik met hem doorheen America gereisd om zijn Race across America te fotograferen - had mij gevraagd om wat fotos te maken en dus ben ik daar vandaag mee bezig geweest. Actie dans, actie fitness, de diverse ruimtes…  en dan kom je uiteraard ook terecht in het café. Het zal wel geen toeval zijn dat ik daar het meeste tijd spendeerde. Natuurlijk maak je binnen zo’n opdracht ook de nodige detail-fotos en toen ik deze rij bieren-op-fles, als illustratie van de bierkaart, zag staan was dat een voorzet voor open doel. Ik ben de laatste tijd nogal vaak bezig met scherptediepte en als onderwerp leende zich dat daar perfect toe. Ik stelde met een groot diafragma ( f2.8 ) scherp op het derde flesje, niet dat Hoegaarden mijn ding is maar voor het experiment wijk je al eens van je leefregel af. Dan zie je hoe zelfs de kriek vooraan al een beetje onscherp is en voorbij de Leffe wordt het helemaal vaag. Er tussen, in de verminderende scherpte ( symbolisch ? ) zitten enkele flesjes die ik als consument zeker niet zou versmaden, mijn voorkeur voor Duvel in flesje nummer zes is genoegzaam gekend, maar ook de beide Maredsous-brouwsels  in nummer vier en vijf, de Karmeliet in acht en de Sint Bernardus in negen mogen ze mij altijd presenteren.  Niet dat ik die vandaag ook allemaal geprobeerd heb, maar na volbrachte taak heb ik er toch één genuttigd. Je mag drie keer raden welke… J      

    28-11-2013 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    27-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 novemver Twee aalscholvers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben deze middag tot aan de Dekshoevevijver gefietst. Lang geleden dat ik daar nog eens was gaan rond kijken. Ook in dit seizoen is er nog een overdaad aan vogelsoorten te spotten merkte ik. Eendjes, allerlei soorten ganzen, fuuten, een zilverreiger, meeuwen en veel klein grut en… diverse aalscholvers kreeg ik te aanschouwen. Bijzonder die laatste soort lijkt zeer goed vertegenwoordigd hier zo lijkt het, waarschijnlijk tot grote frustratie van de plaatselijke vissers die knarsetandend moeten toezien hoe die zich te goed doen aan het visbestand van de plassen. Door de uitgestrektheid van de waterpartijen is het trouwens redelijk moeilijk die beesten goed in beeld te krijgen want, slim als ze zijn, blijven ze steeds de wacht optrekken in een van de bomen op de eilandjes en tot nader order is dat verboden terrein voor de wandelende, sportende of fotograferende bezoeker. Toen ik twee exemplaren in één boom zag zitten heb ik toch eens aangelegd. Twee aalscholvers in één foto, die kans krijg je ook niet alle dagen. Ondanks de 300 mm op de Eos bleek het net te ver om juichend veel details van de veelvraten te kunnen vastleggen, maar als compositie vond ik het wel het fotograferen waard, ook al omdat de bovenste zo mooi in het zonnetje zat.
    Als je dus een giga zoomlens ter beschikking hebt, een 500 mm of zo, en dan liefst nog met een dikke converter er op, en je zoekt een plek om aalscholvers te fotograferen, dan is de Dekshoevevijver in Geel, ook bekend als de Kasseman of de gemeentelijke visvijver, de place to be als het weer nog eens vriendelijk wil zijn de komende dagen…
         

    27-11-2013 om 23:56 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 november De Smallebroeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om mooie natuur- en landschaps-fotos te maken hoef je niet ver te reizen, zeker niet in dit seizoen. De herfst heeft me al een heleboel prachtige plaatjes opgeleverd. De dagelijkse wandelingen met Phaido renderen mag je wel stellen. De Smallebroeken is de naam van een rustig landelijk veldweggetje in de groene omgeving tussen Lichtaart, Kasterlee en Tielen. Gisteren had ik het er ook al over,  in de verte ga je links een paadje in als je bij de Shetland ponies wilt geraken. Dat was vandaag niet aan de orde, ik vond dit beeld mooi genoeg om er de camera voor uit de tas te halen, even na te denken over een geschikte compositie en dan enkele keren af te drukken. Een shot meer of minder kost niks extra in de digitale fotografie he. Als ik heel eerlijk ben dan was het eigenlijk in werkelijkheid toch een beetje somberder dan het op deze foto lijkt, maar met de hulp van Photoshop en natuurlijk mijn onmisbare Nik-filters kon ik de herfstkleurtjes toch net iets meer verzadiging en kontrast meegeven om zodoende een warmere sfeer neer te zetten.     

    26-11-2013 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 novemver De Shetland Ponies
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als we langs de Smallebroeken richting Rulloop wandelen zien we dagelijks in de verte onze vriendjes de Shetland Ponies, het is een bonte grote groep, ik tel er meestal een stuk of tien. Ze grazen in een achterliggende weide en we gaan niet elke keer even goede dag zeggen, we moeten dan namelijk via een klein paadje de normale wandelroute verlaten, maar op z’n tijd willen we toch wel eens wat dichterbij gaan om te zien hoe het er mee gaat. Het zijn vriendelijke en nieuwsgierige dieren, de hele kudde van op afstand fotograferen is niet zo makkelijk want als ze me zien komen zijn ze meestal sneller bij de afsluiting dan ikzelf en dan komen ze ongevraagd voor de camera lopen om zodoende een totaalbeeld onmogelijk te maken. Ook vandaag moest ik enkele keren opschuiven en van positie veranderen voor ik deze twee ongehinderd in beeld kon nemen. Om de indruk te wekken dat de foto van binnen in de wei gemaakt is moest ik over de draad leunen en mijn armen zo lang als mogelijk maken. Vanuit dit laag standpunt ( of moet ik in dit geval hangpunt zeggen? ) kon ik uiteraard niet door het oculair zien, dus moest ik min of meer op het gevoel richten, enkele keren afdrukken en hopen dat de automatische scherpstelling z’n werk goed zou doen. Snel op het schermpje kijken was voldoende om te constateren dat het resultaat best wel aanvaardbaar was. Thuis heb ik ‘m wel nog even door Photoshop moeten halen om de horizon recht te zetten, gepast te kadreren en de belichting te optimaliseren, maar zoals al vaker aangehaald: ook dat hoort bij de hedendaagse fotografie.

    25-11-2013 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 november De kastelein vertelt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondagavond staat in onze agenda steevast als bezet aangeduid. Okee, het gebeurt wel eens dat er een andere verplichting opduikt waar we echt niet onderuit kunnen, maar normaal gezien gaan we dan met de vrienden iets consumeren in een van de kroegen in de buurt. Café “De Pelleman” is een van de gelegenheden waar we graag belanden. Ook vandaag was dat de plek van afspraak. 
    Jef, of moeten we zeggen Vokke Pelleman, de kastelein, is iemand die altijd wel interessante weetjes en anekdotes te vertellen heeft en hij maakt ook tijd voor zijn stamgasten. Als hij dan bij ons gezelschap aan tafel komt zitten zijn we altijd wel nieuwsgierig naar de nieuwtjes en de grappen die hij voor ons in petto heeft.
    Ik kon van op de plaats waar ik zat met de 17-70 net de kop van de stamtafel in beeld nemen. De andere leden van het gezelschap zullen het me wel niet kwalijk nemen dat op deze plaat alleen maar Jef Kiek, Josee, Weeltje en Carine staan die met volle aandacht aan de lippen van onze cafébaas hangen. Bij een volgende gelegenheid ga ik wel eens aan het andere eind van de tafel staan, dan komt de andere helft ook in beeld…
    J

    24-11-2013 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 november Herfst uitbraak
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij het begin en aan het einde van onze dagelijkse wandeling komen we voorbij deze afsluiting. De tuin waar we langs lopen zit binnenin al helemaal vol herfst veronderstel ik. Hoewel de bewoners hun best hebben gedaan om al dat schoons op te sluiten en voor zich zelf te houden zie je op deze foto dat de natuur altijd wint. De herfst kun je niet opsluiten, die zoekt en vindt wel een uitweg. Doorheen de spleten, kieren en gaatjes komt de kleurenpracht toch al naar buiten en zo kunnen voorbijwandelende fotografen daar ook van genieten… J 

    23-11-2013 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 november Klompennageltjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor deze foto werd ik een beetje geïnspireerd door iets wat ik eerder deze week op een fotoblog zag, ik geef het toe. Dit is mijn toch enigszins afwijkende versie daarvan. Een andere reden om de macrolens nog eens boven te halen is dat ik vorige donderdag een gesprek had met een van de leden van onze fotoclub die er aan denkt er een te kopen. Ik vertelde haar over de specifieke eigenschappen en meer bepaald over de scherptediepte.
    Dat je met een macrolens ook andere onderwerpen in beeld kunt nemen dan de bloemetjes en de insectjes is wat mij betreft al lang duidelijk. Deze namiddag ben ik eens met enkele spijkertjes aan het stoeien gegaan. De precieze nederlandse benaming van die dingen ontgaat me, vroeger noemden we dit in het dialect “klompenagelkes”. Ik ben trouwens op 1 april ooit door mijn vader naar de winkel gestuurd om 100 gram klompenagelkeszaad, maar dit terzijde…
    Experimenteren met scherptediepte is iets wat ik altijd al fascinerend gevonden heb sedert ik wat meer serieus met fotografie bezig ben. Dan is de macrolens daarvoor het instrument bij uitstek natuurlijk.
    Op deze grijze namiddag heb ik dus het bakje waarin ik alle oude vijsjes, schoefjes en dies meer bewaar eens uit het rek gehaald en ik heb daaruit alle soortgelijke spijkertjes gezocht en dicht bij elkaar rechtop op de tafel gezet. Het deed me trouwens denken aan een groep mensen, -  we zijn ook allemaal gelijk, maar toch zo verschillend… -  meer specifiek misschien aan een zangkoor.  Bekeken door de macrolens merk je hoe klein het gebied met volle scherpte is. Ik heb gefocust helemaal vooraan op de sopranen en de alten en dan zie je hoe op de derde rij, zeg maar anderhalve centimeter verder naar achter, alles al behoorlijk onscherp wordt en helemaal achteraan, bij de bassen en de tenoren, nog eens een centimeter verderop, zijn er alleen nog maar vage schimmen. Toch is dit gefotografeerd met diafragma 14, een waarde waarmee je bij een gewone groothoek bvb. alles van hier tot Oostende scherp hebt bij wijze van spreken…

    22-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 november Avondrood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kwam van Lommel naar huis gereden en ik had al een tijdje in de gaten dat het in het westen behoorlijk rood aan het kleuren was achter de wolkenflarden. Dit beloofde een mooie zonsondergang. Dan ga je meteen mogelijke locaties bedenken waar je een fotostop kunt inlassen.   Jammer genoeg kon ik enkele keren ofwel het onderwerp niet tegen het mooiste deel van de wolken-gloed positioneren, ofwel was er net op het ogenblik dat ik op een gekozen locatie aankwam net geen mooie lucht, dus na twee mislukkingen ben ik maar verder naar Lichtaart gereden. Opgeven is evenwel iets waar ik moeilijk mee kan leven en ik kende nog wel wat mogelijkheden. De Snepkensvijver… of de Zegge met de Nete? Uiteindelijk koos ik voor de Korte Heide, de horeca zaak is in dit seizoen gesloten in de week en van op het terras heb je daar een mooi uitzicht over de vijver. Ik kon dus ongestoord mijn statief opstellen en aan de slag gaan. Wel een beetje laat helaas, het werd al redelijk donker.
    Om zeker te spelen was ik van plan er een HDR bewerking van te maken door een goed belichte opname, een met 2 stops onderbelichting en een met 2 stops overbelichting bij elkaar te voegen, maar uiteindelijk vond ik de onderbelichte foto op zich mooier dan het bewerkingsresultaat. Uiteraard heb ik er wel nog een beetje aan geprutst in de Raw conversie en daarna met Nik Viveza.

    21-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 november Hoe zeere vallen z'af...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe zeere vallen z’af, de zieke zomerblaadjes… Ik moet onwillekeurig aan Guido Gezelle denken elke keer als we in het bos door een regen van neerdwarrelende bladeren wandelen. Die bladeren vallen niet altijd vanzelf, uit eigen kracht, van de bomen. Zoals uit deze foto blijkt loopt er in het bos wel eens een vrijwilligster rond die aan de bomen, dun en dik, gaat schudden om het kaal worden ietwat te bespoedigen. Er is klaarblijkelijk nog veel werk aan de winkel en we moeten dus nog vaak gaan wandelen de komende dagen. Dat ik dan in de buurt ben met een fototoestel klinkt ondertussen vrij logisch… toch? Phaido vindt het allemaal wel goed. Het vrouwtje heeft immers “zit” en “blijf” gezegd en hij weet dat er binnen enkele ogenblikken een snoepje wordt tevoorschijn gehaald als beloning. Dan is het ondergaan van een bladerenregen niet eens zo’n zware beproeving…
    Er was niet veel licht meer toen ik dit plaatje schoot, daarom een groot diafragma en een hoge Iso-waarde om een aanvaardbaar korte sluitertijd te krijgen en zo de dwarrelende blaadjes toch nog enigszins scherp te hebben.
    ( f 2,8 – 1/250 en Iso 1600 – ruisreductie met Nik Dfine )

    20-11-2013 om 23:52 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 november Herfstfoto nummer zoveel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het lijkt me vrij logisch dat je in dit seizoen herfstfotos maakt, zeker als je sowieso al een meer dan gemiddelde belangstelling hebt voor landschapsfotografie en als je daarenboven ook elke dag de natuur in trekt om de woef uit te laten – of moeten we zeggen: om uitgelaten te worden door de woef. Enfin, we worden er allebei beter van zullen we maar vaststellen…
    De mooie plekjes zijn talrijk in onze Lichtaartse bossen en tijdens onze wandelingen weten we ze ook allemaal wel te vinden. Afhankelijk van het weer, het tijdstip van de dag, de lens die ik op mijn toestel heb zitten is er altijd wel ergens een locatie waar ik even een korte tussenstop in wil lassen. Vandaag zag ik hier herfstfoto nummer zoveel....
    Een wandelweg door het bos, in het midden een hardgereden strook, want dit is ook een mountainbike-route en de herfst die bij de ene boom al wat meer aanwezig is dan bij de andere, meer moet dat niet zijn.

    19-11-2013 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 november Het college van Essen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We moesten toch in de buurt zijn en dus zijn we deze namiddag Marie Leentje maar eens van school gaan halen. Of dat  “ in de buurt zijn” dan wel het “van school halen” de echte reden was van onze rit naar Essen wil ik even in het midden laten, feit is dat we allebei nu wel eens wilden zien waar de oudste van de kleinkinderen haar schoolcarrière gaat verder zetten. Het college van Essen is prachtig gelegen in een zeer groene omgeving en alles straalt hier grandeur uit, zowel de imposante gebouwen als de omringende lanen, parken, vijvers,  bomen en andere groenpartijen. Fotomogelijkheden zat dus en voor de gelegenheid ben ik nog eens met een spiegeling aan de gang gegaan. Dit geintje heb ik wel eens vaker uitgehaald, het heeft een zeer bevreemdend effect. Als je dit op een PC bekijkt moet je nu de monitor even 180° draaien, dan zie je wat ik zag toen ik de foto maakte, als je een afdruk of een album voor je hebt ook gewoon even onderste boven houden. Je kunt ook zelf op je hoofd gaan staan natuurlijk. J
    Buiten dat omdraaien is er noch in Photoshop, noch in enig ander fotobewerkingsprogramma ook maar iets veranderd aan de oorspronkelijke foto.

    18-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 november De marathon van Kasterlee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In tegenstelling met de marathons van die andere grote steden, Rotterdam, Londen, Berlijn, New York en consoorten, waar over een stads-stratenparcours en verharde wegen wordt gelopen krijgen de atleten in Kasterlee een natuurmarathon voorgeschoteld.  Dat wil zeggen dat het hier grotendeels over zandwegen en door de groene Kempense natuur gaat. Dit impliceert dat als er in de dagen en weken voor het evenement veel nattigheid naar beneden is gekomen, de wedstrijd het aanzien van een loopcross met marathonafmetingen krijgt… lood- en loodzwaar. En vandaag was het vandattume, dit wordt niet voor niks de hel van Kasterlee genoemd. Toen om 10 uur deze morgen om en bij de 1700 dapperen ( ongeveer 1250 voor de halve en 450 voor de hele marathon ) de Kastelse paadjes opgestuurd werden wisten de meesten nog niet wat ze te wachten stond. Zoonlief was uiteraard present voor deze thuiswedstrijd en hoewel wij eigenlijk niet overtuigd zijn van de fun-factor van dit soort overmatige lichaamsbeweging moeten we toegeven dat ons vaderhart enige tussentijdse kloppingen deed van trots toen hij als vijftiende finishte in minder dan drie uur.
    We hadden een strak schema uitgewerkt om op diverse plaatsen langs het parcours voor bevoorrading te zorgen en we zijn er ook in geslaagd om dat foutloos uit te voeren… met de wagen he. Op de bijgaande foto reikt Sofie Mike een voedings-gel aan. Aan de gezichten te zien beleefden de lopers er toch niet echt veel plezier aan… of het zouden allemaal masochisten moeten zijn natuurlijk…

    17-11-2013 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 november Man met hond in de mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar het schijnt waren er plaatsen in Belgie waar ze vandaag de zon hebben gezien. Dat was dan zeker niet in onze buurt, wij zaten de ganse dag in de mist. Deze namiddag werd ie weliswaar een beetje minder dicht maar hij was nog ruimschoots voldoende aanwezig om de honger naar mistfotos te stillen. Een boswandeling naar Kasterlee en terug leverde weer een mooie oogst op. Uiteraard kennen we de mooie plekjes en bij deze weersomstandigheden zijn die vaak nog mooier. Ik zou de collegas die hier gefotografeerd hebben de kost niet willen geven en ik heb hier zelf ook al vaak met de camera gestaan. Vandaag was dat niet anders. Toen er mij een mountainbiker voorbij reed en ik de foto van de dag zag wegglippen omdat ik te laat was – ik moest de camera nog uit de tas halen en die gast reed nogal snel – heb ik een mooie standplaats gekozen om te wachten tot er nog een zou komen. Dan zul je natuurlijk zien dat er plots pauze is in mountainbikers land, of staking… gelukkig kwam er na enkele minuten een vriendelijke meneer met hond vanuit de tegenovergestelde richting aangewandeld. Deze keer was ik niet te laat… hij wandelde ook niet zo snel. J 

    16-11-2013 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 november Zelfportret
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik geef het toe, de inspiratie hiervoor heb ik gehaald uit de foto die medeclublid Rita tijdens het salon van onze club presenteerde. Dit is wel een andere benadering en wat mij betreft is er ook niks mis mee als je fotos die je leuk vindt gebruikt als inspiratiebron, zolang je maar niet klakkeloos hetzelfde doet. Tenslotte wordt het al moeilijk om echt originele invalshoeken te zoeken, de meeste dingen zijn ergens ooit al wel eens gefotografeerd he… In dit geval  wilde ik eigenlijk de spiegeling in het oog van dat paard gebruiken om me zelf ook in beeld te krijgen… met enige goede wil kun je mijn contouren ook herkennen, maar ik kom nog wel eens terug om dit zelfde experiment te herhalen met de 70-300 er op.        

    15-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 november Herfst, gezien door de 50 mm lens
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben nog eens op pad gegaan met de 50 mm op mijn toestel. Als je een lens met vast brandpunt gebruikt dan ben je verplicht om anders te kijken en dan moet je ook heel andere onderwerpen kiezen. Als zoomen niet kan dan is voor- of achteruitlopen de enige mogelijkheid die je hebt om iets groter of kleiner in beeld te krijgen. Uiteraard ligt het voor de hand dat je dan, zeker in het bos, meer op details gaat letten. In dit seizoen is het niet zo moeilijk kleurrijke dingen voor de lens te krijgen die er om schreeuwen om gefotografeerd te worden. Neem nu zo’n simpele tak met enkele verkleurende herfstbladeren... Ik had eigenlijk de achtergrond nog iets rustiger, iets meer in de onscherpte willen hebben en de 50 mm bood me ook die mogelijkheid met een diafragma van 1,4 maar dan werd het achterste blad van mijn onderwerp ook meteen al behoorlijk minder scherp en dat wilde ik absoluut vermijden. Het is nu al maar net scherp genoeg daar achter dat steeltje vind ik. Zo zie je maar dat ook in het fotograferen het vaak belangrijk is een compromis te vinden. In dit geval heette dat compromis: diafragma 3,5.       

    14-11-2013 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 november Met Phaido naar de markt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn zo van die dagen dat je blij bent dat je tijdens de ochtendwandeling snel een foto hebt gemaakt. Ik hoef maar naar gisteren te refereren. Gedurende de rest van de dag was het weer niet van dien aard om uit te nodigen tot fotografie en er boden zich ook geen extra mogelijkheden aan… Omgekeerd zijn er dan ook weer dagen dat er zoveel gebeurt en dat je het jammer vindt dat je moet leven met de beperking van één foto per dag die je jezelf hebt opgelegd binnen de grenzen van deze blog. Het begon al deze morgen, grootoudersfeest in Het Scholeke in Wuustwezel: fotos, fotos, fotos… dan hadden we deze namiddag afgesproken met Alex en Leentje om samen naar Lommel te rijden op gemeenschappelijke fotosafari. We vertrokken langs de Sas 4-toren, fotos… dan ging het via de Maat, en de Blauwe Kei – telkenmale fotos – naar Lommel. Uiteraard deden we café De Kroon aan, fotos… de woensdagse markt, fotos… eten in de Brugwachter en daarna bezoek aan de Del-fy studio waar ze net aan het opnemen waren, fotos van accomodaties, de zangeressen, de cantine…  Kortom, de keuze was moeilijk deze keer. Uiteindelijk ging ik voor een shot van Phaido tijdens de markt. Onze anders zo rustige troetel is plots een en al excitatie als hij dit kleine schattige teefje in de gaten krijgt… tja, hoe zou je zelf zijn, wij zijn ook jong geweest…   

    13-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 november De Rulloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat een miezerige dag werd het weer vandaag. Toen we onze wandeling begonnen deze voormiddag was het weliswaar grijs, maar toch nog droog… helaas bleef dat niet duren.
    Een paadje dat we altijd al tot onze favorieten gerekend hebben en dat we veel te lang nauwelijks bewandeld hebben is de route langs de Rulloop, van achter vakantieverblijf St. Lutgardis tot de brug bij Ossengoor. Nu Phaido zijn plaatsje heeft gekregen in ons leven is dit weer bijna dagelijkse prik geworden. Vandaag lag het er maar vettig bij, waarschijnlijk ook al omdat hier vorig weekend een georganiseerde wandeltocht langskwam, en de vele sporen daarvan waren nog zeer merkbaar. Tijdens een droog moment kon ik toch de camera even uit de tas halen alvorens de druilerigheid weer naar beneden kwam.
    Verder vond ik in de loop van de dag weinig onderwerpen om me op fotografisch gebied over te verheugen… Ik heb nog even getwijfeld of ik de camera zou meenemen naar de avond rond straatfotografie, georganiseerd door de FGA in Zoersel, maar daar als enige staan zwaaien met je toestel tussen allemaal beroeps- en de betere amateurfotografen leek me welbeschouwd ook “not done” en ongepast. Ik was trouwens ook niet echt onder de indruk van wat ik er te zien kreeg: een fotograaf die gedurende twee uren plaatjes kwam tonen met als achterliggende gedachte “kijk eens hoe goed ik kan fotograferen” ( waar ik trouwens soms mijn bedenkingen bij had ) i.p.v. een met beelden geïllustreerde verhandeling rond straatfotografie waar ik eigenlijk op gehoopt had…  ( Ze hadden er wel Duvel gelukkig )
     

    12-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 november Druiven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn al meer dan een maand aan het druiven plukken, eten, persen en weggeven. Nu de voortschrijdende herfst en de recente stevige wind komaf hebben gemaakt met de bladeren, merken we pas goed hoe gul onze druivelaars ook dit jaar weer zijn geweest. Er hangt nog genoeg lekkers aan om ook dit jaar weer de nodige bokalen boerenjongens te maken.
    Toen we inmiddels al weer meer dan 10 jaar geleden van onze Nederlandse vrienden Kees en Hannie twee druivenranken kregen hadden we er geen idee van dat ze ons zo overvloedig vrucht zouden schenken. Onze toenmalige woefkes Fons en Joep hebben ze enkele keren behoorlijk mismeesterd. We hebben ze wel vier keer moeten verplanten, en ten langen leste hebben we ze maar vóór het huis geplant, waar de honden niet konden komen. En toch hebben ze het overleefd en zijn ze levenskrachtiger dan ooit vermoed.  Ieder jaar beleven we een waar druiveninfarct. Zoals al gezegd zijn we voorbij het eet- en persgedeelte ondertussen – ze komen me neus en oren uit , genoeg is genoeg – maar naar de alcoholische metamorfose kijk ik alweer likkebaardend uit.
    Voor de volledigheid volgt het recept. Op een zacht vuurtje losse men al roerend een goede halve kilo suiker op in twee deciliter water. Daaraan voegt men naar keuze een fles cognac, rum of jenever toe en een dikke kilo zorgvuldig van de steeltjes gehaalde en gewassen druiven. Het geheel aan de kook brengen, niet laten doorkoken en in bokalen overgieten. Luchtdicht afsluiten en de wilskracht opbrengen er enkele maanden af te blijven alvorens het snoepen kan beginnen.
    Niet gebruiken vóór het autorijden…
    J       

    11-11-2013 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 november Sinte Merte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sommige folkloristische feesten zijn zeer streekgebonden en worden heel anders ingevuld in verschillende landen, regios, dorpen en gehuchten. Het feest van Sint Maarten ( Sinte Merte ), wordt in grote delen van Limburg en zeker in Lommel al van oudsher tot groot jolijt van jong en oud gevierd met forse vreugdevuren. Waar vroeger de medemens al dan niet vrijwillig en meestal bij verrassing zwart gemaakt werd met de asse van die vuren, houdt de traditie heden ten dage stand, zij het in enigszins afgezwakte vorm. Er wordt nog lang en fanatiek hout gezocht, gespaard, en gestapeld - iedere buurt wil de grootste hebben -, de brand wordt er ook in gestoken op 11 november ( of de vooravond zoals vandaag in de Barrier ) en bij het nuttigen van de nodige eenheden alcohol, en enige boterhammen met spek, worstenbroodjes of andere hapjes is het geëvolueerd naar een gezellig samenzijn voor de ganse buurt. De brandstapel van Gerard en Tiest wordt elk jaar imposanter,  deze keer vermoed ik dat er een rekord gevestigd is. Om een uur of zeven ging de vlam er in en toen wij rond half tien naar huis moesten omdat wij de kleinste van de kleinkinderen meegenomen hadden brandde hij nog volop.
    Op de foto: Gerard, die al sedert Barrier-kermis in juli driftig aan de stapel aan het bouwen was en in wiens hof het feest doorgaat,…  verder Hannelore die even poseert voor ze aan Gerard gaat vertellen dat ze ook een boterham met spek wil,… op de rug gezien, Tiest, die mede verantwoordelijk is voor drank, stemming en goed verloop en, op de achtergrond, rond het vuur, enkele van de drinkende, etende en keuvelende buren en vrienden.
         

    10-11-2013 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 november Knuffel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zou me beter maar eens beraden omtrent de vraag of ik er wel goed aan gedaan heb Phaido op te nemen in ons gezinnetje. De helft ( of meer ) van de knuffels die Josee in de loop van een dag uitdeelt, en die vroeger grotendeels voor mij bestemd waren gaan nu naar hem…
    Nu weet ik wel dat als Josee in haar zetel aan het raam gaat zitten, ik daar met mijn 120 kg beter niet op ga liggen en dat de 30 kg van Phaido beter te verdragen zijn, maar toch… Hij beleeft er zichtbaar plezier aan, en daar zal ik mee moeten leren leven.
    Ikke jaloers? Bah nee…
      

    09-11-2013 om 23:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs