Eind 2005 startte VLAM met het label Erkend Verkooppunt Hoeveproducten. Bedoeling is de landbouwers die eigen producten op hun bedrijf verkopen meer zichtbaar te maken en hen te helpen bij hun verkoop en marketing. Marketingdoelstelling is eerst en vooral de bestaande klanten frequenter te doen langskomen en meer te doen kopen op de hoeve. Nieuw klanten zijn uiteraard ook meer dan welkom.
Klanten zoeken vooral rechtstreekse band met de landbouwer
De totale omzet van de verkoop van producten op de hoeve in België vertoont een neerwaartse trend, terwijl de interesse voor verbreding groeit bij de landbouwers. Het aandeel van de hoeveverkoop in de totale voedingsdistributie bedroeg 0,5% in 2005.
25% van de Vlamingen kopen jaarlijks minstens één keer op een hoeve. De hoeveproducten die het meest gekocht worden in Vlaanderen zijn aardappelen en eieren. West- en Oost-Vlaanderen zijn de koplopers en ze hebben ook het grootste aantal trouwe hoevekopers.
De klant van de hoevewinkel hecht veel belang aan de rechtstreekse band met de landbouwer. Hij is geïnteresseerd in het verhaal achter het product en is op zoek naar smaakvolle, eerlijke, eenvoudige en authentieke producten. De liefhebbers van hoeveproducten zijn eerder terug te vinden bij de tweepersoonsgezinnen, welgestelde gepensioneerden en iets oudere huisvrouwen (+ 40jaar). Deze bevindingen volgen uit onderzoek naar het thuisverbruik bij 3.000 Belgische gezinnen, uitgevoerd door GfK PanelServices Benelux.
Waarom een label Erkend Verkooppunt Hoeveproducten ?
Het label Erkend Verkooppunt Hoeveproducten helpt de landbouwer om zijn activiteiten visueel kenbaar te maken aan (potentiële) klanten en kan mee leiden tot een omzetvergroting. Het label is tegelijk ook een erkenning voor hem persoonlijk.
Wat houdt het label Erkend Verkooppunt Hoeveproducten in ?
Een landbouwer die geïnteresseerd is in een erkenning dient een aanvraag in bij VLAM. Hij ondertekent de gebruikersovereenkomst en betaalt een bescheiden bijdrage ( 25 instapkost, 50 jaarlijkse bijdrage). In ruil hiervoor ontvangt hij promotiemateriaal, waaronder een bord met het label Erkend Verkooppunt Hoeveproducten, geniet hij van de promotieactiviteiten die VLAM ontwikkelt ten behoeve van hoeveproducten en worden zijn gegevens opgenomen op de website www.hoeveproducten.be. De website is een handig hulpmiddel voor geïnteresseerden om verkooppunten van hoeveproducten te zoeken in de eigen buurt. Ze kunnen zoeken volgens productgroep (bv zuivel, groenten en fruit, aardappelen,
) of geografisch.
Surf gerust ook eens naar www.vlam.be
|