Vlaamse leerkrachten vinden hun leerlingen slecht in klassieke Nederlandse grammaticaxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vlaamse leerlingen secundair onderwijs doen het niet zo goed op het gebied van Nederlandse grammatica. Maar hoe staan leraars daartegenover?
Uit een verkennend onderzoek aan de Hogeschool Gent Toegepaste Taalkunde blijkt onder meer dat
- Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs vrij pessimistisch zijn over het grammaticale niveau van hun leerlingen: ruim 52% vindt dat niveau slecht en zeer slecht. Slechts 5% vindt het niveau goed en niemand vindt het niveau zeer goed.
- die leerkrachten tonen zich iets(je) positiever over de spelling van hun leerlingen: 43% (10% minder dan grammatica) vindt het niveau slecht en zeer slecht. Ook hier haalt goed een lage score van 8%, en zeer goed helemaal geen score.
- ruim 75% van de ondervraagde leerkrachten vindt het algemene taalniveau van hun leerlingen de laatste jaren achteruitgaan.
- 75% van de Vlaamse leerkrachten basisonderwijs zijn ook van mening dat het algemene niveau Nederlands van de leerlingen is gedaald.
- 71% van de leerkrachten lager onderwijs vindt het geen goede zaak dat er in het huidige leerplan minder aandacht gaat naar grammatica.
- 80% denkt dat de Nederlandse grammatica in het lager onderwijs onvoldoende is afgestemd op die in het secundair onderwijs.
- 81% van de leerkrachten in het vijfde en zesde leerjaar geeft aan dat de grammatica Nederlands niet aansluit op die van het vak Frans.
Dat staat te lezen in een bijdrage van Filip Devos in het nieuwe nummer van het tijdschrift Over taal. Zie: www.overtaal.be.
Inhoud nieuw nummer Over taal (jrg. 51, nr. 5)
Interview: Jürgen Jaspers: rigiditeit schiet zijn doel voorbij (door Bruno Comer)
Taalwerk: De naakte nevenschikking (door Bert Cappelle)
Taalkronkels: Bizarre lijstnamen bij de gemeenteraadsverkiezingen (door Koen Van Kelecom)
Idioom & Co: Van Gangesgaviaal tot Stardusterke. Quizjargon in Vlaanderen (door Frank Joosten)
Broodje taal: Een zakje zand (door Els Hendrickx)
Interview: Marie Verhaegen: Nederlands voor anderstalige nieuwkomers (door Evelien Van Renterghem)
Taalwerk: De complexiteit van cultuur (door Marinel Gerritsen)
Dossier: Grammatica in het Vlaamse lager en secundair onderwijs: een verkennend attitude-onderzoek bij leerkrachten (door Filip Devos)
Te boek: Een geschiedenis van woordenboeken - Voorzetsellexicon - Historische Van Dale - Toegankelijk schrijven (door Filip Devos)
Column: Een en al ergernis (door Hugo Brouckaert)
Quiz over taal: Test uw kennis van het Nederlands (door Natalie Hulsen)
Alle info (o.a. abonnement) op www.overtaal.be
|