Kathleen De Vuyst en Jan Martens, het paar achter bakkerij De Vuyst uit Herzele, slepen de eerste Bakery Management Award in de wacht. De prijsuitreiking gebeurde in aanwezigheid van minister-president Yves Leterme. De winnende bakkerij ontving een trofee van de kunstenares Cécile Van Leemput, een promotiecheque van 2.500 euro en exclusief promotiemateriaal. Bovendien mag de winnende bakkerij drie maanden rondrijden met een beletterde smart forfour, die reclame maakt voor de bakkerij.
Anno 2006 moeten ook bakkers over managementvaardigheden en marketingtechnieken beschikken om succesvol te kunnen zijn. Met de Bakery Management Award gaan VeBIC, Promoba, en VLAM op zoek naar die artisanale bakker die er in slaagt zich met zijn zaak te onderscheiden. De klemtoon ligt op ondernemen en innoveren, maar er is ook oog voor de nodige ambachtelijke waarden. VeBIC, Promoba, en VLAM zien in de Bakery Management Award een instrument om de gehele Vlaamse bakkerijbranche aan te moedigen om innovatief te ondernemen en verkoopsgericht te denken. Het is eveneens een manier om het professionalisme en troeven van de artisanale bakker in de kijker te zetten naar het groot publiek.
Een multidisciplinaire professionale jury selecteerde uit 36 gemotiveerde inschrijvingsdossiers 5 genomineerderen. - Bakkerij De Vuyst (Herzele) - Bakker Kris (De Klinge) - Bakkerij Nollet (Roeselare) - Bakkerij Sint-Anna (Zottegem) - Patisserie Verlooy (Geel) Deze jury was samengesteld uit een vertegenwoordiger van VeBIC, Promoba, VLAM, het bakkerijonderwijs, Unizo, het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg, Stichting Marketing en sponsorpartner JavaCoffee. Alle beroepsverenigingen of organisaties die raakvlakken hebben met de sector en een specifieke invulling geven aan de Bakery Management Award vanuit hun eigen invalshoek. De jury ging bij de selectie van de genomineerden op zoek naar de langetermijnvisie van de bakkers en peilde naar hun strategie. Ook de analyse van de huidige situatie was een belangrijk aandachtspunt. Personeelsbeleid, verkoop, marketing,
het zijn allemaal factoren waar een goed draaiende bakkerij rekening mee houdt.
Als winnaar kwam bakkerij De Vuyst uit Herzele uit de bus. De drie sterkste pijlers van deze bakkerij zijn een zeer doordacht winkelconcept, klantgerichte service en ambachtelijk vakmanschap.
Bakkerij De Vuyst, Groenlaan 74, 9550 Herzele www.bakkerijdevuyst.be Tel: 053 62 24 59
|