De PlayStation consoles worden ontwikkeld door Sony. Iedere console (behalve de PlayStation Extreme, die tot nog toe alleen in Japan is uitgebracht) wordt uitgebracht in drie versies; een Aziatische, Noord-Amerikaanse en Europese versie. Dit heeft onder andere te maken met de televisiestandaarden die in deze werelddelen worden gebruikt, waaronder de meest gebruikte PAL en NTSC zijn.
PlayStation zag het levenslicht in 1994 en kwam voort uit een mislukte samenwerking met Nintendo om een nieuwe console te fabriceren. Het ontwerp is van Ken Kutaragi.[1] In die tijd was console gaming minder populair dan nu. Een van PlayStations doelstellingen was om het gamen populair te maken; om ervoor te zorgen dat gamen iets normaals werd dat bij het leven hoort. De Playstation is ook bekend onder de naam PSX (tot 2003, toen de Playstation Extreme werd geïntroduceerd) of PS1.
De PlayStation was als eerst te koop in Japan, vanaf 3 december1994. In de Verenigde Staten was de PlayStation te koop vanaf 9 september1995, en in Europa vanaf 29 september1995. In het eerste weekend werden meer dan 100,000 stuks verkocht, zes maanden daarna een miljoen. Met name de reclames hadden een invloed.
In september 2000 was daar de PS One, de moderne opvolger van de PlayStation. De PS One had alle functionaliteiten van de PlayStation, maar zag er moderner uit. De PS One had een kleinere omvang met rondere vormen. Vanwege de 'oude' leeftijd van de PlayStation / PS One komen er geen nieuwe games meer op de markt. De PlayStation en de PS One hadden beide de mogelijkheid om Audio CD's af te spelen, en er kon bepaalde randapparatuur op worden aangesloten. Op 18 mei2004 heeft Sony wereldwijd al 100 miljoen PlayStation / PS One consoles verkocht. In maart2004 waren er voor deze consoles 7,300 games beschikbaar, die samen zorgden voor 949 miljoen verkopen.
Mede door de reclamecampagnes van PlayStation werd deze console populair. Een overzicht van de reclamecampagnes voor de PlayStation / PS One:
1995
Do not underestimate the power of PlayStation.
Voor PlayStation was het doel van deze reclamecampagne zich te onderscheiden van de rest van de game-business. De campagne was gericht op jonge mannelijke tieners, en vergeleek het 'gevaar' van PlayStation met het normale dagelijkse leven.
1998
Double Life
In het najaar van 1998 was de PlayStation drie jaar op de markt, en wilde zich richten op een breder publiek. Gamen werd in deze campange neergezet als een nobele, bijna heldhaftige activiteit. Mensen vertelden in de camera op wat voor aparte en originele manier zij via PlayStation als het ware bevrijd werden van hun dagelijkse leventje.
1999
Mental Wealth
In 1999 werd PlayStation bekend onder een breder publiek. PlayStation wilde echter niet de gamers van het eerste uur uit het oog verliezen, en liet dat zien met de Mental Wealth campagne.
De PlayStation 2 heeft onder andere betere graphics, een snellere engine en de mogelijkheid om Video dvd's, DVD-ROM's, Double-layered dvd's, CD-Roms (PlayStation en PS One games) en Audio CD's af te spelen. De discs waarop PlayStation 2 games worden uitgebracht wijken echter af van de standaard. De PlayStation 2 kan alleen dit soort discs lezen, zodat men geen gebruik kan maken van illegale kopieën of zelfgemaakte software, tenzij een modchip wordt geïnstalleerd.
De PlayStation 3 kwam uit op 11 en 17 november 2006, respectievelijk in Japan en de Verenigde Staten, en in Europa kwam hij uit op vrijdag 23 maart 2007. Deze nieuwe gameconsole behoort tot de zogenaamde zevende generatie en zal de concurrentie aangaan met Nintendo's Wii en MicrosoftsXbox 360.
De PlayStation 3 kan een HDTV beeld weergeven en speelt schijfjes met de Blue-ray-technologie af. De Blu-ray Discs worden ook gebruikt voor de spelletjes, omdat ze dankzij hun enorme opslagcapaciteit een pak meer gegevens kunnen bevatten. Hoewel de graphics van de huidige games niet beter zijn dan zijn dan die van de concurrent de Xbox360, heeft de Playstation 3 een betere grafische chip. Dit zal in de latere games blijken.
Door productieproblemen van de Blu-ray Disc laser, is de PlayStation 3 een tijdje uitgesteld. Ook ligt de kostprijs van het toestel iets hoger dan de concurrerende Xbox360, die weliswaar niet over een ingebouwde high definition mediaspeler en wi-fi beschikt.
[bewerk]Andere PlayStation-systemen en game-consoles
De draagbare spelcomputer, die tevens mogelijkheden biedt om video- en audio-bestanden af te spelen en foto's te bekijken, werd voor het eerst in thuisland Japan geïntroduceerd op 12 december2004. De Sony PSP lite/slim kost nu in Europa 159,99. De releasedatum voor Noord-Amerika was op 24 maart 2005. In Europa was de releasedatum 1 september 2005.
Op 11 juli2007 presenteerde Sony-topman Kazuo Hirai op de E3 in het Californische Culver City een nieuwe PSP. De PSP lite/slim. Deze nieuwe PSP kan videobeelden in hoge kwaliteit tonen, zodat gebruikers het apparaatje kunnen aansluiten op HD-televisies. Het apparaat is bovendien 19 procent lichter en 33 procent dunner dan de vroegere versie.
Sony positioneert de PSP onder andere als alternatief voor de draagbare spelcomputers van Nintendo, de Nintendo DS.
Afmetingen: 170 mm x 74 mm x 23 mm
Gewicht: 260 gram
Display: LCD 16:9 breedbeeld met meer dan 16 miljoen kleuren op een resolutie van 480 x 272 pixels (in totaal dus 130560 pixels)
Ingebouwd: Stereoluidsprekers, hoofdtelefoon- en microfoonaansluiting
Aansluitingen: USB 2.0, 802.11b draadloos LAN (Wi-Fi) en Memory Stick (PRO) Duo en IR, is tot nu toe nog niet gebruikt voor doeleinden.
Opslag: Naast de Memory Stick is het voornaamste opslagmedium van PSP de Universal Media Disc (UMD), die speciaal voor dit nieuwe systeem is ontwikkeld.
Bellen: Sinds versie 3.90 van de systeemsoftware is het mogelijk om te bellen via Skype. Er is wel een internetverbinding nodig. (Alleen voor de PSP-2000/PSP Slim&Lite)