Sam Fisher is terug! ik heb er lang op moeten wachten, maar Ubisoft
heeft eindelijk de game afgeleverd die het voor ogen had. De uitgever heeft een
aanpak gehanteerd die wij wel kunnen waarderen. Toen de eerste preview van het
spel door journalisten werd afgebrand, stuurden de Fransen de ontwerpers terug
naar de tekentafel. Ubisoft gaf de makers meer tijd en die keuze betaalt zich
uit. Splinter Cell: Conviction is waarschijnlijk het beste spel in de serie en
een van de vermakelijkste actiegames die we ooit hebben gespeeld.
Conviction gaat verder waar Double Agent ophield. Het spel gaat via een
aantal cutscenes en in-game filmpjes in op de kernpunten die je moet weten om
het verhaal te begrijpen, en het is dus niet nodig om de vorige games te hebben
gespeeld. Fisher, niet langer verbonden aan geheim agentschap Third Echelon
maar nog altijd een keiharde, goed getrainde spion, komt in actie als hij een
tip krijgt over Sarah, zijn dood gewaande dochter. Fisher gaat achter de mensen
aan die meer lijken te weten over haar dood, en niets lijkt hem daarbij in de
weg te kunnen staan. De ene na de andere crimineel of omstreden politicus wordt
achterhaald door Fisher, tijdens zijn zoektocht naar de waarheid.
Afmaken
Daarmee kunnen we het verhaal verder vergeten. Hoewel een verhaal een
verplicht element is in een goede actiegame, draait Splinter Cell: Conviction
om de gameplay. Het spel betekent een evolutie, of misschien zelfs wel
revolutie, binnen de franchise. De breuk met Third Echelon lijkt vooral belangrijk
voor het verhaal, maar het heeft ook veel gevolgen voor de gameplay. Waar
Fisher voorheen een spion was die vooral niet ontdekt mocht worden, is hij nu
eigen baas en zint hij op wraak. Vijanden hoeven dus niet meer te worden
gemeden of in alle stilte te worden uitgeschakeld. Sam maakt af wie hij wil, en
hoe hij daarbij te werk gaat bepaalt hij zelf.
Net zoals Assassin's Creed
II wordt de hoofdrol gespeeld door Ezio Auditore da Firenze.
Volgens Ubisoft zal het spel ruim 15 uur aan
aan singleplayer gameplay
bevatten. Het spel speelt zich af in Rome met de mogelijkheid om
andere assassins op te leiden. Ezio ontmoet in de missies
historische figuren zoals Leonardo da Vinci, Niccolò
Machiavelli, Cesare Borgia enCatherina Sforza. Deze personages kwamen
ook allemaal voor in Assassin's Creed
II. Naast een aantal wapens uit de vorige delen bevat het spel ook
nieuwe wapens zoals een kruisboog.
In een presentatie van de E3
was het begin van het spel te zien. De speler ziet hoe Monterrigioni wordt
aangevallen door een leger. Men ziet ook meteen een aantal nieuwe aanvalstechnieken
waaronder het gooien met een bijl en de mogelijkheid een zwaard en pistool
tegelijk te gebruiken. Het is tevens mogelijk zijn om voor het eerst met een
paard binnen in steden te rijden. Ook zijn er een aantal nieuwe vijanden te
zien. In een van de recent verschenen trailers blijkt dat de speler's nieuwe
aartsvijand de zoon van Rodrigo Borgia is. Hij zit in een koets met de nieuwe
paus. Hierin is te zien dat Ezio door een menigte richting de koets loopt.
Ondertussen worden wachters door een onbekende bondgenoot gedood. Als Ezio oog
in oog komt te staan met de zoon van Borgia en een klein leger van de nieuwe
wachters, wordt hij bijgestaan door 4 andere Assassins.
In de trailer zijn ook een
paar nieuwe wapens te zien waaronder een vuurwapen en kruisboog.
Andere vernieuwingen zijn: de
speler traint burgers die hij/zij tot assassin(sluipmoordenaar) promoveert.Je
kunt ze op missies sturen om geld mee te verdienen of men kan ze laten helpen
in gevechten. Om ze te kunnen trainen moet de speler de officier van een gebied
vermoorden, dan de toren in dat gebied in brand steken om het gebied te
bevrijden. Als de speler een gebied bevrijdt heeft kan hij/zij ook de gebouwen
die in verval zijn geraakt (zoals winkels en tunnelverbindingen) renoveren om
zo elke 20 minuten geld te verdienen en zodat men op meer plekken spullen kan
kopen.
Multiplayer
Voor het eerst in de
Assassin's Creed-reeks heeft de speler de kans om online te spelen.
Volgens Ubisoft kan de speler kiezen of
hij/zij zich aansluit bij de assassins of de tempeliers. De speler kan kiezen uit een
aantal verschillende rollen, deze zijn waarschijnlijk hetzelfde als degene in
het spel. Elke tempelier en assassin heeft zijn eigen wapens en krachten.
Wat ik heb meegemaakt van de
multiplayer:
Je kunt kiezen tussen veel
personages, zoals een beul en een dokter zoals in de singleplayer. De speler
heeft daarna steeds een persoon die hij/zij moet vinden en vermoorden met
behulp van een pijl die de richting aanwijst en de lengte van de pijl geeft de
afstand aan. Het moeiljike is dat er van elk personage door het gebied erg veel
lopen. Zo kan een beul tussen 4 andere beulen lopen, en s er een grote kans dat
de speler de verkeerde vermoordt.
Als de speler slecht is in het
spel, en nooit iemand vermoordt, zal hij/zij na een tijdje ook in die game
niemand meer achter zich aan krijgen. Een erg goede speler kan zelfs 4 spelers
achter zich aan krijgen.
Om het nog wat
moeilijker(oftewel makkelijker) te maken zijn er ook 'krachten' die men kan
krijgen op hogere levels. Zo kan men voor tien seconden er als een ander
personage uitzien.